Tahnojen vaihto ja takuu

Viestiketju alueella 'Näytönohjaimet' , aloittaja -zdc-, 29.05.2018.

  1. -zdc-

    -zdc-

    Viestejä:
    6
    Rekisteröitynyt:
    12.07.2017
    Luin redditistä että EU:ssa lain mukaan takuu ei saisi raueta sen takia jos käyttäjä on itse vaihtanut purkat näyttikseen ja että olisi valmistajan vastuulla osoittaa että syy on käyttäjässä jos näyttis syystä tai toisesta menisi särki. Muistaakseni ainakin MSI ja XFX sallii tuon toiminnan.
    Onko täällä ketään kenellä olisi kokemusta asiasta ja/tai lakituntemusta? Kuulemma valmistajat tietenkin yrittävät kusta kuluttajaa linssiin joka on melko naurettavaa koska luulisi asiakastyytyväisyyden menevän edelle, mutta laki on kuitenkin ilmeisesti ehdottomasti kuluttajan puolella. Myös ne "warranty void if broken"-tarrat ovat ilmeisesti muka merkityksettömät.

    Tekisi mieli vaihtaa Asus Strixin tökötit kun tuntuvat olevan heikommat kuin muilla vaikka kortti itsessään on muutoin parhaimmasta päästä kaikista valmistajista, mutta mieluummin pitäisin takuun etenkin kun on tarkoitus myydä tämä eteenpäin mahdollisesti jopa suhteellisen pian.
     
  2. Lare

    Lare Error 404 Tukijäsen

    Viestejä:
    727
    Rekisteröitynyt:
    13.11.2016
    Itse vaihdoin aikanaan Asus Dual 1070:een tahnat ja 6kk sen jälkeen se alkoi temppuilemaan. Olin myös kokeillut pientä modaamista ja ruuvien kannat olivat kamalassa kunnossa ja lämpötahnaa joka puolella, mutta meni ongelmitta takuuseen. Saattoi myös olla tuurista kiinni tai että RMA käsiteltiin vain liikkeessä, eikä näyttis mennyt valmistajalle ollenkaan. Eipä tuosta tahnojen vaihdosta lopulta ollut mitään hyötyä, vaikka vanha tahna oli kuivaa.

    Nyt ollu kaksi Strix 1070:aa, joista ensimmäisessä alkoi tuulettimen laakeri rämisemään. Tuo ensimmäinen kävi rasituksessa noin 4 astetta lämpöisempänä, joten noissakin tuntuu olevan eroja tahnoissa. En kuitenkaan uudestaan ottaisi riskiä tuon takuutarran irroittamisessa.
     
  3. Mr. Smith

    Mr. Smith

    Viestejä:
    190
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Voisin veikata että riippuu paljon siitäkin että millaisen ongelman/vaurion takia laittaa takuuseen. Selkeästi jotain naarmuja ruuvien vieressä niin voi olla vähän nihkeämpää saada korvaavaa tuotetta tilalle. Itse vaihdoin melkein heti tähän Gigabyten 1060 korttiin tahnat, mitään "warranty void" tarroja ei ollut edes.

    Takuun säilymisestä jäähyn vaihdossa kysyinkin kerran kun pienestä ATK-liikkeestä ostin heiltä aikaisemmin ostettuun korttiin jämymmän jäähy, sanoivat että jos jäähy on asiallisesti laitettu eikä tuo runnottua korttia takuuhommiin niin he eivät näe ongelmaa.
     
  4. -zdc-

    -zdc-

    Viestejä:
    6
    Rekisteröitynyt:
    12.07.2017
    Noh, neljäkin astetta on melko hyvä jos tietäisi sen saavansa.

    Meinaan niitä pyöreitä pikkutarroja mitkä on ainakin lähes kaikissa Asuksen korteissa ruuvin päällä.
     
  5. hsalonen

    hsalonen

    Viestejä:
    4 284
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kyllä valmistaja voi evätä takuun, jos katsoo sinun rikkoneen näytönohjaimen. Hyvin helposti vaikka foorumilla olevan tietokoneliikkeen edustaja voi sanoa, että käyttäjän takuuehtojen vastainen toiminta rikkoi näytönohjaimen - ja takuu on evätty.

    Mielipiteesi on sitten kys. liikkeen asiantuntijaa vastaan, joka kyllä voittaa ensimmäisen kierroksen, ihan vaan konsistentisti väittämällä, että sinä rikoit sen. Kuluttajariitalautakunnasta voi saada toisenlaisen ratkaisun, mutta se kestää 6kk.

    Se on ihan sinulle näytönohjaimen myyneen liikkeen hyväntahtoisuudesta kiinni, saatko näyttiksen enää takuuseen. Voit toki saadakin.
     
  6. Chloe Price

    Chloe Price Päällikkö Team Luumu

    Viestejä:
    5 456
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kaveri osti ~13 vuotta sitten riparirahoilla Club3D:n 6600 GT:n ja samalla Zalmanin coolerin, kysäisi että meneekö vaihdossa takuu, totesivat vaan että jos et itse hajota korttia ja laitat alkuperäisen tilalle jos tulee ongelmia, niin asia ok.