Talvipyöräily

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 845
Keskustelua, kokemuksia ja suosituksia talvipyöräilystä ja hyväksi havaituista varusteista jne.

--------------

Suositelkaapas jotain hinta-laatusuhteeltaan hyviä ajovarusteita, joilla pärjäisi fillarin kanssa talven yli säässä kuin säässä?
 
Viimeksi muokattu:
Muijan pyörään pitäisi kuulemma laittaa nastarenkaat talveksi. Ajelee työmatkaa pari kilometriä päivässä asfaltoituja pyöräteitä pitkin Tunturin RX500 hybridillä. Kesäkumit taitavat olla 37mm leveät. Suosituksia talvikumeiksi?
 
Millaisia vaatteita jannut käyttävät talvipyöräilyyn? Pitäisi kenkiä ja housuja erityisesti pistää hankintaan.
 
No talvella parin kilsan työmatkan pyöräilyyn menee ihan samat vaatteet kuin kävellen. :D
....joo varmaan kyse vähän eri skenaariosta. :)
 
10 kilsaa mäkihelvetissä työmatka, ei sitä ihan millä vaan kledjuilla viitsi vääntää.
 
Onkos nuo suomityres nastat hyviä ? Motonetis olis nyt tarjoukses 24" tasan 30€. Toisaalta olishan se hyvä tukea made in finland renkaita :think:
 
Muijan pyörään pitäisi kuulemma laittaa nastarenkaat talveksi. Ajelee työmatkaa pari kilometriä päivässä asfaltoituja pyöräteitä pitkin Tunturin RX500 hybridillä. Kesäkumit taitavat olla 37mm leveät. Suosituksia talvikumeiksi?
Schwalben Marathon Winterit ovat ihan hyvät perusrenkaat, joilla kyllä ajelee mukavasti talvella kelvejä ja jotka eivät maksa mahdottomia. Jos haluaa ihan oikeasti pitoa, niin Ice Spiker Prot ovat parhaat, mitä markkinoilta saa. Noilla ajelee mukavasti metsässä jäisillä pinnoillakin. Suosittelen ISP:eistä taittuvakylkisiä Evoja 2,25"-leveinä.
 
Onkos nuo suomityres nastat hyviä ? Motonetis olis nyt tarjoukses 24" tasan 30€. Toisaalta olishan se hyvä tukea made in finland renkaita :think:
Kai ne muuten ihan ok ovat, mutta nastoja niissä ei ole yhtä paljoa verrattuna vaikkapas Schwalben Ice Spikereihin ja lisäksi nastat ruostuvat ihan eri tavalla. Viime talveksi ostin yhteen fillariin sellaiset ja toisessa fillarissa oli Ice Spikerit. Jälkimmäisissä ei ole ruostetta lainkaan ja vastaavasti noissa Suomityreseissä taas ei ole ruosteettomia lainkaan. :D
 
Joko laitatte nastoja alle? Joinain aamuina on jo vähän jäässä.
 
Ei jaksa vielä, laitan vähän ensilumien jälkeen.
Mietin tässä vain, että mikä olisi sopiva aika vaihtaa erään tutun naisihmisen pyörään renkaat. Aikaikkunoita on rajallisesti ja ne pitää hänen kanssaan tietää ainakin viikko etukäteen kalenteriin tarkasti merkiten, niin ei voi vaihtaa nopeasti tarpeen mukaan. Yöllä on luvattu nytkin painuvan nollaan, joten aamuisin työmatkoilla voi liukastella. Viime yönä itsekin huomasin jo muutamia liukkaita paikkoja. Toisaalta ei ehkä ole kiva kuunnella nastojen ropinaa turhaan vaikkapa kuukauden päiviä. Toki väärinhän tämä varmaan menee joka tapauksessa, kuten aina toisten pyöriin jotain tehdessä. Niin, ehkä vaihdan jo huomenna, niin eipähän ole enää minun ongelmani. Ateriapalkalla tämän teen, joten ei tähän varmaan liikaa kannata aikaa tuhlata.

Renkaathan ovat hyvät. Suosittelin hänelle kesällä Ice Spiker Prota, kun sai suhteellisen edullisesti. Toki kallis rengashan se silti on, mutta paras näistä. 26x2,1" Raceguard on versio. Hinta oli n. 50 € / kpl. Kun ihan perus nastarenkaatkin näyttivät maksavan nelisen kymppiä, niin minusta tämä ei ollut ollenkaan paha lisäsatsaus.
 
Viimeksi muokattu:
Kai ne muuten ihan ok ovat, mutta nastoja niissä ei ole yhtä paljoa verrattuna vaikkapas Schwalben Ice Spikereihin ja lisäksi nastat ruostuvat ihan eri tavalla. Viime talveksi ostin yhteen fillariin sellaiset ja toisessa fillarissa oli Ice Spikerit. Jälkimmäisissä ei ole ruostetta lainkaan ja vastaavasti noissa Suomityreseissä taas ei ole ruosteettomia lainkaan. :D
Eihän ne ruostu kun eivät ole terästä. Eipä sillä, että siitä pintaruosteesta mitään haittaa olisikaan.

Itselläni on jotain valmistusviallista erää nuo Ice Spikerit kun ei toimi tubelessina ollenkaan vaan paistosauma vuotaa jatkuvasti.

Yhdet kapeammat nastat tarvitsisi niin taidan hakea nämä https://www.xxl.fi/black-ice-studtire-black-ice-100-28-40-622100-studs-nastarengas/p/1123081_1_style
 
Viimeksi muokattu:
Jossain olin näkevinäni mainoksia 27,5X2,8" nastarenkaista. Onko muut bongannu kyseisessä koossa nastoja?
 
Uskomattoman hyvä keksintö nuo ISP-nastarenkaat ja väittäisin näitä pakolliseksi varusteeksi jos yhtään enempää pyöräilee! Pelkästään tuo performance-versio Ice Spiker Prosta pitää peilijäällä kuin Ultrema ZX kesäisellä asfaltilla.

Ice spikerien hinta pisti alkuun kyllä miettimään kahdesti ellei kolmesti. Se varsinainen jäinen aika on kuitenkin aika lyhyt ja mietinkin vaihtoehtona kunnon mutarenkaita. Niillä ajelee kuitenkin pitkälle kevääseen pahimpien lumien ja jäiden jo lähdettyä. Aikoinaan Espoossa tuli ajeltua talvisin maxxis swampthing -mutarenkailla ja pito oli melkein kuin nastoilla ja niillä veteli syvemmässäkin hangessa leikiten. Ne tosin painoi enemmän kuin nykyiset nastat ja niissä käytetty "super tacky" -kumi kului silmissä kun ajo vähänkin asfaltilla.

Nykyiset nastat on ollut alla kaksi kautta ja näillä näkymin näillä ajelee vielä ainakin tämän talven. Täällä Jyväskylässä nuo nastat tuntuu aika pakolliselta varsinkin sen jälkeen kun kaupunki päätti säästää talvikunnossapidossa.
 
Kannattaa huomioida, että Ice Spiker ja Ice Spiker Pro ovat kaksi täysin eri rengasta, Pro siis huomattavasti parempi. Lisäksi kannattaa huomioida, että Evolution on malleista paras ja suositeltava, jos meinaa litkuttaa renkaat. Schwalben renkaiden hinnat Suomessa ovat todella korkeat, joten kannattaa tsekata Saksan tarjontaa (esim. Bike-Components.de).
 
Lisäksi kannattaa huomioida, että Evolution on malleista paras ja suositeltava, jos meinaa litkuttaa renkaat.
Jos meinaa litkuttaa, mutta muuten paremmuus riippuu käyttötarkoituksesta. Performance Line on paremmin suojattu. Kummatkin ovat samalla kumiseoksella. Toisessa on teräslanka reunanauhana. Itse asiassa tuo Evolutionin LiteSkin ei ole paras mahdollinen litkutettava, Snakeskin olisi parempi, mutta tuon teräslangan takia se on tietysti tässä poissuljettu. Ja viimeisenä se, että 26":n koossa ei saa edes Evolutionia.
 
Viimeksi muokattu:
Eihän pelkkää Ice Spikeriä ole olemassakaan. Se on aina Ice Spiker Pro. Evolution on sitten taittuva ja erilaisella suojaustasolla. Aiemmin vain Evossa oli terävät nastat, miten lie nykyään.

Nuo omat Evot ei harmi kyllä tubeleksena oikein toimi, kuten jo mainitsin, kun paistosauma hikoilee jatkuvasti. Taittumattomilla kumeilla en kyllä suostu enää ajamaan kuin kauppapyörässä. Renkaan rungon jäykkyys vaikuttaa niin paljon ajotuntumaan.

Täksi talveksi tuli hommattua toiset kiekot niin voi vaihdella kätsysti nappuloiden ja nastojen välillä. Lumella kun nappulakumi toimii paremmin. Ice Spiker Pro on varsin huono lumirengas.
 
Schwalben marahton winterit 240 nastalla löytyy omasta pyörästä ja nyt tainnut olla jo neljä talvea käytössä. Onhan noista nastoja jo lähtenyt ja paras pito hävinnyt, kun viikossa kuitenkin noin 50 km tulee talvellakin polettua. Rullaavuus noissa on suhkot hyvä nastarenkaiksi ja rengaspaineita vaihtelemalla voi sopeuttaa eri keliolosuhteisiin. Omaan pyörään ei saa kovin leveitä renkaita laitettua, joten nuo kapeammat marathon winterit on isoimmat mitä voi laittaa. Lokasuojat tulee ensimmäisenä vastaan.

Viime talvena oli kerran aivan sileässä peilijäässä kevyenliikenteenväylät, jolloin viimeistään noiden nastarenkaiden hyödyn huomaa talvella. Aika pyöreät ajolinjat siitä huolimatta oli oltava.
 
Schwalben marahton winterit 240 nastalla löytyy omasta pyörästä ja nyt tainnut olla jo neljä talvea käytössä. Onhan noista nastoja jo lähtenyt ja paras pito hävinnyt, kun viikossa kuitenkin noin 50 km tulee talvellakin polettua. Rullaavuus noissa on suhkot hyvä nastarenkaiksi ja rengaspaineita vaihtelemalla voi sopeuttaa eri keliolosuhteisiin. Omaan pyörään ei saa kovin leveitä renkaita laitettua, joten nuo kapeammat marathon winterit on isoimmat mitä voi laittaa. Lokasuojat tulee ensimmäisenä vastaan.

Viime talvena oli kerran aivan sileässä peilijäässä kevyenliikenteenväylät, jolloin viimeistään noiden nastarenkaiden hyödyn huomaa talvella. Aika pyöreät ajolinjat siitä huolimatta oli oltava.
Jos pitää huolettomista renkaista, niin itse suosittelisin yleiskäyttöön noiden saksalaisten sijaan kotimaista. Jos tuo "Suomi Tyres W106" on edes lähellä samaa tasoa kuin Nokian renkaiden samanniminen klassikko, niin se on minulla kestänyt kohta kymmenen vuotta*. Pitoa on riittävästi kunhan vaan paineita malttaa pitää riittävän alhaalla, ja – kuten lainauksessa – pitää tolkun mukana kaarteissa.

Tosin ei taida tuo nykyinen Schwalbekaan tuon lainauksen perusteella ihan huono rengas olla, ne ensimmäiset versiot taisivat erään toisen foorumin** perusteella olla sellaisia vajaan yhden talven renkaita, kun nastat kaivautuivat renkaan läpi.

* Toissatalvena taisi vasta irrota ensimmäinen nasta, ja nyt niistä puuttuu yhteensä noin 5 kappaletta. Kuvion reunat ovat pyöristyneet, mutta missään ei ole vielä halkeamia tai muuta vastaavaa. Rengasrikkoja ei ole vielä kertaakaan tullut edes pääkaupunkiseudun tappajasepelistä, joka lävistää ainakin kävelykenkien pohjat iloisesti.
** Ei muro.
 
No ei ainakaan kireitä trikoita. Päällikerros tuulenpitävää ja loput sään mukaan. 15 talvea pääkaupunkiseudulla pyöräillyt kesät talvet. Ythtään päivää en ole väliin jättänyt. -30c oli viime talvena pahimmillaan ja kyllä siinä pientä keskustelua itsensä kanssa kävi aamulla ennen töihin lähtöä.
Toppahousut olisi ollut paikallaan. Torsohan ei palele. Jotkut "halvat" talvibuutsit (itse taisin 15€ maksaa). Tuulenpitävä rotsi ja kerrospukeutumista tarpeen mukaan. Perse tossa eniten palelee ohuissa tuulenpitävissä housuissa huolimatta monko kerrosta kalsareita on. Itsellä menee toppahousut ostoslistalle. Toki jo muutaman + asteen lämpötilassa kannattaa pää ja niskat suojata hyvin.
Rukkaset pitää sormet lämpöisenä..yleensä siirryn rukkaslinjalle n. -10c.

10€ tuulipuvun housut oli hyvä ostos tavipyöräilyyn. Mitään eroa ei ole yli 100€ maksaviin asusteisiin koska kummatkin kerää kosteutta ihan samalla tavalla pakkasella,

Piti vastata tuohon talvipyöräilyn varusteisiin. What ever olen vanha ja väsynyt,

--------------

Suositelkaapas jotain hinta-laatusuhteeltaan hyviä ajovarusteita, joilla pärjäisi fillarin kanssa talven yli säässä kuin säässä?[/QUOTE]
 
No ei ainakaan kireitä trikoita. Päällikerros tuulenpitävää ja loput sään mukaan. 15 talvea pääkaupunkiseudulla pyöräillyt kesät talvet. Ythtään päivää en ole väliin jättänyt. -30c oli viime talvena pahimmillaan ja kyllä siinä pientä keskustelua itsensä kanssa kävi aamulla ennen töihin lähtöä.
Toppahousut olisi ollut paikallaan. Torsohan ei palele. Jotkut "halvat" talvibuutsit (itse taisin 15€ maksaa). Tuulenpitävä rotsi ja kerrospukeutumista tarpeen mukaan. Perse tossa eniten palelee ohuissa tuulenpitävissä housuissa huolimatta monko kerrosta kalsareita on. Itsellä menee toppahousut ostoslistalle. Toki jo muutaman + asteen lämpötilassa kannattaa pää ja niskat suojata hyvin.
Rukkaset pitää sormet lämpöisenä..yleensä siirryn rukkaslinjalle n. -10c.
Myös minä ajelen fillarilla työmatkat talvisin, mutta koskaan en ole panostanut vaatetukseen sen enempää kuin mitä nyt normaalistikin talvella on päällä ulkona liikkuessa. Ehkä osittain myös siksi talvipyöräily vituttaakin niin totaalisesti. :D

Olisi kiva löytää järkihintainen setti, jossa on mukava ajaa kylmemmälläkin kelillä, mutta en oikein usko että sellaista on olemassakaan. Joko pitää vetää niin paljon päälle, että se ahdistaa jo itsessään, tai sitten yksinkertaisesti palelee. Sitten vielä naaman jäätyminen ja silmälasien huurtuminen erikseen. Ja räntäkelillä pitäisi selvitä kanssa.

Harrastusajojen kanssa tämä on jotenkin vielä ehkä toteutettavissa, mutta työmatkojen kohdalla pitäisi saada alle semijärkevät työkuteet (ei nyt suoria housuja ja kauluspaitaa sentään).

Ja sitten kun on lopulta vaatetus edes jotenkin kohdallaan, niin sitten pitäisi kaivaa jostakin riittävästi motivaatiota lähteä sotkemaan sinne räntäsateesen/pakkaseen. On tämä meidän ilmasto vaan niin annelista.
 
Jos meinaa litkuttaa, mutta muuten paremmuus riippuu käyttötarkoituksesta. Performance Line on paremmin suojattu. Kummatkin ovat samalla kumiseoksella. Toisessa on teräslanka reunanauhana. Itse asiassa tuo Evolutionin LiteSkin ei ole paras mahdollinen litkutettava, Snakeskin olisi parempi, mutta tuon teräslangan takia se on tietysti tässä poissuljettu. Ja viimeisenä se, että 26":n koossa ei saa edes Evolutionia.
Olen ajanut pari ISP-Liteskiniä loppuun asti, parilla eri vanteella, eikä ole vielä tullut ongelmia vastaan. Pari vuotta sitten Evo oli vielä saatavilla 26":lle, mutta ilmeisesti siis poistunut markkinoilta.
 
Eihän pelkkää Ice Spikeriä ole olemassakaan. Se on aina Ice Spiker Pro. Evolution on sitten taittuva ja erilaisella suojaustasolla. Aiemmin vain Evossa oli terävät nastat, miten lie nykyään.

Nuo omat Evot ei harmi kyllä tubeleksena oikein toimi, kuten jo mainitsin, kun paistosauma hikoilee jatkuvasti. Taittumattomilla kumeilla en kyllä suostu enää ajamaan kuin kauppapyörässä. Renkaan rungon jäykkyys vaikuttaa niin paljon ajotuntumaan.

Täksi talveksi tuli hommattua toiset kiekot niin voi vaihdella kätsysti nappuloiden ja nastojen välillä. Lumella kun nappulakumi toimii paremmin. Ice Spiker Pro on varsin huono lumirengas.
Siis on IS-malli olemassa, mutta en osaa sitten sanoa onko jo poistunut tuotannosta. Itselläni on joidenkin renkaiden kanssa ollut tuota samaa hikoilemista, mutta loppunut jossain kohtaa kun ilmeisesti litku on tukkinut tarpeeksi.
 
Itsekin mietin nastarengasta, ainakin eteen. Kannattaako pelkkää eturengasta vaihtaa?
Kai se auttaa, kun on käsijarru kuitenkin etupyörässä. Takarengasta ei jaksaisi kovin usein vaihtaa vaihteiden, ym säätöjen takia.

Mikä olisi sellainen "hyvä" budjettirengas? Budjetti siksi, että pyöräily alkaa luultavasti kuitenkin taas ärsyttämään kun alkaa räntää/vettä satamaan ja en varmaankaan kovin montaa viikkoa sillä nastarenkaalla aja.

Jos saisi kuitenkin pyöräilyä venytettyä sen pari viikkoa pidemmälle syksystä ja keväästä. Säästyisi bussikortista vähän rahaa.
 
Olisiko suosituksia paidasta/takista näille +5 keleille, kun hyppää cyclocrossin satulaan? Normaalia paksummat talvitrikoot pyöräilyshortsien kanssa riittänee, mutta miten yläkroppa kannattaa pukea? Pienellä budjetilla mennään.
 
Olisiko suosituksia paidasta/takista näille +5 keleille, kun hyppää cyclocrossin satulaan? Normaalia paksummat talvitrikoot pyöräilyshortsien kanssa riittänee, mutta miten yläkroppa kannattaa pukea? Pienellä budjetilla mennään.

Mä vetelen millä vaan takilla, joka pitää tuulta. Tykkään esim. softcellistä materiaalina, normituulipuvulla siis pärjää ja ei maksa maltaita. Tänään oli tosin ihan kuoritakki, kun on jotenkin viluinen olo. Päässä mulla on pipo + huppu yleensä.
 
Itselläni on ollut pitkähihainen ohut merinovillapaita, mikä päällyspaita nyt yleensä sisällä onkaan ja ohut tuulitakki työmatka-ajossa. Jättäisin sen päällyspaidan välistä jos lenkille jaksaisin näin viileällä lähteä.
 
Olisiko suosituksia paidasta/takista näille +5 keleille, kun hyppää cyclocrossin satulaan? Normaalia paksummat talvitrikoot pyöräilyshortsien kanssa riittänee, mutta miten yläkroppa kannattaa pukea? Pienellä budjetilla mennään.
Itse olen polkenut nyt Windstopper-takin kanssa ja alla pitkähihainen ohut tekninen paita. Vähän kun kylmenee vielä (-5), niin saa pistää väliin lisäksi ohuen fleecen.
 
Täällä on riittänyt ihan laskettelutakki, kypärähuppu, paksut hanskat ja maastoon tarkoitetut spd-kengät. Näillä varusteilla on hyvin pärjännyt nuo muutaman kilometrin työmatkat jopa -30c pakkasissa. Jos jaksaisi ajaa talvellakin kunnon lenkkejä niin voisi sijoittaa parempiin ajovarusteisiin. Tällä hetkellä ajaminen on pääasiassa vain työmatkapyöräilyä joten trikoot ja muut tekniset vermeet ovat pysyneet kaapissa.
 
Itsekin mietin nastarengasta, ainakin eteen. Kannattaako pelkkää eturengasta vaihtaa?
Kai se auttaa, kun on käsijarru kuitenkin etupyörässä. Takarengasta ei jaksaisi kovin usein vaihtaa vaihteiden, ym säätöjen takia.

Mikä olisi sellainen "hyvä" budjettirengas? Budjetti siksi, että pyöräily alkaa luultavasti kuitenkin taas ärsyttämään kun alkaa räntää/vettä satamaan ja en varmaankaan kovin montaa viikkoa sillä nastarenkaalla aja.

Jos saisi kuitenkin pyöräilyä venytettyä sen pari viikkoa pidemmälle syksystä ja keväästä. Säästyisi bussikortista vähän rahaa.

Kannattaa, joo, jos laittaa vaan yhden nastarenkaan niin eteen se kannattaa laittaa. Yhden talven tällaisella yhdistelmällä ajaneena voin sanoa, että se toimii hyvin.

Ketjussa mainitut "Schwalbe Winter" ja "Suomi Tyres W106" on hyviä kestäviä budjettivaihtoehtoja. (Noissa oikeissa halparenkaissa ei ole kaikissa kovametallinastoja, niin ne ei oikeasti kestä asvaltilla ajamista.)
 
Kannattaa, joo, jos laittaa vaan yhden nastarenkaan niin eteen se kannattaa laittaa. Yhden talven tällaisella yhdistelmällä ajaneena voin sanoa, että se toimii hyvin.

Ketjussa mainitut "Schwalbe Winter" ja "Suomi Tyres W106" on hyviä kestäviä budjettivaihtoehtoja. (Noissa oikeissa halparenkaissa ei ole kaikissa kovametallinastoja, niin ne ei oikeasti kestä asvaltilla ajamista.)
Kyllähän yhdelläkin pärjää, mutta ensimmäisessä lumen ja jään peittämässä ylämäessä toivoo ettei olisi säästänyt paria kymppiä. Ei siinä takarenkaan kumin vaihtamisessa niin osa homma ole.

Tietenkin vähän riippuu ajoympäristöstä mutta täällä Keski-Suomessa en uskaltaisi ajaa pelkällä yhdellä nastarenkaalla.
 
Kyllähän yhdelläkin pärjää, mutta ensimmäisessä lumen ja jään peittämässä ylämäessä toivoo ettei olisi säästänyt paria kymppiä. Ei siinä takarenkaan kumin vaihtamisessa niin osa homma ole.

Tietenkin vähän riippuu ajoympäristöstä mutta täällä Keski-Suomessa en uskaltaisi ajaa pelkällä yhdellä nastarenkaalla.

No-joo, riippuu mitä vaatii pyörältään. Olisi ehkä pitänyt avata hieman enemmän omaa (talvi-) pyöräilyfilosofiaansa:

Ei nastoja, ei pitoa.

Etunastat, voi ohjata ja jarruttaa. Takarengas sutii helposti, joten pääkallokelillä jää mäkeen. Kovaa ei kannata ajaa kaarteissa, kanttaamalla katuun.

Takanastat, ei voi ohjata liukkaalla. Vauhtia on helppo kerätä liikaa, ja ei se pysähdy. Älä käytä.

Täysnastat: 90 % kesäkeliä. Pitää kunhan pitää tolkun mukana. Peilijäälle ei kannata pysähtyä, kun se maahan laskettu jalka ei sitten kuitenkaan pidä (mitään en myönnä).

PS. Pakollinen talviajokuva: 30--40 cm paksuun puuterilumeen upotettu hydraulinen levyjarru ei toimi, ei pidä yhtään.
12493547_10208048246545124_1395776728960959315_o.jpg
 
Jos tulee joka vuosi vaihdettua nastoihin talveksi (eli ajettua talvella muulla kuin auratuilla teillä silloin kun yöllä ei ole satanut), niin suosiolla myös vanteet niihin. Paljon helpompi ja nopeampi pistää renkaat vanteineen kun tarvitsee, sekä sulamisen jälkeen kesäkumit vanteilla tilalle. Nuo vanteet kuitenkin kestävät kauan, niin ei se ylimääräinen hintakaan pitäisi kauheasti hirvittää. Jättää pullat ja sokerit kuukaudeksi jos tekee tiukkaa.
 
Jos tulee joka vuosi vaihdettua nastoihin talveksi (eli ajettua talvella muulla kuin auratuilla teillä silloin kun yöllä ei ole satanut), niin suosiolla myös vanteet niihin. Paljon helpompi ja nopeampi pistää renkaat vanteineen kun tarvitsee, sekä sulamisen jälkeen kesäkumit vanteilla tilalle. Nuo vanteet kuitenkin kestävät kauan, niin ei se ylimääräinen hintakaan pitäisi kauheasti hirvittää. Jättää pullat ja sokerit kuukaudeksi jos tekee tiukkaa.
Ihan hyvä vinkki, varsinkin jos kesälläkin on tarvetta vaihtaa esimerkiksi maasto- ja maantiekumien välillä. Itse olen vienyt tuon siinä mielessä äärimmäisyyksiin, että olen pyhittänyt kesä- ja talvikausille omat pyörät.
 
Lunta! Ja työmatkalla näin useamman auton ojassa. 27.5+ WTB:t toimi kyllä loistavasti tuoreella lumella, urasyherössä varsinkin ja tamppaantuneella lumella. Kun ajoi maltilla niin ei tuntunut missään vaiheessa epävarmalta. Ainut ongelma oli "laskettelulasien" huurtuminen.
 
Ja nyt paska lentää kaaressa. Lokareita kaupasta etsimään. Itsetehty mucky nutz etulokari toimii yllättävän hyvin. Tosin pitää tehdä uudestaan ohuemmasta materiaalista välysten nyt jäädessä liian pieneksi omassa pyörässä.
 
Krossari pitkillä kiinteillä lokareilla on kyllä näillä keleillä kiva. Vielä kun jaksaisi ne nastarenkaat ostaa ja asentaa, niin hymyilyttää vaan :)
 
Joutu nyt illalla kaivamaan vintiltä nastoitetun maastopyörän kun tuli aamulla tehtyä pieni virhearviointi. Luulin ettei tuota lunta olisi ollut kevleillä ollenkaan mutta sitä olikin ihan hyvät kerrokset. Näin ollen tuo maantiekiituri täysin slickseillä Ultremoilla ei ollut otollisin kulkuväline. Sai todella hitaasti ja kieli keskellä suuta ajella ihan suorallakin tiellä.

Seuraavat pakkaset ja lumet tuleekin varmaan tammikuussa ja nyt saa turhaan ropistella nastoilla menemään. :D
 
Ite vaihtelin Schwalben nastat alle tossa. Kyllähän noista asfaltilla aika häijy ääni lähtee, rullaavuus ihan ok, kaikki nastat pysyny tallella kun maltto ajaa rauhassa sisään. Koko viime talven niillä selvis hybridin kanssa sali/kauppareissut, suuntaansa tulee matkaa joku 3.5-4km (~40km viikkoon), pahimmissa loskamössöissä sitkuttaessa toi 8min matka veny 40minuuttiin. :D Tuli viime syksynä/alkutalvesta pannutettuu aika pahasti pariin kertaan niin ei jaksa pelleillä noitten kesäkumien kanssa mustalla jäällä.

Putkihuivi on aika jepa naaman suojaks, vaikka vetääkin hengityksen kosteutta itteesä kun ei oo mitään henkireikiä erikseen. Silmälasien huuruuntuminen antaa omat haasteensa, en oo piilareihin oikein ihastunu.
 
Pyörään talviosaa: https://www.xxl.fi/white-bike-mitte...oon-kiinnitettavat-rukkaset/p/1107159_1_style

Onko täällä kukaan käyttänyt tuollaisia? Näin aloittelevana talvipyöräilijänä törmäsin ensi kertaa nyt syksyllä nuihin Youtubessa.

Fillarifoorumilla ainakin noita tullut nähtyä ja ilmeisesi ihan toimivat. Etuna noissa ainakin on, että noiden avulla voi ilmeisesti ajaa ohuemmilla hanskoilla eikä tarvitse pitää kovin paksuja rukkasia tankoa vasten.

Biltemassa myydään vastaavia mönkijään tarkoitettuja suojia http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Moottoripyorat/ATV/Ohjaustankosuojukset-yleismalli-2000020295/
 
Fillarifoorumilla ainakin noita tullut nähtyä ja ilmeisesi ihan toimivat. Etuna noissa ainakin on, että noiden avulla voi ilmeisesti ajaa ohuemmilla hanskoilla eikä tarvitse pitää kovin paksuja rukkasia tankoa vasten.

Biltemassa myydään vastaavia mönkijään tarkoitettuja suojia http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Moottoripyorat/ATV/Ohjaustankosuojukset-yleismalli-2000020295/

Kai noi ihan hyvin toimii, ainakin muiden ihmisten kommenttien perusteella. Heitän tässä ilmaan myös toisen idean: tuplahanskat, ohuet silkki tai keinokuituhanskat varsinaisten hanskojen alle, niin ei tarvitse edes lukkoa avatessa olla paljain käsin. Kaikilla pakkaskeleillä kivat, ja auttaa huomattavasti sitten kun mennään kunnolla pakkasen puolelle, sinne −10 asteen luokkaan tai alle.

Toki, molempia ideoita voinee yhdistää jos asuu pohjoisemmassa.
 
Ostin viime talvena juuri nuo. Yhden kerran kävin töissä noiden kanssa ja myin pois. Liian ahtaat ainakin itselleni. Häiritsi pahasti jarrujen käyttöä.
Meinasinkin kommentoida, että miten nuo voivat toimia ongelmitta normaaleiden kahvajarrujen kanssa. Ilmeisesti eivät sitten toimi. :D

Noita on olemassa paljon isompiakin ja sellaiset voivat toimia paremmin, mutta en siltikään oikein näe noista mitään merkittävää etua kunnollisiin hansikkaisiin/rukkasiin verrattuna. Lisäksi ne pitää käytännössä jättää aina fillariin, josta pitkäkyntiset nappaavat ne helposti.
 
Ostin viime talvena juuri nuo. Yhden kerran kävin töissä noiden kanssa ja myin pois. Liian ahtaat ainakin itselleni. Häiritsi pahasti jarrujen käyttöä.

Onko sulla isot kädet? Näyttäisi olevan kieltämättä hieman ahtaan kokoiset isoille käsille.

Lisää valikoimaa: https://www.bike24.com/1.php?conten...form-filter=&pgc[2319][19499]=1&scale_type=27

Noihan voi kiinnittaa vaikka nippusiteillä niin ei lähde aivan helposti pitkäkyntisten mukaan. Ja muutenkin pyörän sailytys paikassa josta rosmot eivät vie on taiteenlaji.

Taidan näin alkutalveen varautua yksinkertaisesti tuplahanskoilla.
 
Täällä satanut kunnolla koko päivän. Käsissä paikallisesta prismasta ostetut yoko lobster kevyt topparukkaset. Lämmittää mukavasti, jopa hieman liikaa (itsellä pitää olla överit hanskat valkosormisuuden takia). Ei tullut vesi läpi vaikka kastuivatkin kunnolla alkumetreistä alkaen. :tup:
 
Onko sulla isot kädet? Näyttäisi olevan kieltämättä hieman ahtaan kokoiset isoille käsille.
No isolla miehellä on isohkot kourat, mutta enpä tiedä mitä sekään vaikuttaa kun nuo tuli niin tiiviisti jarrukahvojen lähelle että sormia ei saanut jarruille kunnolla.
 
Kävin hakemassa fillarihanskoiksi Motonetista tällaiset:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/4016035/Guide-6W-tyokasineet

Olivat alkuun vähän jäykät, mutta pehmenevät nopeasti. Pitävät hyvin vettä ja ovat myös kohtuullisen lämpimät. Hinta-laatusuhde on ainakin kohdallaan. :D

Housujen päälle pitäisi vielä keksiä jotain. Ja mahdollisesti myös kenkien päälle. Ja kylmempiä kelejä varten myös naamalle.

On tämä syksy/talvipyöräily vaan niin pyllystä...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 299
Viestejä
4 534 303
Jäsenet
74 784
Uusin jäsen
vanahabanjo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom