- Liittynyt
- 18.10.2016
- Viestejä
- 2 183
No justiinsa
Höpöhöpö. Ne kehotukset tulisi korjata siihen alkup leimalappuun merkittyyn ajankohtaan mennessä.Ransittiin lätkäistiin ajokieltotarra leimalla kun meni jarruputki poikki. No hyvä että siellä eikä tienpäällä.
Nyt pitää kuulemma olla kaikki korjauskehotuksetkin korjattuna ennenkun saa hyväksytyn.
No uudet putket tuli tehtyä ja laitettua, taka-akselille laitoin jotkut Saabin pohjaanlyöntikumit, kun ei tähän hätään muuta löytynyt.
Nyt tarvii vielä vetarin suojakumit laittaa. Otin liimattavat,kai noi leiman ajan kestää, kun tarvis taas aamulla olla ajossa...
Ihana ryömiä tuolla auton alla, kun kuraa loskaa ja paskaa valuu niskaan...
Lisäkysymys tähän liittyen olisi vielä tietäjille. En löytänyt tarkempaa tietoa noista päästöjen hylkäysrajoista, että onko nuo niin pahasti pielessä että napsuu heti ajokieltoa vai saako tuolla sen kuukauden ajoaikaa vielä noilla lukemilla (jos ei kovasti muuta löydy)?Yli menneet arvot CO% 1,28 (rajaksi mittauksessa merkitty 0,2) ja HC PPM 118 ( raja 100). Korjaantuuko nämä tuon taemman katalysaattorin vaihdolla miten todennäköisesti? Vähän paskempi homma ruveta laitattamaan noita muita vikoja kuntoon jos sitten ei kuitenkaan saisi päästöistä menemään läpi. Yritin googletella heikoin tuloksin "kuinka paskat" nuo arvot on.
Kyllä ne sumuisten saarten loorditkin osasivat, 90-luvun alussa suunnitellusta TD5 koneesta ei ihan heti keksi miten suodattimen saa ruuvattua pois pakosarjan alta ja varsinkin miten uuden filtterin saa paikoilleen.Tästä ei kauhean kauan ole kun eräästä volkkarista ei tahtonut löytää ilman googlea öljynsuodatinta ja sitten tarvi googlea uudestaan että mistä ihmeestä se pitäs saada ruuvattua pois
Aika harva normaaliajossa tekee maksimijarrutuksia, niin katsastuksessa hajoaminen on yleistä. Tai jos ei hajoa, niin vähintään yksi kulma jää jumiin, että saa ajella levy punahehkuna takaisin.Ransittiin lätkäistiin ajokieltotarra leimalla kun meni jarruputki poikki. No hyvä että siellä eikä tienpäällä.
Juu, niinkuin sanoin, että hyvä kun tuli leimalla esille vuoto. Vaikka kai sitä pitäisi niinkuin iso osa alkaa huutamaan, että katsuri rikkoi ihan hyvän jarruputken...Jos oikein ymmärsin Traficomin listasta (s.32), niin bensalla ainoastaan > 6% CO ylitys aiheuttaa ajokiellon, muista arvoista tulee hylkäys.
Aika harva normaaliajossa tekee maksimijarrutuksia, niin katsastuksessa hajoaminen on yleistä. Tai jos ei hajoa, niin vähintään yksi kulma jää jumiin, että saa ajella levy punahehkuna takaisin.
Itsekin ihmettelin, kun jarrunestettä kului Almerassa tasaisen hitaasti mutta vuotokohta oli pieni ja tankin alla piilossa. Silti jarrut pelitti kevyessä ajossa normaalisti.
Ajokieltotarran saa nykyään vaikka siitä, että toinen puoli käsijarrusta ei pidä ollenkaan, tai että renkaiden kulutuspinta on alle lain salliman.Jos oikein ymmärsin Traficomin listasta (s.32), niin bensalla ainoastaan > 6% CO ylitys aiheuttaa ajokiellon, muista arvoista tulee hylkäys.
Aika harva normaaliajossa tekee maksimijarrutuksia, niin katsastuksessa hajoaminen on yleistä. Tai jos ei hajoa, niin vähintään yksi kulma jää jumiin, että saa ajella levy punahehkuna takaisin.
Itsekin ihmettelin, kun jarrunestettä kului Almerassa tasaisen hitaasti mutta vuotokohta oli pieni ja tankin alla piilossa. Silti jarrut pelitti kevyessä ajossa normaalisti.
Niin, sulla ei tullut ajokieltotarraa tuulilasiin.? Toki en tiedä, että tulkkasinko konttorinukkoa väärin, kun sanoi että kaikki on korjattava, ainakin ennen jarruvian korjaamista tuolla ei olisi saanut ajaa kuin korjaamolle. Toki ennemmin ja myöhemmin ne olisi tarvinnut tehdä, nyt on kaikki kunnossa.Höpöhöpö. Ne kehotukset tulisi korjata siihen alkup leimalappuun merkittyyn ajankohtaan mennessä.
Esim mulla pomppasi pontiac jumittavasta etujarrusta. Takapuskurikotelot oli ruostuneet ja niistä kehotukset. Korjasin jarrun laahauksen ja vein jälkinäytölle, hitsailin puskurikotelot joskus myöhemmin. Ja ei noita kehotuksia kukaan seuraa edes korjaatko vai et.
Jos leimaukko nalkuttaa että ne pitää korjata leiman saaminseksi niin lätkäse jauhot suuhun että annettu pvm ei vielä ole täyttynyt, onhan sulla vikalista voimassa vielä kuitenkin.
Juu ei mulla ajokieltoa tullut. Mutta miten se ajokiellon oleminen niiden kehotuksien korjaamiseen vaikuttaisi? Hylsyyn ja ajokieltoon johtavat kun korjaa niin sehän pitäisi riittää.Niin, sulla ei tullut ajokieltotarraa tuulilasiin.? Toki en tiedä, että tulkkasinko konttorinukkoa väärin, kun sanoi että kaikki on korjattava, ainakin ennen jarruvian korjaamista tuolla ei olisi saanut ajaa kuin korjaamolle. Toki ennemmin ja myöhemmin ne olisi tarvinnut tehdä, nyt on kaikki kunnossa.
Käsijarruvaatimus ei mene ihan noin (Traficom määräys s.22):Ajokieltotarran saa nykyään vaikka siitä, että toinen puoli käsijarrusta ei pidä ollenkaan, tai että renkaiden kulutuspinta on alle lain salliman.
Itsellä 2021 joulukuussa katsastuksessa ja käsijarru ei pitänyt ollenkaan oikealla eli 0%. Oli käsijarru sen verran monta kertaa laahannut, että levy vetänyt siniseksi.Ajokieltotarran saa nykyään vaikka siitä, että toinen puoli käsijarrusta ei pidä ollenkaan, tai että renkaiden kulutuspinta on alle lain salliman.
Laadukas ukrainassa valmistettu johtosarja oven ja rungon välissä kopottunut. Näin pikaisella vilkaisulla kristallipalloon. Vuosimalli ja millä tekniikalla ?B-sarjan mersusta meni kuljettajan oven napit pimeäksi. Toimivat vain, kun ovea avaa riittävästi. Oliskohan kosketushäiriö vai jokin sensoriongelma?
D2 kanssa ainakin tää on ihan perhanan kätevä kalu.Kyllä ne sumuisten saarten loorditkin osasivat, 90-luvun alussa suunnitellusta TD5 koneesta ei ihan heti keksi miten suodattimen saa ruuvattua pois pakosarjan alta ja varsinkin miten uuden filtterin saa paikoilleen.
Tosin tähän ovat jälkimarkkinat keksineet helpotuksen lyhemmän suodattimen muodossa.
Oli kaiketi kondenssiongelma liitännöissä. Otin paneelin irti, kuivasin ja uudelleenkytkin kaiken. Ongelma poistui ainakin toistaiseksi. Johdot olivat kaikki kunnossa siltä osalta kuin olivat näkyvissä.Laadukas ukrainassa valmistettu johtosarja oven ja rungon välissä kopottunut. Näin pikaisella vilkaisulla kristallipalloon. Vuosimalli ja millä tekniikalla ?
Starin nokkaan niin selviää aika hyvin.Oli kaiketi kondenssiongelma liitännöissä. Otin paneelin irti, kuivasin ja uudelleenkytkin kaiken. Ongelma poistui ainakin toistaiseksi. Johdot olivat kaikki kunnossa siltä osalta kuin olivat näkyvissä.
En oo kyllä juuri staria käyttänyt, mutta ei taida sekään paljon johdoista tahi liitännöistä ymmärtää.Starin nokkaan niin selviää aika hyvin.
On kokemuksia. Esim tammer dieselin kunnostetuista. Valtaosin erinomaisia. Ja takuut toimii.Onkos porukalla kokemusta kunnostetuista diesel suuttimista, common rail systeemiin. Onko nämä kannattavia vai suoraan vaan tehdas uudet?
Onnistuu myös kuormaliinalla, kun laittaa pari kieppiä suotimen ympärille ja vetää päät moottorin sivulle mistä ulottuu käsiin. Toisesta päästä pidetään kireällä suodattimen ympärillä ja toisesta vetästään aukeamissuuntaain.D2 kanssa ainakin tää on ihan perhanan kätevä kalu.
Pienestä raosta suoraan sivulta päin onnistuu tuolla.DA1117 - TD5 Oil Filter Spanner for Discovery and Defender | LR Parts
Please note this is only suitable for a Britpart branded Oil Filterwww.lrparts.net
Revin ite vasta turbon, pakosarjan, kummankin suodattimen jalat, öljykuulerin jne mäjelle ja vaihtelin tiivisteitä.
Tähän vielä, ongelma palasi ja olit oikeassa. Johdot siellä vetää oikoon kun sopivassa asennossa. Nyt mietin kuorinko suojan ja korjaanko huonot johdot itse vai vaihdatanko koko sarjan. Luulen että jokainen paja yrittää kusettaa työn haastavuudella, mutta tiedän täsmälleen missä ongelma on ja miten siihen pääsee käsiksi. Viitsimiskynnys tässä lähinnä mietinnässä.Laadukas ukrainassa valmistettu johtosarja oven ja rungon välissä kopottunut. Näin pikaisella vilkaisulla kristallipalloon. Vuosimalli ja millä tekniikalla ?
Moniin autoihin löytyy valmista korjaussarjaa juuri oven johtoihin. Kannattaa tarkistaa netin varaosasivujen valikoimasta..Tähän vielä, ongelma palasi ja olit oikeassa. Johdot siellä vetää oikoon kun sopivassa asennossa. Nyt mietin kuorinko suojan ja korjaanko huonot johdot itse vai vaihdatanko koko sarjan. Luulen että jokainen paja yrittää kusettaa työn haastavuudella, mutta tiedän täsmälleen missä ongelma on ja miten siihen pääsee käsiksi. Viitsimiskynnys tässä lähinnä mietinnässä.
Pelkkiä huonoja kokemuksia. Ei kovin iso otanta, mutta suosittelisin välttämään. Useamman tapauksen tiedän jossa on ensin ostettu kunnostetut suuttimet, todettu paskaksi ja kaivettu sitten lompakkoa syvemmältä uusien ostamiseksi.
Tämä tuhannesti.On kokemuksia. Esim tammer dieselin kunnostetuista. Valtaosin erinomaisia. Ja takuut toimii.
Nimettömän pajan tuotteisiin kaikkien raha ja aika menee hukkaan.
Joo, pari kymppiä maksaa sarja parhaimmillaan, mutta että kun nuo sähköt on tehty niin mahdottoman hankalaksi tässä autossa niin en tiiä maksaako vaivaa.Moniin autoihin löytyy valmista korjaussarjaa juuri oven johtoihin. Kannattaa tarkistaa netin varaosasivujen valikoimasta..
Oliskohan kuinka iso homma vaihtaa suuttimien paikkoja "ehjien" kanssa ja katsoa siirtyykö vika?Koodit näyttävän tarkoittavan:
U2023-E0 Fault Received From External Node
P1201-61 Cylinder 1 Injector Circuit Open
P1203-61 Cylinder 3 Injector Circuit Open
Dieselin suuttimia ei kannata huvikseen irroitella, eikä voi asentaa ilman uusia tiivisteitä. Voi olla ettei ne edes lähde irti ehjänä.Oliskohan kuinka iso homma vaihtaa suuttimien paikkoja "ehjien" kanssa ja katsoa siirtyykö vika?
Omalla kokemuksella pösön diiselin suuttimista 1/4 irtosi ehjänä,Dieselin suuttimia ei kannata huvikseen irroitella, eikä voi asentaa ilman uusia tiivisteitä. Voi olla ettei ne edes lähde irti ehjänä.
Sen verran usein alkoi nyt auto herjailla että lähti suoraan 2 suutinta tilaukseen. Jos sieltä löytyi ongelma, pitänee uusia nuo 2 muutakin sitten lähiaikoina.Mikähän mahtaa olla autossa vika?
2009, Ford Focus MK2.5 1.8TDCi.
Ajoittain toimii todella hyvin, ajoittain heittää ajossa "engine malfunction" ilmoituksen mittaristoon ja päälle tulee nilkutusmoodi. Vikakoodeja nyt useamman kerran kokemuksella on yleensä 2kpl, joko:
U2023-E0 ja P1201-61 tai U2023-E0 ja P1203-61
Koodit näyttävän tarkoittavan:
U2023-E0 Fault Received From External Node
P1201-61 Cylinder 1 Injector Circuit Open
P1203-61 Cylinder 3 Injector Circuit Open
Onko kyseessä mystinen sähkövika, kun tuossa yleensä heittää myös esp pois, ja joskus ennen engine malfuncionia esim. lähtee vakionopeudensäädin pois päältä tai saattaa tuntua pari nykäystä ajossa? Vai kenties nuo kaksi suutinta huonoja. Nuo suuttimen vikakoodit eivät tule koskaan kerralla molemmat.
Auton historiaa:
- Autossa on mittariston juotokset korjattu vastikään kun tuntui että monella on ollut vastaavia oireita ja kylmäjuotokset ovat menneet mittaristosta. 3kpl oli murtunut, ja kaikki korjattiin ja piirilevy puhdistettiin. -> ei vaikutusta
- Perushuollot tehty ja kaikki ajallaan, polttoainesuodatin keväällä vaihdettu, samoin öljyt jne.
- Kun auto toimii, toimii tosi hyvin. Saattaa olla vaikka 500km ettei tee tuota kertaakaan, ja sitten saattaa olla että tekee ns. koko ajan.
- Forté Advanced Diesel Fuel Conditioner putsausaine ajettu tankillisella läpi, ei vaikutusta
- Kytkin/vauhtipyörä on vuoden vanha, alkuperäisosa
- Ei syö nesteitä, vetää hyvin kun ei ole engine malfunction päällä
- Käynnissä ollessa on koitettu mm. johtoja heilutella suuttimilta mutten saanut aikaan tökkimisiä tai ilmiselviä katkoksia
- Vika lähtee pois jos auto on hetken pois päältä. Jos auton käynnistää heti uudestaan kun on tämä engine malfunction ilmennyt, se uusiutuu välittömästi.
Tässä on nyt muutama kuukausi ihmetelty ja alkaa olla takki tyhjä. Suuttimet maksavat 500e/kpl ja jos noita alkaa arvalla vaihdella tulee nopeasti kannattavuus vastaan auton arvon suhteen. Onko kellään vastaavaa kokemusta vastaavanlaisen tekniikan fordista?
Kuvat Forscan litellä, forscannilla läppärin kautta antaa samoja, samoin torquella.
Onkos porukalla kokemusta kunnostetuista diesel suuttimista, common rail systeemiin. Onko nämä kannattavia vai suoraan vaan tehdas uudet?
Tilauksessa uudet. Kiitos kokemuksista (Uudet alkuperäiset siemensit latviasta, 561e 2kpl posteineen).Pelkkiä huonoja kokemuksia. Ei kovin iso otanta, mutta suosittelisin välttämään. Useamman tapauksen tiedän jossa on ensin ostettu kunnostetut suuttimet, todettu paskaksi ja kaivettu sitten lompakkoa syvemmältä uusien ostamiseksi.
Jos ne tuli pois ihan käsin tai tavallisilla käsityökaluilla niin eihän ne olleet edes lujassa Pahimmat tulee olosvetäjällä parin sentin pätkissä..Sen verran usein alkoi nyt auto herjailla että lähti suoraan 2 suutinta tilaukseen. Jos sieltä löytyi ongelma, pitänee uusia nuo 2 muutakin sitten lähiaikoina.
Kävin irrottaa vanhat suuttimet. 1 sylinterin irtosi hyvin, 3 sylinterin oli jumissa. Irtosi kyllä hitaalla suostuttelulla. Aika kehnon näköisiä nuo kyllä on. Ainoa ongelma mikä tuli: Ylivuotoletkun 3.s sylinterin liitos ei kestänyt irroitusta. Eiku selvittämään mistä noita saa.
Tilauksessa uudet. Kiitos kokemuksista (Uudet alkuperäiset siemensit latviasta, 561e 2kpl posteineen).
Ja kannen tiivistepinta mitä vasten suuttimen prikka asettuu, täytyy usein kalvaimella suoristaa osassa autoja.Jos ne tuli pois ihan käsin tai tavallisilla käsityökaluilla niin eihän ne olleet edes lujassa Pahimmat tulee olosvetäjällä parin sentin pätkissä..
Muista uusia samalla tiivisteprikat (vanhojen kaivaminen pois kannesta vaurioittamatta kantta voi olla aika persiistä) EDIT: Tarkemmin kun katsoi kuvaa niin taisivatkin tulla suuttimien mukana pois. Varmista kuitenkin että suuttimien reiät on absoluuttisen puhtaat.
Ja uudet pultit noihin clamppeihin.
Jos loput sattuvat olemaan tiukassa niin noita on tullut irroitettua myös siten että löysätään kiinnityspulttia ja laitetaan auto käyntiin.Sen verran usein alkoi nyt auto herjailla että lähti suoraan 2 suutinta tilaukseen. Jos sieltä löytyi ongelma, pitänee uusia nuo 2 muutakin sitten lähiaikoina.
Kävin irrottaa vanhat suuttimet. 1 sylinterin irtosi hyvin, 3 sylinterin oli jumissa. Irtosi kyllä hitaalla suostuttelulla. Aika kehnon näköisiä nuo kyllä on. Ainoa ongelma mikä tuli: Ylivuotoletkun 3.s sylinterin liitos ei kestänyt irroitusta. Eiku selvittämään mistä noita saa.
Tilauksessa uudet. Kiitos kokemuksista (Uudet alkuperäiset siemensit latviasta, 561e 2kpl posteineen).
PuristuspaineetNoniin, tänään tehty seuraavanlaisia toimenpiteitä massikalle..
- Tankki tyhjennetty ja puhdistettu.
- Asennettu uusi polttoainehana (vanhassa ei ollut edes sihtiä).
- Letkuja uusittu
- Uusi syöttöpumppu laitettu
- Vaihdettu polttoainesuodattimet
- Uusi thermostart laitettu.
Ilmasin tämän ohjeiden mukaan, ja polttoainetta oikein suihkusi jakajapumpulta ennen kiristystä. Nyt olen kokeillut startilla pyörittää tätä (yksi suutin hieman auki, ja nyt kokeillut toinenkin suutin hieman auki). Polttoainetta sieltä valuttaa, mutta ei edelleenkään starttaa.
Olen apuvirran kanssa koittanut myös, akku näyttää tällä hetkellä 12,45V.
Startatessa öljynpainemittari pompahtaa punaiselle, toki en varmaksi sano toimiiko kunnolla. Ihan kuin jotain kolinaa kuuluisi välillä kun starttia pyörittää? Kohta kymmenes kerta jo menossa kun koittaa startata, että kokeiltu on..
Kokeile pilotilla käyntiin.Noniin, tänään tehty seuraavanlaisia toimenpiteitä massikalle..
- Tankki tyhjennetty ja puhdistettu.
- Asennettu uusi polttoainehana (vanhassa ei ollut edes sihtiä).
- Letkuja uusittu
- Uusi syöttöpumppu laitettu
- Vaihdettu polttoainesuodattimet
- Uusi thermostart laitettu.
Ilmasin tämän ohjeiden mukaan, ja polttoainetta oikein suihkusi jakajapumpulta ennen kiristystä. Nyt olen kokeillut startilla pyörittää tätä (yksi suutin hieman auki, ja nyt kokeillut toinenkin suutin hieman auki). Polttoainetta sieltä valuttaa, mutta ei edelleenkään starttaa.
Olen apuvirran kanssa koittanut myös, akku näyttää tällä hetkellä 12,45V.
Startatessa öljynpainemittari pompahtaa punaiselle, toki en varmaksi sano toimiiko kunnolla. Ihan kuin jotain kolinaa kuuluisi välillä kun starttia pyörittää? Kohta kymmenes kerta jo menossa kun koittaa startata, että kokeiltu on..
Puristuspaineet
Kokeile pilotilla käyntiin.
Tuossa ääninäytettä, saman kuuloinen nyttenkin oli.Miltä starttaus kuulostaa? Siitäkin voi päätellä vähän puristusten kuntoa.
Jos kone on ehjä mutta vika on polttoainepuolessa niin starttipilotilla pitäs kyllä käydä varsin vaivattomasti niin kauan kun pilottia suihkutetaan. Ei sitä nyt minuuttitolkulla tarvii sinne antaa.
Eli jos sillä käy -> vikaa polttoaineen syötössä
Jos ei käy -> vika on muualla.
Huomenissa tutkin lissää. Kahdelle suuttimelle ainakin tulee polttoainetta kun oli auki, kolmas niin vmäisessä paikkaa ettei sitä saa auki normi avaimilla.Joo eiku pilotilla käyntiin ja jos ei pyöri, niin ettimään miksi ei saa/tule polttoainetta. Tuskin kuitenkaan hammaspyörävetoinen jakopää on syyllinen. Muuta vaihtoehtoa ei noissa oikeastaan voi olla.
Ei sitä suositella käyttää aina/usein. Mutta jos saat sillä käyntiin, ja lämpimäksi niin sitten viisastuu paljon.Tuota pilottia tuli hankittua (eetteri pohjaista kun joku neuvoi), mutta siitä taas varotellaa että voi tehdä pahojaan myös.. Kun sen pitäisi käynnistyä ilmankin sitä, ja etenkin kun tuon thermostartin vielä uusi. Mieluusti en sitä käyttäisi.
Ei se aasinpotku sitä konetta säre jos sitä vain käyttää järkevästi pikkusuhauksina sillointällöin, jatkuvasti tai liian isoina suihkauksina käyttö alkaakin sitten syömään konetta.Eli mitäs sitä sitten tekköö näille?
Tuota pilottia tuli hankittua (eetteri pohjaista kun joku neuvoi), mutta siitä taas varotellaa että voi tehdä pahojaan myös.. Kun sen pitäisi käynnistyä ilmankin sitä, ja etenkin kun tuon thermostartin vielä uusi. Mieluusti en sitä käyttäisi.
Kuulostaa omaan korvaan startti laiskalta. Mutta ei ole kokemusta merkistä, niin en sano varmaksi.Tuossa ääninäytettä, saman kuuloinen nyttenkin oli.