Super-Ultra-Wide näytöt (32:9, 32:10)

Liittynyt
10.02.2018
Viestejä
176
Haluaako joku myydä mulle Samsung G9 Vesa-adapterin tai onko varaosanumerosta tietoa? Tuon 120hz version adapterin löysin varaosana, mutta näyttää vähän erilaiselle.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 317
Olen omistanut Samsungin CRG9/90 näytön jo muutaman kuukauden. Huomasin äsken, että jostain syystä näytössä on Windowsissa vain 8-bitin värisyvyys ja HDR:ää ei saa päälle ollenkaan. Lisäksi 100 Hz on korkein virkistystaajuus mitä löytyy, vaikka näytön pitäisi tukea 120 Hz. Näyttiksenä GTX970, kaapelina DP, näytön omat ajurit asennettu ja uusin firmis on sisässä. Näyttis lykkää kyllä telkkarille ihan pelkällä HDMI:llä HDR:ää ihan tyytyväisenä. Nvidian control panelista ei pysty mitään näitä säätämään. Voiko tämä olla vaan piuhasta kiinni, vai onko tässä joku muu härö?
 
Liittynyt
28.03.2019
Viestejä
255
Olen omistanut Samsungin CRG9/90 näytön jo muutaman kuukauden. Huomasin äsken, että jostain syystä näytössä on Windowsissa vain 8-bitin värisyvyys ja HDR:ää ei saa päälle ollenkaan. Lisäksi 100 Hz on korkein virkistystaajuus mitä löytyy, vaikka näytön pitäisi tukea 120 Hz. Näyttiksenä GTX970, kaapelina DP, näytön omat ajurit asennettu ja uusin firmis on sisässä. Näyttis lykkää kyllä telkkarille ihan pelkällä HDMI:llä HDR:ää ihan tyytyväisenä. Nvidian control panelista ei pysty mitään näitä säätämään. Voiko tämä olla vaan piuhasta kiinni, vai onko tässä joku muu härö?
Mikä DP versio tuossa näyttiksessä on? Käsittääkseni tuo 5120x1440 10bit 120hz vaatii DP1.4 version
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
156
Olen omistanut Samsungin CRG9/90 näytön jo muutaman kuukauden. Huomasin äsken, että jostain syystä näytössä on Windowsissa vain 8-bitin värisyvyys ja HDR:ää ei saa päälle ollenkaan. Lisäksi 100 Hz on korkein virkistystaajuus mitä löytyy, vaikka näytön pitäisi tukea 120 Hz. Näyttiksenä GTX970, kaapelina DP, näytön omat ajurit asennettu ja uusin firmis on sisässä. Näyttis lykkää kyllä telkkarille ihan pelkällä HDMI:llä HDR:ää ihan tyytyväisenä. Nvidian control panelista ei pysty mitään näitä säätämään. Voiko tämä olla vaan piuhasta kiinni, vai onko tässä joku muu härö?
GTX970:n DP versio taitaa olla vain 1.2 eli ei taida kaista riittää yli 8bit / 100hz.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 317
GTX970:n DP versio taitaa olla vain 1.2 eli ei taida kaista riittää yli 8bit / 100hz.
No se kyllä selittää. Tosin eipä 60 Hz anna myöskään korkeampaa. Outoa myös, että HDMI:llä toimii kuitenkin HDR ihan hyvin.

[edit]

Paitsi, että nyt näköjään sai väännettyä 10-bittisen väriavaruuden päälle kun tiputtti virkistystaajuuden 60 hertsiin. Aikaisemmin ei kyllä toiminut, mutta olen tässä räveltänyt kaikkea niin jotain vissiin osunut oikeaan. HDR tosin ei toimi vieläkään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.06.2018
Viestejä
1 066
49CRG9 on aina toiminut joko 120Hz 8bit, tai 100Hz 10bit. Näytön puolella rajoitettu, en nyt muista mistä syystä.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
3 430
49CRG9 on aina toiminut joko 120Hz 8bit, tai 100Hz 10bit. Näytön puolella rajoitettu, en nyt muista mistä syystä.
Displayportin kaistasta sen pitäisi olla kiinni. G9 käyttää DSC pakkausta, niin siksi sillä ei ole moista rajoitusta.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 158
Onko kukaan päivittänyt CRG9:n firmistä? Joltain korealaissivulta löytyisi uudempaa versiota... Itseäni on ärsyttänyt näytön hidas reagointi kun etsitään toisessa liitännässä olevaa signaalia ja se, että välillä ei tule kunnollista värisyvyyttä sleepistä heräämisen jälkeen. Ei kuitenkaan jaksa lähteä päivittämään, jos siitä ei ole mitään hyötyä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 397
Onko kukaan päivittänyt CRG9:n firmistä? Joltain korealaissivulta löytyisi uudempaa versiota... Itseäni on ärsyttänyt näytön hidas reagointi kun etsitään toisessa liitännässä olevaa signaalia ja se, että välillä ei tule kunnollista värisyvyyttä sleepistä heräämisen jälkeen. Ei kuitenkaan jaksa lähteä päivittämään, jos siitä ei ole mitään hyötyä.
Mistä firmisversiosta mahtaa olla kyse? Samsungin korean, suomen ja uk sivuilla uusin on 1007.2, jonka olen asentanut omaani. Värisyvyyden vaihtuminen kuulostaa varsin oudolta enkä ole moiseen törmännyt.
 

Yeenoghu

Neighbour of the beast
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 281
Onko kukaan päivittänyt CRG9:n firmistä? Joltain korealaissivulta löytyisi uudempaa versiota... Itseäni on ärsyttänyt näytön hidas reagointi kun etsitään toisessa liitännässä olevaa signaalia ja se, että välillä ei tule kunnollista värisyvyyttä sleepistä heräämisen jälkeen. Ei kuitenkaan jaksa lähteä päivittämään, jos siitä ei ole mitään hyötyä.
Itselläni on VRR:ään liittyvä bugi, eli jos VRR on päällä ja aktivoi split screenin, niin näyttö pysyy mustana, kunnes napsauttaa monitorista virrat pois ja päälle. En kyllä usko että vikaa on korjattu uusimmassa firmiksessä. Mutta mistäpäs sitä tietää, joten voisin kokeilla. Ja joo, sama lepotilasta palautumisen värisyvyysbugi täälläkin, mutta onneksi hyvin harvoin tapahtuva.

Jatkokeskusteluna. Tuossa taannoin oli aika usean sovelluksen kohdalla ongelma, että kun sovellus oli aktiivinen ja Freesync päällä, niin kuva rupesi vilkkumaan. Joku virkistystaajuuteen liittyvä epäyhteensopivuus, jonka sai kierrettyä sovelluskohtaisesti Nvidia control panelin asetuksia rukkaamalla. No, nyt siis huomasin että jos monitorista laittaa VRR:n päälle, niin yksikään sovellus ei aiheuta enää vilkkumista. Näinkö yksinkertainen tämä korjaus onkin ollut koko ajan sen jälkeen kun FW 1007.2 on julkaistu? Muilla samoja huomioita?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 397
Itselläni on VRR:ään liittyvä bugi, eli jos VRR on päällä ja aktivoi split screenin, niin näyttö pysyy mustana, kunnes napsauttaa monitorista virrat pois ja päälle. En kyllä usko että vikaa on korjattu uusimmassa firmiksessä. Mutta mistäpäs sitä tietää, joten voisin kokeilla. Ja joo, sama lepotilasta palautumisen värisyvyysbugi täälläkin, mutta onneksi hyvin harvoin tapahtuva.

Jatkokeskusteluna. Tuossa taannoin oli aika usean sovelluksen kohdalla ongelma, että kun sovellus oli aktiivinen ja Freesync päällä, niin kuva rupesi vilkkumaan. Joku virkistystaajuuteen liittyvä epäyhteensopivuus, jonka sai kierrettyä sovelluskohtaisesti Nvidia control panelin asetuksia rukkaamalla. No, nyt siis huomasin että jos monitorista laittaa VRR:n päälle, niin yksikään sovellus ei aiheuta enää vilkkumista. Näinkö yksinkertainen tämä korjaus onkin ollut koko ajan sen jälkeen kun FW 1007.2 on julkaistu? Muilla samoja huomioita?
En ole tuohon kuvailemaasi VRR ongelmaan törmännyt, eli käytössä on PC:n puolelta G-Sync (ikkuna + koko näyttö, näyttömallin asetukset pois käytöstä) ja näytön puolelta FreeSync Ultimate Engine.
Töitä tulee tehtyä kotoa, joten joka arkipäivä tulee käytettyä Picture-by-Picture tilaa ja vaihtaa näiden välillä ilman sekoiluja. PbP aktivoituessa VRR kytkeytyy pois käytöstä (G-Sync välilehti myös katoaa Nvidia control panelista).
Oma PC ja työläppäri molemmat DisplayPorteilla kiinni enkä ole eroa huomannut 100Hz ja 120Hz tilojen välillä (PbP rajoitettu 100Hz).
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 158
Ai katos, se versio onkin tosiaan monessa paikassa. Aiemmin oli vain korealaisella sivulla. Itselläni on versio 1004.0.
 

Yeenoghu

Neighbour of the beast
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 281
En ole tuohon kuvailemaasi VRR ongelmaan törmännyt, eli käytössä on PC:n puolelta G-Sync (ikkuna + koko näyttö, näyttömallin asetukset pois käytöstä) ja näytön puolelta FreeSync Ultimate Engine.
Töitä tulee tehtyä kotoa, joten joka arkipäivä tulee käytettyä Picture-by-Picture tilaa ja vaihtaa näiden välillä ilman sekoiluja. PbP aktivoituessa VRR kytkeytyy pois käytöstä (G-Sync välilehti myös katoaa Nvidia control panelista).
Oma PC ja työläppäri molemmat DisplayPorteilla kiinni enkä ole eroa huomannut 100Hz ja 120Hz tilojen välillä (PbP rajoitettu 100Hz).
Jees, muuten sama setuppi, mutta tuo PbP:n aktivoiminen tosiaan jättää ruudun mustaksi 2080Ti + DP näyttiksen signaalin, ja tosiaan ainoastaan jos VRR on ollut päällä ennen PbP aktivoimista. Noh, ei suuren suuri ongelma.
Ai katos, se versio onkin tosiaan monessa paikassa. Aiemmin oli vain korealaisella sivulla. Itselläni on versio 1004.0.
Kannattaa päivittää, saat mm. VRR tuen näyttöön firmiksen myötä.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 317
Onko kukaan päivittänyt CRG9:n firmistä? Joltain korealaissivulta löytyisi uudempaa versiota... Itseäni on ärsyttänyt näytön hidas reagointi kun etsitään toisessa liitännässä olevaa signaalia ja se, että välillä ei tule kunnollista värisyvyyttä sleepistä heräämisen jälkeen. Ei kuitenkaan jaksa lähteä päivittämään, jos siitä ei ole mitään hyötyä.
Itsellä uusin(?) 1007.2 firmis ja ihan samoja ongelmia. Värisyvyyden saa korjattua kiskomalla näyttökaapelin irti ja takaisin kiinni, mikä on kyllä vittumaista ja tuo "signaalin etsintä" vaikuttaa siltä, että näyttö vain pari kertaa plärää kaikki signaalilähteet läpi ja sammuttaa itsensä jos ei heti löydä mitään.

