Superauton hankinta/omistaminen

mittari

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
04.03.2020
Viestejä
1 152
Jollain täällä varmasti on kokemuksia. Mitkä ovat vakuutusmaksut ja muut ylläpitokulut vuodessa? Riippuu tietenkin autosta. Mutta jos vaikka ostat 100 000 ferrarin, saako varautua että vuodessa joutuu laittaa 10 000 ylläpito kuluihin? Mielenkiintoista ois kuulla.
 
Luulisi että 100 tonnin Ferrarin kanssa on sama kuin minkä tahansa vanhan käytetyn auton - tuuripeliä ja tapauskohtaista. Perushuollot on joko jonkun verran kalliimpia tai reilusti kalliimpia kuin kansankulkineessa. Ainakin kannattaa ottaa selkoa, ettei se pakollinen järjettömän iso remppa odota 3000 kilometrin päässä...

Edittiä. Olen siis ymmärtänyt ettei noi Ferrarin sun muiden "pikkuhuolto" ole mikään lottovoittoa vaativa juttu, mutta isot huollot on oikeasti kalliita.
 
Täällä on jotain juttua aiheesta. Tosin tässä on vuosimallin 1986 Ferrari, joten voi olla eri asia kuin uudempi auto.
 
Sadalla tuhannella ei taida kovinkaan kummoista ferraria saada. Kyseessä on sitten jokin aivan perusmallin perusmalli 20 vuoden takaa, tai jokin kolaripeli joka parsittu kasaan Latviassa ja uitettu tänne väärennetyillä papereilla.

Sata tuhatta euroa riittää kyllä vallan mainiosti "järkevän" ja todella tehokkaan ajoneuvon hankintaan, joka ei myöskään välttämättä pakota panttaamaan taloa lainan ottamiseen joka vuosihuollon yhteydessä, esim. jokin Mersun AGM-sarjalainen, Audilta RS-sarjaa, Bemarilta M-sarjaa jne jne. jotka yleensä ovat tehoiltaan (ja mahd. tehopainosuhteeltaan) ferrarien kanssa tasapäiset, mutta toki niistä puuttuu se tietty eksoottisuus jota tässä kaiketi haettiin?

Saahan noita "superautoja" huollettua itse vaikka markan budjetilla, jos on kaksi tervettä kättä, verstas ja runsaasti kekseliäisyyttä. Nyt en valitettavasti löytänyt urlia, mutta muistan jonkun suomalaisen ukon pitäneen jostain 20 vuotta vanhasta Maseratista (Quattroporte kenties?) DIY-korjausblogia, jossa sovelsi ja asensi ns. automarketti-varaosia tuohon autoonsa, sillä alkup. varaosien hinta oli jotain tähtitieteellisen ja saamattoman väliltä.
 
Saahan sillä
Jollain täällä varmasti on kokemuksia. Mitkä ovat vakuutusmaksut ja muut ylläpitokulut vuodessa? Riippuu tietenkin autosta. Mutta jos vaikka ostat 100 000 ferrarin, saako varautua että vuodessa joutuu laittaa 10 000 ylläpito kuluihin? Mielenkiintoista ois kuulla.

Siis normi tchiläinen ostaa sen hinnat alkaen jonneferrarin jostain 90-luvun lopulta Klarnalla. Huoltokuluja ei tule, kun vain ensimmäisen huollon tullessa eteen laittaa auton seisomaan ja odottaa sen 10 vuotta, kun sossusta on tullut tarpeeksi rahaa ensimmäiseen huoltoon. Saahan tuolla toki Hakunilan kurdit kateellisiksi.
 
Sen mitä youtube-videoista on tullut selväksi katsomalla videoita romulambojen uudelleen rakennuksista ja korjauksista, on että monet huollot tuntuu olevan nimenomaan työteliäitä. Jonkun normaalisti yksinkertaisen toimenpiteen tekeminen vaatii autojen sivupaneelien, moottorikatteen/ikkunan (mikähän tuon virallinen nimi on?) irroittamista saranoista ja puskurien irroittamista ja moottoriosien purkamista pois tieltä. Sitten jos pitää vaihtaa rikkinäisiä osia, niin hinnat lähtee välittömästi käsistä ellei ole tarvikemallia olemassa tai löydy käytettynä myynnistä.

Jos muistan oikein, niin joskus joku postasi huoltohinnastoa tech-bbs:llä jollekin superautolle. Youtubesta on tullut kyllä vastaan sitten rikkaiden tubettajien videoita todellisista käyttökuluista.
 
Superautoissa sama kuin normaaleissa, osta manuaali niin lompakko kiittää jos jotain pitää korjata.
 
Jollain täällä varmasti on kokemuksia. Mitkä ovat vakuutusmaksut ja muut ylläpitokulut vuodessa? Riippuu tietenkin autosta. Mutta jos vaikka ostat 100 000 ferrarin, saako varautua että vuodessa joutuu laittaa 10 000 ylläpito kuluihin? Mielenkiintoista ois kuulla.
Ihan en luokittelisi 100k Ferraria superautoksi. Superautoa ostaessa joudutaan laittamaan tiskiin ykkösen vielä eteen hinnassa.

Vakuutusmaksuja pystynee vertailemaan minkä tahansa vakuutusyhtiön laskureilla, kunhan löytää rekisterinumeron nettiauton ilmoituksesta.

@Ho Lee Fuk, tuus kertoo ylläpitokuluista.
 
Sadalla tuhannella ei taida kovinkaan kummoista ferraria saada. Kyseessä on sitten jokin aivan perusmallin perusmalli 20 vuoden takaa, tai jokin kolaripeli joka parsittu kasaan Latviassa ja uitettu tänne väärennetyillä papereilla.

Sata tuhatta euroa riittää kyllä vallan mainiosti "järkevän" ja todella tehokkaan ajoneuvon hankintaan, joka ei myöskään välttämättä pakota panttaamaan taloa lainan ottamiseen joka vuosihuollon yhteydessä, esim. jokin Mersun AGM-sarjalainen, Audilta RS-sarjaa, Bemarilta M-sarjaa jne jne. jotka yleensä ovat tehoiltaan (ja mahd. tehopainosuhteeltaan) ferrarien kanssa tasapäiset, mutta toki niistä puuttuu se tietty eksoottisuus jota tässä kaiketi haettiin?

Saahan noita "superautoja" huollettua itse vaikka markan budjetilla, jos on kaksi tervettä kättä, verstas ja runsaasti kekseliäisyyttä. Nyt en valitettavasti löytänyt urlia, mutta muistan jonkun suomalaisen ukon pitäneen jostain 20 vuotta vanhasta Maseratista (Quattroporte kenties?) DIY-korjausblogia, jossa sovelsi ja asensi ns. automarketti-varaosia tuohon autoonsa, sillä alkup. varaosien hinta oli jotain tähtitieteellisen ja saamattoman väliltä.

No 2000 luvun alkupuolen ferrareita saa alle sadan. Ne on ulkoa vielä tänäkin päivänä hyvän näköisiä. Sisältähän aika vanhan aikaisia. Järkevämpää tietenkin ois joku M bemari mutta ei siinä oo ihan samaa tunnetta. Ja kyllä Ferrari aina huomiota herättää. äänet tässäkin kuin formuloissa ennen vanhaan
 
Ihan en luokittelisi 100k Ferraria superautoksi. Superautoa ostaessa joudutaan laittamaan tiskiin ykkösen vielä eteen hinnassa.

Vakuutusmaksuja pystynee vertailemaan minkä tahansa vakuutusyhtiön laskureilla, kunhan löytää rekisterinumeron nettiauton ilmoituksesta.

@Ho Lee Fuk, tuus kertoo ylläpitokuluista.

Itse asiassa laskurit ei anna noille hintaa. No joo ei kai ne oo superautoja mutten nyt parempaakaan otsikko keksinyt
 
Ja tähän vielä päälle vanha viisaus, johon törmäsin joskus youtubessa samaa aihetta tutkiessani:

"Jos ei ollut varaa ostaa kyseistä käytettyä Ferraria uutena, ei ole myöskään varaa tehdä siihen nyt huoltoja käytettynä"

Ja tässähän nyt ei oo järjen hiventäkään
 
Tommosen 100ke Ferrarin ostamisessahan ei enää arvon alenemaa tule kovin paljoa, eli sen hankinta hinnan siitä saa takaisin melkein kokonaan kun sen myy pois, mutta tosiaan ne vakuutus / bensa / verot / huollot vie vähintään sen 10ke vuoteen.

Tuttu mietti Bentleyn ostamista, kun Ruotsista niitä saa jo alle 100ke mutta ei sitten ostanut ylläpitokulujen takia.

-Edit-


Tuossa hyvä esimerkki, auton saat 35ke mutta saat varautua samanlaiseen summaan jos jotain hajoaa :D
 
Ja tässähän nyt ei oo järjen hiventäkään

En itse ole omistanut ainuttakaan superautoa, mutta ihan tavisautojen maailmasta voin todeta että harvaan 20 vuotta vanhaan pirkkavolkkariinkaan saa enää kaikkia varaosia valmistajalta, ei edes vaikka olisi pohjaton lompakko. Tottakai siis yleisimmät varaosat ovat yleisesti saatavilla, sekä valmistajan että kolmansien osapuolien tekeminä, mutta jos mennään jonnekin sisustan muovinippeleihin (esim. oven kahva, juuri sen tietyn beigen sävyisenä jota on tehty vuosien 2001 ja 2003 välillä) voi noiden tuotanto olla loppunut jo useita vuosia sitten. En näe mitään syytä miksei sama koskisi myös eksoottisempia ja harvinaisempiakin autoja, autovalmistajat pitävät juuri sen verran noita varaosia tuotannossa ja hyllyssä kuin lainsäädäntö määrää, ja kolmansilta osapuolilta on turha kuvitellakaan löytävänsä mitään erikoisempia varaosia mihinkään Ferrareihin, hyvä jos jarrulevyjä ja paloja löytyy joltain Brembolta joihinkin malleihin. Tulpat ja suotimetkin voivat olla suht. tusinakamaa jota käytössä muissakin autoissa, mutta sitten kun pitää jotain jakopääremonttia alkaa (vesipumppua jne) tulee äkkiä isot ongelmat vastaan.
 
En itse ole omistanut ainuttakaan superautoa, mutta ihan tavisautojen maailmasta voin todeta että harvaan 20 vuotta vanhaan pirkkavolkkariinkaan saa enää kaikkia varaosia valmistajalta, ei edes vaikka olisi pohjaton lompakko. Tottakai siis yleisimmät varaosat ovat yleisesti saatavilla, sekä valmistajan että kolmansien osapuolien tekeminä, mutta jos mennään jonnekin sisustan muovinippeleihin (esim. oven kahva, juuri sen tietyn beigen sävyisenä jota on tehty vuosien 2001 ja 2003 välillä) voi noiden tuotanto olla loppunut jo useita vuosia sitten. En näe mitään syytä miksei sama koskisi myös eksoottisempia ja harvinaisempiakin autoja, autovalmistajat pitävät juuri sen verran noita varaosia tuotannossa ja hyllyssä kuin lainsäädäntö määrää, ja kolmansilta osapuolilta on turha kuvitellakaan löytävänsä mitään erikoisempia varaosia mihinkään Ferrareihin, hyvä jos jarrulevyjä ja paloja löytyy joltain Brembolta joihinkin malleihin. Tulpat ja suotimetkin voivat olla suht. tusinakamaa jota käytössä muissakin autoissa, mutta sitten kun pitää jotain jakopääremonttia alkaa (vesipumppua jne) tulee äkkiä isot ongelmat vastaan.
Itseasiassa noihin superautoihin ja urheiluautoihin noita osia voi löytyä paremmin kuin vastaavan ikäiseen "tavalliseen" autoon. Varsinkin nykyaikana kuin klassikkoautokulttuuri on tullut vahvemmaksi. Ferrarit ja sun muut haluavat, että myös ne vanhemmat mallit säilyvät ajossa ja kunnossa. Halpaa hommaahan tuo ei tietysti ole, jos joutuu tehtaan kautta jotain harvinaisempaa osaa. Ongelmia tietysti voi tulla jos kyse valmistajasta, joka on jo vuosia sitten laittanut lapun luukulle, mutta joku Ferrari tuskin ihan hetkeen on katoamassa.
 
-Edit-


Tuossa hyvä esimerkki, auton saat 35ke mutta saat varautua samanlaiseen summaan jos jotain hajoaa :D
Tästä huomaa kuinka kallista Suomessa autoilu on. Samanlainen varmaan sen satkun täällä. Oishan se ku 6.0 v12 murahtaa käyntii
 
Ja tähän vielä päälle vanha viisaus, johon törmäsin joskus youtubessa samaa aihetta tutkiessani:

"Jos ei ollut varaa ostaa kyseistä käytettyä Ferraria uutena, ei ole myöskään varaa tehdä siihen nyt huoltoja käytettynä"
Ei se nyt ihan noinkaan. Mitä olen itse asiaa tutkinut niin esim. noi V8:ien vuosikulut, vaikka ihan halvat ole, niin ei ne ihan niin suuretkaan ole mitä äkkinäinen voisi kuvitella. Riippuu toki paljon mallista ja tarkemmin vielä vuosimallista. 100k€ kun saa jo aika monenlaista Ferraria. Aloittajan mutuilema 10k€ per vuosi voi itseasiassa olla aika hyvä heitto, ei sillä ainakaan kovin pahasti metsään mennä ja voi jäädä jopa rahaa ylikin.
 
Vaikka huollot onnistuisi itseltä niin tuollaisten kanssa homma ei ole ihan niin yksinkertaista silloinkaan. Nimittäin siinä joutuu pohtimaan sitä, että kuinka paljon se puhtaan huoltohistorian rikkominen maksaa jälleenmyynnin vaikeudessa ja hinnassa. Jossain Ferrarissa on aika iso arvo sillä puhtaalla huoltohistorialla, joka on tehty Ferrarin valtuuttamissa liikkeissä.
 
Ei se nyt ihan noinkaan. Mitä olen itse asiaa tutkinut niin esim. noi V8:ien vuosikulut, vaikka ihan halvat ole, niin ei ne ihan niin suuretkaan ole mitä äkkinäinen voisi kuvitella. Riippuu toki paljon mallista ja tarkemmin vielä vuosimallista. 100k€ kun saa jo aika monenlaista Ferraria. Aloittajan mutuilema 10k€ per vuosi voi itseasiassa olla aika hyvä heitto, ei sillä ainakaan kovin pahasti metsään mennä ja voi jäädä jopa rahaa ylikin.

Tonni per kuukausi on aika hyvä nyrkkisääntö. Se ei toki mene joka vuosi, eikä joka kuukausi, mutta sitten kun osuu niin rahat löytyy. Perusylläpitoon menee jo jonkun verran, lisäksi kuluvat osat tuppaa olemaan vaihtokunnossa aiemmin kuin perusautoissa. Jos joutuu vaihtamaan jarrut ja iskarit+jouset niin siihen jo palaa useampi tonni.

100 keurilla saa reilusti ajettuna Ferrarilta F430:n tai 612:n tai Lamborghini Gallardon. En minäkään vielänoita superautoiksi kutsuisi, mutta ovat silti kohtuu moderneja.

Useamman vuoden olen hankintaa pohtinut, mutta Porsche -leiristä Italialaisiin loikkaaminen näyttää ylläpitokustannuksiltaan olevan vaan liian kallista itselle :( Esimerkkejä kun on seurannut niin ihan vaan vaikka erikoisemman laatikkovian diagnoosiin voi kulua useita tonneja. Se toki johtuu Suomen kalleista tuntihinnoista ja siitä, että osaajia ja laitteita täällä on niin harvassa.
 
Useamman vuoden olen hankintaa pohtinut, mutta Porsche -leiristä Italialaisiin loikkaaminen näyttää ylläpitokustannuksiltaan olevan vaan liian kallista itselle :( Esimerkkejä kun on seurannut niin ihan vaan vaikka erikoisemman laatikkovian diagnoosiin voi kulua useita tonneja. Se toki johtuu Suomen kalleista tuntihinnoista ja siitä, että osaajia ja laitteita täällä on niin harvassa.
Minkä hintaista Porschen (joo, vähän laaja käsite) ylläpito on?
Ainakin ne on säännöllisesti katsastustilastoissa aivan huippusijoilla. Pidetäänkö niitä hyvin vai onko osien kestävyys huippuluokkaa?
 
"Superauton" kustannukset voi jakaa karkeasti kolmeen luokkaan:

1) Juoksevat kustannukset
Ts. raha joka kuluu ylläpitoon, vaikkei autolla ajaisi metriäkään. Moni osa autossa vanhenee itsekseen, säilytys maksaa, huollot tehdään vuosittain jne. Eksoottisilla superautoilla (esim. Mclaren F1) tämä summa on kymmeniä tuhansia euroja vuodessa, tavallisemmin kuitenkin ehkä pari tuhatlappusta.

2) Käyttökustannukset
Eli se, mitä jokainen ajettu kilometri kustantaa tavalla tai toisella. Moni superauto, on rakennettu sillä ajatuksella, ettei auton ole tarkoituskaan kestää satoja tuhansia kilometrejä ainakaan ilman järkyttävän kalliita remontteja. Toisin kuin "normaaleissa autoissa", arvonalenema liittyy ensisijaisesti ajettuihin kilometreihin ja mitä vähemmän ajettu auto on kyseessä, sitä kovempi on hinta jokaiselle metrille.

3) Korjauskustannukset
Jotain hajoaa aina. Onko osia saatavilla uudistuotantona, vai pitääkö niitä yrittää metsästää purkuautoista? Mistä (maasta) löytyy lähin osaava valtuutettu huolto / paja joka auton korjaa? Jos korjaat itse, miten asia vaikuttaa auton jälleenmyyntiarvoon?


Näiden seikkojen perusteella päädyin itse vuosi sitten ostamaan Porsche 996 turbon, joka voitanee laskea ainakin oman aikakautensa superautoksi. Porscheissa on se hyvä puoli, että autoja on myyty niin paljon, että varaosien saatavuus on erittäin hyvä ja netti on pullollaan ohjeita millon mihinkin ongelmaan. Valitsin vartavasten yksilön, joka oli paljon ajettu eikä muutenkaan keräilykappale, sillä autolla on tarkoitus taittaa matkaa noin 10 000 km vuosittain, enkä halua harmitella auton keräilyarvon laskua joka startilla. Lisäksi auto viettää puolet vuodesta kadun varressa, ja kolaroinnin / ilkivallan todennäköisyys on aika suuri.

Niin ne kustannukset toistaiseksi? n. 10 000€ oston jälkeen ylläpitoon ja korjauksiin, jatkossa noin 2000€/ajokausi sillä oletuksella että pienemmät rempat tekee itse plus bensat, pesut yms. päälle.
 
Tässä on ehkä liikaa keskitytty suomalaiseen tyyliin negailuun, eli keskitytty kustannuksiin. Mites tuo positiivinen puoli, eli irtoaako perää kun superautolla cruisailee pitkin kartsaa?

Varmaankin jossain kouvolan lähiöissä paikalliselta ammattikoulun lopettaneilta nuorilta.
Ajat on muuttuneet, ei taida nuoria kaupunkilaistyttöjä kauheasti metelöivät peltikasat kiinnostella, ennemmin luomuvegejugurtit ja fillarit. :hmm:
 
Varmaankin jossain kouvolan lähiöissä paikalliselta ammattikoulun lopettaneilta nuorilta.
Ajat on muuttuneet, ei taida nuoria kaupunkilaistyttöjä kauheasti metelöivät peltikasat kiinnostella, ennemmin luomuvegejugurtit ja fillarit. :hmm:
Koskaan mitään superautoa ole omistanu, mutta jos kolmen Z4 Bemarin perusteella mitään voi extrapoloida, niin toimii jos et satu olemaan hetero... Ihan vieraiden miesten kanssa pääsee jutulle aivan kysymättä ja pyytämättä.
 
Varmaankin jossain kouvolan lähiöissä paikalliselta ammattikoulun lopettaneilta nuorilta.
Ajat on muuttuneet, ei taida nuoria kaupunkilaistyttöjä kauheasti metelöivät peltikasat kiinnostella, ennemmin luomuvegejugurtit ja fillarit. :hmm:
Näinhän se taitaa olla - jos aikoo hyödyntää autoa peränsaannissa, niin kannattaa keskittyä tapahtumiin ja kokoontumisiin ja ostaa esim. joku tuunattu jenkkilahna jolla on hyvä jahdata kellohameita... ;)
 
No eiköhän ne kato että joku rikas siellä menee ja pesää tulee
 
No eiköhän ne kato että joku rikas siellä menee ja pesää tulee


Tuo taitaa vaatia sitten vähän muutakin rekvisiittaa auton lisäksi, ei taida kolmiraitaverkkareissa ja lenkkareissa ajelevalle fefe-kuskille paljoa kertyä katseita heti kun astuu autosta ulos.
 
Minkä hintaista Porschen (joo, vähän laaja käsite) ylläpito on?
Ainakin ne on säännöllisesti katsastustilastoissa aivan huippusijoilla. Pidetäänkö niitä hyvin vai onko osien kestävyys huippuluokkaa?

Poislukien täydelliset moottori- ja vaihteistovauriot niin puhutaan samoista summista kuin muissakin premium-autoissa (siis muutkuin halvimmat Bemarit ja Mersut). Varsin luotettaviahan ne on, toki myös varmaan pääosin pidetään hyvin. Vaan eipähän Cayenne ymmärtääkseni ole listoilla kovin korkealla ollut, eli ehkä sitä sit pidetään vastaavasti kuin muita katumaastureita.
 
Tuo taitaa vaatia sitten vähän muutakin rekvisiittaa auton lisäksi, ei taida kolmiraitaverkkareissa ja lenkkareissa ajelevalle fefe-kuskille paljoa kertyä katseita heti kun astuu autosta ulos.

sijoittaa tonnin vaatteisiin mitä käyttää silloin kun fefellä ajelee, eiköhän sillä ny merkkifarkut, t-paidan ja kengät saa :cool2:
 
Jaguareissa on perinteisesti kova kateus/€ suhde. XK8 ei ehkä mene superautosta 300 hv:lla, mutta klassinen linjakkuus taatusti herättää huomiota, hinnat ei päätä huimaa ja sisältäkin se on vielä varsin modernin näköinen. Toisen 15-20k€ jos jättää ylläpitoon, niin tuskin itse auton arvo enään laskee. XKR:llä enemmän tehoa tai XK:lla modernimpaa sisustaa, mutta XK ei minusta ole yhtä ajattoman tyylikkään näköinen. Raha-/riskimiehille on sitten F-type alkaen 60k€, mutta siinä voi kulut jo tuntua palkansaajan kukkarossa.
 
Jollain täällä varmasti on kokemuksia. Mitkä ovat vakuutusmaksut ja muut ylläpitokulut vuodessa? Riippuu tietenkin autosta. Mutta jos vaikka ostat 100 000 ferrarin, saako varautua että vuodessa joutuu laittaa 10 000 ylläpito kuluihin? Mielenkiintoista ois kuulla.

No ainakin alkuun kannattaa semmoinen yleinen tietämys autoista olla vähän muuta kuin vaikkapa tätä:



"Hinausauton tullessa paikalle huomattiin että autossa onkin varusteena rengas ... vararengas" :beye:

Suomeksi rahaa saa palamaan älyttömiä määriä jos mitään, siis yhtään mitään ei osaa / viitsi / "kerkeä" tehdä autolle itse vaan kaikissa jutuissa turvautuu ulkopuoliseen apuun - saatika virallisen maahantuojan apuun. Mikäs siinä jos haluaa viskellä satasia (tuhansia) vuodessa minne sattuu.

Mulla on tollainen vanha Ferrari ja ei se mikään superauto ole, vanha urheiluauto mutta ei näissä se hauskuus piile jossain 0-100 tai 100-200 revittelyissä vaan ihan muunlaisessa ajamisessa. Kyllä se aika nopeasti avautuu mikä on se oma juttu, kaahata bemarijonnejen kanssa moottoritiellä vai sitten ei. Tarkoittaa sitä että tollasessa revittelyssä esimerkiksi auton jarrut ja renkaat rasittuu (kuluu) melkoista tahtia ja jokin vanhempi auto saattaa myös ottaa itseensä.

Meikällä meni 2 vuotta tommosen vuoden 2001 mallisen 360 Modenan kanssa aika sovuliaissa merkeissä, ts. ilman mitään muuta kuin jumittavat ovien lukot. Se oli aika pientä ottaen huomioon että kyseessä oli 17 vuotta vanha Italialainen urheiluauto :interested: Sen jälkeen yhden talven seisonnan aikana oli alkaneet mystiset F1-systeemiongelmat ja nimenomaan tälläisiin asioihin sitten alkaa niitä tuhatlappusia palamaan - ja paljon. Näihin (italialaisiin) autoihin kun ei juurikaan ole tarjolla aftermarket -osia. Siinä mielessä jokin Porsche 911 on pomminvarma hankinta - tai vaikkapa Audin R8, saatika Corvette. Jos jotain mäkkilaareneita miettii niin niissä on aivan sairaasti vikoja (MP4-12C) ja toisaalta moni ei pidä R35 GT-R:ää tähän joukkoon kuuluvana, mutta myös siihen on aftermarket palikkaa pilvinpimein.

Vakuutusmaksut ja muut ovat ihan normaalin ihmisen maksettavissa, niissä säästää todella paljon kun auto seisoo talvella ajamattomana tallissa ja se on "liikennekäytössä" vain huhtikuu -> syyskuu välisen ajan eli puolet vuodesta.
 
sijoittaa tonnin vaatteisiin mitä käyttää silloin kun fefellä ajelee, eiköhän sillä ny merkkifarkut, t-paidan ja kengät saa :cool2:

Parasta on ajaa ihan rönttö verkkareissa tai muissa "junttivaatteissa" jonnekin Hezelandian (Helsingin) pintaliitoterassin viereen ja käydä yksillä. Ei tippaakaan kiinnosta mitä jengi kelaa ja lortot jotenkin aistii sen. Varmasti noilla piparia irtoaisi jos olisi nuorempi ja "trendikkäämpi" ja ravaisi stadin yöelämässä, mutta kun ikää on vajaa 40 vuotta, olemus on 67kg laihaa elämäniloa ja hiuksetkin pakenee ohimoilta niin omat kokemukset lorttojen "wow Ferrari" tai "tulitteks te sillä Ferrarilla tänne" jää kahden käden sormilla laskettavaan määrään. Ja varsinkin ekana kesänä sillä rollailtiin stadin kesäilloissa aika huolella.

Jos naisilta haluaa huomiota niin oikea auto on tuo tuossa oikealla:

35415958_10156425538818810_6069298344167997440_o.jpg


Sen sijaan muita ... "etuja" ainakin Ferrarilla sai, jopa noilla antiikkisilla romuilla. Stadissa likipitäen jokaiseen baariin / terassille / whatever ei tarvinnut jonottaa jos oli pokkaa kävellä poken luo ja heittää jotain tyhjänpäiväistä "Moro!" -juttua. Samoin kukaan ei tullut kisailemaan liikenteessä ja kukaan ei soittanut suutaan kahteen ruutuun pysäköinnistä - missään. Merkin maahantuojan kutsutapahtumia, merkkikerhon suljettuja juttuja ja sen sellaista.

Niin ja se huomio ... sitä riittää. Kaveri/tuttavapiirissä ollut jopa tuplaten kalliimpia BMW-Audi-Mercedes -vehkeitä kuin myös (991 -korimallin) 911 turboa ja vieraiden ihmisten kiinostus huoltoasemilla, mäkkäreissä, ruokakaupoilla ym ym niitä kohtaan loppuu heti kun paikalle tulee (antiikkisella) Ferrarilla. Ei tarvii kenkiä moottoria, ei tarvii huudattaa radiosta räppiä. Riittää että ajaa paikalle aivan kuten jokin pappa korollallaan.

joo.jpg


Italialainen urheiluauto on sellanen kokonaisvaltainen ... voiko sanoa elämänkokemus, että suosittelen vilpittömästi. Omalla autoharrastelun saralla tälläinen on tarjonnut paljon, todella paljon enemmän fiiliksiä ja positiivista mieltä + lämpimiä muistoja kuin paljon nopeammat / uudemmat japsi-saksa-whatever autot.
 
Ferrarilla on kyllä ihan omaa luokkaansa oleva brändi. Näkeehän sen vaikka kuninkuussarja F1:stä. Suuri määrä kuskeista haluaisi ajaa Ferrarin tallissa, vaikka heidän autollaan ei ole voitettu mestaruutta sitten Räikkösen ajan.
 
Tuo on muuten totta että autolla voi tehdä vaikutuksen lähinnä toiseen autoharrastajaan, ja ainakin PKS:llä kovaääninen auto herättää lähinnä närkästystä.
Myös auton väri vaikuttaa ihan käsittämättömän paljon siihen, kuinka paljon ihmiset tulevat vääntämään juttua parkkiksella. Punainen avoauto on helpommin lähestyttävä kuin sama yksilö pronssin väriseksi maalattuna, näin omien kokemuksien perusteella.
 
Tuo on muuten totta että autolla voi tehdä vaikutuksen lähinnä toiseen autoharrastajaan, ja ainakin PKS:llä kovaääninen auto herättää lähinnä närkästystä.
Myös auton väri vaikuttaa ihan käsittämättömän paljon siihen, kuinka paljon ihmiset tulevat vääntämään juttua parkkiksella. Punainen avoauto on helpommin lähestyttävä kuin sama yksilö pronssin väriseksi maalattuna, näin omien kokemuksien perusteella.

Ehkä jossain maalaiskunnissa tekee vaikutuksen paljon helpommin, siellä kun ei nyt kovin erikoisia autoja paljon näy..
 
Parasta on ajaa ihan rönttö verkkareissa tai muissa "junttivaatteissa" jonnekin Hezelandian (Helsingin) pintaliitoterassin viereen ja käydä yksillä. Ei tippaakaan kiinnosta mitä jengi kelaa ja lortot jotenkin aistii sen. Varmasti noilla piparia irtoaisi jos olisi nuorempi ja "trendikkäämpi" ja ravaisi stadin yöelämässä, mutta kun ikää on vajaa 40 vuotta, olemus on 67kg laihaa elämäniloa ja hiuksetkin pakenee ohimoilta niin omat kokemukset lorttojen "wow Ferrari" tai "tulitteks te sillä Ferrarilla tänne" jää kahden käden sormilla laskettavaan määrään. Ja varsinkin ekana kesänä sillä rollailtiin stadin kesäilloissa aika huolella.

Jos naisilta haluaa huomiota niin oikea auto on tuo tuossa oikealla:

35415958_10156425538818810_6069298344167997440_o.jpg


Sen sijaan muita ... "etuja" ainakin Ferrarilla sai, jopa noilla antiikkisilla romuilla. Stadissa likipitäen jokaiseen baariin / terassille / whatever ei tarvinnut jonottaa jos oli pokkaa kävellä poken luo ja heittää jotain tyhjänpäiväistä "Moro!" -juttua. Samoin kukaan ei tullut kisailemaan liikenteessä ja kukaan ei soittanut suutaan kahteen ruutuun pysäköinnistä - missään. Merkin maahantuojan kutsutapahtumia, merkkikerhon suljettuja juttuja ja sen sellaista.

Niin ja se huomio ... sitä riittää. Kaveri/tuttavapiirissä ollut jopa tuplaten kalliimpia BMW-Audi-Mercedes -vehkeitä kuin myös (991 -korimallin) 911 turboa ja vieraiden ihmisten kiinostus huoltoasemilla, mäkkäreissä, ruokakaupoilla ym ym niitä kohtaan loppuu heti kun paikalle tulee (antiikkisella) Ferrarilla. Ei tarvii kenkiä moottoria, ei tarvii huudattaa radiosta räppiä. Riittää että ajaa paikalle aivan kuten jokin pappa korollallaan.

joo.jpg


Italialainen urheiluauto on sellanen kokonaisvaltainen ... voiko sanoa elämänkokemus, että suosittelen vilpittömästi. Omalla autoharrastelun saralla tälläinen on tarjonnut paljon, todella paljon enemmän fiiliksiä ja positiivista mieltä + lämpimiä muistoja kuin paljon nopeammat / uudemmat japsi-saksa-whatever autot.

Kiitoksia tästä, just kaipasin jonkun kokemuksia jolla oikeasti on tälläinen vanhempi ferrari. Itse lähinnä ostaisin juuri fiilistely tarkoitukseen. Moottoripyörä on ajanut nyt sitä tarkoitusta mutta ei juurikaan enään kiinnosta ajella. Toinen mitä oon miettinyt ois kunnon vene.. Ei ehkä vielä tänä kesänä, mutta jos ens kesäks jomman kumman hankkis.
Mites tälläiset pikkuhuollot, esim öljyn vaihdot? Kannattaako itse tehdä vai laskeeko auton arvoa kun ei näy leimaa? Vai onko öljynvaihtokin tehty niin vaikeaksi että tarvitset nipun erikoistyökaluja?
 
Kiitoksia tästä, just kaipasin jonkun kokemuksia jolla oikeasti on tälläinen vanhempi ferrari. Itse lähinnä ostaisin juuri fiilistely tarkoitukseen. Moottoripyörä on ajanut nyt sitä tarkoitusta mutta ei juurikaan enään kiinnosta ajella. Toinen mitä oon miettinyt ois kunnon vene.. Ei ehkä vielä tänä kesänä, mutta jos ens kesäks jomman kumman hankkis.
Mites tälläiset pikkuhuollot, esim öljyn vaihdot? Kannattaako itse tehdä vai laskeeko auton arvoa kun ei näy leimaa? Vai onko öljynvaihtokin tehty niin vaikeaksi että tarvitset nipun erikoistyökaluja?

Ölppienvaihto ihan DIY-hommaa, samoin sytytystulppien / puolien / ym. Näin siis jos on osaamista ja eritoten tilat missä tehdä. Mitään rakettitiedettä homma ei ole ja nimenomaan näissä vanhemmissa (348 - 355 - 360) on konehuoneessa roppakaupalla tilaa ja koska kone on aikoinaan suunniteltu kilparadoille niin sen huollettavuus on samalla mallilla. Ei tarvitse repiä puolta konehuoneen lisälaitteista irti että pääsee johonkin puolaan käsiksi. Tottakai Gallardon 10 cyl -koneen kanssa on eri juttu ja 360 Spiderissä sekä F430 coupessa joutuu irroittelemaan konehuoneen sivupellit (10 ruuvia) per puoli jolla saa lisätilaa työkaluille. Nämä on vielä sopivan mekaanisia laitteita joiden huoltoon ei tarvita mitään erikoistestereitä, kännykän vikakoodinlukijalla pääsee todella pitkälle. Ainoa todellinen murheenkryyni näissä on se aataminaikainen, vuosituhannen vaihteen teknologiaa oleva robottivaihdesysteemi. Ei se paska ole mutta vikaherkkä, aivan kuin BMW:n senaikainen SMG-robotti. Sillä erolla että näitä italovehkeiden spesialisteja ei ole juuri missään ja BMW:n vastaavia löytyy aika paljon.

Ei se arvoa tiputa. Itsekin pelkäsin em. asiaa mutta kun aikanaan näitä kävin katsomassa niin vuosikausien välejä yhtään missään huolloissa, ei mitään kuitteja tehdyistä töistä ja sitä rataa. Silti hintapyynnöt olivat luokkaa 100k. Isot huollot jos halutessaan teettää maahantuoja niin saa sen leiman sinne parin vuoden välein. Eikä sekään todellakaan ole kallista, ihan linjassa joidenkin suht uusien M5:n ja vastaavien kanssa, tonnista pariin kaikki nesteet töineen.
 
Ei se arvoa tiputa. Itsekin pelkäsin em. asiaa mutta kun aikanaan näitä kävin katsomassa niin vuosikausien välejä yhtään missään huolloissa, ei mitään kuitteja tehdyistä töistä ja sitä rataa. Silti hintapyynnöt olivat luokkaa 100k. Isot huollot jos halutessaan teettää maahantuoja niin saa sen leiman sinne parin vuoden välein. Eikä sekään todellakaan ole kallista, ihan linjassa joidenkin suht uusien M5:n ja vastaavien kanssa, tonnista pariin kaikki nesteet töineen.
Jep. Ehkä tuo on joskus menneisyydessä pitänyt paikkaansa ja sieltä on tuo legenda lähtenyt laukalle. Mutta tuntuu ettei edes Ferrarin omistajat (tai ostajat) enää välitä noista leimoista mitenkään erityisen paljon. Muutenhan niitä tarjous-Ferrareita pitäis olla kaupan vaikka kuinka, mutta näin ei ole.
 
Kyllähän superauton hankinta kiinnostaisi itseänikin näin kolmenkympin nurkilla olevana suht nuorena, mutta valitettavasti taitaa realiteetit olla sellaiset että maksellaan nyt vähän kämppää pois ja korotetaan palkkaa pariin otteeseen ja sitten huomataan, että perhana nyt vois käytetyn hommata, mutta ikääkin jo reilu 40v eikä oikein enää kiinnosta. Ratkaisin ongelman panostamalla pari kymppitonnia japanilaiseen harraste-kategoriaan menevään urheiluautoon, jota huoltelen itsekseni ja totesin, että samat sadat hevosvoimat sieltä irtoaa, kuin jostain vanhemmasta ferrarista viimeistään kun turboahdin vaihtuu vähän isompaan.

Jos olisin huolissani budjetista etenkin huoltoihin liittyen, mutta kaipaisin esimerkiksi nyt keskimoottorista autoa, niin hyväkuntoinen NSX honda voisi olla yksi mikä voisi tollasta lokeroa täyttää jopa porcheja paremmin. Kireä vaparikutonen V-muodostelmassa antaa ihan hyvät saundit järkevällä putkistolla ja etenkin punasena, sopivalla madalluksella ja nätillä vanteilla on kyllä näyttävä peli. Japsithan on halpoja huoltaa kuin mitkä ja ainakin nissani mistä kokemusta on enemmänkin tarjoaa noihin ysärin alun autoihinkin lähes kaikkea orkkis varaosina viimeistään japanista, veikkaisin samaa hondasta. Japseistahan löytyy sitten myös uusi GTR ja hondan tuoren hybridi nsx (puhuin äsken vanhasta).
 
Jos olisin huolissani budjetista etenkin huoltoihin liittyen, mutta kaipaisin esimerkiksi nyt keskimoottorista autoa, niin hyväkuntoinen NSX honda voisi olla yksi mikä voisi tollasta lokeroa täyttää jopa porcheja paremmin. Kireä vaparikutonen V-muodostelmassa antaa ihan hyvät saundit järkevällä putkistolla ja etenkin punasena, sopivalla madalluksella ja nätillä vanteilla on kyllä näyttävä peli. Japsithan on halpoja huoltaa kuin mitkä ja ainakin nissani mistä kokemusta on enemmänkin tarjoaa noihin ysärin alun autoihinkin lähes kaikkea orkkis varaosina viimeistään japanista, veikkaisin samaa hondasta. Japseistahan löytyy sitten myös uusi GTR ja hondan tuoren hybridi nsx (puhuin äsken vanhasta).
NSX:t, siis se eka, on kyllä hieno auto. Mutta tuppaa olemaan sen verran harvinainen että noita 90-luvun Ferrareita alkaa saamaan hintaan minkä jälkeen jää vielä 10-20 tonnia korjausrahaa NSX:n nähden. :D
 
Joo NSX on varmasti kalliimpi kuin joku entry level Ferrari. Se miten tuollaisen harvinaisuuden huolto ja osat on sit kans varmaan suhteessa kalliita. Superautoissa pätee kyllä se sama kuin muissakin että ihmisen tekemiä ne on, jos on tilat ja osaa jotain niin nykyään maailmalta löytyy ohjetta ja videota millä tekee pienet ja vähän isommatkin huollot ja remontit.
 
Joo NSX on varmasti kalliimpi kuin joku entry level Ferrari. Se miten tuollaisen harvinaisuuden huolto ja osat on sit kans varmaan suhteessa kalliita. Superautoissa pätee kyllä se sama kuin muissakin että ihmisen tekemiä ne on, jos on tilat ja osaa jotain niin nykyään maailmalta löytyy ohjetta ja videota millä tekee pienet ja vähän isommatkin huollot ja remontit.
Jos pitäis lotota niin NSX:n varaosat ei oo yhtään sen kalliimpia kun minkään muunkaan saman aikakauden hondan. Esimerkiksi itse ajan R33 koppasella skylinellä, joka ei todellakaan ole NSX harvinainen, mutta jossain määrin samansuuntaista kaliiperia ja kohtuuhintaan noihinkin saa uusia varaosia, koska on japsi. Mitä kalliimpi auto niin sitä halvemmilta ne osat vieläpä tuntuu.

NSX:n ongelma on varmaan vähän siinä, että ferrarin ja hondan eron tunnistavalle, mutta sen enempää tietämättömälle henkilölle lienee vaikeaa selventää, että toi NSX ulkonäköhommia lukuunottamatta olisi superauto tai että se olisi missään määrin verrattavissa ferrariin, vaikka olis just maksanut 100k€ laatuyksilöstä (NSX) ja vieressä ois parkissa 50 tonnin ferrari. Toisaalta siinä vaiheessa kun siihen vehkeeseen pitää tilata koneeseen uusia vesiletkuja, vaihtaa kytkin tai tehdä muuta tollasta niin ferrarin omistajan lompakko laihtuu hieman eri tahtia, jos kyseessä on oem varaosat.
 
Jos pitäis lotota niin NSX:n varaosat ei oo yhtään sen kalliimpia kun minkään muunkaan saman aikakauden hondan. Esimerkiksi itse ajan R33 koppasella skylinellä, joka ei todellakaan ole NSX harvinainen, mutta jossain määrin samansuuntaista kaliiperia ja kohtuuhintaan noihinkin saa uusia varaosia, koska on japsi. Mitä kalliimpi auto niin sitä halvemmilta ne osat vieläpä tuntuu.
Itse ehkä lottoaisin toiseen suuntaan, koska esim, R33:ia taidettiin tehdä jossain 3 vuodessa melkein yhtä monta kuin noita (käsin kasattuja) NSX:iä tehtiin 15 vuodessa mitä se 1st gen oli myynnissä.
Suurin valituksen aihe tuntuu olevan ettei tiettyjä osia enää saa, ja jos saa 3rd party osina niin hinta on 3x mitä alkuperäiset olivat kun niitä sai. Eli suurin vaiva lienee osien etsimisellä japanista tai jenkeistä tilaamisella (tosin jenkkeihinkään niitä ei taidettu myydä kuin alle 10t kappaletta).

R33 taas on huomattavasti "halvempi" harrastusväline mitä hankkimiseen tulee, niin veikkaan että niitä osia menee jo siksi että autoilla ajetaan eikä ne seiso jonkun lääkärin tallissa Porschen ja Ferrarin välissä näyttelyesineenä... :D
 
Itse ehkä lottoaisin toiseen suuntaan, koska esim, R33:ia taidettiin tehdä jossain 3 vuodessa melkein yhtä monta kuin noita (käsin kasattuja) NSX:iä tehtiin 15 vuodessa mitä se 1st gen oli myynnissä.
Suurin valituksen aihe tuntuu olevan ettei tiettyjä osia enää saa, ja jos saa 3rd party osina niin hinta on 3x mitä alkuperäiset olivat kun niitä sai. Eli suurin vaiva lienee osien etsimisellä japanista tai jenkeistä tilaamisella (tosin jenkkeihinkään niitä ei taidettu myydä kuin alle 10t kappaletta).

R33 taas on huomattavasti "halvempi" harrastusväline mitä hankkimiseen tulee, niin veikkaan että niitä osia menee jo siksi että autoilla ajetaan eikä ne seiso jonkun lääkärin tallissa Porschen ja Ferrarin välissä näyttelyesineenä... :D
Ite reittaisin ferrarin vielä vähän eri kategoriaan kuin porschen. Osien ja huoltojen hinnassa ainakin. Ja huollot on pääosin helppo tehdä itse, erikoistyökaluja tarvitaan kohtuullisen harvoin.
Ajamallahan ei porschea kovin helposti rikki saa, vaan sillä että seisottaa sitä tallissa ja sit senkin kun ajaa hissuttelee.
 
Ite reittaisin ferrarin vielä vähän eri kategoriaan kuin porschen. Osien ja huoltojen hinnassa ainakin. Ja huollot on pääosin helppo tehdä itse, erikoistyökaluja tarvitaan kohtuullisen harvoin.
Ajamallahan ei porschea kovin helposti rikki saa, vaan sillä että seisottaa sitä tallissa ja sit senkin kun ajaa hissuttelee.

Näin olen itsekin ymmärtänyt että Porschea voi halutessaan käyttää ihan (kalliina) käyttöautonakin. Jos nyt tehdään tälläinen "tieteellinen" vertailu aiheesta niin mobile.de listaa:

3096 Ferraria myynnissä joista viidellä (5) on ajettu yli 150tkm (eli 0,16% autoista)

23337 Porschea joista 2883:lla on ajettu yli 150tkm (12% autoista)
 
Näin olen itsekin ymmärtänyt että Porschea voi halutessaan käyttää ihan (kalliina) käyttöautonakin. Jos nyt tehdään tälläinen "tieteellinen" vertailu aiheesta niin mobile.de listaa:

3096 Ferraria myynnissä joista viidellä (5) on ajettu yli 150tkm (eli 0,16% autoista)

23337 Porschea joista 2883:lla on ajettu yli 150tkm (12% autoista)

Semmoinen epätieteellinen asia pääsi unohtumaan että porssse on sellainen arkinen urheiluauto moista haluavalle. Vähän kuin Audin performancemalli mutta astetta epäkäytännöllisempi sekä matalampi. Italialaiset urheiluautot puolestaan ... no ne on ihan jotain muuta. Oli merkki sitten Ferrari, Lamborghini tai Maserati. Laatuvaikutelma ja geneerinen luotettavuus eivät varmasti ole vertailukelpoisia, mutta kokonaisvaltainen elämys on aivan jotain muuta kuin samanikäisellä tai paljonkin tehokkaammalla Porschella. Ja ainakin meikäläiselle urheiluautoissa merkkaa elämys ja fiilis aika paljon enemmän. Päinvastoin liian helppo ja "arjen urheiluauto" saavat lähinnä fiiliksen laskemaan. Miksi maksaa 70-80-90-100ke autosta joka tosiaan tuntuu lähinnä kaksioviselta performance-Audilta, kaikki on "numb down" vrt. Italian ihmeet. HKS:n sen tuolla jo mainitsikin; Fefe ja muut ovat aivan eri kategoriassa kuin 911.

Ennen nykyistä fiiattia mulla oli "997" joten jotain ihan omakohtaista kokemusta aiheesta saattaa olla. Auto tuntui jo muutaman kuukauden omistajuuden jälkeen monella tapaa liian arkiselta, liian helpolta, jotenkin liian ... mitäänsanomattomalta omaan makuuni. Sellaiselta perusinsinöörin tai -lääkärin ensisijaiselta urheiluautovalinnalta. Ei siinä tosiaankaan mitään vikaa ollut, se ei vain tuntunut tarpeeksi jotta sen hinnan ja arvonlaskun olisi voinut millään tapaa perustella itselleen.

14086358_10154422877403810_388305534893019773_o.jpg
 
Näin olen itsekin ymmärtänyt että Porschea voi halutessaan käyttää ihan (kalliina) käyttöautonakin. Jos nyt tehdään tälläinen "tieteellinen" vertailu aiheesta niin mobile.de listaa:

3096 Ferraria myynnissä joista viidellä (5) on ajettu yli 150tkm (eli 0,16% autoista)

23337 Porschea joista 2883:lla on ajettu yli 150tkm (12% autoista)

Kallius on kans suhteellista. Oman possun käyttö on ollu halvempaa kuin F11 diisseli bemarin. :)
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 344
Viestejä
4 535 623
Jäsenet
74 790
Uusin jäsen
anykanen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom