Tekkiläisten vauva/lapsikeskustelut

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Britax smilet täällä ollut kahdella lapsella käytössä, ja suosittelen kyllä. Kestäneet aikamoista runtua hajoamatta. Renkaat kun vielä irrottelee, niin menee autoonkin suht pieneen tilaan, jos osaa pakata.
 
Täällä myös alkaa 3v täyttävien kaksospoikien pituus >100cm ja paino 17kg ottamaan vastaan Joie Spin Safe -istuimen ylärajoja. Periaatteessa pitäisi ostaa vielä yksi sarja selkämenosuuntaan-istuimia, mutta olisi vaan niin paljon helpompi ostaa suoraan naamamenosuuntaan-istuimia. Mielellään säästäisi rahaakin ostamatta sitä yhtä välisarjaa.

Lueskelin pari viimeistä sivua ja näemmä samat mielipiteet nousevat esiin kuin muillakin palstoilla: osa pitää selkämenosuuntaan tärkeänä 5-6 ikävuoteen asti, osa päättänyt pitää 4 vuotiaaksi asti ja osa vaihtaa jo 2½-3½v.

Käytännön ongelmana nyt se, että isolla, ns. ykkösautolla ei pääse yksin esim. pitkälle työmatkalle, koska Qashqaissa kuljettajan penkin taakse ei saa kirveelläkään mahtumaan turvaistuinta.
 
Monenlaisia rattaita/vaunuja tullut työnneltyä. Jos maasto-/talvikäyttöön haluaa hyvät vaunut niin ehdottomasti Orat kiinteillä ilmatäyttöisillä renkailla. Ihan parhaat.

Ja noissa uutena ostettaessa tosiaan kannattaa hinnassa ottaa huomioon että vaikka jotkut laadukkaat Emmaljungat/Orat ostat vaikka 1200e uutena niin saat helposti myytyä 800-900e eteenpäin parin vuoden käytön jälkeen jos pitää hyvänä ja säilyttää sisällä lämpimässä.
 
Mites hiihtokärryä&pyöräkärryä? Toimiiko ne samassa? Tekis mieli ostaa ainakin hiihtoon joku, mut voiko niitä käyttää luisteluhiihdossa vai onko siirryttävä perinteiseen?
Mikä ois hyvä. Ja jos on kaksi lasta, niin meneekö ne samaan kärryyn vai molemmille oma?

Onko joku hiihdellyt enemmänkin?
 
Joskus vuokrattiin hiihtolomalla ahkio jota sitten vedettiin perässä. Vauva oli tyytyväisenä kyydissä. Merkkiä / mallia en kyllä muista.
 
Täällähän sopivasti olikin jo hieman vaunuista puhetta. Esikoista varten pitäisi alkaa tosiaan vaunuja hommailemaan, mutta mielipiteitä kaipaisi kovasti puolesta ja vastaan.
Hyvin paljon ulkoillaan huonokuntoisilla teillä, niin isommat renkaat plussaa. Ei kuitenkaan Emmaljungan maastokuvioisille tarvetta (ainakin kaupassa kokeillessa nuo tuntuivat taas aika kankealta muuhun käyttöön).
Tällä hetkellä oikeastaan vaunuvalikoimasta on bongattuna Nord Active Plus, Britax Smile 3, sekä Emmaljunga NXT90.
Onko kokemuksia puolesta tai vastaan, tai muita ehdokkaita? Emmaljungat kyllä kieltämättä tuntui ehkä hieman kankeilta, jos ja kun emäntä liikkuu myös bussilla ja käydään kaupoilla ja kaupungilla vaunujen kanssa.

Ite liputan juoksukärryjen puolesta jos yhtään hölkkähommat kiinnostaa. Niiden kaveriksi helposti nippuun menevät matkarattaat, kokoluokka oman maun mukaan
 
Mites hiihtokärryä&pyöräkärryä? Toimiiko ne samassa? Tekis mieli ostaa ainakin hiihtoon joku, mut voiko niitä käyttää luisteluhiihdossa vai onko siirryttävä perinteiseen?
Mikä ois hyvä. Ja jos on kaksi lasta, niin meneekö ne samaan kärryyn vai molemmille oma?

Onko joku hiihdellyt enemmänkin?
Meillä on nordiccab, hiihto/juoksu/pyörä/vaellus samassa. Mahtuu kaksi kyytiin. Kulkee hiihtäessä kevyesti perässä kun laittaa alle ne murtomaasukset.
 
Mites hiihtokärryä&pyöräkärryä? Toimiiko ne samassa? Tekis mieli ostaa ainakin hiihtoon joku, mut voiko niitä käyttää luisteluhiihdossa vai onko siirryttävä perinteiseen?
Mikä ois hyvä. Ja jos on kaksi lasta, niin meneekö ne samaan kärryyn vai molemmille oma?

Onko joku hiihdellyt enemmänkin?

Thulen Chariot lite 2 ollut, toisen lapsen synnyttyä ainoina tuplarattaina päivittäisessä käytössä yli 2 vuotta, kiskottu/työnnetty satoja ellei tuhansia kilsoja hiihtäen, pyörällä, juosten sekä kävellen. Thulen hiihtosettiä ei raaskinut ostaa, mutta toisen merkkiset sukset käytettynä heittämällä paikalleen ja vetoputket pikkumodauksella kävi thuleen. Perinteistä kohtuu raskas vetää eikä suksea saa oikein pitämään rajun painon kanssa, mutta luistellen hyvin vakaa ja tulee mäetkin alas heijaamatta. Aivan ehdoton jos aikoo liikkua lapset mukana eikä ole päivääkään kaduttanut noiden osto. Thulen jälleenmyyntiarvokin on sellainen, että saisi omat pois milloin vain kun vähän käytettynä ostin.
 
Onko kukaan väkertänyt auton takaikkunaan omaa (pimentävää) verhoa? Tällä hetkellä käytössä nämä aurinkosuojat, mutta nuo eivät tietenkään pimennä tarpeeksi päiväunia varten ja suoraa aurinkoakaan eivät tietenkään blokkaa tarpeeksi. Eivät myöskään kata koko ikkunaa eli joissain tapauksissa ikkuna päästää auringon kokonaan läpi.

Käytännössä siis tarvitsisi palan mustaa kangasta ja jonkinlainen imukuppuviritilmä ikkunan nurkkiin. Onko tällaisen tekemiseen vinkkiä?
 
Onko kukaan väkertänyt auton takaikkunaan omaa (pimentävää) verhoa? Tällä hetkellä käytössä nämä aurinkosuojat, mutta nuo eivät tietenkään pimennä tarpeeksi päiväunia varten ja suoraa aurinkoakaan eivät tietenkään blokkaa tarpeeksi. Eivät myöskään kata koko ikkunaa eli joissain tapauksissa ikkuna päästää auringon kokonaan läpi.

Käytännössä siis tarvitsisi palan mustaa kangasta ja jonkinlainen imukuppuviritilmä ikkunan nurkkiin. Onko tällaisen tekemiseen vinkkiä?
Mites olisi joku tuollainen? Solarplexius | Lasien tummennukset yli 4 500 automalliin
 
Ikkunat pitäisi saada siis kokonaan pimeiksi eli valoa ei pitäisi päästä ollenkaan läpi. Päiväunien jälkeen pitäisi olla helposti otettavissa pois käytöstä ja runnottavissa etupenkin takataskuun.

Hintakin pitäisi olla lähempänä sitä 6,90 € kuin 100 €, siksi lähtökohtana oli DIY :nb:
 
Ikkunat pitäisi saada siis kokonaan pimeiksi eli valoa ei pitäisi päästä ollenkaan läpi. Päiväunien jälkeen pitäisi olla helposti otettavissa pois käytöstä ja runnottavissa etupenkin takataskuun.

Hintakin pitäisi olla lähempänä sitä 6,90 € kuin 100 €, siksi lähtökohtana oli DIY :nb:
Nyt on kyllä kysyttävä että mitähän se nyt auttaa, että niistä takaikkunoista itestään ei tulis yhtään valoa autoon sisään kun sitten on kuitenkin takaikkunaa ja kaikki etuikkunat tuulilasia myöden päästämässä valoa sisään kabiiniin...

Mutta jos nyt pakko on saada ikkunat täysin pimeiksi niin varmaan jonkunlainen pimennysverho, joka leikattu ikkunoiden muotoon ja se kiinni imukupeilla ikkunaan. Siltikin liputtasin ennemmin kalvojen perään, kun sitä autoa ei tosiaan säkkipimeeks saa millään ja kalvot kyllä suodattaa sen auringon ja valon melko hyvin pois sieltä takapenkiltä. Ja jos ei kiinteitä kalvoja autoonsa halua niin sitten tuollaiset esim solarplexiukset jotka saa halutessaan pois ja takaisin viidessä sekunnissa.
 
Lapsi täytti 3v ja tyyny pitäisi uusia. Ostaako tylysti matala aikuisten 50x60cm tyyny vai joku spesiaalikokoinen lasten tyyny? Luulisi jälkimmäisissä olevan niin paljon erikoislisää, että normaalikoossa samalla rahalla saa laadukkaamman tuotteen ja petivaatteiden hankkiminenkin on helpompaa/edullisempaa.

Nukkuu nykyäänkin välillä vanhempien sängyssä suht jämäkän muistityynyn päällä aivan tyytyväisenä...
 
Thulen Chariot lite 2 ollut, toisen lapsen synnyttyä ainoina tuplarattaina päivittäisessä käytössä yli 2 vuotta, kiskottu/työnnetty satoja ellei tuhansia kilsoja hiihtäen, pyörällä, juosten sekä kävellen. Thulen hiihtosettiä ei raaskinut ostaa, mutta toisen merkkiset sukset käytettynä heittämällä paikalleen ja vetoputket pikkumodauksella kävi thuleen. Perinteistä kohtuu raskas vetää eikä suksea saa oikein pitämään rajun painon kanssa, mutta luistellen hyvin vakaa ja tulee mäetkin alas heijaamatta. Aivan ehdoton jos aikoo liikkua lapset mukana eikä ole päivääkään kaduttanut noiden osto. Thulen jälleenmyyntiarvokin on sellainen, että saisi omat pois milloin vain kun vähän käytettynä ostin.
Meillä on puolestaan Fjellpulken, joka on hiihtämiseen aivan loistava. Erona Thuleen hiihdossa se, että ei tarvitse olla luistelu-uraa eikä oikeastaan latua ollenkaan. Esimerkiksi jäällä on kiva hiihtää avarassa umpisessa. Ja tuohon vähän aiemmin mainittuun, että pulkka riittäisi, niin eipä pulkkaan saa helpolla riittävää suojaa viimalta, vaikka miten laittaisi vällyjä. Fjellpulkenin tuulilasin ja pussukan saa taiteltua tiukaksi "nyytiksi", ja sisälle tietenkin lämpöpussi, vaikka Eisbär. Lisäksi Fjellpulkenin selkänojan saa sädettyä vaikka makaavaksi. Myös Fjellpulken säilyttää arvonsa hyvin (uutena yli 500), vaikka markkina onkin pieni.
 
Lapsi täytti 3v ja tyyny pitäisi uusia. Ostaako tylysti matala aikuisten 50x60cm tyyny vai joku spesiaalikokoinen lasten tyyny? Luulisi jälkimmäisissä olevan niin paljon erikoislisää, että normaalikoossa samalla rahalla saa laadukkaamman tuotteen ja petivaatteiden hankkiminenkin on helpompaa/edullisempaa.

Nukkuu nykyäänkin välillä vanhempien sängyssä suht jämäkän muistityynyn päällä aivan tyytyväisenä...
Kysellääs vielä tästä tyynyasiasta. Ostaakko lapselle matala 50x60 cm tyyny?
 
Kysellääs vielä tästä tyynyasiasta. Ostaakko lapselle matala 50x60 cm tyyny?

Täällä on ainakin menty ihan menestyksellisesti sapluunalla ilman tyynyä -> "lastentyyny" -> matala aikuisten tyyny -> tavallinen tyyny. Muksu alkoi itse aina tietyssä pisteessä kärttämään korkeampaa tyynyä ja parin vuoden välein vaihdettu sitä mukaa. Nyt 8 ja nukkuu tollasella Jyskin perustyynyllä varsin tyytyväisenä.

Tärkeintä lienee että tyynyn korkeus on oikeassa suhteessa lapsen kokoon ja nukkuma-asentoon nähden, meidän muksu nukkuu paljon kyljellään niin tarvitsee olla korkeampi tyyny. Jos nukkuu selällään niin matalampi riittää kuten aikuisillakin.

Ja onhan ne pienet lastentyynyt myös liian pieniä tavallisiin tyynylakanoihin, siinä vaiheessa kun peitto/sänky/lakanat vaihtuu normaalikokoisiksi niin voi hyvin vaihtaa tyynynkin normaalikokoiseksi.
 
Nyt vasta hokasin, että nykyään vanhempainpäiväraha "siirtyy eteenpäin", jos käy töissä. Eli voi käydä töissä millon tahtoo vanhempainvapaalla ja pitää sitten vanhempainvapaan milloin haluaa. Toki taitaa olla työnantajalla se oikeus vaatia se pidettäväksi maks neljässä osassa (mutta saa antaa useammassakin osassa).
Kätevää. Tässä just mietin, että minkä verran kävisi töissä silloin kun puoliso kotosalla; niin saisi sitten "ensi kesällekin" vapaita säästettyä lomien lisäksi. Joku pariviikkoa extraa lomien päälle tuntuisi varmasti kivalta.
 
Nyt vasta hokasin, että nykyään vanhempainpäiväraha "siirtyy eteenpäin", jos käy töissä. Eli voi käydä töissä millon tahtoo vanhempainvapaalla ja pitää sitten vanhempainvapaan milloin haluaa. Toki taitaa olla työnantajalla se oikeus vaatia se pidettäväksi maks neljässä osassa (mutta saa antaa useammassakin osassa).
Kätevää. Tässä just mietin, että minkä verran kävisi töissä silloin kun puoliso kotosalla; niin saisi sitten "ensi kesällekin" vapaita säästettyä lomien lisäksi. Joku pariviikkoa extraa lomien päälle tuntuisi varmasti kivalta.

Meinaako tämä siis sitä että Kelalta kun pitää hakemus tehdä 1kk ennen vanhempainvapaan alkamista ja haet vaikka koko syyskuulle, mutta oletkin puolet syyskuusta töissä koska työnantajalla tuli hätä, niin ilmoitat kelalle jollain erillisellä viestillä että maksakaa vain puolet syyskuusta ja puolet palautuu takaisin käytettäväksi? (tai sitten tuon työnantajan "hädän" tilalle että puolisollasi tulikin mahdollisuus olla puolet syyskuusta kotona ja sen takia menetkin takaisin töihin, toki työnantajan tuskin tarvitsee tätä hyväksyä koska työnantajalle ilmoitushan pitää tehdä joka tapauksessa paljon aikaisemmin).
 
Meinaako tämä siis sitä että Kelalta kun pitää hakemus tehdä 1kk ennen vanhempainvapaan alkamista ja haet vaikka koko syyskuulle, mutta oletkin puolet syyskuusta töissä koska työnantajalla tuli hätä, niin ilmoitat kelalle jollain erillisellä viestillä että maksakaa vain puolet syyskuusta ja puolet palautuu takaisin käytettäväksi? (tai sitten tuon työnantajan "hädän" tilalle että puolisollasi tulikin mahdollisuus olla puolet syyskuusta kotona ja sen takia menetkin takaisin töihin, toki työnantajan tuskin tarvitsee tätä hyväksyä koska työnantajalle ilmoitushan pitää tehdä joka tapauksessa paljon aikaisemmin).

Homma menee siis niin, että ilmoitat vanhempainvapaan milloin ikinä se onkaan.
Jos sitten sattuu niin, että käytkin vanhempainvapaalla töissä joko omalla tai vaikkapa toisellakin työnantajalla, niin ilmoitat Kelaan muutoksesta ne käymäsi työpäivät. Kela sitten ei maksa mitään, ei euroakaan niiltä päiviltä kun käyt töissä mutta vastaavasti ne sinun vanhempainpäivät ei kulu myöskään.
Toki ne pitää hakea uudelleen käytettäväksi jossakin välissä, jos ne sitten haluaa pitää.

Mutta siis periaate on, että senkus käyt töissä sen minkä käyt --> ilmoitat kelaan mitkä kävit --> et saa kelan rahaa mutta et kuluta päiviäkään, vaan ne jää myöhemmin käytettäväksi (jos tahdot), tai sitten et käytä niitä ikinä - olipa miten vaan.

Just tässä mietin, että olisko taktista käydä töissä esimerkiksi 12 arkipäivän verran, jotta siirtäisi ne ensikesään tms. - niillä sen pari viikkoa extrtavapaata tekee kuitenkin.
 

Ok! Tuota juuri tarkoitinkin. Tavalliselle työssäkäyvälle joka tekee vain yhtä duunia, tuosta tuskin on paljon apua, koska työnantajan kanssa kun on sovittu vanhempainvapaa, niin oletus kuitenkin on että silloin töihin ei tulla. Työnantajan kun ei tarvitse hyväksyä sitä että tulisitkin takaisin töihin ennakkoon ilmoitetulla vanhempainvapaajaksolla.

Meillä puoliso on kunnallisella töissä (LA ei kuluta vuosilomaa) ja vanhempainvapaa kun kerryttää vuosilomaa, niin ollaa hyvin pystytty tekemään niin että jos minä olen töissä, hän on vanhempainvapaalla/kodinhoitotuella ja kun taas minä olen vanhempainvapaalla, hän käyttää vuosilomia. Eli oltiin säästetty hänen vuosilomat + niitä kun kertyy siltä koko raskausvapaa + vanhempainvapaa ajalta vielä lisää, niin pystyy molemmat vanhemmat käyttämään lähes kaikki vanhempainvapaa päivät ilman että jompi kumpi ei saisi tuloja ollenkaan Kelalta.
 
Noh emme muuta keksi, niin kai se on pakko Thule Chariot 2 malli ostaa. Mutta mitä oleellisia eroja noissa on? Esim thule chariot lite 2 vs chariot 2 sport? Iso hintaero.

Käyttö pyöräily, Juoksu, hiihto varmastikin.
 
Noh emme muuta keksi, niin kai se on pakko Thule Chariot 2 malli ostaa. Mutta mitä oleellisia eroja noissa on? Esim thule chariot lite 2 vs chariot 2 sport? Iso hintaero.

Käyttö pyöräily, Juoksu, hiihto varmastikin.
Järjestys menee Lite < Cross < Sport. Mallien välisia eroja on listattu tässä ja tuossa.

Ostin itse Crossin pari vuotta sitten lähinnä pyöräilyä ja yleistä kärryttelyä varten. On oikein hyvä kapine työntelyyn ja meillä edelleen käytössä tavallisten vaunujen ohella.

Helsingin kantakaupungissa vähän kuumottaa pyöräillä kun lapsi istuu jossain kaukana takana. Varmaan riippuu paljon ympäristöstä. Itse hankin lisäksi laatikkopyörän, joka onkin ehdoton teiden kuningas.
 
Järjestys menee Lite < Cross < Sport. Mallien välisia eroja on listattu tässä ja tuossa.

Ostin itse Crossin pari vuotta sitten lähinnä pyöräilyä ja yleistä kärryttelyä varten. On oikein hyvä kapine työntelyyn ja meillä edelleen käytössä tavallisten vaunujen ohella.

Helsingin kantakaupungissa vähän kuumottaa pyöräillä kun lapsi istuu jossain kaukana takana. Varmaan riippuu paljon ympäristöstä. Itse hankin lisäksi laatikkopyörän, joka onkin ehdoton teiden kuningas.

