Itse siirryin OpnSensestä PFSense Plussaan, koska halusin kokemusta nimenomaan PFSensestä, sillä sen osaamisesta voisi yrityspuolella olla todennäköisemmin hyötyä. Lisäksi huomasin, että PFSense sai XCP-NG:n virtuaaliverkkokortista enemmän irti, mutta koska minulla ei tällä hetkellä tuolle virtuaalialustalle muuta käyttöä ole kuin virtualisoitu palomuuri helpomman säätämisen takia, niin tein verkkokortti-passthrough'n. .Jäin kuitenkin em. syistä PFSensen käyttäjäksi. Mitä tulee erosta Community Editioniin, niin olen antanut itseni ymmärtää, että mitään et tuossa Community -> Plus -vaihdossa menetä, vaan saat ainoastaan ominaisuuksia lisää ja kotikäytössä tosiaan ilmaiseksi. Joillakin palstoilla tuntuu olevan iso asia se, että Plus on suljettua lähdekoodia, kun taas CE on avointa. Minulle tällä ei ole isompaa merkitystä, koska olen todennut, että sielunsa on IT-maailmassa joillekin tahoille myytävä, mutta varmaan joku tulee kohta kertomaan, miksi pitäisi olla
. PFSense Plussan konffifilu on tätä kirjoitettaessa yhteensopiva Community Editionin kanssa, joten uudelleenasennuksen kautta pääsee takaisin CE:hen.
Lawrence Systems on tehnyt hyvän videon tuosta PFSense Plus 22.05:stä, ja siinä käydään myös noita eroja läpi:
pfSense Plus Version 22.05 is Now Available - YouTube
OpnSensestä taas jään kaipaamaan tuota tiuhaa päivitystahtia. Oli kivaa, kun FreeBSD- ja pakettipäivitykset saapuivat nopeasti käyttöön.