Moi. Tuntemus pfsensestä tai muista vastaavista on hyvin onnetonta. Pari kertaa nyt olen virtuaali koneeseen saanu asennettua molemmat ipfire ja pfsense ja päässyt näihin jopa selaimella käsiksi. Jostain syystä se selaimen kautta yhteys lopulta katoaa seuraavana päivänä viimeistään eikä projekti etene ei sitte millään. Kävi mielessä että täytyykö edgerouterista luoda vlan jotenkin että virtuaalikone pystyy käsittelemään nettiliikennettä ja pfsense conffaaminen onnistuisi ? Asensin myös virtuaalikoneelle manjaron jonka nettiliikenne kyllä toimii moitteettomasti kokeilu mielessä. Joku joskus sanoi että pfsensen saa toimimaan virtuaalikoneessa ihan samoin kuin fyysisessäkin laitteessa joten sen innoittaamana lähdin tuota projektia viemään eteenpäin.
Ongelma on vain aina se, että conffit on väärin eikä pingit mee suuntaan tai toiseen palomuurilla(virtuaalikoneessa) mistään ja nettihallintakin lopulta kyllästyy minuun ja lakkaa toimimasta. Olen monia videoita katsonu youtubesta, hakenu oppaita googlesta mutta jokin tuossa nyt menee jatkuvalla syötöllä pieleen kun tuota ei saa conffattua kunnolla. Hetkellisesti olen päässyt hallintaan web selaimella osoitteella
https://osoite:444 mutta lopulta tuokaan ei toimi, about sen jälkeen kun koneen on käynnistäny uudestaan kerran.
Täytyykö siis edgerouteriin luoda jokin virtuaali lan, vai pitäiskö conffaamisen onnistua ihan ilman sitäkin ? Tahdon ensiksi saada virtuaalipuolen palomuurin pelaamaan ennenkuin tilaan fyysisiä laitteita joihin sitten joskus asennella.
Mutta, virtuaalikoneeseen laitan aina 2 network adapteria. olen koittanu host only, tai bridget kuten monissa videoissa mutta enpä juuri saa palomuureja toimimaan. En tiedä mitä niihin conffeihin pitäis laittaa , että joskus toimis. Testannu nyt untanglemuuria, kerran päästi webhallintaan ja se oli siinä, samat teki pfsense ja ipfire. Eli joku asetus nyt mättää joko conffissa tai virtuaalikoneessa. Tai molemmissa kohdissa.
Mutta avainkysymyksiä nyt on että network adapterit mihin asentoon? Toinen host ja toinen bridge ? Kun itse conffaaminen täytyy tehdä, mitä näihin ? Ja täytyykö edgerouteriin tehdä vlan muurille ? Muuta ei nyt just tule mieleen.
Tässä on esimerkki yhdestä videosta jota orjallisesti noudattamalla ei siltikään homma toimi (eikä vähemmän orjallisestikkaan saa toimimaan)
Linkki vie youtubeen :
Virtuaalikoneen "oikea kone" on lan osoitteessa 192.168.x0.xx, ja virtuaali verkkokorttien osoitteet on ihan muuta. Jotain 192.168.90.123 tyylisiä mitä tuon oikean koneen ipconfig komento osaa kertoa.