Pitääkö mun ostaa nyt tohon joku "akseli" vai miten ihmeessä kiinnitän ton maastopyörään? Siis juts tuon Thule Chariot Cross 2 -mallin?

Tässä speksejä pyörästä jos helpottaa avun antamista. Eli haluisin tuon kiinnittää omaan pyörään.

Kysyn siksi apua, koska en saa tähän omaan pyörään edes jalkatukeakaan hankittua edes liikkeestä. Että onko tässäkin tulossa ongelmia.

Ihanan "halpaa" muuten; 1500e koko setti (toki otettiin juoksusetti+hiihtosetti mukaan)... Mihinköhän ikään asti nuo niin ku pelaa? 5-7vuotiaaksi?
Toivotaan, että myydessä saa vaikkapa 700e ?? sitten pois??
 

Liitteet

  • poistaaa.png
    poistaaa.png
    77,7 KB · Luettu: 38
Pitääkö mun ostaa nyt tohon joku "akseli" vai miten ihmeessä kiinnitän ton maastopyörään? Siis juts tuon Thule Chariot Cross 2 -mallin?

Pitää. Käytännössä helpointa ottaa pois vanha akseli, mitata valokuvata jne. ja etsiä sopiva akseli jos löytyy. Pyörän spekseistä ei varmuutta saa. Ai mistä tiedän...

Meillä toiseen fillariin löyty sopiva akseli Thulelta ja toiseen ei löydu mistään. Ironisesti siihen mihin sai akselin niin ei saa seisontatukea ja vice versa. Pitää sorvata itse kun vaan pääsis kirjaimellisesti sorvin ääreen...

Edit: Googlaa Thule adapter fit guide niin löydät kuvia jne.
 
Pitää. Käytännössä helpointa ottaa pois vanha akseli, mitata valokuvata jne. ja etsiä sopiva akseli jos löytyy. Pyörän spekseistä ei varmuutta saa. Ai mistä tiedän...

Meillä toiseen fillariin löyty sopiva akseli Thulelta ja toiseen ei löydu mistään. Ironisesti siihen mihin sai akselin niin ei saa seisontatukea ja vice versa. Pitää sorvata itse kun vaan pääsis kirjaimellisesti sorvin ääreen...

Edit: Googlaa Thule adapter fit guide niin löydät kuvia jne.
Ei juukeli.

Pitääkö tässä nyt osata arvioida tuokin kohdilleen! Jopas on hankalaa hommaa. Oisko tohon pitänyt siis ostaa jotain kiinnitysvermeitä mukaan; muitakin kuin akselin? Joku adapteri tms.??

Tuleekos siis tuo hopeinen "trailer adapteri" tuon Thule Chariotin mukana vai ei? Vai pitääkö tuokin ostaa erikseen?
Onpa kieltämättä jotenkin ärsyttäväksi tehty hankkia koko touhu.
 

Liitteet

  • poista2.png
    poista2.png
    935 KB · Luettu: 54
Viimeksi muokattu:
Ei juukeli.

Pitääkö tässä nyt osata arvioida tuokin kohdilleen! Jopas on hankalaa hommaa. Oisko tohon pitänyt siis ostaa jotain kiinnitysvermeitä mukaan; muitakin kuin akselin? Joku adapteri tms.??

En tiedä mitä uuden mukana tulee kun ostettiin käytettynä itse mutta verkkiksen kuvassa ainakin näkyis olevan aisa jossa pallo päässä, joten kai se siinä on. se pallopää tulee tällaiseen kiinni (joka tulee akseliin kiinni):


Katso tuliko tuota mokkulaa paketissa vai ei. Akselin osalta helpointa on, ainakin jps läpiakseli, että printtaat Thulen ohjepiirustuksen ja asetat akselin sen päälle. Tarttee tietää akselin tyyppi (kartio, laippa), paksuus (12mm oketettavasti), kierteen tiheys ja akselin pituus päästä kartion/laipan juureen. Kiitos pyöräteollisuus...

Jos ei ole läpiakseli niin en tkedä sit tarkemmin miten menee.

Ps. kyllähän se momentiavainkin ois hyvä jos ei ole paljoa kokemusta ja momentti tule ranteesta.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa sun speksilistassa näyttäis olevan maininta että thru axle 148x12, eli läpiakseli. Älä mene halpaan ja tilaa akselia ton perusteella, 148mm voi olla yksi useista eri akselin mitoista ja eri valmistajat ilmoittaa eri mitat. Se on vaan pakko mitata.

Tuota kuppia tms. mikä liekään nimi niin en tiedä tuleeko vaunujen mukana. Näkyis maksavan vaikka varuste.netissä alle 26 egeä että älä revi pelihousuja vailkei tulisikaan.
 
En tiedä mitä uuden mukana tulee kun ostettiin käytettynä itse mutta verkkiksen kuvassa ainakin näkyis olevan aisa jossa pallo päässä, joten kai se siinä on. se pallopää tulee tällaiseen kiinni (joka tulee akseliin kiinni):


Katso tuliko tuota mokkulaa paketissa vai ei.

Enpä tiennytkään välttäneeni tällaisen miinakentän.

Pallopäinen aisa ja tuo vastakappale kuuluvat myyntipakkaukseen. Silloiseen fillariini meni suorilta kiinni (hybridityyppinen pyörä, läpiakseli, pikalinkku), toivottavasti näin käy myös tässä tapauksessa.

Ihanan "halpaa" muuten; 1500e koko setti (toki otettiin juoksusetti+hiihtosetti mukaan)... Mihinköhän ikään asti nuo niin ku pelaa? 5-7vuotiaaksi?
Toivotaan, että myydessä saa vaikkapa 700e ?? sitten pois??
Meidän viisivuotias on painon puolesta ylärajoilla ja pituuden puolesta jo selvästi ylikin, mutta ei ole valittanut ahtaudesta yhden hengen Crossissa. Ollaan selvästi keskimääräistä pitempää porukkaa.

Thulella lienee jonkinlainen jälleenmyyntiarvo.
 
Oiskoha mistä ostopaikkaa kuperalle peilille? Vähän sellaista autopeilisysteemiä meinaisin.

Vois muutaman laittaa pihalle, kun ärsyttävä vahtia lapsia muutan sokean kulman taakse mutta joku peili vois vähän nopeuttaa vahdintaa, että vois itekki muuta tehdä.

Onko porukalla käytössä mitään GPS-tai jotain avaimenperäpaikantimia lapsissa. Ei jaksais sinänsä turvallisessa ympäristössä olla kokoajan 100% valppaudessa, kun ois muutakin tekemistä mutta joku 85% valmius ja tarkkailu ois iha riittävä.. Ja sit ois backuppina joku livesijainti tms. joltenkin toteutettuna.

Hirmu sitovaa tää lasten vahtiminen, ja ei melkeen pysty mitään tekee :D. Vähä vois yrittää käsiä vapauttaa, kun lapset laskee hiekkalaatikolle..
 
Oiskoha mistä ostopaikkaa kuperalle peilille? Vähän sellaista autopeilisysteemiä meinaisin.

Vois muutaman laittaa pihalle, kun ärsyttävä vahtia lapsia muutan sokean kulman taakse mutta joku peili vois vähän nopeuttaa vahdintaa, että vois itekki muuta tehdä.

Onko porukalla käytössä mitään GPS-tai jotain avaimenperäpaikantimia lapsissa. Ei jaksais sinänsä turvallisessa ympäristössä olla kokoajan 100% valppaudessa, kun ois muutakin tekemistä mutta joku 85% valmius ja tarkkailu ois iha riittävä.. Ja sit ois backuppina joku livesijainti tms. joltenkin toteutettuna.

Hirmu sitovaa tää lasten vahtiminen, ja ei melkeen pysty mitään tekee :D. Vähä vois yrittää käsiä vapauttaa, kun lapset laskee hiekkalaatikolle..
Valvontapeili/liikennepeili -haulla löytyy erilaisia. Ei kyllä käytännössä auta, hyvä kun yhden mittaviivan ehtii vetää niin lapset kadonneet peileistä :whistling:
 
Voiko sitä lasta pitää päiväkodissa, josta on vanhempainvapaalla?
Kelle tieto liikkuu ja miten? Miksi ei saisi? Ja jos saa, niin millä ehdoin?
Entä osittaisella?

Ja toinen: Joustava hoitoraha/osittainen? 30h maks töitä viikossa ja kelalta saa hakea osittaista hoitorahaa. Mutta kuka ilmoittaa kelalle, paljonko töitä teen?
Jos teen vakitöissä 30h/viikko ja haen osittaista hoitorahaa, saanko keikkailla "rajattoman määrän" sen lisäksi?
 
Viimeksi muokattu:
Voiko sitä lasta pitää päiväkodissa, josta on vanhempainvapaalla?
Kelle tieto liikkuu ja miten? Miksi ei saisi? Ja jos saa, niin millä ehdoin?
Entä osittaisella?
Aika sus skenaario. Mahdollisesti palveluseteliä myöntävää tahoa ainakin kiinnostaa.
 
Aika sus skenaario. Mahdollisesti palveluseteliä myöntävää tahoa ainakin kiinnostaa.
Joo siis jatkan sen verran, että ei ole tarkoitus "pummia", vaan ihan maksamallakin jos kohtuu hinnalla onnistuisi. Välillä viikonlopputyövuoro voisi olla perheen kokonaistaloudelle jees, tai olisi kiva itsekin päästä edes tunniksi tai kahdeksi urheilemaan ihan päivähoidosta maksaen. Toki kivaa lastenkin kanssa. Eli ei siis ollut mistään hyväksikäytöstä kyse, vaan "käytännöstä".
 
Päivähoitoa ei liene kovin taloudellisesti järkevää järjestää pariksi tunniksi silloin tällöin, varmaan joku lastenvahti vois olla parempi vaihtoehto?

Ja vanhempainrahapäivien aikana ei muutenkaan sais töitä tehdä. Sunnuntai ja pyhät ei sellaisiksi lukeudu, mutta niille päiville on toki hankalaa mitään lastenhoitopalvelua hankkia.
 
Lapsille isofix-turvavyöistuinta. Kokoa 105cm ja 17kg. Ikää 3,5v. Naama menosuuntaan.

Halvalla pitäisi saada hyvää. Ehdotuksia?

Löytyisikö näistä kokemusta?

Maxi-Cosi Rodifix AirProtect á 149,90 €

Joie i-Traver á 149,90 €

E. Käyttökerroista 98% alle 3 km matkoja hoitoon ja kauppaan eli vaivattomuudesta plussaa. Tällä hetkellä lapset valittavat joskus ahtaasta jalkatilasta ja eivät missään nimessä mahdu nykyisiin istuimiin talvivaatteiden kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Lapsille isofix-turvavyöistuinta. Kokoa 105cm ja 17kg. Ikää 3,5v. Naama menosuuntaan.

Halvalla pitäisi saada hyvää. Ehdotuksia?

Löytyisikö näistä kokemusta?

Maxi-Cosi Rodifix AirProtect á 149,90 €

Joie i-Traver á 149,90 €

E. Käyttökerroista 98% alle 3 km matkoja hoitoon ja kauppaan eli vaivattomuudesta plussaa. Tällä hetkellä lapset valittavat joskus ahtaasta jalkatilasta ja eivät missään nimessä mahdu nykyisiin istuimiin talvivaatteiden kanssa.
Lähtikin ostoon tuon Rodifixin päivitetty malli Maxi-Cosi Rodifix Pro i-Size. Johannalta 179€ (-20€ uuden asiakkaan ale).

Tolla pituudella voisi harkita pelkkää korokeistuinta n.30e primasta
Periaatteessa voisi tuollaiset ostaa varalle, jotta saa kuljetettua tarvittaessa kakkosautolla hoitoon kilometrin päähän. Taajaman ulkopuolella ei kyllä uskalla käyttää.

LISÄKYSSÄRI!
Miten viritellä padi etuistuinten niskatukien väliin? Takanahan tuo oli helppoa, kun sai kiinni keskimmäiseen istuimeen.
 
Viimeksi muokattu:
Löytyykö kokemuksia onnistuneesta auto + 3 lasten istuinta takapenkillä kombosta?

Nuorin 1,5kk kaukalossa (ilman telakkaa) ja vanhemmat lapset turvavyöistuimissa jolloin kaikki istuimet kiinnitetään turvavöillä. Kaikki saadaan mahtumaan Volvo V60 takapenkille, mutta aivan hirveä palapeli ja nyt jo nousee hiki kun ajattelee samaa palapeliä talvivaatteissa.

Pitääkö vaihtaa autoa isompaan/leveämpään, vai löytyykö kapeampia istuimia? Tai istuimia jotka kiinnitetään ”ankkurilla” tai vastaavalla ja lapsi kiinni istuimen omilla 5-pistevaljailla, jolloin turvavöitä ei tarvitse joka kerta tunkea istuinten välistä ja istuimien alle kiinnikkeisiin.
 
Löytyykö kokemuksia onnistuneesta auto + 3 lasten istuinta takapenkillä kombosta?

Nuorin 1,5kk kaukalossa (ilman telakkaa) ja vanhemmat lapset turvavyöistuimissa jolloin kaikki istuimet kiinnitetään turvavöillä. Kaikki saadaan mahtumaan Volvo V60 takapenkille, mutta aivan hirveä palapeli ja nyt jo nousee hiki kun ajattelee samaa palapeliä talvivaatteissa.

Pitääkö vaihtaa autoa isompaan/leveämpään, vai löytyykö kapeampia istuimia? Tai istuimia jotka kiinnitetään ”ankkurilla” tai vastaavalla ja lapsi kiinni istuimen omilla 5-pistevaljailla, jolloin turvavöitä ei tarvitse joka kerta tunkea istuinten välistä ja istuimien alle kiinnikkeisiin.
pahan kuuloinen tilanne, mutta onko lasten laittaminen niihin istuimiin ongelma vai istuinten poisotto?
 
^ Itsekään en keksi autoa, mihin 3 turvaistuinta mahtuisi. Oli se ennen helppoa, vaikka neljä takapenkillä ja samassa vöissä pari! Milloin lie laki muuttui, ettei olekaan ok ja minkä tapahtuman seurauksena?

Me jokatapauksessa silloin tällöin haluttais/tarvittais lastenhoitoapua 2-5 tunnin pätkissä. Onko näitä saatavilla jostain ja jos kyllä, millä tavoin ja mitä kautta? Miten onnistuu? Maksaminen ei ole ongelma.
 
Me jokatapauksessa silloin tällöin haluttais/tarvittais lastenhoitoapua 2-5 tunnin pätkissä. Onko näitä saatavilla jostain ja jos kyllä, millä tavoin ja mitä kautta? Miten onnistuu? Maksaminen ei ole ongelma.
Ollaan tätä käytetty. Ekaksi on kutsuttu lapsenvahti tutustumiskäynnille. Sen jälkeen on sovittu tunnin tai parin testisessio, jolloin ollaan helposti tavoitettavissa. Tämän jälkeen sitten on uskaltanut lähteä hiukan pidemmäksikin aikaa pois, teatteriin tms.
 
