Superauton hankinta/omistaminen

Semmoinen epätieteellinen asia pääsi unohtumaan että porssse on sellainen arkinen urheiluauto moista haluavalle. Vähän kuin Audin performancemalli mutta astetta epäkäytännöllisempi sekä matalampi. Italialaiset urheiluautot puolestaan ... no ne on ihan jotain muuta. Oli merkki sitten Ferrari, Lamborghini tai Maserati. Laatuvaikutelma ja geneerinen luotettavuus eivät varmasti ole vertailukelpoisia, mutta kokonaisvaltainen elämys on aivan jotain muuta kuin samanikäisellä tai paljonkin tehokkaammalla Porschella. Ja ainakin meikäläiselle urheiluautoissa merkkaa elämys ja fiilis aika paljon enemmän. Päinvastoin liian helppo ja "arjen urheiluauto" saavat lähinnä fiiliksen laskemaan. Miksi maksaa 70-80-90-100ke autosta joka tosiaan tuntuu lähinnä kaksioviselta performance-Audilta, kaikki on "numb down" vrt. Italian ihmeet. HKS:n sen tuolla jo mainitsikin; Fefe ja muut ovat aivan eri kategoriassa kuin 911.

Ennen nykyistä fiiattia mulla oli "997" joten jotain ihan omakohtaista kokemusta aiheesta saattaa olla. Auto tuntui jo muutaman kuukauden omistajuuden jälkeen monella tapaa liian arkiselta, liian helpolta, jotenkin liian ... mitäänsanomattomalta omaan makuuni. Sellaiselta perusinsinöörin tai -lääkärin ensisijaiselta urheiluautovalinnalta. Ei siinä tosiaankaan mitään vikaa ollut, se ei vain tuntunut tarpeeksi jotta sen hinnan ja arvonlaskun olisi voinut millään tapaa perustella itselleen.

14086358_10154422877403810_388305534893019773_o.jpg

Kaikki on aina suhteellista. Itelle 911 on selkee upgrade johonkin audiin tai bemarin sporttimalliin. Ajotuntuma on vaan eri sfääreissä.
Ferrareista ei ole vielä pahemmin kokemuksia mutta se lienee sit vielä kertaluokkaa isompi gappi, mene ja tiedä.
Ja ite olen nyt aika montaa 996/997 possua koeajanut ja näissä on yksilöittäin ihan valtavia eroja, osa on ollut sellaisia pappamalleja ja niihin ei mitään omistamisenhalua ole syntynyt. Itelle se tuntuma mitä haen on se mitä raaserimpi, sen parempi!
 
Se on aivan jäätävän iso ero, nimenomaan se "raaserimaisuus" ja erityisyys. Kaikki on paljon ... urheiluautomaisempaa, paljon vähemmän GT-automaisempaa. Kaikenlaisen kaivopuiston kiertämisen tai muun vastaava huomiohuorauksen jos jättää pois ja keskittyy pelkästään autojen ajamisella fiilistelyyn ja mekaanisuuteen niin 360 ja vielä 430-kin ovat ihan eri autoja kuin Porsssssen 996/997. Paljon enemmän ajamiseen keskittymisen tunnetta ja vähemmän turhaa helppokäyttöisyyttä / mukavuutta. Ensiksi mieleen tulee 964 jollaista olen päässyt pari kertaa ajelemaan, sellainen mekaaninen sinfonia, analogisuus.

Ferrarin 458 Italia alkaa olemaan jo sellaista ATK-tietokone(skeidaa), mutta about kaikki 991-korin porsaan omistajat lähinnä päivittelevät 458:n "spesiaalisuutta", Youtubessa ja muualla.
 
Se on aivan jäätävän iso ero, nimenomaan se "raaserimaisuus" ja erityisyys. Kaikki on paljon ... urheiluautomaisempaa, paljon vähemmän GT-automaisempaa. Kaikenlaisen kaivopuiston kiertämisen tai muun vastaava huomiohuorauksen jos jättää pois ja keskittyy pelkästään autojen ajamisella fiilistelyyn ja mekaanisuuteen niin 360 ja vielä 430-kin ovat ihan eri autoja kuin Porsssssen 996/997. Paljon enemmän ajamiseen keskittymisen tunnetta ja vähemmän turhaa helppokäyttöisyyttä / mukavuutta. Ensiksi mieleen tulee 964 jollaista olen päässyt pari kertaa ajelemaan, sellainen mekaaninen sinfonia, analogisuus.

Ferrarin 458 Italia alkaa olemaan jo sellaista ATK-tietokone(skeidaa), mutta about kaikki 991-korin porsaan omistajat lähinnä päivittelevät 458:n "spesiaalisuutta", Youtubessa ja muualla.

Joo ei tietokoneita tai ajoavusteita mun autoihiin.
Noi omat tuntuu jo kovin mekaanisilta ja analogisilta vs, sit uudemmat kilkkeet (taycan, 991, 992).
Joku cayman gt4 vois olla toimiva uudemmista possuista.
Itellä pakko vielä pitää semmosta kompromissia koska autoilla ajetaan melko paljon niin ei voi hankkia sellaista joka käyttöä kestä (+ lompakko ei kestä :D )
 
Keskustelu on lähtenyt hieman raiteiltaan ja valunut hieman tänne urheiluauton omistaminen - kategoriaan. Ehkä hyvä niin, koska realistisestihan pelkästään superautoista keskusteleminen suomi-it-foorumeilla on aika harvan keskustelijan elämässä on muuta kuin aiheesta puhumista. Omistajat on harvalukuinen joukko.

Kelasin, että voisin vähän avata tätä omaa näkökantaani R33 skylinen omistajana. Yleisesti päädyin katselemaan japanilaisia tuon ikäisiä autoja sen takia, että kävin lukion ja yliopiston, joten käytännössä minkään auton hankinta ei ollut realismia siinä 18-kesäisenä ja kun pikkuhiljaa alkoi töitä olemaan piti vähän valita, että mitä haluaa priorisoida. Käytännössä valintakriteeriksi muodostui ajettavuudeltaan järkevä auto, jolla voi käydä radalla, jonka arvonlasku tai käyttökustannukset ovat järkeviä ja jossa tekniikka kestää lisäpiristykset. Käytännössä japsit tikkailivat noita bokseja suhteellisen järkevästi ja valinta sitten kohdistui tohon. Nykytilanteessa olen ihan tyytyväinen, että saan suht nuorena ajella urheilullisella autolla sen mikä kiinnostaa ja että voin ylipäätään kokea näitä ratapäiviä jne sellaisella autolla, millä se touhu on ihan hauskaa ja jossain määrin jopa tarkoituksenmukaistakin.

Syy yllä olevalle avautumiselle oli lähinä se, että näitä omia haluja voi ainakin jossain määrin toteuttaa suht kohtalaisellakin budjetilla, kunhan katsoo itselleen sopivan ratkaisun. Ei tollasilla autoilla lähdetä mitään tyylipisteitä kaivarin rannassa fefen ja possun välissä ajaen hakemaan, mutta ihan kiva auto tollanen on silloin kun siinä kuskin paikalla saa ojennella nilkkaa ja valita meneekö keula vai kylki edellä.
 
Näin olen itsekin ymmärtänyt että Porschea voi halutessaan käyttää ihan (kalliina) käyttöautonakin. Jos nyt tehdään tälläinen "tieteellinen" vertailu aiheesta niin mobile.de listaa:

3096 Ferraria myynnissä joista viidellä (5) on ajettu yli 150tkm (eli 0,16% autoista)

23337 Porschea joista 2883:lla on ajettu yli 150tkm (12% autoista)
Porsche myy myös "Porscheja", eli malleja joita ei voi urheiluautoiksi sanoa tai ovat muuten vain "halpiksia" - kuten Boxter, Cayenne (diesel!! :D eli VW Touareg), tms. Eli se hieman vääristää tuota vertailua. Jos ottaisi vain ne "oikeat urheiluautot" verrokiksi, niin saisi varmaan hieman pienemmät prosentit.
 
Noh noh, löytyyhän ferrariltakin farmaria (shooting brake) sekä dieselpannuilla varustettuja autoja (F12 TDF) :comp:
 
Porsche myy myös "Porscheja", eli malleja joita ei voi urheiluautoiksi sanoa tai ovat muuten vain "halpiksia" - kuten Boxter, Cayenne (diesel!! :D eli VW Touareg), tms. Eli se hieman vääristää tuota vertailua. Jos ottaisi vain ne "oikeat urheiluautot" verrokiksi, niin saisi varmaan hieman pienemmät prosentit.

Joo ei cayenne ja macan yms ole urheiluautoja. Mutta se että boxsterit on halpoja ei kai tee siitä vähemmän urheiluautomaista?
Kuitenkin boxster ja 996/911 on keulasta identtinen ja moottorikin "melkein" sama 3.2L vs 3.4/3.6L.

Itelle ainakin boxsterin hinta / hupi -suhde on ollut melko voittamaton :)
 
Porsche myy myös "Porscheja", eli malleja joita ei voi urheiluautoiksi sanoa tai ovat muuten vain "halpiksia" - kuten Boxter, Cayenne (diesel!! :D eli VW Touareg), tms. Eli se hieman vääristää tuota vertailua. Jos ottaisi vain ne "oikeat urheiluautot" verrokiksi, niin saisi varmaan hieman pienemmät prosentit.

Pahoittelut :D

Jos otetaan pelkät 911 mallisarjaan kuuluvat autot mukaan:

9602 kpl myynnissä joista 1014 kpl yli 150tkm mittarissa (10,5%).
 
OT: Jos nyt ei ihan superautoista puhuta, mutta AMG Mersut ainakin (C ja E-sarja) ovat olleet edullisia ylläpitää ja osia löytyy hyvin helposti. Esim. joku vuoden 2004-> E 55 AMG houkuttelisi, tehojakin löytyy 350 kW :joy:
 
Joo ei cayenne ja macan yms ole urheiluautoja. Mutta se että boxsterit on halpoja ei kai tee siitä vähemmän urheiluautomaista?
Kuitenkin boxster ja 996/911 on keulasta identtinen ja moottorikin "melkein" sama 3.2L vs 3.4/3.6L.

Itelle ainakin boxsterin hinta / hupi -suhde on ollut melko voittamaton :)
Pointti siis oli ettei Ferrarilla ole ollut mallistossaan (ainakaan kovin montaa viimeisen 30v aikana, saatika paljon myytyä) tuollaisia 200 heppaisia "alaviritettyjä" malleja joiden hinta uutena on ollut alle satatonnia ja joita saa nyt käytettynä alle kymppitonnin. Näillä, ja hieman uudemmilla, lippispäät rullaa jo ihan eri tavalla kilometrejä kuin noilla kalliimmilla joihin ei kaikilla ole varaa ja jotka harvoin on ykkösautoja.

Jokin 200hv Boxter 90-luvulta ei parhaalla tahdollakaan ole mikään oikea "urheiluauto" saatika superauto verrattuna aikalaisiinsa Ferrareihin tai Lamboihin, jne vaikka kuinka olisi keskimoottorinen ja samalla keulalla kuin 911.

Nykyään sentään alkaa olemaan hevosvoimat kohdallaan.

Mutta tässä nyt ei kannata keskustella siitä klassisesta "mikä on / ei ole urheiluauto" -mielipiteestä ("Lotus Omega, onpas, eipäs, liikaa ovia saatana!" :D ).
 
Pointti siis oli ettei Ferrarilla ole ollut mallistossaan (ainakaan kovin montaa viimeisen 30v aikana, saatika paljon myytyä) tuollaisia 200 heppaisia "alaviritettyjä" malleja joiden hinta uutena on ollut alle satatonnia ja joita saa nyt käytettynä alle kymppitonnin. Näillä, ja hieman uudemmilla, lippispäät rullaa jo ihan eri tavalla kilometrejä kuin noilla kalliimmilla joihin ei kaikilla ole varaa ja jotka harvoin on ykkösautoja.

Jokin 200hv Boxter 90-luvulta ei parhaalla tahdollakaan ole mikään oikea "urheiluauto" saatika superauto verrattuna aikalaisiinsa Ferrareihin tai Lamboihin, jne vaikka kuinka olisi keskimoottorinen ja samalla keulalla kuin 911.

Nykyään sentään alkaa olemaan hevosvoimat kohdallaan.

Mutta tässä nyt ei kannata keskustella siitä klassisesta "mikä on / ei ole urheiluauto" -mielipiteestä ("Lotus Omega, onpas, eipäs, liikaa ovia saatana!" :D ).

Eikö edes tehopaino suhteesta voitais vääntää??
 
Jokin 200hv Boxter 90-luvulta ei parhaalla tahdollakaan ole mikään oikea "urheiluauto" saatika superauto verrattuna aikalaisiinsa Ferrareihin tai Lamboihin, jne vaikka kuinka olisi keskimoottorinen ja samalla keulalla kuin 911.
Perustatko urheiluauton määrityksen tehoon vai tiettyihin ominaisuuksiin? Jotkut pitää MG F:ää urheiluautona tai Lotus Espritiä eikä niissä tehoissa huidella korkealla. Kyllä mä sanoisin keskimoottorista 2-paikkaista autoa urheiluautoksi.
 
Jokin 200hv Boxter 90-luvulta ei parhaalla tahdollakaan ole mikään oikea "urheiluauto" saatika superauto verrattuna aikalaisiinsa Ferrareihin tai Lamboihin, jne vaikka kuinka olisi keskimoottorinen ja samalla keulalla kuin 911.
No nyt! Boxsterhan nimenomaan on urheiluauto kaikilla mittareilla, mihin tahansa urheiluautokerhoon/tapahtumaan pääset tuolla.

Superauto määritelmä sen sijaan on häilyvämpi. Superauto myös ajan myötä kokee inflaatiota, toisin kuin urheiluauto. Esim. joku Ferrari 308 oltaisiin joskus 70-luvun lopussa helposti laskea superautoksi, mutta nykyään se ei enää sitä ole. Urheiluautohan on tosin ollut aina ja tulee aina olemaan vaikka nykyaikana diesel-hatchbackit kulkeekin kovempaa.
Tämä liittyy sillä tavalla keskusteluun, että saako aloittajan mainitsemalla 100k€ edes superautoa. Sanoisin että ei oikeastaan, vaikka hienoja ja nopeita urheiluautoja saakin.
 
Joo riippuuhan tuo siitä superauton määritelmästä. Sanoisin, että esim uusi GT-R olisi superauto vaikkei ferrarin hinnoissa olekaan ja se perustuen suorituskykyyn. Toki onhan vanhatkin superautot spessumpia kuin vaikkapa samanhintainen tuoreempi boxteri.

Laittaisin kuitenkin vähintään kaikki urheiluautot urheiluautokategoriaan riippumatta nykytehosta suhteessa uudempiin.
 
Eihän F12 tdf ole mikään kiisseli? Vai menikö mulla jotain ohi

Googletus "ferrari diesel engine" ja eka hakutulos josta snippetti:

"Not Ferrari's first diesel, the F12 tdf is the fastest..."

näköjään tuon voi sitten ymmärtää kahdella eri tavalla, ihan bensavehjes kyseessä. Olin melko varma että ferrariltakin olisi löytynyt jotain traktorin moottoreita 50-luvulta joissa diesel käyttövoimana, mutta eipä näköjään :sori:
 
Muutama täysiverinen urheiluauto sellaista etsivälle (MR; keskimoottori, takaveto ja 2-paikkaa):


:thumbsup: :facepalm:

Tosin GT hieman muistuttaa että on muitakin kun "on / ei ole", eli esim. tuo Grand Touring luokitus. Suomen urheiluautokerhon luokituksia on nyt naurettu muutenkin jo yli 30 vuotta, joten ei niistä sen enempää.

70-luvulla 2 paikkaa ja alle 200hv riitti hyvin uhreiluautolle, 90-luvulla Boxter oli lähinnä "hairdresser car" - jos sellaisen ratissa kuvittelee olevansa "samalla viivalla" kuin Ferrarin ratissa, niin haluan sitä samaa kamaa mitä Boxter-kuskikin on vetänyt.

Linjaisin "Boxter vs 911" ihan samalla tavalla kuin "Audi TT vs RS8"; kummassakin on sama määrä istumapaikkoja ja muistuttaa toisiaan, mutta vain jälkimmäisen kanssa on absoluuttisen selvää että kyseessä on urheiluauto...

Mutta kuten jo sanoin, tämä keskustelu on käyty X kertaa eikä enää liity kovin paljoa superautoihin ja voisi hyvin olla perus-autoiluketjussa (*wink, wink*).
 
70-luvulla 2 paikkaa ja alle 200hv riitti hyvin uhreiluautolle, 90-luvulla Boxter oli lähinnä "hairdresser car" - jos sellaisen ratissa kuvittelee olevansa "samalla viivalla" kuin Ferrarin ratissa, niin haluan sitä samaa kamaa mitä Boxter-kuskikin on vetänyt.

Linjaisin "Boxter vs 911" ihan samalla tavalla kuin "Audi TT vs RS8"; kummassakin on sama määrä istumapaikkoja ja muistuttaa toisiaan, mutta vain jälkimmäisen kanssa on absoluuttisen selvää että kyseessä on urheiluauto...

No täähän vaan kertoo ettet ole ajanut ässä boxsterilla ikinä? :) ei se ferrarin kanssa samalla viivalla tietenkään ole.
Audi TT:n nyt ei kannata edes verrata, aivan eri kaaliberin auto ajettavuudeltaan Boxster.
 
entäs sit jos saatais helanto ja mickey tähän? keulivat caminot ja skyline kitkoilla ahvenistolla?? hä :D
Juu, kyllä tässä elävästi tuli mieleen 90-luvun alkupään sfnet ja "melkein verotettu" suomen ensimmäinen R32:nen, muun muassa.

Tosin toisin kuin siellä täällä saa porukkaa helpommin ingoreen... :D
 
Juu, kyllä tässä elävästi tuli mieleen 90-luvun alkupään sfnet ja "melkein verotettu" suomen ensimmäinen R32:nen, muun muassa.

Tosin toisin kuin siellä täällä saa porukkaa helpommin ingoreen... :D
Paljos tehoa sit 90-luvulla piti olla, että auto laskettiin urheiluautoksi? Mun mielestä urheiluauto on minkä vaan automerkin urheilullinen malli, jossa on yleensä 2 ovea ja yleensä vaan pari käyttökelposta penkkiä, takapenkki triviaali.

En ymmärrä miksi boxter ei olis urheiluauto vaikka onkin ferraria hitaampi?
 
Se on aivan jäätävän iso ero, nimenomaan se "raaserimaisuus" ja erityisyys. Kaikki on paljon ... urheiluautomaisempaa, paljon vähemmän GT-automaisempaa. Kaikenlaisen kaivopuiston kiertämisen tai muun vastaava huomiohuorauksen jos jättää pois ja keskittyy pelkästään autojen ajamisella fiilistelyyn ja mekaanisuuteen niin 360 ja vielä 430-kin ovat ihan eri autoja kuin Porsssssen 996/997. Paljon enemmän ajamiseen keskittymisen tunnetta ja vähemmän turhaa helppokäyttöisyyttä / mukavuutta.
Pystytkö avaamaan tätä vähän enemmän, onko kyse siis ikäänkuin samasta että rättisitikalla 30km/h korttelin kulmasta käännyttäessä läsnä on vastaavaa "ajamisen tarvetta ja kuoleman pelkoa" kuin tavallisella perheautolla sama temppu 50-60km/h nopeudesta kun 30km/h vauhdista saman tekee silmät kiinni yhdellä sormella ohjaten?

Aiemmin sanoit että mitään kiihdyttelyjä tyyliin 0-100 revittelyä et harrasta (kun ei vehkeet kestä) ja jotenkin siitä viestistä jäi käsitys että ehkä mutkatielläkään et mitenkään limitillä urkuauki painele menemään. Ringin kierrosaikoja kun katseli niin eihän tuo 360 tosiaan sinänsä mikään "raketti" ole kun vertaa vaikka M5 (e60, f10, e90) aikoihin jotka nyt ovat käytännössä kaupasta kohtuu rahalla haettavia perhe sedaneita, perhefarmari (535) diesel lastulla + alustasarjalla päässee samalle suorituskyky hehtaarille...

Eli tuolla 360:llä siis saa ajamisen iloa (ja kuoleman pelkoa) miedommilla nopeuksilla kuin moderneimmilla vehkeillä? Pikaisesti katsoin niin abs,espiä(asr),msr tuossa 360:ssäkin on että pelkästään siitä "raaserimaisuudessa" ei voi olla kyse että niitä ei olisi lainkaan...
 
Jotenkin olen aina kuvitellut, että äänimaailma olis se juttu näissä autoissa. Vaikka nyt tuossa Ferrari 360 mallissa. Ja yleinen tunnelma ja fiilis eikä niinkään se viimeisin suorituskyky.
 
Sitä on aika vaikea selittää, jos ei ole kokeillut urheiluautoa. Kyse ei ole kuolemanpelosta vaan oikeastaan juuri päinvastaisesta. Urheiluauton ajamisen ilo tulee siitä, että sulle tulee tunne, että auto on täysin hallussa ja se tekee juuri sitä mitä haluat. Japanilainen sanonta Jinba Ittai kuvailee tätä.
Eikä siinä edes tarvitse ajaa kovaa, että huomaa kuinka auton ajaminen on sillä tavalla välitöntä ja kuskille välittyy tieto mitä auto tekee.

Tavallisella autolla, vaikka suorituskykyäkin olisi, on siinä tuntumassa aina enemmän sellainen katkos kuskin ja auton välillä. Siinä kuskin ja auton käyttäymisen välissä on ikäänkuin jotain pehmeää.
 
Pystytkö avaamaan tätä vähän enemmän, onko kyse siis ikäänkuin samasta että rättisitikalla 30km/h korttelin kulmasta käännyttäessä läsnä on vastaavaa "ajamisen tarvetta ja kuoleman pelkoa" kuin tavallisella perheautolla sama temppu 50-60km/h nopeudesta kun 30km/h vauhdista saman tekee silmät kiinni yhdellä sormella ohjaten?

Aiemmin sanoit että mitään kiihdyttelyjä tyyliin 0-100 revittelyä et harrasta (kun ei vehkeet kestä) ja jotenkin siitä viestistä jäi käsitys että ehkä mutkatielläkään et mitenkään limitillä urkuauki painele menemään. Ringin kierrosaikoja kun katseli niin eihän tuo 360 tosiaan sinänsä mikään "raketti" ole kun vertaa vaikka M5 (e60, f10, e90) aikoihin jotka nyt ovat käytännössä kaupasta kohtuu rahalla haettavia perhe sedaneita, perhefarmari (535) diesel lastulla + alustasarjalla päässee samalle suorituskyky hehtaarille...

Eli tuolla 360:llä siis saa ajamisen iloa (ja kuoleman pelkoa) miedommilla nopeuksilla kuin moderneimmilla vehkeillä? Pikaisesti katsoin niin abs,espiä(asr),msr tuossa 360:ssäkin on että pelkästään siitä "raaserimaisuudessa" ei voi olla kyse että niitä ei olisi lainkaan...

Sinä olet kyllä niin pihalla kuin olla ja voit näissä asioissa. Ei nyt ole aikaa vääntää tikusta asiaa eikä vertailla jotain ringin kierrosaikoja, joilla ei voisi olla vähempää merkitystä ainakaan omassa autoharrastamisessa.

Käy vaikka ajamassa back to back jotain nykypäivän digitaalista tietokonebemaria, 997:aa ja Ferraria niin ehkä ymmärrät.
 
Sinä olet kyllä niin pihalla kuin olla ja voit näissä asioissa. Ei nyt ole aikaa vääntää tikusta asiaa eikä vertailla jotain ringin kierrosaikoja, joilla ei voisi olla vähempää merkitystä ainakaan omassa autoharrastamisessa.

Käy vaikka ajamassa back to back jotain nykypäivän digitaalista tietokonebemaria, 997:aa ja Ferraria niin ehkä ymmärrät.
Mistä nyt vedettiin palkokasvi sieraimeen? Aiemmista viesteistäsi olin tulkitsevani että et ehkä aja autolla limitillä ollenkaan (ehkä et käy edes radalla) ja ko. tulkinnan yritin tuoda myös viestiini eli ymmärsin että se ei ole se "raaserimaisuus". Kierrosaikavertailua ei ollut tarkoitus harrastaa, kuin vain sen verran että voi todeta että toden totta mikään "raketti" tuo ei ole eli nopeus sinänsä ei ainakaan voi olla "raaserimaisuudessa" ajatuksena.

Joku muu vertasi mikroautoa kuorma-autoon, itse voisin vastaavasti sanota että eiköhän rata-kuorkilla ole kivempi kiertää tavallista rataa kuin perus-sisämikroautolla kiertää sisärataa. Kyllähän se semituhnu tavis mikroauto ohjausta tottelee suoremmin/nopeammin ja takapäästä tulee palaute välittömämmin, mutta jos on vähänkään petrol head ja vauhdin perään niin rata-kuorkki tarjoaa takuulla enemmän "kuoleman pelkoa" vaikka g-voimat mutkassa pienemmäksi jäisikin, joku oikeasti nopea mikroauto sopivalla radalla sitten erikseen.

Itse viestissäsi tiputut kaivopuiston "patsailut" pois, se on selvä että toki itseäkin kiinnostaa parkissa/ohi ajaen ferrari decadia tai kahta enemmän kuin joku M5 jota ei pikaiselta vilaukselta juuri 316i:stä edes erota. Toisaalta yhdessä kuvassasi oli se vanha fiiatti ja kuten itse sanoit niin itse ainakin ymmärrän hyvin miksi paikassaan sellainen kerää enemmän katseita kuin tuollainen "välimallin" (ei siis mikään nostalgia klassikko eikä myöskään mikään superauto suorituskyvyltään - eikä edelläänkään ole mikään tarkoitus mollata autoasi) ferrari.

Koska itse tosiaan arvostan ratakuorkkia enemmän kuin sisämikroautoa niin siksi yritin kysellä tarkempaa analyysiä että mitä tuollainen aikakautensa (siis 20v sitten) hieno vempele nykypäivänä tarjoaa erityisesti jos sillä ei pyri ajamaan kahva edellä? Typerästi yksinkertaistanen 205 pösö alustasarjallakin tarjonnee jo G-voimia ja ajamista sekä tarkkuutta ja monella mutkatiellä yleisrajoitus tai tai ainakin alle päiväsakkojen riittänee ajamisen fiilikseen pääsemiseen, mutta kun ilmeisesti tämä ei ole se mitä sinä arvostat niin siksi yritinkin kysellä että mitä se sinun "raaserimaisuus" tarkoittaa tässä konteksissa tarkoittaa? Joku heitti äänet, mutta itse olettaisin että niihinkin kyllästyy viikossa/kahdessa.

Minulle olisi siis ihan fine että olet hankkinut ferrarin vain sen takia että käyt kaivopuistossa jätskillä, mutta itse mainitsit että tuo on vain sivujuonne ja että se "raaserimaisuus" on se juttu. Mutta eihän kaupungissa ajellessa tuollaisesta voi (vai voiko?) oikeasti saada juuri mitään irti eli jotain muuta sillä laitteella pitää/on pakko tehdä, mutta mitä??? Lisäksi mainitsit että et revittele valoista (tämäkin kyllä ymmärtää myös sitäkin kautta että näin 20v myöhemmin esim. teslan S:lle taitaisi liikennevaloissa jäädä :)) yms yms, niin itseä ainakin kiinnostaisi ihan uteliaisuudesta että mikä tässä nyt on lopulta se "pihvi", jos se on mutkatietä 120km/h jossa perheauto kyntää ojaa 100km/h vauhdissa niin fine vaikka 160km/h mutkaan vielä taittuisi mutta kantti ei kestä/uskalla/ei kiinnosta vetää tuollaista vauhteja. Itseä ei ainakaan kiinnosta kiinnosta kruisailla sisämikroautolla ohjaustuntumaa fiilistellen 'hitaasti' vaan kyllä silloin mennään urku auki niin limitillä kuin vain mahdollista, mutta toki ymmärrän jos alla on omalla rahalla ostettu 100ke auto että ei sellaisella nyt ihan limitillä peltoaukeaa viistäen kahden männyn välistä viitsi pistää menemään...

Tarkoitus ei siis mitenkään ollut vähätellä/haukkua/pilkata autoasi/harrastustasi, vaan nimen omaan saada tietoa että mitä tuo termisi (raaserimaisuus) oikeasti tarkoittaa, kun ei ferrarilla ole koskaan tullut ajettua, erityisesti kun se auto on käsittääkseni ollut sinulla useita vuosia. "raaseriksi" kun voisi helposti kerta kokeilulla kuvailee vaikkapa jotain 60 luvun jenkkiä isolohkolla ja kuitenkaan sillä ja 360 ferrarilla ei ole mitään tekemistä keskenään :).
 
Vakuutusmaksuja pystynee vertailemaan minkä tahansa vakuutusyhtiön laskureilla, kunhan löytää rekisterinumeron nettiauton ilmoituksesta.
En ole nyt just tai laajasti tutkinut, mutta viimeksi auton ostoa harkitessani yritin tutkia vakuutusten hintoja. Siis ihan normaalien autojen. Siinä ilmeni sellainen pikku haaste, että laskuri pyysi tietenkin automallin sijaan rekisterinumeroa ja ilmoitti, etten ole auton omistaja tai haltija - ei tarjousta. Suuria salaisuuksia näyttävät vakuutushinnat olevan.
 
En ole nyt just tai laajasti tutkinut, mutta viimeksi auton ostoa harkitessani yritin tutkia vakuutusten hintoja. Siis ihan normaalien autojen. Siinä ilmeni sellainen pikku haaste, että laskuri pyysi tietenkin automallin sijaan rekisterinumeroa ja ilmoitti, etten ole auton omistaja tai haltija - ei tarjousta. Suuria salaisuuksia näyttävät vakuutushinnat olevan.

Koskas näin tapahtui? Just eilen oli jotain juttua kun kaverin perheessä on vähän turhan monta autoa käyttäjiä kohden, vaihtoehto joko lkp tai vakuutusvertailu. Kaverin vaimo sitten mielenkiinnosta laittoi rekkarilla yhden vehkeistä vakuutusyhtiön sivulle laskuriin. Itseasiassa en huomannut kysyä hintaa tai oliko jotain ongelmia tietenkään. Vaan sen jälkeen soittelivat perään että onko autoa ostamassa jne. Hänellä ei siis ole ollut autoa nimissään aikoihin, bonuksetkin ehtineet kadota.
 
Vakuutusmaksut ja muut ovat ihan normaalin ihmisen maksettavissa, niissä säästää todella paljon kun auto seisoo talvella ajamattomana tallissa ja se on "liikennekäytössä" vain huhtikuu -> syyskuu välisen ajan eli puolet vuodesta.
Hyvä huomio. Itse asiassa jopa alle 1/3 vuodesta saattaisi minulle riittää, jos erehtyisin urheiluauton (tai vaikka minkä muun kesäisen harrasteauton) ostamaan. Jos vaikka toukokuun loppupuoliskolla aloittaisi ja nelisen kuukautta ajelisi. Eihän se mikään nautinto ole kevään pöly- ja sorapaskassa hienompaa ja herkempää rautaa ajeluttaa maksimimäärää kuoppia väistellen.

Koskas näin tapahtui? Just eilen oli jotain juttua kun kaverin perheessä on vähän turhan monta autoa käyttäjiä kohden, vaihtoehto joko lkp tai vakuutusvertailu. Kaverin vaimo sitten mielenkiinnosta laittoi rekkarilla yhden vehkeistä vakuutusyhtiön sivulle laskuriin. Itseasiassa en huomannut kysyä hintaa tai oliko jotain ongelmia tietenkään. Vaan sen jälkeen soittelivat perään että onko autoa ostamassa jne. Hänellä ei siis ole ollut autoa nimissään aikoihin, bonuksetkin ehtineet kadota.
Joskus toista vuotta takaperin. Lisäksi saatoin olla tampio ja mobiililaitteella pyörittelin.

Päädyin kuitenkin siihen, että hyvin tavanomaisten autojen ollessa kyseessä jätän vakuutushinnat huomiotta ja katson vakuutuksia vasta jälkeenpäin. Eikä edes tarvinnut vaihtaa, kun heti liikkeestä käsin aloitettu oli niin edullinen. Jotain erikoisempaa harkitessa tieto tulisi kyllä tarpeeseen.
 
En ole nyt just tai laajasti tutkinut, mutta viimeksi auton ostoa harkitessani yritin tutkia vakuutusten hintoja. Siis ihan normaalien autojen. Siinä ilmeni sellainen pikku haaste, että laskuri pyysi tietenkin automallin sijaan rekisterinumeroa ja ilmoitti, etten ole auton omistaja tai haltija - ei tarjousta. Suuria salaisuuksia näyttävät vakuutushinnat olevan.
Minkäs firman laskuri noin toimii?
 
Vakuutusmaksuja pystynee vertailemaan minkä tahansa vakuutusyhtiön laskureilla, kunhan löytää rekisterinumeron nettiauton ilmoituksesta.
Kyllä itselleni on kaikkien ns. normiautojen vakuutushinnat antanut ennen kauppoja joka vakuutusyhtiöllä, mutta kun kokeili nettiautosta bongatun F430:n rekkarilla kun koitti niin sen sijaan tulee kaikilla yhtiöillä mitä jaksoin kokeilla niin ilmoitus että ei voi vakuuttaa verkossa ja kehoitus soittaa.
 
Kaikkiin pitää soittaa vähänkään erikoisemman rutkun kanssa. Aikoinaan kun WRX STI ei ollut nykyisen kaltainen teinien postiauto niin sen(kin) kilpailuttaminen vakuutusyhtiöiden nettilaskureissa "valitettavasti autoasi ei voi vakuuttaa netissä ... ota yhteyttä asiakaspalveluumme numeroon ...".

Ihan sama homma Porsssejen ja Ferraaarien ja muiden vastaavien kanssa. Parhaimpina ne vakuutusyhtiöt jotka eivät edes suostu myymään noille erikoisautoille mitään muuta vakuutusta kuin lain vaatiman liikennevakuutuksen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 375
Viestejä
4 536 216
Jäsenet
74 793
Uusin jäsen
Sasu Heikkilä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom