Tulihan sitä jälleen laskeuduttua uuden pariin. Tässä nyt on muutamaan vuoteen liki jokainen kokoluokka ja erikoismonitori pikkuhiljaa kokeiltu.
Tällä kertaa pöydälle löysi tiensä Samsung Odyssey Neo G9. Tätä ennen päämonitorin virkaa toimitti LG 38GN950. Siitä ei myöskään pahaa sanaa. Ei joudu Samppa kyllä helpon eteen koittaessaan tuota LG:tä korvata.
Olin itseasiassa aluksi tästä jopa viime elokuun korvilla heti julkistuksen jälkeen enemmänkin kiinnostunut. Suoraan sanottuna olin aluksi epävarma liiankin leveältä näyttävästä kuvasuhteesta, minkä lisäksi aktiivisimmat monitorifoorumit tuntuivat tulvivan lähes pelkästään huonoa kertomaa Odyssey G9:n mahdollisista laatuongelmista. Lopulta kun hintakin oli liki tuplat niin päätin silloin ostaa tuon LG:n ja olin tyytyväinen valintaani. Hintaan on tullut ajan saatossa pientä korjausta (-25%) ja nyt tämä taas kummitteli mielessä niin ettei rauhaa saanut. Kova pää ja kaikki niin pitäähän se itse kumminkin kokeilla.
Mitään lopullista tässä parin aktiivisen päivän jälkeen en uskalla todeta - mutta tähän asti ei pahaa sanaa. Minä jo tuossa ennakkoon onnistuin pelottelemaan itseni siihen uskoon, että nyt tuli kyllä varmasti tehtyä vikavalinta. Redditin ultrawidemasterrace ryhmässä karmivia käyttökokemuksia jengillä.
Monitorin paikalleen saatuani, olin silti suoraan sanottuna hetkellisesti jopa vähän järkyttynyt. Koko laitos näytti tosi oudolta. Se fyysinen koko ja kurvin luonne yllättää. Monitorin mukana toimitettavan jalustan kanssa ei 65cm pöytäsyvyys riitä. Näytti ahtaalta ja vähän koomiseltakin. Siirsin näytön kulmapöydän nurkkaan. Kulmauksenhan tuo täydensi itseasiassa oikein mukavasti ja samalla jättimäisen kurvin olemus muuttui huomattavasti orgaanisemmaksi ympäristössä. Huh. Tulee kyllä tilattua se sikakallis ergotroni silti varmaan kaveriksi vaikka ei tuossa omassa jalustassa mitään suoranaista vikaa olekaan. Haluan kyvyn vetää tämän vähän lähemmäs kasvoja välillä ja sitten taas takaisin syvemmälle vaivatta.
Asensin ensitöiksi usb-tikulla uusimman firmiksen sisään, jonka olin esiladannut jo valmiiksi. Sitten aktivoin 240Hz tilan, SRGB väriprofiilin ja ei muuta kuin käytölle. Tsekkasin perus testipatternit läpi. Ei kuolleita pikseleitä tai muuta vikaa. Kaikki toimii. Ihan normaalisti kuten kaikki muutkin tähän asti käyttämäni monitorit. Itseasiassa jopa melko smooth navigoida näytön käyttistä ja hyvät nappulat. En lopulta tiedä mitä odotin tapahtuvan. Liiallinen redditin ja foorumien nuivien viestien lukeminen oli madaltanut odotukset turhankin alas selvästi.
SRGB tila on tosi hyvin tikissä suoraan paketista. Käsittelin tänään parit kuvat tällä ja ihan tutulta kalibroidulta IPS-monitorilta tuntui väreiltään jotka kumminkin editin jälkeen todensin toisella kalibroidulla näytöllä. Ei kiirettä displaycalille ja x-ritelle tämän kanssa.
Paneeli on todella nopea. Vähän jopa pelkäsin tuota VA-paneelia. On kokemusta siitä, että mustat smearaa. Myös esports räimeitä tulee harrastettua joten nopeimmat TN ja IPS 24" pelipaneelit on myös käynyt tässä omalla pöydällä. En olisi uskonut, että tämä todella kilpailee niiden kanssa samalla kentällä pikseleiden vasteajoissa. Ghosting ufo on skarppi kuin mikä enkä huomannut pikaisessa kynärisessiossa mitään vikaa. Mitä nyt itse kuvasuhde ehkä vähän hullu tuossa käytössä. Joka tapauksessa tämä on ihan huomattavasti nopeampi kuin tuo aiempi jätti IPS. Jälleen odotukset ylitetty.
Kuvanlaatu ylipäätään on vaan ihan jäätävän hyvä. Paras mitä olen LCD-monitorilta itse nähnyt. Miellyttävä väritoisto ja upea VA-kontrasti. Taustavalo kun on vielä mallia FALD 2000:lla Microledillä niin ei tuo kyllä oikeassa mediasisällössä tai peleissä kaukana ole kokemuksesta oledin kanssa edes pilkkopimeässä huoneessa kun kytkee asetuksen päälle. Siis aivan eri maata kuin mitään mitä olen PC monitoreissa tai muissa LCD paneeleissa aiemmin nähnyt. Tietysti sitten deskari puolella se fald kannattaa säätää pois tai miedommalle asetukselle. Suoraan sanottuna tämä rauhoitti jopa kovasti himoja hankkia oled-monitori ensitilassa kun sellaisia tulee saataville. Tämä tuntuisi riittävän hyvin eliminoimaan nuo ärsyttävimmät asiat LCD-monitoreista. Lisäksi voi olla varma, ettei kuva pala kiinni. Minkä lisäksi HDR huippukirkkaus on loistava. Niin ja se HDR myös näytti ensimmäistä kertaa oikeasti hyvältä PC monitorilla. Jos nyt jostain täytyy narista niin katselukulmat voisivat olla paremmat, aivan näytön laidoilla lähtee vähän tummat staattiset sävyt driftaamaan vaikka istuisi suoraan edessä.
Joka tapauksessa nämä kaikki ominaisuudet olisi mielestäni äärimmäisen vakuuttavia ihan missä tahansa näytössä - enkä suoraan sanottuna olisi uskonut, että ne ensimmäisenä löytyy tämän sortin 32:9 järkäleestä. Tuo kuvasuhde itsessään onkin jopa se suurin kysymysmerkki lopulta. Koska on tämä käyttökokemuksena melko erilainen. Ja en ole ihan varma olenko sen suhteen vielä täysin myyty, mutta toisaalta en myöskään toivoani menettänyt. Käyttämisessä on todellisia loiston hetkiä, joita mikään muu ei voi toimittaa, mutta välillä myös vähän disorientoivaa fokuksen hakemista. Vaatii totuttelua. 5120x1440@240Hz on tietysti myös vaikea ajella peleissä koko potentiaali hyödyntäen, mutta monitorista löytyy myös 3840x1080@240Hz tila joka ei näytä missään määrin huonolta ja on huomattavasti helpompi ajella jos ruudunpäivitys meinaa yskiä.
Kokemus kaikkiaan toistaiseksi tämän kanssa ihan huippu ja odotukset ylittänyt. Omassa tapauksessa aivan varmasti huomattavasti mainettaan parempi ja jotenkin tietyt aivan huiput aspektit tämän paneelissa on jäänyt jopa liian vähälle huomiolle kun ihmiset keskittynyt ainoastaan negaan. Tuntuu tosiaan hiukka paikallakin polkeneella monitorimarkkinalla joltain merkittävän erilaiselta ja kehittyneeltä. Toivotaan, että samoille merkeillä ja fiiliksillä myös jatketaan!