SUPERKONE 2030 – konepaketti 10 vuodeksi eteenpäin

Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
6 975
Tulevaisuus. Mun näkemyksen mukaan nuo sata-liitäntään tulevat SSD:t tulee jäämään altavastaajan asemaan, koska pci4.0 levyt ovat vaan paljon nopeampia. Kehitys näkyy jo nyt noissa suhteellisen pienissä hintaeroissa. Valitsemalla nyt m.2 asemia perinteisten sata-asemien sijaan, niin siinä on sekin hyöty, että mikäli jotain vaihtaa suurempaan, niin vanhaksi käynyttä asemaa voi ihan mielellään käyttää vielä johonkin muuhun kun se edustaa kuitenkin nopeampaa pci3/4 -väylää.
Nuo nopeudet vaan ei tahdo toteutua kuin crystal diskmark ajoissa.

Koodi:
jiipee@Ryzen:/mnt/d$ dd if=/dev/zero of=./5GB-file bs=1M count=$((5 * 1024)) status=progress
5002756096 bytes (5.0 GB, 4.7 GiB) copied, 3 s, 1.7 GB/s
5120+0 records in
5120+0 records out
5368709120 bytes (5.4 GB, 5.0 GiB) copied, 3.32877 s, 1.6 GB/s


jiipee@Ryzen:/mnt/d$ dd if=/dev/zero of=./50GB-file bs=1M count=$((50 * 1024)) status=progress
53515124736 bytes (54 GB, 50 GiB) copied, 116 s, 461 MB/s
51200+0 records in
51200+0 records out
53687091200 bytes (54 GB, 50 GiB) copied, 116.492 s, 461 MB/s
Siinä 2 varsin eri tulosta kun kirjoitetaan asemalle. Eli se SLC/RAM kakku kun loppuu niin nää kuluttaja käyttöön tarkoitetut asemat tankkaa suorituskyvyn suhteen todella rajusti.
Tää on toki jo suht iäkäs WD Black 500GB asema, mutta tekniikka on käytännössä samaa mitä uudemmissakin joten samat ongelmat niissä on kuin tässäkin.

Toki toi on tehty WLS:n sisällä että jotain everheattia varmasti on, mutta kyllä toi suuntaa antaa.

Eli kuluttajaluokan vehkeillä kun mennään niin ei ne nopeudet ole kaikki kaikessa. SATA tulee todennäköisesti säilymään vielä pitkään ja on ihan pätevä valinta edelleen ja tulevaisuudessa joksikin varasto asemaksi.

Mulla on tuossa linuxissa alla jo varsin vanha pari 250GB SSD sata asemia ja niissä kirjoitus suorituskyky kyykkää alle HDD:n kun aletaan vetää pelkkää sequential kirjoitusta giga tolkulla.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 007
No niin, jaetaanpa jonkinlainen ostoskoriharjoitus:



Kommentteja:

0. Emo. Se on tässä nyt aikaisemmin puhuttu Aero. Neljä m.2 paikkaa, hyvät liitännät, kohtuullinen hinta. Periaatteessa siellä olisi myös MSI:n carbon wifi, joka olisi myös hyvä valinta (5 m.2 paikkaa). Ja Asus Pro Art -Z690 emo, jossa olisi erinomaiset liitännät. Mutta olkoon nyt toistaiseksi tämä. Ehkä siinä on tarpeeksi laajennettavuutta tulevaisuuteen.

1. CPU. Tässä on ainakin vielä tämä i9-12900. Siitä voi tinkiä, jos muu setti alkaa maksamaan liikaa, mutta ainakin nyt tuntuu siltä, että tätä haluaa pitää mukanaan. Tulevaisuutta kohti sillä, että 16 ydintä - oletus on, kuten on ollut kaiken aikaa moniydinprosessorien aikana, että ohjelmat (ja laajemmin koko ohjelmointi) tulee hyödyntämään moniydinprosessoreita yhä enemmän. Miksi? Siksi, että single-core puolella ei vaan yksinkertaisesti mennä eteenpäin.

2. Muistit. @TommiZeliard ansiosta innostuin laskemaan Jimm'sin kaikille 32Gt ja 64Gt kit muistikammoille latenssit excelissä! Tämän viisauden ansiosta päädyin Corsairin 5600/CL36 kampoihin. Vähän nopeampiakin löytyy, mutta näissä on hinta/nopeussuhde kohdallaan. 64Gt kit kammoissa on muuten kaikissa selvästi hitaammat latenssit, että mikäli haluaa nopeampaa muistia enemmän, kannattaa ottaa kaksi kappaletta 32 Gt:n kittejä. Tämän excel-jumpan jälkeen olin aika tyytyväinen ole, että 'nyt on optimoitu valintoja aika tarkasti!'. Huomasin sitten, että Jimm's oli nostanut nämä tarjouskammat tuotelistauksen ykkösvaihtoehdoksi, eli siellä päässä oli varmasti laskettu homma valmiiksi ja tehty siitä näkyvä tarjous. Noh, löytää se sokeakin kana hyvät tuotteet joskus kun jumppaa excelin kanssa.. :rofl:

32Gt:n päädyin nyt edellisten pohdintojen perusteella. Tulevaisuutta silmällä pitäen siitä on edelleen helppo laajentaa 64 Gt:n mikäli siltä tuntuu ja muistien hintakin saattaa olla silloin huokeampi. Sitten on kaikki muistipaikat täynnä, mutta olen varma, että mitään 128 Gt:n asti menevää laajennusvaraa en tule tarvitsemaan.

3. Kovot. Yksi nopea 1Tt OS-levy. Tässä se on nyt tuo Kingston. Voisi olla myös Seagate tai Samsung, jne. Mutta ainakin Kingston on aavistuksen huokeampi ja ilmeisesti kuitenkin hyvä.

Kuvakirjastolle WD Red 4Tt. Vaihtoehtona on ollut Samsungin Evo, jolla säästäisi 190e, mutta se olisi näitä 2.5"
tuumaisia ssd-levyjä, jotka antavat 500Mt/sek. WE Red on vähän kalliimpi, mutta pci3.0-levynä enemmän tätä aikaa.

Muulle romulle on sitten Crucial P5 2Tt. Tässäkin vaihtoehtona Samsung Evo, joka maksaa 250e. Crucial on alle satasen kalliimpi ja tarjoaa pci4.0 nopeuksia.

Tulevaisuus. Mun näkemyksen mukaan nuo sata-liitäntään tulevat SSD:t tulee jäämään altavastaajan asemaan, koska pci4.0 levyt ovat vaan paljon nopeampia. Kehitys näkyy jo nyt noissa suhteellisen pienissä hintaeroissa. Valitsemalla nyt m.2 asemia perinteisten sata-asemien sijaan, niin siinä on sekin hyöty, että mikäli jotain vaihtaa suurempaan, niin vanhaksi käynyttä asemaa voi ihan mielellään käyttää vielä johonkin muuhun kun se edustaa kuitenkin nopeampaa pci3/4 -väylää.

Mitä teen olemassaolevalla Samsung 4Tt kovolla ja Ironwolfilla on vähän auki. Molemmat backup-hommiin? Ehkä siinä on vaihtoehto. Toinen vaihtoehto on hyödyntää ainakin Samsungia koneessa jotenkin, esim Crucialin tilalle, vaikka se ei ajatuksena niin paljoa miellytäkään.

4. Prossujäähy. Alunperin ajattelin, että tuollaiset uudet AIO:t ovat aika kivan näköisiä, ja ehkä nykyaikaisempia valintoja kuin perinteiset potkurituulettimet. Täällä on kuitenkin suositeltu Noctuaa nimenomaan kestävyyden näkökulmasta ja kun olen noita katsonut, niin parhaimmillaanhan niissä luvataan käyttöikää "jopa 6 vuotta". Eli vähän kuulostaa siltä, että vesien kanssa pelaaminen vaatisi kuitenkin putkiremonttia koneeseen jossain vaiheessa (plaah). Toiseksi luin jostain, että jäähdytystehokaan ei välttämättä ole niin erinomainen siinä vaiheessa kun neste on päässyt lämpiämään. Ja vielä jotain mahdollisia kuparin/alumiinin hapettumis- ja siirtymäongelmia.. Eli ehkä sitten kuitenkin tuollainen Noctuan potkurimalli. Sellainen on vanhassakin koneessa ja hyvin on toiminut. Sääli, koska tuotteena AIO:t ovat kyllä selvästi kivemman näköisiä.

Tahnan heitin sekaan ihan huhupuheiden perusteella, että on kuulemma "parasta mahdollista" tahnaa (tämäkin on oma varustelukilpailun laji). Ilmeisesti intelin prossuja joutuu jotkut nykyään hiomaankin paremman lämmönjohtavuuden varmistamiseksi, ja vaikka vähän ilkikurinen kiinnostus tällaiseen onkin, niin ehkä parempi jättää hionnat väliin.

5. Näytönohjain. Minun käytöllä näytönohjaimelta ei paljoa vaadita. Lähinnä pugetbenchista olen katellut testejä ja oikeastaan aika vähän on noilla eroja edes silloin kun yhteen komponenttiin aletaan kaatamaan tuhansissa euroissa rahaa. Päättelin sieltä, että 3060 riittää. Ehkä riittää myös Jimm'sin halvin malli. Nvidia sen vuoksi, että käsittääkseni juuri Nvidian korteilla saa 10-bittisen ulostulon (jota nvidia markkinoi 30-bittisenä) myös OpenGL-ohjemissa (=photoshop). Toivottavasti on hiljainen. Ja kai tuolla tarvittaessa jotain peliäkin pelaa, ja voin kyllä säätää tarvittaessa ruohikot vähän vähemmälle.

Mitäs tästä sitten puuttuu? Ainakin poweri, koppa, mahdollisia tuulettimia, ehkä jotain muuta sälää. Varmaan hiiri ja näppiskin pitää uusia kun vanhat alkaa olemaan aika pahan näköisiä... Hinta näyttää kipuavan kolmeen tonniin, ehkä vähän sen ylikin, mutta henkisesti juuri tuossa kolmen tonnin kohdalla alkaa hengästyttää. Mutta tämä ostoskorijumppa on siinä mielessä hyvää hommaa, että aika helpolla pääsee kokeilemaan erilaisia komboja.
Mukava kuulla, että latenssikaavalle oli käyttöä. :)

Tuossa täyttyisi jo 3/4 M.2 -paikoista, eli pitkän käyttöiän aikana voit lisätä vain yhden ilman että heität vanhoja pois. Itse hommaisin vain 2 kpl. ja hyödyntäisin sitä kotoa löytyvää 4 teraista muulle sälälle.

Tahna ei ole kallis, mutta se on turha hankinta, ellei pidä 0,16 asteen eroa merkittävänä vs. prossujäähyn mukana tuleva Noctua NT-H1. Itse en antaisi noin mitättömälle erolle mitään arvoa (minulla on 5900X + D15 + NT-H1).


Näytönohjaimesta kannattaa etsiä melukokemuksia.

Kotelosta sen verran, että suosittelen edelleen sitä Antecin silent-koteloa, jos se koon puolesta mahtuu. Jotkut täällä (pelaajat) ovat suositelleet mesh-koteloa. Sellainen onkin hyvä ja jopa hiljaisempi valinta tehokkaaseen pelikoneeseen, joka saattaa kuluttaa 400-500 W. Sinulla kulutus tulee kuitenkin olemaan enimmäkseen vain 50-200 W. PS/LR eivät paljoa rasita i9:ä/näyttistä. Toki Antec hoitanee jopa 300-400 wattiin asti homman suht hiljaisesti. Silentin etuja vs. mesh:
-ei kelojen ininää/vikinää
-ei tuulettimien PWM-/moottori-/laakeriääniä
-mahdollisen HDD:n käyttö on miellyttävämpää
-ei ole niin nöpönuukaa mitä tuulettimia käyttää
-korkeataajuisten häiriöäänien puuttuessa on stressittömämpää ja mukavampaa keskittyä kuvankäsittelyyn
 

Liitteet

Warfe

Insinööri
Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 611
Itellä oli tuo phoenix näyttis ja oli suoraan paketista otettaessa jo flekti takuuvaihtokunnossa. Flekti hankasi ilmeisesti johonkin ja kauheat rahinat koko ajan. Kysyin asiasta täältä ja muillakin ollut samaa ongelmaa.
Tuossa karvalakissa myöskään ei ole 0-rpm modea.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 408
4. Prossujäähy. Alunperin ajattelin, että tuollaiset uudet AIO:t ovat aika kivan näköisiä, ja ehkä nykyaikaisempia valintoja kuin perinteiset potkurituulettimet. Täällä on kuitenkin suositeltu Noctuaa nimenomaan kestävyyden näkökulmasta ja kun olen noita katsonut, niin parhaimmillaanhan niissä luvataan käyttöikää "jopa 6 vuotta".
Itse jäähyssähän ei ole liikkuvia osia, joten sen ei pitäisi kulua yhtään mihinkään. Noctuan tuulettimet on ymmärtääkseni nestelaakeroituja, joten nekään ei käytännössä taida paljoa kulua. Oma Noctua NH-D14 ja pari vanhinta kotelotuuletinta on pöristellyt menemään jo yli 10 vuotta. :)
 
Liittynyt
27.07.2017
Viestejä
976
4. Prossujäähy. Alunperin ajattelin, että tuollaiset uudet AIO:t ovat aika kivan näköisiä, ja ehkä nykyaikaisempia valintoja kuin perinteiset potkurituulettimet. Täällä on kuitenkin suositeltu Noctuaa nimenomaan kestävyyden näkökulmasta ja kun olen noita katsonut, niin parhaimmillaanhan niissä luvataan käyttöikää "jopa 6 vuotta". Eli vähän kuulostaa siltä, että vesien kanssa pelaaminen vaatisi kuitenkin putkiremonttia koneeseen jossain vaiheessa (plaah). Toiseksi luin jostain, että jäähdytystehokaan ei välttämättä ole niin erinomainen siinä vaiheessa kun neste on päässyt lämpiämään. Ja vielä jotain mahdollisia kuparin/alumiinin hapettumis- ja siirtymäongelmia.. Eli ehkä sitten kuitenkin tuollainen Noctuan potkurimalli. Sellainen on vanhassakin koneessa ja hyvin on toiminut. Sääli, koska tuotteena AIO:t ovat kyllä selvästi kivemman näköisiä.
Jos vaan yksinkertaisesti luopuu ajatuksesta "tietokone 10-vuodeksi", niin voi vaikka parin vuoden välein vaihdella mieleistä AIO:ta, sitähän tämä PC harrastus on. Elämässä on varmasti kalliimpiakin harrastuksia, kun vaihdella AIO:ta tai prossua parin-kolmen vuoden sykleissä. Vanhan voi aina myydä pois ja ostaa uuden käytetyn täältä foorumin kautta, jolloin kierrättää, ja ympäristöasiatkin on huomioitu. Se, että vanhalla koneella nyt pärjäsi sen 10-vuotta, ei tarkoita etteikö tästä voisi ottaa uutta harrastusta itselleen ja päivitellä osia jatkossa useammin, ja ostaa/myydä vanhaa tavaraa foorumilla (ympäristö kiittää). Voihan se olla, että joku virtalähde, kotelo tai tallennusmedia kulkee setupista toiseen, ja voi paukutella henkseleitä että löytyy +10v vanhaa palikkaa koneesta, jos sellainen tuottaa mielihyvää.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 939
Jos vaan yksinkertaisesti luopuu ajatuksesta "tietokone 10-vuodeksi", niin voi vaikka parin vuoden välein vaihdella mieleistä AIO:ta, sitähän tämä PC harrastus on. Elämässä on varmasti kalliimpiakin harrastuksia, kun vaihdella AIO:ta tai prossua parin-kolmen vuoden sykleissä. Vanhan voi aina myydä pois ja ostaa uuden käytetyn täältä foorumin kautta, jolloin kierrättää, ja ympäristöasiatkin on huomioitu. Se, että vanhalla koneella nyt pärjäsi sen 10-vuotta, ei tarkoita etteikö tästä voisi ottaa uutta harrastusta itselleen ja päivitellä osia jatkossa useammin, ja ostaa/myydä vanhaa tavaraa foorumilla (ympäristö kiittää). Voihan se olla, että joku virtalähde, kotelo tai tallennusmedia kulkee setupista toiseen, ja voi paukutella henkseleitä että löytyy +10v vanhaa palikkaa koneesta, jos sellainen tuottaa mielihyvää.
On sanottu jo useaan kertaan ettei tavoitteena enää ole 10v tietokone.
Noctua D15 on ihan yhtä tehokas kuin AIO:t ja kone tulee työkäyttöön niin eiköhän huoltovarmuus edellä kannata mennä.
 
Liittynyt
27.07.2017
Viestejä
976
On sanottu jo useaan kertaan ettei tavoitteena enää ole 10v tietokone.
Noctua D15 on ihan yhtä tehokas kuin AIO:t ja kone tulee työkäyttöön niin eiköhän huoltovarmuus edellä kannata mennä.
Jees, mutta jos haluaa AIO:n ja miellyttää silmää, niin ostaa AIO:n. Kuitenkin tosi harvinaista että porsii ja 5v menee sellaisella hyvin. Kuitenkin uutta kamaa saa nykyään aika nopeastikin hyllystä (Power, Gigantti, Verkkokauppa -kivijalat) jos ihan kriittinen akuutti tilanne iskee.
 
Liittynyt
28.04.2021
Viestejä
204
Kiitos, tässä on hyvä setti powereita ja ehdottomasti tutustun näihin illalla. Vähän tuo 1000w ajatuksena hirvittää, mutta siinä olisi tulevaisuuden varaa myös. :)
 
Liittynyt
28.04.2021
Viestejä
204
Nuo nopeudet vaan ei tahdo toteutua kuin crystal diskmark ajoissa.

Koodi:
jiipee@Ryzen:/mnt/d$ dd if=/dev/zero of=./5GB-file bs=1M count=$((5 * 1024)) status=progress
5002756096 bytes (5.0 GB, 4.7 GiB) copied, 3 s, 1.7 GB/s
5120+0 records in
5120+0 records out
5368709120 bytes (5.4 GB, 5.0 GiB) copied, 3.32877 s, 1.6 GB/s


jiipee@Ryzen:/mnt/d$ dd if=/dev/zero of=./50GB-file bs=1M count=$((50 * 1024)) status=progress
53515124736 bytes (54 GB, 50 GiB) copied, 116 s, 461 MB/s
51200+0 records in
51200+0 records out
53687091200 bytes (54 GB, 50 GiB) copied, 116.492 s, 461 MB/s
Siinä 2 varsin eri tulosta kun kirjoitetaan asemalle. Eli se SLC/RAM kakku kun loppuu niin nää kuluttaja käyttöön tarkoitetut asemat tankkaa suorituskyvyn suhteen todella rajusti.
Tää on toki jo suht iäkäs WD Black 500GB asema, mutta tekniikka on käytännössä samaa mitä uudemmissakin joten samat ongelmat niissä on kuin tässäkin.

Toki toi on tehty WLS:n sisällä että jotain everheattia varmasti on, mutta kyllä toi suuntaa antaa.

Eli kuluttajaluokan vehkeillä kun mennään niin ei ne nopeudet ole kaikki kaikessa. SATA tulee todennäköisesti säilymään vielä pitkään ja on ihan pätevä valinta edelleen ja tulevaisuudessa joksikin varasto asemaksi.

Mulla on tuossa linuxissa alla jo varsin vanha pari 250GB SSD sata asemia ja niissä kirjoitus suorituskyky kyykkää alle HDD:n kun aletaan vetää pelkkää sequential kirjoitusta giga tolkulla.
Tässä on hyvä vinkki ja lähtökohta tutustua noihin m.2 -levyjen nopeuksiin vähän tarkemmin. Eli tähänki tutustun ja varmasti hienojakoistaa katsetta myös sen suhteen, että mitä lopulliseen pakettiin pistän.
 
Liittynyt
28.04.2021
Viestejä
204
Itellä oli tuo phoenix näyttis ja oli suoraan paketista otettaessa jo flekti takuuvaihtokunnossa. Flekti hankasi ilmeisesti johonkin ja kauheat rahinat koko ajan. Kysyin asiasta täältä ja muillakin ollut samaa ongelmaa.
Tuossa karvalakissa myöskään ei ole 0-rpm modea.
Tässä on loistava kultakimpale tähän keskusteluun. Jos tosiaan on niin, että flektin kanssa on muillakin ollut ongelmia tän Phoenixin kanssa, niin varmasti jätän kauppaan. Eli katselemaan vaan seuraavaa vaihtoehtoa. Ilmeisesti tuo 0-rpm mode tarkoittaa sitä, että jos lämpöjä ei ole (idle), niin propelli ei lähde edes käyntiin -> eli hiljaista on. Tämä on varmasti sellainen killer-feature, joka itse kiinnostaa. :)
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 408
Jees, mutta jos haluaa AIO:n ja miellyttää silmää, niin ostaa AIO:n. Kuitenkin tosi harvinaista että porsii ja 5v menee sellaisella hyvin. Kuitenkin uutta kamaa saa nykyään aika nopeastikin hyllystä (Power, Gigantti, Verkkokauppa -kivijalat) jos ihan kriittinen akuutti tilanne iskee.
No mutta mikä pointti AIO:ssa on, jos NH-D15 on kutakuinkin yhtä hyvä? Ei ole kovin fiksua hommata AIOa vain koska haluaa sellaisen, koska jäähdytyksen pointti on ensisijaisesti hoitaa hommansa. :hmm:
 
Liittynyt
27.07.2017
Viestejä
976
No mutta mikä pointti AIO:ssa on, jos NH-D15 on kutakuinkin yhtä hyvä? Ei ole kovin fiksua hommata AIOa vain koska haluaa sellaisen, koska jäähdytyksen pointti on ensisijaisesti hoitaa hommansa. :hmm:
Niin, ruoankin voi syödä syömäpuikoilla, haarukalla tai käsin, ihan miten kukin tykkää, pääasia että nälkä lähtee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 805
Itse ostaisin näppäimistöksi tuon:
(tai muu ruskea mekaaninen)

Itsellä on hiirenä tämä, mutta maksoin siitä 15€ ja en voi oikein suositella tuohon hintaan:
(jos muualta saisi halvemmalla)

Näppäimistössä kannattaa siirtyä mekaanisiin kytkimiin ja kannattaa käydä koettamassa itselle oikea kytkin. Punainen on lineaarinen ja sininen clicky, ruskea sitten kevyt clicky tai kuitenkin kevyempi taktiili.

Hiiressä vaan ajan myötä kehittynyt paremman DPI:n sensori ja itse muutaman valvojaistarjoushiiren jälkeen päädyin siihen, että perusnapit riittävät minulle. Tämä on toki henkilökohtainen preferenssi, mutta tässä nyt melkein ollaan samaa ikäluokkaa ja minullakin on Lightroom-tilaus.

Näppäimistöistä tosiaan kannattaa katsella nuo mekaaniset. Olen vähentänyt mekaanisen pelinäppäimistön työkäytössä verotuksessa 2020 ja se on oikeasti ollut tässä käytössä ja se on oikeasti parantanut töitäni.

--

Virtalähteestä sanottiin jo, mutta itse edelleen ostaisin Seasonicin 10v+ takuulla tai Corsairin 10v+ takuulla. Hyvä virtalähdevalinta kestää pitkään. Tonnin koneeseen olen ehdottanut "mikä vaan tarjous-Gold", mutta nyt on rahaa kuitenkin, niin kerralla kunnollinen.
Platinum-hyötysuhde (jota siis ehdotin ja joka maksaa perkeleesti) ei ole kuin pari prosenttia parempi, mutta niissä on paremmat osat sisällä. Ja niitä voi melkein miltä vaan valmistajalta ostaa pettymättä.
Ostaisin kuitenkin Corsair tai Seasonic, kun ne ovat johtavat valmistajat tällä hetkellä - ja niiltä niitä parempia malleja, eikä todellakaan hinnat-alkaen bronzea.
edit: ja hatusta 650W malli. Prosessori vie 65-200W (riippuen, mitä teet powerlimiteille), näytönohjain 170W, muut osat alle 100W. Pärjäisit pienemmälläkin.

--

Kotelo, jos pelaat tai teet tuntien raskasta editointia, niin osta sellainen, jossa ilma kiertää. Kannattaa ehkä tuolla budjetilla katsoa Fractal Designin 100€+ koteloita. Meshify 2 (Compact) tai Define 2 (Compact) nyt päällimmäisinä. Tai sitä Torrenttia :)
Ei minun kyllä tartte varmaan "tätä ideaa myydä" sinulle, kun sinulla on jo 10v+ kestänyt FD Define nyt käytössä..

--

edit2:
Ja kaikki jatkaa dissausta ja sanoo, että ei ole 2020-lukua, mutta jatkan tällä linjalla: Mekaanisessa levyssä säästäisi 400€+. Jos ostaa 5400RPM-luokkaa ja 100mt/s luokan siirtonopeus riittää. Niinkuin varastolevyksi.
Tämä on taas asia, jossa mielestäni kaikki muut on väärässä, mutta ehkä olen vaan jämähtänyt menneeseen aikaan. Ei tätä ainakaan nopeutuksella voi perustella..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 408
edit2:
Ja kaikki jatkaa dissausta ja sanoo, että ei ole 2020-lukua, mutta jatkan tällä linjalla: Mekaanisessa levyssä säästäisi 400€+. Jos ostaa 5400RPM-luokkaa ja 100mt/s luokan siirtonopeus riittää. Niinkuin varastolevyksi.
Tämä on taas asia, jossa mielestäni kaikki muut on väärässä, mutta ehkä olen vaan jämähtänyt menneeseen aikaan. Ei tätä ainakaan nopeutuksella voi perustella..
Oon samaa mieltä tässä asiassa. En käyttäisi noin paljoa rahaa SSD-varastotilaan. Tietty olisi eri asia käyttää olemassaolevaa SSD:tä varastona, esim. se aiemmin mainittu S-ATA Samsung 870 tjsp? Vaikkei se olisi paljon kirjoitettaessa kovin nopea, haittaakohan se tässä käytössä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
945
Pelkästään M1:n takia siirtyisin noissa tehtävissä suoraan Omenan kelkkaan.
Täysin samaa mieltä. Mac mini riittänee jo pitkälle, mutta jos paalua haluaa sitoa niin Mac Studio on sitten jo todellä sijoitus tehokkaaseen työskentelyyn. Läppärivalikoimastakin löytyy todella hyvää kalustoa.
Noita kun kokeilet kuva/video käsittelyssä, niin ymmärrät eron.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 520
Jos et niitä tietoja päivittäin tarvitse tuolta 4TB asemalta niin on kyllä järjetön hankinta minustakin. Mieluummin yksi nopea M.2 lätty ja sitten hidas (ei ssd) varastolevy erikseen jos sinne videoita ja kuvia säilöt.
 
Liittynyt
28.04.2021
Viestejä
204
Jos vaan yksinkertaisesti luopuu ajatuksesta "tietokone 10-vuodeksi", niin voi vaikka parin vuoden välein vaihdella mieleistä AIO:ta, sitähän tämä PC harrastus on. Elämässä on varmasti kalliimpiakin harrastuksia, kun vaihdella AIO:ta tai prossua parin-kolmen vuoden sykleissä. Vanhan voi aina myydä pois ja ostaa uuden käytetyn täältä foorumin kautta, jolloin kierrättää, ja ympäristöasiatkin on huomioitu. Se, että vanhalla koneella nyt pärjäsi sen 10-vuotta, ei tarkoita etteikö tästä voisi ottaa uutta harrastusta itselleen ja päivitellä osia jatkossa useammin, ja ostaa/myydä vanhaa tavaraa foorumilla (ympäristö kiittää). Voihan se olla, että joku virtalähde, kotelo tai tallennusmedia kulkee setupista toiseen, ja voi paukutella henkseleitä että löytyy +10v vanhaa palikkaa koneesta, jos sellainen tuottaa mielihyvää.
Kiitos hyvästä kommentista ja kiva huomata, että joku nostaa ympäristönäkökulmankin keskusteluun. Oon ihan samaa mieltä siitä, että osien uudelleenkäyttäminen on paras tapa lisätä elektroniikan käyttöikää. Ja käyttöikä on just tämän elektroniikkaan liittyvän ympäristönäkökulman ytimessä.

Harrastuksistakin vähän pohdintaa: erilaisten harrastusten kanssa olen huomannut, että varsinkin miehillä homma menee helposti välineharrastamiseksi (siis minulla myös). Siinä ei ole sinänsä mitään vikaa, mutta usein on niin, että se mikä on alun perin tavoitteelliseksi harrastukseksi tarkoitettu ikään kuin laimenee välineelliseksi puuhasteluksi. Ehkä parasta kun annan omasta elämästä pari esimerkkiä. Kun nuorempana olin kiinnostunut elektronisesta musiikista, niin koin tämän ilmiön ensimmäistä kertaa. Biisien ja levyjen sijaan kiinnostuttiin vahvasti analogisen ja digitaalisen synteesin eroista, anti-aliasoiduista oskillaattoreista, 303:n sekvensserin pikanteista toimintatavoista ja muista teknisistä yksityiskohdista – sillä valitettavalla seurauksella, että valmiit biisit ja levyt jäivät tekemättä. Tiesin monia tyyppejä, joilla oli kokonainen studio rakennettu kotiin ja puuhasivat sen kanssa vuosia, muttei yhtään valmista materiaalia. Sekin on ihan ok, mutta luulen että pieni saamattomuuden tunne kulki monilla mukana siinä hommassa (ja itsellä oli ihan samoja ongelmia).

Sama ilmiö näkyy valokuvauksessakin: porukka käy foorumeilla keskustelua linssien teknisistä eroista ja eksoottista ominaisuuksista samaan aikaan kun kuvallinen anti jää snapshottien tasolle vailla mitään sitovia konsepteja tai tavoitteita, vaikka kuvaamista on harrastettu vuosia. Valokuvaus on, ainakin tietyissä piireissä, yllättävänkin nörttiä puuhaa, ja tavallaan sielläkin toteutuu helposti tämä, että kaikki energia menee välineiden ja potentiaalin keräämiseen.

Kun oon tämän ilmiön jo pari kertaa kohdannut, niin oon päättänyt, etten halua pudota välineharrastuksen sudenkuoppaan enää uudelleen, vaan pitää yrittää tehdä välineillä niitä juttuja mitä olen halunnut tehdä eikä jäädä niiden vangiksi. PC-harrastus on mulle tietenkin yksi varhaisimmista harrastuksista ja sen vuoksi aina lähellä sydäntä. Se on ehkä perimmäinen syy myös sille, että halusin tämän vihdoinkin toteutuvan koneenpäivityksen tehdä tällä tavoin iotechin foorumilla, syventyä osien valintaan ja tekniikan kehityksestä käytyyn filosofiaan muiden samanhenkisten kanssa – mutta vaan tietyksi ajaksi, koska sen jälkeen on kuvahommissa yritettävä tehdä ne itselle tärkeäksi koetut asiat valmiiksi. Eli tämä on tavallaan se hetki kun vedän välineharrastuksen hatun päähän taas joksikin aikaa ja hoidan koneenrakennuksen maaliin. Varmaan PC-harrastus jatkuu koneenrakennuksen jälkeenkin, mutta lähinnä puhetasolla ja vähän seuraan ehkä tarkemmin taas kehitystä ku oon rakentamisen yhteydessä vähän päivittänyt tietoja. Just tässä välineharrastuksen ja ”tavallisen harrastuksen” välisessä erossa on lopulta se syy, minkä takia nappaan varmaan mieluummin Noctuan kuin AIO:n, vaikka ne modernimman näköisiä ovatkin. Noctua toimii varmuudella ja voin keskittyä itse tekemiseen.

Mutta mitä tulee vielä noihin uudelleenkäyttämisiin ym., niin ajattelin pistää vanhan koneen tyttären käyttöön. Wacomikin löytyy jo valmiina, niin pääsee opettelemaan piirtämistä koneella ja siinä samalla opetellaan myös noita pc-harrastamisen alkeita.. :)
 
Liittynyt
28.04.2021
Viestejä
204
Itse ostaisin näppäimistöksi tuon:
(tai muu ruskea mekaaninen)

Itsellä on hiirenä tämä, mutta maksoin siitä 15€ ja en voi oikein suositella tuohon hintaan:
(jos muualta saisi halvemmalla)

Näppäimistössä kannattaa siirtyä mekaanisiin kytkimiin ja kannattaa käydä koettamassa itselle oikea kytkin. Punainen on lineaarinen ja sininen clicky, ruskea sitten kevyt clicky tai kuitenkin kevyempi taktiili.

Hiiressä vaan ajan myötä kehittynyt paremman DPI:n sensori ja itse muutaman valvojaistarjoushiiren jälkeen päädyin siihen, että perusnapit riittävät minulle. Tämä on toki henkilökohtainen preferenssi, mutta tässä nyt melkein ollaan samaa ikäluokkaa ja minullakin on Lightroom-tilaus.

Näppäimistöistä tosiaan kannattaa katsella nuo mekaaniset. Olen vähentänyt mekaanisen pelinäppäimistön työkäytössä verotuksessa 2020 ja se on oikeasti ollut tässä käytössä ja se on oikeasti parantanut töitäni.

--

Virtalähteestä sanottiin jo, mutta itse edelleen ostaisin Seasonicin 10v+ takuulla tai Corsairin 10v+ takuulla. Hyvä virtalähdevalinta kestää pitkään. Tonnin koneeseen olen ehdottanut "mikä vaan tarjous-Gold", mutta nyt on rahaa kuitenkin, niin kerralla kunnollinen.
Platinum-hyötysuhde (jota siis ehdotin ja joka maksaa perkeleesti) ei ole kuin pari prosenttia parempi, mutta niissä on paremmat osat sisällä. Ja niitä voi melkein miltä vaan valmistajalta ostaa pettymättä.
Ostaisin kuitenkin Corsair tai Seasonic, kun ne ovat johtavat valmistajat tällä hetkellä - ja niiltä niitä parempia malleja, eikä todellakaan hinnat-alkaen bronzea.
edit: ja hatusta 650W malli. Prosessori vie 65-200W (riippuen, mitä teet powerlimiteille), näytönohjain 170W, muut osat alle 100W. Pärjäisit pienemmälläkin.

--

Kotelo, jos pelaat tai teet tuntien raskasta editointia, niin osta sellainen, jossa ilma kiertää. Kannattaa ehkä tuolla budjetilla katsoa Fractal Designin 100€+ koteloita. Meshify 2 (Compact) tai Define 2 (Compact) nyt päällimmäisinä. Tai sitä Torrenttia :)
Ei minun kyllä tartte varmaan "tätä ideaa myydä" sinulle, kun sinulla on jo 10v+ kestänyt FD Define nyt käytössä..

--

edit2:
Ja kaikki jatkaa dissausta ja sanoo, että ei ole 2020-lukua, mutta jatkan tällä linjalla: Mekaanisessa levyssä säästäisi 400€+. Jos ostaa 5400RPM-luokkaa ja 100mt/s luokan siirtonopeus riittää. Niinkuin varastolevyksi.
Tämä on taas asia, jossa mielestäni kaikki muut on väärässä, mutta ehkä olen vaan jämähtänyt menneeseen aikaan. Ei tätä ainakaan nopeutuksella voi perustella..
Kiitos hyvistä suosituksista näppiksen ja hiiren suhteen! Sekä power-pohdinnat myös!

Fractal Designista totean, että kyllä joo, tyytyväinen olen ollut vanhaan koppaan (define r7?). Ulkonäkö toimii, eli ei ole vanhemmiten alkanut näyttää ärsyttävältä, vaan on sellainen melko hienovarainen ja huomaamaton laatikko. Vanhan koneen kanssa en äänien kanssa onnistunut ihan nappiin, että nyt pitää yrittää se puoli ajaa maaliin (tai kone kaappiin). Katsoin, että tällainen olisi tarjouksessa tällä hetkellä Jimm'sillä:


Viittaisko S 'silent' sanaan.. Pitää keskittyä vertailee näiden FD:n eri mallien välillä. Mutta tuo näyttäis periaatteessa aika samalta kuin entinenkin, mutta olisi tällä kertaa lasi, niin voisin katsella siitä lasin läpi aina päivittäin kun numerot murskautuvat koneen sisällä.. :lol:

Mekaanisiin levyihin totean vielä, että kyllähän sillä säästäisi, mutta kun olen uutta ostamassa, niin mekaanisista levyistä luopuminen olisi yksi sellainen "juttu", joka olisi ihan erilailla kuin vanhassa (kun ei niitä kvanttiprossujakaan vielä ole). Jos ostan mekaanisia lättyjä, niin sitten tuntuu, että ostan ihan samat lätyt kun mitä koneessa jo on. Pitää saada uutta. :)
 
Liittynyt
27.07.2017
Viestejä
976
Viittaisko S 'silent' sanaan.. Pitää keskittyä vertailee näiden FD:n eri mallien välillä. Mutta tuo näyttäis periaatteessa aika samalta kuin entinenkin, mutta olisi tällä kertaa lasi, niin voisin katsella siitä lasin läpi aina päivittäin kun numerot murskautuvat koneen sisällä.. :lol:
Jos haluaa hiljaisen koneen, niin mielummin umpikylki jossa vaimennusmatskua. Fractalin solid-paneeleissa on ainakin joissain vaimennusmatto sisällä. Esim Fractal Design Define 7 XL Black - Solid -täystornikotelo, musta - 259,00€ - Hiljaisuuteen optimoitu rakenne, jossa teollisuustasoista vaimennusta edessä, katossa, ja sivupaneeleissa
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
858
Perus Define 7 tai 7 XL on perusteltuja jos koneeseen on kasaamassa järeää vesijäähdytystä tai isoa patteristoa 3,5" kovoja, mutta muuten (kuten tässä) Compact on varmasti fiksumpi vaihtoehto. Itselläni on Define 7 ja nyt kun nuo 3,5" levyt siirtyi NAS:iin niin kotelon etuosa on täynnä tarpeetonta tyhjää tilaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 805
Jos haluaa hiljaisen koneen, niin mielummin umpikylki jossa vaimennusmatskua.
Uskaltaisin väittää, että jos/kun jaksaa säätää vähän tuuletinkäyriä, niin hiljaisen koneen saa parhaiten ostamalla jonkun muun näytönohjaimen kuin Asus Phoenix.

  • Virtalähde on semipassiivinen (todennäköisesti) ja omassa kotelossaan
  • Kotelotuulettimet ovat hiljaisia, tai ne voi tuuletinkäyrällä pakottaa hiljaiseksi
  • Jäähyn tuulettimiin sama homma
  • Kotelon avaaminen päältä parantaa lämpötiloja yleensä, jolloin ääni karkaa sieltä, mutta kokemuksesta voin sanoa, ettei NH-D15 tai Fractalin oletustuulettimet kuulu ollenkaan työpöydällä.. Sitten kun vähän prosessoi, senkin huminan saa kohtuulliseksi ja ei-häiritseväksi.
  • Asus Phoenix tuuletin on aina päällä ja muissa ketjuissa on valitettu, että se on äänekäs..
Tosin.. TUF 3060 hyvällä jäähyllä on 160€ lisää näytönohjaimen hintaan. Jimm'sin valikoimasta hiljainen ja edukas 3060 on vähän Mission Impossible.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 759
Fractal Designista totean, että kyllä joo, tyytyväinen olen ollut vanhaan koppaan (define r7?). Ulkonäkö toimii, eli ei ole vanhemmiten alkanut näyttää ärsyttävältä, vaan on sellainen melko hienovarainen ja huomaamaton laatikko. Vanhan koneen kanssa en äänien kanssa onnistunut ihan nappiin, että nyt pitää yrittää se puoli ajaa maaliin (tai kone kaappiin). Katsoin, että tällainen olisi tarjouksessa tällä hetkellä Jimm'sillä:


Viittaisko S 'silent' sanaan.. Pitää keskittyä vertailee näiden FD:n eri mallien välillä. Mutta tuo näyttäis periaatteessa aika samalta kuin entinenkin, mutta olisi tällä kertaa lasi, niin voisin katsella siitä lasin läpi aina päivittäin kun numerot murskautuvat koneen sisällä.. :lol:
Define S2 ei ole mikään hyvä kotelo. Ilma ei kierrä eikä siitä saa hiljaista. Itse vaihdoin tuosta täyskokoiseen Torrentiin, aivan mieletön ero. Ilma kiertää, jolloin ääntä ei synny.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
6 975
Define S2 ei ole mikään hyvä kotelo. Ilma ei kierrä eikä siitä saa hiljaista. Itse vaihdoin tuosta täyskokoiseen Torrentiin, aivan mieletön ero. Ilma kiertää, jolloin ääntä ei synny.
No kyllä siinä ilman saa riittävästi kiertämään kunhan laittaa pohjaan pari tuuletinta ja avaa katon. Jos pelkästään edestä koittaa ilmaa syöttää ja pelkästään takaa poistaa niin sitten ei välttämättä kierrä riittävästi.
 
Liittynyt
28.11.2016
Viestejä
214
Vittu että voi joku koneen kasaus ketju lähteä lapasesta!. Come on nyt hei. Oikeesti... Mitäs jos nyt ei pihistettäisi ja mietittäisi sitä viimeistä euroa ja bang for the buckia ja kasaisi nyt vaan jonkun koneen jostain osista mitä voi päivittää jos tarvii ja ei murehdi liikoja.

Maailmassa asiat aika paljon huonomminkin kuin että kestääkö minun ostamani osa nyt 1 vai 5 vuotta varmasti. ja saanko jossain testisoftassa nyt pari pinnaa enemmän tuloksia.
 
Liittynyt
28.04.2021
Viestejä
204
Joo, tosiaan äänetöntä/hiljaista konetta ollaan jälleen kerran tavoittelemassa. Kymmenen vuotta sitten ostin Fractal Design R7(?) -kotelon, siihen muutaman noctuan tuulettimien sekä vielä akasan ”melunvaimennusmattoja”. Eli ainakin osien hamstraamisen kanssa yritystä oli, mutta eihän siitä mitään äänetöntä konetta tullut. Vaikka en muista sitä, miltä kone kuulosti ensimmäisten vuosien aikana, niin nykyään on kyllä vähän äänekäs vehje (muistuttaa lähinnä imuria). Silloin tuo rakentamisfilosofia on juurikin niin, että mahdollisimman tiivis ja vielä matoilla raskautettu kotelo, jotta ääni ei pääsisi vuotamaan ulos. En osaa sanoa oliko filosofiassa vai rakentajassa vikaa, mutta ehkä nyt kokeilisin toista filosofiaa, eli rakentaisin vaihteeksi koneen, jossa homma perustuu ilmankiertoon. Tuskin siitä ainakaan äänekkäämpää tulee kuin tuosta nykyisestä, eli minulla ei ole hävittävää tässä.

Tähän väliin on kuitenkin pakko kertoa juttu aikaisemmin omistamastani Celeron 450 koneesta, jonka onnistuin mykistämään täysin. Asuin silloin Tampereen Armonkalliolla pienessä yksiössä. Siellä oli keskikoisen jääkaapin alla sellainen tavallinen kaappi 80cm kaappi, jossa sattui olemaan reikä seinästä ulos asti (vanhojen kerrostalojen erikoisuuksia). Hommasin kahdelle crt-näytölle, näppikselle ja hiirelle sellaiset 15 metrin johdot ja tungin koneen sinne jääkaapin alla olevaan kaappiin + ovi kiinni. Itse työpiste oli toisessa huoneessa ja johdot kulki ronskisti lattiaa pitkin keittiöstä työpisteelle. Sitä kokemusta on vaikea kuvailla, kun kone oli täysin äänetön, eikä pelkästään äänetön vaan myös kokonaan poissa. Ei siis ollut mitään merkkiä siitä, että jossain pauhasi helvetinmylly, vaan saatoin istua monitorien ääressä täydellisessä zen-tilassa. Varsinkin talvella tuo setup toimi todella hyvin, sillä kaapissa olevan reiän kautta tuli koneelle sellaista reipasta pakkasilmaa. Vähän tietysti jännitti, että jäätyykö ne osat siellä kun kone ei ole päällä. Kesällä homma olikin sitten vähän toinen. Jouduin usein pitää kaapin ovea auki ja joskus koko kone kaatui kun lämmöt nousi tarpeeksi. Mutta kun homma toimi, eli lähinnä talvella, niin kone oli tosiaan niin äänetön ettei sen edes arvannut olevan siellä. Kerran lähdin viikonlopuksi pois Tampereelta, ja kun tulin takaisin, niin huomasin, että oho kone olikin jäänyt päälle sinne kaappiin huutamaan koko viikonlopuksi, kun ei se antanut mitään merkkiä itsestään (eikä ollut mitään sleep modeja tms. silloin). Sääli ettei nykyään sama onnistu. Perhe-elämä vie suurimman osa elintilasta ja oman työpisteen paikka on olohuoneen nurkassa.

Mutta, joo tuota Fractalin torrenttia katselin nopeasti, kun se perustuisi vahvasti tähän ilmankierron filosofiaan (kiitos huomiosta, että S2 koppaa ei ehkä saa niin ilmakiertäväksi). Saattaisi olla kohtuullinen valinta, vaikka vähän huomiota herättävä etugrilli arveluttaa. Valitettavasti ei ehdi tänään vertailemaan kunnolla, huomenna syntymäpäiväjuhlat järjestettävänä ja pitää vielä askarrella lapsille aarrekarttoja huomiseksi. Eli palaan tähän koppa-asiaan varmaan huomenna illalla uudelleen.
 
Liittynyt
28.04.2021
Viestejä
204
Virtalähteistä. Katselin tällaista Jimm'sin tarjouksessa olevaa Corsairin RM750X (2018) -mallia:


Tästä on tarjolla uudempikin vuoden 2021 versio parilla kympillä enemmän:


Arvioita katsoessa huomasin kuitenkin, että vuoden 2018 versio on käytännössä äänetön.

corsair.jpg


Arvion mukaan uudempi versio on kokonaisuutena parempi, mutta vanhemman arvion mukaan ei vuoden 2018 versiokaan ollut huono, vaan pikemminkin oman sarjansa parhaita.

Corsairin virtalähteillä on ollut perinteisesti 10v takuu, mutta en ole varma koskeeko se myös näitä vanhempia malleja. Periaatteessa luulisi koskevan, kun eihän nuo vanhene mihinkään, mutta pitää ehkä tarkistaa Jimm'sin päästä.

Koteloista mietin tällä hetkellä näiden välillä:



Mun mielestä Meshify on paremman näköinen, mutta Torrent ilmeisesti ilmankierron kannalta vahvempi. Sitä kautta ehkä äänettömämpi ja sen vuoksi olisin varmaan siihen kallistumassa.

Näytönohjain:

Hsalonen ehdotti ilmeisesti tätä?


En katsonut vielä kovin tarkkaan, mutta ilmeisesti tässä olisi zero-rpm-mode, jossa propellit pysähtyvät kokonaan. Myös näytönohjaimen biosista sai noise-profilea ilmeisesti säädettyä. Kuulostaa oikealta valinnalta. Aikaisemmin ostoskoriin uinutta Phoenixia en uskalla ottaa, kun täällä jo osattiin kertoa sen olevan äänekäs. Tämä TUF on siis vähän kalliimpi, mutta mieluummin ostan kalliimmalla toimivaa kuin semi-kalliilla jotain mikä ei toimi.
 

Timo 2

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
11 677
Corsairin virtalähteillä on ollut perinteisesti 10v takuu, mutta en ole varma koskeeko se myös näitä vanhempia malleja. Periaatteessa luulisi koskevan, kun eihän nuo vanhene mihinkään, mutta pitää ehkä tarkistaa Jimm'sin päästä
RM ja RMx sarjalla on 10 vuoden takuu.

Rm750x on laatuvirtalähde ja hyvä valinta tuossa kokoluokassa.
 
Liittynyt
28.04.2021
Viestejä
204
RM ja RMx sarjalla on 10 vuoden takuu.

Rm750x on laatuvirtalähde ja hyvä valinta tuossa kokoluokassa.
Joo, mulla on vanhassa koneessa Corsairin 450 wattinen virtalähde (en muista onko RM vai RMx). Se on toiminut moitteettomasti ja tämän kaltaiset henkilökohtaiset positiiviset kokemukset kyllä helposti vaikuttaa ostopäätöksissä. Toinen samantyyppinen tuotemerkki, johon on vahva luottamus, on Noctua.

En usko, että yksikään valmistaja onnistuu nykyään saavuttamaan hyvän luottamuksen ja maineen pelkästään yhdellä tai kahdella hyvällä tuotteella, vaan siihen vaaditaan pidempää vuosien/vuosikymmenten tasaista onnistumista markkinoilla. Sitten kun valmistaja saavuttaa tällaisen maineen, niin siitä myös pidetään aika vahvasti kiinni kun huomataan, että miten iso taloudellinen merkitys sillä on . Tietystikään yksikään valmistaja ei voi koko ajan vuolla pelkkää kultaa, ja onnistumisten taso vaihtelee (niinkuin pitäänkin kilpailluilla markkinoilla), mutta pitkässä juoksussa hyvän maineen saavuttamiseksi tarvitaan varmasti aika paljon työtä ja onnistumisia.

Edit: vähän mietin tuon koon kanssa, että onko jotain sivustoa/laskuria, millä pääsee arvioimaan oman koneen tehonkulutuksen? Näkisin vähän, että miten tuo 750w teoriassa riittäisi..
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 759
Kannattaa huomioida, että tuo pikku-Torrent on monella tavalla erilainen kuin se normaalikokoinen Torrent. Eroja ainakin lämmöissä, äänitasoissa, kaapelienhallinnassa, levypaikoissa ja tuulettimien määrässä.
 
Liittynyt
28.04.2021
Viestejä
204
Kannattaa huomioida, että tuo pikku-Torrent on monella tavalla erilainen kuin se normaalikokoinen Torrent. Eroja ainakin lämmöissä, äänitasoissa, kaapelienhallinnassa, levypaikoissa ja tuulettimien määrässä.
Joo, katoin siitä arvion (Gamers Nexus) ja siinä nostivat esiin, että kaapelienhallinta tekee vähän tiukkaa. Käsittääkseni muuten oli aika passeli. Täytyy kyllä sanoa, että ihan jäätävän yksityiskohtaisia koteloarvioita tekevät tuolla Gamers Nexus -kanavalla. Työmäärä yhden kotelon arvioimiseksi täytyy olla kohtuuton ja ulosanti on samalla sen verran yksityiskohtaista, ettei yksikään 0,5 cm yksityiskohta tai vaihtoehtoinen ruuvien käyttö jää kuvaamatta.. Jos olisin koppamekaanikko niin varmaan saisin tuosta vähän enemmänkin irti, mutta nyt kaikki tapahtuu teoriassa ja kokemukset koppien kanssa painimisesta on yli 10 vuoden takaa.. :lol:

 

Timo 2

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
11 677
En usko, että yksikään valmistaja onnistuu nykyään saavuttamaan hyvän luottamuksen ja maineen pelkästään yhdellä tai kahdella hyvällä tuotteella, vaan siihen vaaditaan pidempää vuosien/vuosikymmenten tasaista onnistumista markkinoilla. Sitten kun valmistaja saavuttaa tällaisen maineen, niin siitä myös pidetään aika vahvasti kiinni kun huomataan, että miten iso taloudellinen merkitys sillä on . Tietystikään yksikään valmistaja ei voi koko ajan vuolla pelkkää kultaa, ja onnistumisten taso vaihtelee (niinkuin pitäänkin kilpailluilla markkinoilla), mutta pitkässä juoksussa hyvän maineen saavuttamiseksi tarvitaan varmasti aika paljon työtä ja onnistumisia.
Corsair tekee laatuvirtalähteitä ja nämä löytää ja tunnistaa helposti. Älä kuitenkaan luota sokeasti corsairiin. Corsairin cv sarja on aika surkea ja aiemmin ollut vieläkin huonompi.
vähän mietin tuon koon kanssa, että onko jotain sivustoa/laskuria, millä pääsee arvioimaan oman koneen tehonkulutuksen? Näkisin vähän, että miten tuo 750w teoriassa riittäisi..
Tässä on yksi, joka on sentään ajan tasalla.

Eikä tuo vaikuta ihan metsään vievän, mutta en takaa että tulokset ovat 100 % oikein.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
6 975
Virtalähteistä. Katselin tällaista Jimm'sin tarjouksessa olevaa Corsairin RM750X (2018) -mallia:
Virtalähteissä on paljon merkkejä ja malleja mutta itse sisukaluja näistä ei monetkaan kyllä itse valmista. Näistä ns. tunnetuista merkeistä äkkiseltään tulee mieleen Seasonic ja Super Flower. Esim. Corsair valmistuttaa sisuskalut useammalla OEM valmistajalla, yksi on ainakin ollut Seasonic.
Seasonic maine koki hiukan kolhua tuossa taannoin kun niillä oli yksi mallisarja jossa suojat oli viritetty liian kireälle. Mutta laatuvalmistaja se kuitenkin on.
Super Flower on myös laatu valmistaja powereissa.
Olen joskus myös törmänny johonkin taulukkoon jossa on listattu että minkä valmistajan sisukset missäkin powereissa oikein on.

Ittellä on 1000W Super Flower Leadex II koneessa ja oikein hyvä peli ollut. Kattelin jimmsiltä niin nykyisin Super Flowerin saatavuus jostain syystä aika kehnoa. Mutta suosittelisin tosiaan tutkimaan josko toi taulukko jostain löytyisi tai joku olisi sen kirjanmerkkeihin laittanut ja osaisi linkin tänne paiskata.


Tuossa jo varsin vanha listaus jonka äkkiää löysin, uudemmankin olen nähnytr muistaakseni google sheettinä.

Powereissa brändeissä on myös jännää se että kuluttajille se ulkonäkö on tärkeää ja merkin tunnettavuus. Sitten kun tulee vastaan joku neverhöörd merkki niin sitä vieroksutaan vaikka merkki saattaa olla jossain palvelinpuolella hyvinkin arvostettu, mutta ei panosta kuluttajmarkkinoille siihen ulkonäköön.

20v sitten powerit oli paljasta peltiä ulkokuoreltaan. Nyt pitää olla kauniit maalaukset tai se on paskaa. Noin niinkuin kärjistettynä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 805
Näytönohjain:

Hsalonen ehdotti ilmeisesti tätä?


En katsonut vielä kovin tarkkaan, mutta ilmeisesti tässä olisi zero-rpm-mode, jossa propellit pysähtyvät kokonaan. Myös näytönohjaimen biosista sai noise-profilea ilmeisesti säädettyä. Kuulostaa oikealta valinnalta. Aikaisemmin ostoskoriin uinutta Phoenixia en uskalla ottaa, kun täällä jo osattiin kertoa sen olevan äänekäs. Tämä TUF on siis vähän kalliimpi, mutta mieluummin ostan kalliimmalla toimivaa kuin semi-kalliilla jotain mikä ei toimi.
Tota noin, en voi hyvällä omatunnolla ehdottaa tuota, kun se hinta-ero on tolkuton. Kyllä, siinä on parempi jäähy, mutta itse olen ostanut tuollaisen suunnilleen tuohon hintaan:

STRIX on Asuksen parhaista parhain. Siinä on tässä generaatiossa kuitenkin vaan ledejä ja pieniä uudistuksia.
Nykyään, 3000-sarjassa, TUF on edellisen generaation STRIX. Eli 2000-sarjan STRIX-jäähy. Eli tämä olisi ollut parhautta silloin aikaisemmin. Mielestäni hieno ratkaisu Asukselta ja olen enemmän kuin tyytyväinen tuohon.

TUF:issa on pieni kytkin, jolla saa Quiet-biosin käyttöön, jolloin tuulettimet ei pyöri idlessä, eikä ne pyöri rasituksessakaan täysillä. Tässä vähän tuloksia, tosin RTX 3080 -kortilla:

Sinun koneesi aikoihin, ostin Acceleron kaupasta, jos halusin hiljaista ja se maksoi maksimissaan 60€. Accelero Mono Plus meni kivasti kiinni GTX 1060:een ja hiljensi sen, ja se kävi huonoa jäähyä 10C astetta viileämpänäkin. Minulla on ketju aiheesta tuolla näytönohjainpuolella. Nykyään, kukaan ei enää tee niin. Ostetaan kunnon jäähy heti kättelyssä tai sitten kärsitään siitä mukanatulevasta. Ketjuni kuolee lähivuosina, kun ajat ovat muuttuneet.

Virtalähteistä. Katselin tällaista Jimm'sin tarjouksessa olevaa Corsairin RM750X (2018) -mallia:


Tästä on tarjolla uudempikin vuoden 2021 versio parilla kympillä enemmän:


Arvioita katsoessa huomasin kuitenkin, että vuoden 2018 versio on käytännössä äänetön.



Arvion mukaan uudempi versio on kokonaisuutena parempi, mutta vanhemman arvion mukaan ei vuoden 2018 versiokaan ollut huono, vaan pikemminkin oman sarjansa parhaita.

Corsairin virtalähteillä on ollut perinteisesti 10v takuu, mutta en ole varma koskeeko se myös näitä vanhempia malleja. Periaatteessa luulisi koskevan, kun eihän nuo vanhene mihinkään, mutta pitää ehkä tarkistaa Jimm'sin päästä.

Koteloista mietin tällä hetkellä näiden välillä:



Mun mielestä Meshify on paremman näköinen, mutta Torrent ilmeisesti ilmankierron kannalta vahvempi. Sitä kautta ehkä äänettömämpi ja sen vuoksi olisin varmaan siihen kallistumassa.
Itsellä oli 3700X+RTX 3080 TUF vielä viime kuussa ja sitä ajoin RM650x (2018):lla. Kai tuossa otetaan ehdotuksissa varaa paremmalle näytönohjaimelle, mutta vieläkin olen sitä mieltä, että laadukas Gold on paljon parempi kuin huono Bronze, niin jos saat paremman virtalähteen, jossa on vähemmän watteja samalla rahalla, niin ostaisin semmoisen.
Corsair on toiminut merkkinä paremmin minulla kuin Seasonic. Seasoniceista (tai klooneista) on hajonnut tuuletin pari kertaa ja yksi G-550 alkoi ulisemaan (coil whine). Tätä ei muuten kuulunut bitumieristetyssä palvelinkotelossa. Suosittelen kuitenkin, ei ne itse virtalähteet ole menneet rikki ja vieneet komponentteja mukanaan, niinkuin CodeGen joskus 2004. Tai hajonnut, mutta suojaukset piti komponentit semiehjinä, kuten OCZ ModStream 2008. Joskus sen jälkeen opin läksyni ja ostin parempia virtalähteitä.

--

Koteloista edelleen, niitä tuulettimia voi vaihtaa siellä edessä. Torrenttia ei voita helposti, kun siinä on 2x 180mm edessä. Ne siirtävät niin paljon ilmaa, että niitä voi käyttää pienemmillä kierroksilla ja se on hiljaista. Kilpailijoilla on kuitenkin vähän vastaavia hahmoteltu. Lian Li:llä on Lancool 215 , jossa on 2x200mm, mutta niitä ajetaan vähän pienillä kierroksilla, niin ilma ei kierrä niin paljon. Silverstone SETA A1:ssa on sama ongelma, jonka lisäksi etupaneeli on suljettu. Mutta näitä on tulossa ja se on se tulevaisuuden trendi.

Ulkonäön puolesta Meshify 2 Compact Dark Tint on kyllä parhautta. Lisäksi se mahtuu pöydälle. Kakkoskoneeni on tuossa kotelossa. Tietenkin Torrent ei ollut vielä ulkona, mutta ostaisin uudestaan , on se kaunis. Jos aikaa ja rahaa löytyy, vaihtelen nuo tuulettimet led-malleihin joskus.
Muutenkin siihen saa päivityksen tuulettimiin ostamalla Arcticcia, mutta 140mm ei ole 180mm (eli 180mm on aina parempi):
 
Liittynyt
28.04.2021
Viestejä
204

Tuossa jo varsin vanha listaus jonka äkkiää löysin, uudemmankin olen nähnytr muistaakseni google sheettinä.

Powereissa brändeissä on myös jännää se että kuluttajille se ulkonäkö on tärkeää ja merkin tunnettavuus. Sitten kun tulee vastaan joku neverhöörd merkki niin sitä vieroksutaan vaikka merkki saattaa olla jossain palvelinpuolella hyvinkin arvostettu, mutta ei panosta kuluttajmarkkinoille siihen ulkonäköön.

20v sitten powerit oli paljasta peltiä ulkokuoreltaan. Nyt pitää olla kauniit maalaukset tai se on paskaa. Noin niinkuin kärjistettynä.
Kiehtova ja silmät aukaiseva artikkeli! Tykkäsin eritoten tuosta hyvin tehdystä kategorisoinnista: valmistajat, suunnittelijat, tarran liimaajat. Tässä on hyvää viisautta, jonka läpi kannattaa tarkastella muitakin aloja. Voisin kirjoittaa tähän paljon kameralinssien valmistuksesta ja kilpailusta, mutta menis vähän off-topiciksi..
 
Liittynyt
28.04.2021
Viestejä
204
Tässä on yksi, joka on sentään ajan tasalla.

Eikä tuo vaikuta ihan metsään vievän, mutta en takaa että tulokset ovat 100 % oikein.
Kätevä ja tarkka mittari - näkee jopa vuosikulutuksen euroissa! Tämän perusteella 750w on vähän siinä ja siinä tulevaisuutta silmällä pitäen. Jos koneeseen nakkaa selvästi tykimmän näytönohjaimen, niin sitten rupeaa tekemään tiukkaa. Katsoin Corsairin RM850x:ää, mutta sekään ei ole ihan niin hiljainen kun tuo RM750x vuodelta 2018. Hm...
 
Liittynyt
28.04.2021
Viestejä
204
No niin, Superkoneen rakennusthreadissa seuraavana ohjelmanumerona tyhmä kysymys:

Eikö näihin uusiin tietokoneisiin pistetä enää lainkaan mitään optisia asemia, kuten Blu-Ray tms.?

Katsellessani edelleen Fractal Designin Torrent-malleja nimittäin yhtäkkiä tajusin, että eihän tuohon saa eteen mitään optista asemaa. Eikä muuten saa Meshify-malliinkaan. Hmm, onpas erikoisesti rakennettu ajattelin, kunnes asia tipahti lopulta oikeaan laariin: hit*o, taidan itse olla ihan dinosaurus tässä hommassa! Eli mitään optisia asemia ei koneisiin enää tungeta kun porukka katsoo leffat ym. netin streamipalveluista, oletan? Olin ajatellut myös vähän sellaista kiintolevykelkkaa, jonka avulla saisi IronWolfin koneeseen backuppia varten kiinni aina välillä varsin kätevästi. Fractalin koteloiden kanssa sekään ei siis taida onnistua, vai onko tässä jokin kiertotie?

Nyt on kyllä ilmassa vähän sellaista sukupolvien välisestä kuilusta nousevaa häpeän tunnetta ja peiliin katsoessani näen selvästi hidasliikkeisen ja huononäköisen dinosauruksen, joka yrittää tunkea kivikiekkoja tietokoneeseen katsoakseen jotain kivikaudella tehtyjä elokuvia... :lol:
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
6 975

Timo 2

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
11 677
No niin, Superkoneen rakennusthreadissa seuraavana ohjelmanumerona tyhmä kysymys:

Eikö näihin uusiin tietokoneisiin pistetä enää lainkaan mitään optisia asemia, kuten Blu-Ray tms.?

Katsellessani edelleen Fractal Designin Torrent-malleja nimittäin yhtäkkiä tajusin, että eihän tuohon saa eteen mitään optista asemaa. Eikä muuten saa Meshify-malliinkaan. Hmm, onpas erikoisesti rakennettu ajattelin, kunnes asia tipahti lopulta oikeaan laariin: hit*o, taidan itse olla ihan dinosaurus tässä hommassa! Eli mitään optisia asemia ei koneisiin enää tungeta kun porukka katsoo leffat ym. netin streamipalveluista, oletan? Olin ajatellut myös vähän sellaista kiintolevykelkkaa, jonka avulla saisi IronWolfin koneeseen backuppia varten kiinni aina välillä varsin kätevästi. Fractalin koteloiden kanssa sekään ei siis taida onnistua, vai onko tässä jokin kiertotie?

Nyt on kyllä ilmassa vähän sellaista sukupolvien välisestä kuilusta nousevaa häpeän tunnetta ja peiliin katsoessani näen selvästi hidasliikkeisen ja huononäköisen dinosauruksen, joka yrittää tunkea kivikiekkoja tietokoneeseen katsoakseen jotain kivikaudella tehtyjä elokuvia... :lol:
Jos haluaa dvd/blu ray aseman kotelon sisään, niin tässä yksi vaihtoehto joka vaikuttaa muutenkin ihan ok kotelolta, varsinkin jos ostat yhden p12 tuulettimen taakse ja 2 kpl f14 tuulettimia kattoon.. Ehkä myös 2 kpl etutuulettimia voisi korvata näillä paremman ilmankierron saamiseksi,

Edit.

Nuo f14 tuulettimet ovat TODELLA PALJON parempia kuin nuo kotelon vakiotuilettimet. Ja 5 tuulettimen pakkauksen saa 30 € jimssistä. Alla vielä molempien specsit.

Screenshot_20220525-012321_Chrome.jpg

Screenshot_20220525-012248_Chrome-01.jpeg




Edit. 2.0 myös 4 pin pwm ohjauksella oleva löytyy, mutta joutuu ostaa yksittäin.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 007
No niin, Superkoneen rakennusthreadissa seuraavana ohjelmanumerona tyhmä kysymys:

Eikö näihin uusiin tietokoneisiin pistetä enää lainkaan mitään optisia asemia, kuten Blu-Ray tms.?

Katsellessani edelleen Fractal Designin Torrent-malleja nimittäin yhtäkkiä tajusin, että eihän tuohon saa eteen mitään optista asemaa. Eikä muuten saa Meshify-malliinkaan. Hmm, onpas erikoisesti rakennettu ajattelin, kunnes asia tipahti lopulta oikeaan laariin: hit*o, taidan itse olla ihan dinosaurus tässä hommassa! Eli mitään optisia asemia ei koneisiin enää tungeta kun porukka katsoo leffat ym. netin streamipalveluista, oletan? Olin ajatellut myös vähän sellaista kiintolevykelkkaa, jonka avulla saisi IronWolfin koneeseen backuppia varten kiinni aina välillä varsin kätevästi. Fractalin koteloiden kanssa sekään ei siis taida onnistua, vai onko tässä jokin kiertotie?

Nyt on kyllä ilmassa vähän sellaista sukupolvien välisestä kuilusta nousevaa häpeän tunnetta ja peiliin katsoessani näen selvästi hidasliikkeisen ja huononäköisen dinosauruksen, joka yrittää tunkea kivikiekkoja tietokoneeseen katsoakseen jotain kivikaudella tehtyjä elokuvia... :lol:
Itse laitoin siihen 5900X-koneeseen reilut 1,5 vuotta sitten polttavan DVD:n. Enimmäkseen aseman käyttö on ollut vanhojen pelien asentamista ja pelin aikana kiekko asemassa.

Koppana mATX-kokoinen, jossa mahtuu majailemaan optinen ja Noctua D15 (A15 + A12). Kotelo on vakiokoteloksi suht hiljainen ja vaimennettu teräsovi (10 mm memory-vaahtomuovia) pitää optisen suhinat vaimeina. Vakiotuulettimet olivat tosin surkeita. Moottori piti pörinää vaikka olisi ajanut kuinka hiljaa ja toisaalta kovakaan nopeus ei liikuttanut ilmaa. Takana oli 120 mm ja edessä 120 mm. Vaihdoin tilalle taakse 120 mm Noctuan ja eteen 2 * 140 mm Noctua A14.



Edit. Lisätään nyt vielä, että onhan tuossa kopassa vaimennusmattoa oven lisäksi katossa sekä molemmissa kyljissä. Pohjassa sijaitsevan virtalähteen pölysuodattimen puhdistus vaatii kotelon kallistamista, mutta etupaneelin suodatin on helppo imuroida villisialla, kun avaa magneettioven. Kaapelit saa vedettyä hyvin huomaamattomasti, kuten kuvasta näkyy (ei näy).
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.08.2019
Viestejä
2 012
No niin, Superkoneen rakennusthreadissa seuraavana ohjelmanumerona tyhmä kysymys:

Eikö näihin uusiin tietokoneisiin pistetä enää lainkaan mitään optisia asemia, kuten Blu-Ray tms.?

Katsellessani edelleen Fractal Designin Torrent-malleja nimittäin yhtäkkiä tajusin, että eihän tuohon saa eteen mitään optista asemaa. Eikä muuten saa Meshify-malliinkaan. Hmm, onpas erikoisesti rakennettu ajattelin, kunnes asia tipahti lopulta oikeaan laariin: hit*o, taidan itse olla ihan dinosaurus tässä hommassa! Eli mitään optisia asemia ei koneisiin enää tungeta kun porukka katsoo leffat ym. netin streamipalveluista, oletan? Olin ajatellut myös vähän sellaista kiintolevykelkkaa, jonka avulla saisi IronWolfin koneeseen backuppia varten kiinni aina välillä varsin kätevästi. Fractalin koteloiden kanssa sekään ei siis taida onnistua, vai onko tässä jokin kiertotie?
Fractalin Define 7 palvelee yhä tuota tarkoitusta, saa asennettua sekä 5.25" levyaseman että kiintolevykelkan (jos nyt ymmärsin oikein minkälaista kiintolevykelkkaa tarkoitat). Hyvin samanlainen kotelo tuon yllä linkatun S400:n kanssa, vain hieman isompana. Tosin ilmavirtapuristit varmaan kiroavat tämän kotelon alimpaan helvettiin, kun ilman mesh-verkkoa lämpötilat ovat muutaman asteen korkeammalla. Tuulettimet kannattaa tietenkin vaihtaa heti parempiin.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 408
Jos haluaa dvd/blu ray aseman kotelon sisään, niin tässä yksi vaihtoehto joka vaikuttaa muutenkin ihan ok kotelolta, varsinkin jos ostat yhden p12 tuulettimen taakse ja 2 kpl f14 tuulettimia kattoon.. Ehkä myös 2 kpl etutuulettimia voisi korvata näillä paremman ilmankierron saamiseksi,
Tuossa kotelossa ei kaiketi saa esim. virtapiuhoja takalevyn taakse, mikä on nykyaikana melko iso miinus. Tässä pari muuta ovetonta vaihtoehtoa riippuen siitä, haluaako ikkunatonta vai ikkunallista koteloa.


 
Liittynyt
24.06.2020
Viestejä
1 193
Tuossa kotelossa ei kaiketi saa esim. virtapiuhoja takalevyn taakse, mikä on nykyaikana melko iso miinus. Tässä pari muuta ovetonta vaihtoehtoa riippuen siitä, haluaako ikkunatonta vai ikkunallista koteloa.
Sinne ne menee nätisti takalevyn taakse. Kirjoitelin tuosta edullisesta Focus G:stä pienen arvostelun tänne jossain vaiheessa, kun laitoin sen olohuonekoneen kopaksi. En nyt sitten kuitenkaan tietenkään löytänyt sitä enää. Summa summarum: se on aika rimpula kasata ja ohutta peltiä jne. Siitä näkee ja tuntee kasatessa, että se on halpiskoppa. Sitten kun koppa on valmis, niin tuolla ei ole enää niin väliä ja se menee siinä kuin mikä vaan muukin koppa. Ilmanvaihto on kanssa jees, kunhan laitat omat tuulettimet pyörimään sinne (kopan mukana tulee aika vähän ja ne on aika huonoja).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 408
Sinne ne menee nätisti takalevyn taakse. Kirjoitelin tuosta edullisesta Focus G:stä pienen arvostelun tänne jossain vaiheessa, kun laitoin sen olohuonekoneen kopaksi. En nyt sitten kuitenkaan tietenkään löytänyt sitä enää. Summa summarum: se on aika rimpula kasata ja ohutta peltiä jne. Siitä näkee ja tuntee kasatessa, että se on halpiskoppa. Sitten kun koppa on valmis, niin tuolla ei ole enää niin väliä ja se menee siinä kuin mikä vaan muukin koppa. Ilmanvaihto on kanssa jees, kunhan laitat omat tuulettimet pyörimään sinne (kopan mukana tulee aika vähän ja ne on aika huonoja).
Kappas, olisinkohan sitten sekoittanut tuon johonkin muuhun koteloon. Mutta joo, meshillisellä etupaneelilla ja optisella asemalla olevia koteloita ei paljoa ole.
 
Liittynyt
28.04.2021
Viestejä
204
Nuo nopeudet vaan ei tahdo toteutua kuin crystal diskmark ajoissa.

Koodi:
jiipee@Ryzen:/mnt/d$ dd if=/dev/zero of=./5GB-file bs=1M count=$((5 * 1024)) status=progress
5002756096 bytes (5.0 GB, 4.7 GiB) copied, 3 s, 1.7 GB/s
5120+0 records in
5120+0 records out
5368709120 bytes (5.4 GB, 5.0 GiB) copied, 3.32877 s, 1.6 GB/s


jiipee@Ryzen:/mnt/d$ dd if=/dev/zero of=./50GB-file bs=1M count=$((50 * 1024)) status=progress
53515124736 bytes (54 GB, 50 GiB) copied, 116 s, 461 MB/s
51200+0 records in
51200+0 records out
53687091200 bytes (54 GB, 50 GiB) copied, 116.492 s, 461 MB/s
Siinä 2 varsin eri tulosta kun kirjoitetaan asemalle. Eli se SLC/RAM kakku kun loppuu niin nää kuluttaja käyttöön tarkoitetut asemat tankkaa suorituskyvyn suhteen todella rajusti.
Tää on toki jo suht iäkäs WD Black 500GB asema, mutta tekniikka on käytännössä samaa mitä uudemmissakin joten samat ongelmat niissä on kuin tässäkin.

Toki toi on tehty WLS:n sisällä että jotain everheattia varmasti on, mutta kyllä toi suuntaa antaa.

Eli kuluttajaluokan vehkeillä kun mennään niin ei ne nopeudet ole kaikki kaikessa. SATA tulee todennäköisesti säilymään vielä pitkään ja on ihan pätevä valinta edelleen ja tulevaisuudessa joksikin varasto asemaksi.

Mulla on tuossa linuxissa alla jo varsin vanha pari 250GB SSD sata asemia ja niissä kirjoitus suorituskyky kyykkää alle HDD:n kun aletaan vetää pelkkää sequential kirjoitusta giga tolkulla.
Palasin tähän hyvään viestiin ja sukelsin ssd-benchmark maailmaan. Tosiaan, mielenkiintoisella tavalla se kirjoitusnopeus tipahtaa suurin piirtein minuutin sisällä kaikilla tikuilla. Eri merkkien väliset erot taitavat näkyä käytännössä aika vähän, mutta koneenrakennuksessa pitääkin välillä sukeltaa yksityiskohtiin (samalla oppii myös aika paljon lisää).

Vertailin nyt siis yksityiskohtaisesti neljää eri ssd-tikkua:

Samsung 980 Pro
Seagate Firecuda 530
WD Black SN850
Kingston KC3000

Ehkä yhtä ainoaa voittajaa näistä ei voi julistaa, mutta minulle selvisi ainakin se, että en aio valita Samsung 980 Pro:ta. Vuonna 2020 se oli huippu-asema, mutta sen jälkeen on tapahtunut kehitystä:

Seagate Firecuda 530
- Kestää huomattavasti enemmän käyttöä (TBW) kuin muut asemat
- Kirjoitusnopeus kyykkää selvästi vähemmän kuin muissa asemissa
- Joukon yläpäässä lukunopeuden suhteen
- On myös joukon kallein

WD Black SN850
- Joukon yläpäässä suorituskyvyn suhteen, erityisesti käytännön testeissä
- Kestävyys vähän Samsungia parempi
- Kalliimpi kuin Samsung, mutta halvempi kuin Seagate

Kingston KC3000
- Lukunopeuden suhteen joukon nopein.
- Nopein kirjoitusnopeus 500 Gt asti, jonka jälkeen kirjoitusnopeus tipahtaa paljon
- Kestävyys vähän Samsungia parempi
- Joukon halvin

Omassa käytössä kyse on OS-asemasta, joten päädyn varmaan Kingston KC3000:seen. Se on lukuhommissa nopein, kirjoitusnopeus on myös erinomainen ottaen huomioon, että en varmasti OS-asemalle kirjoita 500 Gt:n settejä kerralla. Lopulta se on myös joukon halvin, jopa vähän halvempi kuin Samsung. Jos sijoittaisin tähän tarkoituksella enemmän, tai tekisin vaativia videohommia, niin valitsisin ehkä Seagaten. Edelleen erinomainen suorituskyky ja muita päätä ylempänä oleva kestävyys.

Hyvä harjoitus siinä mielessä, että ainakin jotakin on lyöty lukkoon varmuudella. Mielenkiintoista myös huomata, että miten hyvin "vanhan mekaanisen maailman" valmistajat ovat onnistuneet hyppäämään ssd-tuotteisiin. Eivät ehkä ole ensimmäisiä, mutta Seagaten ja WD:n tikut ovat erinomaisia (noh, ehkä tätä on harjoiteltu muutaman kerran).
 
Liittynyt
28.04.2021
Viestejä
204
Ei. Jos ulkoiselle on tarvista niin ostaa ulkoisen aseman tai kotelon sille 5.25 asemalle
Jes, hyvä että tällainen vaihtoehto löytyy! Vähän hinnakas, mutta tiedän ainakin sen, että Fractal Torrent ei välttämättä ole umpikuja jos siihen päädyn. :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 805
Palasin tähän hyvään viestiin ja sukelsin ssd-benchmark maailmaan. Tosiaan, mielenkiintoisella tavalla se kirjoitusnopeus tipahtaa suurin piirtein minuutin sisällä kaikilla tikuilla. Eri merkkien väliset erot taitavat näkyä käytännössä aika vähän, mutta koneenrakennuksessa pitääkin välillä sukeltaa yksityiskohtiin (samalla oppii myös aika paljon lisää).

Vertailin nyt siis yksityiskohtaisesti neljää eri ssd-tikkua:

Samsung 980 Pro
Seagate Firecuda 530
WD Black SN850
Kingston KC3000

Ehkä yhtä ainoaa voittajaa näistä ei voi julistaa, mutta minulle selvisi ainakin se, että en aio valita Samsung 980 Pro:ta. Vuonna 2020 se oli huippu-asema, mutta sen jälkeen on tapahtunut kehitystä:

Seagate Firecuda 530
- Kestää huomattavasti enemmän käyttöä (TBW) kuin muut asemat
- Kirjoitusnopeus kyykkää selvästi vähemmän kuin muissa asemissa
- Joukon yläpäässä lukunopeuden suhteen
- On myös joukon kallein

WD Black SN850
- Joukon yläpäässä suorituskyvyn suhteen, erityisesti käytännön testeissä
- Kestävyys vähän Samsungia parempi
- Kalliimpi kuin Samsung, mutta halvempi kuin Seagate

Kingston KC3000
- Lukunopeuden suhteen joukon nopein.
- Nopein kirjoitusnopeus 500 Gt asti, jonka jälkeen kirjoitusnopeus tipahtaa paljon
- Kestävyys vähän Samsungia parempi
- Joukon halvin

Omassa käytössä kyse on OS-asemasta, joten päädyn varmaan Kingston KC3000:seen. Se on lukuhommissa nopein, kirjoitusnopeus on myös erinomainen ottaen huomioon, että en varmasti OS-asemalle kirjoita 500 Gt:n settejä kerralla. Lopulta se on myös joukon halvin, jopa vähän halvempi kuin Samsung. Jos sijoittaisin tähän tarkoituksella enemmän, tai tekisin vaativia videohommia, niin valitsisin ehkä Seagaten. Edelleen erinomainen suorituskyky ja muita päätä ylempänä oleva kestävyys.

Hyvä harjoitus siinä mielessä, että ainakin jotakin on lyöty lukkoon varmuudella. Mielenkiintoista myös huomata, että miten hyvin "vanhan mekaanisen maailman" valmistajat ovat onnistuneet hyppäämään ssd-tuotteisiin. Eivät ehkä ole ensimmäisiä, mutta Seagaten ja WD:n tikut ovat erinomaisia (noh, ehkä tätä on harjoiteltu muutaman kerran).
Noilla et mene metsään. Sen sijaan, Kingstonilla on NV1-mallit, jotka on roskaa. Tai voi olla "ihan hyviä", mutta Kingston laittaa halvimmalla saadut muistipiirit ja kontrollerin niihin ja todennäköisyys, että saat hyvän, on pieni.

Itse olin kovasti Crucialien puolella ja 2/3 SSD:istäni on Crucial, mutta sitten hekin tekivät sen viheliäisen tempun: vaihtoivat SSD:n muistipiirit halvempiin ja huonompiin arvostelun jälkeen. Tämä on käytöstä, jota en halua tukea. Sen jälkeen olen ostanut Samsungia.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
236 384
Viestejä
4 146 780
Jäsenet
70 248
Uusin jäsen
arm257

Hinta.fi

Ylös Bottom