Teräksiset paistinpannut (ruostumaton, hiiliteräs, valurauta)

Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 445
Nyt kyse siis nimenomaan siitä Ernesto 24 cm rst-pannusta kun muita malleja ei tainnut olla saatavissa tällä hetkellä. Eli esimerkiksi jos paistaa vähänkään isomman kappaleen, esimerkiksi pihvin, niin pihvi koskettaa pannun ohutta seinämää. Tämä voi johtaa esimerkiksi ongelmiin pannun sivujen puhdistuksen kanssa sekä tehdä vaikeaksi pihvin tasaisen paiston. Pienemmät pihvit jotka mahtuvat mukavasti pannun pohjaan koskettamatta seinämää paistuvatkin varmasti ihan tai melkein samalla tavalla alle 20€ pannullaa kuin reilun 200€ pannulla. Ja nimenomaan olen samaa mieltä että jos käyttää pääasiassa vaikka hiiliteräspannua, niin kokeiluna, tai jopa ainoana rst-pannuna 20€ pannu saattaa olla ainoa mitä tarvitsee (jopa vain 24 cm koossa).
Jos pihvi nojaa pannun reunoille asti niin siinä on silloin valittu pihville ihan liian pieni pannu. Ja noin muutenkin en mä ole vielä mitään sellaista pinnoittamatonta paistinpannua käyttänyt, missä lämpöä riittäisi reunoille niin, että se ei juuri eroa paistopinnan lämmöstä. Vaikka ne reunat olisi paksummat, niin kyllä ne vaan jäähtyy niin pirun nopeasti heti kun ne siitä lämmönlähteestä nousee irti ja saa ilmaa molemmille reunoille. Hyvinhän sen huomaa ihan niissä patinanrakennushommissakin hiiliteräksen kanssa. Mutta rosteripannussa on edelleen se hyvä puoli, että vaikka siihen reunaan saisi jotain jämähtämään kiinni, niin se on todella helppo ja nopea puhdistaa pelkällä karhunkielellä ilman että tarvii varoa niitä patinoita. Silti pidän tollasta vähän hakemalla haettuna ongelmana keveyden tuomaan käsittelyhyötyyn nähden arkikäytössä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 217
No perskele, mä käväsin lidlistä ostamassa tollasen 24cm pannun, ja yritin siinä nyt grilled cheese sandwichin tehdä.
Nyt on ruskea kuvio pannun pohjassa joka ei fairylla ainakaan lähtenyt mihinkään :rolleyes:

Kun noiden leipien kanssa ei saisi itse pannulle erikseen tunkea voita, niin onko toi rosteripannu nyt sitten aivan turha tohon touhuun?
Noi siis tehdään niin että suhteellisen miedolla lämmöllä kypsennetään, leivät on reilulla määrällä voideltu ja ensin pannulle voi alaspäin leipä, päälle juustot, siihen päälle leipä voi ylöspäin, ja sit kerran käännetään...
Teflonilla onnistuu helposti niin että induktio on 5/9 ja pidän 4min per puoli, tällä toi nyt vaan poltti leivän muotoisen läiskän pannuun :(

Milläs toi mahtaan tosta kannattais nyt lähtee puhdistelemaan?
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 445
No perskele, mä käväsin lidlistä ostamassa tollasen 24cm pannun, ja yritin siinä nyt grilled cheese sandwichin tehdä.
Nyt on ruskea kuvio pannun pohjassa joka ei fairylla ainakaan lähtenyt mihinkään :rolleyes:

Kun noiden leipien kanssa ei saisi itse pannulle erikseen tunkea voita, niin onko toi rosteripannu nyt sitten aivan turha tohon touhuun?
Noi siis tehdään niin että suhteellisen miedolla lämmöllä kypsennetään, leivät on reilulla määrällä voideltu ja ensin pannulle voi alaspäin leipä, päälle juustot, siihen päälle leipä voi ylöspäin, ja sit kerran käännetään...
Teflonilla onnistuu helposti niin että induktio on 5/9 ja pidän 4min per puoli, tällä toi nyt vaan poltti leivän muotoisen läiskän pannuun :(

Milläs toi mahtaan tosta kannattais nyt lähtee puhdistelemaan?
Joo ei se pinnoittamaton teräspannu ole mikään teflon eikä sillä voi yhtä kauan yhtä kovilla lämmöillä valkuais- ja tärkkelyspitoisia asioita yleensä pitää. Kuulostaa kyllä aika hurjan pitkältä ajalta noin kovalla teholla teflonillekin. Itellä ainakin tulisi pannulta pois jotain hiiltynyttä tuossa kohtaa, jos antaisi noin pienelle pannulle ja leivälle yli kilowatin verran jatkuvaa induktiotehoa noin pitkän ajan.

Jos siinä on jotain oikeeta paskaa kiinni niin anna karhunkieltä tai pahimmassa tilanteessa saippuavillaa. Jos taas on pelkkä kemiallinen värimuutos pinnassa niin tuskin on ongelma muuten kuin visuaalisesti.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 217
Joo ei se pinnoittamaton teräspannu ole mikään teflon eikä sillä voi yhtä kauan yhtä kovilla lämmöillä valkuais- ja tärkkelyspitoisia asioita yleensä pitää. Kuulostaa kyllä aika hurjan pitkältä ajalta noin kovalla teholla teflonillekin. Itellä ainakin tulisi pannulta pois jotain hiiltynyttä tuossa kohtaa, jos antaisi noin pienelle pannulle ja leivälle yli kilowatin verran jatkuvaa induktiotehoa noin pitkän ajan.

Jos siinä on jotain oikeeta paskaa kiinni niin anna karhunkieltä tai pahimmassa tilanteessa saippuavillaa. Jos taas on pelkkä kemiallinen värimuutos pinnassa niin tuskin on ongelma muuten kuin visuaalisesti.
Siis toi 5/9 on kyllä tosi hiljainen teho, seiska on se millä vesi kiehuu kevyesti, ei ole yhtään hiiltynyt ollut, eikä nouse teflonista lainkaan savua tolla, ihan saman näköistä ku mistä tykkään paahtimesta.

Tossa on sellanen kevyt harmaan ruskea läiskikäs paahtoleivän muotoinen kohta, onko se nyt sit "oikeeta paskaa" vai värimuunnos? :D
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
872
Mulla Whirpoolin induktiossa tehot 1-9 + P ja kyllä 5 meikäläinen paistaa ihan kananmunia, ja makkaraa 20cm valurautapannulla ja 6 sitten lihaa. En kyllä pinnoittamattomalle pannulle ikinä laittais mitään ilman rasvaa, paitsi jos paahtaa siemeniä tai pippuria. Ja 4min per puoli on kyllä tosi pitkä aika. Itse teen toasteja 5 teholla pienessä määrässä öljyä tai voita 1,5min per puoli. Eihän se lämpö siirry kunnolla pannusta jos ei mitään ole siinä pinnassa. Teflonilla ehkä vielä huonommin.

Ja kyllä rosterikin joskus värjäytyy. Mulla oli yksi kattila mitä käytin jonkin aikaa perunoiden keittoon nuotiolla (3 kertaa?) ja siihen toiseen kylkeen jäi pysyvästi mustaa ja sinertävää, joista ainakin sinertävä on ihan rosterin värimuutos lämmön vaikutuksesta, eikä se mustakaan siitä enää yhdestä kohtaa lähde pois, vaikka muualta kattilasta noen sain pois.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
No perskele, mä käväsin lidlistä ostamassa tollasen 24cm pannun, ja yritin siinä nyt grilled cheese sandwichin tehdä.
Nyt on ruskea kuvio pannun pohjassa joka ei fairylla ainakaan lähtenyt mihinkään :rolleyes:

Kun noiden leipien kanssa ei saisi itse pannulle erikseen tunkea voita, niin onko toi rosteripannu nyt sitten aivan turha tohon touhuun?
Noi siis tehdään niin että suhteellisen miedolla lämmöllä kypsennetään, leivät on reilulla määrällä voideltu ja ensin pannulle voi alaspäin leipä, päälle juustot, siihen päälle leipä voi ylöspäin, ja sit kerran käännetään...
Teflonilla onnistuu helposti niin että induktio on 5/9 ja pidän 4min per puoli, tällä toi nyt vaan poltti leivän muotoisen läiskän pannuun :(

Milläs toi mahtaan tosta kannattais nyt lähtee puhdistelemaan?
Tiskikoneeseen vaan ja kovaa käyttöä.

Ps. Ihana kun oot voileivälle keksinyt trendikkään nimen. Tykkään :rofl:
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 217
Mulla Whirpoolin induktiossa tehot 1-9 + P ja kyllä 5 meikäläinen paistaa ihan kananmunia, ja makkaraa 20cm valurautapannulla ja 6 sitten lihaa. En kyllä pinnoittamattomalle pannulle ikinä laittais mitään ilman rasvaa, paitsi jos paahtaa siemeniä tai pippuria. Ja 4min per puoli on kyllä tosi pitkä aika. Itse teen toasteja 5 teholla pienessä määrässä öljyä tai voita 1,5min per puoli. Eihän se lämpö siirry kunnolla pannusta jos ei mitään ole siinä pinnassa. Teflonilla ehkä vielä huonommin.

Ja kyllä rosterikin joskus värjäytyy. Mulla oli yksi kattila mitä käytin jonkin aikaa perunoiden keittoon nuotiolla (3 kertaa?) ja siihen toiseen kylkeen jäi pysyvästi mustaa ja sinertävää, joista ainakin sinertävä on ihan rosterin värimuutos lämmön vaikutuksesta, eikä se mustakaan siitä enää yhdestä kohtaa lähde pois, vaikka muualta kattilasta noen sain pois.
Kyllä se siirtyy aivan loistavasti kun se paahtis on siinä voideltu puoli alaspäin.
Netistä mä noita videoita just katoin noista leivistä ja neuvo oli just nimenomaan että miedossa lämmössä ja pitkään ja EI pannulle muuta rasvaa.

Kokeilin kyllä myös kovemmalla lämmöllä teflonilla niin että oli rasvaa pannulla enkä tykännyt yhtään tuloksesta.

Meiän induktio on alle vuoden vanha AEG jossa skaala on just 1-9/P ja itse paistan aina jauhelihat yms joko 7 tai 8 asetuksella, vedet keitän seiskalla kun kasi kiehuttaa niin pirusti.
6 ruskistaa leipiä vähän liikaa, 5 on juuri sellainen että voi rauhassa pitää useamman minuutin ilman et liikuttaa leipää kertaakaan.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
872
Kyllä se siirtyy aivan loistavasti kun se paahtis on siinä voideltu puoli alaspäin.
Netistä mä noita videoita just katoin noista leivistä ja neuvo oli just nimenomaan että miedossa lämmössä ja pitkään ja EI pannulle muuta rasvaa.

Kokeilin kyllä myös kovemmalla lämmöllä teflonilla niin että oli rasvaa pannulla enkä tykännyt yhtään tuloksesta.

Meiän induktio on alle vuoden vanha AEG jossa skaala on just 1-9/P ja itse paistan aina jauhelihat yms joko 7 tai 8 asetuksella, vedet keitän seiskalla kun kasi kiehuttaa niin pirusti.
6 ruskistaa leipiä vähän liikaa, 5 on juuri sellainen että voi rauhassa pitää useamman minuutin ilman et liikuttaa leipää kertaakaan.
No sittenhän sulla on oikeat tehot ainakin teflonilla. Tekikö ne siinä videolla teflon pannulla? Jokainen pannu on vähän omanlaisensa ja tehot ja rasvat sen mukaan enkä suoraan vertaisi erityyppisiä pannuja keskenään. Et kertonut onnistuiko leipä kuitenkin RST pannulla vai oliko ainoa onnen aihe se ruskea läiskä ja leipä pilalla? Jos pilalla niin miten: paloi, vai jäi raa'aksi?

Ja kuten yleensäkin ruuanlaitossa niin en kovin ehdottomia ohjenuoria noudattaisi, paitsi joissain ranskalaisilla leivonnaisissa missä se on sellaista tiedettä että oksat pois.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 217
No sittenhän sulla on oikeat tehot ainakin teflonilla. Tekikö ne siinä videolla teflon pannulla? Jokainen pannu on vähän omanlaisensa ja tehot ja rasvat sen mukaan enkä suoraan vertaisi erityyppisiä pannuja keskenään. Et kertonut onnistuiko leipä kuitenkin RST pannulla vai oliko ainoa onnen aihe se ruskea läiskä ja leipä pilalla? Jos pilalla niin miten: paloi, vai jäi raa'aksi?

Ja kuten yleensäkin ruuanlaitossa niin en kovin ehdottomia ohjenuoria noudattaisi, paitsi joissain ranskalaisilla leivonnaisissa missä se on sellaista tiedettä että oksat pois.
Videolla tehtiin nimenomaan teflonilla.
Leipä ei tullut yhtä hyväksi teräksellä mutta ei se epäonnistunut ollut, lämpö ei ehkä siirtynyt leivän väliin niin hyvin ku teflonilla, pannu tuntui myös olevan paljon kuumempi samalla asteella, joka varmaan johtui siitä kun lämmitin pannua ensin kuumaksi ja sit vasta pistin sen leivän siihen voipinta alaspäin.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 445
Videolla tehtiin nimenomaan teflonilla.
Leipä ei tullut yhtä hyväksi teräksellä mutta ei se epäonnistunut ollut, lämpö ei ehkä siirtynyt leivän väliin niin hyvin ku teflonilla, pannu tuntui myös olevan paljon kuumempi samalla asteella, joka varmaan johtui siitä kun lämmitin pannua ensin kuumaksi ja sit vasta pistin sen leivän siihen voipinta alaspäin.
Riippumatta pinnoitteesta pannujen hyötysuhteissa induktiolla, lämpenemisnopeuksissa ja lämmönjaossa on hurjia eroja keskenään eikä niitä voi oikein niputtaa keskenään. Mulla ei tuota 24-senttistä versiota ole, mutta ainakin tuo 28-senttinen versio tuosta Erneston RST-pannusta lämpenee induktiolla todella nopeasti.

Sitä lieden lämpötilaa voi muuten muuttaa kesken paistonkin. Mä ainakin järjestäen vähennän lämpötiloja siinä kohtaa kun paistoa on jo jonkin aikaa takana eikä sen päälle laitettu paistettava ruoka enää jäähdytä pannua samalla tavalla kuin kylmänä. Muuten pannu vaan koko ajan jatkaa kuumenemistaan.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 294
Kävin hakemasta lähi-Lidlistä Erneston kotiin. Ihan tukevan oloinen vehje ja pari kertaa on päässyt jo testiinkin. Yllättävän pieneltä vaikutti aluksi, mutta käytännössä on osoittautunut ihan passelin kokoiseksi vähän pienempimuotoiselle kokkailulle. Yllättävän erilainen tuo on käyttää kuin tuo valurautapannu ja lämmön kanssa saa olla paljon tarkempi, koska pannu lämpenee niin paljon nopeammin, että helposti käristää esim. sipulit karrelle asti jos ei ole hereillä. Muttajoo, vaikuttaa ihan jepalta peliltä ja hintaansa nähden ihan passelilta.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 217
Riippumatta pinnoitteesta pannujen hyötysuhteissa induktiolla, lämpenemisnopeuksissa ja lämmönjaossa on hurjia eroja keskenään eikä niitä voi oikein niputtaa keskenään. Mulla ei tuota 24-senttistä versiota ole, mutta ainakin tuo 28-senttinen versio tuosta Erneston RST-pannusta lämpenee induktiolla todella nopeasti.

Sitä lieden lämpötilaa voi muuten muuttaa kesken paistonkin. Mä ainakin järjestäen vähennän lämpötiloja siinä kohtaa kun paistoa on jo jonkin aikaa takana eikä sen päälle laitettu paistettava ruoka enää jäähdytä pannua samalla tavalla kuin kylmänä. Muuten pannu vaan koko ajan jatkaa kuumenemistaan.
Juu kyllä minäkin jatkuvasti sitä lämpötilaa muuttelen sitä mukaa missä vaiheessa ruoanlaitto on.

Mut eikös tätä teräspannua kuitenkin tosiaan pidä käyttää niin että se ensin lämmitetään suht kuumaksi ja sit vasta rasvat pannulle?
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 294
Mut eikös tätä teräspannua kuitenkin tosiaan pidä käyttää niin että se ensin lämmitetään suht kuumaksi ja sit vasta rasvat pannulle?
Riippuu ihan siitä mitä on tekemässä. Jos paistat jotain lihaa tms. ja haluat saada lähinnä pintaan mukavasti väriä ilman, että sisus kypsyy liikaa, niin silloin tosiaan pitää pannu kuumentaa ensin tarpeeksi kuumaksi. Toisaalta jos jotain muuta kypsennystä harrastaa, niin turhan kuumaksi lämmitetty pannu lähinnä hankaloittaa elämää. Toki tähänkin varmaaan löytyy jotain koulukuntaeroja ja hifistelyä.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 445
Ite teen grillivoikkarit aina kontaktiparilagrillissä, mut laitan kyl leivän kylmälle parilalle, työnnän tökkelin seinään ja annan kuumeta termari lähes täysille väännettynä. Sit kun se termari naksauttaa vastukset pois päältä otan tökkelin irti ja annan olla muutaman minuutin jälkilämmöillä. En mäkään oikein näe järkeä alkaa tekee noita valmiiksi kuumalla pannulla, kun pointtina noissa on pitkälti se, että lämpö ehtis rauhassa siirtyä läpi riippuen nyt vähän, että minkä tyyppistä lämmintä leipää tekee.
 
Liittynyt
09.10.2020
Viestejä
281
Nykyisen asunnon induktiossa on asteikko 1-9. Vanhalla Fiskarsin Hard Facella tuntuu siltä että ysi kärventää, ja kasista alaspäin lässähtää. Toisaalta kun keittää kattilassa kannen alla esim riisiä niin jaksaa kiehua vitosella. Hankala päättää mikä on paras asetus. Kun muutettiin tähän, niin käristin pannua kokemattomuuttani valurautamalliin täysillä alkuun, liekö siinä syy miksi tuo vanhan pannun pohja on painunut viitisen milliä keskeltä sisään. Nykyään lämmittelen samaa pannua kasilla, ja paistan kasilla tai seiskalla. Alle tuon tuntuu että teho loppuu kesken. Vähän kaksijakoiset fiilikset koko induktiosta ylipäätään, kivan nopea mutta pätkittäin lämmittävä systeemi ja hipaisukytkimet eivät oikein nappaa.

