Talvi tulee, Miten lämmität autosi?

Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 075
Kyllä se lasi naarmuuntuu enemmän siitä että sitä pyyhitään kuivilla sulilla tai ylipäätänsä kun näkee liikenteessä kun porukka seisoo valoissa ja pyyhkijät raapii täysillä.
Mulla Astrassa muoviskrapa naarmutti enemmän kuin pyyhkijät. Vaakasuorat naarmut näkyivät selvimmin. Lasi oli alkuperäinen yli 16v vanha. Kilsoja 140 tkm, eikä yhtään halkeamaa. Mä ajoin viimeiset 12,5 vuotta. Pyrin välttämään skrapaamista, ja jos oli pakko, niin otin vain pyyhkimien toiminta-alueelta, ettei tulisi hiekkaa väliin. Joskus tuli äkkilähtö viemään lasta sairaalaan, joskus ei ollut sähköä saatavilla, ja joskus unohtui sisälämppäri ykkösteholle kovilla pakkasilla.

Lasi kelpasi kyllä katsastuksessa, mutta mua nyppi ajaa matalaan vasta-aurinkoon. Vaihtokunnossa siis, mutta sitten vaihtuikin koko auto.

Auriksen tuulilasi on melko hyvässä kunnossa 35 kk/40 tkm jäljiltä, mutta kyllä siitäkin voi jo bongata sopivassa valossa hentoja vaakasuuntaisia skraiduja.
 
Liittynyt
06.09.2018
Viestejä
641
Mulla Astrassa muoviskrapa naarmutti enemmän kuin pyyhkijät. Vaakasuorat naarmut näkyivät selvimmin. Lasi oli alkuperäinen yli 16v vanha. Kilsoja 140 tkm, eikä yhtään halkeamaa. Mä ajoin viimeiset 12,5 vuotta. Pyrin välttämään skrapaamista, ja jos oli pakko, niin otin vain pyyhkimien toiminta-alueelta, ettei tulisi hiekkaa väliin. Joskus tuli äkkilähtö viemään lasta sairaalaan, joskus ei ollut sähköä saatavilla, ja joskus unohtui sisälämppäri ykkösteholle kovilla pakkasilla.

Lasi kelpasi kyllä katsastuksessa, mutta mua nyppi ajaa matalaan vasta-aurinkoon. Vaihtokunnossa siis, mutta sitten vaihtuikin koko auto.

Auriksen tuulilasi on melko hyvässä kunnossa 35 kk/40 tkm jäljiltä, mutta kyllä siitäkin voi jo bongata sopivassa valossa hentoja vaakasuuntaisia skraiduja.
Ennen talvea kun pesee lasin kunnolla puhtaaksi vahoista ja laittaa näitä uusia keraamisia pinnoitteita niin noi naarmut lasissa katoaa ja irtoaa jää helpommin lasista. Vesikään ei leviä lasiin vaan pisaroina valuu pois. Kestää raappaakin hyvin. Jopa ne ebayn halpikset näyttää toimivan hyvin vaikkei alkuperäisten laatuista olekaan. Aito kestää sen puolen vuotta kun halpikset vaikuttaa muutaman kuukauden. Talvi lasinpesunesteet ei pese tuota ketaamista pois.

Vanha kikkahan oli vahata lasi niin tuo keraaminen on kestävämpi. Ne 5sateesta yms. oli kanssa jotain vahaa. Jonka takia tujut talvi lasipesunesteet pesi ne pois äkkiä.
Toimii myös ajovaloilla kurakelillä kun kura valuu pois paremmin eikä jää valoon palamaan kuivaksi.

Esim.
HOT 9H MR FIX -Super Hydrophobic Ceramic Glass Coating Care Wax Crystal Car Care 6971954079159 | eBay
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.01.2018
Viestejä
878
Lohkolämmittimellä lämpenee autot. Kärryinä vanhat Saab9000:t, joissa vastus perinteisesti sylinterilohkon sisällä. Sisätilan lämmitintä käytän ainoastaan -10C ja siitä kylmemmissä keleissä. Turha käyttää parin asteen pakkasissa kun lämpiää nopeasti muutenkin.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 900
Lohkolämmittimellä mennään. Webasto on, mutta rikki. Muutaman kerran käynyt mielessä korjauttaa, mutta kulut kun voi olla jossain 1000-2000 euron välissä töineen niin jäänyt tekemättä. Auton arvokin on jossain kuudessa tonnissa.

Ehkä ensi kesänä saa intoa purkaa se itse irti ja katsoa mitä siinä on vialla.
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
2 058
Toinen auto perinteisen kellokytkintolpan (2h) nokassa, vesiputkilämmitin. Onneksi toinen katoksessa ja saa sisältä kämpästä säätää lämmitykset miten haluaa kun autossa on "säteilylämmitin" ja vaatii vähän pidempään lämmitystä pakkasessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
572
Aiemmin vain kabiini on esilämmitetty, mutta tästä viikosta lähtien koko auto. Autotalli vihdoin sen verran valmis, että käytössä.

Toimii myös ajovaloilla kurakelillä kun kura valuu pois paremmin eikä jää valoon palamaan kuivaksi.
Ajovalot eivät vaan ole lasia, ainakaan mulla. Korrekin lasipinnoitteen kanssa ainakin varoitettiin, että laitetaan lasille -- ei muoville. Muoviin tietysti sopii moni muu enemmän yleiskäyttöinen tuote, ei siinä mitään. Samat kamat menee maalipintaan ja ajovaloon mulla.
 
Liittynyt
06.09.2018
Viestejä
641
Ajovalot eivät vaan ole lasia, ainakaan mulla. Korrekin lasipinnoitteen kanssa ainakin varoitettiin, että laitetaan lasille -- ei muoville.
Muovia se auton lakkakerroskin on. Joten noi keraamiset pinnoitteet vahingoittaisi sitäkin jollei ei muovisella lampullekkaan sovi. Lisäksi kaikki muoviset ajovalot on UV-suojalakattuja.

Lasipinnalle tarkoitettu Korrekin lasipinnoite on nimenomaan lasille tarkoitettu eikä lakatuille pinnoille ja siksi voi hyvinkin olla vahingollista lakoille/muoville.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 823
Kyllä aika monesta autosta on tullu öljyt pihalle talvella (tikun kautta esimerkiks). Sen voi ehkästä käyttämällä lohkolämmitintä.
 
Liittynyt
09.04.2018
Viestejä
1 989
Ensimmäinen kerta kun kuulen, että esilämmittäminen ehkäisee ajossa tapahtuvan huohottimen jäätymisen. :eek:
Kyllä se sen riskiä ainakin vähentää.

Jäykillä öljyillä myös öljynsuodattimet repeilee. Sitä nyt ei välttämättä mikään lämmitin estä, kun se suodatinosa harvemmin pääsee lämpenemään.
 
Liittynyt
09.04.2018
Viestejä
1 989
Lohkolämmittimellä mennään. Webasto on, mutta rikki. Muutaman kerran käynyt mielessä korjauttaa, mutta kulut kun voi olla jossain 1000-2000 euron välissä töineen niin jäänyt tekemättä. Auton arvokin on jossain kuudessa tonnissa.

Ehkä ensi kesänä saa intoa purkaa se itse irti ja katsoa mitä siinä on vialla.
Katso sen malli ja tilaa Ebaystä uusi tai korjattu tilalle parilla sataa. Pääsee kaikista helpoimmalla.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
431
Webasto kaukosäätimellä. Pirun kätevähän tuo on, kun hönkii lämmintä suoraan laseille. Ei tarvitse edes pitkään olla päällä, että ikkunat on jo sulat.
 
Liittynyt
11.12.2018
Viestejä
826
Mulla on vuoden 2016 auto ja siinä on Calixin letkulämmitin ja 2000W sisätilalämmitin. Tolpassa olon huomaa vain sisätilan lämpötilasta ja sulista laseista. Käynnistyksessä en huomaa mitään eroa onko ollut tolpassa vai ei.
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
2 058
Mulla on vuoden 2016 auto ja siinä on Calixin letkulämmitin ja 2000W sisätilalämmitin. Tolpassa olon huomaa vain sisätilan lämpötilasta ja sulista laseista. Käynnistyksessä en huomaa mitään eroa onko ollut tolpassa vai ei.
Tarpeeksi pakkasta niin yleensä kyllä huomaa ;)
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 144
Tiedä sitten onko noi letkulämppärit minkälaisia, mutta ainakin calixin säteilylämppäri kun on pari tuntia tohottanut moottorin pohjassa niin tuolla -15~-20˚C kieppeillä kyllä lähtee huomattavasti vetreämmän oloisesti kone pyörimään kuin kylmänä...

Kyllähän se käyntiin lähtee ilmankin, mutta paremman kuuloisesti kun on lämmitetty.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
677
Jotku autot vaatii koodailua mikäli aikoo letkulämppäriä käytellä, ei muuten lämpene kuin pätkä vesiletkua. Omat kokemukset parista bensasta ja yhdestä dieselistä on kyllä osoittaneet, että -20 nurkille kun mennään pakkasen kanssa niin selvästi nätimpi on käyntiääni startin jälkeen kun esilämmitys tehty. Käyntiin on lähteny autot aina laakista, mikäli vain on ollut virtaa siihen yhteen starttiin.

Webastolla mennään tällä hetkellä ja ainakin toistaiseksi on akku riittänyt kun kerran joulun aikaan latasin täyteen älylaturilla. Toisen kerran voisi käyttää laturin päässä varmuuden vuoksi tämän kuun aikana. Aika hyvin tuntuu nyrkkisääntö pitävän paikkansa että yhtä kauan ajoa kuin lämmitystä, 20-30min olen lämmittänyt ja työmatka on n. 20min suuntaansa. -30 keleillä ajelin mutkan kautta että tuli semmonen 30min ajoa.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Sakuilla on noita puljuja, jotka tyyliin myy kunnostettua webastoa takuulla x rahalla, haluavat vanhan takaisin vaihdossa. Alle tonnin hommasta oli kyse. Mikähän se firma oli..
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 900
Saanen epäillä mutta ehkäpä se on vain tää mun luonne..
Varmaan aika monta tekijää tuossakin, oma Fordin omalla motilla oleva Diesel Mondeo kyllä lähtee -15C siinä missä +15C. En onneksi ole joutunut -30C kokeilemaan kun ei ole lämppärin johto unohtunut tai ajastus. Kesällä laitettiin uudet hehkut.

Kaikki muut omat bensa tai diesel-autot on olleet enemmän tai vähemmän nihkeitä lähtemään -30C kun taasen ensimmäinen oma sotaratsu -87 Mazda 929 2.4l lähti talvella kaikilla pakkasasteilla kuin palmun alta. Itse asiassa jos tarkkoja ollaan niin kesällä se lähti heikommin käyntiin kuin talvella.
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
2 058
Jostain muistelen lukeneeni että päästöjen vähentämisen takia pitäs lämmitellä jo kun mennään alle +5 (enpä kyl vielä itte sillon lämmittele)
 
Liittynyt
09.01.2017
Viestejä
624
Montako autoa on särkynyt siitä ettei lämmitintä ole käytetty?
Liikkeestä käytettynä ostetusta puntosta jäätyi syyläri motarille kiihdyttäessä kylmällä koneella. Luonnollisesti keitti ja meni romuksi koko vehje. Mahdollisesti tilanne olisi ollu vältettävissä, jos en olisi luottanut että liikkeessä tarkistettu edes nesteen pakkaskestävyys, mutta taatusti esilämmittällä olisi tuolta välttynyt myöskin.
Toisaalta emt miksi asiaa edes kommentoin kun nykyisellä meganella ei ole edes tolppapaikkaa ja hyvin on pärjännyt.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
3 993
Mistä materiaalista kannattaa tehdä viimasuoja maskin taakse? Jotain halpaa ja tummaa ja nippusiteillä ajattelin kiinnittää. Ylempi maski lähtee helposti irti, niin sinne taakse saa piiloon suojan. Alamaskissa on iso lisävalopaneeli, minkä vuoksi erillistä suojaa ei oikein saa mahtumaan. Toki sekin blokkaa viimaa ainakin hieman.

Calixin 550W letkulämmitin pitäisi asentaa Passattiin ja vaikuttaisi aika simppeliltä hommalta, kun asennusletku on hyvin käsillä. Sisäpistoke taitaa jäädä ainakin toistaiseksi asentamatta, kun vaikutti aika työmaalta. Jonkunlainen läpivienti löytyy akun takaa, mutta paksu panssarijohto ei kovin pienistä aukoista mahdu ja jos sen saa sisälle, niin seuraavaksi pitäisi saada keskikonsolin läpi matkustajan jalkatilaan. Kilowatin PTC-vastus tuntuu toimivan aika mukavasti, niin jospa sillä, esilämmittämällä ja jääraapalla pärjäisi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 719
Pahvi toimii viimasuojana oikein mainiosti.
Kyllä silti kävisin katsomassa, varsinkin alemmas, jotain mikä ei pehmene ja/tai muotoudu kostuessaan.

Isäukko taisi Etolasta, tms hakea muutaman millin paksuista vaahtomuovin tapaista jota on helppo leikata muotoon ja rei'ttää nippusiteitä varten, kun C-mersuun suojia joskus kaipasi...
 
Liittynyt
06.09.2018
Viestejä
641
Kyllä silti kävisin katsomassa, varsinkin alemmas, jotain mikä ei pehmene ja/tai muotoudu kostuessaan.

Isäukko taisi Etolasta, tms hakea muutaman millin paksuista vaahtomuovin tapaista jota on helppo leikata muotoon ja rei'ttää nippusiteitä varten, kun C-mersuun suojia joskus kaipasi...
No vaikka telttamaton/makuualustan hakee. Ohuimmat ja halvimmat alle 5€ 6mm paksut vettä imemätöntä vaahtomuovia

Retkipatja 50x180cm rulla

Jotain hieman arvokkaampia malleja on mustanakin tai alumiinin värisenä näkynyt.

Sit toki myös 3€ avaruushuopa.
Atom outdoors avaruushuopa
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 719
Liittynyt
06.09.2018
Viestejä
641
Harmaata oli, sopi hyvin maskin taakse.

Taisi olla tätä, en muista oliko 3mm vai 6mm:
www.etola.net | Solumuovi 6 mm metritavara
Harmaata ollut myös viimeksi HongKongin tavaratalossa kun hakenut noita retkipatjoja. Etolassa toki parempi valikoima, jos nyt sellainen sattuu oleen lähellä. Noita telttamattoja kun on Hongkongit, motonetit, biltemat, marketit aina urheiluliikkeitä myöten. Samaa tavaraa kuin toi Etolan.
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 112
48€ merkkikohtainen maskisuoja nettikaupasta kliks kliks, nouto postista, paikoilleen ruuvarilla muutamalla sormenliikkeellä ruks ruks.

Retkipatjoja ... :confused2:
 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 419
Itsekin meinasin tilata tuollaisen muovisen viima/maskisuojan ylämaskiin ja näyttää kuvissa ainakin ihan ok näköiseltä.
Itsellä on kyllä webasto kaukosäätimellä mutta jos lakkaa toimimasta on kyllä kylmät oltavat kun nykymoottorit eivät anna lämpöä riittävästi.
Nuo aikasemman viritykset olivat niin rumia eikä kestänyt painepesurin käyttöä erityisen hyvin.
Työautoissa on käyteety aina jotain paksumpaa solumovin tapaista millä on nippareilla kiinni ellei ole vakoina jotain.

PAHVIA ei KANNATA käyttää kun se voi tukkia jäähdyttimen kun tulee märäksi.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
824
Itsekin meinasin tilata tuollaisen muovisen viima/maskisuojan ylämaskiin ja näyttää kuvissa ainakin ihan ok näköiseltä.
Itsellä on kyllä webasto kaukosäätimellä mutta jos lakkaa toimimasta on kyllä kylmät oltavat kun nykymoottorit eivät anna lämpöä riittävästi.
Nuo aikasemman viritykset olivat niin rumia eikä kestänyt painepesurin käyttöä erityisen hyvin.
Työautoissa on käyteety aina jotain paksumpaa solumovin tapaista millä on nippareilla kiinni ellei ole vakoina jotain.

PAHVIA ei KANNATA käyttää kun se voi tukkia jäähdyttimen kun tulee märäksi.
Mulla ainakin saa lisälämmittimen päälle myös ajon ajaksi, jos vaan haluan laittaa sen päälle. Viimasuojia ei taida edes saada omaan autoon.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
850
Juu ei kai viimasuojat enää ole nykypäivää. Itsellä alkaa webasto automaattisesti lämmitellä taustalla, jos ulkona on tarpeeksi kylmä. Tosin harvoinpa sitä tähän aikaan vuodesta enää kylmään autoon istuu, yleensä se on lämmitetty.
 
Liittynyt
25.01.2017
Viestejä
346
Calixin 550W letkulämmitin pitäisi asentaa Passattiin ja vaikuttaisi aika simppeliltä hommalta, kun asennusletku on hyvin käsillä. Sisäpistoke taitaa jäädä ainakin toistaiseksi asentamatta, kun vaikutti aika työmaalta. Jonkunlainen läpivienti löytyy akun takaa, mutta paksu panssarijohto ei kovin pienistä aukoista mahdu ja jos sen saa sisälle, niin seuraavaksi pitäisi saada keskikonsolin läpi matkustajan jalkatilaan. Kilowatin PTC-vastus tuntuu toimivan aika mukavasti, niin jospa sillä, esilämmittämällä ja jääraapalla pärjäisi.[/QUOTE]

Tä, nuin aneemista sulanapito elementtiä kannata mihinkään laittaa. TT-Thremon 1000w kiertovesipumpulla minimissään jos letkulämppäriä meinaat laittaa.
 
Liittynyt
09.04.2018
Viestejä
1 989
Juu ei kai viimasuojat enää ole nykypäivää. Itsellä alkaa webasto automaattisesti lämmitellä taustalla, jos ulkona on tarpeeksi kylmä. Tosin harvoinpa sitä tähän aikaan vuodesta enää kylmään autoon istuu, yleensä se on lämmitetty.
Nehän nimenomaan on tätäpäivää, kun moottorit ei tuota hukkalämpöä entiseen malliin. Ilman viimasuojia webastot jauhaa kokoajan lisälämpöä. Vanhat autot pysyi lämpiminä ilmankin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 011
Jostain muistelen lukeneeni että päästöjen vähentämisen takia pitäs lämmitellä jo kun mennään alle +5 (enpä kyl vielä itte sillon lämmittele)
Itse lämmittelen heti kun laskee alle nollan ihan vaan sen takia ettei tarvitse laseja raapia. Yllättävän tiukassa on välillä jää jo ihan parin asteen pakkasella.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
824
Juuri tuli haettua Ruotsista Volvo, jossa on webasto. Webaston voi kytkeä VOC-sovelluksen avulla, tai ajastaa ajotietokoneesta. Varsin muikea systeemi!
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 648
Talvea ajatellen kannattaa myös pitää mielessä, että vaikka mittaristo kertoo moottorin olevan normaalilämpöinen, voi se olla esim. 60 astetta riippuen automallista. Oman dieselin lämmöt pakkasilla laski kaupungissa 75 asteeseen mittarin tököttäessä tasan 90c, kunnes laittoi maskin umpeen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 324
Viestejä
4 192 019
Jäsenet
70 723
Uusin jäsen
RSpa76

Hinta.fi

Ylös Bottom