Ollaan tätä käytetty. Ekaksi on kutsuttu lapsenvahti tutustumiskäynnille. Sen jälkeen on sovittu tunnin tai parin testisessio, jolloin ollaan helposti tavoitettavissa. Tämän jälkeen sitten on uskaltanut lähteä hiukan pidemmäksikin aikaa pois, teatteriin tms.
Kiitos, lähtee kokeiluun.
 
pahan kuuloinen tilanne, mutta onko lasten laittaminen niihin istuimiin ongelma vai istuinten poisotto?
Ongelmana nimenomaan lasten ja istuimien kiinnittäminen ja irroittaminen jokaisen ajon aluksi ja lopuksi. Kaksi istuinta ja lasta kiinnitetään normaaleilla turvavöillä ja samoin turvakaukalo penkkiin kiinni turvavyöllä.

Sain ongelman ratkaistua sillä, että laitoin keskelle Axkid minikid2 selkämenosuuntaan, kuskin taakse kaukalon ja toiselle puolelle Maxicosin Kore i-size (ei isofixillä kiinni).

Axkidin kallistusjalusta meni sopivasti turvavyökiinnikkeiden taakse ja samalla nosti istuimen irti auton penkistä niin, että nyt käsi mahtuu sopivasti sen alle/viereen kiinnittämään reunimmaisten istuinten turvavyöt. Axkid on kiinteästi kiinni penkissä ja siinä on oma 5-pisteturvavyö, joten sitä ei tarvitse irroittaa joka kerta, niin kuin reunimmaiset.
 
Me jokatapauksessa silloin tällöin haluttais/tarvittais lastenhoitoapua 2-5 tunnin pätkissä. Onko näitä saatavilla jostain ja jos kyllä, millä tavoin ja mitä kautta? Miten onnistuu? Maksaminen ei ole ongelma.

Mannerheimin lastensuojeluliiton kautta voi myös etsiä lastenhoitajaa. En ole vielä kokeillut kun lapsi rupeaa vasta kohta olemaan lastenhoitoiässä, mutta tarkoitus olisi. Eduksi voitaneen laskea että MLL:n kautta tilattavat hoitajat ovat käyneet jonkin lastenhoitokurssin ja heidän rikosrekisteriotteensa on tarkistettu. Voi kyllä olla että samat hoitajat hakevat keikkaa molemmista palveluista.
 
En tiedä mitä uuden mukana tulee kun ostettiin käytettynä itse mutta verkkiksen kuvassa ainakin näkyis olevan aisa jossa pallo päässä, joten kai se siinä on. se pallopää tulee tällaiseen kiinni (joka tulee akseliin kiinni):


Katso tuliko tuota mokkulaa paketissa vai ei. Akselin osalta helpointa on, ainakin jps läpiakseli, että printtaat Thulen ohjepiirustuksen ja asetat akselin sen päälle. Tarttee tietää akselin tyyppi (kartio, laippa), paksuus (12mm oketettavasti), kierteen tiheys ja akselin pituus päästä kartion/laipan juureen. Kiitos pyöräteollisuus...

Jos ei ole läpiakseli niin en tkedä sit tarkemmin miten menee.

Ps. kyllähän se momentiavainkin ois hyvä jos ei ole paljoa kokemusta ja momentti tule ranteesta.

Mikä ohjepiirrustus nyt pitäis printata, mistä löydän sen printattavan mallin?

https://www.thule.com/-/s/approved/std.lang.all/24/55/492455.pdf?rev=1.7 Kattelin tästä jotain ohjeita, mutta siis voiko jonkun tulostaa?

On kyllä hervottoman hankalaksi tehty. Otin akselin irti ja mittailin mutta en hurskaammaksi tullut. Entä jos kävelen XXL akselin kanssa ja sanon, että tämmöiseen adapteri pyöräkärryille, onnistuuko niin?

Miten muuten menee, jos on pyöräkärry, niin pystyykö pyörää säilyttämään kyljellään siten, että pyöräkärry perässä? Nimittäin minun pyörään ei saa jalkatukea.

Mitataanko tu kierteen pituus ns. kierreosan alun juuresta vai kierteestä itsessään. Alussa on nimittäin joku 2mm tyhjää, niin onkohan mitta 14mm vaiko 16mm.


Ja mikäköhän tähän nyt sitten sopii. Brandiä en tähän löytänyt, luki "old 148m" tuossa keskellä, liekkö se joku brandi - tuskin?
1689414001330.png

1689414052157.png

1689414098198.png



Pitääkö olla tämmönen. THULE 12x1,75 Maxle -lastenkuljetusperäkärryn läpiakseliadapteri 174/180mm ? Numero 3 mitta on 180mm,
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
256 224
Viestejä
4 453 686
Jäsenet
73 675
Uusin jäsen
Larnuji

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom