Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ehdin jo mennä vähän paniikkiin, mutta Arctic (nasta) löytyy tilauksesta ja eikä ice (kitka). Tänne näköjään vaan pastesin väärän nimen tarjousesitteestä.Menikö nyt ostettujen renkaiden nimi väärin vai miten, sillä UltraGrip Ice 3 on kitkarengas.
Hyvin se tosin pärjäsi TM:n testissä ollen kitkarenkaiden kolmas Contin ja Nokianin jälkeen:
![]()
Tekniikan Maailman talvirengastestin kärjessä oli hyvin tasaista - Autotoday
Tekniikan Maailma on taas julkaissut laajan talvirengasvertailun. Mukana oli seitsemän nastarengasta ja seitsemän kitkarengasta. Molemmissa sarjoissa oli hyvin tasaväkistä kärjen osalta. Nastarenkaissa ykkönen oli Nokian Tyresin Hakkapeliitta 10. Kakkostilalle tuli kolme rengasta. Nämä olivat...autotoday.fi
GTE Golffissa itsellä ollut Contin kitkat ja hyvin niillä on pärjännyt. Missään nimessä en halua ropisijoita alle, samalla ajatellen että eipähän nastatkaan sitten ole takana ajavan lasissa (kivenmurikat sitten eri asia).
Ylöseltä toki voi kokeilla, Tee-Koo auto myös yksi, jossa ainakin renkaita vaihdattanut kohtuulliseen hintaan.Minkä verran suunnilleen voisi kuvitella saavan prosenteissa hintaa pois jos rupeaisi ihan kyselemään kivijaloista tarjouksia paremman pään kitkoista? Ketjuliikkeet voi olla vähän nihkeitä.
Vuosikaudet tullut tilattua Virosta, mutta nyt kitkarenkaiden kohdalla mietin jos tukisi suomalaisia myyjiä ja tietenkin myös helppous. Katselin 205/55 R16 koossakin premium kitkoista (esim. Conti tai Nokian) saisi maksaa ketjuliikkeiden verkkokaupoissa lähemmäksi 800 € vanteille asennettuna. Baltiasta tilaamalla puhutaan n. 550 € paketista posteineen ja n. 100 € vanteille vaihto päälle. Ei nyt järin iso ero, mutta riittävän iso tilaamisen houkutteluun. Jonkun 10% hintaeron maksaisi kuitenkin ihan mielellään.
Saa myös ehdottaa mistä Tampereen seudun myymälöistä on saanut yleisesti parhaat hinnat. Ylönen Lempäälässä oli 10-15v sitten edullinen, joten sieltä voisi ainakin aloittaa.
Tämähän tässä oli juuri kyseessä. Paljonko kysymällä tippuu ovh hinnat. Toki voisihan ne tiukat hinnat suoraankin ilmoittaa.Ei kannettu vesi kaivossa pysy -> älä tue suomalaista, vaan opeta häntä harjoittamaan kestävää liiketoimintaa. Suomi-hinnat ovat tolkuttomia, sellaista kiskontaa ei saa tukea. Hinnat kuriin ja ansaitaan ne asiakkaat. Minusta on moraalitonta maksaa kiskurihintoja. Renkaiden sisäänostohinta ei kasva puolella kun tulevat lahden yli pohjoiseen.
Ei kannettu vesi kaivossa pysy -> älä tue suomalaista, vaan opeta häntä harjoittamaan kestävää liiketoimintaa. Suomi-hinnat ovat tolkuttomia, sellaista kiskontaa ei saa tukea. Hinnat kuriin ja ansaitaan ne asiakkaat. Minusta on moraalitonta maksaa kiskurihintoja. Renkaiden sisäänostohinta ei kasva puolella kun tulevat lahden yli pohjoiseen.
Talvirengaskausi on käynnistymässä niin renkaat myyvät kyllä ilman alennuksiakin. Mitään ihmeellisiä ei kannata odottaa.Minkä verran suunnilleen voisi kuvitella saavan prosenteissa hintaa pois jos rupeaisi ihan kyselemään kivijaloista tarjouksia paremman pään kitkoista? Ketjuliikkeet voi olla vähän nihkeitä.
-----
Saa myös ehdottaa mistä Tampereen seudun myymälöistä on saanut yleisesti parhaat hinnat. Ylönen Lempäälässä oli 10-15v sitten edullinen, joten sieltä voisi ainakin aloittaa.
Ei tuo kaikkien liikkeiden (ja rengaskokojen) kohdalla pidä paikkaansa. Itse uusin omaan autoon kitkat 205/55R16, sain liikkeestä tarjouksen Goodyear Ultragrip Ice 3 hintaan 600€ sisältäen vannetyöt ja tasapainotuksen. Reff.ee sama sarja 491,96€. Tuohon rengastyöt päälle (50€-100€) niin ollaan muutaman kympin päässä.Ei kannettu vesi kaivossa pysy -> älä tue suomalaista, vaan opeta häntä harjoittamaan kestävää liiketoimintaa. Suomi-hinnat ovat tolkuttomia, sellaista kiskontaa ei saa tukea. Hinnat kuriin ja ansaitaan ne asiakkaat. Minusta on moraalitonta maksaa kiskurihintoja. Renkaiden sisäänostohinta ei kasva puolella kun tulevat lahden yli pohjoiseen.
Juu ja olen saanut soittamalla esim Vianoriin pari kymppiä kalliimman tarjouksen kuin online tilauksella ja sisälsi rengastyöt ja ei tarvinnut säätää ylimääräistä.Ei tuo kaikkien liikkeiden (ja rengaskokojen) kohdalla pidä paikkaansa. Itse uusin omaan autoon kitkat 205/55R16, sain liikkeestä tarjouksen Goodyear Ultragrip Ice 3 hintaan 600€ sisältäen vannetyöt ja tasapainotuksen. Reff.ee sama sarja 491,96€. Tuohon rengastyöt päälle (50€-100€) niin ollaan muutaman kympin päässä.
Ihan mielelläni tuen pientä paikallista tuolla hintaerotuksellaIsomman kokosissa renkasissa säästöä saattaa jo tulla reilummasti.
Saa myös ehdottaa mistä Tampereen seudun myymälöistä on saanut yleisesti parhaat hinnat. Ylönen Lempäälässä oli 10-15v sitten edullinen, joten sieltä voisi ainakin aloittaa.
Renkaiden hinta on noussut Venäjän sodan jälkeen aika tuntuvasti. Lisäksi inflaatio ja verot ovat nostaneet osaltaan hintoja. Ei siis millään voi verrata renkaiden hintoja vaikka 10 vuoden takaiseen.Itse olen joskus AutoJerryssä kilpailuttanut renkaanasennuksia ja kotikulmillani ei ole ollut suuria hinnaneroja liikkeiden välillä.
Työkaveri kehui, että sai männä vuosina Hankookin nastat alleasennettuna 300 euroon, mutten muista oli se sesongin ulkopuolella.
Kilpailutin kans nyt Autojerrystä uudet nastarenkaat vanteille asennettuina ja vanhat pois alta. Jotta noista tarjouksista saisi vertailukelpoiset, liikkeiden täytyisi tarjota hinnat samoille rengasmerkeille ja malleille.No joo, ei tosta nyt niin montaa vuotta ole. Kyseinen kaveri on näitä, jotka löytää ihan ihme diilejä aina joka paikasta, kateeksi käy.
Mutta viestin pointti oli lähinnä, ettei AutoJerrylläkään saanut isoja eroja hintoihin, että kaipa ne aika linjassa kaikilla on näin sesongissa.
Käytännössä tuo on vain suomalainen kauppa minkä tilaukset toimitetaan ulkomailta. Ei noilla Suomessa varastoa ole. Tilasin kärkkäiseltä renkaat ja renkaat toimitettiin rehvid24 liikkeestä todellisuudessa ja kärkkäinen saa tuosta jonkun provision.Riekko.eu näyttäis tuovan Virosta renkaita Suomeen Viron hinnoilla. Esim. Viking Contact 8 234/45R18 219e.
Kukaan tilannut tuolta?
Hyvä päätös, talvirenkaat kestävät normaalisti tuon 5-6 kautta.Continental ice contact 2 lähtee vaihtoon ja tilalle Kuhmon wintercraft ice wi32. Michelinit ja Nokian olisi kiinnostanut mutta SUV renkaana hinnat aivan älyttömät.
Vanhat renkaat yllätti pidon menetyksellä viime talvena itseni 2 kertaa ja vaimon pari kertaa joten aika vaihtaa, kummatkin rauhallisia kuskeja. Paistoleima 2019, kuviota 5.2mm jäljellä. Ei enää näin vanhempana jaksa luistella huonoilla renkailla.
Hyvä päätös, talvirenkaat kestävät normaalisti tuon 5-6 kautta.
Varmaan vähän rengasmallista riippuva asia miten se vuosia ja käyttöä kestää. Viime vuonna TM testasi uusien renkaiden mukana myös kulunutta nastarengasta (paistoleimasta ikä 7 vuotta) ja tulos jarrutuskokeessa jäällä oli parempi kuin testin parhaalla uudella kitkarenkaalla. Jääpito kun on se kaikista kriittisin osa-alue talvirenkaalle, niin tulos on varsin hyvä. Puolestaan huonoin uusikin nastarengas oli selvällä erolla huonompi kuin testin kitkarenkaat ja tämä kulunut nastarengas. Voisikin todeta, että heikompia suorittajia saa olla uusimassa joka vuosi eikä siltikään pärjätä vanhalle huippurenkaalle.Sanoisin, että 5 vuotta alkaa olla jo ylärajalla, mieluummin aiemmin vaihto. Talvirenkaissa on vähän se huono puoli, että ulkoisesti renkaat voi vaikuttaa aivan täysin toimivilta eli nastat on tallessa ja pintaa vaikka kuinka. Mutta kumi menettänyt pito-ominaisuuksia niin paljon, että liukasta on.
Minulla oli isossa autossa viisi vuotta vanhat Michelinin nastat eikä mitään pitoa, kulutuspintaa oli vaikka kuinka ja kaikki nastat näytti olevan hyvässä kunnossa. En tiedä miten oli säilytetty mutta mitään niillä ei tehnytVarmaan vähän rengasmallista riippuva asia miten se vuosia ja käyttöä kestää. Viime vuonna TM testasi uusien renkaiden mukana myös kulunutta nastarengasta (paistoleimasta ikä 7 vuotta) ja tulos jarrutuskokeessa jäällä oli parempi kuin testin parhaalla uudella kitkarenkaalla. Jääpito kun on se kaikista kriittisin osa-alue talvirenkaalle, niin tulos on varsin hyvä. Puolestaan huonoin uusikin nastarengas oli selvällä erolla huonompi kuin testin kitkarenkaat ja tämä kulunut nastarengas. Voisikin todeta, että heikompia suorittajia saa olla uusimassa joka vuosi eikä siltikään pärjätä vanhalle huippurenkaalle.
![]()
TM:n suuri talvirengasvertailu 2024: 10 nastarengasta, 9 kitkarengasta + 3 verrokkia
Markkinoilla on tarjolla huomattava määrä rengasmerkkejä, tuttuja ja tuntemattomia. Ovatko kaikki riittävän turvallisia Suomen talvessa? Voiko halvalla saada hyvät renkaat? Perusteellinen TM-talvirengasvertailu antaa vastauksia näihin kysymyksiin.tekniikanmaailma.fi
Ei tuo TM:n testi nyt omiakaan kokemuksia ihan täysin peilaa, mutta ei mulla ihan huippurenkaita ole ollutkaan. Hakkapeliitta 5 käytin jopa 10 vuotta kunnes runko petti. Hyvin niillä pärjäsi. Vähän niin kuin kitkoilla ajaessakin on pärjännyt, mutta ei sen enempää.Minulla oli isossa autossa viisi vuotta vanhat Michelinin nastat eikä mitään pitoa, kulutuspintaa oli vaikka kuinka ja kaikki nastat näytti olevan hyvässä kunnossa. En tiedä miten oli säilytetty mutta mitään niillä ei tehnyt
Juuri näin, kyllä noilla vanhoilla olisi kaupungissa pärjännyt vielä pari talvea, valitettavasti kun asuu syrjemmässä niin renkaiden pitää olla hyvät.On hyvä myös muistaa, että ajoprofiililla ja alueella on valtava merkitys "pärjäämiseen". Toinen voi pärjätä lyhyessä rauhallisessa kaupunkiajossa todella pitkään huonoillakin renkailla, jos kaupunkinopeuksia vauhdikkaammin ei tule ikinä ajettua. Jos tulee ajettua säännöllisesti maanteillä tai syrjäisemmillä seuduilla jne, voi kriteerit ja kokemus "pärjäämiselle" olla ihan erit.
Riekko.eu näyttäis tuovan Virosta renkaita Suomeen Viron hinnoilla. Esim. Viking Contact 8 234/45R18 219e.
Kukaan tilannut tuolta?
Jep, siitä mietin kysyä kun näköjään melko lähellä Tamperetta niin voisi käydä ihan noutamassa renkaat.Riekko ihan ok, ilmeisesti idea heillä myydä Virosta Suomeen nakkia ja verkkokauppa tätä varten. Pieniä pajoja ja rengaskoneita en suosittele jos haluaa pitää vanteet ilman naarmuja. Eli "turha säästö" tilata ulkomailta varsinkin jos tulee rahtikulujen ja asennusten jälkeen samoille hinnoille. Muistakaa muuten tasapainotus ottaa renkaille, kun pyydätte vanteille asennusta.
Aikoinaan oli sitikassa 17v. vanhat renkaat (Michelin) ysärillä. Ihan hyvin niilläkin pärjäsi kun siihen aikaan tuosta ikääntymisestä ei niin paljon puhuttu. No joo, joo, vaarallisethan ne oli äkkitilanteessa tosiasiassa.Minulla oli isossa autossa viisi vuotta vanhat Michelinin nastat eikä mitään pitoa, kulutuspintaa oli vaikka kuinka ja kaikki nastat näytti olevan hyvässä kunnossa. En tiedä miten oli säilytetty mutta mitään niillä ei tehnyt
Täällä Hakkapeliitta 7 ja paistoleima kevät/2014. Ajettu 150 000 km, josta talvella varmaan 40 % eli 60 00 km. Kaikki nastat paikallaan ja reilusti uraa. Pintaa kokeilemalla ei saa mitään eroa pari vuotta vanhaan renkaaseen, mutta auto tietty liukuu jäällä/lumessa enemmän kuin uusilla renkailla. Olisi varmaan tullut vaihdettua aiemminkin, mutta eipä tällaisessa 10 km työmatkassa 40-60 km/h alueella ihan liikaa renkailta vaadita. Voin siis suositella Hakkapeliittaa, jos pinta ja nastat tuntuu kuluvan omassa ajossa nopeasti.Hakkapeliitta 5 käytin jopa 10 vuotta kunnes runko petti. Hyvin niillä pärjäsi.
Jos hipeltäisit ihan uutta rengasta ja niitä ikäloppuja hakkapeliittoja rinnakkain niin huomaisit varmaan kumin pehmeydessä merkittävän eron. Nastojen määrät tai urasyvyydet ei tuonikäisissä enää merkitse kun rengas alkaa muistuttaa muovia. Nokian renkaat on muutenkin herkät ikähalkeilulle jolloin kumin pinta täyttyy halkeamista.Täällä Hakkapeliitta 7 ja paistoleima kevät/2014. Ajettu 150 000 km, josta talvella varmaan 40 % eli 60 00 km. Kaikki nastat paikallaan ja reilusti uraa. Pintaa kokeilemalla ei saa mitään eroa pari vuotta vanhaan renkaaseen, mutta auto tietty liukuu jäällä/lumessa enemmän kuin uusilla renkailla. Olisi varmaan tullut vaihdettua aiemminkin, mutta eipä tällaisessa 10 km työmatkassa 40-60 km/h alueella ihan liikaa renkailta vaadita. Voin siis suositella Hakkapeliittaa, jos pinta ja nastat tuntuu kuluvan omassa ajossa nopeasti.
Jos hipeltäisit ihan uutta rengasta ja niitä ikäloppuja hakkapeliittoja rinnakkain niin huomaisit varmaan kumin pehmeydessä merkittävän eron. Nastojen määrät tai urasyvyydet ei tuonikäisissä enää merkitse kun rengas alkaa muistuttaa muovia. Nokian renkaat on muutenkin herkät ikähalkeilulle jolloin kumin pinta täyttyy halkeamista.
Ehkä täällä lämpötilanvaihtelut ja korkea UV-säteily on ne pahimmat? Ja varmaan vanhat autot ja niiden vielä vanhemmat renkaat...Hauskaa sinänsä, että tuota tapahtuu Suomessa. Eihän täällä edes ole lämmintä, vaikka en tunnekaan tarkemmin kaikkien ikäännyttävien (aika, UV-säteily, lämpö jne.) tekijöiden merkitystä ja toisaalta niille kehitettyjä vastakeinoja. Miten mahtaisivat samat kumit kestää aikaa Italiassa tai Espanjassa, parissa vuodessa käyttökelvottomaksi?
Miksi et säädä regeniä pienelleEhkä täällä lämpötilanvaihtelut ja korkea UV-säteily on ne pahimmat? Ja varmaan vanhat autot ja niiden vielä vanhemmat renkaat...
Itse oon kerran ostanut uudet renkaat 25+ vuoden aikana (sain huimalla alella hyvät kesärenkaat tutun kautta) ja pärjännyt autojen mukana tulleilla suht ok. Nyt on ekaa kertaa alla kitkat ja vielä sähköautossa, jossa on äkäinen regen, joten vähän jännittää. En ole vielä katsonut missä kunnossa kitkat on, mutta alla ne on nyt (rengashotelli pisti alle, ne varmaan kertois, jos ne olis ihan paskat kakkapeliitat).
Ei o säädettävä. Koodaamalla sais kokonaan pois käsittääkseni, mutta se olis vähän liikaa muutenkin alhaisen rangen omaavalle i3:lle. Kaasullahan sitä saa säädettyä tietty miten lystää, jos vaan ennakoi hyvin.Miksi et säädä regeniä pienelle
OK, itse on pidettävä rege pienellä kun kuluneella polvella ei viitsi niin tarkasti kaasua annostella, samasta syystä kaasupolkimeen on valittu hitaammin reagoiva asetus tehojen suhteenEi o säädettävä. Koodaamalla sais kokonaan pois käsittääkseni, mutta se olis vähän liikaa muutenkin alhaisen rangen omaavalle i3:lle. Kaasullahan sitä saa säädettyä tietty miten lystää, jos vaan ennakoi hyvin.
Ensimmäisenä talvena oli hyvät, toisena todella vaarallisen liukkaat. Kirjoitin muutama vuosi sitten tähänkin ketjuun kyseisistä renkaistaFord Mach E:n mukana tuli Sailun Ice Blazer wst3 nastat koossa 225/60/R18
Google kertoo hengenvaaralliksi, onko täällä kokemuksia kyseisistä kumeista?
Ainakin faceliftllä on pärjännyt hyvin. Alkupään mallit taas ei niin hyviä, regen heittää helposti poikittain..Ei o säädettävä. Koodaamalla sais kokonaan pois käsittääkseni, mutta se olis vähän liikaa muutenkin alhaisen rangen omaavalle i3:lle. Kaasullahan sitä saa säädettyä tietty miten lystää, jos vaan ennakoi hyvin.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.