atomi
tieteen hypoteesi
- Liittynyt
- 11.07.2017
- Viestejä
- 1 890
volvoo vähä putkenrakentelua ku alkuperänen alkoiolee melko mätä, kuvassa vaiheessa. putki tuli ylemmäs ja kiinnikkeiden päistä turhat tökit veks.
Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:45 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>
Mittaa ensin latausjännite, jos ok niin kokeile laturin vapaapyörä.Olisko arvauksia mistä kuuluu laturin hihnan tienoilta rohiseva/sirisevä ääni ? Taajuus muuttuu moottorin kierrosten mukana, eikä kytkimen painaminen vaikuta. Kärry on -00 Corolla vvti 1,6 3zzfe koneella, ajettu 230 Mm.
Paikallistuu ehkä eniten etupuolelle missä on vierekkäin laturi ja vesipumppu. Kun kokeilee ilman hihnaa käsin pyörittää, kumpikin tuntuu kuitenkin pyörivän normaalisti vaikka samalla koittaa vähän laittaa voimaa suuntaan johon hihnakin painaisi. Entäs laturin hiilet ?
Kiristinpyöräkin olisi kai mahdollinen, siinä on pieni välys. Ilman kuormaa jää pyörimään melkein loputtomasti, eli jos on vierintälaakeri, niin se on kyllä täysin kuiva.
Video:
Dropbox - 2018-06-17 16.52.33.mp4
Tuossa laturissa näyttäisi kyllä olevan ihan kiinteä hihnapyörä, että siinä ei hirveästi kokeiltavaa oleMittaa ensin latausjännite, jos ok niin kokeile laturin vapaapyörä.
Veho?Täytyisi korjata (lue korjauttaa) anopin Mersu. Malli on (W220) S500 4matic.
Ilmeisesti ilmajousituksessa on jotain vikaa, koska auto ei pysy ylhäällä vaan laskeutuu tonttiin jo pienen tauon jälkeen.
Onko kenelläkään heittää hyvää korjaamoa pk-seudulla, joka näitä on korjaillut?
Itsellä on hyviä kokemuksia autojerry.fi kun jotain hommia tarvinnut tehdä.Ehkei kuitenkaan, kun autokin on jo 14 vuotta vanha.
Kysyppäs huviksesi vinkkiä / tarjousta sellaiselta kaverilta Hämeenlinnasta, kuin Niko Rantalainen.Täytyisi korjata (lue korjauttaa) anopin Mersu. Malli on (W220) S500 4matic.
Ilmeisesti ilmajousituksessa on jotain vikaa, koska auto ei pysy ylhäällä vaan laskeutuu tonttiin jo pienen tauon jälkeen.
Onko kenelläkään heittää hyvää korjaamoa pk-seudulla, joka näitä on korjaillut?
Ainahan sitä pyytää saa Tuohon hintaan rupee jo saamaan käytettyjä vehkeitä itsellekin.Kyselin aikaa pyöriensuuntaukseen hämeenlinnasta. Kovasti tuntui olevan yritykset kiireisiä, joten jouduin soittamaan useampaan. Yhdessä oli kovin lyhyt jono, ja tarjosivat aikaa. Hinnaksi sanoi 300€, mutta jos pultit jumii, niin enemmän...
No, otin ajan eri puljusta. 70€ ja huomenna onnistuu.
Jos kytkimen asento vaikuttaa ääneen niin ei se sillon voi apulaitehihnoista kuulua? Ekana tulee mieleen olisko kytkimenpainelaakeri.Aiemmin jo kyselin sirkutuksesta/sirinästä kylmällä koneella ja suositeltiin moniurahihnan vaihtoa. Hihna vaihdettu ja kaikki pyörät ja kiristin hyvässä kunnossa.
Ääni hiljeni selvästi ja melkein katosi, mutta esimerkiksi tänään aamulla viileällä ilmalla kylmällä koneella töihin lähtiessä kuului ihan sekunnin ajan taas tuo ääni. Ääni tulee oikean eturenkaan tuntumasta ja veto päällä seuraa kierroksia. Kytkimen kun painaa pohjaan, niin ääni vaimenee kierrosten laskemisen tahtiin ja tuon yhden kerran kuulumisen jälkeen yleensä katoaa.
Mikähän tuo nyt mahtaa olla? Jatkanko vain kovaa ajoa ja vaatiiko tuo uusi hihna sisäänajoa, kun rullien urat kuitenkin kuluneempia kuin itse hihna? Tosiaan selvästi harvemmin kuuluu nykyään.
Skoda Octavia 2010 1.2 TSI yhä kyseessä.
Lähinnä tarkoitin, että kun liikkeelle lähtiessä vinkuu, niin kytkintä painaessa moottorin kierrokset laskevat ja ääni sen mukana. Muuten ei kytkin vaikuta mitenkään, eli vain kierrokset muuttavat ääntä.Jos kytkimen asento vaikuttaa ääneen niin ei se sillon voi apulaitehihnoista kuulua? Ekana tulee mieleen olisko kytkimenpainelaakeri.
Kannattaa varmaan uusia kaikki mahdollinen minkä helposti voi uusia samalla... eli esim. jos niitä kiristin-/ohjurirullia on useampi, niin kaikki uusiks samalla... ja miksei vesipumppukin jos sen helposti saa vaihdettuaPäivitystä.
Yhdessä rullassa on parin millin heitto ja kuuluu rohinaa, joka kasvaa kierrosten mukaan. Luulin aluksi, että vesipumppu menossa, mutta ääni ei tunnu kuuluvan siitä. Tuo rohinakin alkoi uuden hihnan myötä, eli ilmeisesti yksi rulla pitäisi uusia myös.
Kuvassa näkyy ympyrällä, mistä tuo epätasainen kierroksia seuraava rohina kuuluu. Nuoli taas osoittaa rullan, missä on parin millin heitto. Taitaa olla automaattikiristin kyseessä?
Huollossa sanoivat tarkastaneensa rullien laakerit ja kunnon, mutta ilmeisesti jäänyt tuo huomaamatta. Lupasivat kyllä hoitaa kuntoon. Vanhalla hihnalla vain kitisi ja vinkui, uudella vinkuu harvoin, mutta rohisee kunnolla. Missähän vesipumppu tuossa ketjukoneessa on? Olin ihan varma, että sen laakeri alkoi rohisemaan, mutta ei se ainakaan tuolla alueella ole. Lisäksi epätodennäköistä, että pumppu leviää juuri hihnan vaihdon jälkeen.
Ai sattana... mahtaako omassa audissa olla vastaava setti? -05 3.2 FSI quattro.Siit seuraavasta mallista. Aika yksinkertaisesti aukeaa huoltoasentoon keula kun puskuri vaan 2 pultilla ja muutkin samaan tyyliin.
Paaliin?leimaremontti ja sen jälkeen havaitut, simpukan välitanko, tukivarret, reaktiotankojen sisäpäät, tukivarsien sisäpäät uretaaniksi, narinahelat, takajarrut, etulaakerit ja etulevyt.
Eli karkeesti parin tonnin auton arvosta puolet.
Tuossa vanhemmassa A8:ssa on hihnalla toteutettu jakopää???A8 D2
Puskurin irroitus.. ( muutama turhakin vaihe tuos tehty )
Huoltoasento..
A8 D3 ( tosin ei sitä kokonaan irroiteta jos haluaa säilyttää ilmastoinnin kunnossa. Riittää kun raottaa )
On tuo kaikissa ollut vuosituhannen vaihteesta asti. Pulttien määrä hiukan vaihdellut.Ai sattana... mahtaako omassa audissa olla vastaava setti? -05 3.2 FSI quattro.
Varsinkin kun se on etupäässä konetta?Pikkusen yksinkertaisempi toi hihna.
katselin tän pätkän joskus, kuvitellen sen olevan omasta 3.2 FSI-koneestaJep.
Tosin videon ei ole ihan sama 32 venttiilinen moottori vaan eri koodin 40 venttiilinen.
Haluisin nähdä tuon huoltajan ilmeen kun jos toi oli monimutkainen niin mikä toi 3.2 FSI olis.
Luultavasti olis viisain vaihtoehto, tosin hiljaisempaa tai parempaa ajettavaa tuolla hintaa tuskin saa, lie paree hyödyntää se vähä käyttöarvo ja ajaa loppuun. Eipä tuossa paljon muuta ny ookkaan kun alustanosien vaihteluita, muuten ihan soiva peli pidemmän päällekkin. Jos ny ei onnistu sulattaan koneesta mäntää paria suuttimien takia tai polttaan askista pakkoja.Paaliin?
No sitäpä mietinkin kun maksaa... Nyt korissa nuo yllämainitut ja hintaa 210€ Brembona (paitsi takalevyt ATE kun ei Brembona ollut), liukutapit sitten auton ympäri 50€ (joo halpaa, mutta suhteessa aika kalliit ). Vasen etulaakeri antautu alkuviikolla, aattelin laittaa samalla tilaukseen toisen puolen, tuskin se kovin kauaa pidempää enää kestää. Ja mukavempi laittaa uudet jarruhilut kun laakeri on siis prässättynä suoraan napaanJos noin paljon uusimas niin ottasin satulankorjaussarjan kumeihin ja uudet liukutapit. Sekä jarruletkut. Ei maksa tuossa hommas paljoa enempää.
Niin ja näin joo Aina *kop kop* tähän mennessä saanut liukutapit tehtyä suht. helpolla, mutta tässä kulkineessa näyttäisi satula laahaavan ihan eri tavalla, ainakin tuo yksi. Siksi nyt kerralla joka nurkka uusiksi samalla niin jarrut on tehtyOnhan se 50€ rahaa mutta onko niin paljon että viitti hioda ja kiillotella tappeja joissa voi olla kovapinnoitteetkin päällä. Vanha vehje niin sen toisen 50€ pistäis helposti mielellään niihin satulan kumeihinkin ettei niitäkään tarvi koskea heti.
Pariin autoon just noi satuloiden kumiremontit tehnyt just käsijarrujen takia.
Sama täällä, aika varattu keskiviikolle. Oli vielä vanha kiveniskemä josta yhtäkkiä yön aikana lähti railo melkein koko tuulilasin halki.Tuulilasin vaihto edessä toiseen autoon. Meni nyt koko matkalta halki ja poikki. Ei perhana kun ärsyttää nuo kiveniskut. Niiltä välttyminen tarkoittaisi sitä, ettei ajaisi yhtään.
Jos ei jatkuvasti tärisytä, niin veikkaisin kieroja jarrulevyjä.Mahtaakohan olla kierot vanteet vai tasapainoitus pielessä, ku auto satunnaisesti tärisee / tutisee ajaessa?
Tätä kun ei tapahdu jatkuvasti nopeuksilla 80-120km/h, vaan välillä tärisyttää rattia ja penkkiä ja välillä ei mitään.
Auto oli telakalla kevään ( purettu ja kasattu enemmän ja vähemmän) ja ajossa ollut vasta reilun viikon. Syksyllä ei samoilla vanteilla ollut mitään ongelmia.
Pulttien kireys on tarkastettu ja tarkoitus varata aika jollekkin rengastohtorille.