Tällaista keskustelua mietinkin aiemmin, onko olemassa, kun itsellä asia on viimeisen 2v ajan ollut hyvin paljon sydäntä lähellä.
Taustaa: 1978 valmistunut 270m2 täystiilitalo Espoossa yhden perheen hallinnoimana siitä asti siirtyi haltuuni 11/20 ja olen varsin kova optimoimaan asioita joihin voin vaikuttaa.
Taloa on tässä remontoitu jonkin verran pintojen ja neljän alkuperäisen ikkunan + 2x oven osalra, mutta nyt tuli viimein päivitettyä 2/3 ILP uusiin.
2007 tienoilla täällä on tehty idioottimainen ratkaisu siirtyä öljy - > Suorasähkö tuhoten valmis lämmönjakojärjestelmä samalla.
Pohdin pitkään isomman remontin tekemistä (lattialämmitys) ja MLP tai IVLP hankkimista, mutta perhearki ja muun elämän hektisyys ajoi menemään helppoa tietä. Eikä kyllä TMA-laskelma mukavuuskertoimellakaan saanut asian läpi ajamista edesautettua.
Talo on neljässä eri tasossa (1+1+2) ja asennettuna oli 3x ILP, joista yksi oli kahden sisäyksikön Multi-malli. Ikää näillä oli 20v (multi) ja 15v normaaleilla.
Etäohjattavia Adaxin 800w sähköpattereita löytyi aikanaan sopivaan hintaan tarjouksessa, niin ostin niitä 8kpl.
Kuudelle olen löytänyt paikan, jossa niitä voi tarvita, mutta esim tänä vuonna kesän jälkeen ne ei ole olleet sekuntiakaan päällä. Ylimmässä kerroksessa on takka, jolle tontilta syntyi n. 20 pinokuutiota polttoainetta, joten totesin multi-ilpin yläkerran yksikön tarpeettomaksi.
2vko sitten päivitettiin multi ja toinen 15v vanhoista pumpuista Panasonicin HZ35XKE-malleihin, joten mielenkiintoinen talvi on edessä.
Helmikuussa 2022 talouden toinen auto vaihtui sähköön ja se on lataushäviöineen vienyt n. 2100kWh + lainalla olleeseen taidettu lyödä 200kWh oman tisletuotepolttimen ollessa remontissa.
Kesät viilennetään se mitä tarvitsee, lämmintä pidetään niin ettei tarvitse pukeutumista sen takia miettiä ja ilmanvaihto on painovoimainen riittävillä korvauksilmoilla. 6 ruuvin ja noiden patterien anturien kautta on säädöt haettu varsin optimaalisiksi ja yhden oven kääntö ympäri auttoi luokkaa 2000kwh vuodessa, kun ILP-puhallus pääsee suoraan leviämään siihenkin tilaan.
Suurin "varastaja" vuositasolla on lämminvesivaraaja, mutta niihin hirveän huonosti on saatavilla järkeviä ratkaisuja tällaisessa järjestelmässä.
2021 27200kWh, tammikuun asui vielä puolessa taloa vanha omistaja ilman minun optimointeja.
2022 tähän mennessä 19050- 2100 autosta-> n. 17000kWh taloon.
Ihan alle 20 000 ei talon osalta tälle vuodelle päästä, ellei lopeteta saunassa ja suihkussa käymistä, mutta 2023 tuo lienee suht helposti saavutettava lukema.
Sähkösoppari päivittyy 4snt - > 12,4snt kuun lopussa, joten snt/kWh muuttuu 10 - > 18,4 (huhti alvialen kautta 10->17), eli emme ole pahimmassa tilanteessa yhteiskunnassa.
Suorasähkölämmitteiset talot lienee kohta sopivissa hinnoissa, koska mielestäni on demonisoitu yleisellä tasolla liikaa.
Edit: hauska huomata että ketjun aloittaja on hyvin läheisesti samalla alalla kuin minä