Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Kiintoavaimia vaikka muille jakaa ja 16mm puuttuu, uskomatonta.
 
Liittynyt
21.05.2018
Viestejä
385
Millä saisi punasen neloskoppasen Golffin lakkavaurion pysähtymään. Leviää vaan koko ajan. Tyyppivika näissä punasissa
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 060
Jaahas. Auto oli viimeviikolla korjauksessa; vaihdettiin laturi, hihna ja hihnan kiristäjä. Nyt napsahti hihnankiristäjän pultit poikki. :redface:
Onneksi oli autoliiton plus jäsenyys ja sai sijaisauton alle. Harmi vaan kun auto jäi yli 200 km päästä kotoa. Onko muille käynyt noin että autosta hajoaa osa joka siihen on juuri asennettu? Ilmeisesti asennusvirhe tai huonolaatuinen osa.
Sama kävi 1.9 TDI ja muistaakseni trucktek merkkinen kiristäjä. Kiristäjän kiinnityspultti poikki muutaman sadan km jälkeen.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
No voihan vee.. Pahoittelen jo etukäteen, jos tuo tuottaa ongelmia - yleensä kotimaasta on uskaltanut paremmin tilailla.
Joo kun osa on sellainen että ei merkkarin lisäksi löytynyt mistään muualta juuri tuota osaa kuin meretekiltä ja ulkomailta yhdeltä purkaamolta missä tulisi puoli keulaa mukana ja se boxi oli aivan hirveässä kunnossa. Nyt ainaskin seurantakoodi tuli mutta ei ole vielä lähetys liikkeellä seurannan mukaan että jospa se tästä vielä iloksi muuttuu. Merkkarilta tuo maksaisi kuitenkin yli 300€.
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Tuumapuolelta lainaa 5/8, niin se riittää :)
Periaatteessa ei pitäisi mahtua, kun se on alle 16mm. Nyt kun tarkemmin aattelee niin en tiedä itsekään onko pultti 5/8 vai 16mm, mutta 16 millisellä olen konetta pyörittänyt. Britit ei osanneet päättää, että käyttääkö milliä vai tuumia niin laittoivat molempia, tosin tarkemmin ajatellen ne milliosat on muualta kuin Britannian puolelta.
 
Viimeksi muokattu:

Lyd

Liittynyt
13.04.2017
Viestejä
133
Periaatteessa ei pitäisi mahtua, kun se on alle 16mm. Nyt kun tarkemmin aattelee niin en tiedä itsekään onko pultti 5/8 vai 16mm, mutta 16 millisellä olen konetta pyörittänyt. Britit ei osanneet päättää, että käyttääkö milliä vai tuumia niin laittoivat molempia.
Kyllä ne tuumasia varmaan ovat käyttäneet, tuo koko on niin sopiva molemmin päin.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
900
Vaihdoin eilen Lexukseen kesärenkaat ja voi perseen suti. Perämurikka on alta märkä. Elättelen vielä toivoa, että toinen proppu on alkanut vuotamaan. :rofl:
Kävipä mieletön tsägä. Perä vuoti tyhjennyspropusta. Olen viimeksi vaihtanut perän öljyt 3v sitten, eli mikä ihme oli saanut nyt vuodon aikaan? Öljyt oli muutenkin tarkoitus vaihtaa keväällä, eli olin ostanut jo valmiiksi uudet tyhjennys- ja täyttöroputkin, koska olivat happamat ja kuusiokolosorttiset. Laitoin uudet öljyt, proput ja tiivisteet. Tulen kyllä kurkkaamaan kuukauden sisällä, että pysyykö nyt kuivana.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 963
Millainen homma "maallikolle" on jarrunesteiden vaihtaminen? Öljynvaihdot ja pienet korjaukset onnistuu kyllä ja mietin, että veisikö pajalle vai vaihtaisi itse. Eihän se hinta taloutta kaada, mutta pitäisi vissiin olla sen verran yksinkertainen homma että itse vaihtaen "pääsee tuntipalkoille", jos jarrunestepullo maksaa vain 5€.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Millainen homma "maallikolle" on jarrunesteiden vaihtaminen? Öljynvaihdot ja pienet korjaukset onnistuu kyllä ja mietin, että veisikö pajalle vai vaihtaisi itse. Eihän se hinta taloutta kaada, mutta pitäisi vissiin olla sen verran yksinkertainen homma että itse vaihtaen "pääsee tuntipalkoille", jos jarrunestepullo maksaa vain 5€.
Ilman imuvaihtajaa vittumainen operaatio.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 744
Perinteiseen tyyliin siinä on muuttujia. Tai oikeastaan neljä kappaletta, eli satuloiden nipat.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
135
Millainen homma "maallikolle" on jarrunesteiden vaihtaminen? Öljynvaihdot ja pienet korjaukset onnistuu kyllä ja mietin, että veisikö pajalle vai vaihtaisi itse. Eihän se hinta taloutta kaada, mutta pitäisi vissiin olla sen verran yksinkertainen homma että itse vaihtaen "pääsee tuntipalkoille", jos jarrunestepullo maksaa vain 5€.
MTX Tools Basic jarrunesteen vaihto- ja ilmaustyökalu | Motonet Oy
Tuollaisella olen itse vaihtanut ja ei ole ollenkaan paha homma. Kannattaa ruiskulla ensin imeä säiliö tyhjäksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
No ajattelin vaihtoa tuohon tyyliin kuin videolla. Eihän sillä kaikkea saa pois, mutta suurimman osan.


Mutta taitaa olla ihan hyvä vaihtotehto viedä korjamolle.
Kun kerran öljynvaihdot ja pienet korjaukset onnistuu, niin onnistut kyllä ja et tarvitse muita työkaluja kuin noi mitä videolla käytetään.

Edit: saattoi olla viimeksi jarrunesteiden vaihto liikkeessä luokkaa 50€, joten tuskin konkurssia teet tuollakaan vaihtoehdolla.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 744
Edellisestä vaihdosta on sen verran aikaa, että nipat saattavat hyvinkin olla jumissa. Vaihtaako ne korjaamolla aina imuvaihtajalla?
Ei mitään hajua miten korjaamolla tekevät, ei tuu käytettyä palveluita. Voihan sitä kokeilla lähteekö nipat aukeamaan ja jos eivät lähde niin ei ala itse räpeltämään?
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
900
Jos ei nippoja muista hyviksi viimekerran jarrujen roplaamisesta, kannattaa hommata valmiiksi uudet nipat ennen leikkiin lähtöä. Eivät maksa montaa euroa yleisvaraosaliikkeissä.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 653
Sama kävi 1.9 TDI ja muistaakseni trucktek merkkinen kiristäjä. Kiristäjän kiinnityspultti poikki muutaman sadan km jälkeen.
Itellä vaihdettiin aikoinaan Passatin 1,9TDI:in 3 kertaa viikon välein paskonut apulaitehihna kilkkeineen, 2 ekaa kertaa oli asennusvirhe, olivat jotenkin kusseet sen kiristäjän kiinnityksen.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
No ajattelin vaihtoa tuohon tyyliin kuin videolla. Eihän sillä kaikkea saa pois, mutta suurimman osan.


Mutta taitaa olla ihan hyvä vaihtotehto viedä korjamolle.
Se tärkein vaihdettava on siellä satulassa
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 105
Eipä ole näin aikaisemmin tullut vaihdettua koiranluita. Oli niin ahdas väli ottaa koiranluut irti kallistuksenvakaajasta niin otin koko vakaajan irti. Mahtui niin hyvin tulemaan pois että kannatti tehdä näin :)
1617295634236.png

Samalla sain vaihdettua vetarin sisemmän suojakumin.
1617295679714.png

Onneksi huomasi katsastuksessa. Tuossa oli vielä rasvaa sisällä niin ei tainnut ehtiä hajota. Huomasin toki vasta kun olin ottanut tripod nivelen (mikähän lie suomeksi?) että olisihan sen asennon voinut merkata.. No tuntui se kuitenkin toimivan koeajolla. Kupin ja akselin asennot merkkasin.
Vaihteistoöljyä ja suodatinta en ole vielä saanut vaihdettua kun niissä näyttää olevan melkoisen pitkä toimitusaika. Kahdesta paikasta on tilattu vaan näyttää kestävän..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 730
Miten jarrunesteet vaihdetaan ilman nippojen aukaisua?
En kanssa tajua tätä keskustelua. Vaihtoehdot on sitten kun nipat avattu
- imulla, mutta nestettä joudut lisää käsin
- polkemalla poljinta (biltsusta 1-tie venttiili nipan jälkeen jos teet yksin, hinta jo 1/2 motonetin setistä)
- tuolla mononetin setillä, sanoisin että 2. vaihto on jo ”ilmainen”
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
976
Ilman imuvaihtajaa vittumainen operaatio.
No en kyllä voi olla samaa mieltä. Hakee vaikka apteekista desin ruiskun jolla imee säiliön tyhjäksi. Sitten uutta nestettä perään ja yksi kerrallaan mikä tahansa letku nippaan ja parilla polkaisulla nesteet vaihtoon. Välissä ehkä kerran säiliön täyttö.

Olen vaihtanut lukuisia kertoja imuvaihtajalla ja ilman, ja työmäärässä ei mielestäni mitään eroa. Yllä mainittu 1-tieventtilikin on normaalisti tarpeeton. Ei sinne ilmaa itsestään mene, sillä neste valuu hiljalleen jatkuvasti aukinaisesta nipasta ulos.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 730
En silti yksin ilman motonet-settiä lähtisi ilman 1-tie venttiiliä operoimaan. Kuitenkin kun vapautat jarrupolkimen niin männät painuu sisään ja se on vähän herran halussa että imaiseeko ilmaa siitä nipasta sisään vai mitä tapahtuu ja minne se ilma pääsee. Teoriassa toki joo ok, mutta ei ainakaan omassa E61:ssä sieltä käytännössä itsestään mitään ulos tule, varmaan jos 1h odottaisi niin jotain tapahtuisi. Tietysti saman asian saa hoidettua jos poistoletkun pää on nesteen sisällä lähdössä...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Kymmeniä ja taas kymmeniä autoja ilmattu/nesteitä vaihdettu yksin videon menetelmällä, ei todellakaan mitään avaruustekniikkaa. Muistaakseni ~6mm sisäreiällä olevaa letkua vaikkapa puoli metriä ja tyhjä pullo, jonne voi pohjalle ruutata ne vanhat nesteet sieltä säiliöstä ja hokkuspokkus, ei vedä enää ilmaa järjestelmään, kun letkun pää pinnan alla ja säiliössä nestettä.
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
1 377
Juu ei tuohon tosiaan mitään venttiilejä tarvita, letku+purkki jossa jarrunestettä riittää, jos imeekin takaisinpäin niin sinne menee nestettä.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 744
Niin, tarkoitus oli lähinnä tuumata että jos nipat eivät lähde helpolla, saattaisi ensikertalaisen "ei niin mekaanisen" kaverin olla fiksumpi jättää niiden kanssa tappelu suoraan korjaamolle
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 017
Ite ilmannut niin, että kaikki nipat auki, sitä mukaa kun alkaa kirkasta nestettä valumaan, nipat kiinni.
Ei tarvi mitään pumppailuja tai letkuja. Pitää vaan huolen, ettei säiliö pääse tyhjäksi.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 239
Ite ilmannut niin, että kaikki nipat auki, sitä mukaa kun alkaa kirkasta nestettä valumaan, nipat kiinni.
Ei tarvi mitään pumppailuja tai letkuja. Pitää vaan huolen, ettei säiliö pääse tyhjäksi.
Korjaamolla missä minä olin töissä nesteet vaihdettii tällä tyylillä. Säiliö tyhjäks ja uudet nesteet sisään. Sitten vaan nipat auki ja valumaan. Samalla pystyi vaihtamaan öljyt kun jarrunesteet vaihtoi itse itseään. Toimiva tyyli ja sopii myös koti talleihin hyvin. Kun ei tarvii mitään muuta kuin jonkun ruiskun(lapponakin joku ottanut) oikean lenkki avaimen.

Yhtäkään vanhaa nippaa ei minun aikana poikki mennyt. Parista uudesta satulasta hävis nipan reiästä kierteet ilmauksen aikana.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 329
Korjaamolla missä minä olin töissä nesteet vaihdettii tällä tyylillä. Säiliö tyhjäks ja uudet nesteet sisään. Sitten vaan nipat auki ja valumaan. Samalla pystyi vaihtamaan öljyt kun jarrunesteet vaihtoi itse itseään. Toimiva tyyli ja sopii myös koti talleihin hyvin. Kun ei tarvii mitään muuta kuin jonkun ruiskun(lapponakin joku ottanut) oikean lenkki avaimen.

Yhtäkään vanhaa nippaa ei minun aikana poikki mennyt. Parista uudesta satulasta hävis nipan reiästä kierteet ilmauksen aikana.
Onnistuuhan se noinkin, on varmaan parempi varata koppa kaljaa, kun on yhtä mielenkiintoista kun katsoa maalin kuivumista. Itse käytän tuollaista joka paineistaa sen jarrunestesäiliön, niin liikkuu neste melko nopeasti.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 239
Jos ei ole vehkeitä mutta ei halua korjaamolle maksaa, niin hyvä ja toimiva konsti. Siinä mene edes kovin kauaa kun nipat aukasee kunnolla.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 329
No pakko siinä nyt vehkeitä on olla, jos meinasi kaikki neljä kerralla avata (eli auto laitettava pukeille tms.). Jos ilman vehkeitä tekee, eli yksi nurkka kerrallaan auton omalla tunkilla, niin kopan kaljaa saa kyllä varata. Tuollainen millä paineistetaan maksaa 17€ motonetissä. Joskus on tuota painovoimaista ilmausta tullut kokeiltua kun on toisen puolen tehnyt ensin, niin kyllä on kyllä melko hidasta ollut omien kokemusten mukaan. Jokainen toki tekee kuten parhaaksi näkee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 730
Ootteko muuten koskaan haarukoinut että paljon sitä nestettä pitäisi oikealta takaa päästää jos säiliö on edessä vasemmalla? Mikäli siis haluaa ”kaiken” vaihtaa. Sisähalkaisija lienee 3mm pintaan ja matkaa min 5m ehkä 6m (E61 kuulemma siitä takapenkin alta jatkosta 2,85m +letku). Itte oon lorottanut 3dl pintaan, vasemmasta 2 ja edestä sitten 1dl-2dl jolloin litran pönttöön jää terveiset.

2v välein jos vaihtaa niin en mä ainakaan mitään värimuutosta näe, 4v voisi olla ihan riittävä väli.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 329
Ootteko muuten koskaan haarukoinut että paljon sitä nestettä pitäisi oikealta takaa päästää jos säiliö on edessä vasemmalla? Mikäli siis haluaa ”kaiken” vaihtaa. Sisähalkaisija lienee 3mm pintaan ja matkaa min 5m ehkä 6m (E61 kuulemma siitä takapenkin alta jatkosta 2,85m +letku). Itte oon lorottanut 3dl pintaan, vasemmasta 2 ja edestä sitten 1dl-2dl jolloin litran pönttöön jää terveiset.

2v välein jos vaihtaa niin en mä ainakaan mitään värimuutosta näe, 4v voisi olla ihan riittävä väli.
Suunnilleen litran olen yleensä laskenut läpi. Kyllähän sitä voi eri väristä nestettä ostaa, niin näkee milloin vaihtuu.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 239
Pitäis ehkä emännän e61:stä myös vaihtaa jarrunesteet. Viime ajolla ilmoitti jo jarrupaloista että olis vaihdon aika. Pitää tehdä ihan kunnon kevät huolto. Transporteri huutelis myös huoltoa ja katsastusta. Ja sama tilanne omegan suhteen. Tilat on itsellä vielä hieman rajalliset, joten saa mennä korjaamolle.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 322
Jos kerran sen nipan aikoo jo avata niin miksi kaveri ei voi olla edessä painelemassa poljinta kun toinen sulkee ja aukoo ruuvia. Menee minsa per nurkka ja nesteet vaihtuneet.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 239
Joissain korkeissa on pieni reikä josta voi työtää paineilmaa nopeuttamaan nesteen liikkumista
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
976
Ootteko muuten koskaan haarukoinut että paljon sitä nestettä pitäisi oikealta takaa päästää jos säiliö on edessä vasemmalla? Mikäli siis haluaa ”kaiken” vaihtaa. Sisähalkaisija lienee 3mm pintaan ja matkaa min 5m ehkä 6m (E61 kuulemma siitä takapenkin alta jatkosta 2,85m +letku). Itte oon lorottanut 3dl pintaan, vasemmasta 2 ja edestä sitten 1dl-2dl jolloin litran pönttöön jää terveiset.
Ehdottamillasi mitoilla (3 mm sisähalkaisija, 6 m pituus) nestettä mahtuu vajaa puoli desiä letkun mitalle. Joskus kun olen vähän likaisempia nesteitä vaihtanut, niin olen havainnut suurimman osan nesteestä kuluvan säiliössä olevan nesteen vaihtoon. Se on aika pieni liraus mitä kustakin nurkasta tulee likaista kunnes puhdas neste alkaa näkymään.
 
Liittynyt
09.01.2017
Viestejä
624
Tietääkö kukaan heittämällä mikä on vikana kun auto kolahtelee kytkintä nostaessa liikkeelle lähdössä? Itellä tuli kolinan tyypistä mieleen niinku pakoputki hakkais runkoon, mutta putki ja kiinnitykset on kunnossa. Vika ilmaantunu ihan yks kaks varottelematta. Ei kolahtele töyssyissä, eikä muutenkaan ajossa.

Muoks. Peugeot 107 vm. 2006
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 730
Pitäis ehkä emännän e61:stä myös vaihtaa jarrunesteet. Viime ajolla ilmoitti jo jarrupaloista että olis vaihdon aika.
Se alkaa huutan niistä järjettömän aikaisin, kesällä laitoin rautalangan tunnistimeen ja vieläkin olisi pintaa useita millejä jäljellä (tarkan näkee kun vaihtaa) mutta nyt renkaiden kanssa ajattelin vaihtaa. Tuo tunnistin tehty selkeesti bahnille, 10 jarrutusta siellä vastannee Suomessa vuoden ajoja...
 
Liittynyt
25.11.2018
Viestejä
36
Pikaisella tarkistuksella kaulat silmällä katsottuna ja sormella kokeiltuna ok, ei mitään takertunuttu metallia tai isoja skraiduja havaittavissa. Nyt vaan pitäisi päättää jatkosta: a) auto myyntiin konevikaisena b) myydä osina (näistä konerikkoisista on vaan ylitarjontaa :)) c) ottaa moottori pois autosta, tutkia paremmin ja yrittää tehdä vielä toimiva kampe d) vaihtomoottori (ei järkeä mielestäni näin vikaherkän moottorin kanssa) e) ajan auton suohon. e-kohta eniten mielessä tällä hetkellä vitutuksen huumassa. Ehkä c-kohta jopa hieman kiehtoisi, ottaisi enemmän harrastuksena mutta kun tuo on aika tekninen kampe, osille tulee hintaa ja vaatii miljoonaa erilaista erikoistyökalua vähän joka vaiheeseen.
Nostettiin pojan kanssa kone pois ja alettiin purkaa osiin. Syy taisi löytyä kun pakopuolen nokka-akseli nostettiin pois - kahdesta pukissa melkoiset vauriot, nokka "hieman" ohentunut vauriokohdasta ja kannesta sulanut matskua. Pahemmassa pukissa myös kiinnike oli poikki. Uskoisin että tämä nokka on aloittanut koko kuvion, ja öljypumpun pettäminen on vain seurausta tästä. Vaihtomoottori nyt ainoa vaihtoehto pelastaa, mutta ei oikein kiinnosta: moottorista saa maksaa sen 1000eur ja käytännössä toisella touhutonnilla kaikki "tyyppiviat" hoideltava jotta moottorin uskaltaa heittää paikalleen. Mutta, pari tonnia remonttiin parin tonnin autoon, ei kiitos. Siispä tämän hävitys ja siirtyminen japseihin :)
 

Liitteet

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
563
Nostettiin pojan kanssa kone pois ja alettiin purkaa osiin. Syy taisi löytyä kun pakopuolen nokka-akseli nostettiin pois - kahdesta pukissa melkoiset vauriot, nokka "hieman" ohentunut vauriokohdasta ja kannesta sulanut matskua. Pahemmassa pukissa myös kiinnike oli poikki. Uskoisin että tämä nokka on aloittanut koko kuvion, ja öljypumpun pettäminen on vain seurausta tästä. Vaihtomoottori nyt ainoa vaihtoehto pelastaa, mutta ei oikein kiinnosta: moottorista saa maksaa sen 1000eur ja käytännössä toisella touhutonnilla kaikki "tyyppiviat" hoideltava jotta moottorin uskaltaa heittää paikalleen. Mutta, pari tonnia remonttiin parin tonnin autoon, ei kiitos. Siispä tämän hävitys ja siirtyminen japseihin :)
Tää oli se e46 bemari? Ei siihen sitten saa toisentyyppistä moottoria tai peräti voimalinjaa järkevästi vaihdettua? Sopisiko jotain e36:sta? Ostaa kokonaisen mällätyn tai muuten romun auton ja siirtää tekniikan.. Ei varmasti mitään järkeä ajankäytön/tuntipalkan kannalta, mutta olisihan pojallekin mahtava projekti.
 
Liittynyt
05.08.2018
Viestejä
417
Tietääkö kukaan heittämällä mikä on vikana kun auto kolahtelee kytkintä nostaessa liikkeelle lähdössä? Itellä tuli kolinan tyypistä mieleen niinku pakoputki hakkais runkoon, mutta putki ja kiinnitykset on kunnossa. Vika ilmaantunu ihan yks kaks varottelematta. Ei kolahtele töyssyissä, eikä muutenkaan ajossa.

Muoks. Peugeot 107 vm. 2006
Moottorin tukikumit?
 
Liittynyt
01.05.2019
Viestejä
444
Egr-putket vuotaa tiivisteen välistä, kuplii hieman kun heittää saippuavettä liitoskohtaan. Pultit tiukattu, ei apuja. Millä olette näitä tiivistäneet?

Peltiset tiivisteet näytti silmämääräsesti olevan ihan kunnossa, mutta uusia en ole vielä kokeillut. Voiko tuonne lykätä pakoputken asennustahnaa tai jotain muuta väliin? Jos siis ei pidä uusilla tiivisteilläkään?
 
Viimeksi muokattu:

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Miten jarrunesteet vaihdetaan ilman nippojen aukaisua?
Aika lähelle vaihtoa pääsee sillä, että painelee vaikka renkaanvaihdon yhteydessä jarrumännät pohjaan ja vaihtaa nesteet vain säiliöön. Tässä on varottava säiliön ylitäyttymistä. Ennen ajoon lähtöä jarruja sitten pumpataan ahkerasti, kunnes pito löytyy.

Takajarrujen kanssa voi olla enemmän tekemistä, jos satulaan on integroitu käsijarru.

Miten jarrunesteet saadaan vaihtumaan ABS/ESP-yksiköiltä?
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Nostettiin pojan kanssa kone pois ja alettiin purkaa osiin. Syy taisi löytyä kun pakopuolen nokka-akseli nostettiin pois - kahdesta pukissa melkoiset vauriot, nokka "hieman" ohentunut vauriokohdasta ja kannesta sulanut matskua. Pahemmassa pukissa myös kiinnike oli poikki. Uskoisin että tämä nokka on aloittanut koko kuvion, ja öljypumpun pettäminen on vain seurausta tästä.
Ettei olisi juuri päinvastoin: voitelun lakkaaminen olisi saanut nokka-akselin leipomaan kiinni? Etenkin ylempi laakeri näyttää aivan kuivalta.

Mahtaako moottori tarvita kaikki nokka-akselipukit toimiakseen? Jos moottorin arvo on nykyisellään poijunpainon luokkaa, niin ei siinä paljon menetä, jos jättäisi tuon pahasti rikkoutuneen kokonaan pois. Pitkää käyttöikää ei kyllä kannata odottaa mutta kestäisikö sen aikaa, että löytyisi uusi kansi?
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
900
Vaimo ja kullannuput antoivat vuorokauden vapaan. Otin työn alle Köyhän Ihmisen Auton huollon. Moottorin, tomaattilaatikkon ja jakovaihteiston öljyt ovat jo vaihdettu. Perän öljyt vaihdan sapuskan jälkeen. Etuperän öljyjä en vaihda, koska olivat viime kerralla uudenveroisessa kunnossa ja eihän sitä kuormiteta juuri ollenkaan. ATF vaihdoin vain drain&fill -periaatteella. Mitähän tällainen huolto maksaa liikkeessä?
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Vaimo ja kullannuput antoivat vuorokauden vapaan. Otin työn alle Köyhän Ihmisen Auton huollon. Moottorin, tomaattilaatikkon ja jakovaihteiston öljyt ovat jo vaihdettu. Perän öljyt vaihdan sapuskan jälkeen. Etuperän öljyjä en vaihda, koska olivat viime kerralla uudenveroisessa kunnossa ja eihän sitä kuormiteta juuri ollenkaan. ATF vaihdoin vain drain&fill -periaatteella. Mitähän tällainen huolto maksaa liikkeessä?
En tiedä, mutta itsellä oli moottorin, laatikon ja perän öljyt, jarrunesteet ja perän stefan vaihto. Oli siinä käsijarrun säätökin, mutta 120 köyhdyin, kun itse vein litkut. Ei tuo kyllä mikään perus liikkeen hinta ole.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 584
Viestejä
4 205 222
Jäsenet
70 921
Uusin jäsen
m4ke72

Hinta.fi

Ylös Bottom