Kävin viikonloppuna ostamassa Heirolin pinnoittamattoman teräspannun. Tein sille alkuun valmistajan sivuilta löytyvän ohjeen mukaan öljykäsittelyn, eli kuumensin pannua hiljalleen niin kauan että öljy alkoi hieman savuta/höyrytä ja jäähdytin pannun, jonka jälkeen talouspaperilla kuivaus. Käytin tasoja 5 ja 6, aikaa meni huomattavan paljon ennen kuin alkoi kuumenemaan kunnolla. Eilen paistoin ensimmäiset jauhelihat, enkä uskaltanut lämmittää riittävän kuumaksi vaan lihat meni melko kylmälle pannulle. Mitään ei palanut kiinni, mutta paistuikin kyllä hitaasti. Taisin jossain vaiheessa nostaa tason seiskaan kun tuntui että mitään ei tapahtunut. Voi olla että menee tovi opetellessa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 217
Nykyisen asunnon induktiossa on asteikko 1-9. Vanhalla Fiskarsin Hard Facella tuntuu siltä että ysi kärventää, ja kasista alaspäin lässähtää. Toisaalta kun keittää kattilassa kannen alla esim riisiä niin jaksaa kiehua vitosella. Hankala päättää mikä on paras asetus. Kun muutettiin tähän, niin käristin pannua kokemattomuuttani valurautamalliin täysillä alkuun, liekö siinä syy miksi tuo vanhan pannun pohja on painunut viitisen milliä keskeltä sisään. Nykyään lämmittelen samaa pannua kasilla, ja paistan kasilla tai seiskalla. Alle tuon tuntuu että teho loppuu kesken. Vähän kaksijakoiset fiilikset koko induktiosta ylipäätään, kivan nopea mutta pätkittäin lämmittävä systeemi ja hipaisukytkimet eivät oikein nappaa.

Kävin viikonloppuna ostamassa Heirolin pinnoittamattoman teräspannun. Tein sille alkuun valmistajan sivuilta löytyvän ohjeen mukaan öljykäsittelyn, eli kuumensin pannua hiljalleen niin kauan että öljy alkoi hieman savuta/höyrytä ja jäähdytin pannun, jonka jälkeen talouspaperilla kuivaus. Käytin tasoja 5 ja 6, aikaa meni huomattavan paljon ennen kuin alkoi kuumenemaan kunnolla. Eilen paistoin ensimmäiset jauhelihat, enkä uskaltanut lämmittää riittävän kuumaksi vaan lihat meni melko kylmälle pannulle. Mitään ei palanut kiinni, mutta paistuikin kyllä hitaasti. Taisin jossain vaiheessa nostaa tason seiskaan kun tuntui että mitään ei tapahtunut. Voi olla että menee tovi opetellessa.
Lidlin pannussa käskettiin vaan kiehuttaa vettä pariin kertaan.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 445
Toisaalta kun keittää kattilassa kannen alla esim riisiä niin jaksaa kiehua vitosella.
Apua, vitosella riisiä? Riisiä ei keitetä kuin pastaa vaan haudutetaan miedolla lämmöllä kypsäksi.

Induktiot on kyllä paskoja tuohon hauduttamiseen pätkimisen vuoksi ja valurautahellojen pikalevyjen ykköstehotkin ovat yleensä liikaa tuohon hommaan. Siks laitankin aina kattilan ja valurautalevyn väliin kolme viiden sentin kolikkoa kun oon riisin kanssa tekemisissä.
 
Liittynyt
04.12.2021
Viestejä
246
No perskele, mä käväsin lidlistä ostamassa tollasen 24cm pannun [...]

Milläs toi mahtaan tosta kannattais nyt lähtee puhdistelemaan?
Itse kokeilisin ensin ruokasooda-vesi tahnaa (ruokasoodaa ja pari tippaa vettä) ja pehmeää sientä. Toinen tapa on etikkaa (50% etikkaa ja 50% vettä ehkä riittää), siinä voi ensin kokeilla liottaa liat tunteja ja sitten hangata pehmeällä sienellä, ellei tepsi voi etikan antaa kiehua joitakin minuutteja ja sitten kokeilla hangata vaikka ruokasooda-vesi tahnalla. Siirry karhunkieleen ellei pehmeä sieni auttanut viimeistään tässä vaiheessa, mutta karhunkieli naarmuttaa rst-pannuasi ihan vain tiedoksi (naarmujen ei pitäisi vaikuttaa pannun ominaisuuksiin).

Edit: Suosittelen pesemään myös rosteriset pannut hyvin ennen käyttöä. Ilmeisesti suurin osa vaikeasti poistettavasta liasta on peräisin teräksen kiillotuksesta tehtaalla. Pyyhkimällä terästä kovaa paperilla näkee uusilla kattiloilla ja pannuilla että paperi värjäytyy harmaaksi. Veden keittäminen esim sitruunan viipaleen kanssa edesauttaa myös tuotantolian poistossa. Itse miettisin että lika saattaa myös aiheuttaa teräkselle värjäytymistä jos pannua alkaa käyttää ennen kunnon puhdistusta. Viimeksi hankin uuden Fissler kattilan noin viikko sitten ja yllättävän paljon moskaa siitäkin lähti, vaikka laatumerkki onkin. Lisäksi olen lukenut että kattilat/pannut saattavat myös erittää nikkeliä ym haitallisia aineita paljon normaalia enemmän ensimmäisillä käyttökerroilla. Itse keitin Fisslerissäni vettä varmaan viisi kertaa vielä sen hälkeen kun olin sisäpuolen harmaan moskan saanut silmämääräisesti putsattua (pyyhkimällä paperilla pannua).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 119
En vaihteeksi ymmärrä.

Onko pannussa, joku ”värjäytymä” vai reilu kerros jotain mujua?

Ne on käyttöesineitä, kuten vaikka grillit. Oletus. Miksi niiden pitää olla peilikiillossa? Ei miksikään.
Käyttöä, käyttöä ja käyttöä ilman mitään stressiä.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Lidlin pannussa käskettiin vaan kiehuttaa vettä pariin kertaan.
Tämä kannattaa tehdä, tai sitten vaan käyttää pannu tiskikoneessa niin voi olla 100% varma ettei yhtään vahaa tai likaa ole jäänyt.

Myös rosteripannuihin sumutetaan päälle kauttaaltaan vahakerros ennen myyntiin vientiä. Jos tätä ei poista se voi palaa ja hieman savuta ennen käyttöä. Ei sekään ole vaarallista mutta voi vähän antaa makua ekalla kerralla.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
872
Ite teen grillivoikkarit aina kontaktiparilagrillissä, mut laitan kyl leivän kylmälle parilalle, työnnän tökkelin seinään ja annan kuumeta termari lähes täysille väännettynä. Sit kun se termari naksauttaa vastukset pois päältä otan tökkelin irti ja annan olla muutaman minuutin jälkilämmöillä. En mäkään oikein näe järkeä alkaa tekee noita valmiiksi kuumalla pannulla, kun pointtina noissa on pitkälti se, että lämpö ehtis rauhassa siirtyä läpi riippuen nyt vähän, että minkä tyyppistä lämmintä leipää tekee.
Hyvä huomio että erilaiset toastit ja grillatut leivät vaativat eri lämmitysajan riippuen täytteistä. Meillä toastien välissä ei ole kuin öljyä, kinkkua ja juustoa, joten ne onnistuu hyvin myös pannulla. Mutta jos laitetaan reilummin täytteitä, voi olla tarve pidemmälle ajalle ja matalammalle lämmölle varsinkin lopussa että täytteet lämpiää kunnolla ja juusto sulaa. Silläkin on vaikutusta ovatko täytteet jääkaappikylmät vai huoneenlämpöiset.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 968
Lidlistä haettu nyt tuo rosteripannu. Olen yrittäny ketjua lukea selvittääkseni paria asiaa, mutta välillä keskustelu rönsyilee ja puhutaan rasvapoltosta kunnes jossain viestissä käy ilmi puhuttavan hiiliteräs- tai valurautapannusta.

Ymmärsinkö oikein ettei tätä tarvitse mitenkään rasvapolttaa? Pesukoneessa voi pestä jne. eli helppo näiltä osin. Mutta sopiiko tämä nyt siis perheellisen kokkaukseen korvaamaan teflonin? Jokainen tietää, että jliha- ja kanakastike uppoaa lapsille :D

Muotoillaan kysymys näin sittenkin, mitä tällä ei voi/kannata tehdä mitä sillä perus marketin teflonilla voi tehdä? Öljyä paistamiseen aina mikäli ymmärsin oikein?
 

Persu S.A. Naali

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
22.12.2018
Viestejä
295
Täällä rosteripannu ja lidlin hiiliteräspannu (pienempi ja isompi) niitä halpoja grillipannuja mitä myydään alle kympillä. Rosterissa tehdään esim. tomaattikastikkeet yms. happamet eväät jotka pilaisi rasvapolton hiiliteräksestä. Kaikki muu hiiliteräspannuilla. Pohjahan noissa menee vähän koveraksi, mutta eipä tuo induktiolla haittaa.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 445
Lidlistä haettu nyt tuo rosteripannu. Olen yrittäny ketjua lukea selvittääkseni paria asiaa, mutta välillä keskustelu rönsyilee ja puhutaan rasvapoltosta kunnes jossain viestissä käy ilmi puhuttavan hiiliteräs- tai valurautapannusta.

Ymmärsinkö oikein ettei tätä tarvitse mitenkään rasvapolttaa? Pesukoneessa voi pestä jne. eli helppo näiltä osin. Mutta sopiiko tämä nyt siis perheellisen kokkaukseen korvaamaan teflonin? Jokainen tietää, että jliha- ja kanakastike uppoaa lapsille :D

Muotoillaan kysymys näin sittenkin, mitä tällä ei voi/kannata tehdä mitä sillä perus marketin teflonilla voi tehdä? Öljyä paistamiseen aina mikäli ymmärsin oikein?
Ei kannata rasvattomia vaaleita lihoja yrittää ainakaan ihan alkuun ennen kuin pannu alkaa olla tuttu. Rasvatonta paistoa ei tosiaan kannata yleensä yrittää. Ei tarvitse rasvapolttaa. Kastikkeille toimii erinomaisesti, koska suurusteet ja muut joiden kuuluukin vähän jäädä pannun pohjaan ruskistumaan liukenevat helposti sitten siihen nesteeseen. Kasvikset toimii myös hyvin.

Astianpesukoneeseen voi tosiaan heittää ongelmitta, mutta itse kyllä suosittelen aina pannujen ja veitsien käsinpesua siitä huolimatta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 968
@Manala Danke schön :notworthy:

Veitset tuleekin aina pestyä käsin ja toki valurautapannu myös. Teflonin nakkaan surutta koneeseen kun pitää kuitenkin kerran/kaks vuoteen ostaa uus sillä parilla kympillä. Nyt kun luin ketjua ja tuo Lidlin pannu ainaki sai kehuja hinta-/laatusuhteesta niin miksipä ei.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
872
Ne joilla ei rosteripannua ole ja mietitte miten se toimii niin voitte testata tavallisella rosterikattilalla. Käytännössä rosteripannu on matala leveä kattila pohjarakenteeltaan, ja tällöin näkee miten se käyttäytyy. Toki kananmuna voi olla vaikea kääntää kattilassa mutta esim lihojen ruskistamista ja munakokkelia voi kokeilla isommalla kattilalla. Ihan samalla lailla valurautapata toimii kuten valurautapannu, niitä vaan harvemmalla on valmiina kaapissa. Kattila myös pestään kuten rosteripannu, koskee myös valurautapataa vs. pannua.

Ehkä tämä vähän selvittää ettei kyse ole mistään mystiikasta.
 
Liittynyt
16.03.2020
Viestejä
323
@Manala Danke schön :notworthy:

Veitset tuleekin aina pestyä käsin ja toki valurautapannu myös. Teflonin nakkaan surutta koneeseen kun pitää kuitenkin kerran/kaks vuoteen ostaa uus sillä parilla kympillä. Nyt kun luin ketjua ja tuo Lidlin pannu ainaki sai kehuja hinta-/laatusuhteesta niin miksipä ei.
Pannun mukana tulee käyttöohjekirjanen. Sivulla 9 on ohje käyttöönotosta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 968
Pannussa vettä nyt keitetty pariin otteeseen kuten ohjeessa kerrottiin. Mutta mitäs nämä pilkut on? Jotain jäämiä jostain pinnoitteesta tehtaalta?

IMG_20220825_140425.jpg
 

jkm

Liittynyt
23.06.2017
Viestejä
1 538
Pannussa vettä nyt keitetty pariin otteeseen kuten ohjeessa kerrottiin. Mutta mitäs nämä pilkut on? Jotain jäämiä jostain pinnoitteesta tehtaalta?

Heitin omani astianpesukoneeseen ja pinta täydellinen sen jälkeen. Vielä en ole mitään paistellut.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
872
Ja kun vähän aikaa teette sillä ruokaa ei pinta ole täydellinen vaan naarmuinen. Pakko kysyä että teettekö samanlaisen haloon kattilan käyttöönotosta? Ymmärrän että hiiliteräspannut ja valurautapannut herättää kysymyksiä jos lapsuudessa niitä ei ole perheessä käytetty, mutta että tavallinen rosteri josta pitäisi jokaisella olla kokemuksia, ellei nyt sitten kaikki kattilat ole aina olleet teflonia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 968
:lol:

Jos nyt tuohon minun viestiini viittaat niin halusin nyt vaan varmistaa kuuluuko asiaan vai onko tuossa jotain "pinnotetta" jäänyt kiinni ja kannattaa puhistaa paremmin. Yhdessäkään kattilassa ei tuommosia ole ollut.
 
Liittynyt
04.12.2021
Viestejä
246
Viinietikalla voi nuo tahrat putsata, tai sitruunalla.

Edit: katso aiempi viestini #769 jossa enemmän pesuohjeita.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
872
:lol:

Jos nyt tuohon minun viestiini viittaat niin halusin nyt vaan varmistaa kuuluuko asiaan vai onko tuossa jotain "pinnotetta" jäänyt kiinni ja kannattaa puhistaa paremmin. Yhdessäkään kattilassa ei tuommosia ole ollut.
Tekee ohjeen mukaan putsauksen ja sit vaan tomaattikastikkeen tekoon.

P.S. Mulla on muuten vanhassa Mehumaijassa pohjimmaisessa kattilassa vastaavan näköisiä jälkiä. Johtunee siitä että marjojen happamat mehut on valuneet osittain veden sekaan alimpaan osaan eikä tuota ole koskaan sen kummemmin pesty vaan vain huuhdeltu. Eihän siellä ole kuin vettä mutta varmaan sitten vuosien säilömiset vintillä ja ne happojämät ovat vähitellen purreet rosteriin.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
686
Asiasta kolmanteen, tuli vihdoinkin kokeiltua ICAn valurautaista ohukaispannua jauhemaksapihvien teossa!

Olipas kätevä. Aikasemmin kun tehnyt, niin pannulle on mahtunut neljä vaihtelevan kokoista. Tähän ICAn pannun mahtui seitsämän ja kohtuullisen tasaista oli kooltansa. Paistoi hyvin, eikä tarttunut (lämmitin ja öljysin aluksi, ennen kuin lisäsin paistoravan). Pihvien pinnoista tuli hyviä. Lämpö jakautui aika tasaisesti, vaikka pannu itsessään on isompi kuin levy jota käytin. Yhteensä tuli tästä massasta kaksi täyttä pannullista ja kaksi ylimääräistä.

Pittää joskus niitä veriohukaisia kokeilla. Tai pinaattiohukaisia. Tai sitten kasvispihveille keksiä hyvä resepti.
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
915
Pannussa vettä nyt keitetty pariin otteeseen kuten ohjeessa kerrottiin. Mutta mitäs nämä pilkut on? Jotain jäämiä jostain pinnoitteesta tehtaalta?

Kalkkia varmaankin, tullut vedestä jota olet pannussa keittänyt. Lähtee pois millä tahansa happamalla aineella, kuten esim. tuossa yläpuolella ehdotetulla etikalla. Eli loraus etikkaa tai sitruunamehua tjms. pannulle ja pyyhkäisee pois. Jos ei heti lähde, niin minuutin päästä varmasti jo irtoaa.
 
Liittynyt
16.03.2020
Viestejä
323
Tuota kalkkia on juomisvedessä ja on aika kummallista ruveta sitä erikseen poistelemaan. Ankaraa käyttöä vain ja kalkki kyllä poistuu kastikkeeseen.
 
Liittynyt
04.12.2021
Viestejä
246
Yksi kiva puoli ruostumattomassa teräksessä on juuri sen vaalea väri ja että näkee kaiken siinä hyvin kun se kiiltää vielä.

Täytyy kyllä ruveta käyttämään hellalla rst-pannua kun vaimo peräkkäisinä päivinä käyttänyt hellalla olevaa Darto hiiliteräspannua happaman aasialaisen ruuanlaittoon. Vaikka ylimääräisen hiiltyneen aineksen onkin hyvä poistaa välillä vähän rajummalla otteella niin pelkään taas ruveta joutumaan päivittäiseen rasvapolttorumbaan kuten monasti De Buyer maalaispannumme kanssa. Ymmärrän kyllä että vaimo kokee kuten minäkin hiiliteräksen mukavammaksi käyttää kuin rosteri, ero vain siinä että hän ei valitse pannua pesu ja huolto mielessä kun itse sen meillä useimmiten hoidan..
 
Liittynyt
04.12.2021
Viestejä
246
Kalkkia varmaankin, tullut vedestä jota olet pannussa keittänyt. Lähtee pois millä tahansa happamalla aineella, kuten esim. tuossa yläpuolella ehdotetulla etikalla. Eli loraus etikkaa tai sitruunamehua tjms. pannulle ja pyyhkäisee pois. Jos ei heti lähde, niin minuutin päästä varmasti jo irtoaa.
En muistaakseni itse testannut tuota vaikka tiesin. Tässä nopea testaus - Demeyere proline pannuni fairy-pesun jäljiltä ylläolevassa kuvassa jossa näkyy kalkkijäämiä. Alla sama pannu väkiviina etikalla ja paperilla pyyhkimisen jälkeen ja sitten kuumalla vedellä huuhtominen ja kuivaus pyyhkeellä. Jälkimmäiseen hommaan meni vain noin 2 minuuttia.
IMG_20220825_233303_edit_366787258259655.jpg
IMG_20220825_234242_edit_366760415424242.jpg
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Tiskikoneeseen laitto vie alle 10 sekuntia ja vie vähemmän energiaa ja vettä. Lopputuloskin parenpi kuin viinietikalla tai sitrunahapolla kitkuttaen (Huomatkaa, että sitruunassa hedelmänä on happipitoisuus liian matala, jotta sillä kannattaisi kalkkia poistaa)

Ei kertakaikkiaan mitään järkeä yrittää jotain ihme kalkinpoistoja niinkin arkisessa asiassa kuin rosterisen kattilan tiskaaminen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
872
Yksi kiva puoli ruostumattomassa teräksessä on juuri sen vaalea väri ja että näkee kaiken siinä hyvin kun se kiiltää vielä.

Täytyy kyllä ruveta käyttämään hellalla rst-pannua kun vaimo peräkkäisinä päivinä käyttänyt hellalla olevaa Darto hiiliteräspannua happaman aasialaisen ruuanlaittoon. Vaikka ylimääräisen hiiltyneen aineksen onkin hyvä poistaa välillä vähän rajummalla otteella niin pelkään taas ruveta joutumaan päivittäiseen rasvapolttorumbaan kuten monasti De Buyer maalaispannumme kanssa. Ymmärrän kyllä että vaimo kokee kuten minäkin hiiliteräksen mukavammaksi käyttää kuin rosteri, ero vain siinä että hän ei valitse pannua pesu ja huolto mielessä kun itse sen meillä useimmiten hoidan..
Hyvä jos rosteri miellyttää, mutta ei hiiliteräkselle tarvitse mitään päivittäistä rasvanpolttoa. Pinta on se mikä on ja normaalia käyttöä vaan. En ymmärrä miksi porukka täällä sitkeästi pitää yllä tuota jatkuvaa rasvanpolttotarvetta. Tuntuu samanlaiselta myytilta kuin kaiuttimen rikkominen aliteholla (underpowering), kyllä sen saa pienelläkin vahvistimella rikki mutta ei liian vähäisellä teholla. Vahvistin voi antaa nimellistehoaan enemmän kun sopivasti ajaa särölle.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Hyvä jos rosteri miellyttää, mutta ei hiiliteräkselle tarvitse mitään päivittäistä rasvanpolttoa. Pinta on se mikä on ja normaalia käyttöä vaan. En ymmärrä miksi porukka täällä sitkeästi pitää yllä tuota jatkuvaa rasvanpolttotarvetta. Tuntuu samanlaiselta myytilta kuin kaiuttimen rikkominen aliteholla (underpowering), kyllä sen saa pienelläkin vahvistimella rikki mutta ei liian vähäisellä teholla. Vahvistin voi antaa nimellistehoaan enemmän kun sopivasti ajaa särölle.
Tai myytti siitä, että veitset tylsyvät tiskikoneessa leivänmurujen vaikutuksesta. Sitten tyhmemmät hinkkaavat terän tylsäksi tiskiharjalla tai sienellä "pelastaakseen" terän.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
363
Yksi kiva puoli ruostumattomassa teräksessä on juuri sen vaalea väri ja että näkee kaiken siinä hyvin kun se kiiltää vielä.

Täytyy kyllä ruveta käyttämään hellalla rst-pannua kun vaimo peräkkäisinä päivinä käyttänyt hellalla olevaa Darto hiiliteräspannua happaman aasialaisen ruuanlaittoon. Vaikka ylimääräisen hiiltyneen aineksen onkin hyvä poistaa välillä vähän rajummalla otteella niin pelkään taas ruveta joutumaan päivittäiseen rasvapolttorumbaan kuten monasti De Buyer maalaispannumme kanssa. Ymmärrän kyllä että vaimo kokee kuten minäkin hiiliteräksen mukavammaksi käyttää kuin rosteri, ero vain siinä että hän ei valitse pannua pesu ja huolto mielessä kun itse sen meillä useimmiten hoidan..
Täällä tehty aasialaisia ruokia kerran viikkoon De Buyer hiiliteräspannulla eikä ole patinat lähtenyt kertaakaan. Pannu ollut käytössä 6 vuotta muistaakseni. En tosin hauduta kastiketta pannussa pidempiä aikoja. Muutama minuutti riittää kovalla lämmöllä.

Tarkoitus hommata vielä hiiliteräs wok pannu noihin aasialaisiin ruokiin. Mukava heittää kesällä hiiligrilliin niin saa kärytä ja roiskua pihalla eikä sisällä.

Rasvapolton tein yhden kerran rypsiöljyllä kun pannun ostin aikoinaan. Käytön jälkeen pesu kuumalla vedellä, kuivaus talouspaperilla ja pieni määrä rypsiöljyä pintaan paperilla.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
872
Täällä tehty aasialaisia ruokia kerran viikkoon De Buyer hiiliteräspannulla eikä ole patinat lähtenyt kertaakaan. Pannu ollut käytössä 6 vuotta muistaakseni. En tosin hauduta kastiketta pannussa pidempiä aikoja. Muutama minuutti riittää kovalla lämmöllä.

Tarkoitus hommata vielä hiiliteräs wok pannu noihin aasialaisiin ruokiin. Mukava heittää kesällä hiiligrilliin niin saa kärytä ja roiskua pihalla eikä sisällä.

Rasvapolton tein yhden kerran rypsiöljyllä kun pannun ostin aikoinaan. Käytön jälkeen pesu kuumalla vedellä, kuivaus talouspaperilla ja pieni määrä rypsiöljyä pintaan paperilla.
Tämä ihan totta. Tuo kastikkeiden haudutus se tuppaa pitämään patinat poissa tai viemään ne mennessään jos on kehittynyt.
 

Valtsu_82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.03.2021
Viestejä
305
Tämä ihan totta. Tuo kastikkeiden haudutus se tuppaa pitämään patinat poissa tai viemään ne mennessään jos on kehittynyt.
Ja ilmeisesti happamuus. Itsekin miettinyt, että hiiliteräspannu olisi hyvä kasviswokkien tekemiseen kun saa rapean paistopinnan eikä vähäisen proteiinimäärän vuoksi tartu edes pannuun. Toki jouku hapanimelän kastikkeen hauduttelu saattaa vähän viedä patinaa, mutta sitähän tulee uutta kun pannua käyttää.

Tai myytti siitä, että veitset tylsyvät tiskikoneessa leivänmurujen vaikutuksesta. Sitten tyhmemmät hinkkaavat terän tylsäksi tiskiharjalla tai sienellä "pelastaakseen" terän.
Ei kai teräs tylsy tiskiharjasta ja sienestä, jos ei teräsharjalla ja teräsvillalla tiskaa?
 
Liittynyt
04.12.2021
Viestejä
246
Hyvä jos rosteri miellyttää, mutta ei hiiliteräkselle tarvitse mitään päivittäistä rasvanpolttoa. Pinta on se mikä on ja normaalia käyttöä vaan. En ymmärrä miksi porukka täällä sitkeästi pitää yllä tuota jatkuvaa rasvanpolttotarvetta. Tuntuu samanlaiselta myytilta kuin kaiuttimen rikkominen aliteholla (underpowering), kyllä sen saa pienelläkin vahvistimella rikki mutta ei liian vähäisellä teholla. Vahvistin voi antaa nimellistehoaan enemmän kun sopivasti ajaa särölle.
No mainitsemaani De Buyer pannuun tulee helposti pintaruostetta jos tekee tiettyjä aasialaisia ruokia, ainakin tämä tapahtuu ellei pannua pese pariin kolmeen tuntiin. Ruostetta ei kannattane syödä. Eri asia saattaa olla jos tekee enemmän kiinalaistyylistä kokkausta, ehkä thaimaalainen/isaan kokkaustyyli on hiiliteräkselle riskialttiimpaa?
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
872
No mainitsemaani De Buyer pannuun tulee helposti pintaruostetta jos tekee tiettyjä aasialaisia ruokia, ainakin tämä tapahtuu ellei pannua pese pariin kolmeen tuntiin. Ruostetta ei kannattane syödä. Eri asia saattaa olla jos tekee enemmän kiinalaistyylistä kokkausta, ehkä thaimaalainen kokkaustyyli on hiiliteräkselle riskialttiimpaa?
Jos on hapanta kamaa niin kyllä ruostuu, sama ongelma tulee jos pesee muttei kuivaa heti. Uusintapesu ja öljyä pintaan niin siitä se taas lähtee. Ei mahda pieni punertava sävy pannussa olla vaarallinen. Eihän se ole kuin hapettunutta metallia. Jos nyt ladon vintiltä löytyy 20 vuotta vanha ruosteinen valurautapannu niin sen polttaisin saunanuunissa ja harjaisin teräsharjalla ja sitten huolellinen rasvanpoltto, muuten punertaa parissa tunnissa uudelleen.

Meillä on tapana aina syömisen päälle tyhjentää pannusta ruoka astioihin ja pestä sekä kuivata pannu heti. Jos on ehtinyt alkaa punertaa niin laitan öljyä perään, mutta tässä usein syynä ruuan seisottaminen, ei tapahdu usein. On hyvä tapa muutenkin niin ei jää paskaiset pannut roikkumaan pöydille vaan on heti valmiina uuteen käyttöön.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 445
Ei kai teräs tylsy tiskiharjasta ja sienestä, jos ei teräsharjalla ja teräsvillalla tiskaa?
Kaikki tylsyttää veistä, ihan pelkkä aikakin, koska korroosio. Se on sitten toinen asia, että mikä kontakti tylsyttää minkäkin verran, että sillä olisi mitään käytännön merkitystä. Veitset on kuitenkin tehty säännöllisesti teroitettaviksi.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
872
Kaikki tylsyttää veistä, ihan pelkkä aikakin, koska korroosio. Se on sitten toinen asia, että mikä kontakti tylsyttää minkäkin verran, että sillä olisi mitään käytännön merkitystä. Veitset on kuitenkin tehty säännöllisesti teroitettaviksi.
Pelkkä huuhtelu riittää usein kun sen tekee heti. Itse ainakin pidän astiapyyhettä lähettyvillä koska veistä saa vähän väliä kuivata kun tekee ruokaa. Samaten puista lautaa pitää siistiä. Mieluummin kevyesti harjalla putsaan veitseni veden alla ilman tiskiainetta jos tarvetta kuin liotan 2h astianpesukoneessa. Konetiskiaineet kyllä puree muovikahvoihinkin pikkuhiljaa.
 

Valtsu_82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.03.2021
Viestejä
305
Pelkkä huuhtelu riittää usein kun sen tekee heti. Itse ainakin pidän astiapyyhettä lähettyvillä koska veistä saa vähän väliä kuivata kun tekee ruokaa. Samaten puista lautaa pitää siistiä. Mieluummin kevyesti harjalla putsaan veitseni veden alla ilman tiskiainetta jos tarvetta kuin liotan 2h astianpesukoneessa. Konetiskiaineet kyllä puree muovikahvoihinkin pikkuhiljaa.
Sama tapa itselläkin. Eikä tiskiharja tai sieni edes kestä terävän veitsen *terän* hankaamista vaan tiskiharja on paljon ennemmin kalju ja sieni silppuna kuin veitsi tylsä vaikka kaikki sitä terää kuitenkin tylsyttää ml. korroosio kun pesukoneessa tai altaassa pitkään liottaa. Sama periaate itsellä pannujen ja kattiloiden kanssa, käsin pesu heti kun mahdollista. Teflonpinnoitteisiakaan en pese koneessa, taitaa niiden elinkaari myös vähän lyhentyä konepesussa?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 666
Viestejä
4 188 184
Jäsenet
70 778
Uusin jäsen
Heiniks

Hinta.fi

Ylös Bottom