Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
279
Vuoden 2011 Skoda Fabia Combista hajosi takalasin pyyhkimen moottori. En ole ostamassa uutta moottoria.

Mistä Techiläiset on tilanneet de wiper / wiper delete / wiper killer jne. tulppia takalasiin edukkaasti ?

Silikonilla kiinnitettevä haussa. Ei mutteri kiinnityksellä etten riko lasia.
 
Liittynyt
10.07.2024
Viestejä
126
Vanhan sitikan jarrut laahasivat alkuvuodesta. Automaattivaihteiston ykkösvaihde ei oikein jaksanut edes liikuttaa autoa itsestään, sen verran jumissa oli. Kaksin verroin jarrusatulaa vaihdettiin ja ongelma ratkesi. Laahaamisesta jäi sellainen ikävä komplikaatio, että laatikko vaihtaa aika usein ykköseltä kakkoselle nykäisten. Viikon sisään tullut kahdesti "Gearbox faulty", joka kuitenkin menee pois kun auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen. Onkohan tälle mitään enää tehtävissä, vai sotkiko jarrujumi vaihteistoa lopullisesti?
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 561
Vuoden 2011 Skoda Fabia Combista hajosi takalasin pyyhkimen moottori. En ole ostamassa uutta moottoria.

Mistä Techiläiset on tilanneet de wiper / wiper delete / wiper killer jne. tulppia takalasiin edukkaasti ?

Silikonilla kiinnitettevä haussa. Ei mutteri kiinnityksellä etten riko lasia.
Ei sitä lasia saa kyllä hajalle tulppaa asentaessa mitenkään, sitä lasia saa lyödä aika kovaa sillä räikän varrella että halkeaa. Kyllä se lasi hajoaa jo sitä vanhaa pyyhinmoottoria irroitettaessa, jos on hajotakseen. Ihan hyvin toimii se muutaman euron motonetin tulppa, saahan sinnekin laittaa silikoonit väliin jos haluaa.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
279
Ei sitä lasia saa kyllä hajalle tulppaa asentaessa mitenkään, sitä lasia saa lyödä aika kovaa sillä räikän varrella että halkeaa. Kyllä se lasi hajoaa jo sitä vanhaa pyyhinmoottoria irroitettaessa, jos on hajotakseen. Ihan hyvin toimii se muutaman euron motonetin tulppa, saahan sinnekin laittaa silikoonit väliin jos haluaa.
Jos Motonetin tulppaa kokeilisi alkuun.
Oletko miten disabloinut pesunesteen tulon ?
Sama pumppu tuuttaa eteen ja taakse, niin sulaketta ei voi irroittaa.
 
Liittynyt
13.08.2021
Viestejä
423
Vanhan sitikan jarrut laahasivat alkuvuodesta. Automaattivaihteiston ykkösvaihde ei oikein jaksanut edes liikuttaa autoa itsestään, sen verran jumissa oli. Kaksin verroin jarrusatulaa vaihdettiin ja ongelma ratkesi. Laahaamisesta jäi sellainen ikävä komplikaatio, että laatikko vaihtaa aika usein ykköseltä kakkoselle nykäisten. Viikon sisään tullut kahdesti "Gearbox faulty", joka kuitenkin menee pois kun auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen. Onkohan tälle mitään enää tehtävissä, vai sotkiko jarrujumi vaihteistoa lopullisesti?
Pystyykö vaihelaatikkoa resetoimaan?
 
Liittynyt
02.10.2018
Viestejä
538
Olisikos kenelläkään Renault Megane 3:n käsijarruongelmaan pikaista ratkaisua? Käsijarru on siis jarrusatulatoiminen, eli pyörittää mäntää. Auto seisoi parisen kuukautta pihalla käyttämättömänä ja ajelin sillä tänään pienen lenkin. Takajarrut olivat selkeästi jumissa, joten herkistelin ne ja kiersin männät sisään. Toisella puolella homma hoitui hyvin ja jarru toimii hyvin mutta toisella puolella kävikin niin, että jarru toimii normaalisti, mutta käsijarru ei ota ollenkaan. Autolla on karvan vajaa 400tkm mittarissa, joten olisikohan satulan parasta ennen päivämäärä siinä vai olisiko tuolle jotain helposti tehtävissä? En jaksa kyllä alkaa satulaa uusiksi rakentelemaan, joten isomman rempan tapauksessa vaihdan suosiolla uuden satulan.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 918
Olisikos kenelläkään Renault Megane 3:n käsijarruongelmaan pikaista ratkaisua? Käsijarru on siis jarrusatulatoiminen, eli pyörittää mäntää. Auto seisoi parisen kuukautta pihalla käyttämättömänä ja ajelin sillä tänään pienen lenkin. Takajarrut olivat selkeästi jumissa, joten herkistelin ne ja kiersin männät sisään. Toisella puolella homma hoitui hyvin ja jarru toimii hyvin mutta toisella puolella kävikin niin, että jarru toimii normaalisti, mutta käsijarru ei ota ollenkaan. Autolla on karvan vajaa 400tkm mittarissa, joten olisikohan satulan parasta ennen päivämäärä siinä vai olisiko tuolle jotain helposti tehtävissä? En jaksa kyllä alkaa satulaa uusiksi rakentelemaan, joten isomman rempan tapauksessa vaihdan suosiolla uuden satulan.
Liikkuuko käsijarruvaijerit?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 173
Kiitos vinkeistä.
Lähden alkuun koittamaan carb & egr cleanerillä.
Jos alkaa alkaa mennä hermo haen motonetistä kalvainsetin.
Ja sen jälkeen vaihtamaan seuraavaan kulkineeseen vetoniveltä...
Missä päin suomea? Jos tre, niin juuri ostin motonetistä kalvainsarjan ja saa lainata pientä korvausta vastaan esim. viikonlopun tms
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 561
Sama pumppu tuuttaa eteen ja taakse, niin sulaketta ei voi irroittaa.
Oletko ihan varma että on sama pumppu? Samasta säiliöstä ja saman sulakkeen takaa voi kyllä tulla, mutta en ole ikinä nähnyt autoa, jossa vesiletku olisi haaroitettu samalta pumpulta, että ruuttaa edessä ja takana aina samaan aikaan. Kaikkihan on tietysti mahdollista.
Ei se silti sinänsä asiaa muuta, tulppa, esimerkiksi pultti letkuun ja klemmarilla kiinni. Olen itse aina tulpannut letkun siitä mahdollisimman läheltä moottorin/säiliön luota, niin ei sitten jää potentiaalista vuotavaa letkua/tulppaa ainakaan mihinkään katon tai takaluukun sisälle.
Jos takapyyhin on hajonnut, yleensä kyllä olen jättänyt sen paikoilleen tekemättä mitään pyyhkimen poistoa tai tulppausta ensinkään, se peitetulppa vähän jakaa mielipiteitä, ei se kaikkiin autoin sovi lookkiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 954
Autolla on karvan vajaa 400tkm mittarissa, joten olisikohan satulan parasta ennen päivämäärä siinä vai olisiko tuolle jotain helposti tehtävissä? En jaksa kyllä alkaa satulaa uusiksi rakentelemaan, joten isomman rempan tapauksessa vaihdan suosiolla uuden satulan.
Opel Insigniassa meni satula vaihtoon takana 430tkm kohdalla. Ilmeisesti saman tyylinen mekanismi.

Maallikosta aika oudolta vialta kuulostaa? Satulan vaihto oli tosi helppo, ei mitään ongelmaa. Eikä tarvinnut tietenkään pyörittääkään mäntää, kun oli uusi. Joku siinä mättää, eli uusi satula voisi olla ihan ok?
 
Liittynyt
02.10.2018
Viestejä
538
Liikkuuko käsijarruvaijerit?
Kaikki tosiaan liikkuu ihan normaalisti, myös satulan vipu. Se ei vain tunnu liikuttavan mäntää ollenkaan.
Opel Insigniassa meni satula vaihtoon takana 430tkm kohdalla. Ilmeisesti saman tyylinen mekanismi.

Maallikosta aika oudolta vialta kuulostaa? Satulan vaihto oli tosi helppo, ei mitään ongelmaa. Eikä tarvinnut tietenkään pyörittääkään mäntää, kun oli uusi. Joku siinä mättää, eli uusi satula voisi olla ihan ok?
Satulan sisällähän on kierretanko, jonka kierteet ovat todennäköisesti mennyttä kalua. Itselleni ei ainakaan tule mitään muuta mieleen. Uutta satulaa siis tilaamaan, vaikkei kyllä yhtään kiinnostaisi tuon vehkeen kanssa enää pelata.

Ps. Parin kuukauden seisotus sai aikaan myös sen, että startin solenoidi oli entistä kamaa. Itse startti toimi hyvin, mutta solenoidin tyypistä ei ollut varmuutta, niin pakkohan se oli vaihtaa koko helevetin startti. En olisi uskonut, että kesäkelillä seisotus on autolle noin rankkaa puuhaa. Erityisesti nämä takajarrujen jumitukset ihmetyttävät, kun levyissäkään ei ollut pintaruostetta kummempaa.

Edit: Kävin vielä kerran pyörittämässä männän uudelleen sisään, otin vivun irti ja pyörittelin pihtien kanssa sitä vähän reilummin. Paikallaan ollessaan tuolla kikalla ei tuntunut olevan mitään vaikutusta, mutta lenkin aikana käsijarrun vaste terävöityi selkeästi ja puolto katosi. Kotipihalla tunkkasin vielä puolen ylös ja varmistin havainnon todeksi. Käkkäri siis toimii. Nyt siis äkkiä katsastukseen ja värkki nettiautoon myyntiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 954
Opel foorumilta luin Opel Insignian takaisinkutsusta, jossa vaihdetaan eteen jotain tukivarsia.

Eli täytyykin maanantaina käydä Käyttöautolla kysymässä asiasta.

Screenshot_20240831_055105_Opera.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
341
Jos Motonetin tulppaa kokeilisi alkuun.
Oletko miten disabloinut pesunesteen tulon ?
Sama pumppu tuuttaa eteen ja taakse, niin sulaketta ei voi irroittaa.
Jos oikein elegantisti tuon haluaisi hoitaa, niin laittaa diodin pumpulle menevään piuhaan.

Tuollainen yhdistelmäpumppu vaihtaa etu- ja takalasinpesun välillä siten, että pumpulle tuleva jännite käännetään toisin päin, jolloin pumppu vaihtaa pyörimissuuntaa.

Laittamalla diodi (kumpaan tahansa) johtoon virran kulku toiseen suuntaan estyy ja takalasin pesua yrittäessä pumppu pysyy mykkänä. Toki diodi pitää laittaa oikein päin, yritys ja erehdys lienee helpoin ja varmin tapa selvittää suunta :tongue:.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 954
Opel foorumilta luin Opel Insignian takaisinkutsusta, jossa vaihdetaan eteen jotain tukivarsia.

Eli täytyykin maanantaina käydä Käyttöautolla kysymässä asiasta.

Jos jollain muulla on myös Opel Insignia käytössä, niin kannattaa tarkistaa Opelin sivuilta tieto tuosta takaisinkutsukampanjasta!

Screenshot_20240831_112230_Opera.jpg
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 184
Alkoihan tuo Audin peruutustutka toimimaan! Ostin alkukesästä Audi A6:n vuosimalli 2006. Siinä oli anturit puskurissa, mutta peruutustutka ei toiminut. VCDS antoi koodit kolmesta anturista, kaiuttimesta ja vetokoukun ohjainmoduulista.
Nämä kaikki kun vahtoi niin alkoi peruutustutka toimimaan :) Aika arpomista olisi ollut ilman VCDS:ää. Tämän lisäksi vaihdoin vetokoukun pistokkeen kun se näytti siltä että se on parhaat päivät jo nähnyt. Nyt toimii toivottavasti vetokoukun sähkötkin. Boksi oli selvästi kärähtänyt. Jaegerilta jopa vastasivat kun kysyin vastaavaa boksia, vanhaa oli hieman hankala löytää vaikka löysin yhden Ovokolta joka nyt toimii. Tiedoksi että 52011503 moduulin korvausosa on 52019603_R.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
279
Jos oikein elegantisti tuon haluaisi hoitaa, niin laittaa diodin pumpulle menevään piuhaan.

Tuollainen yhdistelmäpumppu vaihtaa etu- ja takalasinpesun välillä siten, että pumpulle tuleva jännite käännetään toisin päin, jolloin pumppu vaihtaa pyörimissuuntaa.

Laittamalla diodi (kumpaan tahansa) johtoon virran kulku toiseen suuntaan estyy ja takalasin pesua yrittäessä pumppu pysyy mykkänä. Toki diodi pitää laittaa oikein päin, yritys ja erehdys lienee helpoin ja varmin tapa selvittää suunta :tongue:.
Vähän mietynyt samaa, jos tekisi kunnolla heti alkuun diodilla tai veisi koodattavaksi jonnekin.

Onko antaa linkki diodiin ? Kun en oikein tiedä minkälainen siihen pitää laittaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
341
Vähän mietynyt samaa, jos tekisi kunnolla heti alkuun diodilla tai veisi koodattavaksi jonnekin.

Onko antaa linkki diodiin ? Kun en oikein tiedä minkälainen siihen pitää laittaa.
Mikä tahansa riittävästi virtaa kestävä kelpaa. Ihan perstuntumalla heittäisin, että tuollainen pesurin pumppu ottaa muutaman ampeerin, joten joku ~8-10 A kestoinen on varmasti riittävä.

Paikkakunnan elektroniikkaliikkeestä lienee helpointa käydä kysäisemässä, ei tarvitse maksaa posteja jostain euron kikkareesta. Mutta saa toki tilaamallakin, esim tästä: Diodi 10 A, 1000 V
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
543
Jos Motonetin tulppaa kokeilisi alkuun.
Oletko miten disabloinut pesunesteen tulon ?
Sama pumppu tuuttaa eteen ja taakse, niin sulaketta ei voi irroittaa.
Miksi se pesuneste pitää saada pois? Ei vain käytä sitä, näin itse olen tilanteen ratkaissut ja tulppana 2€ muovilätkä motonetista.

1000018922.jpg
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 781
Mistä Techiläiset on tilanneet de wiper / wiper delete / wiper killer jne. tulppia takalasiin edukkaasti ?
Jostain romulaatikosta aikanaan löysin muovisen matalakantaisen kuusiokolo kupupultin ja siihen sopivan mutterin. Ei kaunis mutta ei tippaakaan tullut vettä läpi 10 vuodessa mitä auto oli.

Tuollaisessa pystyperässä pyyhkijä olisi kiva, vedenpoistoon riittää Sateesta 5 tjms kerran kuukaudessa mutta lasiin lentävä kura ei lähde.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 036
motonetistä kuminen vai oliko muovinen koritulppa meni volkkarin takalasiin ihan hyvin. pienen noro sikaflexiä taisin pistää varmistukseksi.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 086
Vauhdissa oikealle kääntyessä kuuluu jyrinää takaa. Lienee 90%:n todennäköisyydellä vasemman takapyörän laakeri? Katsastuksessa eilen ei keksinyt muuta potentiaalista vikaa.
Eikö se katsastuksessa osannut pyörittää rengasta vai miksi kohde jäi edelleen epävarmaksi? Kyllä se ajossa jyrisevä laakeri pitäisi tuntua esim. jousesta kiinni pidettäessä värähtelynä. Antamillasi tiedoilla mielestäni diagnoosi on "mahdollinen" mutta en vielä uskaltaisi vahvistaa.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 561
hei moottorien rassaajat. Pitäis löytää sellaista lämpösuojamattoa/peitettä, johon voi luottaa joka ei varmasti roihahda tuleen. Onko kokemuksia? Ja en etsi pakosarjakääretää joka vedetään putken ympäri, vaan nyt pitäisi suojata kohde esim. liimattavalla matolla.
Toimiiko esim. tämä:
Thermotec lämpösuojapeite tarralla 30cm | Autoracing
Se vähän riippuu mihin sitä ollaan laittamassa ja kuinka kuumat olosuhteet. Usein on kuumassa paikassa suojamaton tai suojakankaan kiinnityksessä tarve jollekin mekaaniselle kiinnitykselle, eli esimerkiksi rosterinippusiteet, rautalanka, niitit tai ruuvit. Vähemmän kuumissa paikoissa pysyy tarraliimakin. Koska puhut tuleen syttymisestä, oletettavasti paikka on oikeasti silloin kuuma, en luottaisi siinä tarraliiman kiinnipysymiseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
969
Tänään opin sen, että 406 Peugeotissa vaihdelaatikon öljyproppu on samalla tavalla tyrkyllä siinä nenän edessä kuin öljypohjan proppu siinä vähän syrjemmässä. Helevetin insinöörit.
 
Liittynyt
17.10.2020
Viestejä
318
Tänään opin sen, että 406 Peugeotissa vaihdelaatikon öljyproppu on samalla tavalla tyrkyllä siinä nenän edessä kuin öljypohjan proppu siinä vähän syrjemmässä. Helevetin insinöörit.
Tosi kivasti osuu katse siihen ensimmäisenä, meinasin kerran tehdä ylimääräisen öljynvaihdon mut viime hetkellä tajusin…
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 375
Tosi kivasti osuu katse siihen ensimmäisenä, meinasin kerran tehdä ylimääräisen öljynvaihdon mut viime hetkellä tajusin…
Saman kastin huoltohommiin menee kun tajuat propun avattuasi suodatinavain kourassa että jaa, eihän tässä oo suodatinta hankittu ollenkaan :D ei onneksi ollut ainoa homma siinä mitä piti tehdä eli ei ylimääräistä vitutusta. Silti hauska kun tarpeeksi remppaa niin käy näitä lapsuuksia välillä kun mukamas niin läpihuuto juttu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
894
Vanhan sitikan jarrut laahasivat alkuvuodesta. Automaattivaihteiston ykkösvaihde ei oikein jaksanut edes liikuttaa autoa itsestään, sen verran jumissa oli. Kaksin verroin jarrusatulaa vaihdettiin ja ongelma ratkesi. Laahaamisesta jäi sellainen ikävä komplikaatio, että laatikko vaihtaa aika usein ykköseltä kakkoselle nykäisten. Viikon sisään tullut kahdesti "Gearbox faulty", joka kuitenkin menee pois kun auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen. Onkohan tälle mitään enää tehtävissä, vai sotkiko jarrujumi vaihteistoa lopullisesti?
Neljä vaihteinen laatikko eli AL4? jos ja kun se niin voi olla ettei jarrulla mitään tekemistä vian kanssa vaan Solenoidi siinä hajonnut on tyyppivika. Jos jossain pystyt vikakoodit lukemaan laatikosta niin saa varmuuden. Käyttää voi hyvin niin kauan kunnes vika on jatkuvaa. Korjaamolla menee todennäköisesti semmonen touhutonni. Itse vaihtamalla 200€. Solenoidin kun tilailee jostain ebaysta niin voi päästä reilusti alle 200€. Suhteellisen helppo vaihtaa itsekin. Ainut ongelma on jos on kovin vanha sitikka niin tarttee myös ohjelmoinnin laatikolle vanhat solenoidit tunnistaa valkoisesta liittimestä, jos mustat ohjelmointia ei tarvita. Perustorkseilla ja 4 litralla laatikkoöljyllä pystyy tekemään.

 
Liittynyt
10.07.2024
Viestejä
126
Neljä vaihteinen laatikko eli AL4? jos ja kun se niin voi olla ettei jarrulla mitään tekemistä vian kanssa vaan Solenoidi siinä hajonnut on tyyppivika. Jos jossain pystyt vikakoodit lukemaan laatikosta niin saa varmuuden. Käyttää voi hyvin niin kauan kunnes vika on jatkuvaa. Korjaamolla menee todennäköisesti semmonen touhutonni. Itse vaihtamalla 200€. Solenoidin kun tilailee jostain ebaysta niin voi päästä reilusti alle 200€. Suhteellisen helppo vaihtaa itsekin. Ainut ongelma on jos on kovin vanha sitikka niin tarttee myös ohjelmoinnin laatikolle vanhat solenoidit tunnistaa valkoisesta liittimestä, jos mustat ohjelmointia ei tarvita. Perustorkseilla ja 4 litralla laatikkoöljyllä pystyy tekemään.

Onhan se, ja vm. 2007. Paikallisessa ammattikoulussa tekevät opetustyötä ja tarjoavat siten edullisesti huoltopalveluita. Auto menossa toisen ongelman vuoksi paikan päälle tänään. Täytyy mainita tästä asiasta samalla. Maksaako osa tonnin vai työ? Tuossa tekevät käsittääkseni 25 euron tuntihinnalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
894
Onhan se, ja vm. 2007. Paikallisessa ammattikoulussa tekevät opetustyötä ja tarjoavat siten edullisesti huoltopalveluita. Auto menossa toisen ongelman vuoksi paikan päälle tänään. Täytyy mainita tästä asiasta samalla. Maksaako osa tonnin vai työ? Tuossa tekevät käsittääkseni 25 euron tuntihinnalla.
Nää nyt on tälläisiä muistikuvia mutta alkuperäisvaraosa solenoidi taisi marmorilla olla sen 300 euroa kappale. ulkomailta saattaa saada 80 eurolla molemmat. Tosin taisi olla että, jos on uudemmat niin ei sitä toista tarvitse edes vaihtaa kun se vika on siinä pääpaineensäätösolenoidissa ja se toinen on sitten turbiinilukkonsolenoidi. Ja tuo sun vuosimalli on sen verran "tuore" että melkoisella varmuudella on jo valmiiksi uudemmat. Eli amiksella ei varmaan maksa tonnia. Tosin niitä solenoideja kannattanee etsiä muualta kuin marmorilta. Mun mielestä niitä sai ainakin aiemmin myös Suomesta huomattavasti alkuperäistä halvemmalla jos on kiireempi saada kuntoon. Tosin tästä on yli viisi vuotta kun ongelmankanssa painin ja silloin tilasin ne briteistä muistaakseni rellun varaosia kun rellussakin on käytetty samaa laatikkoa tosin se ei ole nimetty AL4 vaan joku DP4 tai jotain sinnepäin. Itse vaihtamallakaan ei siinä kovin montaa tuntia mene vaikka rauhallisesti tekee. Niin ei kait se amiksellakaan kovin montaa tuntia mene. Mutta jos vikakoodi viittaa öljynpaineeseen niin syy löytyy tuosta solenoidista.

Kyllä tuo laatikko kestää yleensä muuten. En juuri ole kuullut että tuo laatikko juuri hajoilee muualta kuin tuosta magneettiventtiilistä. Ja tietysti ettei kaikkein sivistynein vaihtaja ole edes kunnossa ollessaan.
 
Liittynyt
10.07.2024
Viestejä
126
Joo jep, katsotaanpa jos saavat luettua koodit niin tiedetään sitten enemmän. Palaan jossain kohtaa joka tapauksessa tänne asian tiimoilta ajatuksella "miten kävi?".
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
251 539
Viestejä
4 376 682
Jäsenet
72 814
Uusin jäsen
Jyry

Hinta.fi

Ylös Bottom