Tekkiläisten vauva/lapsikeskustelut

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Pitäis muksulle uudempaa turvaistuinta hankkia, kun nykyinen kaukalo jäänyt jo auttamatta pieneksi. Lapsi nyt 1,5 vuotias nyt ja ideana istuin, jota saisi vielä pideltyä mahdollisimman pitkään selkä menosuuntaan, mutta käännettyä myös kasvot menosuuntaan kasvun mukaan. Katsellut josko Britax Swivel tulisi uudemman kerran johonkin hyvään tarjoukseen, niin onkos tuosta suurta puolesta / vastaan keskustelua? Onko muita hyviä vaihtoehtoja tuohon? Valikoimaa ainakin netissä niin pilvin pimein, että tahtoo vähintäänkin tulla pieni päänsärky kun noita ominaisuuksia koittaa rankata.
Mutta kääntyvä istuin, isofix ja mahdollisuus laajentaa tässä kasvun mukaan olisi nyt ne pääkriteerit. Auton takapenkki on kyllä tilava ja korkeammassakaan istuimessa ei pitäisi heti tulla katto vastaan.
 
Pitäis muksulle uudempaa turvaistuinta hankkia, kun nykyinen kaukalo jäänyt jo auttamatta pieneksi. Lapsi nyt 1,5 vuotias nyt ja ideana istuin, jota saisi vielä pideltyä mahdollisimman pitkään selkä menosuuntaan, mutta käännettyä myös kasvot menosuuntaan kasvun mukaan. Katsellut josko Britax Swivel tulisi uudemman kerran johonkin hyvään tarjoukseen, niin onkos tuosta suurta puolesta / vastaan keskustelua? Onko muita hyviä vaihtoehtoja tuohon? Valikoimaa ainakin netissä niin pilvin pimein, että tahtoo vähintäänkin tulla pieni päänsärky kun noita ominaisuuksia koittaa rankata.
Mutta kääntyvä istuin, isofix ja mahdollisuus laajentaa tässä kasvun mukaan olisi nyt ne pääkriteerit. Auton takapenkki on kyllä tilava ja korkeammassakaan istuimessa ei pitäisi heti tulla katto vastaan.
Huomasithan, että miettimäsi istuin ei ole enää isofix, kun lapsi kasvaa isoksi.

Meillä oli hyvin samankaltainen Britaxi. Lapsi tosin kasvoi pituuden puolesta ulos selkä menosuuntaan asetuksista 3,5v iässä (rupesi itse valittamaan ja oli myös silmin nähden jo ahtaan näköistä) eli hiukan ennen suosituksia. Oli myös painoraja, joka oli tulossa hyvin pian vastaan.

Ostettiin sitten Britaxin ei kääntyvä-kasvot menosuuntaan isofix-istuin, jossa painoraja riittää pitkälle kouluikään asti. Jossakin kohtaa pituuttaa 5-piste vyöt vaihtuu auton omiin. Miinuksena toki hiukan hankalampi laittaa lapsi istuimeen vs. kääntyvä, mutta toisaalta lapsi kiipeää jo itsekkin tarvittaessa (talvisin nostan ettei sotke kuralla niin paljoa. Emäntä ei enää jaksa nostaa). Plussana jos joutuu autosta toiseen vaihtamaan on huomattavasti kevyempi kuin pyörivä malli.
 
Täällä siirryttiin kaukalosta ovelle kääntyvään istuimeen ja tuosta turvavyöistuimeen. Omasta mielestä tuo täysin kääntyvä istuin on ihan turha välimalli, koska sillä ei kuitenkaan välty turvavyöistuimen hankkimiselta. Lisäksi turvavyöistuimet ovat yksinkertaisempia eli kevyempiä ja helpompia käyttää. Hyvät arvostelut maksaneet istuimet maksoivat 180€ ja 120€ alesta.
 
Täällä siirryttiin kaukalosta ovelle kääntyvään istuimeen ja tuosta turvavyöistuimeen. Omasta mielestä tuo täysin kääntyvä istuin on ihan turha välimalli, koska sillä ei kuitenkaan välty turvavyöistuimen hankkimiselta. Lisäksi turvavyöistuimet ovat yksinkertaisempia eli kevyempiä ja helpompia käyttää. Hyvät arvostelut maksaneet istuimet maksoivat 180€ ja 120€ alesta.

Täysin samaa mieltä. Sivulle kääntyminen on todella näppärä ominaisuus lapsen lastaamisen kannalta, mutta en näe mitään hyötyä siitä että tuo pyörisi vielä lisää, koska siinä vaiheessa kun lapsi on niin iso, että kasvot menosuuntaan tulisi ajankohtaiseksi, lapsi on tosiaan jo niin iso, että nuo kääntyvät alkavat olla aika ahtaita. Kuten totesitkin, nuo turvavyöistuimet on paljon kevyempiä ja niissä on lapselle paljon paremmin tilaa.

Meillä mentiin kaukalo (joku Britax) tyyliin 9kk ikään asti -> sivulle kääntyvä Joie i-spin Safe vähän päälle nelivuotiaaksi -> kasvot menosuuntaan Cybex G i-Fix jolla mennään sitten niin pitkään kun ylipäätään istuinta käytetään.

Cybex on toki turvavyöistuimeksi aika möhkö toki myös, mutta silti puolet kevyempi kuin tuo Joie (14.6 vs 7.5 kg). Tykkään myös tuosta, että sen saa isofixillä autoon kiinni, eikä se lähde esim. lapsen kyytiin kiivetessä liikkumaan. Kerran oli lainassa turvavyöistuin jossa ei ollut mitään kiinnitystä autoon ja se tuntui jotenkin tosi epäilyttävältä, vaikka kai nekin ihan hyvin toimii.
 
Täysin samaa mieltä. Sivulle kääntyminen on todella näppärä ominaisuus lapsen lastaamisen kannalta, mutta en näe mitään hyötyä siitä että tuo pyörisi vielä lisää´, koska siinä vaiheessa kun lapsi on niin iso, että kasvot menosuuntaan tulisi ajankohtaiseksi, lapsi on tosiaan jo niin iso, että nuo kääntyvät alkavat olla aika ahtaita. Kuten totesitkin, nuo turvavyöistuimet on paljon kevyempiä ja niissä on lapselle paljon paremmin tilaa.

Meillä mentiin kaukalo (joku Britax) tyyliin 9kk ikään asti -> sivulle kääntyvä Joie i-spin Safe vähän päälle nelivuotiaaksi -> kasvot menosuuntaan Cybex G i-Fix jolla mennään sitten niin pitkään kun ylipäätään istuinta käytetään.

Cybex on toki turvavyöistuimeksi aika möhkö toki myös, mutta silti puolet kevyempi kuin tuo Joie (14.6 vs 7.5 kg). Tykkään myös tuosta, että sen saa isofixillä autoon kiinni, eikä se lähde esim. lapsen kyytiin kiivetessä liikkumaan. Kerran oli lainassa turvavyöistuin jossa ei ollut mitään kiinnitystä autoon ja se tuntui jotenkin tosi epäilyttävältä, vaikka kai nekin ihan hyvin toimii.
Täällä oli myös tuo Joie i-Spin Safe ja oli aivan ehdoton ominaisuus tuo ovelle kääntyminen.

Turvavyöistuimessa on tosiaan hyvä olla isofix, jotta sen saa tukevammin kiinni runkoon. Toimii myös ilman eli nopeuttaa istuimen vaihtamista toiseen autoon esim. sateessa. Käytössä Maxi-Cosi Rodifix Pro i-Size.
 
Meillä on myös vastaava ovelle kääntyvä istuin, tuosta kun kasvaa yli niin ajattelimme hankkia toisen isomman selkä menosuuntaan olevan istuimen tyyliin kouluikään asti. Mitäpä sitä aikaisin kääntämään kasvot menosuuntaan, vaikka se sallittua olisikin. Osa ei suosittele siirtymään tuollaisen kääntyvän istuimen jälkeen kasvot menosuuntaan, se on kuulemma turhan aikaiseen, turvallisempaa istua selkä menosuuntaan.

