Talvipyöräily

Kävin hakemassa fillarihanskoiksi Motonetista tällaiset:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/4016035/Guide-6W-tyokasineet

Olivat alkuun vähän jäykät, mutta pehmenevät nopeasti. Pitävät hyvin vettä ja ovat myös kohtuullisen lämpimät. Hinta-laatusuhde on ainakin kohdallaan. :D

Housujen päälle pitäisi vielä keksiä jotain. Ja mahdollisesti myös kenkien päälle. Ja kylmempiä kelejä varten myös naamalle.

On tämä syksy/talvipyöräily vaan niin pyllystä...
Tuohon kympin hintaan ovat varmasti loistava ostos kun ihan ohuetkin pyöräilyhanskat maksavat kymmeniä euroja. Pitää siis pyörähtää läheisessä Motonetissä.

Jos "Hyvät tarjoukset" -ketju ei ole seurannassa, niin tiedoksi että Verkkokauppa.comista lähtee Oakley Flak Jacket XLJ -pyöräilylasit hintaan 49,90 €.

https://www.verkkokauppa.com/fi/pro...ket-XLJ-Polished-White-pyorailylasit-Ice-Irid
 
Onko hyviä vinkkejä naaman suojaamiseen? Meikäläisen ikuisuusongelmana tuntuu olevan, että otsa jäätyy. Hommasin jo gore- kalvollisen pipon kypärän alle, mutta edelleen pää palelee silmien ja pipon väliltä.
 
Onko hyviä vinkkejä naaman suojaamiseen? Meikäläisen ikuisuusongelmana tuntuu olevan, että otsa jäätyy. Hommasin jo gore- kalvollisen pipon kypärän alle, mutta edelleen pää palelee silmien ja pipon väliltä.
Pyöräilylasit ja silkkihuppu. Tällä kombolla on tullut pärjätty työmatkapyöräilyt -30c asteen pakkasissa.
 
Pyöräilylasit ja silkkihuppu. Tällä kombolla on tullut pärjätty työmatkapyöräilyt -30c asteen pakkasissa.
Silmälasien kanssa toi kombo ei sitten enää toimikaan, kun ne on muotoiltu ihan eri tavalla.

Silkkihuppu tai vielä paremmin joku merinovillavastaava on ehdottomasti ok, mutta kun rillit tuppaavat silti huurtumaan vaikka mitä tekisi. Ja vaikka eivät heti huurtuisikaan, niin kovilla pakkasilla viima pukkaa vekkulisti kiihdytettynä rilien alle ja silmät vuotavat kahta kauheammin. Laskettelulasit auttavat tähänkin, mutta ne jos jotkin ovat overkilliä alle -20 keleillä.
 
Silmälasien kanssa toi kombo ei sitten enää toimikaan, kun ne on muotoiltu ihan eri tavalla.

Silkkihuppu tai vielä paremmin joku merinovillavastaava on ehdottomasti ok, mutta kun rillit tuppaavat silti huurtumaan vaikka mitä tekisi. Ja vaikka eivät heti huurtuisikaan, niin kovilla pakkasilla viima pukkaa vekkulisti kiihdytettynä rilien alle ja silmät vuotavat kahta kauheammin. Laskettelulasit auttavat tähänkin, mutta ne jos jotkin ovat overkilliä alle -20 keleillä.
Silmälasien kanssa tietenkin vähän ongelmallista. En nyt äkkiseltään keksi muuta vaihtoehtoa kuin hankkia pyöräilylasit vahvuuksilla. Esimerkiksi Oakley:lta saa noita urheilulaseja ties millä ominaisuuksilla, vahvuuksilla ja väreillä. Silloin tietenkin puhutaan ihan eri luokan sijoituksesta ja käsittääkseni hintaa saattaa helposti tulla sen 500 euroa.

Edit. Kävin muuten tunti sitten hakemassa nuo sinun suosittelemat Motonetin Guide 6W työkäsineet ja nopealla testauksella vaikuttavat erinomaisilta! Suurin ongelma talvisessa työmatkapyöräilyssä on ollut hanskojen kastuminen ja se ettei ne ehdi kuivumaan työpäivän aikana. Nämä tuulen- ja vedenpitävät talvihanskat varmasti korjaavat ongelman. Plussaa tärinää vaimentavasta pehmusteesta kämmenessä.

Nappasin samalla ohuemmat Guide 10 -hanskat alkusyksyä ja kevättä ajatellen. Ovat muuten jopa kalliimmat kuin nuo talvihanskat ja jos nämä molemmat olisivat brändätty pyöräilyyn niin hintoihin voisi lisätä monta kymppiä lisää.

Esimerkkiä hinnoittelusta:
http://road.cc/content/buyers-guide/203201-best-cycling-winter-gloves-—-keep-your-hands-warm-and-dry
 
Viimeksi muokattu:
Tuli haettua nuo suomityresit 24" tuuman koossa, hyvin oli kyllä kaupaksi mennyt paikallisessa motonetissa, tarjouksen alettua isot läjät renkaita hain eilen niin jäi 1 rengas :lol: tänään vois laittaa alle kun tota jäätä alkaa olemaan iltasin/aamusin
 
Pistin Ice Spike Prot alle (29"), mutta kumpikin pää woblaa aika ärsyttävästi. Näyttää vähän siltä, että kumi ei asetu vanteelle joka kohdasta ihan kunnolla. Paljonkos noihin oikein uskaltaa laittaa painetta, jos pomppaisivat paikalleen..?
 
Pistin Ice Spike Prot alle (29"), mutta kumpikin pää woblaa aika ärsyttävästi. Näyttää vähän siltä, että kumi ei asetu vanteelle joka kohdasta ihan kunnolla. Paljonkos noihin oikein uskaltaa laittaa painetta, jos pomppaisivat paikalleen..?
Kyljessä muistaakseni lukee 4 baria mutta eiköhän kestä enemmänkin. Se woblaus menee ihan itsestäänkin ohi, varsinkin jos puhutaan jostain ihan pienistä heitoista.
 
Kyljessä muistaakseni lukee 4 baria mutta eiköhän kestä enemmänkin. Se woblaus menee ihan itsestäänkin ohi, varsinkin jos puhutaan jostain ihan pienistä heitoista.

No ei puhuta ihan pienestä. Kovassa vauhdissa huomaa helposti kuinka pomputtaa. 4 baria ei riittänyt ja tuolla huonolla käsipumpulla ei enempää oikein irtoa. Täytyy hommata parempi pumppu...
 
Osaako hermannit suositella pyörävaloa? Tänään hajos taas yksi, kun kiinnitysmekanismi murtui. Kokemuksesta voin sanoa, ettei nuo muovikiinnitykset kestä ikuisuuksia. Esim. -30°C ja kunnon täräytys, niin jo lentää palikat taas irti.
 
Osaako hermannit suositella pyörävaloa? Tänään hajos taas yksi, kun kiinnitysmekanismi murtui. Kokemuksesta voin sanoa, ettei nuo muovikiinnitykset kestä ikuisuuksia. Esim. -30°C ja kunnon täräytys, niin jo lentää palikat taas irti.
Minulla nyt talvella käytössä Nitefigter(/Revtronic) BT40S. Kaikin puolin olen ollut tyytyväinen valotehoon ja kestävyyteen. Tuossa tulee mukana kiinikkeet kypärään kuin myös tankoon. Tankoon se kiinnitetään ihan silikoni/kumilenkillä ja sillä se on pitänyt ihan hyvin. Ainoa minus pitää antaa siitä, että akkusetin johto pääsi hajoamaan ja itseasiassa korvaava BT40S odottaa jo postissa noutajaansa. Tuon jäljelle jääneen lampun laitan varmaan jossain vaiheessa myyntiin vaikka niitä saakin uutena Kiinasta 25 dollarilla.
 
Minulla nyt talvella käytössä Nitefigter(/Revtronic) BT40S. Kaikin puolin olen ollut tyytyväinen valotehoon ja kestävyyteen. Tuossa tulee mukana kiinikkeet kypärään kuin myös tankoon. Tankoon se kiinnitetään ihan silikoni/kumilenkillä ja sillä se on pitänyt ihan hyvin. Ainoa minus pitää antaa siitä, että akkusetin johto pääsi hajoamaan ja itseasiassa korvaava BT40S odottaa jo postissa noutajaansa. Tuon jäljelle jääneen lampun laitan varmaan jossain vaiheessa myyntiin vaikka niitä saakin uutena Kiinasta 25 dollarilla.
Noissa kuvissa laturilla on jenkkityylinen pistotulppa. Totta ne lähettää suko-tulpalliset, jos Suomeen tilaa vai pitääkö erikseen mainita tilauksen yhteydessä?
 