Vaikka muuten olen ollut hyvin tyytyväinen tähän näyttöön, niin tämän käyttöliittymä on kyllä ihan vitun sysimustaa paskaa, varsinkin kun vaihtelee paljon eri lähteiden välillä (oma pöytäkone ja työkone). Näytössä on vain tuo yksi varsinainen nappi, joka tekee kaiken, mutta senkin huonosti. Löytyy kyllä kolme muuta nappia, mutta ne on täysin turhia eri näyttöpresettien pikavalintoja. Miksi hitossa noihin ei voinut laittaa vaikka sitä kuvalähteen manuaalista valintaa?
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 158
Itsellä uusin(?) 1007.2 firmis ja ihan samoja ongelmia. Värisyvyyden saa korjattua kiskomalla näyttökaapelin irti ja takaisin kiinni, mikä on kyllä vittumaista ja tuo "signaalin etsintä" vaikuttaa siltä, että näyttö vain pari kertaa plärää kaikki signaalilähteet läpi ja sammuttaa itsensä jos ei heti löydä mitään.
Ei tartte kiskoa kaapelia irti. Näytöstä virrat pois pitkällä virtanapin painalluksella ja takaisin niin tokenee.
 
Liittynyt
03.08.2019
Viestejä
371
Osaako joku kertoa toimiiko Samsung Neo G9:ssä 240Hz tilassa Nvidian uudehko NIS-skaalaus - tai onko mahdollista vaihtoehtoisesti edes käsin luoda saman kuvasuhteen pienempiä custom resoja. Nimenomaan siis 240Hz-tilassa ja Gsyncillä höystettynä? Voisi olla ihan perusteltua joissain titleissä missä nopeat freimit menevät silkan resoluution edelle.

(75% = 3840x1080, 66% = 3379x950, 50%= 2560x720 yms.)

Googlettelin, redditissä joku oli havainnut ennen vuodenvaihdetta, ettei toimisi mutta, että mahdollisesti tulevilla nvidian ajuriversioilla. Lieköhän tilanne muuttunut? Ainakin omassa 38" UW:ssa tätä olen aktiivisesti hyödyntänyt tietyissä peleissä ja kokemus on ollut positiivinen.
 
Liittynyt
11.12.2019
Viestejä
268
Nyt saisin kohtuu edullisesti G5 34 tuumaisen, mutta mietin onko tuo järkevä kun koneena on Asus g14 2020 vuodelta jossa 4800hs prosessori ja gtx 1660ti max q.
Eli jaksaako laite pyörittää pelejä tuossa ollenkaan vaikka laskisi asetuksia...
Toisaalta etätyön osalta olisi kiva isompi näyttö, johon saisi sitten työpäivän ajaksi läppärin kiinni. En tosin tiedä onko kaarevuus poweroint, excel yms käytössä lähinnä rasite.
 
Liittynyt
03.08.2019
Viestejä
371
Tulihan sitä jälleen laskeuduttua uuden pariin. Tässä nyt on muutamaan vuoteen liki jokainen kokoluokka ja erikoismonitori pikkuhiljaa kokeiltu.

Tällä kertaa pöydälle löysi tiensä Samsung Odyssey Neo G9. Tätä ennen päämonitorin virkaa toimitti LG 38GN950. Siitä ei myöskään pahaa sanaa. Ei joudu Samppa kyllä helpon eteen koittaessaan tuota LG:tä korvata.

Olin itseasiassa aluksi tästä jopa viime elokuun korvilla heti julkistuksen jälkeen enemmänkin kiinnostunut. Suoraan sanottuna olin aluksi epävarma liiankin leveältä näyttävästä kuvasuhteesta, minkä lisäksi aktiivisimmat monitorifoorumit tuntuivat tulvivan lähes pelkästään huonoa kertomaa Odyssey G9:n mahdollisista laatuongelmista. Lopulta kun hintakin oli liki tuplat niin päätin silloin ostaa tuon LG:n ja olin tyytyväinen valintaani. Hintaan on tullut ajan saatossa pientä korjausta (-25%) ja nyt tämä taas kummitteli mielessä niin ettei rauhaa saanut. Kova pää ja kaikki niin pitäähän se itse kumminkin kokeilla.

Mitään lopullista tässä parin aktiivisen päivän jälkeen en uskalla todeta; mutta tähän asti ei pahaa sanaa. Minä jo tuossa ennakkoon onnistuin pelottelemaan itseni siihen uskoon, että nyt tuli kyllä varmasti tehtyä vikavalinta. Redditin ultrawidemasterrace ryhmässä karmivia käyttökokemuksia jengillä.

Monitorin paikalleen saatuani, olin silti suoraan sanottuna hetkellisesti jopa vähän järkyttynyt. Koko laitos näytti oudolta ja mahtavalta samaan aikaan. Se fyysinen koko ja kurvin luonne yllättää. Monitorin mukana toimitettavan jalustan kanssa ei 65cm pöytäsyvyys riitä. Näytti ahtaalta ja vähän koomiseltakin. Siirsin näytön kulmapöydän nurkkaan. Kulmauksenhan tuo täydensi itseasiassa oikein mukavasti ja samalla jättimäisen kurvin olemus muuttui huomattavasti orgaanisemmaksi ympäristössä. Huh. Tulee kyllä tilattua se sikakallis ergotroni silti varmaan kaveriksi vaikka ei tuossa omassa jalustassa mitään suoranaista vikaa olekaan. Haluan kyvyn vetää tämän vähän lähemmäs kasvoja välillä ja sitten taas takaisin syvemmälle vaivatta.

Asensin ensitöiksi usb-tikulla uusimman firmiksen sisään, jonka olin esiladannut jo valmiiksi. Sitten aktivoin 240Hz tilan, SRGB väriprofiilin ja ei muuta kuin käytölle. Tsekkasin perus testipatternit läpi. Ei kuolleita pikseleitä tai muuta vikaa. Kaikki toimii. Ihan normaalisti kuten kaikki muutkin tähän asti käyttämäni monitorit. Itseasiassa jopa melko smooth navigoida näytön käyttistä ja hyvät nappulat. En lopulta tiedä mitä odotin tapahtuvan. Liiallinen redditin ja foorumien nuivien viestien lukeminen oli madaltanut odotukset turhankin alas selvästi.

SRGB tila on tosi hyvin tikissä suoraan paketista. Käsittelin tänään parit kuvat tällä ja ihan tutulta kalibroidulta IPS-monitorilta tuntui väreiltään jotka kumminkin editin jälkeen todensin toisella kalibroidulla näytöllä. Ei kiirettä displaycalille ja x-ritelle tämän kanssa.

Paneeli on todella nopea. Vähän jopa pelkäsin tuota VA-paneelia. On kokemusta siitä, että mustat smearaa. Myös esports räimeitä tulee harrastettua joten nopeimmat TN ja IPS 24" pelipaneelit on myös käynyt tässä omalla pöydällä. En olisi uskonut, että tämä todella kilpailee niiden kanssa samalla kentällä pikseleiden vasteajoissa. Ghosting ufo on skarppi kuin mikä enkä huomannut pikaisessa kynärisessiossa mitään vikaa. Mitä nyt itse kuvasuhde ehkä vähän hullu tuossa käytössä. Joka tapauksessa tämä on ihan huomattavasti nopeampi kuin tuo aiempi jätti IPS. Jälleen odotukset ylitetty.

Kuvanlaatu ylipäätään on vaan ihan jäätävän hyvä. Paras mitä olen LCD-monitorilta itse nähnyt. Miellyttävä väritoisto ja upea VA-kontrasti. Taustavalo kun on vielä mallia FALD 2000:lla Microledillä niin ei tuo kyllä oikeassa mediasisällössä tai peleissä kaukana ole kokemuksesta oledin kanssa edes pilkkopimeässä huoneessa kun kytkee asetuksen päälle. Siis aivan eri maata kuin mitään mitä olen PC monitoreissa tai muissa LCD paneeleissa aiemmin nähnyt. Tietysti sitten deskari puolella se fald kannattaa säätää pois tai miedommalle asetukselle. Suoraan sanottuna tämä rauhoitti jopa kovasti himoja hankkia oled-monitori ensitilassa kun sellaisia tulee saataville. Tämä tuntuisi riittävän hyvin eliminoimaan nuo ärsyttävimmät asiat LCD-monitoreista. Lisäksi voi olla varma, ettei kuva pala kiinni. Minkä lisäksi HDR huippukirkkaus on loistava. Niin ja se HDR myös näytti ensimmäistä kertaa oikeasti hyvältä PC monitorilla. Jos nyt jostain täytyy narista niin katselukulmat voisivat olla paremmat, aivan näytön laidoilla lähtee vähän tummat staattiset sävyt driftaamaan vaikka istuisi suoraan edessä.

Joka tapauksessa nämä kaikki ominaisuudet olisi mielestäni äärimmäisen vakuuttavia ihan missä tahansa näytössä - enkä suoraan sanottuna olisi uskonut, että ne ensimmäisenä löytyy tämän sortin 32:9 järkäleestä. Tuo kuvasuhde itsessään onkin jopa se suurin kysymysmerkki lopulta. Koska on tämä käyttökokemuksena melko erilainen kuin mikään muu. Ja en ole ihan varma olenko sen suhteen vielä täysin myyty, mutta toisaalta en myöskään toivoani menettänyt. Käyttämisessä on todellisia loiston hetkiä, joita mikään muu ei voi toimittaa jotka suorastaan pakottavat suun hymylle, mutta välillä myös vähän disorientoivaa fokuksen hakemista. On tiettyjä sovelluksia, kuten photari joita en oikein osaa ajaa ikkunassa vaan haluan sen täydellä ruudulla full-focus tekemisessä. Ei ole kieltäminen, että tuolloin gui karkaa vähän turhankin kauas reunoille ja itse keskiosa, eli käsiteltävä kuva tuntuu aavistuksen pieneltä koska pystyresoa ei vaan ole hirveästi suhteessa. Vaatii totuttelua. 5120x1440@240Hz on tietysti myös vaikea ajella peleissä koko potentiaali hyödyntäen, mutta monitorista löytyy myös 3840x1080@240Hz tila joka ei näytä missään määrin huonolta ja on huomattavasti helpompi ajella jos ruudunpäivitys meinaa yskiä.

Kokemus kaikkiaan toistaiseksi tämän kanssa ihan huippu ja odotukset ylittänyt. Omassa tapauksessa aivan varmasti huomattavasti mainettaan parempi ja jotenkin tietyt aivan huiput aspektit tämän paneelissa on jäänyt jopa liian vähälle huomiolle kun ihmiset keskittynyt ainoastaan negaan. Tuntuu tosiaan hiukka paikallakin polkeneella monitorimarkkinalla joltain merkittävän erilaiselta ja kehittyneeltä. Toivotaan, että samoille merkeillä ja fiiliksillä myös jatketaan!
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 238
Tulihan sitä jälleen laskeuduttua uuden pariin. Tässä nyt on muutamaan vuoteen liki jokainen kokoluokka ja erikoismonitori pikkuhiljaa kokeiltu.

Tällä kertaa pöydälle löysi tiensä Samsung Odyssey Neo G9. Tätä ennen päämonitorin virkaa toimitti LG 38GN950. Siitä ei myöskään pahaa sanaa. Ei joudu Samppa kyllä helpon eteen koittaessaan tuota LG:tä korvata.

Olin itseasiassa aluksi tästä jopa viime elokuun korvilla heti julkistuksen jälkeen enemmänkin kiinnostunut. Suoraan sanottuna olin aluksi epävarma liiankin leveältä näyttävästä kuvasuhteesta, minkä lisäksi aktiivisimmat monitorifoorumit tuntuivat tulvivan lähes pelkästään huonoa kertomaa Odyssey G9:n mahdollisista laatuongelmista. Lopulta kun hintakin oli liki tuplat niin päätin silloin ostaa tuon LG:n ja olin tyytyväinen valintaani. Hintaan on tullut ajan saatossa pientä korjausta (-25%) ja nyt tämä taas kummitteli mielessä niin ettei rauhaa saanut. Kova pää ja kaikki niin pitäähän se itse kumminkin kokeilla.

Mitään lopullista tässä parin aktiivisen päivän jälkeen en uskalla todeta - mutta tähän asti ei pahaa sanaa. Minä jo tuossa ennakkoon onnistuin pelottelemaan itseni siihen uskoon, että nyt tuli kyllä varmasti tehtyä vikavalinta. Redditin ultrawidemasterrace ryhmässä karmivia käyttökokemuksia jengillä.

Monitorin paikalleen saatuani, olin silti suoraan sanottuna hetkellisesti jopa vähän järkyttynyt. Koko laitos näytti tosi oudolta. Se fyysinen koko ja kurvin luonne yllättää. Monitorin mukana toimitettavan jalustan kanssa ei 65cm pöytäsyvyys riitä. Näytti ahtaalta ja vähän koomiseltakin. Siirsin näytön kulmapöydän nurkkaan. Kulmauksenhan tuo täydensi itseasiassa oikein mukavasti ja samalla jättimäisen kurvin olemus muuttui huomattavasti orgaanisemmaksi ympäristössä. Huh. Tulee kyllä tilattua se sikakallis ergotroni silti varmaan kaveriksi vaikka ei tuossa omassa jalustassa mitään suoranaista vikaa olekaan. Haluan kyvyn vetää tämän vähän lähemmäs kasvoja välillä ja sitten taas takaisin syvemmälle vaivatta.

Asensin ensitöiksi usb-tikulla uusimman firmiksen sisään, jonka olin esiladannut jo valmiiksi. Sitten aktivoin 240Hz tilan, SRGB väriprofiilin ja ei muuta kuin käytölle. Tsekkasin perus testipatternit läpi. Ei kuolleita pikseleitä tai muuta vikaa. Kaikki toimii. Ihan normaalisti kuten kaikki muutkin tähän asti käyttämäni monitorit. Itseasiassa jopa melko smooth navigoida näytön käyttistä ja hyvät nappulat. En lopulta tiedä mitä odotin tapahtuvan. Liiallinen redditin ja foorumien nuivien viestien lukeminen oli madaltanut odotukset turhankin alas selvästi.

SRGB tila on tosi hyvin tikissä suoraan paketista. Käsittelin tänään parit kuvat tällä ja ihan tutulta kalibroidulta IPS-monitorilta tuntui väreiltään jotka kumminkin editin jälkeen todensin toisella kalibroidulla näytöllä. Ei kiirettä displaycalille ja x-ritelle tämän kanssa.

Paneeli on todella nopea. Vähän jopa pelkäsin tuota VA-paneelia. On kokemusta siitä, että mustat smearaa. Myös esports räimeitä tulee harrastettua joten nopeimmat TN ja IPS 24" pelipaneelit on myös käynyt tässä omalla pöydällä. En olisi uskonut, että tämä todella kilpailee niiden kanssa samalla kentällä pikseleiden vasteajoissa. Ghosting ufo on skarppi kuin mikä enkä huomannut pikaisessa kynärisessiossa mitään vikaa. Mitä nyt itse kuvasuhde ehkä vähän hullu tuossa käytössä. Joka tapauksessa tämä on ihan huomattavasti nopeampi kuin tuo aiempi jätti IPS. Jälleen odotukset ylitetty.

Kuvanlaatu ylipäätään on vaan ihan jäätävän hyvä. Paras mitä olen LCD-monitorilta itse nähnyt. Miellyttävä väritoisto ja upea VA-kontrasti. Taustavalo kun on vielä mallia FALD 2000:lla Microledillä niin ei tuo kyllä oikeassa mediasisällössä tai peleissä kaukana ole kokemuksesta oledin kanssa edes pilkkopimeässä huoneessa kun kytkee asetuksen päälle. Siis aivan eri maata kuin mitään mitä olen PC monitoreissa tai muissa LCD paneeleissa aiemmin nähnyt. Tietysti sitten deskari puolella se fald kannattaa säätää pois tai miedommalle asetukselle. Suoraan sanottuna tämä rauhoitti jopa kovasti himoja hankkia oled-monitori ensitilassa kun sellaisia tulee saataville. Tämä tuntuisi riittävän hyvin eliminoimaan nuo ärsyttävimmät asiat LCD-monitoreista. Lisäksi voi olla varma, ettei kuva pala kiinni. Minkä lisäksi HDR huippukirkkaus on loistava. Niin ja se HDR myös näytti ensimmäistä kertaa oikeasti hyvältä PC monitorilla. Jos nyt jostain täytyy narista niin katselukulmat voisivat olla paremmat, aivan näytön laidoilla lähtee vähän tummat staattiset sävyt driftaamaan vaikka istuisi suoraan edessä.

Joka tapauksessa nämä kaikki ominaisuudet olisi mielestäni äärimmäisen vakuuttavia ihan missä tahansa näytössä - enkä suoraan sanottuna olisi uskonut, että ne ensimmäisenä löytyy tämän sortin 32:9 järkäleestä. Tuo kuvasuhde itsessään onkin jopa se suurin kysymysmerkki lopulta. Koska on tämä käyttökokemuksena melko erilainen. Ja en ole ihan varma olenko sen suhteen vielä täysin myyty, mutta toisaalta en myöskään toivoani menettänyt. Käyttämisessä on todellisia loiston hetkiä, joita mikään muu ei voi toimittaa, mutta välillä myös vähän disorientoivaa fokuksen hakemista. Vaatii totuttelua. 5120x1440@240Hz on tietysti myös vaikea ajella peleissä koko potentiaali hyödyntäen, mutta monitorista löytyy myös 3840x1080@240Hz tila joka ei näytä missään määrin huonolta ja on huomattavasti helpompi ajella jos ruudunpäivitys meinaa yskiä.

Kokemus kaikkiaan toistaiseksi tämän kanssa ihan huippu ja odotukset ylittänyt. Omassa tapauksessa aivan varmasti huomattavasti mainettaan parempi ja jotenkin tietyt aivan huiput aspektit tämän paneelissa on jäänyt jopa liian vähälle huomiolle kun ihmiset keskittynyt ainoastaan negaan. Tuntuu tosiaan hiukka paikallakin polkeneella monitorimarkkinalla joltain merkittävän erilaiselta ja kehittyneeltä. Toivotaan, että samoille merkeillä ja fiiliksillä myös jatketaan!
Jep, Ergotron HX kehiin ja siihen vielä se HD pivot niin pystyy kallistusta säätämään. HX on kallis investointi mutta eipä tartte sen jälkeen enään miettiä monitorivarsia ja tuo hyvin tilaa pöydälle, sanoisin että lähes must hankinta kaikille 49 samppojen omistajille.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
860
Paneeli on todella nopea. Vähän jopa pelkäsin tuota VA-paneelia. On kokemusta siitä, että mustat smearaa. Myös esports räimeitä tulee harrastettua joten nopeimmat TN ja IPS 24" pelipaneelit on myös käynyt tässä omalla pöydällä. En olisi uskonut, että tämä todella kilpailee niiden kanssa samalla kentällä pikseleiden vasteajoissa. Ghosting ufo on skarppi kuin mikä enkä huomannut pikaisessa kynärisessiossa mitään vikaa. Mitä nyt itse kuvasuhde ehkä vähän hullu tuossa käytössä. Joka tapauksessa tämä on ihan huomattavasti nopeampi kuin tuo aiempi jätti IPS. Jälleen odotukset ylitetty.
Samsung G9 on yksi hyvin harvoja VA-paneeleita, missä vasteajat kaikilla harmaasävyillä ovat tasaiset kuten IPS-näytöissä.
 
Liittynyt
03.08.2019
Viestejä
371
Samsung G9 on yksi hyvin harvoja VA-paneeleita, missä vasteajat kaikilla harmaasävyillä ovat tasaiset kuten IPS-näytöissä.
Jep. Tässä itse kuvattu pursuit ghosting ufo. 240Hz VRR päällä. Ufo 960pps

Toki puhelin, käsivaralla pursuit ja 1/60 valotusaika tuo omat pehmeytensä mutta toteutuma on todella yksi parhaita mitä olen nähnyt.
 

Liitteet

Liittynyt
26.02.2017
Viestejä
646
Kyllä se hieman harmittaa ettei pääse HDR:stä nauttimaan viel kunnolla tällä karvalakki mallin G9:llä, Mutta helkkarin hyvä paneeli näissä kyllä on silti. Ei valittamista väreissä tai liikkeessä yhtään.
Jos sitä panostaisi sitten muutaman vuoden päästä johonkin missä on kunnon FALD :smoke:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
860
Ehkä jotain toivoa tulevasta tuo, että Samsung G9 Neo näyttöä saa jo alle kahden tuhannen euron. Kaukana halvasta vielä mutta, FALD näytöt maksoivat useita tuhansia vielä hetki sitten.
 

Ärräpää

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
84
Kuinka yleisesti nykyiset ultrawidet saa kytkettyä kahdella kaapelilla koneeseen niin että windows tunnistaa sen kahtena erillisenä näyttönä? Haussa olisi käytännössä bezelitön tuplanäyttö setup, PIP softalla toteutettuna ei kiinnosta
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 317
Kuinka yleisesti nykyiset ultrawidet saa kytkettyä kahdella kaapelilla koneeseen niin että windows tunnistaa sen kahtena erillisenä näyttönä? Haussa olisi käytännössä bezelitön tuplanäyttö setup, PIP softalla toteutettuna ei kiinnosta
Ainakin Samsungit (itsellä CRG9) saa ihan helposti. Itsellä oli aluksi työkoneen kanssa just noin kun siinä ei riittänyt jerkku heittää täydellä resolla "yhdelle" näytölle. Olikohan muistaakseni silleen, että toinen "näyttö" oli HDMI:llä ja toinen USB-C. Hyvin pelitti ja "näytöt" linkttyivät täysin saumattomasti, vielä kun Windowsista saa taustakuvankin levitettyä useamman näytön yli. Sitten sain ruikutettua itselleni vähän tehokkaamman työkoneen ja nyt meen vaan yhteen näyttöön.

Tosin itselle tuo oli vain pakollinen kompromissi ja yhtenä näyttönä käyttäminen on paljon miellyttävämpää kun asiat saa helpommin keskitettyä näytön keskelle. Nää ultrawidet on sen verran leveitä, että tulee tosi herkästi niska kipeäksi jos pitää pidempiä aikoja tuijottaa näytön reunoja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 397
Kuinka yleisesti nykyiset ultrawidet saa kytkettyä kahdella kaapelilla koneeseen niin että windows tunnistaa sen kahtena erillisenä näyttönä? Haussa olisi käytännössä bezelitön tuplanäyttö setup, PIP softalla toteutettuna ei kiinnosta
Ainakin tämä CRG9, eli todennäköisesti siis myöskin HG90, G9 ja G9 Neo, omaa picture-by-picture tilan, jolloin kahdella kaapelilla kytkettynä näkyy kahtena näyttönä.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 238
Ainakin tämä CRG9, eli todennäköisesti siis myöskin HG90, G9 ja G9 Neo, omaa picture-by-picture tilan, jolloin kahdella kaapelilla kytkettynä näkyy kahtena näyttönä.
G9:llä toimii hyvin, kiinni läppäri ja XSS, PbP päälle ja samanaikaisesti voi pelata xboxilla ja käyttää PC:tä.
 
Liittynyt
09.01.2020
Viestejä
343
Se olisi näytön hankinta edessä. Mietinnässä g9, g9 neo tai aoc 49. Setuppiin tulossa pöytäkone sekä läppäri msi rider 12900h rtx3080ti. Ajatuksena softa kvm käyttää samaa hiirtä ja näppistä molemmissa. Käyttö välillä molempia yhtä aikaa pic by pic ja erikseenkin sitten täydellä resoluutiolla. Käyttö välillä pelailua sekä 3d mallinnusta enimmäkseen mallinnusta ja piirtämistä. Itsellä ajatukset ollu enemmän tuon aoc kannalla koska saisi läppärin myös usb c lataukseen ja aocssä olisi kaijuttimet itsessään samoin tuo 1800r kaarevuus vaikuttaisi piirtokäyyössä toimivammalta. Olisiko suosituksiatai kokemuksia tuosta aoc 49?
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 238
Se olisi näytön hankinta edessä. Mietinnässä g9, g9 neo tai aoc 49. Setuppiin tulossa pöytäkone sekä läppäri msi rider 12900h rtx3080ti. Ajatuksena softa kvm käyttää samaa hiirtä ja näppistä molemmissa. Käyttö välillä molempia yhtä aikaa pic by pic ja erikseenkin sitten täydellä resoluutiolla. Käyttö välillä pelailua sekä 3d mallinnusta enimmäkseen mallinnusta ja piirtämistä. Itsellä ajatukset ollu enemmän tuon aoc kannalla koska saisi läppärin myös usb c lataukseen ja aocssä olisi kaijuttimet itsessään samoin tuo 1800r kaarevuus vaikuttaisi piirtokäyyössä toimivammalta. Olisiko suosituksiatai kokemuksia tuosta aoc 49?
Jos tuo AOC49 on 1800 kaarella niin itse en siihen enään suostuisi kun on tottunut G9:n 1000 kaareen, kannattaa käydä testaamassa molemmat.

Itselle tuo suurempi kaarevuus on siis ihan must have eikä noin isoa skriiniä enään pystyisi käyttämään pienemmällä kaarella.
 
Liittynyt
09.01.2020
Viestejä
343
Jos tuo AOC49 on 1800 kaarella niin itse en siihen enään suostuisi kun on tottunut G9:n 1000 kaareen, kannattaa käydä testaamassa molemmat.

Itselle tuo suurempi kaarevuus on siis ihan must have eikä noin isoa skriiniä enään pystyisi käyttämään pienemmällä kaarella.
Minkälaisessa käytössä?
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 317
Itse taas kävin testaamassa tuota jyrkemmällä kaarella varustettua G9 ja en kyllä tykännyt yhtään. Tuo CRG9:n loivempi kaari on itselle paljon mieluisampi. Toisin sanoen, minäkin suosittelen että mahdollisuuksien mukaan käy ihan itse testaamassa, koska mitään yhtä objektiivista totuutta asiaan ei ole.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 238
Itse taas kävin testaamassa tuota jyrkemmällä kaarella varustettua G9 ja en kyllä tykännyt yhtään. Tuo CRG9:n loivempi kaari on itselle paljon mieluisampi. Toisin sanoen, minäkin suosittelen että mahdollisuuksien mukaan käy ihan itse testaamassa, koska mitään yhtä objektiivista totuutta asiaan ei ole.
Tämä on täysin totta, olin itsekkin aluksi hieman hämilläni mutta varsin nopeasti siihen tottui ja nykyään aivan must-have itselleni.

Eli kannattaa testata kunnolla, 5min kevytkokeilu ei riitä.
 
Liittynyt
09.01.2020
Viestejä
343
Tuo g9 neon usb c puute sekä ainoastaan yksi dp portti hieman ihmetyttää kun puhutaan kuitenkin lippulaiva näytöstä
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
29
Millaisella muistitikulla näitä samsungin crg9 saa päivitettyä. Päivitys löytyy tikulta ja asenus rullaa. Silti se ei vaan päivity. 1004 firmware.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 397
Millaisella muistitikulla näitä samsungin crg9 saa päivitettyä. Päivitys löytyy tikulta ja asenus rullaa. Silti se ei vaan päivity. 1004 firmware.
Löytynee varmaan tästäkin keskustelusta parin vuoden takaa, mutta melko nirso tosiaan tikkujen suhteen, joten kokeilee reilusti vaan eri tikkuja mitä sattuu löytymään.
Itsellä toimi tuollainen geneerinen ilmaiseksi saatu 2GB mainostikku ja en muista pitikö olla alustettuna FAT vai FAT32.
 
Liittynyt
13.09.2018
Viestejä
720
QD-OLED tulossa vihdoin?

Samsung Display to increase QD-OLED production capacity by 30%

"expand the production capacity of quantum dot (QD)-OLED panels by 30% before the year’s end...This means the South Korean company will be manufacturing 55-inch, 65-inch and 77-inch versions of the panel aimed at TVs and 34-inch and 49-inch versions for monitors."
Voi tosin olla vaan 49" 16:9 telkkakin. Samsung on valmistanut molempia. Mutta kun kerta jo tekevät 3440x1440 paneelia, niin tuon siirtäminen 5120x1440 kokoon ei kuulosta utopistiselta.

Olen lukenut myös huhuja, että LCD Neo G9:sta tulisi uudistettu versio yli 5000 dimming zonella.
 
Liittynyt
26.11.2017
Viestejä
222
Tämä on täysin totta, olin itsekkin aluksi hieman hämilläni mutta varsin nopeasti siihen tottui ja nykyään aivan must-have itselleni.

Eli kannattaa testata kunnolla, 5min kevytkokeilu ei riitä.
Kyllä, katoin kans aluksi et ei tää kurvi on liian jyrkkä, mutta parin päivän päästä siihen oli jo tottunu niin että en pois vaihtais.
 

Hiikeri

Team Intel
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 966
Kurveihin tottuu, itsellä oli vajaa 2 vuotta käytössä 1000:1 näyttö ja vain pari päivää niin tottui.

Nyt 2kk sitten vaihtui litteään ja onpas aasikiven tuntuinen. Toimeen tulee mutta edelleen kaipaan kaarevuutta kun se on luonnollisempi.
 
Liittynyt
03.08.2019
Viestejä
371
Itse myös noita kurveja pidin melko gimmick hommana alkuun, mutta ovat kyllä suuressa ruudussa oikeasti ergonomiaa parantava lisä. Eikä taatusti mikään näytä yhtään sen vääristyneemmältä parin päivän ihmettelyn jälkeen. Yhtälailla sopii omasta mielestä graafiseen työhön kuin muutkin. Sen minkä perspektiivi muuttuu aivot kyllä ”korjaa”.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 445
Viestejä
4 199 668
Jäsenet
70 907
Uusin jäsen
Deut

Hinta.fi

Ylös Bottom