Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
895
Ei mennytkään rekisterikilven valon polttimon vaihto nopiaan. Joutuu uusimaan hieman johtojakin, kuhan löytää sopivat liittimet.

Olen itse sen verran kyllästynyt tuohon hommaan, että olen omaan autoon laittanut kytkimen kilven valoille. Poltan polttimoita vain katsastuksessa. Teen saman tempun toisellekin autolle, kun joudun seuraavan kerran purkamaan takaluukun kannen verhoilun.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 253
Olen itse sen verran kyllästynyt tuohon hommaan, että olen omaan autoon laittanut kytkimen kilven valoille. Poltan polttimoita vain katsastuksessa. Teen saman tempun toisellekin autolle, kun joudun seuraavan kerran purkamaan takaluukun kannen verhoilun.
Ymmärrän kyllä monelaisen patentoinnin, mutta tuossa katkaisijan laittamisessa nyt ei ole järjen häivääkään. Ei se rekisterikilvenvalon ongelma monestikaan ole se, että se lamppu kyrvähtää käyttötuntien takia, vaan esimerkiksi kosteuden ja suolapaskan ja ruosteen takia, kuten tuossa edellisessä kuvassa. Pääsääntöisesti rekisterikilven valo on myös ihan inhimillisen helppo vaihdettava (jos vaan ruuvit/klipsit aukeaa ehjänä) ja jos toivottoman huonoksi hajoaa avatessa, on uusi lampunkuori yleensä myös aika edullinen.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
895
Ymmärrän kyllä monelaisen patentoinnin, mutta tuossa katkaisijan laittamisessa nyt ei ole järjen häivääkään. Ei se rekisterikilvenvalon ongelma monestikaan ole se, että se lamppu kyrvähtää käyttötuntien takia, vaan esimerkiksi kosteuden ja suolapaskan ja ruosteen takia, kuten tuossa edellisessä kuvassa. Pääsääntöisesti rekisterikilven valo on myös ihan inhimillisen helppo vaihdettava (jos vaan ruuvit/klipsit aukeaa ehjänä) ja jos toivottoman huonoksi hajoaa avatessa, on uusi lampunkuori yleensä myös aika edullinen.
En ole mitään muita polttimoita vaihtanut autoihin niin paljon kuin rekisterikilven valojen. Saa laskea yhteen ja kertoa kolmella kaikkien muiden polttimoiden vaihdon, jotta lähentelee samaa kuin kilven valojen vaihdon määrä. Epäilen luukkua sulkiessa tärähdyksen rasittavan kuumaa hehkulankaa. Meidän molemmissa autoissa joutuu vielä irrottamaan koko luukun verhoilun, jotta polttimot saa vaihdettua, eli ei nappaa. Toisen auton edellisellä omistajalla oli ollut led-villitys, eli hän on onnistuneesti korvannut kilven polttimot led-polttimoilla, jotka ovat kestäneet nyt jo viisi vuotta. Sen takia katkaisijaa ei ole asennettu.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 253
En ole mitään muita polttimoita vaihtanut autoihin niin paljon kuin rekisterikilven valojen. Saa laskea yhteen ja kertoa kolmella kaikkien muiden polttimoiden vaihdon, jotta lähentelee samaa kuin kilven valojen vaihdon määrä. Epäilen luukkua sulkiessa tärähdyksen rasittavan kuumaa hehkulankaa. Meidän molemmissa autoissa joutuu vielä irrottamaan koko luukun verhoilun, jotta polttimot saa vaihdettua, eli ei nappaa. Toisen auton edellisellä omistajalla oli ollut led-villitys, eli hän on onnistuneesti korvannut kilven polttimot led-polttimoilla, jotka ovat kestäneet nyt jo viisi vuotta. Sen takia katkaisijaa ei ole asennettu.
Kokeile mieluummin seuraavalla kerralla jotakin toisen merkkistä polttimoa. Jos on esimerkiksi ollut aikaisemmin jotakin halvinta mtx tms polttimoa, on kestossa huima ero johonkin merkkipolttimoon (koskee lähes kaikkia muitakin polttimoita), osram philips tms. Itse en ole ikinä joutunut vaihtamaan samaa rekisterikilven valoa kahteen kertaan yhdestäkään autosta tai kärrystä.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
385
Kokeile mieluummin seuraavalla kerralla jotakin toisen merkkistä polttimoa. Jos on esimerkiksi ollut aikaisemmin jotakin halvinta mtx tms polttimoa, on kestossa huima ero johonkin merkkipolttimoon (koskee lähes kaikkia muitakin polttimoita), osram philips tms. Itse en ole ikinä joutunut vaihtamaan samaa rekisterikilven valoa kahteen kertaan yhdestäkään autosta tai kärrystä.
Voi olla tyyppivikakin, että noita joutuu vaihtamaan. Corollaan (E120) sai vaihtaa H7:t alle 5 tkm välein ja rekisterikilven polttimot sai nekin uusia varmaan 20-30 tkm välein... Eikä tosiaan onnistunut ulkokautta, vaan aina sai repiä takaluukun muovit irti ja taiteilla myöhemmin takaisin.
 
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
276
Tuo rekisterikilven valo ja lähinnä sen kannen kiinnitys on kyllä suunnittelun kukkanen monessa autossa. Ei ole yks eikä kaks kertaa kun on joutunut poraamaan sen umpiruostuneen ristipään pois että kotelon saa auki/irti. Ihan loogisen kuuloinen selitys halpispolttimoiden lisäksi on tuo luukun tärähdys kiinnilaitettaessa joka varmasti vaikuttaa ainakin farkuissa ja citymaastureissa jossa rekisterikilpi ja sen valot ovat takaluukussa kiinni.

Polttimoista sen verran että itselläni palaa halogeniparkkivalot jostain syystä tosi tiuhaan. Kyllästyin sitten ostamaan kalliita Osrameita kahden kappaleen paketissa ja ostin alista tms. reilun satsin noita polttimoita kymmenesosahinnalla verrattuna Osrameihin. Yllättäen nuo halpispolttimot kestää paremmin kuin merkkipolttimot. Eli joskus näinkin päin. Ledejäkin tuonne kokeilin, mutta eivät suostuneet syttymään lainkaan. Vaatis varmaan jotain etuvastus tms. hässäkkää, niin tyydyn vaihtamaan noita halpispolttimoita aina kun tarttee.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 253
Tuo rekisterikilven valo ja lähinnä sen kannen kiinnitys on kyllä suunnittelun kukkanen monessa autossa. Ei ole yks eikä kaks kertaa kun on joutunut poraamaan sen umpiruostuneen ristipään pois että kotelon saa auki/irti.
Totta, mutta paremmat olisivat sitten taas paljon kalliimpia sekä valmistaa, että korjata. Koskee kaikkia muitakin osia, olisi tehtävä koko auto ja pultit ja mutterit ruostumattomasta..

Ihan loogisen kuuloinen selitys halpispolttimoiden lisäksi on tuo luukun tärähdys kiinnilaitettaessa joka varmasti vaikuttaa ainakin farkuissa ja citymaastureissa jossa rekisterikilpi ja sen valot ovat takaluukussa kiinni.
Lamput tärisee koko ajan autossa muutenkin, monessa autossa on ne lamput muualla kuin luukussa, eikä niiden kestossa mitään eroa trendeissä näy. Siinä mielessä auton tärinä vaikuttaa, että monessa autossa se erityisesti sukkulapolttimon kanta on löysä ja se lamppu pääsee siinä tärähdyksissä heilumaan ja kipinöimään joka sitten ajan kanssa huonontaa kontaktia ja lyhentää kestoikää.

Polttimoista sen verran että itselläni palaa halogeniparkkivalot jostain syystä tosi tiuhaan.
Joillakin autoilla on kyllä tapana syödä etenkin ajovalojen polttimoita, saako jotain virtapiikkiä aina startatessa vai missä lie vika?

Yllättäen nuo halpispolttimot kestää paremmin kuin merkkipolttimot.
Ajovalopolttimoissa tämä johtuu siitä, että monet merkkilamput ovat extra ++10% tms extrakirkkaita, eli palavat kirkaammin mutta lyhyemmän aikaa, kun taas normaali halpispolttimo on no, normaali. Merkkilampuistakin löytyy kyllä normaalit standardikirkkaus mallit pitkällä kestoiällä, ostohetkellä pitää vaan olla tarkkana mitä ostaa.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
66
Työmatka Leon 1.6 akl moottorilla pomppas leimalla päästöistä. Hc koholla tyhjäkäynnillä sekä kierroksilla. Co myös kierroksilla, tyhjäkäynnillä se oli ok.
Aiemmin tuohon tullutkin vaihdettua jo sytytysyksikkö mutta tilailin tuossa nyt uudet tulpanjohdot ja tulpatkin samalla. Pienillä kierroksilla tuntuu välillä sellaista pientä nykimisen kaltaista oiretta.. Katsotaan josko se näillä tulis kuntoon.
Onko muita mahdollisia ideoita? Imuvuotoja meinasin myös varmuudeksi tutkia kun osat saapuu.
Mikähän tuon Co:n pienen nousun voi selittää?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 813
Työmatka Leon 1.6 akl moottorilla pomppas leimalla päästöistä. Hc koholla tyhjäkäynnillä sekä kierroksilla. Co myös kierroksilla, tyhjäkäynnillä se oli ok.
Aiemmin tuohon tullutkin vaihdettua jo sytytysyksikkö mutta tilailin tuossa nyt uudet tulpanjohdot ja tulpatkin samalla. Pienillä kierroksilla tuntuu välillä sellaista pientä nykimisen kaltaista oiretta.. Katsotaan josko se näillä tulis kuntoon.
Onko muita mahdollisia ideoita? Imuvuotoja meinasin myös varmuudeksi tutkia kun osat saapuu.
Mikähän tuon Co:n pienen nousun voi selittää?
Testerillä ihan ekana katsoo että mitä ECU näkee tai yrittää tehdä. Onko seoskorjaus esim positiivinen tai negatiivinen.
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 101
Joo, tuttu juttu että ongelma voi olla näissä kolmessa asiassa. Vaihdoin tähän jakopään (ja kannen tiivisteen) kolme vuotta sitten ja meni pitkään ilman koodeja. Ajoitus tuskin on vielä pielessä, ei ketjun kolmessa vuodessa / 30 tkm vielä pitäisi venyä.
Kampiakselin anturi on vielä vaihtamatta, viimeksi vika oli selkeästi nokka-akselin tunnistimessa koska sen vaihtamalla toimi taas. Skooppia ei satu itsellä olemaan, muutenkin pitää hinauttaa rotisko korjaamolle jos ei nokan ja kampuran anturien vaihtamalla ala toimimaan. Uusia antureita on huomenna kolme kappaletta joten niitä voi vaihdella huoletta :D
E: Kampiaksenin anturista pitäisi kai tulla koodi P0335. Toki voihan se olla ettei oikeasti kuitenkaan tule.
Tämä selvisi lopullisesti perjantaina. Mekaanikko soitteli että jakoketju hypännyt pois paikoiltaan? Toisin sanoen paalikamaa tuli tuosta autosta. 400 egeä maksoi pelkkä purkaminen ja vian selvittäminen. Tuohon olisi tullut päälle kannen irrotus, kansityöt kasaus yms eli olisi varmaan noin pari tonnia tullut rempalle hintaa.
Silloin kun jakoketjun vaihdoin, niin alimmaisesta hammasrattaasta lähti pieni palanen irti kun kopistelin paikalleen. Se ei kylläkään koskenut jakoketjuun. Muuta syytä paikoiltaan hyppäämiselle en keksinyt, mutta melko erikoista että olisi kestänyt 3 vuotta / 30 tkm jos tuosta olisi kiinni? Ei tuolla sinänsä merkitystä kun auto on käytännössä entinen. Tai no saisihan siitä pelin kun käyttäisi kannen irti, mutta minä en sitä enää tee toista kertaa :D
 
Liittynyt
17.12.2021
Viestejä
27
Tämä selvisi lopullisesti perjantaina. Mekaanikko soitteli että jakoketju hypännyt pois paikoiltaan? Toisin sanoen paalikamaa tuli tuosta autosta. 400 egeä maksoi pelkkä purkaminen ja vian selvittäminen. Tuohon olisi tullut päälle kannen irrotus, kansityöt kasaus yms eli olisi varmaan noin pari tonnia tullut rempalle hintaa.
Silloin kun jakoketjun vaihdoin, niin alimmaisesta hammasrattaasta lähti pieni palanen irti kun kopistelin paikalleen. Se ei kylläkään koskenut jakoketjuun. Muuta syytä paikoiltaan hyppäämiselle en keksinyt, mutta melko erikoista että olisi kestänyt 3 vuotta / 30 tkm jos tuosta olisi kiinni? Ei tuolla sinänsä merkitystä kun auto on käytännössä entinen. Tai no saisihan siitä pelin kun käyttäisi kannen irti, mutta minä en sitä enää tee toista kertaa :D
Vaihde päällä mäkeen, keula ylöspäin -> yksi keino saada ketju hyppäämään. Pitää tietysti moottorin päästä pyörähtämään väärään suuntaan, eli ei esim. käsijarrua päällä.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 253
Tämä selvisi lopullisesti perjantaina. Mekaanikko soitteli että jakoketju hypännyt pois paikoiltaan? Toisin sanoen paalikamaa tuli tuosta autosta.
Ei jakoketjun hyppääminen paikaltaan tai paikaltaan siirtyminen mitenkään välttämättä mitään totaalituhoa aiheuta. Se voi hyvinkin aiheuttaa ainoastaan sen, että ei käynnisty tai käy huonosti. Voi hyvin olla, että toimii aivan täysin uudella ketjulla, mutta sitähän ei tiedä kuin kokeilemalla tai tutkimalla lisää.
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 101
Vaihde päällä mäkeen, keula ylöspäin -> yksi keino saada ketju hyppäämään. Pitää tietysti moottorin päästä pyörähtämään väärään suuntaan, eli ei esim. käsijarrua päällä.
Tuo hyppäsi 80 km/h eteenpäin vauhdista tasaisella. Käyntiin lähtemisen kanssa oli ollut pieniä haasteita jo jonkin aikaa, mutta ketjun venymiseen en ennen tätä uskonut.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 253
Tuo hyppäsi 80 km/h eteenpäin vauhdista tasaisella. Käyntiin lähtemisen kanssa oli ollut pieniä haasteita jo jonkin aikaa, mutta ketjun venymiseen en ennen tätä uskonut.
Siitä huolimatta. On tullut vastaan useakin vauhdista hypännyt jako niin, että ei ole auto käynyt lainkaan, pari kertaa ihan omassakin autossa ja tuurilla on kuitenkin aina ollut niin, että ei ole yläkerrassa mitään hajonnut.
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 101
Ei jakoketjun hyppääminen paikaltaan tai paikaltaan siirtyminen mitenkään välttämättä mitään totaalituhoa aiheuta. Se voi hyvinkin aiheuttaa ainoastaan sen, että ei käynnisty tai käy huonosti. Voi hyvin olla, että toimii aivan täysin uudella ketjulla, mutta sitähän ei tiedä kuin kokeilemalla tai tutkimalla lisää.
Tottahan tuo on, mutta 80 vauhdista niin todella epätodennäköistä että pienillä vaurioilla olisi selvinnyt. Ainakin korjaamo epäili kantta irrottamatta että venttiileitä mutkalla yms. Autoa startattiin useaan otteeseen tuon jälkeen ja männät eivät (enään) koskeneet venttiileihin.
Ainakin alarattaasta oli kaikki hampaat lähtenyt.
1713711290272.png
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 253
Tottahan tuo on, mutta 80 vauhdista niin todella epätodennäköistä että pienillä vaurioilla olisi selvinnyt. Ainakin korjaamo epäili kantta irrottamatta että venttiileitä mutkalla yms. Autoa startattiin useaan otteeseen tuon jälkeen ja männät eivät (enään) koskeneet venttiileihin.
Ainakin alarattaasta oli kaikki hampaat lähtenyt.
Voisi kokeilla tulpanreiästä katsoa kameralla miltä männät näyttää onko osumajälkiä, samoin nokkia pyörittämällä voisi yrittää arvioida onko venttiilit mutkalla, (vaikka paremmin näkisikin vasta vähän hattua purkamalla). Jos männän laessa ei mitään näy ja tuntuu että nokat pyörii hereästi, ihan hyvä mahdollisuus että tuosta vielä tulee myyntiauto. Se on sitten eri asia että kannattaako korjaamolla teettää vai tehdä itse. Purkumoottorista uusi ratas (ja vaikka ketjukin jos on vielä ok) jos uusi maksaa mansikoita.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
895
Tosiaan hampaalla tai kahdella jaon hyppääminen ei saa tuhoa aikaan, mutta saa auton käymään huonosti. Kun nokka-akseli lopettaa vallan pyörimisen ja kampiakseli vielä pyörii, on tuho 99% varma. Myös tuossa koneessa, josta on kuva sileestä jakoketjun rattaasta, on tuho 99% varma.
Vaihde päällä mäkeen, keula ylöspäin -> yksi keino saada ketju hyppäämään. Pitää tietysti moottorin päästä pyörähtämään väärään suuntaan, eli ei esim. käsijarrua päällä.
Kerrotko tarkemmin, miteen mäkeen pysäköiminen saa jaon pieleen?
 
Liittynyt
17.12.2021
Viestejä
27
Tosiaan hampaalla tai kahdella jaon hyppääminen ei saa tuhoa aikaan, mutta saa auton käymään huonosti. Kun nokka-akseli lopettaa vallan pyörimisen ja kampiakseli vielä pyörii, on tuho 99% varma. Myös tuossa koneessa, josta on kuva sileestä jakoketjun rattaasta, on tuho 99% varma.

Kerrotko tarkemmin, miteen mäkeen pysäköiminen saa jaon pieleen?
Tuossa yllä ehti nämä tulla. Yleensä kiristimissä on hammastus, joka tämän estää. Ei nyt äkkisiltään muistu mieleen, missä näin on käynyt, mutta todellakin mahdollista. Moottori sammutettuna ei oo öljynpainetta kiristimellä, joten väärään suuntaan pyöriessä ketju menee sen verta löysälle, että voi hypätä hampaalla tai useammalla yli, riippuen kuljetusta matkasta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 001
Viestejä
4 191 643
Jäsenet
70 837
Uusin jäsen
C0pperhe4D

Hinta.fi

Ylös Bottom