Noissa kuvissa laturilla on jenkkityylinen pistotulppa. Totta ne lähettää suko-tulpalliset, jos Suomeen tilaa vai pitääkö erikseen mainita tilauksen yhteydessä?
Pyysin erikseen että lähettävät EU-plugilla ja sanoivat lähettävänsä. Todellisuudessa sieltä tuli vain adapteri mutta toimii se silläkin. ;)
 
Pistin Ice Spike Prot alle (29"), mutta kumpikin pää woblaa aika ärsyttävästi. Näyttää vähän siltä, että kumi ei asetu vanteelle joka kohdasta ihan kunnolla. Paljonkos noihin oikein uskaltaa laittaa painetta, jos pomppaisivat paikalleen..?

Kannatta ennemmin laskea paineet(0-0.5bar) ja ajaa/pyöritellä painolla että hakee paikan ja sitten ilmaa perää, tai jos vaikka sisäkumi huonosti ?
 
Saippuavettä, tai sitä vaahtoa siitä mieluummin, kylkiin ja sitten ilmaa, niin voi asettua paremmin.
 
Onkos täällä muita Fargoilijoita? Tulin hommanneeksi toissa vuonna Salsan enkä voisi olla tyytyväisempi. Fargo kyntää ympäri vuoden maastossa kuin maastossa kun vain vaihtaa sopivat kumit alle.

Ajoergonomia sopii itselleni (keskimittainen) kuin nyrkki persiiseen. Varsinkin talviajossa pystympi ajoasento on erittäin tervetullut. Ratakiituria tuosta ei saa pieksämälläkään, mutta pirun hyvä yleismankeli se on. Orkkissatula oli snadisti kehno, vaihdoin Brooksiin ja perskannikat kiittivät. Fargon myötä luovuin kaikista muista mankeleistani. Niin hyvä se on.

Ziisus mikä mainospuhe tästä kehkeytyi, pahoittelut.
 
Oliko Fargo se droppitankomaasturi jäykällä keulalla? Kai sitä monster crossariksikin voisi sanoa. Arvostan sitä, että pärjää yhdellä pyörällä.
 
Tuohon kympin hintaan ovat varmasti loistava ostos kun ihan ohuetkin pyöräilyhanskat maksavat kymmeniä euroja. Pitää siis pyörähtää läheisessä Motonetissä.

Jos "Hyvät tarjoukset" -ketju ei ole seurannassa, niin tiedoksi että Verkkokauppa.comista lähtee Oakley Flak Jacket XLJ -pyöräilylasit hintaan 49,90 €.

https://www.verkkokauppa.com/fi/pro...ket-XLJ-Polished-White-pyorailylasit-Ice-Irid
Tänään saapui tuo verkkokaupan tilaus ja pakkausta avatessa sai taas yllättyä. Pakkauksen päällä luki Oakley Flak Jacket XLJ Polished White Ice Iridium mutta pakkauksen sisältä löytyi ilmeisesti Oakley Flack 2.0 XL Prizm Trail -lasit. Lasit olivat omassa pussissaan mutta sankojen muovit eivät olleet päällä vaan mytättynä pussin pohjalle. Ilmeisesti nämä ovat olleet jo jollain kokeilussa ja pääsee testailemaan pitkästä aikaa Verkkokaupan asiakaspalvelua.
 
Kannatta ennemmin laskea paineet(0-0.5bar) ja ajaa/pyöritellä painolla että hakee paikan ja sitten ilmaa perää, tai jos vaikka sisäkumi huonosti ?

Saippuavettä, tai sitä vaahtoa siitä mieluummin, kylkiin ja sitten ilmaa, niin voi asettua paremmin.

Näitäkin temppuja olen kokeillut. Aina jää samasta kohtaa huonosti. Kai noissa kumeissakin voi olla jotain valuvikaa..? Mut ehkä tämä ongelma ratkeaa, kun saa vaan tarpeeksi painetta, toi käsipumpun mittari ei sekään ole mikään kovin tarkka, kun nyt mietin niin tuskin sinne tolla vempeleellä oikeasti olisi 4 baria saanut. Tuli vaan uuden pumpun kanssa tilattua kaikkea muutakin tauhkaa, jota saa nyt odotella verkkokaupasta :bored:
 
Kai noissa kumeissakin voi olla jotain valuvikaa..? Mut ehkä tämä ongelma ratkeaa, kun saa vaan tarpeeksi painetta
Voi olla vikaa. Tai voihan se vielä asettua paineella tai ajamalla. Minulla on ollut renkaita, jotka vipsattavat, vaikka tekisi mitä.
 
Näitäkin temppuja olen kokeillut. Aina jää samasta kohtaa huonosti. Kai noissa kumeissakin voi olla jotain valuvikaa..? Mut ehkä tämä ongelma ratkeaa, kun saa vaan tarpeeksi painetta, toi käsipumpun mittari ei sekään ole mikään kovin tarkka, kun nyt mietin niin tuskin sinne tolla vempeleellä oikeasti olisi 4 baria saanut. Tuli vaan uuden pumpun kanssa tilattua kaikkea muutakin tauhkaa, jota saa nyt odotella verkkokaupasta :bored:
Itsellä oli rengas jossa oli pieni kohouma kyljessä, tietenkin repeytyi/räjähti tai jotain varastossa ollessa juuri tuo kohta, eli kannattaa olla hieman varovainen jos on silmillä nähtävää vikaa renkaassa.
 
Näitäkin temppuja olen kokeillut. Aina jää samasta kohtaa huonosti. Kai noissa kumeissakin voi olla jotain valuvikaa..? Mut ehkä tämä ongelma ratkeaa, kun saa vaan tarpeeksi painetta, toi käsipumpun mittari ei sekään ole mikään kovin tarkka, kun nyt mietin niin tuskin sinne tolla vempeleellä oikeasti olisi 4 baria saanut. Tuli vaan uuden pumpun kanssa tilattua kaikkea muutakin tauhkaa, jota saa nyt odotella verkkokaupasta :bored:
Noissa renkaissa oli ainakin pari vuotta sitten Fillarifoorumilaisilla ongelmia. Itse vähän ymmärtänyt että pieni heitto on noissa enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Jos tuo ei mene sisäänajossa ajamalla ohi (kuten minulla korjautui) tai jos heittoa on oikeasti paljon eikö kyseessä ole vain optinen harha, niin laita ihmeessä takuuseen. Minullakin nuo heittivät sivusuunnassa sentin ehkä jopa pari, mutta tuo korjaantui ajamalla.

Kuulostaa lähinnä asennusvirheeltä tai todella huonolta tuurilta jos molemmat renkaat ovat soikeat. Onko renkailla miten ajettu eli paljonko on tullut kilometrejä? Suositus on ajaa sellaiset 100km asfaltilla/kovalla maalla niin matalalla paineilla, että sivunastatkin saavat kosketuksen maahan.
 
Noissa renkaissa oli ainakin pari vuotta sitten Fillarifoorumilaisilla ongelmia. Itse vähän ymmärtänyt että pieni heitto on noissa enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Jos tuo ei mene sisäänajossa ajamalla ohi (kuten minulla korjautui) tai jos heittoa on oikeasti paljon eikö kyseessä ole vain optinen harha, niin laita ihmeessä takuuseen. Minullakin nuo heittivät sivusuunnassa sentin ehkä jopa pari, mutta tuo korjaantui ajamalla.

Kuulostaa lähinnä asennusvirheeltä tai todella huonolta tuurilta jos molemmat renkaat ovat soikeat. Onko renkailla miten ajettu eli paljonko on tullut kilometrejä? Suositus on ajaa sellaiset 100km asfaltilla/kovalla maalla niin matalalla paineilla, että sivunastatkin saavat kosketuksen maahan.

Sivusuuntainen heitto lähti kyllä matalilla paineilla ajellessa, mutta suurin heitto on renkaan säteen suuntaisesti. Ei noilla tosiaan ole vielä ajettu kuin ~30km.
 
Oliko Fargo se droppitankomaasturi jäykällä keulalla? Kai sitä monster crossariksikin voisi sanoa. Arvostan sitä, että pärjää yhdellä pyörällä.
Kyllä. Tykkään defaultti droppitangosta todella paljon. En ole myöskään kaipaillut joustokeulaa tippaakaan. Huoltovapaampi kokonaisuus.
 
ihxu2dv.jpg


Intouduin laittamaan Schwalbet alle tiistaina, kun oli kuitenkin edessä voimansiirron puunaushommat. Näyttää säät suosivan nastoja lähiaikoina, toivottavasti tulisi luntakin pian..
 
Itsekin mietin nastarengasta, ainakin eteen. Kannattaako pelkkää eturengasta vaihtaa?
Kai se auttaa, kun on käsijarru kuitenkin etupyörässä. Takarengasta ei jaksaisi kovin usein vaihtaa vaihteiden, ym säätöjen takia.

Mikä olisi sellainen "hyvä" budjettirengas? Budjetti siksi, että pyöräily alkaa luultavasti kuitenkin taas ärsyttämään kun alkaa räntää/vettä satamaan ja en varmaankaan kovin montaa viikkoa sillä nastarenkaalla aja.

Jos saisi kuitenkin pyöräilyä venytettyä sen pari viikkoa pidemmälle syksystä ja keväästä. Säästyisi bussikortista vähän rahaa.
Ostin sitten kuitenkin sekä etu, että takapyörään uudet renkaat, pitää viikonloppuna laittaa vanteille. Otin ne Schwalben Marathon Winter-renkaat, eli 240 nastaa, kun sai XXL:stä 35e/kpl.

Ilmeisesti kannattaa nyt varovasti ajella eka matka, että nastat ei heti lentele pois? Muita vinkkejä? Tiessä kuitenkin jo pieni lumipeite ja parissa paikassa hiekoitettu. Parit isot mäet ja mutkat mäen alla, eli jarrutusta on iso osa matkasta.
 
Lähinnä et vältät ruovittelua ja jarruttelet nätisti, hirveitä paineita ei kannata myöskään pitää, eli minimi +0.5 bar ekat 50km.
 
Ilmeisesti kannattaa nyt varovasti ajella eka matka, että nastat ei heti lentele pois? Muita vinkkejä? Tiessä kuitenkin jo pieni lumipeite ja parissa paikassa hiekoitettu. Parit isot mäet ja mutkat mäen alla, eli jarrutusta on iso osa matkasta.
Jos et tee lukkojarrutuksia, niin asialla ei ole varmaankaan kuin akateemista merkitystä.
 
Ostin sitten kuitenkin sekä etu, että takapyörään uudet renkaat, pitää viikonloppuna laittaa vanteille. Otin ne Schwalben Marathon Winter-renkaat, eli 240 nastaa, kun sai XXL:stä 35e/kpl.

Ilmeisesti kannattaa nyt varovasti ajella eka matka, että nastat ei heti lentele pois? Muita vinkkejä? Tiessä kuitenkin jo pieni lumipeite ja parissa paikassa hiekoitettu. Parit isot mäet ja mutkat mäen alla, eli jarrutusta on iso osa matkasta.
Kuten edellä sanotaankin niin lukkojarrutuksia kannattaa välttää ja alkuun ajelee matalilla paineilla niin nastat uppoaa paremmin paikoilleen. Helpoiten nuo lähtevät liitämään polkuajossa osuessaan kiviin tai juurikkoon, mutta normaalissa katuajossa minulla ei ole ikinä lähtenyt nastaakaan. Kadulla tietenkin kannattaa ottaa kanttikivien, kiskojen ja vastaavien ylitykset rauhassa sekä välttämään turhaa "track standia".
 
Osaako hermannit suositella pyörävaloa? Tänään hajos taas yksi, kun kiinnitysmekanismi murtui. Kokemuksesta voin sanoa, ettei nuo muovikiinnitykset kestä ikuisuuksia. Esim. -30°C ja kunnon täräytys, niin jo lentää palikat taas irti.
Itsellä käytössä Lumonite compass:
http://www.valostore.fi/tuote/otsalamppu_lumonite_compass/
Ja siihen 5e adapteri että saa pyörään kiinni:
http://www.valostore.fi/tuote/taskulampun_kiinnike_samansuuntainen/

Mutta nykyään otsalamppukin sallittu joten tuota adapteria ei sinänsä tarvi jos tykkää käyttää pelkkää otsalamppua.
 
Täältä tällaiset setit; otsalla Armytekin Wizard Pro (Compassin kanssa aika samantyyppinen valaisin), ja kun tarvii kauemmas valoa niin stongasta näpätään päälle Olightin M22. Sama kiinnike kuin yllä, mutta ristikkäiskiinityksellä. Monenlaista maastokäyttöä nähneet nyt kohta kolme vuotta, joista viimmeinen vuosi pyöräillen.

Nämä on nähneet pakkasta (jopa -40), veteen upotusta ja kaikenkarvaista fyysistä kaltoinkohtelua niin töissä, kun vapaa-ajallakin. Kestävyyden kanssa ei mitään ongelmia kummassakaan, mitä tietysti helpottaa johdottomuus.
 
Arvostan sitä, että pärjää yhdellä pyörällä.

Itse olen käytännössä nyt kaksi vuotta polkenut läskillä kesät talvet kaikki ajot, että kyllähän sitä yhdelläkin pärjää kun vaan löytyy sopiva :)
 
Itse olen käytännössä nyt kaksi vuotta polkenut läskillä kesät talvet kaikki ajot, että kyllähän sitä yhdelläkin pärjää kun vaan löytyy sopiva :)

Itse en omista ollenkaan autoa joten kaksi pyörää on minimi, että on aina pyörä millä kulkea vaikka yksi olisikin telakalla.
 
Itse en omista ollenkaan autoa joten kaksi pyörää on minimi, että on aina pyörä millä kulkea vaikka yksi olisikin telakalla.
Kyllä itselläkin on pari fillaria läskin lisäksi, että ei polkemiset jää vaikka telakka kutsuisi. Käytännössä kuitenkin tällä hetkellä ajan vain läskillä.
 
Taitaa lähteä tuo Lumonite Compass R tilaukseen tänne päin. Nyt käytössä joku Motonetin 4xAAA-paristolla toimiva rimpula mikä jaksaa antaa valoa ensimmäisen vartin ajan. Loppu 45min mennäänkin sitten melkein kynttilän valossa.. :shifty:
 
Onko kukaan kokeillut / käyttänyt Diadoran Glove Lobstereita (https://www.xxl.fi/diadora-glove-lobster-glove-warm-windproof-yellow-neon/p/1110557_2_style) talviajossa? Pärjääkö näillä miten kylmällä?

Tarkoitus olisi käydä XXL:ssä tässä joku päivä katselemassa noita, jos vaikka hankkis tuommoiset ajohommiin. Lupaavat tuola XXL:n sivuilla vaan, että ovat lämpimät käsineet kylmiin päiviin.

En ole koskaan tuommoisia 2+2 sormikkaita käyttänyt mutta kuvittelisin että ovat lämpimämmät kuin normaalit sormikkaat. Todella kylmille päiville kannattaa hommata kunnon kinttaat. Pysyy sormet lämpimänä. Itse ainakin käyttänyt jo alle -15 lämpötiloissa kinttaita.

Pää on sitten toinen asia joka kannattaa pitää lämpimänä. Hyvä pipo + tuulenpitävä huppu niin kylmempikin sää tuntuu siedettävältä.
 
Kyljessä muistaakseni lukee 4 baria mutta eiköhän kestä enemmänkin. Se woblaus menee ihan itsestäänkin ohi, varsinkin jos puhutaan jostain ihan pienistä heitoista.
Itsellä oli ihan samat ongelmat kun viime talvena löin alle uudet ISP:t. Sai antaa painetta jalkapumpulla "ihan hulluna" ennen kuin nousi vanteelle ja molemmat renkaat vaati useamman täytön ja tyhjennyksen ennen kuin asettuivat. Lopullisesti löysivät paikkansa vasta useamman kilometrin jälkeen. Pitäisi tänään tai huomenna iskeä taas nastat alle. Uskon kuitenkin, että tällä kertaa nousevat vanteelle paljon helpommin.
 
Saippuavettä tms. liukasteeksi niin nousee helpommin eikä tartte jännittää, että tuleeko se silmille, kun päättömästi laittaa painetta.
 
Mitäs muita etuja/haittoja tuollaisessa hihnassa on perinteiseen ketjuun nähden?
 
Mitäs muita etuja/haittoja tuollaisessa hihnassa on perinteiseen ketjuun nähden?
Etuja on lähinnä huoltovapaus ja kestävyys. Haittoina sitten hinta ja se, että vaatii avattavalla takahaarukalla olevan rungon tai sitten jonkin elevated chainstay tyyppisen ratkaisun.
 
Mitäs muita etuja/haittoja tuollaisessa hihnassa on perinteiseen ketjuun nähden?
Kestävyys, eikä pelkästään ketjun, vaan koko voimansiirtohässäkän. Tai näin ainakin olettaisin, koska eihän tuossa muuten juuri mitään järkeä olisi, jos kyse olisi vain ketjusta. Ja onhan se myös hiljaisempi.

Haittana käytännössä onkin sitten se, että ajetaan yhdellä vaihteella tai napavaihteilla. Itse inhoan kumpaakin jäännettä menneisyydestä, joten ei tuollainen minulle tulisi kyseeseenkään. Tehohäviö (n. 1-2 W) on useimmille mitätön, ja jos verrataan likaisiin ketjuihin, niin liekö häviötä on ollenkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä kuva tältä päivältä. Suomi Tyresin nastat alla. :kahvi:

 
Itsekin vedin ISP:t alle ja heitin pienen lenkin. Tunneleissa edellä menevät jalankulkijat loikkivat kiireesti alta pois kun nastoista lähtevä ääni muistuttaa lähinnä syöksyvää Stukaa :D
 
Miellyttävimpiä juttuja talvipyöräilystä on tuo ainaisesta skrapaamisesta ja lumen laappaamisesta eroon pääseminen. Voittajafiilis, kun pyörä on lämpimässä ja kuivassa kotona ja töissä. Vaihteetkin ovat vielä toistaiseksi toimineet moitteetta, saa nähdä mitä käy kunnon pakkasilla.
 
Itsekin vedin ISP:t alle ja heitin pienen lenkin. Tunneleissa edellä menevät jalankulkijat loikkivat kiireesti alta pois kun nastoista lähtevä ääni muistuttaa lähinnä syöksyvää Stukaa :D
Sama täällä. ISP:t alle ja taas kelpaa painaa menemään, oli tiellä sitten lunta tai jäätä. Viima otti vähän silmiin ja poskiin kun pakkanen oli aamulla jo -10 asteessa, mutta ei voi mitään.

Melkoista ääntä tosiaan pitävät nuo Ice Spikerit kuivalla asfaltilla. Ei ole Stuka-vertaus kaukaa haettu :D

Pitäisi varmaan jossakin välissä hommata toiset kiekot ja niihin kesäkumit, niin voisi vaihdella renkaita vähän näppärämmin säätilan mukaan. Tämä nyt päälle pukannut talvi ei taatusti kestä kevääseen saakka.
 
Miellyttävimpiä juttuja talvipyöräilystä on tuo ainaisesta skrapaamisesta ja lumen laappaamisesta eroon pääseminen. Voittajafiilis, kun pyörä on lämpimässä ja kuivassa kotona ja töissä. Vaihteetkin ovat vielä toistaiseksi toimineet moitteetta, saa nähdä mitä käy kunnon pakkasilla.
Lämpimässä säilyttäminen on ok, jos fillari vaan ehtii kuivumaan kunnolla välissä. Jos se taas jää joka välissä vähän kosteaksi, niin sitten voi olla kovilla pakkasilla luvassa niitä vaihde/vaijeriongelmia jne.

Autojen kohdalla skrapaaminen on pyllystä, mutta sisälämppärin kanssa siitä ei tarvitse huolehtia. Siksi yhtään kovemmilla pakkasilla onkin aika suuri kynnys valita fillari, kun pitää vetää kolme kerrosta kuteita päälle, jotta tarkenisi ajaa ensimmäiset kilometrit ja sitten vielä hikoilla niissä loput. Kaupan päälle naama on jäässä alusta loppuun. Mutta joo, saahan siinä sentään liikuntaa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 112
Viestejä
4 502 280
Jäsenet
74 329
Uusin jäsen
Bopperhopper

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom