Tahnojen vaihto ja takuu

Liittynyt
12.07.2017
Viestejä
13
Luin redditistä että EU:ssa lain mukaan takuu ei saisi raueta sen takia jos käyttäjä on itse vaihtanut purkat näyttikseen ja että olisi valmistajan vastuulla osoittaa että syy on käyttäjässä jos näyttis syystä tai toisesta menisi särki. Muistaakseni ainakin MSI ja XFX sallii tuon toiminnan.
Onko täällä ketään kenellä olisi kokemusta asiasta ja/tai lakituntemusta? Kuulemma valmistajat tietenkin yrittävät kusta kuluttajaa linssiin joka on melko naurettavaa koska luulisi asiakastyytyväisyyden menevän edelle, mutta laki on kuitenkin ilmeisesti ehdottomasti kuluttajan puolella. Myös ne "warranty void if broken"-tarrat ovat ilmeisesti muka merkityksettömät.

Tekisi mieli vaihtaa Asus Strixin tökötit kun tuntuvat olevan heikommat kuin muilla vaikka kortti itsessään on muutoin parhaimmasta päästä kaikista valmistajista, mutta mieluummin pitäisin takuun etenkin kun on tarkoitus myydä tämä eteenpäin mahdollisesti jopa suhteellisen pian.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
3 968
Itse vaihdoin aikanaan Asus Dual 1070:een tahnat ja 6kk sen jälkeen se alkoi temppuilemaan. Olin myös kokeillut pientä modaamista ja ruuvien kannat olivat kamalassa kunnossa ja lämpötahnaa joka puolella, mutta meni ongelmitta takuuseen. Saattoi myös olla tuurista kiinni tai että RMA käsiteltiin vain liikkeessä, eikä näyttis mennyt valmistajalle ollenkaan. Eipä tuosta tahnojen vaihdosta lopulta ollut mitään hyötyä, vaikka vanha tahna oli kuivaa.

Nyt ollu kaksi Strix 1070:aa, joista ensimmäisessä alkoi tuulettimen laakeri rämisemään. Tuo ensimmäinen kävi rasituksessa noin 4 astetta lämpöisempänä, joten noissakin tuntuu olevan eroja tahnoissa. En kuitenkaan uudestaan ottaisi riskiä tuon takuutarran irroittamisessa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
897
Voisin veikata että riippuu paljon siitäkin että millaisen ongelman/vaurion takia laittaa takuuseen. Selkeästi jotain naarmuja ruuvien vieressä niin voi olla vähän nihkeämpää saada korvaavaa tuotetta tilalle. Itse vaihdoin melkein heti tähän Gigabyten 1060 korttiin tahnat, mitään "warranty void" tarroja ei ollut edes.

Takuun säilymisestä jäähyn vaihdossa kysyinkin kerran kun pienestä ATK-liikkeestä ostin heiltä aikaisemmin ostettuun korttiin jämymmän jäähy, sanoivat että jos jäähy on asiallisesti laitettu eikä tuo runnottua korttia takuuhommiin niin he eivät näe ongelmaa.
 
Liittynyt
12.07.2017
Viestejä
13
Itse vaihdoin aikanaan Asus Dual 1070:een tahnat ja 6kk sen jälkeen se alkoi temppuilemaan. Olin myös kokeillut pientä modaamista ja ruuvien kannat olivat kamalassa kunnossa ja lämpötahnaa joka puolella, mutta meni ongelmitta takuuseen. Saattoi myös olla tuurista kiinni tai että RMA käsiteltiin vain liikkeessä, eikä näyttis mennyt valmistajalle ollenkaan. Eipä tuosta tahnojen vaihdosta lopulta ollut mitään hyötyä, vaikka vanha tahna oli kuivaa.

Nyt ollu kaksi Strix 1070:aa, joista ensimmäisessä alkoi tuulettimen laakeri rämisemään. Tuo ensimmäinen kävi rasituksessa noin 4 astetta lämpöisempänä, joten noissakin tuntuu olevan eroja tahnoissa. En kuitenkaan uudestaan ottaisi riskiä tuon takuutarran irroittamisessa.
Noh, neljäkin astetta on melko hyvä jos tietäisi sen saavansa.

Voisin veikata että riippuu paljon siitäkin että millaisen ongelman/vaurion takia laittaa takuuseen. Selkeästi jotain naarmuja ruuvien vieressä niin voi olla vähän nihkeämpää saada korvaavaa tuotetta tilalle. Itse vaihdoin melkein heti tähän Gigabyten 1060 korttiin tahnat, mitään "warranty void" tarroja ei ollut edes.

Takuun säilymisestä jäähyn vaihdossa kysyinkin kerran kun pienestä ATK-liikkeestä ostin heiltä aikaisemmin ostettuun korttiin jämymmän jäähy, sanoivat että jos jäähy on asiallisesti laitettu eikä tuo runnottua korttia takuuhommiin niin he eivät näe ongelmaa.
Meinaan niitä pyöreitä pikkutarroja mitkä on ainakin lähes kaikissa Asuksen korteissa ruuvin päällä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Kyllä valmistaja voi evätä takuun, jos katsoo sinun rikkoneen näytönohjaimen. Hyvin helposti vaikka foorumilla olevan tietokoneliikkeen edustaja voi sanoa, että käyttäjän takuuehtojen vastainen toiminta rikkoi näytönohjaimen - ja takuu on evätty.

Mielipiteesi on sitten kys. liikkeen asiantuntijaa vastaan, joka kyllä voittaa ensimmäisen kierroksen, ihan vaan konsistentisti väittämällä, että sinä rikoit sen. Kuluttajariitalautakunnasta voi saada toisenlaisen ratkaisun, mutta se kestää 6kk.

Se on ihan sinulle näytönohjaimen myyneen liikkeen hyväntahtoisuudesta kiinni, saatko näyttiksen enää takuuseen. Voit toki saadakin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 285
Onko tähän asiaan tullut mitään muutoksia tai lisätietoja? Itellä näytönohjaimessa on nyt noussut lämmöt melkoisesti ja ainakin pikaisella googletuksella löytyi paljon kirjoituksia MSI huonoista tahnoista ja porukalla tippunut lämmöt ne vaihtamalla paljonkin. Itellä tulee esim. pugbissa throtlaus rajat vastaan vaikka tuuletin on 100%. Tosin ilmatkin on ollut lämpimämpiä, muttei ihan noin paljon pitäisi mielestäni lämmetä.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Onko tähän asiaan tullut mitään muutoksia tai lisätietoja? Itellä näytönohjaimessa on nyt noussut lämmöt melkoisesti ja ainakin pikaisella googletuksella löytyi paljon kirjoituksia MSI huonoista tahnoista ja porukalla tippunut lämmöt ne vaihtamalla paljonkin. Itellä tulee esim. pugbissa throtlaus rajat vastaan vaikka tuuletin on 100%. Tosin ilmatkin on ollut lämpimämpiä, muttei ihan noin paljon pitäisi mielestäni lämmetä.
Kertoisitko paljonko lämmöt on?+80c tuulettimen ollessa 100% ?

Onko kotelon jäähdytys kunnossa ja mikä ohjain kyseessä?
Kannattaa ajella kotelon kylki auki ja katsoa millainen vaikutus lämpöihin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 285
Kertoisitko paljonko lämmöt on?+80c tuulettimen ollessa 100% ?

Onko kotelon jäähdytys kunnossa ja mikä ohjain kyseessä?
Kannattaa ajella kotelon kylki auki ja katsoa millainen vaikutus lämpöihin.
84 asteeseen nousee korkeimmillaan, mutta tuossahan näytönohjain alkaa tiputtelemaan taajuuksia. Profiilissa näkyy koneen tiedot: MSI GTX 1080Ti GAMING X TRIO. Kotelona Fractal Design Define R6. Kotelo on ollut sama jo pidempään, mutta nyt vasta lämmöt noussut noille lukemille.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
84 asteeseen nousee korkeimmillaan, mutta tuossahan näytönohjain alkaa tiputtelemaan taajuuksia. Profiilissa näkyy koneen tiedot: MSI GTX 1080Ti GAMING X TRIO. Kotelona Fractal Design Define R6. Kotelo on ollut sama jo pidempään, mutta nyt vasta lämmöt noussut noille lukemille.
Oletan että pölyt putsailtu ja kotelo tuulettimet ok?eli pyörii kuten ennenkin.

Onko kortissa vielä paljon takuita ja mistä ostettu?
Ostopaikka RMA tapauksessa vaikuttaa mitä ovat mieltä tahnojen vaihdosta.
hsalonen tuossa asiaa toikin jo näemmä esiin.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
973
Kyllä valmistaja voi evätä takuun, jos katsoo sinun rikkoneen näytönohjaimen. Hyvin helposti vaikka foorumilla olevan tietokoneliikkeen edustaja voi sanoa, että käyttäjän takuuehtojen vastainen toiminta rikkoi näytönohjaimen - ja takuu on evätty.

Mielipiteesi on sitten kys. liikkeen asiantuntijaa vastaan, joka kyllä voittaa ensimmäisen kierroksen, ihan vaan konsistentisti väittämällä, että sinä rikoit sen. Kuluttajariitalautakunnasta voi saada toisenlaisen ratkaisun, mutta se kestää 6kk.

Se on ihan sinulle näytönohjaimen myyneen liikkeen hyväntahtoisuudesta kiinni, saatko näyttiksen enää takuuseen. Voit toki saadakin.
Takuuhan ei sinällään ole mitenkään riippuvainen yhdestäkään suomalaisesta liikkeestä. Takuu on valmistajan myöntämä asia jota yksikään myyjä ei voi suoraan vaan evätä. Itse kysyin asuksen edustajalta meneekö takuu näyttiksestä jos vaihtaa vakio coolerin tilalle FCBlokin. Vastaus oli että ei mene, mahdolliseen takuukeissiin pitää vain palauttaa vakio jäähy takaisin paikalleen. Luonnollisesti mitään fyysistä vahinkoa ei kortille saa tapahtua matkalla.

j
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 285
Täytyy kai varmistaa liikkeestä mitä sanovat. Sillähän se helpoiten selviää. Tuo tahnojen vaihto on sellainen homma jota on tullut tehtyä moneen läppäriin yms. Se on niin pieni homma, että tekisi mieli muutenkin katsoa ja kokeilla paljonko vaikuttaa. Ei siitä ainakaan koskaan haittaa ole ollut. Eihän noi tahnatkaan ikuisesti kestä.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Täytyy kai varmistaa liikkeestä mitä sanovat. Sillähän se helpoiten selviää. Tuo tahnojen vaihto on sellainen homma jota on tullut tehtyä moneen läppäriin yms. Se on niin pieni homma, että tekisi mieli muutenkin katsoa ja kokeilla paljonko vaikuttaa. Ei siitä ainakaan koskaan haittaa ole ollut. Eihän noi tahnatkaan ikuisesti kestä.
Ja jos ei käy että itse vaihtaa niin takuuseen koska lämmöt/tuulettimen Rpm eivät ole lähellekkään normaaleja lukemia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 799
Tälleen tiskin toisella puolella puuhailevana voin takuujutuista sanoa yleisesti sen verran että aivan kaikki valmistajat ei halua tuotteitaan tutkia vaan toimittavat jälleenmyyjille tarkastusohjeet jonka mukaan sitten takuuprosessi joko hyväksytään tai hylätään.

Ohjeissa on usein esimerkkikuvia asiakkaan aiheuttamista, ei korvattavista vahingoista.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Mulla on Gigabyte aorus Rtx 2080 ti extreme jossa lämmöt on max 81c pelatessa, tuuletin huutaa 90%. Jimms asiakaspalvelusta sanottiin että on normaali lämmöt, ja sitten jimms huollosta tuli sähköpostia, että pitää olla joku vika mikä kertoa heille, ennenkuin ottavat huoltoon. Aika kuumana toi sama kortti meinaan käydä muillakin, joissain youtuben arvosteluissa 77-79c. En viitsisi rikkoo takuuta, laittaa korttia kulkee vedellä, tai vaihtaa tahnoja.
Ehkä hieman koholla, paljonko tuulettimen Rpm on? en muista noita prosentteja.

Normi lämmöt/rpm on siinä 73-75c ja 2100-2200rpm tienoilla.
Avokopassa 70-72c ja 1900-2000rpm

Ota kopasta kylki kokonaan auki ja testaa lämmöt/rpm
Nämä lämpee hieman jos ja kun kotelon ilma alkaa olemaan pikkasen lämpöisempää eli vaatii melko hyvän ilmankierron.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 722
No ei sulla paljon ilmavirtaa tule edestä kun on noin suljettu se etupaneeli ja sekin ilmavirta tulee vielä radin läpi. Ja myöskin näyttää suljetulta toi kattopaneeli niin niistä kattotuulettimista ei ole mitään hyötyä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Taitaa joo tossa kotelossa olla huono ilman kierto. Mutta eipä noi lämmöt muuttuneet siitä kun aikaisemmin oli kokeilussa corsair crystal 570x kotelo. Voisiko syy olla tuossa kun Corsair h150i radiatori on edessä?
Ota katosta se suojapaneeli pois, siirrä radi kattoon ja laita tuohon eteen jotain tuulettimia. Halvimmillaan näitä:
ARCTIC P12 PWM PST, 120mm PWM-laitetuuletin, musta - 6,90€

..tai vaihda kotelo tällaiseen ja samat toimenpiteet:
Tuotehaku - Jimms.fi
Phanteks Eclipse P400A, ikkunallinen miditornikotelo, sis. tuuletinkontrollerin, musta - 64,90€
Tuotehaku - Jimms.fi
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Mutta laitoin ison tuulettimen hyrrää näytönohjainta päin niin laski lämmöt, lämmöt menee 69 -77c välillä.
Joo se vaatii että olisi sellaista huoneen lämpöistä ilmaa saatavilla.

69-77c kuulostaa jo normaalilta, paljonko jäähyn RPM tuolloin oli?
 
Liittynyt
29.03.2020
Viestejä
493
Onkos tietoa voiko msi 2080 ti vaihtaa nuo tahnat, ilman että takuu raukeaa?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 849
Laitoin MSI:lle omilla tunnuksilla sisäänkirjauduttavan virallisen sivun kautta tiketillä kysymyksen, että voinko vaihtaa 1080 Ti Armorin heikkotasoisen jäähyn Raijintek Morpheus Core II:een ilman, että menetän takuun, niin vastasivat, että laittoisitko kopion ostokuitista ja näyttiksen sarjanumeron? Kannattaako nuo tiedot toimittaa?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 849
Mietin vaan, että jos jäähyn irrottaa, niin onko siitä fiksua käytännössä kertoa etukäteen valmistajalle sarjanumeron kera? Pystyy sitten täsmällisesti identifioimaan aiemman yhteydenoton, jos joskus joutuu takuuasioimaan. Tietysti hyvässä tapauksessa näyttävät hommalle vihreää valoa.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 259
Juuri näin. Kannattaa kysyä asiasta etukäteen, jos aikoo myöhemmin hyödyntää mahdollisissa tilanteissa takuuta.

Itse olen vaihtanut tahnat metallisiin ja laittanut vesille sillä ajatuksella, että jos kosahtaa, niin kärsin omasta pussista vahingon.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 849
Niin. Tuskin olisivat niin mulkeroita, että kysyvät sarjanroa ja takuutositetta siksi, että lätkäisevät GPU:n mustalle listalle mahdollista RMA-tapausta varten.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 259
Minä käsittelen takuita eräässä teknisessä yrityksessä. Kyllä siellä parhaiten asiat sujuvat ja joustoakin löytyy, kun asiat käsitellään molemmin puolin avoimesti ja reilusti.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 849
Enemmän jännittää tuon Raijintekin asennus tuohon korttiin, miten sen hanskaan. Tosin, sain sen valmiiksi asennettuna, kun ostin käytettynä saman kortin GTX 1080 -version, josta olen sen kertaalleen purkanut pois, kun myin aiemman kortin pois sen orkkisjäähyllä. Tahnana ajattelin käyttää sitä mitä kaapista löytyy, eli Prolimatechin PK-1:stä. Onnistuessaan taitaa heittämällä olla markkinoiden paras ilmajäähy 360 watin TDP-arvollaan. Kuulerissa valmiina kaksi beQuietin Silent Wings 3:sta.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Gigabyten tuki vastasi, että takuulle hyvästit jos vaihtaa tahnat.
Kysyin
Jos on tarra niin ehjänä vaan irti.
Ruuvit auki ilman jälkiä ja eikun uutta tahnaa, ei ne kaikki sitä tajua/näe onko ne vaihdettu

Takuut on mennyt kyllä läpi viallisen tuotteen kanssa suoraan liikkeisiin suomessa,ei saa kuitenkaan puhua tahnoista mitään eikä tehdä näkyviä jälkiä.
Jälleen myynnissä kuitenkin joutuu/täytyy sanoa ostajalle että tahnat vaihtunut ja ei ole takuuta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 849
Gigabyten tuki vastasi, että takuulle hyvästit jos vaihtaa tahnat.
Kysyin
Mä arvelen, että on Suomessa kuluttajansuojan näkökulmasta lainvastaista. Jenkeissähän tästä on kanssa paljon puhuttu, että siellä myös. Ainakin se, että tarran jälkien tai tarran puuttumisen perusteella evättäisiin takuu, ei voi olla peruste takuun epäämiselle. On vaikka saattanut vahingossa nirhaista tarraa tai tietämättömyyttöön ottaa sen pois, kuten itse otin irrotettava-akkuisen Lumian takakannen alta hassun näköiset valkoiset tarrat pois, mikä selvisi jälkeenpäin, että oli kosteusindikaattoritarroja. Esim. se on laillisesti täysin pätevä peruste, ettei kaikki osaa englantia ja tiedä mitä "warranty void if seal broken" tarra tarkoittaa suomeksi, eikä tätä voida edellyttää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.07.2018
Viestejä
201
Kindly be aware that removing any components on the device voids warranty terms. Therefore, we do not suggest you to take your own risk doing this step.

Tämän yksilön Gigabyten fööneissä on todella ärsyttävä semmoinen rattling ääni kun kierrokset nousevat yli 80%.
Youtube näkyy olevan notkollaan ihan samanlaista vikaa.
Ajattelin että sais lämpöjä alas niin kierrokset ei nousis niin ylös.
Tyyliin tämä:
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Kindly be aware that removing any components on the device voids warranty terms. Therefore, we do not suggest you to take your own risk doing this step.

Tämän yksilön Gigabyten fööneissä on todella ärsyttävä semmoinen rattling ääni kun kierrokset nousevat yli 80%.
Youtube näkyy olevan notkollaan ihan samanlaista vikaa.
Ajattelin että sais lämpöjä alas niin kierrokset ei nousis niin ylös.
Tyyliin tämä:
Nouseeko lämmöt tyyliin +80c jos pidät vaan alle tuon 80%
 
Liittynyt
08.07.2018
Viestejä
201
Nouseeko lämmöt tyyliin +80c jos pidät vaan alle tuon 80%
Nousee 80 asteeseen vaikka en ole koskenut koko fan-curveen.
Sitä kun muokkaa niin lämmöt nousee vieläkin tuosta. Paras on ollut että mahdollisimman pitkään antaa lämmöt nousta 78% kierroksilla ja sitten kun lämmöt nousee lisää niin suoraan hyppää 100%.
Gigabyte halusi videota, logia, sarjanumeroa ja biossia tietoonsa. Laitoin ne tiedot sinne. Kortti kuitenkin muutaman viikon vasta vanha.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Nousee 80 asteeseen vaikka en ole koskenut koko fan-curveen.
Sitä kun muokkaa niin lämmöt nousee vieläkin tuosta. Paras on ollut että mahdollisimman pitkään antaa lämmöt nousta 78% kierroksilla ja sitten kun lämmöt nousee lisää niin suoraan hyppää 100%.
Gigabyte halusi videota, logia, sarjanumeroa ja biossia tietoonsa. Laitoin ne tiedot sinne. Kortti kuitenkin muutaman viikon vasta vanha.
Tuon pitäisi olla noin 75c ja 1800rpm ohjain.
Oliskohan tahnoissa/kontaktissa sitten vikaa.
Alivoltituksella voisi yrittää saada jäähyä hiljaisemmaksi.

Mistä ostit ohjaimen?
 
Liittynyt
08.07.2018
Viestejä
201
Tuon pitäisi olla noin 75c ja 1800rpm ohjain.
Oliskohan tahnoissa/kontaktissa sitten vikaa.
Alivoltituksella voisi yrittää saada jäähyä hiljaisemmaksi.

Mistä ostit ohjaimen?
Tahnat tuli minullakin mieleen ekana. Mutta en nyt alkanut heti aukomaan uutta korttia.
Alivoltitus on kyllä pois suljettu.
Proshopista tilasin.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Tahnat tuli minullakin mieleen ekana. Mutta en nyt alkanut heti aukomaan uutta korttia.
Alivoltitus on kyllä pois suljettu.
Proshopista tilasin.
Alivoltitus on kuitenkin helpoin tapa laskea kulutusta ja sitä kautta sitten jäähyn RPM eli melua.
eikä mene takuutkaan, tuota tullut usein tehtyä asiakkaiden koneisiin ohjaimissa joissa äänekäs jäähy ja aina sillä on saatu hyviä tuloksia.

Toinen vaihtoehto olisi rajoittaa FPS jolloin näytönohjain ei tarvitsisi olla kovalla käyttöasteella joka osaltaan myös laskee kulutusta sekä melua.

Joo Proshop ei voi asiakaspalautella, jos gigantti,jimss,verkkokauppa.com power tms. niin sitten olisi palautuskin onnistunut.

Rtx2070 tuli viimeksi alivoltitettua
vakiona 75-76c n.2000rpm core vähän vajaa 1900mhz
Alivoltitus 71-72c n.1700rpm ja core vähän yli 1900mhz
Eli nopeampi+hiljaisempi ilman takuun menetyksiä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.07.2018
Viestejä
201
Jännästi kyllä mennyt tuo coren kulku. Ei olekaan näillä korteilla enää näemmä loogista kellottamista kun alivolteilla saa lisää kulkua. Tämäkin on rtx 2070. Paljonko sinä tiputit coren jännitettä?
 
Liittynyt
06.03.2019
Viestejä
3 280
Alivoltitus on kuitenkin helpoin tapa laskea kulutusta ja sitä kautta sitten jäähyn RPM eli melua.
eikä mene takuutkaan,
Periaatteessahan takuu raukeaa jos muuttaa kelloja tai jännitteitä. Käytännössähän sitä ei voi kukaan tietää onko niitä ali/ylivoltitettu tai kellotettu...

Monikin näyttis on vakiona turhan korkeilla jännitteillä ja varsinkin jos power limit rajoittaa voi alivoltituksella saada korkeammat toteutuneet kellot.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Periaatteessahan takuu raukeaa jos muuttaa kelloja tai jännitteitä. Käytännössähän sitä ei voi kukaan tietää onko niitä ali/ylivoltitettu tai kellotettu...

Monikin näyttis on vakiona turhan korkeilla jännitteillä ja varsinkin jos power limit rajoittaa voi alivoltituksella saada korkeammat toteutuneet kellot.
Osassa ohjaimia oikeen tyrkytetään ylikellotus ohjelmia ja yhdessä jopa suorastaan nimessä mainostetaan "1-click OC"
Bios modaus sitten erikseen.
 
Liittynyt
06.03.2019
Viestejä
3 280
Osassa ohjaimia oikeen tyrkytetään ylikellotus ohjelmia ja yhdessä jopa suorastaan nimessä mainostetaan "1-click OC"
Bios modaus sitten erikseen.
Niinpä... Silti takuuehdoissa yleensä on kielletty kellotus... Tosiaan eipä tuolla ole käytännössä merkitystä.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 544
Niinpä... Silti takuuehdoissa yleensä on kielletty kellotus... Tosiaan eipä tuolla ole käytännössä merkitystä.
Ei vaan ole lainmukaiset ehdot jos takuu evätään markkinointimateriaalissa olevia asioita sillä tekemällä.

Jossain kehitysmaissa voi vielä kaksilla rattailla ajella markkinointimateriaalien ja takuuehtojen kanssa, mutta ei EU:ssa. Lisäksi myyjän virhevastuu kattaa mahdolliset ongelmat sen pari vuotta vaikka tahnat vaihtaisikin takuuehtojen vastaisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.03.2019
Viestejä
3 280
Ei vaan ole lainmukaiset ehdot jos takuu evätään markkinointimateriaalissa olevia asioita sillä tekemällä.

Jossain kehitysmaissa voi vielä kaksilla rattailla ajella markkinointimateriaalien ja takuuehtojen kanssa, mutta ei EU:ssa. Lisäksi myyjän virhevastuu kattaa mahdolliset ongelmat sen pari vuotta vaikka tahnat vaihtaisikin takuuehtojen vastaisesti.
Tahnojen vaihto on eri asia kuin kellotaajuuksien ja volttien muuttelu.

Noissa tehdaskellotetuissa on biosissa valmiina ne isommat kellot.

Jos kellotusta mainostetaan on siellä yleensä ollut * ja mainittu että takuu menee.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 544
Jos kellotusta mainostetaan on siellä yleensä ollut * ja mainittu että takuu menee.
Vaan tämä ei ole lain näkökulmasta pätevä syy evätä takuuta. Noilla * merkeillä voi pyyhkiä pyllyään EU:ssa.
Tahnojen vaihto on eri asia kuin kellotaajuuksien ja volttien muuttelu.
Niin on, käsittelin viestissäni kahta eri asiaa. Tahnojen vaihto ei ole missään tilanteessa ongelma, sillä korttia koskee edelleen myyjän virhevastuu vaikka takuuehdot umpeutuisivatkin valmistajan mielestä. Lisäksi noi "ei saa avata" tarrat ei ole lainvoimaisia EU:ssa. Kellottaa saa takuun rikkoutumatta rauhassa, kunhan sitä on missään valmistajan markkinointimateriaalissa hehkutettu.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 849
Vaan tämä ei ole lain näkökulmasta pätevä syy evätä takuuta. Noilla * merkeillä voi pyyhkiä pyllyään EU:ssa.

Niin on, käsittelin viestissäni kahta eri asiaa. Tahnojen vaihto ei ole missään tilanteessa ongelma, sillä korttia koskee edelleen myyjän virhevastuu vaikka takuuehdot umpeutuisivatkin valmistajan mielestä. Lisäksi noi "ei saa avata" tarrat ei ole lainvoimaisia EU:ssa. Kellottaa saa takuun rikkoutumatta rauhassa, kunhan sitä on missään valmistajan markkinointimateriaalissa hehkutettu.
Olen kyllä samaa mieltä, ja jos tätä lähdettäisiin testaamaan oikeudessa, niin pidän todennäköisenä, että asiakas voittaisi, kunhan ei ole merkkejä itse aiheutetusta rikkoutumisesta. Olisi kyllä mielenkiintoista tietää onko joku vienyt Kuluttajariitalautakuntaan tämmöistä tapausta, missä myyjäosapuoli olisi ykskantaan todennut takuun menneen jäähdyttimen irrotuksen myötä?
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 544
Olen kyllä samaa mieltä, ja jos tätä lähdettäisiin testaamaan oikeudessa, niin pidän todennäköisenä, että asiakas voittaisi, kunhan ei ole merkkejä itse aiheutetusta rikkoutumisesta. Olisi kyllä mielenkiintoista tietää onko joku vienyt Kuluttajariitalautakuntaan tämmöistä tapausta, missä myyjäosapuoli olisi ykskantaan todennut takuun menneen jäähdyttimen irrotuksen myötä?
Ei takuu ole edes myyjän antama, vaan valmistajan. Jotkut myyjät toki välittää tuotteita takuuseen, mutta ei takuulla ja virhevastuulla ole juuri mitään tekemistä keskenään.
Jos tuote rikkoutuu sinä aikana kun se voidaan katsoa olevan vielä virhevastuun piirissä, niin siinä on virhe ja todistusvastuu on myyjällä jos väittää että olet sen itse rikkonut. Myyjä voi toki esittää että se pitäisi viedä takuuseen, mutta jos se sieltä takaisin pamahtaa niin tarvittaessa kuluttaja-asiamiehen kanssa vaan sit myyjän virhevastuulla viemään eteenpäin. Myyjän pitäisi tässä tapauksessa pystyä esittämään että tuote olisi suurella varmuudella hajonnut tahnojen vaihdon yhteydessä tai jostain muusta käyttäjän toimesta johtuen, muussa tilanteessa virhevastuun nojalla myyjä joutuu korvaamaan tai korjaamaan tuotteen.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Ei takuu ole edes myyjän antama, vaan valmistajan. Jotkut myyjät toki välittää tuotteita takuuseen, mutta ei takuulla ja virhevastuulla ole juuri mitään tekemistä keskenään.
Jos tuote rikkoutuu sinä aikana kun se voidaan katsoa olevan vielä virhevastuun piirissä, niin siinä on virhe ja todistusvastuu on myyjällä jos väittää että olet sen itse rikkonut. Myyjä voi toki esittää että se pitäisi viedä takuuseen, mutta jos se sieltä takaisin pamahtaa niin tarvittaessa kuluttaja-asiamiehen kanssa vaan sit myyjän virhevastuulla viemään eteenpäin. Myyjän pitäisi tässä tapauksessa pystyä esittämään että tuote olisi suurella varmuudella hajonnut tahnojen vaihdon yhteydessä tai jostain muusta käyttäjän toimesta johtuen, muussa tilanteessa virhevastuun nojalla myyjä joutuu korvaamaan tai korjaamaan tuotteen.
Tässä on toki hieno lähteä kuluttajan sitten taisteleen liikkeen kanssa jos liike sanoo että itseaiheutetusti on rikkoutunut.
Tälläsiä tilanteita on tullut vastaan esim yhden Turussa toimivan suositun liikkeen kanssa.

Paljonko se kuluttajan sana siinä sitten painaa kun virheellinen tuote on jo myyjällä RMA käsittelyssä jossa on kuvattu/tutkittu ja todettu virheen johtuvan käyttäjästä.

Vaihtoehtoina että tuote jää heille eikä tarvitse mitään maksaa tai sitten se palautetaan asiakkaalle josta asiakas maksaa tarkistusmaksun, olikohan 35e +postikulut.
Joten mitäs asiakas tekee tässä tilanteessa?
Sana sanaa vastaan ja eikun tappelemaan sillä riskillä että tulee vielä kalliimmaksi koko homma.

Onneksi ne takuut yleisesti silti toimii melko simppelisti mutta välillä tälläisiä tilanteita tulee vastaan
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 544
Tässä on toki hieno lähteä kuluttajan sitten taisteleen liikkeen kanssa jos liike sanoo että itseaiheutetusti on rikkoutunut.
Tälläsiä tilanteita on tullut vastaan esim yhden Turussa toimivan suositun liikkeen kanssa.

Paljonko se kuluttajan sana siinä sitten painaa kun virheellinen tuote on jo myyjällä RMA käsittelyssä jossa on kuvattu/tutkittu ja todettu virheen johtuvan käyttäjästä.

Vaihtoehtoina että tuote jää heille eikä tarvitse mitään maksaa tai sitten se palautetaan asiakkaalle josta asiakas maksaa tarkistusmaksun, olikohan 35e +postikulut.
Joten mitäs asiakas tekee tässä tilanteessa?
Sana sanaa vastaan ja eikun tappelemaan sillä riskillä että tulee vielä kalliimmaksi koko homma.

Onneksi ne takuut yleisesti silti toimii melko simppelisti mutta välillä tälläisiä tilanteita tulee vastaan
Jos pelkäät moista toimintaa, niin sinulla ei ole mitään velvoitetta palauttaa tuotetta takuuhuollettavaksi, vaan voit suoraan vedota myyjän virhevastuuseen. Toisin kuin takuun kanssa, niin tällöin joku 'tahnanvaihto evää takuun' peruste ei toimi alkuunsakaan, sillä et takuuseen ole sitä viemässäkään. Virhevastuun välttäminen vaatii myyjältä tyhjentävät perusteet sille miksi virhe olisi johtunut kuluttajan toimista ja joku puuttuva tarra tai vääränvärinen tahna jäähdyttimen ja prosessorin välissä ei tämmöisiä perusteita täytä. Kuluttaja-asiamies auttaa kyllä sit jos myyjä perseilee omiaan, joskin pitää varautua siihen että prosessissa kestää ja saatat tarvita korvaavan tuotteen jostain muualta siksi aikaa.

Edit: nestemetallin kanssa tilanne voi olla hieman epäselvempi, sillä se on merkittäviltä ominaisuuksiltaan selvästi erilaista kuin alkuperäinen tahna.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Jos pelkäät moista toimintaa, niin sinulla ei ole mitään velvoitetta palauttaa tuotetta takuuhuollettavaksi, vaan voit suoraan vedota myyjän virhevastuuseen. Toisin kuin takuun kanssa, niin tällöin joku 'tahnanvaihto evää takuun' peruste ei toimi alkuunsakaan, sillä et takuuseen ole sitä viemässäkään. Virhevastuun välttäminen vaatii myyjältä tyhjentävät perusteet sille miksi virhe olisi johtunut kuluttajan toimista ja joku puuttuva tarra tai vääränvärinen tahna jäähdyttimen ja prosessorin välissä ei tämmöisiä perusteita täytä. Kuluttaja-asiamies auttaa kyllä sit jos myyjä perseilee omiaan, joskin pitää varautua siihen että prosessissa kestää ja saatat tarvita korvaavan tuotteen jostain muualta siksi aikaa.

Edit: nestemetallin kanssa tilanne voi olla hieman epäselvempi, sillä se on merkittäviltä ominaisuuksiltaan selvästi erilaista kuin alkuperäinen tahna.
No mulla ei ole henk.koh ongelmia enkä pelkää tuollaista koska hoidan hankinnat firman kautta tai otan suoraan hyllystä mutta asiakkaita on tullut jotka ovat kyselleet mitä voisi tilanteessa tehdä, näissä asioissa olen sitten pyytänyt vain toisen henkilön opastamaan kys tilanteissa.
Mutta tilanteet on kyllä varsin mielenkiintoisia ollut ja ei ihme jos kuluttajalle tulee epävarma olo kun RMA päätöksestä tulee useampi kuva ja todetaan vika itseaiheutetuksi, viimeisin oli että kuulemma kastunut niin hieno siinä sitten todistella..
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 389
Viestejä
4 159 492
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom