Taloyhtiön hallitus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja reeman
  • Aloitettu Aloitettu
Lainaan itseäni tähän parista viestistä:

+

+


Eli tuohon vastikkeeseen kuuluu nyt myös ulkoistettu lumien huolto ja tuo 50/50Mb netti.

Jos on jotain "pientä" siihen ei kysellä eikä tarvita isännöintifirman apua. Eli osataan itse kilpailuttaa tarjouksia (esim. maalämpö kilpailutettiin itse hallituksen puolelta ei siinä tarvita kallista ulkopuolista apua), ostaa esim. lautoja ja maalia tai siemeniä jos tarvii jotain istuttaa, maalata, korjata. On yhteiset työkalut ja jokainen ajelee sen oman etu ja takakaistaleen nurmikosta.

Kun esim. kiuas hajosi tilasin uuden Gigantista toimituksen & asennuksen kera. Laitoin sähköpostilla kuvan asennustodistuksesta isännöitsijälle sekä hallituksen puheenjohtajalle.

Jos on jotain asioita mistä en ole varma niin kysyn. Esim. kun terassin ulkovalo hajosi (paloi) laitoin hallituksen PJ:lle kyselyn. Kävi ilmi että osakkaan (minun) vastuullani, normi kanta ja kerrottiin missä olisi tikapuita jos tarvetta.. ..otin keittiöjakkaraa ja vaihdoin ledilampun tilalle..

Eikä todellakaan tarvita hallituksen PJ:tä, isännöitsijää tai jotain "tarkastajaa" vetämään asennuskaljaa ja katselemaan vieressä kun tuollaisia juttuja tehdään. Joko ne saa tehtyä itse tai sitten ammattilaiset tekevät ja heiltä tulee paperit kyllä & vastaavat työstään. Joku ulkopuolinen tarkastaja mitä se osaisi tehdä? Katsoa kun tyypit poraavat maakaivoa ja vetävät putkea maalämmön yhteydessä? Neuvoa ehkä tekijöitä.. ..tuskin.
Niin, kun se ei kaikkialla ole näin helppoa. Oli sitten ulkoinen isännöitsijä tai ei.

Meilläkin on yhtiö joka tuolta vuodelta -65 ja kun isännöinti on ennen hoidettu yhden osakkaan toimesta niin homma ollut aika villiä ja vapaata. Mistään ei löydy dokumentteja (ei näitä ole oikein aikaisemmin kyseltykään).
 
Niin, kun se ei kaikkialla ole näin helppoa. Oli sitten ulkoinen isännöitsijä tai ei.

Meilläkin on yhtiö joka tuolta vuodelta -65 ja kun isännöinti on ennen hoidettu yhden osakkaan toimesta niin homma ollut aika villiä ja vapaata. Mistään ei löydy dokumentteja (ei näitä ole oikein aikaisemmin kyseltykään).

Ei se toinenkaan ääripää tietysti hyvä ole. Eli "tosi hyvä yhtiö, mitään ei ole tarvinut koskaan korjata ja halpa vastike" sitten ei saada lainaa, kaikki on tekemättä ja jokaista asiaa vastustetaan henkeen & vereen.

Jokainen saanut tehdä mitä itse haluaa ilmoittamatta eikä ketään edes kiinnostanut. Maksimissaan se yksi henkilö joka toiminut isännöitsijänä on todennut että "kyllähän sää osaat, tee vaan" eikä mitään tietysti laiteta ylös. Ehkä se pakollinen yhtiökokouskin on parin kaverin ryyppykerho missä nähdään, juodaan se pullo ja todetaan että kaikki kunnossa, mitään ei tarvi tehdä eikä kirjata ylös. Sitten jossain vaiheessa tulee se karu herätys kun eletty kädestä suuhun eikä ole yhtään ylimääräistä jos jotain pitäisi korjata tai uusia.

Toki suurin osa asioista on tekemättä ja remontteja lykätty kun pahimmillaan suurin osa on "alkuperäisiä asukkaita" jotka nykyisin eläkkeellä ja odottavat että ei ainakaan heidän aikanaan mitään tarvitse tehdä.
 
Asia tullut uutena asukkaan vähän yllätyksenä, kuten myös 13500€ hallintokuluja 15 asunnon rivarissa etelä- Suomessa. Aika paksu hinta mielestäni> on n. 25% vastikkeesta, kun kai 10% on normaalia? Toki pieni yhtiö
Meillä noin tuo sama 42 asunnon kerrostalossa mikä voidaan laskea olevan etelä-suomessa. Tuohon sisältyy isännöintoi, tilintarkastus, kokouspalkkiot, pankki-, maksu-, kopiointi ja postituskulut, mistä suurimmat isännöinti, tilintarkastus ja pankki- ja maksuliikennekulut.
 
Helsingissä pitää vaan maksaa.. Meillä oli totaalisen paska isännöinti, nähtävästi isännöitsijä oli juuri saanut burnoutin, niin nykyinen keskiverto/normaali isännöitsijä tuntuu juhlalta, vaikka tykkääkin laskuttaa kaikesta.

--

Juuri sain hallituksen puheenjohtajana tarjouksia, joissa uusi isännöinti lupaa säästöjä - kilpailuttamalla meidän sopimukset. Ehh.. toimiva hallitus ja isännöitsijä tekee tuota normaalisti ja automaattisesti. Meillä ei ole kokouksissa kampaviinereitä, ja teemme niissä oikeita töitä.
Lisäksi olemme vähentäneet kokoukset minimiin, niin ei tästä oikeaa palkkaa saa. Mutta taloyhtiö säästää rahaa.

--

Katsoin silloin huonon isännöitsijän aikaan , paljon maksaisi ammattihallitus, ja juu, ei todellakaan. Viime tilikaudella laskutimme yhden (1) kokouksen ja se on henkilökohtainen ennätys, kun järjestäytymiskokous on lakisääteinen vakio. Jotekin vain sähköpostissa sovitut asiat jäi laskuttamatta, ja en minä valita - tässä säästi kaikki.
 
Helsingissä pitää vaan maksaa.. Meillä oli totaalisen paska isännöinti, nähtävästi isännöitsijä oli juuri saanut burnoutin, niin nykyinen keskiverto/normaali isännöitsijä tuntuu juhlalta, vaikka tykkääkin laskuttaa kaikesta.

--

Juuri sain hallituksen puheenjohtajana tarjouksia, joissa uusi isännöinti lupaa säästöjä - kilpailuttamalla meidän sopimukset. Ehh.. toimiva hallitus ja isännöitsijä tekee tuota normaalisti ja automaattisesti. Meillä ei ole kokouksissa kampaviinereitä, ja teemme niissä oikeita töitä.
Lisäksi olemme vähentäneet kokoukset minimiin, niin ei tästä oikeaa palkkaa saa. Mutta taloyhtiö säästää rahaa.

--

Katsoin silloin huonon isännöitsijän aikaan , paljon maksaisi ammattihallitus, ja juu, ei todellakaan. Viime tilikaudella laskutimme yhden (1) kokouksen ja se on henkilökohtainen ennätys, kun järjestäytymiskokous on lakisääteinen vakio. Jotekin vain sähköpostissa sovitut asiat jäi laskuttamatta, ja en minä valita - tässä säästi kaikki.
Kannattaa muistaa, että hallituksessa ei makseta pelkästään työstä. Siellä olevilla on oikeasti vastuita ja velvoitteita joiden laiminlyönti voi johtaa korvauksiin, sakkoihin ja vankilaan.

Jossain pienessä yhtiössä riskit ovat tietenkin pieniä, mutta en itse suostu niitä kantamaan kovin pienestä rahasta.

Tää tuntuu unohtuva kovin monelta, jotka eivät tätä ammattina tee.
 
Meilläkin aiemmin oli ihan fiksu linja että ihan pikkuhommista ((sisä)seinän maalaaminen tms) ei tarvinnut edes ilmoitella mihinkään, kuului "normaaliin asunnon kunnon ylläpitoon" ja suuri osa (esim hanan vaihto) meni ihan asiakirjavalvonnalla mutta sitten jossain vaiheessa isännöitsijä rupesi vinkumaan jokaisesta pienestäkin hommasta remppalupaa ja yritti tyrkyttää valvojaa joka hommaan.

Asunto-osakeyhtilaissa on määrätty, että mistä remonteista pitää tehdä ilmoitus. Ei tuollaista asiaa tarvitse erikseen taloyhtiössä päättää.. Tietenkään mistään seinän maalauksista ei ilmoiteta mitään.


Siis firma on Tahkola ja hinta on 200€, mikä on varmaan sopivan vähän että moni ei ala ulisemaan. Kyse on ihan periaatteesta. Perustelin monelta kantilta, että miksi valvojaa ei tarvita ja tänään tuli lupa pienimuotoisesta keittiörempasta (hana ja allas), mutta valvojan kera koska merkittävä muutos? Häntä minusta heiluttaa koiraa tässä, eli isännöitsijä hallitusta. Varmaan pelotellaan sopivasti, niin hallitus ei uskalla vastustaa.

Ihan älytöntä rahastusta tuollaisesta pikkuhommasta.
 
Meilläkin aiemmin oli ihan fiksu linja että ihan pikkuhommista ((sisä)seinän maalaaminen tms) ei tarvinnut edes ilmoitella mihinkään, kuului "normaaliin asunnon kunnon ylläpitoon" ja suuri osa (esim hanan vaihto) meni ihan asiakirjavalvonnalla mutta sitten jossain vaiheessa isännöitsijä rupesi vinkumaan jokaisesta pienestäkin hommasta remppalupaa ja yritti tyrkyttää valvojaa joka hommaan. Muutenkin isännöitsijällä ilmeisesti alkoi "kusi nousta päähän" kun meininki meni ihan älyttömäksi. Pistettiin sitten isännöitsijä kilpailutuksen kautta vaihtoon ja tuli kyllä paljon fiksumman oloinen tilalle. Aikaisempi isännöitsijä ei edes lähtenyt kilpaan mukaan, totesi vaan että "kertokaa sitten kilpailutuksen tulos niin hän pistää euron halvemman hinnan mitä halvin oli tarjonnut". Todettiin vaan että kun et ollut kilpailutuksessa mukana niin olet automaattisesti ulkona.
Hanathan kuuluu taloyhtiön vastuulle.
 
Kannattaa muistaa, että hallituksessa ei makseta pelkästään työstä. Siellä olevilla on oikeasti vastuita ja velvoitteita joiden laiminlyönti voi johtaa korvauksiin, sakkoihin ja vankilaan.

Jossain pienessä yhtiössä riskit ovat tietenkin pieniä, mutta en itse suostu niitä kantamaan kovin pienestä rahasta.

Tää tuntuu unohtuva kovin monelta, jotka eivät tätä ammattina tee.

Se vastuujuna meni jo. Minä olin vastuussa puheenjohtajana ja hallituksen edustajana miljoonaremontissa (linjasaneeraus). Sitten yksi ärsyttävä osakas kampesi itsensä pöytäkirjantarkastajaksi, kun meille piti myöntää vastuuvapaus seuraavassa yhtiökokouksessa - ja kieltäytyi allekirjoittamasta pöytäkirjaa, jos ei saanut siihen omia lisäyksiä. Se on vieläkin hänen osaltaan allekirjoittamatta. Tästä on 7-8 vuotta. Silloinen isännöitsijä kävi vielä kotiovella yrittämässä allekirjoitusta.

Sen jälkeen en ole stressannut suuresti asioista. Tästä tuli niin paljon stressiä, että se vaikutti jo lomaviihtyvyyteen. Taisi olla ainoa kesä, kun en nauttinut grillailusta pihalla, vaan tein sitä vihaisena ja tavan vuoksi.

--

Muista vastuista selviää hoitamalla asiat säntillisesti. Meillä kaatui nainen pihalla puutteellisen hiekoituksen(?) seurauksena. Pystyimme osoittamaan, että hiekoitus oli kunnossa (huoltoyhtiö oli tarpeeksi usein hiekoittanut), niin taloyhtiön/hallituksen ei tarvinnut maksaa korvauksia.

--

..ja pääasiassa hoidat omaa omaisuuttasi; minullakin on kaikki rahat melkein kiinni omassa asunnossa, niin ei anneta sen mennä hunningolle.
 
Ei tarvitse joo maksaa mutta kuuluvat silti taloyhtiön vastuulle.
Kunnossapitovastuu voi siirtyä osakkaalle. Ja yhtiöjärjestyksessähän määritellään mikä on yhtiön vastuulla ja mikä osakkkaan. Voi olla eroavaisuuksia yhtiöden välillä. Monesti jos vaihdetaan esim hana yhtiön normaalitasosta poikkeavaan, voi kunnossapitovastuu siirtyä osakkaan vastuulle.


 
Isännöitsijöissä on paljon näitä pitkään toimineita jääriä joilla on oma (erittäin vahva) mielipide miten asiat hoidetaan eikä siihen vaikuta se miten ne lakien tai vastuujaon mukaan pitäisi mennä. Pahimmat tekevät kaikki päätökset itse kysymättä hallitukselta mitään tai miettimättä mikä on taloyhtiön etu asiassa.
Niin oli meidänkin taloyhtiössä joka on 6v. vanha. Sitten vissiin alkoi ryyppääminen isännöitsijällä tjs. Vaimo siis hallituksessa. Unohtui vähän laskujen maksu eikä oikein jaksanut vastata puhelimeen. Lähti aika nopeasti luiskaan se ukko.

edit. Niin juu, ja sama ukko mokasi meidän taloyhtiön sähkösopparin. Tuli vissiin pari-kolme tonnia lisää laskua yhtiölle siitä. No kyseisen isännöitsijän firma hyvitti sen. Silti vaihdettiin firmaa.
 
Viimeksi muokattu:
Sanotaan että isännöitsijän vaihto kannattaa ajoittaa tilikauden vaihteeseen. Onko tällä oikeasti kauhean iso merkitys jos kuitenkin ennestään on kirjanpito osaavissa käsissä eikä sen osalta pitäisi vaihdossa olla ihmeitä.

Tällä hetkellä taloyhtiöllä ei ole edes lainaa jonka käsittely vaikeuttaisi siirtoa. Syksyllä on tulossa isompi remontti johon on alustava lainatarjous pöydällä, sitä ennen olisi vaan kätevä hoitaa isännöinnin vaihto joka on ollut jonkin aikaa suunnitelmissa.

Vajaa vuosi on menty pienessä yhtiössä Tahkolan Talotili ratkaisulla, mutta oma vapaa-aika alkaa olla niin vähissä että puheenjohtajana tämä on melko työllistävä toimintatapa. Ja yhtiössä ei juurikaan muilla tunnu kiinnostusta asioihin olevan. Tämän takia kokoaikainen isännöitsijä olisi harkinnassa.
 
Ei mitään remontteja, paitsi ehkä 10-vuotis tarkastukseen liittyviä juttuja. Edellisenä vuonna kulut oli 15000€, eli tonni per kämppä vuodessa. Ja silloin ei mitään hankkeita ainakaan. Huollot sun muut ei kuulu tähän. Ensi viikkolla otan asian esille yhtiökokouksessa, niin olisi kiva saada referenssiä että minkälaisia kuluja muilla yhtiöillä on? Isot yhtiöt eivät varmasti ole relevantteja vertailukohteita.

Meillä siis hallintokulut 25%, ihan saman verran kuin lämmityskulut.

IMG_5177.jpeg

No niin, yhtiökokous pidetty ja tunnelmahan yltyi jopa kiihkeäksi, kun tein pienen esityksen hallintokuluista verrattuna yleiseen tasoon. Ainoastaan hpj oli sitä mieltä, että kaikki on nykyään kallista, ei aiheuta toimenpiteitä. Isännöitsijältä ei saatu oikein mitään irti hallintokulujen suuruudesta tai niiden perusteista. Varsin vaisuksi meni isännöitsijä muutenkin. Luulisin että isännöitsijän kilpailuttaminen nytkähti eteenpäin, koska esim eräs hallituksen jäsen oikein kiitteli perustellusta esityksestä ja totesi että kokouksen tahtotila on selkeästi asiaan puuttuminen. Siemen on ainakin saatu itämään.
 
No niin, yhtiökokous pidetty ja tunnelmahan yltyi jopa kiihkeäksi, kun tein pienen esityksen hallintokuluista verrattuna yleiseen tasoon. Ainoastaan hpj oli sitä mieltä, että kaikki on nykyään kallista, ei aiheuta toimenpiteitä. Isännöitsijältä ei saatu oikein mitään irti hallintokulujen suuruudesta tai niiden perusteista. Varsin vaisuksi meni isännöitsijä muutenkin. Luulisin että isännöitsijän kilpailuttaminen nytkähti eteenpäin, koska esim eräs hallituksen jäsen oikein kiitteli perustellusta esityksestä ja totesi että kokouksen tahtotila on selkeästi asiaan puuttuminen. Siemen on ainakin saatu itämään.
Hyvää duunia. Pääkirjan/laskut kun pläräisi läpi niin aika äkkiä noihin löytyisi selitys. En nyt muista oliko aiemmin jo puhetta että mistä tuo hallintokulu tarkalleen teillä koostuu? Kyllähän tuo pitäisi pystyä erottelemaan isännöitsijän kiinteään veloitukseen ja sitten kaikkiin erillisveloituksiin ihan hyvinkin tarkkaan. Ainakin hallituksen PJ:llä pitäisi kyllä olla pääsy joka ikiseen laskuun jonka isännöinti on yhtiöltä laskuttanut.

Tuollaiset "kaikki on kallista" väitteet kertoo vain PJ:n osaamattomuudesta tai viitsimättömyydestä. Oikeastaan vain alleviivaa sitä, että yhtiöstä löytyisi varmasti säästettävää vaikka palvelutaso ei edes kärsisi. Omat lempparit edustamassani taloyhtiössä:
- Jätemaksut -30% optimoimalla jäteastiat ja tyhjennysvälit
- Sähkökulut reippaasti alaspäin siirtymällä toistaiseksi voimassa olevista sopimuksista määräaikaisiin
- HPJ:n aktiivisuus siinä, ettei kaikkia pikkuhommiakin teetetä ulkopuolella
 
Hyvää duunia. Pääkirjan/laskut kun pläräisi läpi niin aika äkkiä noihin löytyisi selitys. En nyt muista oliko aiemmin jo puhetta että mistä tuo hallintokulu tarkalleen teillä koostuu? Kyllähän tuo pitäisi pystyä erottelemaan isännöitsijän kiinteään veloitukseen ja sitten kaikkiin erillisveloituksiin ihan hyvinkin tarkkaan. Ainakin hallituksen PJ:llä pitäisi kyllä olla pääsy joka ikiseen laskuun jonka isännöinti on yhtiöltä laskuttanut.

Tuollaiset "kaikki on kallista" väitteet kertoo vain PJ:n osaamattomuudesta tai viitsimättömyydestä. Oikeastaan vain alleviivaa sitä, että yhtiöstä löytyisi varmasti säästettävää vaikka palvelutaso ei edes kärsisi. Omat lempparit edustamassani taloyhtiössä:
- Jätemaksut -30% optimoimalla jäteastiat ja tyhjennysvälit
- Sähkökulut reippaasti alaspäin siirtymällä toistaiseksi voimassa olevista sopimuksista määräaikaisiin
- HPJ:n aktiivisuus siinä, ettei kaikkia pikkuhommiakin teetetä ulkopuolella
Eiköhän PJ:n näkökulmasta homma ole niin, että kaikki toimii hänen kannaltaan hyvin ja ihminenhän ei muutoksista oikein tykkää, miksi muuttaa toimivaa? Ei isännöinnistä olekaan valitettavaa, mutta onko se tuplaveloituksen arvoista?

Kulut on kyllä näkyvissä: Eli 13500€, joista noin:
Isännöitsijä 7900
Isän. Kokouspalk 1450
Asiantuntijapal. 1500
Tilintarkastus 500
Toimistomaksut 1200 (kuullostaa rajulta nykypäivänä 😀)
Pankkikulut 1000€ (tämäkin aika paljon?)

Meillä hallitus ei ota palkkiota.
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän PJ:n näkökulmasta homma ole niin, että kaikki toimii hänen kannaltaan hyvin ja ihminenhän ei muutoksista oikein tykkää, miksi muuttaa toimivaa? Ei isännöinnistä olekaan valitettavaa, mutta onko se tuplaveloituksen arvoista?

Kulut on kyllä näkyvissä: Eli 13500€, joista noin:
Isännöitsijä 7900
Isän. Kokouspalk 1450
Asiantuntijapal. 1500
Tilintarkastus 500
Toimistomaksut 1200 (kuullostaa rajulta nykypäivänä 😀)
Pankkikulut 1000€ (tämäkin aika paljon?)

Meillä hallitus ei ota palkkiota.
Minkä kokoinen taloyhtiö kyseessä?
 
Eiköhän PJ:n näkökulmasta homma ole niin, että kaikki toimii hänen kannaltaan hyvin ja ihminenhän ei muutoksista oikein tykkää, miksi muuttaa toimivaa? Ei isännöinnistä olekaan valitettavaa, mutta onko se tuplaveloituksen arvoista?

Kulut on kyllä näkyvissä: Eli 13500€, joista noin:
Isännöitsijä 7900
Isän. Kokouspalk 1450
Asiantuntijapal. 1500
Tilintarkastus 500
Toimistomaksut 1200 (kuullostaa rajulta nykypäivänä 😀)
Pankkikulut 1000€ (tämäkin aika paljon?)

Meillä hallitus ei ota palkkiota.
Meillä puolet pienempi yhtiö, mutta sen pohjalta kommenttia noihin alla. Aika paljon teillä kyllä törsätään turhaan. Tuon kun konvertoit osakkaille euroiksi/kuukaudessa/asunto niin alkaa varmaan eri tavalla kiinnostamaan.

Isännöitsijä: Maksaa meillä noin puolet.
Kokouspalkkiot: Enintään kolmasosa tuosta. Kuinka monta/paljon palavereja teillä hallitus pitää jos on saatu 1500 euroa turattua siihen? Pitäisi keskustelua pystyä käymään kokousten ulkopuolellakin ja palaveerata vain kun on tarve.
Asiantuntijapalkkiot: Ei paha, varsinkin jos on jotain tarkastushommia/reklamaatioita/tms. ollut.
Tilintarkastus: 0 euroa, koska emme tee pienessä yhtiössä tilintarkastusta tai toiminnantarkastusta, sillä yhtiöjärjestys on sellainen että se mahdollistaa tämän. Toki mitä isompi yhtiö niin sitä todennäköisemmin näitä tehdään.
Toimistomaksut: Noin 100 euroa.
Pankkimaksut: Noin 500 euroa.
 
Meillä puolet pienempi yhtiö, mutta sen pohjalta kommenttia noihin alla. Aika paljon teillä kyllä törsätään turhaan. Tuon kun konvertoit osakkaille euroiksi/kuukaudessa/asunto niin alkaa varmaan eri tavalla kiinnostamaan.

Isännöitsijä: Maksaa meillä noin puolet.
Kokouspalkkiot: Enintään kolmasosa tuosta. Kuinka monta/paljon palavereja teillä hallitus pitää jos on saatu 1500 euroa turattua siihen? Pitäisi keskustelua pystyä käymään kokousten ulkopuolellakin ja palaveerata vain kun on tarve.
Asiantuntijapalkkiot: Ei paha, varsinkin jos on jotain tarkastushommia/reklamaatioita/tms. ollut.
Tilintarkastus: 0 euroa, koska emme tee pienessä yhtiössä tilintarkastusta tai toiminnantarkastusta, sillä yhtiöjärjestys on sellainen että se mahdollistaa tämän. Toki mitä isompi yhtiö niin sitä todennäköisemmin näitä tehdään.
Toimistomaksut: Noin 100 euroa.
Pankkimaksut: Noin 500 euroa.
Muistaakseni 4 vuodessa ja siis hallitus ei ota mitään.
 
Muistaakseni 4 vuodessa ja siis hallitus ei ota mitään.

Voi tietty miettiä tarvitseeko 4 hallituksen kokousta/vuosi jos ei ole mitään ylimääräisiä projekteja. Meillä 23 asunnon rivari missä isännöitsijän kaikki palkkiot n. 6500€/vuosi, lisäksi noita toimistokuluja.

Hallitus yleensä kokoontuu kahdesti vuodessa, eli yhtiökokouksen jälkeen ns. järjestäytymiskokous ja alkuvuodesta hyväksytään tilinpäätös.. kerran vuodessa pitäisi käydä syömässä taloyhtiön piikkiin (ilman isännöitsijää) mutta se on tehty n. kerran kymmeneen vuoteen. Muuten hallitus sopii asioista lähinnä WA -ryhmässä jossa päätetään asioista ja kerrotaan isännöitsijälle jos sen pitää tehdä jotain ylimääräistä.
 
Voi tietty miettiä tarvitseeko 4 hallituksen kokousta/vuosi jos ei ole mitään ylimääräisiä projekteja. Meillä 23 asunnon rivari missä isännöitsijän kaikki palkkiot n. 6500€/vuosi, lisäksi noita toimistokuluja.

Hallitus yleensä kokoontuu kahdesti vuodessa, eli yhtiökokouksen jälkeen ns. järjestäytymiskokous ja alkuvuodesta hyväksytään tilinpäätös.. kerran vuodessa pitäisi käydä syömässä taloyhtiön piikkiin (ilman isännöitsijää) mutta se on tehty n. kerran kymmeneen vuoteen. Muuten hallitus sopii asioista lähinnä WA -ryhmässä jossa päätetään asioista ja kerrotaan isännöitsijälle jos sen pitää tehdä jotain ylimääräistä.
Täällä mennään samalla taktiikkalla 14 huoneiston rivarissa. Jos jotain isompaa on, niin hallituksen kokouksia on ollut sitten se 3 tai 4. Normisti 2. Ja syömisetkin on jäänyt vähälle, ku on vaikea saada 4 ihmisestä puoliakaan samaan aikaan samaan paikkaan.
 
Yhtiökokous lusittu, ja mitään olennaista muutosta ei ole luvassa, samat naamat jatkavat hallituksessa, ja isännöintiyhtiö jatkaa rahastamista. Onneksi suurimmat remonttit jätettiin toistaiseksi pöydälle, ja vähän pienemmät kunnostustarpeet ovat käyneet ulkopuolisen konsultin kautta, joka näyttäisi olevan varsin hyvin perillä asioista, eikä ole myymässä kenenkään lukuun. Eniten keskustelua syntyy piha alueen istutusten hoidosta ja jätepisteen siisteydestä. Yhtiön talousasiat eivät tunnu kiinnostavan juuri ketään. Minun pitäisi varmasti vääntää rautalangasta kuinka paljon yhtiön löysä taloudenpito näkyy hoitovastikkeessa per asunto niin varmasti alkaisi kiinnostamaan enemmän, vähintään niitä kahta sijoittaja osakasta linjojen päästä.
 
Hyvää duunia. Pääkirjan/laskut kun pläräisi läpi niin aika äkkiä noihin löytyisi selitys. En nyt muista oliko aiemmin jo puhetta että mistä tuo hallintokulu tarkalleen teillä koostuu? Kyllähän tuo pitäisi pystyä erottelemaan isännöitsijän kiinteään veloitukseen ja sitten kaikkiin erillisveloituksiin ihan hyvinkin tarkkaan. Ainakin hallituksen PJ:llä pitäisi kyllä olla pääsy joka ikiseen laskuun jonka isännöinti on yhtiöltä laskuttanut.

Tuollaiset "kaikki on kallista" väitteet kertoo vain PJ:n osaamattomuudesta tai viitsimättömyydestä. Oikeastaan vain alleviivaa sitä, että yhtiöstä löytyisi varmasti säästettävää vaikka palvelutaso ei edes kärsisi. Omat lempparit edustamassani taloyhtiössä:
- Jätemaksut -30% optimoimalla jäteastiat ja tyhjennysvälit
- Sähkökulut reippaasti alaspäin siirtymällä toistaiseksi voimassa olevista sopimuksista määräaikaisiin
- HPJ:n aktiivisuus siinä, ettei kaikkia pikkuhommiakin teetetä ulkopuolella
Mielenkiintoinen keskustelu isännöinnistä ja puh. johtajista. Jos haluaa asioihin vaikuttaa silloin on syytä pyrkiä sinne hallitukseen ja tosiaan ne "laskumapit" voi puh.johtaja kyllä pyytää ja tarkistaa. Aikoinaan teinkin niin, ja totesin muutaman pienen laskun eksyneen kirjanpitoon. En kuitenkaan siihen puuttunut, talossa asuvan isännöitsijän perimän pienen palkkion takia (n. 2-3viikon keskituloisen palkka vuodessa kokouspalkkioineen).

Ei niitä laskuja tilintarkastaja mitenkään pysty tarkistamaan, eli menikö se "maalipurkki" juuri siihen taloyhtiöön. Tietysti jos laskuissa kultasormus niin epäilee, jos sen siis huomaa. Tarkastajiakin on moneksi.

Isännöinti on hyvin mielenkiintoinen homma. Se pitää sisällään niin monipuolisen työn kuvan. Vaaditaan kaikkiin viesteihin vastaamaan, mummot soittelee milloin mistäkin ongelmasta. Pitäisi käydä ainakin viikoittain katsomassa että
talossa ja tontilla on asiat kunnossa. Valita ne kukat sinne kukkapenkkiin jne... Ja sitten jos on remppatulossa tai menossa hommat moninkertaistuu.

Joissain taloyhtiöissä isännöitsijän aikaa voi kulua jopa kymmenkertainen määrä vs. ne missä ei tarvitse juosta alvariinsa.
Niihin matkoihinkin voi kulua ruuhka-aikoina etelässä, jopa (0,5-1h) per suunta.
Palkkio vaikka toi 10000€ jos laskis vaikka 50€/h sillä saa 200h työpanoksen teoriassa, mutta riippuu paljon sen
yrityksen kiinteistäkuluista ja tulostavoitteesta.

Toi liian aikaisin/turhaan korjaamien, sekin maksaa. Sitten vielä, että ollaan erimielisiä tarvitaanko niitä sähköautolatauspisteitä, pitääkö porraskäytävän ovet paikkamaalata kun joissain on kolhuja, vai odotellaanko vielä 10-vuotta ja vasta sitten kerralla rykäistää ja 3- vuoden päästä niissä ollee taas kolhuja.

@Bigfoot007 asiat etenevät yleensä parhaiten, jos kykenet esittämään asiasi uskottavasti ja perustellen niin, että muutkin
huomaavat että toimit myös heidän edun mukaisesti. Jos ei ole siihen valmis, niin... toiset päättävät.
 
Viimeksi muokattu:
Meillä on hallitukselle luvattu yksi ravintola-ateria plus juomat vuodessa, joka siis tapahtuu yhteisesti. Vaimo tuolla on. Vaikka uusi, eli 6v. vanha talo, niin kyllä nuo 36 osakasta keksii vaikka mitä valittamista tai tuhlaamista. Tai no osakkaita ei tainnut olla ihan noin montaa, muutama omistaa useamman huoneiston.

edit. Suurin, ja rahanarvoinen, draama tässä kuuden seitsemän vuoden aikana oli kun isännöitsijä vissiin rupesi juopottelemaan. Tämä johti siihen että sähkösopimus oli liian kallis, yhtiökokouksessa sovittuun nähden, eli oli unohtanut vaihtaa sen. Taloyhtiölle tuli useamman tuhannen euron arvioitua suurempi lasku sähköistä.
Isännöitsijän firma suostui maksamaan erotuksen, kaikesta oli kuitenkin pöytäkirja. Ei tarvinnut kerätä ylimääräistä yhtiövastiketta.
Sitten perus paljon pannaan pihaan rahaa (paljon), koira kusee väärään paikkaan ja kuka niitä autopaikkoja käyttää.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
274 974
Viestejä
4 738 350
Jäsenet
77 255
Uusin jäsen
Karppisen hankain

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom