Talvi tulee, Miten lämmität autosi?

Liittynyt
07.02.2020
Viestejä
19
Tuli pistettyä tuo Saunalahti Norppa latausliittymä tilaukseen. Eiköhän sillä sitten saa lämmittimeen pöhinää aikaiseksi. Kiitoksia neuvoista.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 187
Kappas, noissa Norppa-latausliittymissä on alle 50kt/vrk käyttö maksutonta. Tuohan riittää esim. koirapantaan, maksupäätteeseen tai webastoon vaikka kuinka hyvin. Minulla on nyt koirapannassa liittymä, ja vaikka kuinka yritän, en saa päiväkohtaista käyttömäärää hievahtamaankaan 0,01Mt ylöspäin.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 081
alle 50kt/vrk käyttö maksutonta. Tuohan riittää esim. koirapantaan, maksupäätteeseen tai webastoon
Riittää jos dataa ei tosiaan siirry tuon enempää. Esimerkiksi Remuc juttelee jatkuvasti palvelimen kanssa ja dataa siirtyy suunnilleen megatavu vuorokaudessa aina, riippumatta siitä käynnisteleekö lämmitintä vai ei.
 
Liittynyt
17.09.2017
Viestejä
394
Tässä ketjussa olikin aiemmin puhetta tuosta Autoplugin OBD porttiin tulevasta palikasta, joka ohjaa lämmitintä CAN väylän kautta auton omia loitsuja käyttämällä. Eli siis käsittääkseni laittaa väylälle samat viestit, kuin viiksestä lämmittimen käynnistys tekee. Ostiko joku tuon lopulta ja jos niin minkälaisia käyttäkokemuksia? Hintaa tuolla näyttäisi olevan 325e ilman tuota GPS:ää.

Auto on Volvo V60 2011 d3, ilmeisesti toinen vaihtoehto olisi tuo Remuc, mutta vaatisi lisäksi jonkin ohjelmoinnin lämmittimeen, jotta ohjaus onnistuisi tuon W-bus kautta. Ilmeisesti myös hankalampi asentaa.

Itseltä löytyisi logiikka-analysaattori, mutta laskeskelin, että Arduino CAN ja GSM shieldeillä + kaapelilla menee äkkiä lähelle 100e, ja tuohon omat koodailut päälle sekä tietysti pieni käräyttämisen riski. Lisäksi tuossa autopluginissa näyttäis olevan ilmainen mobiilisovellus, eli voisi käyttää myös dataa. Vähän jännittää tosin tuollainen venäläistaustainen palikka laittaa OBD porttiin.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
127
Onko kyseessä webasto? Remuc on nykyään webasto ja puhelinohjaus siis kytketään webastoon ohjausboksiin kiinni ja täten toimii siitä eteenpäin niinkuin mikä tahansa kauko-ohjattu webadto. Jos on webasto ilman mitään esilämmitys mahdollisuutta, niin sitten saattaa vaatia jotai muutakin palikkaa.
 
Liittynyt
17.09.2017
Viestejä
394
Tuossa V60 on Thermotop TT-VEVO, joka on siis automerkki ja mallikohtainen versio Webastolta ja ohjaus on auton omasta väylästä, eikä käsittääkseni tuolla w-busilla. Lämmittimeen ei siis ole mitään kaukosäätimiä tms. vaan esilämmityksen saa ainoastaan viiksestä ajastimella tai suorakäynnistyksellä. Mitään erillisiä Webaston ajastinsysteemejä ei kojelaudassa ole, eli sen purkaminen ja GSM-releen laitto napin rinnalle ei onnistu.

Webastolla on saatavilla tuo ThermoConnect 400e, mutta siihen kuuluu mukaan liittymä josta on asennuksen jälkeen 35€/vuosi käyttömaksu, eli esim. oma prepaidsim ei käy. Lisäksi päälle ilmeisesti tuo W-bus väylän aukaisu Volvon liikkeessä.

Eli sikäli jos tuo autoplugin toimisi niin olisi halvempi 325e + 10e/vuosi prepaid simkortista sen jälkeen, ja olisi myös siirrettävissä helpommin OBD-portista uuteen autoon myöhemmin, kun tuki löytyy kuitenkin suhteellisen moneen autoon.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
127
Tuossa V60 on Thermotop TT-VEVO, joka on siis automerkki ja mallikohtainen versio Webastolta ja ohjaus on auton omasta väylästä, eikä käsittääkseni tuolla w-busilla. Lämmittimeen ei siis ole mitään kaukosäätimiä tms. vaan esilämmityksen saa ainoastaan viiksestä ajastimella tai suorakäynnistyksellä. Mitään erillisiä Webaston ajastinsysteemejä ei kojelaudassa ole, eli sen purkaminen ja GSM-releen laitto napin rinnalle ei onnistu.

Webastolla on saatavilla tuo ThermoConnect 400e, mutta siihen kuuluu mukaan liittymä josta on asennuksen jälkeen 35€/vuosi käyttömaksu, eli esim. oma prepaidsim ei käy. Lisäksi päälle ilmeisesti tuo W-bus väylän aukaisu Volvon liikkeessä.

Eli sikäli jos tuo autoplugin toimisi niin olisi halvempi 325e + 10e/vuosi prepaid simkortista sen jälkeen, ja olisi myös siirrettävissä helpommin OBD-portista uuteen autoon myöhemmin, kun tuki löytyy kuitenkin suhteellisen moneen autoon.
En sen tarkemmin tiedä, mutta omassa skeidassani on tehdasasenteinen webasto, jota ohjataa myös ihan auton oman väyläohjauksen kautta. Kojelaudassa ei ole myöskään mitään webaston ajastimia. Yksi kovakytkin on (start/stop), ajastukset hoidetaan ajotietokoneen kautta. Asennutin kännykkäohjauksen korjaamolla, mutta mitä nyt sivusta katsoin, niin eipä se juuri plug and playta kummoisempi suoritus ammattilaisekke ollut. Minulla webaston ohjausboksi sijaitsee takakontissa, vaikka itsr laite tokin konehuoneessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
602
Autossa tällä hetkellä Defan lohkolämmitin ja tarkoitus lisätä sisätilanlämmitin eli pistorasia hytin puolle. Etukulmassa perus Defan liitin. Auto vuodelta 2000, taitaa olla jäkiasenteinen järjestelmä.

Katselin Defan valikoimaa ja siellä näyttäisi olevan pistorasiaa ja kaapeleita sekä jakopalikoita. Voiko tuo PR asennus olla niinkin helppoa että sellaisen voi lisätä valmiilla osilla järjestelmään? Onko noihin liittimiin tullut muutoksia ajan myötä?
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
669
Tulee mielenkiintoinen talvi lämmityksen suhteen. Ajoakusta lämpiää kabiini eikä sitten mikään muu. Olisi kiva jos olis lohko tms lämmitin mutta ei siis mitään toistaiseksi.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
162
Katselin Defan valikoimaa ja siellä näyttäisi olevan pistorasiaa ja kaapeleita sekä jakopalikoita. Voiko tuo PR asennus olla niinkin helppoa että sellaisen voi lisätä valmiilla osilla järjestelmään? Onko noihin liittimiin tullut muutoksia ajan myötä?
Kyllä, noin helposti se onnistuu. Vaikein osuus on läpivienti konehuoneesta sisätiloihin.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
48
Moottorissa TT-Thermo XC1000w, Defan johtosarjalla ( niitä saa myös lämmittimen myyjältä). Vaikuttaa hyvältä, motti lämpenee kuin Webastolla ikään. Puhaltaa heti lämmintä lasille ja kabiiniin. Sisätilassa normi sisätilalämmitin. Saa asentaa mihin asentoon tahansa tuon uuden mallin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
72
Onko porukalla pelkän sisätilanpistokkeen asennuttamisesta tai itse asentamisesta? Kyseessä uudehko auto pk-seudulla ja en koe tarvetta säteilylämmittimelle kun moottori lämpenee muutenkin niin nopeasti, mutta lasien skrapailusta haluaisin eroon. Autojerryn kautta kun pyysin vain tällaista tarjousta niin hinnat 500 euroa, joka kuulostaa aika kovalta. Ei viitsisi kuitenkaan ovenraosta johtoa vetää autoon.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 073
Autossa tällä hetkellä Defan lohkolämmitin ja tarkoitus lisätä sisätilanlämmitin eli pistorasia hytin puolle. Etukulmassa perus Defan liitin. Auto vuodelta 2000, taitaa olla jäkiasenteinen järjestelmä.

Katselin Defan valikoimaa ja siellä näyttäisi olevan pistorasiaa ja kaapeleita sekä jakopalikoita. Voiko tuo PR asennus olla niinkin helppoa että sellaisen voi lisätä valmiilla osilla järjestelmään? Onko noihin liittimiin tullut muutoksia ajan myötä?
Kyllä, noin helposti se onnistuu. Vaikein osuus on läpivienti konehuoneesta sisätiloihin.
Onko porukalla pelkän sisätilanpistokkeen asennuttamisesta tai itse asentamisesta? Kyseessä uudehko auto pk-seudulla ja en koe tarvetta säteilylämmittimelle kun moottori lämpenee muutenkin niin nopeasti, mutta lasien skrapailusta haluaisin eroon. Autojerryn kautta kun pyysin vain tällaista tarjousta niin hinnat 500 euroa, joka kuulostaa aika kovalta. Ei viitsisi kuitenkaan ovenraosta johtoa vetää autoon.
Helppoa on tosiaan asentaa, läpivienti on se vaikein osuus ja 500e kyllä kuulostaa paljolta. Itse yleensä olen asennellut nuo, yhteen autoon en jaksanut, niin maksoi 200e tms.
 
Liittynyt
17.09.2017
Viestejä
394
Defan pistokesarja haaroituskaapeleineen maksaa about 80e. Kaapeleiden liitokset on painettavilla liittimillä, joten ei tarvi olla sähkömies eikä noita voi edes väärin kytkeä. Suurin vaiva tuossa on saada survottua kaapeli ohjaamon ja moottoritilan välisestä kaapelin läpiviennistä. Hyvällä tuurilla tuo läpivienti on hanskalokeron takana hyvin käsillä, mutta tosiaan autokohtaista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
51
Onko porukalla pelkän sisätilanpistokkeen asennuttamisesta tai itse asentamisesta? Kyseessä uudehko auto pk-seudulla ja en koe tarvetta säteilylämmittimelle kun moottori lämpenee muutenkin niin nopeasti, mutta lasien skrapailusta haluaisin eroon. Autojerryn kautta kun pyysin vain tällaista tarjousta niin hinnat 500 euroa, joka kuulostaa aika kovalta. Ei viitsisi kuitenkaan ovenraosta johtoa vetää autoon.
Moottorinlämmitin kannattaa asennuttaa/asentaa samalla kun sille sisätilanlämmittimelle laitetaan johto. Kyllä se moottori lähtee mukavemmin käyntiin pakkasella.
 
Liittynyt
26.10.2017
Viestejä
49
Kenelläkään vinkkiä että onko olemassa mitään ajastinta joka vanhaan lämpötolpan sisään sopisi:
20201023_134602.jpg
Omaan silmään näyttäisi ettei nuo tavalliset pienet tuohon menisi. Varsinkin kun naapurin pistoke ihan kiinni. Kaupan päälle kyllä vielä se että tolpassa virta vain 4-23 välillä. Aamu lähtöön ehtii sitten tohotella juuri sopivasti ennen lähtöä, mutta pari tuntia illallakin turhaan ilman ajastinta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
131
Kenelläkään vinkkiä että onko olemassa mitään ajastinta joka vanhaan lämpötolpan sisään sopisi:

Omaan silmään näyttäisi ettei nuo tavalliset pienet tuohon menisi. Varsinkin kun naapurin pistoke ihan kiinni. Kaupan päälle kyllä vielä se että tolpassa virta vain 4-23 välillä. Aamu lähtöön ehtii sitten tohotella juuri sopivasti ennen lähtöä, mutta pari tuntia illallakin turhaan ilman ajastinta.

Joku tuollainen jos mahtuu?
En katsonut, että kestääkö sähkökatkot.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
2 780
Kenelläkään vinkkiä että onko olemassa mitään ajastinta joka vanhaan lämpötolpan sisään sopisi:

Omaan silmään näyttäisi ettei nuo tavalliset pienet tuohon menisi. Varsinkin kun naapurin pistoke ihan kiinni. Kaupan päälle kyllä vielä se että tolpassa virta vain 4-23 välillä. Aamu lähtöön ehtii sitten tohotella juuri sopivasti ennen lähtöä, mutta pari tuntia illallakin turhaan ilman ajastinta.
Tuommoinen tai vastaava minkä kytket tuonne Jatkojohto maapiikillä ja ajastimella 2-osainen 1,5 m kumikaapeli IP44 | Motonet Oy
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 198
Onko porukalla pelkän sisätilanpistokkeen asennuttamisesta tai itse asentamisesta? Kyseessä uudehko auto pk-seudulla ja en koe tarvetta säteilylämmittimelle kun moottori lämpenee muutenkin niin nopeasti, mutta lasien skrapailusta haluaisin eroon. Autojerryn kautta kun pyysin vain tällaista tarjousta niin hinnat 500 euroa, joka kuulostaa aika kovalta. Ei viitsisi kuitenkaan ovenraosta johtoa vetää autoon.
AD korjaamolla asennutin e-koppaseen corsaan lämmittimen pistokkeen (defan säteilylämmitin ennestään asennettuna) hanttarin jalkotilaan, niin olisiko osineen ollut mallia 130e. Tuo 500e kuulostaa kyllä todella suolaiselta. Omassa asennuksessa oli porattu tulipeltiin reikä ja se tiivistetty läpivientikumilla.
 
Liittynyt
26.10.2017
Viestejä
49

Joku tuollainen jos mahtuu?
En katsonut, että kestääkö sähkökatkot.
Luulisi kyllä mahtuvan, mutta tosiaan virran pois olo voi kyllä olla ongelma.. Täytyy kaivella tietoa lisää.

Tuo kyllä varmasti toimisi, kun jatkojohtohan perinteisellä ajastimella on ja siinä voi helposti huomioida virrattoman ajan kun laittelee ajastusta. Ongelmana tietenkin tässä että defa johto voi ohikulkijoiden matkaan lähteä kun kumpikaan pää ei missään kiinteässä kiinni olisi.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
2 780
Luulisi kyllä mahtuvan, mutta tosiaan virran pois olo voi kyllä olla ongelma.. Täytyy kaivella tietoa lisää.


Tuo kyllä varmasti toimisi, kun jatkojohtohan perinteisellä ajastimella on ja siinä voi helposti huomioida virrattoman ajan kun laittelee ajastusta. Ongelmana tietenkin tässä että defa johto voi ohikulkijoiden matkaan lähteä kun kumpikaan pää ei missään kiinteässä kiinni olisi.
Jos joku tosissaan sen johdon haluaa niin se lähtee sieltä lukitun kannen altakin kuten itselleni aikoinaan kävi ja monelle muulle pihan asukkaalle, kun kaikki johdot joku oli käynyt viemässä. Toisaalta se vihreä johto olikin aika huono, kun talvella muuttui kangeksi. Tarvikejohto mielestäni jopa parempi mikä nyt käytössä.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
1 547
Jos joku tosissaan sen johdon haluaa niin se lähtee sieltä lukitun kannen altakin kuten itselleni aikoinaan kävi ja monelle muulle pihan asukkaalle, kun kaikki johdot joku oli käynyt viemässä. Toisaalta se vihreä johto olikin aika huono, kun talvella muuttui kangeksi. Tarvikejohto mielestäni jopa parempi mikä nyt käytössä.
Multa vietiin myös Defan johto, :( Ostin kiinan johdon tilalle, ei ole vielä kelvannut..
 
Liittynyt
17.06.2019
Viestejä
1 507
Lämmin halli ja kännykkäweba reissuja varten.

Onko jotain vinkkejä halli varten? Tosiaan lämpötila 20 asteessa ja kosteudenpoisto aika tehokas (uskoisin), kerrostalon kellaritilat kyseessä. Aina välillä kuulee että auto mätänee käsiin jos talliin ajelee talvisin.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
1 547
Ei kai se peltien kannalta hyvä olekaan jatkuvasti sulatella kosteassa tallissa.. jos vaihtoehtoisesti ulkona jatkuva pakkanen.
 
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
317
Lämmin halli ja kännykkäweba reissuja varten.

Onko jotain vinkkejä halli varten? Tosiaan lämpötila 20 asteessa ja kosteudenpoisto aika tehokas (uskoisin), kerrostalon kellaritilat kyseessä. Aina välillä kuulee että auto mätänee käsiin jos talliin ajelee talvisin.
Mulla myös lämmin halli, enkä kyllä ole lainkaan huolissani. Isossa hallissa ilmanvaihto toimii ja auto kuiva aina pesunkin jäljiltä seuraavana aamuna.
Luulisi sen auton mätänevän tässä pk-seudun talvessa enemmän, kun on pelkkää kosteutta ja suolaa.
Esim. viime talvena Helsingissä taisi olla 4 pakkaspäivää
 
Liittynyt
24.06.2019
Viestejä
276
En tiedä mikä Esson-baarin juttu tuokin on, autoissa on maali ja joissakin jopa massa pohjassa joka suojaa ruostumiselta. Ei se vesi sitä maalia ja massaa läpäise. Sitten kun suojaavaan pintaan tulee kolhuja niin läpäisee ja ruostuminen alkaa riippumatta lämpötilasta. Harvoin (etelä)-Suomessa auton pohja montaa viikkoa edes on jäässä vaikka ulkona säilyttäisikin.

Jos joku tietää tän "lämpimässä säilyttäminen ruostuttaa" teorian perustelut niin avatkoon suunsa tai vaietkoon iäksi, kiitos! :)
 
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
664
En tiedä mikä Esson-baarin juttu tuokin on, autoissa on maali ja joissakin jopa massa pohjassa joka suojaa ruostumiselta. Ei se vesi sitä maalia ja massaa läpäise. Sitten kun suojaavaan pintaan tulee kolhuja niin läpäisee ja ruostuminen alkaa riippumatta lämpötilasta. Harvoin (etelä)-Suomessa auton pohja montaa viikkoa edes on jäässä vaikka ulkona säilyttäisikin.

Jos joku tietää tän "lämpimässä säilyttäminen ruostuttaa" teorian perustelut niin avatkoon suunsa tai vaietkoon iäksi, kiitos! :)
Kaikissa (varsinkaan vanhemmissa) autoissa ei välttämättä ole massaa tai maalia koteloissa eli ovien yms. sisällä. Eli näihin osiin lämpötilan vaihtelut ja kosteuden kertyminen voi aiheuttaa ruostumista. Sitten ovet alkaa ruostua sisältä päin ja lopulta läpi asti.

Itselläkin auto kerrostalon lämpimässä hallissa, enkä ole asiasta yhtään huolissani. Päinvastoin, luulen että se kuivuu siellä paremmin kuin ulkona. Tosin omassa onkin massaa koteloissa ja maali ehjä, joten sikäli ei ole tarvettaakaan stressata asiasta :D Jarruista tuon parhaiten huomaa, että nappaavat itsensä pintaruosteeseen, vaikka ulkona olisi ollut kuiva keli eli eivät olleet siksi märät, vaan nimenomaan lämpimämpi halli aiheuttaa kondensaatiota. Ei niissä mitään näy, mutta ekassa jarrutuksessa kuuluu rahinaa, kun ruoste hioutuu pois. Eli on tuo ilmiö ihan todellinen suojaamattomilla pinnoilla.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
654
Poikkesin Tammer-Dieselissä ja kyselin Webastoista. Bensa- autoissa pääsääntöisesti nuo polttoainekäyttöiset lämmittimet lämmittävät hytin lisäksi moottorin. Dieseleissä sitten päästöjen takia yleensä lämpiää vain hytti.

Sitten vinkki Binarin hankkijoille. Ei kannata hankkia Binarin asennussarjaa, koska ovat usein puutteellisia. Webaston asennussarja on parempi ja toimii Binarin kanssa.
 

Freeze

Elitisti
Team Ryzen
Team NVIDIA
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 557
Onneksi oman -18 Foccarin kabiinikin lämpiää dieselöljyllä ihan tehdasasenteisena, eli näitäkin tosiaan on. :smoke:
 

Esterhaus

Team Folding @ Home
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
466
Webastolla on tohotettu yli 10 vuotta moottorin ja kabiinin lämmitykset. Vahvatekoisia polttimia ovat ainakin Webastot, kertaakaan ei ole sen merkkistä lämppäriä tarvinnut korjata tai huoltaa vaikka käyttötunteja olisi kertynyt valtavasti. Ruotsalainen näkemys Ardic olikin kökköisempi aikoinaan. Suosittelen lisälämppärin käyttäjille AGM-akkua, vaikka itsekin latailisi akkua silloin tällöin tai vaikka tulisi enemmänkin ajoa.

Näissäkin on muistaakseni/kuulemma ollut "hienoja" toteutuksia, kuten joissain viime vuosikymmenen Fordeissa kuulemma yli-innokas akkuvahti, joka nappasi Webaston pois päältä tosi herkästi, niin ettei Webastolla oikein voinut edes lämmittää. Jossain VAG-tyypeissä taisi taas lämpötila-anturi olla jotenkin hassussa paikassa, eli kun oli lämmittänyt auton Webastolla, oli auton moottorinohjaus sitten ihmeissään kun luuli että ollaankin tosi kuumissa olosuhteissa. Käynnistyshäikkää jne. vissiin sitten. Tämmöiset ongelmat taidettu korjata sittemmin.

Tohon toiseen keskusteluun, eipä ole kyllä autot ruostuneet vaikka ovat olleet kaikki talvet vaihtelevasti pihalla tai lämpimässä tallissa, ja melkein joka päivä sekä-että. Se huono puoli kyllä on, että autoon kertyneet lumet ehtii lämpimässä kivasti sulaa ja sitten kun auton parkkeeraa pakkaseen, sulamishöyryt jäätyvät aika kivasti lasien sisäpuolelle. Webastoa joutuu siksi turhaankin huudattamaan että ei kauppareissun aikana jämähdä lasit sisältä jäähän.
 
Liittynyt
24.06.2019
Viestejä
276
Poikkesin Tammer-Dieselissä ja kyselin Webastoista. Bensa- autoissa pääsääntöisesti nuo polttoainekäyttöiset lämmittimet lämmittävät hytin lisäksi moottorin. Dieseleissä sitten päästöjen takia yleensä lämpiää vain hytti.

Sitten vinkki Binarin hankkijoille. Ei kannata hankkia Binarin asennussarjaa, koska ovat usein puutteellisia. Webaston asennussarja on parempi ja toimii Binarin kanssa.
Kuulostaa minusta aika omituiselta tuo lausunto. Ettet vaan kopittanut väärin, eli aina lämmitetään moottori, muttei välttämättä hyttiä. Sillähän ne päästöt vähenee kun moottori on esilämmitetty, hytillä ei niin väliä muuten kuin ihmisten mukavuuden kannalta. Mulla on Eberi (diesel) ja lämmittää molemmat. Työ VW (diesel) lämmittää myös molemmat (Webasto). Ex auton Webastokin (bensa) lämmitti molemmat. :hmm:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
742
Ei lausunnossa ole miitään omituista. Kyllä se niin päin rupee olemaan että uusissa autoissa polttoainelämmitin avustaa tai esilämmittää hytin eikä moottoria.
 
Liittynyt
24.06.2019
Viestejä
276
Ei lausunnossa ole miitään omituista. Kyllä se niin päin rupee olemaan että uusissa autoissa polttoainelämmitin avustaa tai esilämmittää hytin eikä moottoria.
OK, eli webasto/eber tuottaa pahemmat päästöt kuin kylmä nykyaikainen moottori päästöjärjestelmineen. Mielenkiintoista, seuraavaksi varmaan lisälämmittimiin vaaditaan hiukkaspöntöt ja katit kanssa :)
 
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
309
Ei. Jos pelkkä ohjaamo lämmitetään, niin vesikierrossa on venttiilit joilla esilämmityksen aikainen vesikierto kulkee vain lämmityslaitteen kennolle jolloin moottori jää kylmäksi.
Miksi sinne sitten pitää laittaa "vesiwebasto", jos vaan sisätilaa tarkotus lämmittää?
Tuntuu näin asiasta tietämättömälle tyhmältä, "ilmawebasto" kun olis aika paljon yksinkertasempi asentaakin.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 081
Ei se nyt ihan triviaalia ole rakentaa siististi ilmawebastoa henkilöautoon. Vesiweba on aika helppo laittaa sinne vesikiertoon, puhallinkanavat, puhallin ja lämmityskenno on jo valmiina.

Voi myös olla, että samaa webaa käytetään ajon aikaisena lisälämmittimenä niin, että se auttaa myös moottoria pysymään oikeassa käyntilämpötilassa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
742
Koon takia. Paljon helpompi viedä vesiletkut lämmittimen luo kuin vetää hytistä ilmaputki lämmittimelle ja lämmittimeltä hyttiin. Mun sähköautossaki vesi lämmitetään sähkövastuksella ja lämppärinkenno sitte siirtää lämmöt ilmaan.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
520
Ostin omakotitalon niin jos on todella kylmä ja jostain syystä pitää saada ohjaamo lämpimäksi ennen ajoa isken auton käyntiin ja juon kahvit sisällä. Lexus hybridi lämpenee varsin nopeasti, jäähdytysneste käy jossain pakosarjan kyljessä kiertelemässä.
 
Liittynyt
24.04.2018
Viestejä
99
Tuntia ennen kuin lähden liikenteeseen laitan lohkolämmittimen johdon kiinni. 1.4 bensakone-Corolla on autokatoksessa joten lasit ovat sulat. Miksi auton sisätiloja pitää lämmittää erikseen? 10 min liikenteeessä ja lämmin on. Toki olen maalla kasvanut karu metsuri , mitkä lämpötilat sisällä tai ulkona on ihan sama.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
179
Ostin omakotitalon niin jos on todella kylmä ja jostain syystä pitää saada ohjaamo lämpimäksi ennen ajoa isken auton käyntiin ja juon kahvit sisällä. Lexus hybridi lämpenee varsin nopeasti, jäähdytysneste käy jossain pakosarjan kyljessä kiertelemässä.
Vähän offtopic mutta noissa uudehkoissa Japanin/Korean Hybridissä on itseasiassa pakokaasu -> jäähdytysneste -lämmönvaihdin putkessa max ~3kw lämpötehoa maantiellä hyötykäyttöön ja nesteet nopeammin lämpimäksi.

Mutta silti tuo ensimmäinen lämpö kabiiniin otetaan sähkövastuksella eikä tyhjäkäynnillä lämmitetystä nesteestä.


 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 202
Jos joku tietää tän "lämpimässä säilyttäminen ruostuttaa" teorian perustelut niin avatkoon suunsa tai vaietkoon iäksi, kiitos! :)
Tuo lienee väärä olettama, kun käytännössä se on se kosteassa säilyttäminen joka ruostuttaa. Nuuka ihminen pitää sen autotallin lämmön vain muutaman asteen plussalla ja tukkii kaikki ilmanvaihdot ettei lämpö karkaa, seuraa se että auto on todella kosteassa kokoajan, eikä liikenteestä mukana tuotu vesi ja lumi haihdu vaikka ne sulavatkin, jolloin siellä ulkona pakkasessa autolla olisi paremmat olosuhteet. Jos talli on lämmin ja ilmanvaihto toimii, auto pysyy kuivana.

Kuulostaa minusta aika omituiselta tuo lausunto. Ettet vaan kopittanut väärin, eli aina lämmitetään moottori, muttei välttämättä hyttiä. Sillähän ne päästöt vähenee kun moottori on esilämmitetty, hytillä ei niin väliä muuten kuin ihmisten mukavuuden kannalta. Mulla on Eberi (diesel) ja lämmittää molemmat. Työ VW (diesel) lämmittää myös molemmat (Webasto). Ex auton Webastokin (bensa) lämmitti molemmat. :hmm:
Onhan noita jo muutamia autovalmistajia jotka kieltävät moottorin esilämmittämisen, juurikin siksi että tuottaa ongelmia päästöjen kanssa. Todennäköisesti tarkempi syy on se että valmistaja ei ole viitsinyt nähdä pienen marginaaliryhmän takia sitä vaivaa että olisi hionut sitä ohjelmistoa myös sellaisen tilanteen varalle että moottori on lämmennyt epätasaisesti - tai ylipäätään eritavalla miten se luonnostaan lämpenee.

Eiköhän lahes kaikki polttoainetoimisella lämmittimellä autonsa moottorin lämmittävät ole joskus törmännyt tilanteeseen jossa kylmäkäynnistys tai ajo ei toimi odotetun jouheasti, juurikin sen esilämmityksen takia.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
106 302
Viestejä
2 142 180
Jäsenet
43 496
Uusin jäsen
Osehh

Hinta.fi

Ylös Bottom