Yhden istuimen vähemmän voi hankkia jos jättää tuon kääntö ominaisuuden pois, eli kaukalon jälkeen suoraan pitkään menevä selkään menosuuntaan olevaan istuin.
 
Meillä on myös vastaava ovelle kääntyvä istuin, tuosta kun kasvaa yli niin ajattelimme hankkia toisen isomman selkä menosuuntaan olevan istuimen tyyliin kouluikään asti. Mitäpä sitä aikaisin kääntämään kasvot menosuuntaan, vaikka se sallittua olisikin. Osa ei suosittele siirtymään tuollaisen kääntyvän istuimen jälkeen kasvot menosuuntaan, se on kuulemma turhan aikaiseen, turvallisempaa istua selkä menosuuntaan.

Yhden istuimen vähemmän voi hankkia jos jättää tuon kääntö ominaisuuden pois, eli kaukalon jälkeen suoraan pitkään menevä selkään menosuuntaan olevaan istuin.

Meillä oli vähän sama ajatus alunperin, suositukset kun nykyään on, että suunnilleen lukioikään asti pitäisi mennä selkä menosuuntaan. Käytännössä noita yli 105 cm meneviä selkä menosuuntaan istuimia ei vaan oikein ole saatavilla isofixillä, mikä oli meille tärkeä ominaisuus koska sen verran usein jumpataan istuimia esim. isovanhempien autoihin. Kyllähän nuo selkä menosuuntaan istuimet muutenkin aika ankeiksi käy tiloiltaan isommille lapsille vaikka speksien puolesta menisikin, eikä lapsi pysty kovin hyvin itse kiipeämään niihin jne.

Turvallisuusaspektikin on vähän niin ja näin. Nokkakolareissa selkä menosuuntaan istuimet on toki paljon turvallisempia, mutta Suomen yleisin kolarityyppi on peräänajo ja sivuosumien osalta molemmat istuintyypit on about yhtä turvallisia.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Meillä oli vähän sama ajatus alunperin, suositukset kun nykyään on, että suunnilleen lukioikään asti pitäisi mennä selkä menosuuntaan. Käytännössä noita yli 105 cm meneviä selkä menosuuntaan istuimia ei vaan oikein ole saatavilla isofixillä, mikä oli meille tärkeä ominaisuus koska sen verran usein jumpataan istuimia esim. isovanhempien autoihin. Kyllähän nuo selkä menosuuntaan istuimet muutenkin aika ankeiksi käy tiloiltaan isommille lapsille vaikka speksien puolesta menisikin, eikä lapsi pysty kovin hyvin itse kiipeämään niihin jne.

Turvallisuusaspektikin on vähän niin ja näin. Nokkakolareissa selkä menosuuntaan istuimet on toki paljon turvallisempia, mutta Suomen yleisin kolarityyppi on peräänajo ja sivuosumien osalta molemmat istuintyypit on about yhtä turvallisia.

Kuka sinne perään ajaa? Seinäkö?

Eikö peräänajossakin ole toinen osapuoli nokkakolarin ajava?
 
Meillä ei ainakaan mahtunut selkä menosuuntaan -istuin Qashqain kuljettajan taakse niin, että autoa pystyisi ajamaan. Onneksi löytyy myös isompi auto, mutta isommalle autolle on myös muuta käyttöä/tarvetta eli paine vaihtoo oli aika suuri.
Lapset ovat myös ikäisekseen aika kookkaita eli talvivarustuksessa tuli todella ahdasta.

0-6 kk kaukalossa
0,5-3,5 v turvaistuimessa selkä menosuuntaan
3,5v-->turvavyöistuimessa naama menosuuntaan
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Kuka sinne perään ajaa? Seinäkö?

Eikö peräänajossakin ole toinen osapuoli nokkakolarin ajava?

Itse en ole ajatellut ikinä ajaa kenenkään perään, sillä en ole ns. aivovammainen perseidiootti, vaan pidän aina reilua ja kelinmukaista turvaväliä. Neljännesvuosisadan ja reilusti yli puolen miljoonan kilometrin aikana ei ole kertaakaan ollut tippaakaan edes lähellä, että olisin ajanut jonkun perään. Minun perääni on kyllä meinattu ajaa useamman kerran, kaikenmaailman kännykkäänsä ajaessa räpläävien suuhengittäjien ja kiireisten bemarimiesten toimesta. Itse ainakin mieluummin suojaan lapseni sitä todennäköisintä uhkasuuntaa vastaan.

Mutta tämä on näitä. Jos itse kuuluu näihin peräpuskurissa roikkujiin, niin kannattaa toki mahdollisuuksien mukaan pistää kaikki matkustajat vauvasta vaariin selkä menosuuntaan. Tai vielä parempaa, pysyä kokonaan poissa liikenteestä.
 
Viimeksi muokattu:
Huomasithan, että miettimäsi istuin ei ole enää isofix, kun lapsi kasvaa isoksi.

Meillä oli hyvin samankaltainen Britaxi. Lapsi tosin kasvoi pituuden puolesta ulos selkä menosuuntaan asetuksista 3,5v iässä (rupesi itse valittamaan ja oli myös silmin nähden jo ahtaan näköistä) eli hiukan ennen suosituksia. Oli myös painoraja, joka oli tulossa hyvin pian vastaan.

Ostettiin sitten Britaxin ei kääntyvä-kasvot menosuuntaan isofix-istuin, jossa painoraja riittää pitkälle kouluikään asti. Jossakin kohtaa pituuttaa 5-piste vyöt vaihtuu auton omiin. Miinuksena toki hiukan hankalampi laittaa lapsi istuimeen vs. kääntyvä, mutta toisaalta lapsi kiipeää jo itsekkin tarvittaessa (talvisin nostan ettei sotke kuralla niin paljoa. Emäntä ei enää jaksa nostaa). Plussana jos joutuu autosta toiseen vaihtamaan on huomattavasti kevyempi kuin pyörivä malli.
Eipä muuten tullut huomattua. Kyllähän tuo tärkeä olisi, että saisi isofix -kiinnityksellä penkkiä kiinni.

Ja tosiaan, ei nyt tarvitse jakkaran 360 astetta ympäri pyöriä, vaan josko saisi tämän vuoden-kahden välivaiheen ohitettua samalla istuimella, jolla sitten jatkaa vielä pykälää vanhemmaksi. Mutta ovelle sen istuimen pitäisi kääntyä, ainakin siihen asti kun lapsi ei itse autoon osaa kiivetä.
 
Meillä on pari noita Britaxin Max Way Plussia autossa. Nuohan ei ole isofixejä, eikä kääntyviä :D Mutta nuo menevät sitten sinne 25kg asti eikä tarvitse ostella enää istuimia noille muksuille. Mekin noita jumpataan säännöllisen epäsäännöllisesti isovanhempien autoihin, mutta ratkaistiin asia sillä että ostettiin parit setit niitä kiinnitysvöitä ylimääräisiksi. Nyt kun istuimen kertaalleen asentaa autoon niin voi jättää ne vyöt sinne paikalleen ja irroittaa pelkän istuimen, jolloin istuimen uudelleenasennus kestää luokkaa pari minuuttia kun ei tarvitse niiden kiinnitysvöiden kanssa kovin säätää...
Me ei nähty tuolle penkin kääntyvyydelle mitään arvoa, kun loppuviimein sitä tarvitsee maksimissaan vuoden verran (turvakaukalon jälkeen) ja sen jälkeen nuo mukulat osaavat itse kiivetä kyytiin. Joten sen noin vuoden kyllä pärjää kun muutaman kerran on sen lapsen siihen ei kääntyvään istuimeen laittanut niin oppii kyllä keinot saada ne vyöt kiinni.
 
Harrastetetaanko muuten enemmän kuin ennen? Tuntuu että monilla vanhemmilla jopa paine, että lapsen pitää harrastaa.
Harrastetaan enemmän tai harrastukset aloitetaan todella nuorena. Itse aloitin 90-luvulla ekan urheiluharrastuksen 1.luokalla. Nykyään jos aloitat samaan aikaan, niin siellä on jo 5 vuotta harrastaneita. Pari vuotta saattaa lasta korveta kun ei aluksi pärjää, nopeasti erot tasoittuu, mutta jos on tietynlainen luonne niin saattaa into lopahtaa nopeasti. Ehkä syntyy myös kehäpaine, kun kaikkien lapset harrastaa, niin pitäähän sitä omakin. Toki omasta mielestä joku ohjattu liikuntaharrastus on hyvä olla, oppii ryhmädynamiikkaa sekä häviämisen/voittamisen jalon tunteen. Itse olen aivan hemmetin kiitollinen että porukat jaksoi roudata reeneihin. Vaikka alkuperäinen harrastus loppui jo ajat sitten, niin on liikkuminen pysynyt arjessa mukana tähän päivään saakka uusien lajien muodossa
 
Kyllä tuntuu, että nykyään lapsilla on enemmän harrastuksia ja ylipäätään lapset oppivat asioita aikaisemmin kuin ennen. Hiihtoladulla ja (potku)pyöränselässä näkee lapsia, jotka vasta lähiaikoina ovat oppineet kävelemään. Lukemaankin opitaan lähes poikkeuksetta ennen koulua ja kaikenlaista harrastusta tuntuu monilla olevan. Ei siinä mitään, niin kauan kuin homma on lapsesta mielekästä, mutta valitettavasti on niitäkin vanhempia, jotka elävät omia unelmiaan lastensa kautta tai haluavat vain päästä brassailemaan aktiivisella elämällä somessa. Ja luohan se samalla jonkunlaista vertaispainetta sekä vanhemmille että lapsille itselleen. Pitäisi muistaa, että alle kouluikäiselle lapselle edelleen isossa osassa elämää pitäisi olla leikki. Mieluiten vielä ilman mitään hienoja härpäkkeitä, jotta mielikuvituskin kehittyy.
 
Isofix on tyypitetty kestämään 18kg, joten siksi sitä ei noista isommille lapsille suunnatuissa istuimissa ole. Tai jos on, niin silloin taitaa se auton oma turvavyö kuitenkin olla se, jonka varaan se istuin tositilanteessa jää.

Eli ei ne turvavyöllä olevat ole yhtään sen turvattomampia. Aikuisetkin niiden varassa on...

(33kg taitaa olla se maksimi, mutta istuin syö siitä osan)
 
Meillä on pari noita Britaxin Max Way Plussia autossa. Nuohan ei ole isofixejä, eikä kääntyviä :D Mutta nuo menevät sitten sinne 25kg asti eikä tarvitse ostella enää istuimia noille muksuille. Mekin noita jumpataan säännöllisen epäsäännöllisesti isovanhempien autoihin, mutta ratkaistiin asia sillä että ostettiin parit setit niitä kiinnitysvöitä ylimääräisiksi. Nyt kun istuimen kertaalleen asentaa autoon niin voi jättää ne vyöt sinne paikalleen ja irroittaa pelkän istuimen, jolloin istuimen uudelleenasennus kestää luokkaa pari minuuttia kun ei tarvitse niiden kiinnitysvöiden kanssa kovin säätää...
Me ei nähty tuolle penkin kääntyvyydelle mitään arvoa, kun loppuviimein sitä tarvitsee maksimissaan vuoden verran (turvakaukalon jälkeen) ja sen jälkeen nuo mukulat osaavat itse kiivetä kyytiin. Joten sen noin vuoden kyllä pärjää kun muutaman kerran on sen lapsen siihen ei kääntyvään istuimeen laittanut niin oppii kyllä keinot saada ne vyöt kiinni.
Meillä on samat vehkeet, ihan perus toimivat olleet. Pyörivä oli joskus mutta en sellaista enäö kaipaa.
 
Mitäpä sitä aikaisin kääntämään kasvot menosuuntaan, vaikka se sallittua olisikin. Osa ei suosittele siirtymään tuollaisen kääntyvän istuimen jälkeen kasvot menosuuntaan, se on kuulemma turhan aikaiseen, turvallisempaa istua selkä menosuuntaan.
Kiistaton fakta toki on, että selkä menosuuntaan on turvallisempaa. Yhtä kiistaton fakta myös on, että lapsi ei vaan mahdu niinpäin olemaan kovin vanhaksi. Likka on hiukan keskiarvon alapuolella pituuden suhteen, mutta 3,5v iässä tuli vaan mitta täyteen. Toki isofix teki siitä hiukan ahtaamman, mutta olisi se turvavyökiinnitteiselläkin tullut vuoden sisään vastaan. Eikä kyse ollut pelkästään lapsen omasta tuntemuksesta. Kyllä se ahtaus oli ihan silmin nähtävissä.
 
Kiistaton fakta toki on, että selkä menosuuntaan on turvallisempaa. Yhtä kiistaton fakta myös on, että lapsi ei vaan mahdu niinpäin olemaan kovin vanhaksi. Likka on hiukan keskiarvon alapuolella pituuden suhteen, mutta 3,5v iässä tuli vaan mitta täyteen. Toki isofix teki siitä hiukan ahtaamman, mutta olisi se turvavyökiinnitteiselläkin tullut vuoden sisään vastaan. Eikä kyse ollut pelkästään lapsen omasta tuntemuksesta. Kyllä se ahtaus oli ihan silmin nähtävissä.
Meillä pian 4v hieman keskivertoa pidempi istuu edelleen selkä menosuuntaan (Klippan Triofix penkkinä). Toki onhan siinä polvet koukussa, mutta me ei olla edes alettu keskustelemaan siitä lasten kanssa että voisi istua jotenkin muuten tuon ikäisenä. Faktahan se on että selkä menosuuntaan istuin vie todella paljon tilaa ja esim. itselläni n. 185cm pitkänä ei ole mikään itsestäänselvyys että saan hyvän ajoasennon minkä tahansa selkä menosuuntaan istuimen ollessa takanani.

Klippan Triofix on mielestäni hyvä istuin. Melko kapea, joten 3 samanlaista on mahdollista saada takapenkille rinnakkain. Voi käyttää alkuun telakan kanssa ja myöhemmin ilman telakkaa, luultavasti tällainen penkki jää pieneksi kapeutensa vuoksi, mutta jos kaukalosta siirtyy tällaiseen niin käyttöikä on joka tapauksessa vuosia. Klippan on törkeän kallis uutena, mutta itse ostin useamman vuoden vanhoja hinnoiltaan 40-80€. Pyörivällä istuimella ei tee mitään jos takapenkille pitää ahtaa 3 turvaistuinta.
 
Nyt on pakko jakaa vinkki, joka pelastaa meillä reissun päällä tilanteita. Ainakin Applen tuotteista löytyy "käyttöapu" -valikosta ominaisuus millä näytön saa räpellyslukkoon, mutta Fantti ja taaperot pyörii silti. Ominaisuus lukitsee yhden ohjelman näytölle. Kerrankin ominaisuus mikä ei tarvitse omaa äppiä.

Löytyy täältä: Asetukset->Käyttöapu->Ohjattu käyttö.

Käyttöapu-oikotie päälle ja näytön automaattilukitus pois päältä.
Asetuksista saa määritettyä mitkä toiminnot jättää voimaan. Itse jätin vain äänenvoimakkuuden nappulat.

Androidilta en ole vielä ettinyt ominaisuutta, mutta luulis löytyvän.
 
Kiistaton fakta toki on, että selkä menosuuntaan on turvallisempaa. Yhtä kiistaton fakta myös on, että lapsi ei vaan mahdu niinpäin olemaan kovin vanhaksi. Likka on hiukan keskiarvon alapuolella pituuden suhteen, mutta 3,5v iässä tuli vaan mitta täyteen. Toki isofix teki siitä hiukan ahtaamman, mutta olisi se turvavyökiinnitteiselläkin tullut vuoden sisään vastaan. Eikä kyse ollut pelkästään lapsen omasta tuntemuksesta. Kyllä se ahtaus oli ihan silmin nähtävissä.

Eiköhän se oo aika paljon istuimesta kiinni. Täällä kun lähes 5,5v ihan keskimittainen istuu viel selkä menosuuntaan. Ei oo koskaan valittanut mitään istumisesta eikä se mitenkään ahtaalta näytä, ehkä kohtapuoliin käännellään kuitenkin toisinpäin. Istuin on turvavyökiinnitteinen (Britax Max Way Plus) kun se ainoa noin pitkään selkä menosuuntaan menevä isofix-kiinnitteinen taitaa olla aika kallis.
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän se oo aika paljon istuimesta kiinni. Täällä kun lähes 5,5v ihan keskimittainen istuu viel selkä menosuuntaan. Ei oo koskaan valittanut mitään istumisesta eikä se mitenkään ahtaalta näytä, ehkä kohtapuoliin käännellään kuitenkin toisinpäin. Istuin on turvavyökiinnitteinen (Britax Max Way Plus) kun se ainoa noin pitkään selkä menosuuntaan menevä taitaa olla aika kallis.
Juuri näin. Isofix-kiinnitteisenä selkä menosuuntaan -istuimia löytyy esimerkiksi Axkid One (alkuperäinen, 2 tai 3), painoraja 23 kg ja pituusraja 125 cm, jalkatila maksimissaan 30 cm. Turvavyökiinnitteisenä esimerkiksi Besafe Stretch, rajat 125 cm/36 kg, ja jalkatilaa saa 26 cm. Muitakin vaihtoehtoja löytyy, Isofixilla toki vähemmän. Ei siis jää istuimen ahtaudesta kovin monella kiinni, ainakaan keskimääräisen kokoisella lapsella.
 
Tuo turvaistuin-shaming eli annetaan ymmärtää, että on huono vanhempi, jos laittaa lapsen kasvot menosuuntaan "liian aikaisin", on vähän turhan mustavalkoista, kun esim. yksi parhaista turvaistuimista on kasvot menosuuntaan oleva.
 
Tuo turvaistuin-shaming eli annetaan ymmärtää, että on huono vanhempi, jos laittaa lapsen kasvot menosuuntaan "liian aikaisin", on vähän turhan mustavalkoista, kun esim. yksi parhaista turvaistuimista on kasvot menosuuntaan oleva.
Turvatyynyllinen lähes 1000 euron tuoli ei nyt ihan vesitä lähtökohtaa, että selkä menosuuntaan on järkevää mennä niin pitkään kuin mahdollista. Eli kolmanneksen hinnalla saat turvallisemman tai yhtä turvallisen kuin tuo turvatyynyllinen on.
 
Turvatyynyllinen lähes 1000 euron tuoli ei nyt ihan vesitä lähtökohtaa, että selkä menosuuntaan on järkevää mennä niin pitkään kuin mahdollista. Eli kolmanneksen hinnalla saat turvallisemman tai yhtä turvallisen kuin tuo turvatyynyllinen on.
Tuota vanhempaa mallia, joka on myös tuo testattu malli, saa edelleen alle 500 euron. Lisäksi näytä toki mulle turvallisempi malli noin 2-5-vuotialle lapsille, varsinkin alle 300 euron. ADAC-sivun mukaan lähimpänä on tämä ja senkin hintaluokka on aika korkea Besafe Beyond + Beyond Base Kindersitz Test | ADAC
Ja esim. tuossa ylempänä mainitut Axkid One ja Besafe Stretch näyttää maksavan yli 500 euroa.

Ja tässä on vielä Anoris Cybex Anoris T i-Size Kindersitz Test | ADAC
 
Tuota vanhempaa mallia, joka on myös tuo testattu malli, saa edelleen alle 500 euron. Lisäksi näytä toki mulle turvallisempi malli noin 2-5-vuotialle lapsille, varsinkin alle 300 euron. ADAC-sivun mukaan lähimpänä on tämä ja senkin hintaluokka on aika korkea Besafe Beyond + Beyond Base Kindersitz Test | ADAC
Ja esim. tuossa ylempänä mainitut Axkid One ja Besafe Stretch näyttää maksavan yli 500 euroa.

Ja tässä on vielä Anoris Cybex Anoris T i-Size Kindersitz Test | ADAC
Eikö näillä kommentteilla itsekkin syylisty vähän turvaistuin "shamingiin"?. Ehkäpä tärkein nyt, että niillä pienillä on se turvaistuin. Jos maximi turvajuttuja hakee niin pitää muistaa päivittää autokin turvallisempaan.. tai sitten ei aja jne. Saako turvaistuimia edes myydä jos ne eivät ole turvallisia?
Vähän sama kun kypäröissä. Ominaisuuksia on parinkympin kypäristä satasiin, mutta kaikki ne estävät iskun päähän.
 
Eikö näillä kommentteilla itsekkin syylisty vähän turvaistuin "shamingiin"?. Ehkäpä tärkein nyt, että niillä pienillä on se turvaistuin. Jos maximi turvajuttuja hakee niin pitää muistaa päivittää autokin turvallisempaan.. tai sitten ei aja jne. Saako turvaistuimia edes myydä jos ne eivät ole turvallisia?
Vähän sama kun kypäröissä. Ominaisuuksia on parinkympin kypäristä satasiin, mutta kaikki ne estävät iskun päähän.
Kyllä se siltä varmasti kuulostaa, vaikka en itse katso alaspäin, jos joku käyttää jotain muuta istuinta. Vaikea vaan tätä on tuoda selvästi esille ilman vahvaa viestiä, kun niin tiukassa tuntuu ainakin osalla olevan se, että selkä menosuuntaan vähintään 4-vuotiaaksi on ainoa oikea tapa. Ei se kauhean kivaa ole saada mulkaisuja tämän takia ja lukea rivien välistä olevansa huono vanhempi. Enkä nyt viittaa tähän keskustelupalstaan, vaan ihan yleisesti.
 
Tuota vanhempaa mallia, joka on myös tuo testattu malli, saa edelleen alle 500 euron. Lisäksi näytä toki mulle turvallisempi malli noin 2-5-vuotialle lapsille, varsinkin alle 300 euron. ADAC-sivun mukaan lähimpänä on tämä ja senkin hintaluokka on aika korkea Besafe Beyond + Beyond Base Kindersitz Test | ADAC
Ja esim. tuossa ylempänä mainitut Axkid One ja Besafe Stretch näyttää maksavan yli 500 euroa.

Ja tässä on vielä Anoris Cybex Anoris T i-Size Kindersitz Test | ADAC
Mainitsin Stretchin ja Onen vastaesimerkkeinä väitteeseen, ettei lapset mahdu matkustamaan kovin pitkään selkä menosuuntaan. Anoris menee vain 21 kg asti, kun taas vyökiinnitteisenä on mahdollista matkustaa 36 kg painoon asti, ellei 125cm pituus tule aiemmin vastaan.

Britaxin Safe-Way M -istuinta saa alle 300 eurolla. Etutörmäystestistä se on saanut pisteet 0.7, vaikka menee 36 kg lapselle (toki isoin käytetty testinukke ei taida olla ihan näin painava): Britax Römer Safe-Way M | ÖAMTC. Alkuperäisen Anoriksen pistemäärä on 0.9: Cybex Anoris T i-Size | ÖAMTC. Sivutörmäyksessä toki on huonommat pisteet (tästä taitaa puuttua kalliimman Max-Safe Pron lisäsivutörmäyssuoja).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 466
Viestejä
4 610 307
Jäsenet
75 855
Uusin jäsen
Aramis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom