Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
279
Vuoden 2011 Skoda Fabia Combista hajosi takalasin pyyhkimen moottori. En ole ostamassa uutta moottoria.

Mistä Techiläiset on tilanneet de wiper / wiper delete / wiper killer jne. tulppia takalasiin edukkaasti ?

Silikonilla kiinnitettevä haussa. Ei mutteri kiinnityksellä etten riko lasia.
 
Liittynyt
10.07.2024
Viestejä
122
Vanhan sitikan jarrut laahasivat alkuvuodesta. Automaattivaihteiston ykkösvaihde ei oikein jaksanut edes liikuttaa autoa itsestään, sen verran jumissa oli. Kaksin verroin jarrusatulaa vaihdettiin ja ongelma ratkesi. Laahaamisesta jäi sellainen ikävä komplikaatio, että laatikko vaihtaa aika usein ykköseltä kakkoselle nykäisten. Viikon sisään tullut kahdesti "Gearbox faulty", joka kuitenkin menee pois kun auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen. Onkohan tälle mitään enää tehtävissä, vai sotkiko jarrujumi vaihteistoa lopullisesti?
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 559
Vuoden 2011 Skoda Fabia Combista hajosi takalasin pyyhkimen moottori. En ole ostamassa uutta moottoria.

Mistä Techiläiset on tilanneet de wiper / wiper delete / wiper killer jne. tulppia takalasiin edukkaasti ?

Silikonilla kiinnitettevä haussa. Ei mutteri kiinnityksellä etten riko lasia.
Ei sitä lasia saa kyllä hajalle tulppaa asentaessa mitenkään, sitä lasia saa lyödä aika kovaa sillä räikän varrella että halkeaa. Kyllä se lasi hajoaa jo sitä vanhaa pyyhinmoottoria irroitettaessa, jos on hajotakseen. Ihan hyvin toimii se muutaman euron motonetin tulppa, saahan sinnekin laittaa silikoonit väliin jos haluaa.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
279
Ei sitä lasia saa kyllä hajalle tulppaa asentaessa mitenkään, sitä lasia saa lyödä aika kovaa sillä räikän varrella että halkeaa. Kyllä se lasi hajoaa jo sitä vanhaa pyyhinmoottoria irroitettaessa, jos on hajotakseen. Ihan hyvin toimii se muutaman euron motonetin tulppa, saahan sinnekin laittaa silikoonit väliin jos haluaa.
Jos Motonetin tulppaa kokeilisi alkuun.
Oletko miten disabloinut pesunesteen tulon ?
Sama pumppu tuuttaa eteen ja taakse, niin sulaketta ei voi irroittaa.
 
Liittynyt
13.08.2021
Viestejä
423
Vanhan sitikan jarrut laahasivat alkuvuodesta. Automaattivaihteiston ykkösvaihde ei oikein jaksanut edes liikuttaa autoa itsestään, sen verran jumissa oli. Kaksin verroin jarrusatulaa vaihdettiin ja ongelma ratkesi. Laahaamisesta jäi sellainen ikävä komplikaatio, että laatikko vaihtaa aika usein ykköseltä kakkoselle nykäisten. Viikon sisään tullut kahdesti "Gearbox faulty", joka kuitenkin menee pois kun auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen. Onkohan tälle mitään enää tehtävissä, vai sotkiko jarrujumi vaihteistoa lopullisesti?
Pystyykö vaihelaatikkoa resetoimaan?
 
Liittynyt
02.10.2018
Viestejä
538
Olisikos kenelläkään Renault Megane 3:n käsijarruongelmaan pikaista ratkaisua? Käsijarru on siis jarrusatulatoiminen, eli pyörittää mäntää. Auto seisoi parisen kuukautta pihalla käyttämättömänä ja ajelin sillä tänään pienen lenkin. Takajarrut olivat selkeästi jumissa, joten herkistelin ne ja kiersin männät sisään. Toisella puolella homma hoitui hyvin ja jarru toimii hyvin mutta toisella puolella kävikin niin, että jarru toimii normaalisti, mutta käsijarru ei ota ollenkaan. Autolla on karvan vajaa 400tkm mittarissa, joten olisikohan satulan parasta ennen päivämäärä siinä vai olisiko tuolle jotain helposti tehtävissä? En jaksa kyllä alkaa satulaa uusiksi rakentelemaan, joten isomman rempan tapauksessa vaihdan suosiolla uuden satulan.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 915
Olisikos kenelläkään Renault Megane 3:n käsijarruongelmaan pikaista ratkaisua? Käsijarru on siis jarrusatulatoiminen, eli pyörittää mäntää. Auto seisoi parisen kuukautta pihalla käyttämättömänä ja ajelin sillä tänään pienen lenkin. Takajarrut olivat selkeästi jumissa, joten herkistelin ne ja kiersin männät sisään. Toisella puolella homma hoitui hyvin ja jarru toimii hyvin mutta toisella puolella kävikin niin, että jarru toimii normaalisti, mutta käsijarru ei ota ollenkaan. Autolla on karvan vajaa 400tkm mittarissa, joten olisikohan satulan parasta ennen päivämäärä siinä vai olisiko tuolle jotain helposti tehtävissä? En jaksa kyllä alkaa satulaa uusiksi rakentelemaan, joten isomman rempan tapauksessa vaihdan suosiolla uuden satulan.
Liikkuuko käsijarruvaijerit?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 170
Kiitos vinkeistä.
Lähden alkuun koittamaan carb & egr cleanerillä.
Jos alkaa alkaa mennä hermo haen motonetistä kalvainsetin.
Ja sen jälkeen vaihtamaan seuraavaan kulkineeseen vetoniveltä...
Missä päin suomea? Jos tre, niin juuri ostin motonetistä kalvainsarjan ja saa lainata pientä korvausta vastaan esim. viikonlopun tms
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 559
Sama pumppu tuuttaa eteen ja taakse, niin sulaketta ei voi irroittaa.
Oletko ihan varma että on sama pumppu? Samasta säiliöstä ja saman sulakkeen takaa voi kyllä tulla, mutta en ole ikinä nähnyt autoa, jossa vesiletku olisi haaroitettu samalta pumpulta, että ruuttaa edessä ja takana aina samaan aikaan. Kaikkihan on tietysti mahdollista.
Ei se silti sinänsä asiaa muuta, tulppa, esimerkiksi pultti letkuun ja klemmarilla kiinni. Olen itse aina tulpannut letkun siitä mahdollisimman läheltä moottorin/säiliön luota, niin ei sitten jää potentiaalista vuotavaa letkua/tulppaa ainakaan mihinkään katon tai takaluukun sisälle.
Jos takapyyhin on hajonnut, yleensä kyllä olen jättänyt sen paikoilleen tekemättä mitään pyyhkimen poistoa tai tulppausta ensinkään, se peitetulppa vähän jakaa mielipiteitä, ei se kaikkiin autoin sovi lookkiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 953
Autolla on karvan vajaa 400tkm mittarissa, joten olisikohan satulan parasta ennen päivämäärä siinä vai olisiko tuolle jotain helposti tehtävissä? En jaksa kyllä alkaa satulaa uusiksi rakentelemaan, joten isomman rempan tapauksessa vaihdan suosiolla uuden satulan.
Opel Insigniassa meni satula vaihtoon takana 430tkm kohdalla. Ilmeisesti saman tyylinen mekanismi.

Maallikosta aika oudolta vialta kuulostaa? Satulan vaihto oli tosi helppo, ei mitään ongelmaa. Eikä tarvinnut tietenkään pyörittääkään mäntää, kun oli uusi. Joku siinä mättää, eli uusi satula voisi olla ihan ok?
 
Liittynyt
02.10.2018
Viestejä
538
Liikkuuko käsijarruvaijerit?
Kaikki tosiaan liikkuu ihan normaalisti, myös satulan vipu. Se ei vain tunnu liikuttavan mäntää ollenkaan.
Opel Insigniassa meni satula vaihtoon takana 430tkm kohdalla. Ilmeisesti saman tyylinen mekanismi.

Maallikosta aika oudolta vialta kuulostaa? Satulan vaihto oli tosi helppo, ei mitään ongelmaa. Eikä tarvinnut tietenkään pyörittääkään mäntää, kun oli uusi. Joku siinä mättää, eli uusi satula voisi olla ihan ok?
Satulan sisällähän on kierretanko, jonka kierteet ovat todennäköisesti mennyttä kalua. Itselleni ei ainakaan tule mitään muuta mieleen. Uutta satulaa siis tilaamaan, vaikkei kyllä yhtään kiinnostaisi tuon vehkeen kanssa enää pelata.

Ps. Parin kuukauden seisotus sai aikaan myös sen, että startin solenoidi oli entistä kamaa. Itse startti toimi hyvin, mutta solenoidin tyypistä ei ollut varmuutta, niin pakkohan se oli vaihtaa koko helevetin startti. En olisi uskonut, että kesäkelillä seisotus on autolle noin rankkaa puuhaa. Erityisesti nämä takajarrujen jumitukset ihmetyttävät, kun levyissäkään ei ollut pintaruostetta kummempaa.

Edit: Kävin vielä kerran pyörittämässä männän uudelleen sisään, otin vivun irti ja pyörittelin pihtien kanssa sitä vähän reilummin. Paikallaan ollessaan tuolla kikalla ei tuntunut olevan mitään vaikutusta, mutta lenkin aikana käsijarrun vaste terävöityi selkeästi ja puolto katosi. Kotipihalla tunkkasin vielä puolen ylös ja varmistin havainnon todeksi. Käkkäri siis toimii. Nyt siis äkkiä katsastukseen ja värkki nettiautoon myyntiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 953
Opel foorumilta luin Opel Insignian takaisinkutsusta, jossa vaihdetaan eteen jotain tukivarsia.

Eli täytyykin maanantaina käydä Käyttöautolla kysymässä asiasta.

Screenshot_20240831_055105_Opera.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
337
Jos Motonetin tulppaa kokeilisi alkuun.
Oletko miten disabloinut pesunesteen tulon ?
Sama pumppu tuuttaa eteen ja taakse, niin sulaketta ei voi irroittaa.
Jos oikein elegantisti tuon haluaisi hoitaa, niin laittaa diodin pumpulle menevään piuhaan.

Tuollainen yhdistelmäpumppu vaihtaa etu- ja takalasinpesun välillä siten, että pumpulle tuleva jännite käännetään toisin päin, jolloin pumppu vaihtaa pyörimissuuntaa.

Laittamalla diodi (kumpaan tahansa) johtoon virran kulku toiseen suuntaan estyy ja takalasin pesua yrittäessä pumppu pysyy mykkänä. Toki diodi pitää laittaa oikein päin, yritys ja erehdys lienee helpoin ja varmin tapa selvittää suunta :tongue:.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 953
Opel foorumilta luin Opel Insignian takaisinkutsusta, jossa vaihdetaan eteen jotain tukivarsia.

Eli täytyykin maanantaina käydä Käyttöautolla kysymässä asiasta.

Jos jollain muulla on myös Opel Insignia käytössä, niin kannattaa tarkistaa Opelin sivuilta tieto tuosta takaisinkutsukampanjasta!

Screenshot_20240831_112230_Opera.jpg
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 183
Alkoihan tuo Audin peruutustutka toimimaan! Ostin alkukesästä Audi A6:n vuosimalli 2006. Siinä oli anturit puskurissa, mutta peruutustutka ei toiminut. VCDS antoi koodit kolmesta anturista, kaiuttimesta ja vetokoukun ohjainmoduulista.
Nämä kaikki kun vahtoi niin alkoi peruutustutka toimimaan :) Aika arpomista olisi ollut ilman VCDS:ää. Tämän lisäksi vaihdoin vetokoukun pistokkeen kun se näytti siltä että se on parhaat päivät jo nähnyt. Nyt toimii toivottavasti vetokoukun sähkötkin. Boksi oli selvästi kärähtänyt. Jaegerilta jopa vastasivat kun kysyin vastaavaa boksia, vanhaa oli hieman hankala löytää vaikka löysin yhden Ovokolta joka nyt toimii. Tiedoksi että 52011503 moduulin korvausosa on 52019603_R.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
279
Jos oikein elegantisti tuon haluaisi hoitaa, niin laittaa diodin pumpulle menevään piuhaan.

Tuollainen yhdistelmäpumppu vaihtaa etu- ja takalasinpesun välillä siten, että pumpulle tuleva jännite käännetään toisin päin, jolloin pumppu vaihtaa pyörimissuuntaa.

Laittamalla diodi (kumpaan tahansa) johtoon virran kulku toiseen suuntaan estyy ja takalasin pesua yrittäessä pumppu pysyy mykkänä. Toki diodi pitää laittaa oikein päin, yritys ja erehdys lienee helpoin ja varmin tapa selvittää suunta :tongue:.
Vähän mietynyt samaa, jos tekisi kunnolla heti alkuun diodilla tai veisi koodattavaksi jonnekin.

Onko antaa linkki diodiin ? Kun en oikein tiedä minkälainen siihen pitää laittaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
337
Vähän mietynyt samaa, jos tekisi kunnolla heti alkuun diodilla tai veisi koodattavaksi jonnekin.

Onko antaa linkki diodiin ? Kun en oikein tiedä minkälainen siihen pitää laittaa.
Mikä tahansa riittävästi virtaa kestävä kelpaa. Ihan perstuntumalla heittäisin, että tuollainen pesurin pumppu ottaa muutaman ampeerin, joten joku ~8-10 A kestoinen on varmasti riittävä.

Paikkakunnan elektroniikkaliikkeestä lienee helpointa käydä kysäisemässä, ei tarvitse maksaa posteja jostain euron kikkareesta. Mutta saa toki tilaamallakin, esim tästä: Diodi 10 A, 1000 V
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
251 593
Viestejä
4 382 877
Jäsenet
72 786
Uusin jäsen
Marko Peltonen

Hinta.fi

Ylös Bottom