Talvi tulee, Miten lämmität autosi?

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja teoriassa, 23.10.2016.

Tagit:
  1. MrAatu

    MrAatu

    Viestejä:
    523
    Rekisteröitynyt:
    06.09.2018
    Muovia se auton lakkakerroskin on. Joten noi keraamiset pinnoitteet vahingoittaisi sitäkin jollei ei muovisella lampullekkaan sovi. Lisäksi kaikki muoviset ajovalot on UV-suojalakattuja.

    Lasipinnalle tarkoitettu Korrekin lasipinnoite on nimenomaan lasille tarkoitettu eikä lakatuille pinnoille ja siksi voi hyvinkin olla vahingollista lakoille/muoville.
     
  2. petepeluri

    petepeluri

    Viestejä:
    2 286
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Mahdotonta sanoa. Vähemmän moottori kuitenkin kuluu lämmitettynä.
     
  3. TeknoR

    TeknoR

    Viestejä:
    913
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Kyllä aika monesta autosta on tullu öljyt pihalle talvella (tikun kautta esimerkiks). Sen voi ehkästä käyttämällä lohkolämmitintä.
     
  4. Meisseli

    Meisseli

    Viestejä:
    788
    Rekisteröitynyt:
    03.03.2017
    Ensimmäinen kerta kun kuulen, että esilämmittäminen ehkäisee ajossa tapahtuvan huohottimen jäätymisen. :eek:
     
    Ihmemies ja M3TAL_L0RD tykkäävät tästä.
  5. dominik

    dominik

    Viestejä:
    936
    Rekisteröitynyt:
    09.04.2018
    Kyllä se sen riskiä ainakin vähentää.

    Jäykillä öljyillä myös öljynsuodattimet repeilee. Sitä nyt ei välttämättä mikään lämmitin estä, kun se suodatinosa harvemmin pääsee lämpenemään.
     
    TeknoR tykkää tästä.
  6. dominik

    dominik

    Viestejä:
    936
    Rekisteröitynyt:
    09.04.2018
    Katso sen malli ja tilaa Ebaystä uusi tai korjattu tilalle parilla sataa. Pääsee kaikista helpoimmalla.
     
    Kidov ja jarhu tykkäävät tästä.
  7. selbi

    selbi

    Viestejä:
    360
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Webasto kaukosäätimellä. Pirun kätevähän tuo on, kun hönkii lämmintä suoraan laseille. Ei tarvitse edes pitkään olla päällä, että ikkunat on jo sulat.
     
  8. Trans-Late

    Trans-Late

    Viestejä:
    26
    Rekisteröitynyt:
    11.12.2018
    Mulla on vuoden 2016 auto ja siinä on Calixin letkulämmitin ja 2000W sisätilalämmitin. Tolpassa olon huomaa vain sisätilan lämpötilasta ja sulista laseista. Käynnistyksessä en huomaa mitään eroa onko ollut tolpassa vai ei.
     
  9. muppelo

    muppelo

    Viestejä:
    978
    Rekisteröitynyt:
    25.11.2016
    Tarpeeksi pakkasta niin yleensä kyllä huomaa ;)
     
  10. Trans-Late

    Trans-Late

    Viestejä:
    26
    Rekisteröitynyt:
    11.12.2018
    Mikä on "tarpeeksi"? -30C kokeilin. Saman lailla hörähti kuin muulloinkin.
     
  11. kjns

    kjns

    Viestejä:
    2 413
    Rekisteröitynyt:
    21.11.2016
    Tiedä sitten onko noi letkulämppärit minkälaisia, mutta ainakin calixin säteilylämppäri kun on pari tuntia tohottanut moottorin pohjassa niin tuolla -15~-20˚C kieppeillä kyllä lähtee huomattavasti vetreämmän oloisesti kone pyörimään kuin kylmänä...

    Kyllähän se käyntiin lähtee ilmankin, mutta paremman kuuloisesti kun on lämmitetty.
     
  12. Svaiski

    Svaiski

    Viestejä:
    443
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Jotku autot vaatii koodailua mikäli aikoo letkulämppäriä käytellä, ei muuten lämpene kuin pätkä vesiletkua. Omat kokemukset parista bensasta ja yhdestä dieselistä on kyllä osoittaneet, että -20 nurkille kun mennään pakkasen kanssa niin selvästi nätimpi on käyntiääni startin jälkeen kun esilämmitys tehty. Käyntiin on lähteny autot aina laakista, mikäli vain on ollut virtaa siihen yhteen starttiin.

    Webastolla mennään tällä hetkellä ja ainakin toistaiseksi on akku riittänyt kun kerran joulun aikaan latasin täyteen älylaturilla. Toisen kerran voisi käyttää laturin päässä varmuuden vuoksi tämän kuun aikana. Aika hyvin tuntuu nyrkkisääntö pitävän paikkansa että yhtä kauan ajoa kuin lämmitystä, 20-30min olen lämmittänyt ja työmatka on n. 20min suuntaansa. -30 keleillä ajelin mutkan kautta että tuli semmonen 30min ajoa.
     
  13. muppelo

    muppelo

    Viestejä:
    978
    Rekisteröitynyt:
    25.11.2016
    Saanen epäillä mutta ehkäpä se on vain tää mun luonne..
     
  14. Ihmemies

    Ihmemies

    Viestejä:
    591
    Rekisteröitynyt:
    27.12.2016
    Sakuilla on noita puljuja, jotka tyyliin myy kunnostettua webastoa takuulla x rahalla, haluavat vanhan takaisin vaihdossa. Alle tonnin hommasta oli kyse. Mikähän se firma oli..
     
  15. jarhu

    jarhu

    Viestejä:
    583
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Varmaan aika monta tekijää tuossakin, oma Fordin omalla motilla oleva Diesel Mondeo kyllä lähtee -15C siinä missä +15C. En onneksi ole joutunut -30C kokeilemaan kun ei ole lämppärin johto unohtunut tai ajastus. Kesällä laitettiin uudet hehkut.

    Kaikki muut omat bensa tai diesel-autot on olleet enemmän tai vähemmän nihkeitä lähtemään -30C kun taasen ensimmäinen oma sotaratsu -87 Mazda 929 2.4l lähti talvella kaikilla pakkasasteilla kuin palmun alta. Itse asiassa jos tarkkoja ollaan niin kesällä se lähti heikommin käyntiin kuin talvella.
     
  16. ovastu02

    ovastu02

    Viestejä:
    458
    Rekisteröitynyt:
    01.11.2016
    Onko AGM akkujen pakkasensietokyky yhtä hyvä kun myyjät väittää?
     
  17. Viliz03

    Viliz03

    Viestejä:
    442
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Täyteen ladattu akku sietää kovaakin pakkasta.
     
  18. Mikro-Make

    Mikro-Make

    Viestejä:
    327
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
  19. MrAatu

    MrAatu

    Viestejä:
    523
    Rekisteröitynyt:
    06.09.2018
    Luulen että ajettiin takaa kylmänä virranantokykyä. Joka riippuu akusta ja valmistajasta eniten.

    Vertailee ilmoitettua kylmävirtaa niin sillähän se selviää.
     
  20. Super Hessu

    Super Hessu

    Viestejä:
    715
    Rekisteröitynyt:
    29.09.2017
    Mistä näitä tietoja voi lukea?
     
  21. Pertti_Pasanen_Spede

    Pertti_Pasanen_Spede

    Viestejä:
    1 084
    Rekisteröitynyt:
    10.03.2017
    Ne lukee suoraan akussa cca ja perässä numerosarja. Mitä isompi arvo sen parempi.
     
  22. Zyrppa

    Zyrppa

    Viestejä:
    1 443
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Työkaverit ihmetteli ja nauroi, että miten se Zyrppa jaksaa pistää autoa roikkaan jo sieltä +5-0 asteen keleistä alkaen, ihan turhaa lämmittämistä. Kerroin, että tykkään istua lämpimään autoon ennemmin kuin jääkylmään. Varsinkin kun tuo Tce 90 ei lämpiä mitenkään nopeasti, varsinkaan kun lähtee heti ajamaan moottoritielle.
     
    TeknoR ja Alensia tykkäävät tästä.
  23. muppelo

    muppelo

    Viestejä:
    978
    Rekisteröitynyt:
    25.11.2016
    Jostain muistelen lukeneeni että päästöjen vähentämisen takia pitäs lämmitellä jo kun mennään alle +5 (enpä kyl vielä itte sillon lämmittele)
     
  24. TUFOM

    TUFOM

    Viestejä:
    90
    Rekisteröitynyt:
    09.01.2017
    Liikkeestä käytettynä ostetusta puntosta jäätyi syyläri motarille kiihdyttäessä kylmällä koneella. Luonnollisesti keitti ja meni romuksi koko vehje. Mahdollisesti tilanne olisi ollu vältettävissä, jos en olisi luottanut että liikkeessä tarkistettu edes nesteen pakkaskestävyys, mutta taatusti esilämmittällä olisi tuolta välttynyt myöskin.
    Toisaalta emt miksi asiaa edes kommentoin kun nykyisellä meganella ei ole edes tolppapaikkaa ja hyvin on pärjännyt.
     
  25. Monologi

    Monologi

    Viestejä:
    3 005
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Autokoulussa jo opetettiin tuo.
     
    TeknoR tykkää tästä.
  26. Lare

    Lare Error 404

    Viestejä:
    1 321
    Rekisteröitynyt:
    13.11.2016
    Mistä materiaalista kannattaa tehdä viimasuoja maskin taakse? Jotain halpaa ja tummaa ja nippusiteillä ajattelin kiinnittää. Ylempi maski lähtee helposti irti, niin sinne taakse saa piiloon suojan. Alamaskissa on iso lisävalopaneeli, minkä vuoksi erillistä suojaa ei oikein saa mahtumaan. Toki sekin blokkaa viimaa ainakin hieman.

    Calixin 550W letkulämmitin pitäisi asentaa Passattiin ja vaikuttaisi aika simppeliltä hommalta, kun asennusletku on hyvin käsillä. Sisäpistoke taitaa jäädä ainakin toistaiseksi asentamatta, kun vaikutti aika työmaalta. Jonkunlainen läpivienti löytyy akun takaa, mutta paksu panssarijohto ei kovin pienistä aukoista mahdu ja jos sen saa sisälle, niin seuraavaksi pitäisi saada keskikonsolin läpi matkustajan jalkatilaan. Kilowatin PTC-vastus tuntuu toimivan aika mukavasti, niin jospa sillä, esilämmittämällä ja jääraapalla pärjäisi.
     
  27. dominik

    dominik

    Viestejä:
    936
    Rekisteröitynyt:
    09.04.2018
    Pahvi toimii viimasuojana oikein mainiosti.
     
    Ihmemies, Super Hessu ja Jerry Brudos tykkäävät tästä.
  28. Docweird

    Docweird

    Viestejä:
    2 392
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kyllä silti kävisin katsomassa, varsinkin alemmas, jotain mikä ei pehmene ja/tai muotoudu kostuessaan.

    Isäukko taisi Etolasta, tms hakea muutaman millin paksuista vaahtomuovin tapaista jota on helppo leikata muotoon ja rei'ttää nippusiteitä varten, kun C-mersuun suojia joskus kaipasi...
     
  29. MrAatu

    MrAatu

    Viestejä:
    523
    Rekisteröitynyt:
    06.09.2018
    No vaikka telttamaton/makuualustan hakee. Ohuimmat ja halvimmat alle 5€ 6mm paksut vettä imemätöntä vaahtomuovia

    Retkipatja 50x180cm rulla

    Jotain hieman arvokkaampia malleja on mustanakin tai alumiinin värisenä näkynyt.

    Sit toki myös 3€ avaruushuopa.
    Atom outdoors avaruushuopa
     
    Viimeksi muokattu: 21.10.2019
    prossu22 tykkää tästä.
  30. Docweird

    Docweird

    Viestejä:
    2 392
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Harmaata oli, sopi hyvin maskin taakse.

    Taisi olla tätä, en muista oliko 3mm vai 6mm:
    www.etola.net | Solumuovi 6 mm metritavara
     
  31. MrAatu

    MrAatu

    Viestejä:
    523
    Rekisteröitynyt:
    06.09.2018
    Harmaata ollut myös viimeksi HongKongin tavaratalossa kun hakenut noita retkipatjoja. Etolassa toki parempi valikoima, jos nyt sellainen sattuu oleen lähellä. Noita telttamattoja kun on Hongkongit, motonetit, biltemat, marketit aina urheiluliikkeitä myöten. Samaa tavaraa kuin toi Etolan.
     
  32. Jerry Brudos

    Jerry Brudos

    Viestejä:
    94
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    Pahvi.

    Ei lämppäreitä, ei ongelmia:cigar:
     
  33. Freeze

    Freeze Elitisti Team Ryzen Team NVIDIA

    Viestejä:
    935
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    48€ merkkikohtainen maskisuoja nettikaupasta kliks kliks, nouto postista, paikoilleen ruuvarilla muutamalla sormenliikkeellä ruks ruks.

    Retkipatjoja ... :confused2:
     
  34. Marti77

    Marti77 Team H2O

    Viestejä:
    1 498
    Rekisteröitynyt:
    16.12.2016
    Itsekin meinasin tilata tuollaisen muovisen viima/maskisuojan ylämaskiin ja näyttää kuvissa ainakin ihan ok näköiseltä.
    Itsellä on kyllä webasto kaukosäätimellä mutta jos lakkaa toimimasta on kyllä kylmät oltavat kun nykymoottorit eivät anna lämpöä riittävästi.
    Nuo aikasemman viritykset olivat niin rumia eikä kestänyt painepesurin käyttöä erityisen hyvin.
    Työautoissa on käyteety aina jotain paksumpaa solumovin tapaista millä on nippareilla kiinni ellei ole vakoina jotain.

    PAHVIA ei KANNATA käyttää kun se voi tukkia jäähdyttimen kun tulee märäksi.
     
  35. Super Hessu

    Super Hessu

    Viestejä:
    715
    Rekisteröitynyt:
    29.09.2017

    Ei kun PAHVIA, pahvin voi myös maalata/värittää haluamillaan väreillä. :D
     
  36. Rensu

    Rensu

    Viestejä:
    435
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Pahvia ja mustaa jesaria päälle, saa kivan värin ja veden kestävyyden.:tup:
     
  37. Joymään

    Joymään

    Viestejä:
    450
    Rekisteröitynyt:
    05.03.2017
    Mulla ainakin saa lisälämmittimen päälle myös ajon ajaksi, jos vaan haluan laittaa sen päälle. Viimasuojia ei taida edes saada omaan autoon.
     
  38. tomih

    tomih

    Viestejä:
    585
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    Juu ei kai viimasuojat enää ole nykypäivää. Itsellä alkaa webasto automaattisesti lämmitellä taustalla, jos ulkona on tarpeeksi kylmä. Tosin harvoinpa sitä tähän aikaan vuodesta enää kylmään autoon istuu, yleensä se on lämmitetty.
     
  39. Artsi83

    Artsi83

    Viestejä:
    313
    Rekisteröitynyt:
    25.01.2017
    Calixin 550W letkulämmitin pitäisi asentaa Passattiin ja vaikuttaisi aika simppeliltä hommalta, kun asennusletku on hyvin käsillä. Sisäpistoke taitaa jäädä ainakin toistaiseksi asentamatta, kun vaikutti aika työmaalta. Jonkunlainen läpivienti löytyy akun takaa, mutta paksu panssarijohto ei kovin pienistä aukoista mahdu ja jos sen saa sisälle, niin seuraavaksi pitäisi saada keskikonsolin läpi matkustajan jalkatilaan. Kilowatin PTC-vastus tuntuu toimivan aika mukavasti, niin jospa sillä, esilämmittämällä ja jääraapalla pärjäisi.[/QUOTE]

    Tä, nuin aneemista sulanapito elementtiä kannata mihinkään laittaa. TT-Thremon 1000w kiertovesipumpulla minimissään jos letkulämppäriä meinaat laittaa.
     
  40. Jerry Brudos

    Jerry Brudos

    Viestejä:
    94
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    Oletko moneenkin tällaiseen tapaukseen törmännyt? Ei ole perus aaltopahvista ikinä lähtenyt mitään jäähdyttäjään irti.
     
    lusikkamies tykkää tästä.
  41. dominik

    dominik

    Viestejä:
    936
    Rekisteröitynyt:
    09.04.2018
    Nehän nimenomaan on tätäpäivää, kun moottorit ei tuota hukkalämpöä entiseen malliin. Ilman viimasuojia webastot jauhaa kokoajan lisälämpöä. Vanhat autot pysyi lämpiminä ilmankin.
     
    Tonnin Seteli, SR50La, JuSiZ ja 4 muuta tykkäävät tästä.
  42. juuhokei

    juuhokei

    Viestejä:
    481
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Itse lämmittelen heti kun laskee alle nollan ihan vaan sen takia ettei tarvitse laseja raapia. Yllättävän tiukassa on välillä jää jo ihan parin asteen pakkasella.
     
    Super Hessu tykkää tästä.
  43. Joymään

    Joymään

    Viestejä:
    450
    Rekisteröitynyt:
    05.03.2017
    Juuri tuli haettua Ruotsista Volvo, jossa on webasto. Webaston voi kytkeä VOC-sovelluksen avulla, tai ajastaa ajotietokoneesta. Varsin muikea systeemi!
     
  44. taffeli

    taffeli

    Viestejä:
    296
    Rekisteröitynyt:
    04.12.2016
    Talvea ajatellen kannattaa myös pitää mielessä, että vaikka mittaristo kertoo moottorin olevan normaalilämpöinen, voi se olla esim. 60 astetta riippuen automallista. Oman dieselin lämmöt pakkasilla laski kaupungissa 75 asteeseen mittarin tököttäessä tasan 90c, kunnes laittoi maskin umpeen.
     
    Tonnin Seteli tykkää tästä.
  45. Marti77

    Marti77 Team H2O

    Viestejä:
    1 498
    Rekisteröitynyt:
    16.12.2016
    Olen törmännyt sellaiseen mitä pahvi on tukkinut jäähdyttimen ja kuski huomasi kun kelit lämpeni ja auto moottori keitti ja tuli kansiremppa ja jäähdyttimen vaihto kun tiesuola oli tuhonnut kennoston kun pahvi oli täynnä suolaa ja kun koitti pestä niin jäähdytinrivastot irtosi.
    Se operaatio muistakseni tuli maksamaan n 5000€ töineen ja tietysti vesipumpun vaihto ym.. kuului siihen eli voi itse valita haluaako pahvia käyttäää.
    Tietysti se oli todellla huonoa tuuria ja siinä autossa oli pahvi pistetty ihan kennon eteen eikä puskuriin kiinni mitä lisää mahdollisuutta.
    Ainakin omassa autossa jos lisälämmitin ei toimi kovemmilla pakkasilla niin ei se hytti edes lämpeä ja se on pakettiauton hytti mikä on pieni ja siinä saa myös öljylämpötilan katsottu jos haluaa ja sekin käy turhan viileänä mitä on nykyautoille todella huono asia kun huoltovälit on pitkät.
    Tietysti suurin osa autoista millä ajaan on pakettiautoja työn takia ja yleisesti niissä on tuo lisälämmitin paitsi näissä pikku pakuilla kun niissä on niin pieni akusto eikää se virta vaan tahdo riittää lisälämmittimen.
    Lisälämmittimen huonona puolena on toi typerä automaattistartti mitä ei saa kovin helposti edes estetty ja se tuhoaa tuon lisalämmittimen aika nopeasti jos joutuu parin kilometrin ajomatkoja ajamaan välillä töissä useita kymmeniä kertoja päivässä.
     
    Tonnin Seteli tykkää tästä.
  46. prossu22

    prossu22

    Viestejä:
    72
    Rekisteröitynyt:
    02.10.2017
    Valmiiksi muotoon leikattu ja valmiilla kiinnikkeillä tuleva on helppo ja siisti vaihtoehto, mutta on siinä katteetkin kunnossa kun kehdataan 50 euroa pyytää :D

    Esim retkipatjasta ja nippusiteistä itse tehden 10 euroa riittää. Vanhoja auton lattiamattoja on tullut myös leikeltyä keulalle viimasuojaksi.
     
  47. MrAatu

    MrAatu

    Viestejä:
    523
    Rekisteröitynyt:
    06.09.2018
    Niih no jos löytää merkkikohtaista.
     
    N1kkel tykkää tästä.
  48. Freeze

    Freeze Elitisti Team Ryzen Team NVIDIA

    Viestejä:
    935
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Aika moneen löytyy SNT Groupilta, entinen Tammers. Myyntiä löytyy vaikkapa täältä: Maskisuojat
     
    Mika__ tykkää tästä.
  49. Alensia

    Alensia Custom-titteli Make ATK Great Again

    Viestejä:
    1 423
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mukavaa olla Skoodan omistaja, merkkiliikkeestä Octavia mk2:een kaksiosainen viimasuoja 36€ :D
     
  50. shotgun

    shotgun

    Viestejä:
    33
    Rekisteröitynyt:
    26.07.2018
    Vähän riippuu autosta, mutta ainakin alamaskiin saa yllättävän siistin ja toimivan suojan pelkällä mustalla gorillateipillä. Pysyy paikallaan pikapesussakin, ja lähtee keväällä helposti irti.