Mitenkäs .... onko tuossa nyt lisänä pelkät PTC-elementit puhalluskanavissa vai?Passat GTE:n lämmityslaite oli varsin tehokas ainakin -7 asteen pakkasessa. Auto ei ollut etukäteen lämpenemässä, mutta laitoin virrat päälle, puhalluksen tuulilasinsulatusasentoon ja lämmöt "HI":lle. Pyyhin lumikerroksen auton päältä ja siinä muutamassa minuutissa, joka homman meni, oli tuulilasi kokonaan sula ja etusivuikkunatkin hyvää vauhtia sulamassa.
Vuodesta 2011 lähtien ollut Volvo jossa Eber tai Webasto, 2016 lähtien mukana VOC (auto vaihtunut useampaan kertaan). En enää suostuisi edes harkitsemaan autoa jossa ei ole kännykällä ohjattavaa lisälämmitintäVolvo taitaa olla ykkönen mitä tulee moottorinlämmittämisen vaivattomuuteen. Näyttäisi olevan vähintään ajastettava webasto vakiona kaikissa uudemmissa malleissa. Pikku panostuksella sitten VOC, jolla homma on jo lähestulkoon liian helppoa.
Samat värkit täällä. Kyllä ruotsalaiset osaa hommat, kun Volvossa moottorikin lämpiää tuolla seisintalämmityksellä. BMW, Mese ja VAG:t taitaa lämmitellä pelkästään kabiineita. Ranskiksiin ja Hondaan ei taida edes saada asentaa lisälämmitintä.Vuodesta 2011 lähtien ollut Volvo jossa Eber tai Webasto, 2016 lähtien mukana VOC (auto vaihtunut useampaan kertaan). En enää suostuisi edes harkitsemaan autoa jossa ei ole kännykällä ohjattavaa lisälämmitintä
Tässä on jonkinmoinen kaavakuva lämmitysjärjestelmästä, mutta periaatteessa pelkkä sähkövastus jos sähköllä lämmittää. Polttomoottorin pyöriessä lämpöä otetaan myös sieltä, ja kuvan perusteella voisi kuvitella, että kylmän moottorin jäähdytysvesi lämpiäisi sähkölämmittimellä.Mitenkäs .... onko tuossa nyt lisänä pelkät PTC-elementit puhalluskanavissa vai?
Kyllä ainakin Renu ja PSA laitteissa on webastoja/ebereita, ja vielä perinteisellä moottorikiertoisella lämmittimellä. En tietenkään kaikkia malleja tunne, mutta ainakin noissa isoimmissa dieseleissä on, jos ei muuten niin lisävarusteena.Samat värkit täällä. Kyllä ruotsalaiset osaa hommat, kun Volvossa moottorikin lämpiää tuolla seisintalämmityksellä. BMW, Mese ja VAG:t taitaa lämmitellä pelkästään kabiineita. Ranskiksiin ja Hondaan ei taida edes saada asentaa lisälämmitintä.
Onpas rakennettu hieno tekniikkahärdelli. Solenoidi- ja termostaattihäiriöitä odotellessaTässä on jonkinmoinen kaavakuva lämmitysjärjestelmästä, mutta periaatteessa pelkkä sähkövastus jos sähköllä lämmittää. Polttomoottorin pyöriessä lämpöä otetaan myös sieltä, ja kuvan perusteella voisi kuvitella, että kylmän moottorin jäähdytysvesi lämpiäisi sähkölämmittimellä.
Se on kyllä hyvä, kun perverssillä tavalla tykkään Pösöistä ja Citikoista. Ruotsin Volvot aika varmasti on vähintään yhtä laajoja, kuin Suomeen maahantuodut. Jotain urbaaneita legendoita on Keski- ja Länsi-Euroopan mallien ja Pohjois-Euroopan mallien eroista saanut lukea, ja joku napukka olikin Alankomaista tuodusta autosta puuttunut, mutta nyt en millään muista mikä se oli, mutta lämmitykseen se liittyi. Joku tonnin oli maksanut, kun sellainen oli Suomessa autoon asennettu.Kyllä ainakin Renu ja PSA laitteissa on webastoja/ebereita, ja vielä perinteisellä moottorikiertoisella lämmittimellä. En tietenkään kaikkia malleja tunne, mutta ainakin noissa isoimmissa dieseleissä on, jos ei muuten niin lisävarusteena.
Tosin ei nuo lisälämppäärit Volvossa aina ole. Suomeen maahantuoduissa nuo ajastimet yms on vakiona, mutta uitettuissa ei välttämättä ole yhtä laajoja toimia kuin näissä alunperin pohjoiseen myydyissä.
Suurin osa malleista kyllä lämmittää myös moottorin ja niistäkin jotka tehtaan jäljiltä ei lämmitä, ison osan saa koodausmuutoksella lämmittämään myös moottoria.VAG:t taitaa lämmitellä pelkästään kabiineita.
No ehkä joku uskaltaa vanhempaa vehjettä modauttaa, mutta tuskin sekään kannattaa.Suurin osa malleista kyllä lämmittää myös moottorin ja niistäkin jotka tehtaan jäljiltä ei lämmitä, ison osan saa koodausmuutoksella lämmittämään myös moottoria.
Miksi ei kannattaisi? Seuraan aika paljon eri foorumeita joissa näitä puidaan, enkä muista nähneeni kertaakaan ongelmia siitä, että on koodattu moottori lämpenemään matkustamon lisäksi. Sinulla on ilmeisesti parempaa tietoa?No ehkä joku uskaltaa vanhempaa vehjettä modauttaa, mutta tuskin sekään kannattaa.
Jos ne on tänne pohjolan oloihin myytyjä malleja niin lämmittää ne moottoriakin vakiona. Reilu 10vuotta sitten oli joitain malleja audilla joissa oli pikkuwebasto auttamassa sisätilan lämmitystä. Skodalla esimerkiksi kaikki vähänkään tuoreemmat Superbit (ja octaviat?) sisältää normiwebaston kauko-ohjauksella vakiona ja se lämmittää koneen ja kabiinin.No ehkä joku uskaltaa vanhempaa vehjettä modauttaa, mutta tuskin sekään kannattaa.
Mites tuo webasto ja suomen "talvi" siinä vaiheessa kun ulkona on +2 ... +5 ja saatanan kosteaa eli auton lasit ovat huurussa ja muutenkin kostean jäätävän kolkkoa auton sisällä.Onneksi saatavilla on autoja, joihin ei tarvitse virityksiä Penan Pajalla pärjätäkseen Suomen talvessa
Takuu raukeaa heti, ja onhan se jotenkin hassu ajatus, että joku suomalainen autosähköasentaja osaisi jotain paremmin, kuin autonvalmistaja. Joku syy ollut varmasti takana miksi auto on alunperin tehty tietynlaiseksi.Miksi ei kannattaisi? Seuraan aika paljon eri foorumeita joissa näitä puidaan, enkä muista nähneeni kertaakaan ongelmia siitä, että on koodattu moottori lämpenemään matkustamon lisäksi. Sinulla on ilmeisesti parempaa tietoa?
Ok, jotain sitten tuokin konserni osannut tehdä oikein. Mikä ainakin minut yllättää.Jos ne on tänne pohjolan oloihin myytyjä malleja niin lämmittää ne moottoriakin vakiona. Reilu 10vuotta sitten oli joitain malleja audilla joissa oli pikkuwebasto auttamassa sisätilan lämmitystä. Skodalla esimerkiksi kaikki vähänkään tuoreemmat Superbit (ja octaviat?) sisältää normiwebaston kauko-ohjauksella vakiona ja se lämmittää koneen ja kabiinin.
En osaa sanoa miten tuo eroaisi kovemmista pakkasista. Lämmitän auton webastolla, oli sitten -25 C tai +5 C, eikä koskaan ole lasit huurussa ja aina riittää lämmintä. Asun itsekin Kehä III:n sisäpuolella niin plussakelit on tulleet tutuiksi läpi talvien. Lohkolämmitintä ei ole käytössä. Akkuongelmia ei ole koskaan ollut, lataan muutamia kertoja talvessa varmuuden vuoksi ctekillä jos on tullut lyhyempää ajoa.Mites tuo webasto ja suomen "talvi" siinä vaiheessa kun ulkona on +2 ... +5 ja saatanan kosteaa eli auton lasit ovat huurussa ja muutenkin kostean jäätävän kolkkoa auton sisällä.
Itse diggaan vanhanajan sisälämppäristä mm. tälläisten, ainakin täällä E-Suomessa arkipäivää olevien säätilojen vuoksi. Auton saa siis sisältä kuivaksi, lämpöiseksi sekä kaikki lasit huuruttomiksi ja voi surutta ajaa vaikka 3kk putkeen 5-6km työmatka(pätkä)ajoa ilman pelkoa akun varaustilasta tai muusta skeidasta.
Liikenteessä näkee vaan ihan simona jengiä uusien (kalliiden), varmasti webastollisten premiumautojen rattien takana saatanan paksut toppatakit päällä, pipo päässä ja hanskat käsissä. Samaan aikaan itse heitän untuvarotsin (tai kevyemmänkin rotsin) aina takapenkille kun lähden liikkeelle sisätilanlämppärillä 2 tuntia lämmitetyn autoni kanssa
Upeaa. Sillä itse en ole ikinä omistanut webastollista autoa vaan aina pelaillut varsin tyytyväisenä roikan & sähkötolpan & sisälämppärin kanssa joita käytän ihan näilläkin keleillä (5-6-7 astettakin plussaa). Jos maximaalinen pakkanen (olin epäsäännöllisessä vuorotyössä) niin kävin aina ropaamassa parkkipaikalla lämpötolppaan lisää aikaa, esim 2 + 2 tuntia. Aikoinaan duuniautoissa oli kyllä webastot, mutta niitä kokemuksia ei oikein voi verrata henkilöautoihin.En osaa sanoa miten tuo eroaisi kovemmista pakkasista. Lämmitän auton webastolla, oli sitten -25 C tai +5 C, eikä koskaan ole lasit huurussa ja aina riittää lämmintä. Asun itsekin Kehä III:n sisäpuolella niin plussakelit on tulleet tutuiksi läpi talvien. Lohkolämmitintä ei ole käytössä. Akkuongelmia ei ole koskaan ollut, lataan muutamia kertoja talvessa varmuuden vuoksi ctekillä jos on tullut lyhyempää ajoa.
En myöskään koskaan aja pidempiä matkoja takki päällä, koska auto on valmiiksi lämmin.
Bemarissa (330e) on kaukosäätimessä nappi. Olisko se nettietähomma ollut 50€/vuosi, tarjouksesta otin 35€ muistaakseni.Passat GTE:n ..Riittäisi kun olisi nappi, josta pöhötin lähtisi pöhisemään.
Mulla tosiaan tulee säännöllisesti pidempää ajoa jossa akku ehtii latautua, jos pitkään tykittäisi pelkästään 5-6 km työmatkaa molempiin suuntiin lämmittäen niin varmasti olisi akku tyhjä.Upeaa. Sillä itse en ole ikinä omistanut webastollista autoa vaan aina pelaillut varsin tyytyväisenä roikan & sähkötolpan & sisälämppärin kanssa joita käytän ihan näilläkin keleillä (5-6-7 astettakin plussaa). Jos maximaalinen pakkanen (olin epäsäännöllisessä vuorotyössä) niin kävin aina ropaamassa parkkipaikalla lämpötolppaan lisää aikaa, esim 2 + 2 tuntia. Aikoinaan duuniautoissa oli kyllä webastot, mutta niitä kokemuksia ei oikein voi verrata henkilöautoihin.
Webasto on parempi, koska lämmin ilma auton sisälle otetaan koko ajan ulkoa eli kajuutassa vaihtuu ilma yhtä tehokkaasti kuin ajaessakin.Mites tuo webasto ja suomen "talvi" siinä vaiheessa kun ulkona on +2 ... +5 ja saatanan kosteaa eli auton lasit ovat huurussa ja muutenkin kostean jäätävän kolkkoa auton sisällä.
Plugarikuskit laittaa lämpötilapyynnin alas, ettei polttis käynnisty?Liikenteessä näkee vaan ihan simona jengiä uusien (kalliiden), varmasti webastollisten premiumautojen rattien takana saatanan paksut toppatakit päällä, pipo päässä ja hanskat käsissä. Samaan aikaan itse heitän untuvarotsin (tai kevyemmänkin rotsin) aina takapenkille kun lähden liikkeelle sisätilanlämppärillä 2 tuntia lämmitetyn autoni kanssa
Tietämättä juuri tästä skenaariosta jätän tähän vain sellaisen huomautuksen, että "koodausmuutos" on usein jotain sellaista, mikä tehdään uuteen autoon merkkiliikkeessä takuuehtojen sallimana lisätyönä kun asiakas vaan pyytää. Ei siis oletuksena mikään speksinvastainen rohkea modi.No ehkä joku uskaltaa vanhempaa vehjettä modauttaa, mutta tuskin sekään kannattaa.
Juu, syy on oltava sekä siihen, että tehdään monimutkainen kierrollinen esilämmitys että sen osittaiseen poiskytkemiseen oletuksena. Ensinmainittuun on syynä että näin voidaan tehdä (ja pitää voida - poltinhan toimii tarvittaessa myös ajon aikana). Jälkimmäiseen on syynä päästöpaskapuhe, kabiinin lämmitysajan lyhentäminen tai vastaava optimointisyy. Ei se, että auto olisi vaarassa hajota.Takuu raukeaa heti, ja onhan se jotenkin hassu ajatus, että joku suomalainen autosähköasentaja osaisi jotain paremmin, kuin autonvalmistaja. Joku syy ollut varmasti takana miksi auto on alunperin tehty tietynlaiseksi.
Tuo webastolla moottorin lämmittäminen aiehuttaa joskus ongelmia ihan sellaisissakin autoissa joissa se tehtaan jäljiltä lämmittää myös moottorin. Käytännössä siis lyhyehkön lämmittämisen jälkeen nesteessä oleva lämpöanturi antaa ECUlle liian positiivisen kuvan moottorin lämmöstä, eikä se tahdo käynnistyä. Tuollaisessa tilanteessa jos tutkitaan niitä päästöjä, ne ei varsinaisesti ole vaatimusten mukaiset, eikä se samantein sammuva tai pahasti rykivä moottorikaan mitenkään ylentävää fiilistä tuo.Miksi ei kannattaisi? Seuraan aika paljon eri foorumeita joissa näitä puidaan, enkä muista nähneeni kertaakaan ongelmia siitä, että on koodattu moottori lämpenemään matkustamon lisäksi. Sinulla on ilmeisesti parempaa tietoa?
Aika usein webastolla ohjaamoa esilämmitettäessä laitetaan sisäkierto päälle, se ulkoa tuleva ilma on lähinnä se joka vuotaa sen sisäkiertoläpän ohitse. Jos sisäkiertoa ei kytke se lämmitysaika vähän yli kaksinkertaistuu.Webasto on parempi, koska lämmin ilma auton sisälle otetaan koko ajan ulkoa eli kajuutassa vaihtuu ilma yhtä tehokkaasti kuin ajaessakin.
Sisälämppäri pyörittelee sitä samaa kosteaa ilma, jonka suhteellinen kosteus kyllä laskee kun se lämpenee mutta kovin paljoa sitä kosteutta ei autosta pois saada tällä keinolla. Lämmintä ja mukavaa tulee toki noinkin ja vaihtuuhan se ilma sitten ajon aikana.
Okei, tämä ei ollut mulle tuttua. Lähinnä volkkarikonsernin autojen kanssa tullut pelattua ja niissä en tuollaista toimintoa ole havainnut. Ihan riittävän nopeasti ne onneksi silti lämpenevät.Aika usein webastolla ohjaamoa esilämmitettäessä laitetaan sisäkierto päälle
Kyllä niissäkin yleensä on sisäkierto automaattisesti päällä kun löpölämmittimellä esilämmitetään.Okei, tämä ei ollut mulle tuttua. Lähinnä volkkarikonsernin autojen kanssa tullut pelattua ja niissä en tuollaista toimintoa ole havainnut. Ihan riittävän nopeasti ne onneksi silti lämpenevät.
Sitten on ainakin Kodiaqissa pirun vuotava kiertoläppä. Asensin webaston thermoconnectin lämpöantureineen auton oikeaan takanurkkaan, siihen kanavaan josta ilma menee ulos autosta. Luulisi olevan aika kylmä jemma jos sisäkierto on päällä, mutta thermoconnectin lämpöanturin näyttämät lukemat nousee ihan samaa tahtia kuin auton sisälämpö muutenkin. Ilmaa siis menee auton läpi koko ajan kun lämmitetään. Mutta voihan se läppä tosiaan vuotaa jonkin verran.Kyllä niissäkin yleensä on sisäkierto automaattisesti päällä kun löpölämmittimellä esilämmitetään.
Minulla on kosteutta imevä pussi autossa, vähemmän menee lasit huuruun talvella.Webasto on parempi, koska lämmin ilma auton sisälle otetaan koko ajan ulkoa eli kajuutassa vaihtuu ilma yhtä tehokkaasti kuin ajaessakin.
Sisälämppäri pyörittelee sitä samaa kosteaa ilma, jonka suhteellinen kosteus kyllä laskee kun se lämpenee mutta kovin paljoa sitä kosteutta ei autosta pois saada tällä keinolla. Lämmintä ja mukavaa tulee toki noinkin ja vaihtuuhan se ilma sitten ajon aikana.
Elisan latausliittymä olisi hyvä. Alkuun 5€ lataus ja seuraava lataus 24kk päästä (10€).Mitäs liittymää suosittelette polttoainekäyttöisen lämmittimen ohjaamiseen?
Tuntuu että osa suosii prepaid liittymiä ja toiset jotain kk maksullista liittymää.
Tuli hommattua Binarin lämmitin GSM-ohjauksella ja sehän ei tarvitse muuta kuin tekstiviesti ominaisuudella toimivan liittymän. Mutta mikäs olisi edullinen ja huoleton liittymä siihen hommaan?
Itselle ei tuttuja nuo latausliittymät ole, mutta onnistuuko niihin nykyään lataamaan saldoa ilman että joudun ottaamaan sim-korttia ulos lämmittimen ohajusboxista?Elisan latausliittymä olisi hyvä. Alkuun 5€ lataus ja seuraava lataus 24kk päästä (10€).
Elisa - Verkkokauppa
elisa.fi
Tarvitsee ilmeisesti vaan puhelinnumeron, niin saa saldoa ostettua lisää. Mulla näkyy myös OmaElisassa tuo yksi latausliittymä, josta on saldo loppunut.Itselle ei tuttuja nuo latausliittymät ole, mutta onnistuuko niihin nykyään lataamaan saldoa ilman että joudun ottaamaan sim-korttia ulos lämmittimen ohajusboxista?
Onnistuu. Mulla on toisen auton remucissa prepaid-liittymä. Remuc siirtää niin vähän dataa, että toi tulee halvimmaksi vaikka dataa veloitetaankin megatavuittain.onnistuuko niihin nykyään lataamaan saldoa ilman että joudun ottaamaan sim-korttia ulos
Riittää jos dataa ei tosiaan siirry tuon enempää. Esimerkiksi Remuc juttelee jatkuvasti palvelimen kanssa ja dataa siirtyy suunnilleen megatavu vuorokaudessa aina, riippumatta siitä käynnisteleekö lämmitintä vai ei.alle 50kt/vrk käyttö maksutonta. Tuohan riittää esim. koirapantaan, maksupäätteeseen tai webastoon
Et ole volvistien omalta foorumilta koettanut kysyä? Siellä on pitkä keskustelu juuri noista, vaikkakin hieman vanha.Tuossa V60 on Thermotop TT-VEVO, joka on siis automerkki ja ...
En sen tarkemmin tiedä, mutta omassa skeidassani on tehdasasenteinen webasto, jota ohjataa myös ihan auton oman väyläohjauksen kautta. Kojelaudassa ei ole myöskään mitään webaston ajastimia. Yksi kovakytkin on (start/stop), ajastukset hoidetaan ajotietokoneen kautta. Asennutin kännykkäohjauksen korjaamolla, mutta mitä nyt sivusta katsoin, niin eipä se juuri plug and playta kummoisempi suoritus ammattilaisekke ollut. Minulla webaston ohjausboksi sijaitsee takakontissa, vaikka itsr laite tokin konehuoneessa.Tuossa V60 on Thermotop TT-VEVO, joka on siis automerkki ja mallikohtainen versio Webastolta ja ohjaus on auton omasta väylästä, eikä käsittääkseni tuolla w-busilla. Lämmittimeen ei siis ole mitään kaukosäätimiä tms. vaan esilämmityksen saa ainoastaan viiksestä ajastimella tai suorakäynnistyksellä. Mitään erillisiä Webaston ajastinsysteemejä ei kojelaudassa ole, eli sen purkaminen ja GSM-releen laitto napin rinnalle ei onnistu.
Webastolla on saatavilla tuo ThermoConnect 400e, mutta siihen kuuluu mukaan liittymä josta on asennuksen jälkeen 35€/vuosi käyttömaksu, eli esim. oma prepaidsim ei käy. Lisäksi päälle ilmeisesti tuo W-bus väylän aukaisu Volvon liikkeessä.
Eli sikäli jos tuo autoplugin toimisi niin olisi halvempi 325e + 10e/vuosi prepaid simkortista sen jälkeen, ja olisi myös siirrettävissä helpommin OBD-portista uuteen autoon myöhemmin, kun tuki löytyy kuitenkin suhteellisen moneen autoon.
Kyllä, noin helposti se onnistuu. Vaikein osuus on läpivienti konehuoneesta sisätiloihin.Katselin Defan valikoimaa ja siellä näyttäisi olevan pistorasiaa ja kaapeleita sekä jakopalikoita. Voiko tuo PR asennus olla niinkin helppoa että sellaisen voi lisätä valmiilla osilla järjestelmään? Onko noihin liittimiin tullut muutoksia ajan myötä?