Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Missä treenissä?Pysäytättekö muuten mittarin treenissä levon ajaksi? Vai käytättekö esim. vain kierrosnappia ajastamaan palautuksia/muita taukoja? Garmin Fenix 6X Pro itsellä, vaikka ei tällä tiedolla taida olla merkitystä.
Missä treenissä?
Ainoa, missä itse käytän autostoppia, on koiran kanssa kävely (sattuneesta syystä).
Esim. kuntosalitreenissä en pysäytä kun se katkaisee myös mm. energiankulutuksen pysäyttäessä.
Oon käyttänyt sitä automaattista sarjanlaskijaa. Se ei toimi kyllä ihan hirveän tarkasti mutta sillä saa aika hyvin työajan/tauot selville, jos vain kädet liikkuvat liikkeessä (esim. jalkaprässi ei taida oikein toimia). Toki sitä voi käyttää myös manuaalisesti. Tuossa ei tarvitse pysäyttää levon ajaksi koko suoritusta.Lähinnä kuntosalia / jotain kuntopiirityylisiä juttuja (crossfit tms.) mietin.
Oon käyttänyt sitä automaattista sarjanlaskijaa. Se ei toimi kyllä ihan hirveän tarkasti mutta sillä saa aika hyvin työajan/tauot selville, jos vain kädet liikkuvat liikkeessä (esim. jalkaprässi ei taida oikein toimia). Toki sitä voi käyttää myös manuaalisesti. Tuossa ei tarvitse pysäyttää levon ajaksi koko suoritusta.
Ei nyt suoranaisesti liity ketjun aiheeseen, mutta kuitenkin läheltä sitä sivuten.
Endomondo lopettaa toimintansa.
Endomondo
support.endomondo.com
Itselläni ainakin sykevyön ja urheilukellon kanssa,käsikädessä kulkenut liikuntasovellus päätti lyödä hanskat tiskiin.
Hieman jäi kaihertamaan.
Aika pitkälti kaikki sykemittaukseen liittyneet laitehankinnat tapahtunut yleensä Endomondoa silmällä pitäen
RIP.
You will be able to request an export of your Endomondo data, and the ability to transfer it into UA MapMyRun, until February 15, 2020. On March 31, 2021, your personal data will be deleted.
Download MapMyRun from App Store (iOS)
Download MapMyRun from Google Play (Android)
How do I export my data from Endomondo?
Follow the steps in this guide to download the data you've logged or shared with Endomondo before February 15, 2021. Your Endomondo data will be deleted after March 31, 2021.
Polarin täytyy tehdä hieman nicheä eikä "kaikkia ominaisuuksia" voi mahduttaa, kun resurssit ovat ihan eri luokkaa kuin Garminilla.
Yhdeksi isoksi Polarin eduksi luen sen, että perustoiminnallisuuksia eli lajeja ei ole keinotekoisesti rajoitettu kuten Garminilla. Garminissa voit käsittääkseni ostaa sen 500€ kellon ja siitä edelleen puuttuu laji X, joka on toisessa Garminin 500€ mallissa, josta kuitenkin puuttuu laji Y. Polarissa kaikki 100+ lajia on otettavissa käyttöön siitä halvimmasta mallista lähtien. Tämä ei tietenkään siellä huippupäässä ole samanlainen ongelma kuin halvemman hintaluokan malleissa, joissa näitä rajoituksia Garminilla on paljon enemmän.
Nostan jälleen joskus aiemmin nostamani aiheen ylös, kellon näyttö.
Grit X kiinnostaisi, samoin Garminin 745.
Ei nämä näytöt kauhean hyviä arvosanoja saa.
Kerran kaupasta haettu Vantage M(?) kun palautui aika nopeasti takaisin.
Sama täällä. Näytö perusteella en minäkään ole omaa laitettani valinnut.Itseäni ihmetyttää tuo kaipuu jollekin huippunäytöille näissä. Onhan se kiva jos on parempi näyttö juu, mutta tämän kokoluokan laitteissa esim. se näytön lisäkirkkaus on heti merkittävästi pois akkukestosta, tai sitten lisää kokoa sille laitteelle kasvaneen akun takia. Ja kun kyse on sykemittareista ja aktiivisuusrannekkeista, eikä älykelloista, niin sitä näyttöä nyt ei ihan hirveästi edes tuijotella.
Vaikka käytössäni on Vantage V, missä on kaikkien näyttöjen koko skaalassa aika kusinen näyttö, ei sen luettavuuden kanssa ole ollut ikinä mitään ongelmia niin kirkkaissa kuin pimeissäkään olosuhteissakaan.
Nostan jälleen joskus aiemmin nostamani aiheen ylös, kellon näyttö.
Grit X kiinnostaisi, samoin Garminin 745.
Ei nämä näytöt kauhean hyviä arvosanoja saa.
Kerran kaupasta haettu Vantage M(?) kun palautui aika nopeasti takaisin.
Onko silmiähivelevän kaunis ja täydellinen musta? Sori, pakko kysyä. Mulle merkkaa kosketusnäytöllisissä kelloissa enemmän se ohjauksen sujuvuus. Tässä arkiraudassa (Amazfit GTR) on kohtuullisen hyvä kosketusvaste, ts. kello tekee suurinpiirtein sen mitä haluan. Suunnon jo nykyään antiikkisessa Spartanissa se on aika kehno, eli kokemusta on huonostakin kosketusnäytöstä. Se oli muutenkin heikko esitys pl. ulkonäkö, joten en käytä sitä enää käytännössä ollenkaan Amazfitin hankkimisen jälkeen. Amazfitissä olisi rannemittauskin, mutta en hankkinut sitä urheilukäyttöön. Sitä ei edes ole erityisesti kehuttu urheilukellona, mutta tiesin tämän jo ennen hankkimista.Venussa on ensimmäinen Oled-näyttö Garmineissa.
Kuinka hyvin nuo Garmin Fenix 6 sarjalaisten luvatut akkukestot pitävät paikkaansa? Ja osaako joku valaista näiden erilaisten virransäästö modejen (GPS, Max. battery GPS, Expedition GPS) eroa? Uutta urheilukelloa olisin etsiskelemässä, ja koska kesäisin tulee jonkun verran retkeiltyä ja vaellettua, niin akkukesto mietityttää. Olen aika pienikätinen / ohut ranteinen, joten 6S olisi mallina itseä eniten houkutteleva ja oikeastaan ainoa syy miksi fenix 3HR:stä vaihdoin pois oli sen kömpelö koko. Aika suuria eroja vaan näyttäisi Garmin lupailevan 6S, 6 ja 6X akkukestojen välillä.
Voi olla ettei täsmää omiin tarkoituksiisi/vaatimuksiisi täysin riippuen mitä haluat nähdä suoraan kellon näytöltä. Mutta katso edellinen viestini ketjussa. Tuossa on möhkön näköinen mutta kapearanteiselle sopiva koko/ranneke ja legit pitkä akkukesto jota tosiaan saa jatkettua kesäisin auringolla.Kuinka hyvin nuo Garmin Fenix 6 sarjalaisten luvatut akkukestot pitävät paikkaansa? Ja osaako joku valaista näiden erilaisten virransäästö modejen (GPS, Max. battery GPS, Expedition GPS) eroa? Uutta urheilukelloa olisin etsiskelemässä, ja koska kesäisin tulee jonkun verran retkeiltyä ja vaellettua, niin akkukesto mietityttää. Olen aika pienikätinen / ohut ranteinen, joten 6S olisi mallina itseä eniten houkutteleva ja oikeastaan ainoa syy miksi fenix 3HR:stä vaihdoin pois oli sen kömpelö koko. Aika suuria eroja vaan näyttäisi Garmin lupailevan 6S, 6 ja 6X akkukestojen välillä.
Oma 6X pro kertoo akun kestävän 27 päivää täydestä latingista. Reilun puolen vuoden käytöllä en epäile tätä yhtään, akunkesto vaikuttaa loistavalta. Kello ladattu 11 päivää sitten ja tämän latauksen aikana olen hiihtänyt hieman yli 3 tuntia (GPS + ulkoinen HR) ja ollut salilla hieman yli 3 tuntia (ei siis mitään massiivisia suorituksia). Kello on kädessä ja käytössä 24/7 ja tällä hetkellä näyttää akunkestoksi vielä 17 päivää. Jatkuva rannesykkeenmittaus on päällä, mutta ei mitään hapetus juttuja. Lisäksi pitkään akunkestoon auttaa se, että en pidä synkkaa päällä. Puhelin on aina yhtä lähellä kuin kellokin, joten en näe mitään tarvetta hälyille ja notifikaateille ranteessa. Ainoa ylimäärinen päivittäinen käyttö on herätys sekä "munakello" käyttö lähes päivittäin, nuo tuskin akkua juuri kuluttavat. Juostessa ja kävelylenkeillä käytän Jabran bluetooth nappeja 6X:n kanssa ja akunkulutus on ollut yllättävän pientä.Kuinka hyvin nuo Garmin Fenix 6 sarjalaisten luvatut akkukestot pitävät paikkaansa? Ja osaako joku valaista näiden erilaisten virransäästö modejen (GPS, Max. battery GPS, Expedition GPS) eroa? Uutta urheilukelloa olisin etsiskelemässä, ja koska kesäisin tulee jonkun verran retkeiltyä ja vaellettua, niin akkukesto mietityttää. Olen aika pienikätinen / ohut ranteinen, joten 6S olisi mallina itseä eniten houkutteleva ja oikeastaan ainoa syy miksi fenix 3HR:stä vaihdoin pois oli sen kömpelö koko. Aika suuria eroja vaan näyttäisi Garmin lupailevan 6S, 6 ja 6X akkukestojen välillä.
Aiempi kello oli kulmikas V800, sitä enempää tämä ei ainakaan hihoihin jää kiinni. Ei tämä mikään minimalistin ideaalilaite ole, mutta en ole mitenkään ongelmallisena pitänyt. Nyt vasta tuli mieleen, että koska edelleen on "kesä", niin en ole juuri pitkähihaisia tai kulmapaitaa pitänyt. Kauluspaidan hihan kanssa varmasi vähän ongelmaa. Kuvissa näyttää isolta möhköltä, jopa omasta ranteestani otetussa kuvassa. Luonnossa mielestäni paljon pienemmän näköinen. Ja oma ranne on vieläpä suht pieni, 17,5 cm. Alla kokovertailu, nappasin vain jostain, mutta ilmeisesti mittakaavassa. Tuo S koko näyttää siltä, että olisi pikkulapsen ranteeseen
![]()
Garminin Spotify appilla ilmaisella subilla pystyy ilmeisesti siirtämään musiikkia ja muuta kuunneltavaa suoraa kelloon via WLAN. Premium accountilla kokonaisia soittolistoja. En tiedä siitä enempää, koska ei ole edes Spotify accoa. WLAN on muistaakseni vain 2.4 GHz ja SSID ei saa olla piilotettu. Itse olen siirtäny podcasteja suoraa PC:n Garmin Express appilla. Eli imaissut podcastit mp3 muodossa koneelle ja sitten pudottanut ne Expressillä kellolle. Pelaa kuin sinisten vaunujen junan vessa.
Eli ei tarvitse potea "naapurikateutta" ominaisuuksien puolesta. Kaikki samat ominaisuudet löytyy molemmista: 6 pro ja 6X pro (ja sapphire = sama kuin pro mutta safiiri lasilla) malleista. Lataat vaan musiikit PC:n Express appilla kelloon ja puhelin lenkin ajaksi himaan.
Alla vielä omaa höpinääni mallien eroista ja akunkestosta toisesta ketjusta.
Alla selkeä taulukko mikä on mitäkin. Jos ET ole ostanut PRO / SAPPHIRE / PRO SOLAR mallia, kelloosi ei ole mahdollista asentaa karttoja.
Kellossasi on muistia 64 Mt, mikä tarkoittaa sitä että olet ostanut mallin (Fenix 6S tai 6) mihin ei voi asentaa karttoja tai ladata musiikkia. Jos tämä oli tarpeen, joudut purkamaan kaupan ja ostamaan vähintää 6S PRO mallin. Minulla on 6X SAPPHIRE ja kokemuksesta voin sanoa, että jos vain persaus kestää, niin ehdottomasti mahdollisimman suuri näyttö, eli 6X malli. "Halvin" 6X pro maksaa Suomessa tällä hetkellä ~650€". 51 mm kellotaulu ei ole mitenkään jättimäinen edes omassa ~17cm ranteessa, kuvissa ja videoissa 6X näyttää jostain syystä julman suurelta. SAPPHIRE tai SOLAR malli jos moiset on tarpeen.
6S = 42 mm halkaisijan kellotaulu
6 = 47 mm halkaisijan kellotaulu
6X = 51 mm halkaisijan kellotaulu
PRO versioissa Gorilla glass ja kaikki herkut (musiikki, kartat, Wi-Fi) kellotaulun koosta riippumatta.
SAPPHIRE versioissa kaikki herkut, mutta Gorilla glass korvatu safiiri lasilla
PRO SOLAR versiossa kaikki herkut + aurikkopaneli kellotaulussa, Gorilla glass
![]()
![]()
DC Rainmaker kertoo ominaisuuksista ja eroista.
Mulla myös fenix 6x pro. Ilman happisaturaation arvausarviota kello arpoo kestoksi 21-23 päivää. Nyt parannellu urheiluvammoja niin tosiaan monta viikkoa kestää akku. En nyt osaa kyllä sanoa kuinka paljon oli akun kesto kun teki viikossa 6-10h GPS reenejä, mutta silti ainakin pari viikkoa.
Edit. Siirryin tähän polar vantage v:stä enkä ole kyllä katunut.
Tuossa on muuten pointtia. Pitää melkein kytkeä omastakin pois. Tarkkuus on tosiaan etenkin yöllä ranteesta mitatessa ihan mitä sattuu. Arvojen mukaan olisin jo virallisesti kuollut koska happipitoisuus on käynyt 70% tienoilla jneToi happisaturaation mittaus todella vaikuttaa akunkestoon. Mulla on Fenix 6 Pro:ssa asetettuna mittaamaan yöllä ja sillä asetuksella tulee n. 10 päivän akunkesto. Sellaset 4-5 tunnin treeniä viikossa, joista vähintään 2h on GPS päällä ja jatkuva synkkaus ja sykkeen mittaus päällä. Lisäks kuuntelen toisinaan musiikkiakin tuosta jos en jaksa ottaa kännykkää lenkille mukaan.
Olen ajatellut hylätä happisaturaation mittaamisen kokonaan, kun ei se tosta ranteesta saa luotettavia lukemia ellei vedä ranneketta liian kireälle. Halpa kiinalainen pulseox mittari mittaa sormenpäästä paljon luotettavammin.
Itsekin käytin sitä happisaturaatiota ensin päällä öisin sekä reeneissä. Akun kesto tippui johonkin 11-13d luokkaan. Happisaturaatio oli kokoajan 99-100%, mikä nyt ei käsittääkseni ole edes mahdollista ja jonkun verran tutkittuani asiaa netissä, niin totesin sen hyödyttömäksi. Reeneistäkin otin pois, koska eipä tuota tule tehtyä edes korkean ilmanalan reenejäToi happisaturaation mittaus todella vaikuttaa akunkestoon. Mulla on Fenix 6 Pro:ssa asetettuna mittaamaan yöllä ja sillä asetuksella tulee n. 10 päivän akunkesto. Sellaset 4-5 tunnin treeniä viikossa, joista vähintään 2h on GPS päällä ja jatkuva synkkaus ja sykkeen mittaus päällä. Lisäks kuuntelen toisinaan musiikkiakin tuosta jos en jaksa ottaa kännykkää lenkille mukaan.
Olen ajatellut hylätä happisaturaation mittaamisen kokonaan, kun ei se tosta ranteesta saa luotettavia lukemia ellei vedä ranneketta liian kireälle. Halpa kiinalainen pulseox mittari mittaa sormenpäästä paljon luotettavammin.
Paljon akkukesto parani tuosta disabloinnista?Itsekin käytin sitä happisaturaatiota ensin päällä öisin sekä reeneissä. Akun kesto tippui johonkin 11-13d luokkaan. Happisaturaatio oli kokoajan 99-100%, mikä nyt ei käsittääkseni ole edes mahdollista ja jonkun verran tutkittuani asiaa netissä, niin totesin sen hyödyttömäksi. Reeneistäkin otin pois, koska eipä tuota tule tehtyä edes korkean ilmanalan reenejä![]()
Muistaakseni tuli noin 10 päivää lisää akun kestoa kun ei enää öisin mitannut happisaturaatiota.Paljon akkukesto parani tuosta disabloinnista?
Joo oli muuten muuttamisen arvoinen, 84% akkua jäljellä ja sanoo akkukestoksi 20päivää... Yeah, uhm... Jos pitää edes etäisesti kutinsa niin on tuo ihan kiva lisä.Muistaakseni tuli noin 10 päivää lisää akun kestoa kun ei enää öisin mitannut happisaturaatiota.
Ensimmäistä urheilukelloa olen ostamassa ja tuo Garmin Instinct Solar vaikuttaisi mielenkiintoiselta vaihtoehdolta. Hirveästi on nykyään eri malleja ja todella äkkiä menee sormi suuhun, että mikä olisi sopivin. Urheilupuoli on itsellä lähinnä maantie/maastopyöräilyä ja kävelylenkkejä. Olisiko tuo Instinct Solar hyvä malli kyseisiin aktiviteetteihin?Laitteissa päädyin siis Garmin Instinct Tactical Solar jossa vain perus nestekide jossa lisänä aurinkokenno jolla TEORIASSA voisi pitää ilman GPS:ää urheillessa kesäisin kellon päällä ikuisesti ilman latausta. Oma realistinen akkukäyttö on 1-1.5vk riippuen GPS käytön määrästä ja tosiaan kello on ranteessa 24/7.
Pyöräillessä ja kävelylenkit/hölkkä ovat oma käyttö ja etenkin pyöräillessä hanskat kädessä tuo käyttö on varsin paljon sujuvampaa kuin ota hanska pois, paina nappia, hanska käteen tai töki nenällä tms paskaa. Joo navigointi tuolla on vähän hit or miss mutta onnistuu kunhan laitat reittipointit tarpeeksi paljon ennen mutkaa eikä vasta mutkan kohdalla. Strava integraatiosta en itse tiedä. Olen Garmin Connectia käyttänyt itse aikanaa nensimmäisen sykekellon ajoista riippuen mikä ranteessa on ollut. Itse voin lämpimästi suositella juuri tuon simppeliytensä takia.Ensimmäistä urheilukelloa olen ostamassa ja tuo Garmin Instinct Solar vaikuttaisi mielenkiintoiselta vaihtoehdolta. Hirveästi on nykyään eri malleja ja todella äkkiä menee sormi suuhun, että mikä olisi sopivin. Urheilupuoli on itsellä lähinnä maantie/maastopyöräilyä ja kävelylenkkejä. Olisiko tuo Instinct Solar hyvä malli kyseisiin aktiviteetteihin?
Löytyykös muita auringosta "oikeasti" lataavia malleja markkinoilla? Kosketusnäyttöä en välttämättä tarvitse enkä varmaan ladattavia appejakaan, pääasia että lenkit saa esim. Stravaan ja akku kestää pitkään. Tuo Instinct vaikuttaa jotenkin sopivan pelkistetyltä.
Päädyin polariin.
Aamulla tilaus verkkokauppaan, hinta 349e.
Tsing, 1.5h siitä, hintaopas hälyytti hintamuutoksesta (pari tuotetta seurannassa) ja nyt uusi hinta 299e.
Soitto verkkikseen ja hintapäivitys tuotteelle. Huh..
Miltei heti alkoi ongelmat puhelimen ja kellon välillä.. Tästä sainkin deja vuun kun asentelin emännälle Polarin Igniteä käyttöön.
Luuri löytää alkuasetuksia tehdessä kellon heti ja paritus onnistuu kyllä.
Kellon synkkaus Flown kanssa takkuaa.
Välillä auttaa luurin buuttaus ja heti perään synkkaus, välillä kellon tai luurin käyttö lentotilassa. Kaikki mahdolliset pitäisi olla sallittuna.
Mikä vttu siellä hankaa vastaan?
Pixel 3a.
Endomondoon tuli synkkailtua omat kamat kun Stravan, Polarin ja Garminin statistiikkatyökalut on edelleen naurettavan surkeaa. Harmi.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.