Tampereen asuinalueet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Wemps
  • Aloitettu Aloitettu
Toijala - Akaa on viimeiset 6-8 vuotta nostanut omassa tuttavapiirissänikin päätään, mutta kyllä sieltä myös useat ovat tulleet aika nopeasti takaisinkin. Paljon on varmasti kyse siitä pystyykö elämän siirtämään täyspäiväisesti niille kulmille vai jääkö lasten harrastukset, molempien työpaikat etc kuitenkin Tampereen lähiseuduille.

Vaikka ajallisesti sieltä tulee "yhtä nopeasti kuin bussilla xxx paikasta" niin kyllä siinä tuntuu olevan vaan aikamoinen henkinen kynnys lähteä ajamaan toista tai kolmatta kertaa kohti Tamperetta, kun tuleekin jotain yllättävää. Pirkkala / Lempäälä / Kangasala sektorilta on kuitenkin vielä ihan toinen juttu

Mutta jos etätyöt onnistuu ja ylipäätään muun elämän saa sinne rakennettua niin voikin toimia.

Vaatii tietysti sen että "kulttuurin" kuluttaminen ei voi olla jokapäiväistä.

Julkisiin liittyen, itse kun asuin Kalevassa niin ajattelin että on kätevä paikka liikkua julkisilla.
Joo olihan se, ihan yhtälailla kun Pirkkalakin. Molemmista julkisten käyttö rajoittui lähinnä baarista kotiin liikkumiseen ja sekin yleensä taksilla, kun ei vaan jaksa sitä pulsu, nisti, narkki, ryssä, manne, yh mamma+ huutava muksu comboa siellä bussissa / junassa.

Pyrin välttämään julkisilla liikkumista viimeiseen asti, juna nyt vielä jotenkin menee mutta muutoin tuntuu että se vähänkään järkevästi toimeentuleva kansanosa ei kyllä julkisilla liiku enää nykypäivänä.

Edit: ja en viittaa tällä siihen että joku olis riittävän varakas käyttämään omaa autoa, vaan siihen että kun julkisia käyttää enenevässä määrin lisääntyvä yhteiskunnan nurja puoli, ei normaalijärkisellä enää riitä hermot katselemaan sitä touhua ja olemaan koko ajan varuillaan että koska joku tulee pummimaan rahaa tai tupakkaa tai muuten vain puukottamaan kun naama ei miellytä.

Viimeksi muokattu:
Mielestäni kyllä aika erikoinen näkemys. Itse olen nimenomaan tykännyt täällä Tampereella, Hervannan perukoilla, miten hyvin julkiset toimii. Aina mieluusti valitsee julkisen vaihtoehdon jos asiaa keskustan suuntaan. Enkä kyllä ole havainnut mitään ihmeempiä perseilyjä sen enempää bussissa kuin ratikassakaan, muutamaa kovempaan ääneen puhuvaa humalaista lukuunottamatta. En yö-, enkä päiväsaikaan.

Takseja sitä vastoin tulee välteltyä parhaansa mukaan, sen verran villit markkinat nykyään sillä alalla, ja tuntuu että jos eivät kuskit yritä suoraan kusettaa, niin ovat ainakin helvetin epäpäteviä. Ja helvetin kalliita, eikä sillä etteikö olisi rahaa. Oikeita firmoja ja kuskeja ei näy missään jos olisi tarvis, mutta toisaalta kotia pääsee kutakuinkin samassa ajassa ja kymmenen kertaa halvemmalla julkisilla.

No varmaan lähtökohdat näihin näkemyksiin on vähän erilaiset jos toinen on tottunut asumaan siellä hervannan etnisessä värinässä lapsesta asti. Itse olen alun perin peltojen keskeltä kotoisin niin vähän vierastan tätä roadman jne. kulttuuria vaikka varmaan onkin vain hieno lisä kirjavaan kattaukseen Tamperelaisia.

Takseja sitä vastoin tulee välteltyä parhaansa mukaan, sen verran villit markkinat nykyään sillä alalla, ja tuntuu että jos eivät kuskit yritä suoraan kusettaa, niin ovat ainakin helvetin epäpäteviä. Ja helvetin kalliita, eikä sillä etteikö olisi rahaa. Oikeita firmoja ja kuskeja ei näy missään jos olisi tarvis, mutta toisaalta kotia pääsee kutakuinkin samassa ajassa ja kymmenen kertaa halvemmalla julkisilla.

Uberilla ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa. Jatkuvasti jotain promootiokoodeja tarjolla ja maksuhan menee sovelluksen kautta summankin ollessa tiedossa alusta asti.

No itse siis pari vuotta sitten muutin Hervantaan Mikkelistä, joten onhan täällä vähän erilaista tuo "etninen värinä". =D

Monen näköistä ja väristä tyyppiä täällä on, mutta en ole onnistunut mitään roadmaneja bongaamaan, vaikka niistä juttuja kuuleekin. Ei pahemmin selkeitä nistejäkään, juoppoja näkyy silloin tällöin, muttei niitäkään kyllä julkisissa ole tullut vastaan.

Uberilla ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa. Jatkuvasti jotain promootiokoodeja tarjolla ja maksuhan menee sovelluksen kautta summankin ollessa tiedossa alusta asti.
Eipä ole tullut Uberia testattuakaan täällä. Pitääkin tutustua.

Joo onhan se erikoinen näkymys, mutta jos ei oikeaa tarvetta julkisille ole muuten kun jurrissa baarin jälkeen niin ihan ymmärrettävä.

Sitten kun joka päivä kulkua ruuhka-aikoina sisään ja ulos niin ,ehkä se ääni kellossa muuttuu. Julkiset toimivat todella hyvin mielestäni tänä päivänä Tampereella vs "vähänkään järkevästi toimeentuleva kansanosa ei kyllä julkisilla liiku enää nykypäivänä" .

Ja kokoajan ratikkalinjat laajenevat ja paranevat.

Tampereen taksit toki samanlainen vitsi, kun hki:n rautatieasema mogadishu-aikoina.

Toisaalta tuo maalaispoika tuli isolle kylälle -lähtökohta selvensikin näkemyseron syitä.

Itse sahasin monta vuotta joko Kaleva-lielahti tai Pirkkala-lielahti väliä eikä omalla autolla mitään ongelmaa, eihän Suomessa nyt oikeasti mitään ruuhkia edes ole.

Toisaalta tuo maalaispoika tuli isolle kylälle -lähtökohta selvensikin näkemyseron syitä.
No niin no, itse olen kotosin maaseudulta (tosin Tampereella tullut nyt asuttua about 20 vuotta), eikä tuo kyllä sitä nyt hirveästi selitä.

Viime vuosina julkisten käyttö Tampereella on keskittynyt ratikkaan ja en kyllä ole missään vaiheessa törmännyt mihinkään sellaiseen, joka ajaisi sen sijaan vaikkapa taksin käyttöön. Lisäksi oma ratikan käyttö keskittyy juurikin ajanhetkiin, jolloin joko en ole ajokunnossa tai tiedän, että paluumatkalla en ole ajokunnossa. Joten ajankohtien perusteella olisi otollinen noille häiriöille.

Toki opiskeluaikana kun vielä asuin Hervannassa, niin olihan se 3 bussin (tai taisi olla vielä 30 silloin) välillä viikonloppuisin yöaikaan sellainen ”kokemus”, mutta ei siinäkään koskaan ollut mitään pelottavaa.

Sanoisin enemmänkin epämiellyttävää kuin pelottavaa.
Kyllä sitä joskus bussilla tuli öisin pirkkalaan ajeltua eikä minua kukaan uhkaillut tai tappanut, mutta ei se nyt mitään juhlaa ollut.

Sanoisin enemmänkin epämiellyttävää kuin pelottavaa.
Kyllä sitä joskus bussilla tuli öisin pirkkalaan ajeltua eikä minua kukaan uhkaillut tai tappanut, mutta ei se nyt mitään juhlaa ollut.

Mitä epämielyttävää? Äänekkäitä kännisiä?

Yleisesti julkisissa (ei nyt yöaikaan toki) rasittavinta oli huutavat muksut ja teinit

Joo en hetkeäkään epäile, ettei Pirkkala -Lielahti ole sujuvaa. Mutta omalla kohdalla Pirkkala - Viinikka - Laukontori. Se jo vähän muistutti ruuhkaa, kun jalankulkijat menivät nopeammin.

Kalevassa asuin opiskeluaikoina ja silloin se oli ihan jees, mutta en kyllä nykyään sinne haluaisi. 10 vuotta tuon jälkeen asustelin Linnainmaalla, joka oli aikoinaan varsin kiva asuinalue.

Alkoi sitten ottamaan päähän nää tietyt jengit kivittämässä ohikulkijoita yms. kivaa, niin päätin sitten ostaa talon naapurikunnasta. Työmatka piteni sen 2min Treen keskustaan ja mukavuus on potenssiin 100.

Kaikki Treen lähiöt tuntuu nykyään olevan melkoisia slummeja, joten jos sopii omaan suunnitelmaan, niin naapurikunnasta kämppää vaan.

Kalevassa asuin opiskeluaikoina ja silloin se oli ihan jees, mutta en kyllä nykyään sinne haluaisi. 10 vuotta tuon jälkeen asustelin Linnainmaalla, joka oli aikoinaan varsin kiva asuinalue.

Alkoi sitten ottamaan päähän nää tietyt jengit kivittämässä ohikulkijoita yms. kivaa, niin päätin sitten ostaa talon naapurikunnasta. Työmatka piteni sen 2min Treen keskustaan ja mukavuus on potenssiin 100.

Kaikki Treen lähiöt tuntuu nykyään olevan melkoisia slummeja, joten jos sopii omaan suunnitelmaan, niin naapurikunnasta kämppää vaan.
Komppaan vahvasti tätä. Kangasala esimerkiksi on bueno.

No tähän (jos se ylipäätnäsä on ongelma) on nykyään mainio keksintö olemassa:
ANC kuulokkeet.
Ne kerrat kun olen auton vienyt huoltoon Hatanpäälle ja mennyt bussilla keskustaan, niin ei paljoa se ANC auta siihen saatanan hajuun siellä bussissa. Siinä kusen, paskan, oksennuksen ja vanhan viinan hajussa en tosiaankaan haluaisi matkustaa työmatkoja.

Statistiikka

Viestiketjuista
283 833
Jäsenet
78 692
Uusin jäsen
josasim

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom