Tarvikkeet (diy)renkaiden vaihdossa.

Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
102
Milläs työkaluilla tekkiläiset vaihtavat autojensa renkaat? Semmoinen viiskymppiä maksava hallitunkki taitaa olla aika monella käytössä mutta mites mutterien/pulttien vääntämiseen? Raakaa lihasvoimalla toimiva sauvalla vai sähköllä/akkukäyttöisellä vääntimellä?
Kokemusta bilteman/puuilon/motonetin halvoista mutterinvääntimistä? Itellä kiikarissa k-raudan oma merkki
AKKUMUTTERINVÄÄNNIN FXA 18V XCLICK RUNKOVERSIO ILMAN AKKUA | K-rauta.fi
Hinta noin 150€ sis.akku(4.0 AH) ja laturin.
 
Viimeksi muokattu:
Joskus olen vaihtanut yhden atuon renkaat ihan ristikkoavaimella, vaikka vieressä olisi paineilmamutterimopokin, mutta ei ole vaan viitsinyt kelata letkua auki. 4 rengasta vaihtuu niin vikkelään ettei sen takia ole mitään järkeä konetta vartavasten ostaa.

Tuo k-raudan laite on mielekäs vain jos on muita saman sarjan koneita, joihin käy sama akku. Jos tuollaisen hankkii yksinään, niin ennemmin roikkamallinen.
 
Itse unohtaisin mutterinvääntimet ja hoitaisin homman ihan käsipelillä. Kunnollinen hallitunkki + teleskooppiavain + ristikkoavain. Noilla ite oon pärjännyt loistavasti, vaikka pulttipyssy löytyykin. Yhden auton takia sitä ei vaan jaksa alkaa virittelemään.
 
Kunnon tunkki, pukki, teleskooppivarsi ja vannehylsy.

Tallista löytyy kyllä kompura, pulttipyssy ja momenttiavain, mutta harvoin noita jaksaa kaivaa esille.

Nyt kun tuli hommattua vähän "paremmat" vanteet niin vannehylsytkin tuli hommattua. Jospa pysyisi paremmassa kunnossa vähän pidempään.

Lähetetty Huawei P9 laitteesta Tapatalkilla
 
Iso kompura, pulttipyssy ja matala hallitunkki ettei tarvis kaarista nostella käsin.

Sama se on viritellä kamat kun menee useaan autoon samalla kertaa alle :)
 
Saksinosturi, pulttikone ja momenttiavain. Tasapainotuskoneen kautta alle joka kerta.
 
Moponetistä telsekooppivarsi ja voimahylsy sekä hallitunkki. Biltemasta 5€ momenttiavain jolla voi sitten kiristää suurinpiirtein oikeaan tiukkuuteen niin on mukavampi avata ne pultit sitten syksyllä/keväällä.
 
Pieni hallitunkki, 20€, 50€, ihan sama, toimii kätevästi ja on pidemmillä reissuilla takakontissa varuilta. Momenttiavain pitkällä varrella alkuavaamiseen, sit käsiräikällä auki, rengas pois, käsiräikällä kii ja samalla momenttiavaimella momenttiin. Jos ei pulttipyssyä omista niin toi on kätevin kombo mitä oon käyttäny. Aluvanteilla momenttikin ratkaisee
 
Pieni hallitunkki, 20€, 50€, ihan sama, toimii kätevästi ja on pidemmillä reissuilla takakontissa varuilta. Momenttiavain pitkällä varrella alkuavaamiseen, sit käsiräikällä auki, rengas pois, käsiräikällä kii ja samalla momenttiavaimella momenttiin. Jos ei pulttipyssyä omista niin toi on kätevin kombo mitä oon käyttäny. Aluvanteilla momenttikin ratkaisee

Kannattaisi olla ihan erillinen ns. kiinteä nivelväännin tuohon alkuavaamiseen. Tietysti jos ne on aina momenttiin vedetty niin harvoin jumivat, mutta kuitenkin. Itse kun tein siinä samassa kerran muutakin remppaa, ja avasin pitkällä momenttiavaimella juminutta pulttia niin *naps* ja momenttiavaimen räikkä paskaks :( siitä lähtien olenkin käyttänyt momenttiavainta vain momenttiin kiristämiseen :tup:
 
Työkaluja on kaikki paikat täynnä mutta niin vaan perinteisellä ristikkoavaimella ja Bilteman rallitunkilla vaihtui pösöön gummit tälläkin kertaa.

Ihan mielenkiinnosta, onko jollain kokemusta pulttien löystymisestä itsestään ajokauden aikana niin että momenttiavaimelle olisi ollut ollut todellista käyttöä? Kohta 30v on pultit 1-3 autoon renkaat vaihdettu kausittain, ja aina ihan kevyeen käsikireyteen, eikä ikinä ole yksikään pultti/mutteri löystynyt, ei ikinä. Tuli vaan mieleen kun irroittelin noita rengasliikkeen tällä kertaa kirraamia pultteja otsa hiessä...

Ei siinä etteikö momenttiavaimen käyttö ihan hyvä tapa olisi.
 
En lähtisi 1-2 auton takia investoimaan muuhun kuin tunkkiin.
Käsipelilläkin renkaiden vaihto vie maks 45 min. Pulttipyssy voisi nopeuttaa toimintaa 10min, jos sillä saa pultit auki.
Kerran omaan autoon oli liikkeessä laitettu pultit niin kireälle, että ei riittäny vääntö 1/2" pyssyssä. Hieman ketutti ja lähti palautetta.
Tuosta ko FXA mutterivääntimestä en tiedä, mutta yleisesti ottaen mitä FXA :ta on testaillu, niin VMP.

@Makemich
Aluvanteet tulisi kiristää ~120 Nm.
Se on aika löysä, mutta sillä ne pysyy. Mulla on pulttipyssyyn sellainen jatkovarsi millä menee tuohon momenttiin. En oo rengasliikkeen renkaiden vaihdon jälkeen momenttiavaimella kokeillu avata, mutta välillä niin on saanut ihan hampaat irvessä vääntää.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan mielenkiinnosta, onko jollain kokemusta pulttien löystymisestä itsestään ajokauden aikana niin että momenttiavaimelle olisi ollut ollut todellista käyttöä? Kohta 30v on pultit 1-3 autoon renkaat vaihdettu kausittain, ja aina ihan kevyeen käsikireyteen, eikä ikinä ole yksikään pultti/mutteri löystynyt, ei ikinä.

Tummentamani kohta kuulostaa melko vaaralliselta. Aikoinaan olin huoltoasemalla töissä ja sinä aikana 3 autoa kävi kysymässä onko ylimääräisiä pyöränpultteja ja ristikkoavainta, tosin näistä kaksi oli naisia jotka pyysivät suoraan minua katsomaan kun auto tuntuu oudolta ja ei meinaa pysyä kaistalla. Yhdessä saabissa oli eturenkaassa 2 pulttia jäljellä ja klappia ehkä sentti. Että kyllä niitä on.

Suosittelen että vetää sitten vaikka vähän tiukempaan ettei nyt ainakaan jää löysälle.

Pakun teräsvanteet ammun kiinni kunnon ½" pyssyn kakkosella niin on sopiva, en jaksa laitella momenttiin.
 
Itse vaihdoin ristikkoavaimella ja auton omalla tunkilla. Saisi kyllä olla erillinen tunkki, mutta sujui se tosiaan tällä kertaa omallakin tunkilla. Jousitus vain renkaanvaihto asentoon, eli ylös. Kompuralla sitten ilmaa renkaisiin.
 
Tummentamani kohta kuulostaa melko vaaralliselta. Aikoinaan olin huoltoasemalla töissä ja sinä aikana 3 autoa kävi kysymässä onko ylimääräisiä pyöränpultteja ja ristikkoavainta, tosin näistä kaksi oli naisia jotka pyysivät suoraan minua katsomaan kun auto tuntuu oudolta ja ei meinaa pysyä kaistalla. Yhdessä saabissa oli eturenkaassa 2 pulttia jäljellä ja klappia ehkä sentti. Että kyllä niitä on.

Suosittelen että vetää sitten vaikka vähän tiukempaan ettei nyt ainakaan jää löysälle.

Sattuuhan noita varmaan mutta veikkaan että ko. tapauksissa on jäänyt kokonaan kiristämättä loppukireyteen. Enkä tuossa nyt mistään sormikireydestä puhunut, näin isolla miehellä ristikkoavaimella menee varmasti kohtuullisiin Nm-lukemiin ihan itsestään mutta aika kaukana siitä mitä Vianorilla...
 
Tummentamani kohta kuulostaa melko vaaralliselta. Aikoinaan olin huoltoasemalla töissä ja sinä aikana 3 autoa kävi kysymässä onko ylimääräisiä pyöränpultteja ja ristikkoavainta, tosin näistä kaksi oli naisia jotka pyysivät suoraan minua katsomaan kun auto tuntuu oudolta ja ei meinaa pysyä kaistalla. Yhdessä saabissa oli eturenkaassa 2 pulttia jäljellä ja klappia ehkä sentti. Että kyllä niitä on.

Suosittelen että vetää sitten vaikka vähän tiukempaan ettei nyt ainakaan jää löysälle.

Sattuuhan noita varmaan mutta veikkaan että ko. tapauksissa on jäänyt kokonaan kiristämättä loppukireyteen. Enkä tuossa nyt mistään sormikireydestä puhunut, näin isolla miehellä ristikkoavaimella menee varmasti kohtuullisiin Nm-lukemiin ihan itsestään mutta aika kaukana siitä mitä Vianorilla...
 
Aluvanteissa olen nähnyt autokohtaisesti ohjearvoja väliltä 120-180nm, lähinnä auton painosta riippuen. Lukkopultit tulee laitettua varovasti vain jonnekin 100 nm paikkeille, mutta hyvin on nekin pysyneet matkassa.

Olen itsekin harkinnut että satsaisi omiin vehkeisiin. Voisi vaikka momenttiavaimesta aloittaa, niin tulisi sitten ekan kerran jälkikiristettyä. Nyt on hyvät olosuhteet missä renkaat vaihtaa ja vanteet pestä, mutta tarkoittaa aina ajomatkaa sukuloimaan.
 
Kannattaisi olla ihan erillinen ns. kiinteä nivelväännin tuohon alkuavaamiseen. Tietysti jos ne on aina momenttiin vedetty niin harvoin jumivat, mutta kuitenkin. Itse kun tein siinä samassa kerran muutakin remppaa, ja avasin pitkällä momenttiavaimella juminutta pulttia niin *naps* ja momenttiavaimen räikkä paskaks :( siitä lähtien olenkin käyttänyt momenttiavainta vain momenttiin kiristämiseen :tup:
Mun renkaidenavausmomenttiavaimessa ei oo räikkää ja se momentti toimii vaan toiseen suuntaan ja siinä on metrin varsi. Räikällinen momenttiavain sit erikseen. Toi on sellane kunnon metrin varrella oleva mitä vaa vähä tarvii näyttää. Ite ku renkaat vaihdan ni ne on aina momentissa. Tapana on vielä snadisti tiputtaa voiteluainetta kierteisiin.
 
Työkaluja on kaikki paikat täynnä mutta niin vaan perinteisellä ristikkoavaimella ja Bilteman rallitunkilla vaihtui pösöön gummit tälläkin kertaa.

Ihan mielenkiinnosta, onko jollain kokemusta pulttien löystymisestä itsestään ajokauden aikana niin että momenttiavaimelle olisi ollut ollut todellista käyttöä? Kohta 30v on pultit 1-3 autoon renkaat vaihdettu kausittain, ja aina ihan kevyeen käsikireyteen, eikä ikinä ole yksikään pultti/mutteri löystynyt, ei ikinä. Tuli vaan mieleen kun irroittelin noita rengasliikkeen tällä kertaa kirraamia pultteja otsa hiessä...

Ei siinä etteikö momenttiavaimen käyttö ihan hyvä tapa olisi.
GM laitoksissa (Saab/Opel) on ainakin syytä olla tarkkana pulttien kanssa.

Olin vetäny aluvanteet 9-5:stä pyssyllä kiinni, ajoin 500km niin puolet pulteista olis lähteny sormin irti melkein, loput sentään jotenkin tiukalla. Eli kiristäkää ne renkaat kun käsky niin käy.

Kaverillakin pari kertaa lähtenyt melkein renkaat irti kys. puljun laitteista.
 
Alumiini ja peltivanteilla tuo kiristyksen merkitys on täysin erilainen. Teräsvanteella momentti on paljon vapaammin päätettävissä, koska pultit ei löysty pienemmästäkään momentista helposti, eikä sitä vastoin iso momentti aiheuta suurempia ongelmia. Alumiinivanteilla pultit löystyvät helposti liian löysästä momentista ja ylikiristys voi vaurioittaa vannetta. Alumiinivanteille momentti on karkeasti siellä 100-120Nm tuntumassa, joista itse vedän aina tuonne 120. Kertaakaan ei ole löystynyt, kertaakaan ei ole jämähtänyt, joten momenttiavain tai momenttiin vetävä pulttipyssy on oikea tapa, enkä näe syytä kikkailla manuaalisesti muuten kuin vararengasta tienpäällä vetäessä kiinni. Biltemasta saa laadukkaan momenttiavaimen n. 50€, joka on erittäin pieni summa verrattuna mahdollisiin vaurioihin nähden. Avaimelle on helppo löytää muutakin käyttöä ja pidempi varsi tekee homman loppuun saattamisesta helppoa.
 
On tullut hankittua työkalua ja toista muutaman vuoden aikana kun autoja enemmän ruvennut säätämään. Tunkki, pulttipyssy, voimahylsyjä, momenttiavain, varrellista väännintä. Kaikki on tarpeellista muuallakin kuin pelkästään renkaanvaihdossa.
 
Täältä löytyy matalaa 3 tonnin hallitunkkia, voimahylsyjä, paineilma pulttipyssy, vääntövarsia. Itse vaihdellaan renkaat keväisin ja syksyisin. On tullut hankittua kunnollisia välineitä kun tuota ratapirssiä täytyy välillä nostella, purkaa ja huoltaa. :kahvi:
 
Momenttiavaimella olen kiristänyt vainoharhaisesti about sen jälkeen kun yhden korjaamokäynnin jälkeen pultteja piti aukoa 2m rautakangen avulla kahteen mieheen :smoke: Ei toki oma vika eikä itse käsin niin kireälle saisikaan, mutta päätin että tämä ei saa toistua missään olosuhteissa :rolleyes: Jos auto on käynyt pajalla ja rengasta on irroitettu, niin avaan ja kiristän itse varmuuden vuoksi.

Nyt on renkaanvaihto mukavampaa (ei silti mukavaa) kun joka mutteri aukeaa samalla voimalla ilman otsasuonen pullottamista.
 
Täällä mennään myös ihan perus tunkki, vannehylsy, nivelväännin, momenttiavain (Bemarit kun talossa kyseessä niin 125Nm yleensä laittelen) kombolla.
 
Hallitunkki, jääkiekosta tehty nostoadapteri, Hazetin paineilma mopo, kompura, vatan momenttisauvat. On se vaan niin paljon näppärämpi sillä pulttimopolla avata ja laittaa kiinni momenttisauvan kanssa, että ei kiinnosta kyllä käsin vääntää. Varsinkin kun kerralla tulee yleensä vaihdettu 3-6 autoon renkaat.
 
Jos pelkästään vaihtaa renkaat 2x vuoteen, niin ei paljoa välttämättä tarvii sijoittaa.
Kunhan ei sitä auton vakio tunkkia ikinä käytä, ne on onnettomia rimpuloita ja vain hätätilanne käyttöön.

Eli ihan mikä tahansa halpakin höpönetin hallitunkki on loistava hankinta.
Ja sitten aina välillä tulee se, että pultit ovat jumalattoman tiukassa ja on syytä olla pitkällä varrella teleskooppiavain.

Jos taas yhtään enempää autoja rassaa, niin työkalujen määrälle ei ole ylärajaa.
 
Hallitunkki, vähän parempi sellanen alumiinirunkonen (oli alennuksessa vissii 49). Pidempivartinen väännin ja sitten ne hylsyt toki (pidemmät nekin).

Joutuu melkein joka tapauksessa aina vääntämään ensin auki tuolla avaimella, jos on vähän jäänyt jumiin, että ei ole tullut oikeen mieleen pyssyä hankkia.

Kiristys tulee tehtyä siten, että kun alkaa tuntua jäykältä niin jättää siihen ja sitten hieman kokeilee vielä kiristää. Jos ei juuri liiku niin on hyvä.

Kaveri tuli kerran momenttiavaimella perässä ja varmisti, että pultit on oikeassa momentissa niin ne oli kaikki. :)

Jos useampaan autoon vaihtaisi niin ehkä sitten tuo pulttipyssy olisi jo oltava.
 
Kompressori
Pulttipyssy
Pitkä hylsy (17 tai 19 yleensä)
1/2" momenttiavain
1/2" jatkovarsi (lyhyt)
alumiinitahnaa (tai terva, tai kupari)
hallitunkki + jääkiekko (pehmusteena)
painemittari
 
Ja sitten aina välillä tulee se, että pultit ovat jumalattoman tiukassa ja on syytä olla pitkällä varrella teleskooppiavain.

Teleskooppiavain ei ehkä ole paras mahdollinen tiukoille pulteille, koska kahva tulee monesti aika etäälle pultin tasosta ja väännöstä näin "vinoa", ts. pelkän väännön ohella pulttia taivutetaan vähän joka suuntaan. Tämä voi olla ongelma varsinkin erillisen lukkomutteriavaimen kanssa, nimim. kokemusta on.

Pitkä nivelväännin tmv. on parempi. Itse asiassa kunnollinen ristikkoavainkin voi olla aika hyvä, koska sillä saa pulttiin/mutteriin puhtaan väännön.
 
Itse olen aina pärjännyt sillä ristikkoavaimella. Siitähän saa molemmin käsin kiinni ja pyöräytettyä. Tai pahimmillaan kai siitä saa vähän jalallakin painettua ja käännettyä samalla.

Ainoastaan kerran tarvitsi metrin jatkon, kun joku hullu oli laittanut pultit liian kireälle :)
 
Ainoastaan kerran tarvitsi metrin jatkon, kun joku hullu oli laittanut pultit liian kireälle :)

Itsellänikin oli aikoinaan "joku" hieman kiristänyt tunteella pultteja.

Kaksi jotakin nimetöntä hylsyä sain halki ennenkuin lopulta uskoin, että pultti ei aukea omin avuin vaan on otettava ja mentävä läheisellä huoltamolle avaamaan pultit. Painevehkeillä sitten aukesi ja sai renkaat vaihdettua. Tuon jälkeen tulikin sitten rasvattua kierteet ennen kiinnitystä. Nykyään tuleekin sitten vaihdatettua rengashotellissa, jossa toivottavasti laittavat maltillisemmilla momenteilla kiinni. Vaikka eipä sillä ole merkitystä, koska tien päällä ei tarvitse vaihtaa rengasta, koska vararengasta ei tuossa nykyisessä homopulkassa ole.
 
Vähän rasvaa pultteihin, kun käyttää ekan kerran irti. Sen jälkeen riittää isohko 1/2" räikkäväännin, 10cm jatko ja sopivan kokoinen hylsy. Hallitunkki on paljon parempi kuin ne auton mukana tulevat rimpulat, mutta pitäähän noillakin katsoa mistä kohtaa nostaa. On tullut nähtyä lyttyyn tunkattuja tapauksia jonkin verran.

Joillain on kauhea tarve vääntää pultit johonkin apinamomenttiin. Ei se ~100Nm kovin paljoa ole. Tuota saa aina kirota, kun uuden käytetyn hankkii.

Rengashotelleista/-liikkeistä sen verran, että taas oli 3.0 bar nykäisty renkaisiin. Oli vähän pintakova. Nyt on suositeltu 2.3 bar ja järkevämmän tuntuista menoa.
 
jääkiekosta tehty nostoadapteri

Sama :tup:

Kaksi jotakin nimetöntä hylsyä sain halki ennenkuin lopulta uskoin, että pultti ei aukea omin avuin vaan on otettava ja mentävä läheisellä huoltamolle avaamaan pultit. Painevehkeillä sitten aukesi ja sai renkaat vaihdettua.

Miten sait kaksi hylsyä halki ilman että pultti ei lähtenyt, joka kuitenkin paineilmavehkeillä aukesi? :think:
 
Jos se (kolmas) oli vähän järeämpi hylsy? Aika kireällä on ollut jos pari hylsyä on mennyt paskaksi :)

edit: korjaus
 
Viimeksi muokattu:
Pitkäaikainen vääntöhän ne halpishylsyt halkaisee. Paineilman taika on iskussa. Itsekin pari saanut paloiksi pitkällä varrella vääntämällä, mutta pyssyllä lähti sitten jonkinaikaisen paukuttamisen jälkeen.

Lähetetty minun EVA-L09 laitteesta Tapatalkilla
 
Jos se oli vähän järeämpi hylsy? Aika kireällä on ollut jos pari hylsyä on mennyt paskaksi :)

Eikös järeän hylsyn (x2 kpl) pitäisi nimenomaan kestää :D Vai ymmärsinkö sinut väärin :sori:

Pitkäaikainen vääntöhän ne halpishylsyt halkaisee. Paineilman taika on iskussa. Itsekin pari saanut paloiksi pitkällä varrella vääntämällä, mutta pyssyllä lähti sitten jonkinaikaisen paukuttamisen jälkeen.

Kuinka pitkään tarvii vääntää että hylsy halkeaa, vai meinasitko että hylsyn eliniän useammat pidemmät väännöt -> halkeaa? Olen itsekin hylsyn halkaissut, mutta silloin on vartta ollut jo todella pitkälti. En jotenkin usko että perushylsy hirveästi väsyy väännettäessä, pyssyllä se toki kuluu nopeastikin. Ja juu, isku on tärkein :tup:
 
Niin selostin epäselvästi. Jos kaksi ekaa on olleet kiina laatua ja se kolmas on ollut sitten laadukas ja kestänyt.

Itselläkin on yksi "iso" hylsy haljennut kun järeällä pulttipyssyllä tarpeeksi kauan paukutti (oli järeä pulttipysy lainassa). Se vaan oli kampiakselin mutteri muistaakseni.
 
Jos pelkästään vaihtaa renkaat 2x vuoteen, niin ei paljoa välttämättä tarvii sijoittaa.
Kunhan ei sitä auton vakio tunkkia ikinä käytä, ne on onnettomia rimpuloita ja vain hätätilanne käyttöön.

Eli ihan mikä tahansa halpakin höpönetin hallitunkki on loistava hankinta.
Ja sitten aina välillä tulee se, että pultit ovat jumalattoman tiukassa ja on syytä olla pitkällä varrella teleskooppiavain.

Jos taas yhtään enempää autoja rassaa, niin työkalujen määrälle ei ole ylärajaa.
No ei se alkuperäinen tunkki kuitenkaan kaikissa autoissa rimpula ole. Itsellä auton oma (en ole ihan varma onko tämän auton vai jonkun toisen auton tunkki) tunkki on kunnollinen saksitunkki, millä pärjää aivan hyvin. Autokin on melko kevyt, niin nostaminenkaan ei ole raskasta. Ja onhan tuossa saksitunkissa se hyvä puoli hallitunkkiin verrattuna, että ei itsestään ala laskea, tosin tällä ei renkaanvaihdossa ole merkitystä.
 
Mulla on yksi saksitunkki räsähtänyt jotenkin alas. Eli tunkki pysyi kyllä paikallaan, mutta jotenkin hyppäsi kierteeltä yli. Nyt sitten taas saksitunkilla vaihdoin renkaat ja se tunkki toimi ainakin nyt tuon yhden kerran :)
 
20 euron seteli.
Jos ne tekis homman asianmukaisesti, niin kyllä mielummin teettäis joo. Tuppaa vaan pistämään johonkin 600nm momenttiin pultit/mutterit ja upottaa ne aluvanteisiin vähintään 1mm syvemmälle joka asennuskerta.
Hyviäkin firmoja on, mutta ei tiedä ennen kuin testaa ja usein maksaa enemmän.
 
Miten sait kaksi hylsyä halki ilman että pultti ei lähtenyt, joka kuitenkin paineilmavehkeillä aukesi? :think:

Helposti, kun se tuli tehtyä kahdesti.
En muista kuinka pitkä se varsi oli, mutta kun sen päällä kun varovasti "pomppi" niin jossakin vaiheessa se hylsy vain antoi periksi. Kyseessä ei todellakaan ollut näitä konehylsyjä tai mitä ne kunnon vääntöä kestävät hylsyt ovat. Taisivat tulla jonkin työkalusarja mukana tai sitten tullut ostettua jostakin jotakin halppis tavaraa, kun on tarvinnut.

En tiedä miksi yksi pulteista oli niin tiukassa, koska toiset avautuivat muistaakseni ihan normaalisti.
 
Helposti, kun se tuli tehtyä kahdesti.
En muista kuinka pitkä se varsi oli, mutta kun sen päällä kun varovasti "pomppi" niin jossakin vaiheessa se hylsy vain antoi periksi. Kyseessä ei todellakaan ollut näitä konehylsyjä tai mitä ne kunnon vääntöä kestävät hylsyt ovat. Taisivat tulla jonkin työkalusarja mukana tai sitten tullut ostettua jostakin jotakin halppis tavaraa, kun on tarvinnut.

En tiedä miksi yksi pulteista oli niin tiukassa, koska toiset avautuivat muistaakseni ihan normaalisti.

No huhhuh siinä on kyllä ollut pyöränpultti tiukassa :D
 
Työpaikalla renkaat tulee vaihdettua. Hallitunkki, paineilma vehkeet ja momenttivarret käytössä. Laitan aina 120nm oli sitten pelti tai aluvanne kysessä. Tuo 120nm on enemmän kuin monen auton ilmoitettu kiristys momentti.
 
Trukilla auto ilmaan, bilteman halppis sähkövääntimellä mutterit auki. Vaihtaa pyörät ja momenttivarren kanssa laittaa kiinni. :)
 
Työkaluja on kaikki paikat täynnä mutta niin vaan perinteisellä ristikkoavaimella ja Bilteman rallitunkilla vaihtui pösöön gummit tälläkin kertaa.

Ihan mielenkiinnosta, onko jollain kokemusta pulttien löystymisestä itsestään ajokauden aikana niin että momenttiavaimelle olisi ollut ollut todellista käyttöä? Kohta 30v on pultit 1-3 autoon renkaat vaihdettu kausittain, ja aina ihan kevyeen käsikireyteen, eikä ikinä ole yksikään pultti/mutteri löystynyt, ei ikinä. Tuli vaan mieleen kun irroittelin noita rengasliikkeen tällä kertaa kirraamia pultteja otsa hiessä...

Ei siinä etteikö momenttiavaimen käyttö ihan hyvä tapa olisi.

Peltivanteita varten ei tarvita momenttiavainta, vaikka ne yleensä kiristetäänkin käsipelillä aivan liian tiukkaan. Peltivanteessa pultinkantojen senkkaus on työstetty prässättyihin kartioihin, jotka toimivat jousen tavoin ja ikään kuin jousiprikkoina. Siten pulttien on käytännössä mahdoton löystyä itsestään mikäli niitä on kiristetty edes hieman. Aluvanteen rakenne poikkeaa siinä, että se on jäykkä valukappale, eikä siihen ole mahdollista prässätä tuota jousikartio-ominaisuutta. Lisäksi aluvanteen valuseos on terästä huomattavasti pehmeämpää ja muuttaa helposti muotoaan, joten esim. ylikiristystä on syytä varoa pultinkantojen vaurioitumisen estämiseksi. Näin ollen aluvanne tulee kiinnittää pyörännapaan mahdollisimman tasaisesti. Tässä kohtaa momenttiavain tulee tarpeeseen, jotta kaikki pultit saadaan yhtä kireälle ja vältetään ylikiristäminen.
 
Teleskooppi rauta ja alumiinivannehylsy. Eli tuossa hylsyssä on kumiset pehmentimet, että ei jää hylsystä jälkiä.

Käsinkierrettävä tunkki joka loksahtaa runkoon paikalleen ja sille on autossa oma paikka.

Tuolla tavalla nyt vaihtanut jo ties kuinka kauan. Aivan helvetin toimiva setti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 174
Viestejä
4 503 998
Jäsenet
74 336
Uusin jäsen
Taniiih

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom