- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 88
Kaikki on aina suhteellista. Itelle 911 on selkee upgrade johonkin audiin tai bemarin sporttimalliin. Ajotuntuma on vaan eri sfääreissä.Semmoinen epätieteellinen asia pääsi unohtumaan että porssse on sellainen arkinen urheiluauto moista haluavalle. Vähän kuin Audin performancemalli mutta astetta epäkäytännöllisempi sekä matalampi. Italialaiset urheiluautot puolestaan ... no ne on ihan jotain muuta. Oli merkki sitten Ferrari, Lamborghini tai Maserati. Laatuvaikutelma ja geneerinen luotettavuus eivät varmasti ole vertailukelpoisia, mutta kokonaisvaltainen elämys on aivan jotain muuta kuin samanikäisellä tai paljonkin tehokkaammalla Porschella. Ja ainakin meikäläiselle urheiluautoissa merkkaa elämys ja fiilis aika paljon enemmän. Päinvastoin liian helppo ja "arjen urheiluauto" saavat lähinnä fiiliksen laskemaan. Miksi maksaa 70-80-90-100ke autosta joka tosiaan tuntuu lähinnä kaksioviselta performance-Audilta, kaikki on "numb down" vrt. Italian ihmeet. HKS:n sen tuolla jo mainitsikin; Fefe ja muut ovat aivan eri kategoriassa kuin 911.
Ennen nykyistä fiiattia mulla oli "997" joten jotain ihan omakohtaista kokemusta aiheesta saattaa olla. Auto tuntui jo muutaman kuukauden omistajuuden jälkeen monella tapaa liian arkiselta, liian helpolta, jotenkin liian ... mitäänsanomattomalta omaan makuuni. Sellaiselta perusinsinöörin tai -lääkärin ensisijaiselta urheiluautovalinnalta. Ei siinä tosiaankaan mitään vikaa ollut, se ei vain tuntunut tarpeeksi jotta sen hinnan ja arvonlaskun olisi voinut millään tapaa perustella itselleen.
Ferrareista ei ole vielä pahemmin kokemuksia mutta se lienee sit vielä kertaluokkaa isompi gappi, mene ja tiedä.
Ja ite olen nyt aika montaa 996/997 possua koeajanut ja näissä on yksilöittäin ihan valtavia eroja, osa on ollut sellaisia pappamalleja ja niihin ei mitään omistamisenhalua ole syntynyt. Itelle se tuntuma mitä haen on se mitä raaserimpi, sen parempi!