Suosittele kirjaa

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 115
Onko ehdottaa kirjaa tai äänikirjaa sosiaalisen taitojen parantamiseen? Mieluiten suomeksi.
Jos totta puhutaan niin parhaiten ne reenautuu kun menee puhumaan ihmisille, mutta haluaisin teoriat sisäistää.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 793
Onko ehdottaa kirjaa tai äänikirjaa sosiaalisen taitojen parantamiseen? Mieluiten suomeksi.
Jos totta puhutaan niin parhaiten ne reenautuu kun menee puhumaan ihmisille, mutta haluaisin teoriat sisäistää.
Nimi ei kuulosta oikealta, mutta sisältö on täysin kohdallaan sosiaalisten taitojen parantamiseen. En tiedä onko tuota suomennettu. Hyvin lyhyt kirja, tuon kahlaa helposti englanniksikin läpi.

 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 885
1618765369450.png


Kertoo elämästä (välillä aika syvällisestikin) ja siitä mitä on asettautua jenkkeihin ja elää siellä. Samalla myös puhutaan Suomesta ja mikä meillä on hyvin ja huonosti.
Loistavaa pohdintaa aiheesta kun aiheesta ja mm. siitä miten jenkeissä pääsee huipulle. En olisi odottanut ihan näin syvällistä pohdintaa kirjana Ismolta ja aisaparilta Angelikalta, mutta kivasti yllätti.
Todella mielenkiintoinen teos.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 885
1618766336769.png


Jos kiinnostaa kuulla miksi jäärät on jääriä ja kaikki uusi on aina perseestä, niin suosittelen. Esim. jos itse vastustat lähes kaikkea uutta ja järjestystä rikkovaa, niin suosittelen lukemaan.
Kirjahan on myös täynnä mielenkiintoisia anekdootteja eri aiheista, eli jo noiden takia mielenkiintoista luettavaa. Kuten Ari Turusen kirjat yleensäkin.

 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 353
139-kotimaa.jpg


R.A.Salvatoren Musta Haltia trilogia kokonaisuudessaan. Suosittelen vain fantasiakirjallisuuden ja Forgotten Realms kampanjamaailman ystäville. Omassa lajissaan varsin viihdyttävää lukemista. Tosikot älkööt vaivautuko.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 304



R.A.Salvatoren Musta Haltia trilogia kokonaisuudessaan. Suosittelen vain fantasiakirjallisuuden ja Forgotten Realms kampanjamaailman ystäville. Omassa lajissaan varsin viihdyttävää lukemista. Tosikot älkööt vaivautuko.
Teininä tuo oli kyllä ihan viihdyttävä setti, ne jatkot "maanpäällä" jne. tuntuivat olevan toinen toistaan huonompia, melkein pitäisi tämä originelli lukea uudestaan kun vuosien varrella ehkä kirjoilta odottamani tasokin noussut hieman :think:
 
Liittynyt
19.06.2018
Viestejä
640
Teininä tuo oli kyllä ihan viihdyttävä setti, ne jatkot "maanpäällä" jne. tuntuivat olevan toinen toistaan huonompia, melkein pitäisi tämä originelli lukea uudestaan kun vuosien varrella ehkä kirjoilta odottamani tasokin noussut hieman :think:
Sama fiilis jäänyt. Tosin siitä lienee 20v aikaa kun olen tuon lukenut :)
 
Liittynyt
22.09.2018
Viestejä
273
Kilpi, Volter: Alastalon salissa
Tämä on luultavasti haastavin teos, jonka olen lukenut. Juonitiiviistelmä: Alastalo on kutsunut paikalliset isännät luokseen päättämään parkin rakentamisesta.

Yli yhdeksänsataa sivua yhden iltapäivän tapahtumista kuulostaa luontaantyöntävältä, mutta totuus on kuitenkin toinen. Lyhyessäekin ajassa kirjan henkilöhahmot ehtivät ajatella paljon asioita. Suurin osa kirjasta on kirjoitettu henkilöiden tajunnanvirtana ja tämä vaati aluksi paljon totuttelua. Lukeminen oli hidasta ja raskasta. Yli sadan vuoden takaisia merenkäyntitermejä joutui selvittämään, jotta ymmärsi mistä puhutaan.

Hiljalleen tyyliin kuitenkin tottui. Polveilevat, äärimmäisen pitkät virkkeet eivät enää tuntuneet uuvuttavilta, vaan niiden lukeminen oli rentouttavaa ja palkitsevaa. Hahmojen ajatusten ja muistojen kautta yhden iltapäivän tapahtumat laajenevat vuosien mittaiseksi kokonaisuudeksi, jonka sisällä kerrotaan lukuisia kertomuksia. Välillä teos onnistuu olemaan yllättävän hauska, parissa kohdassa jopa nauroin ääneen.

Tämän jälkeen kun luki Ilkka Remeksen uusimman, meni jonkin aikaa että tottui taas lukemaan tekstiä jossa kuvataan nopealla temmolla tekoja ja tapahtumia ajatusten sijaan.

Teos löytyy myös äänikirjana YLE Areenasta.
 
Liittynyt
22.09.2018
Viestejä
273
Tämä teos on mielestäni parempi lukea että voi jäädä makustelemaan ja pureskelemaan nyansseja mikä on suuri nautinto itselleni niiden avautuessa.
Luultavasti totta. Muutamia kohtia tuli luettua pariin-kolmeen kertaan kielikuvia ja sanavalintoja ihmetellen ja ihaillen.
 

MkH

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
432


Executive Outcomes: Against All Odds.

Katselin YouTubessa videoita Afrikassa toimivista palkkasotilaista ja sen kautta törmäsin kyseiseen kirjaan. Kirja tarjoaa ainutlaatuisen näkökulman yksityisten sotilasyritysten toimintaan. Kirjoittaja on itse EO:n perustaja, joten tarjolla on ensi käden tietoa asiasta. Varsinaisten EO-operaatioiden lisäksi käsitellään kirjassa Barlown omaa historiaa armeijassa ja tiedusteluorganisaatioissa, jotka olivat mielenkiintoista luettavaa esimerkiksi sen osalta, mitä likaisia temppuja käytetään vakoojien rekrytointiin. Barlow ei myöskään kiertele kritiikissään Etelä-Afrikan hallintoa, YK:ta ja mediaa kohtaan. Pituudestaan huolimatta helppoa luettavaa ja erittäin hyvin kirjoitettu. Tykkäsin myös siitä, että vaikka kyse on lähihistoriasta, ovat käsiteltävät asiat ollutta ja mennyttä ja EO:n toiminta loppunut, joten tarvetta ei ilmeisesti juuri ole ollut salata kiistanalaisiakaan asioita. Barlow itse yritettiin salamurhata useampaan kertaan, joten ilmeisesti ei liiemmin pelkää seurauksia kirjoittamistaan asioista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 885
Liekö Venäjän hakatuin ja ryöstetyin henkilö :hmm: Samalla kirja siitä, miten Venäjällä voi päästä todella suosituksi ihan tuntemattomasta henkilöstä ja kamppailusta sen eteen. Hieman myös tietoa siitä mitä on olla ulkomaalaisena neukkulan aikaan.
Osittain kyllä sen verran uskomattoman kuuloista juttua, että ihan kaikkea en suostu uskomaan, mutta todella mielenkiintoinen ja viihdyttävä kirja Venäjän/Neukkulan meiningistä ysärillä.

1620742191689.png
 

navigaattori

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
09.04.2021
Viestejä
268
Liekö Venäjän hakatuin ja ryöstetyin henkilö :hmm: Samalla kirja siitä, miten Venäjällä voi päästä todella suosituksi ihan tuntemattomasta henkilöstä ja kamppailusta sen eteen. Hieman myös tietoa siitä mitä on olla ulkomaalaisena neukkulan aikaan.
Osittain kyllä sen verran uskomattoman kuuloista juttua, että ihan kaikkea en suostu uskomaan, mutta todella mielenkiintoinen ja viihdyttävä kirja Venäjän/Neukkulan meiningistä ysärillä.

Tämä haapasalon trilogia tuli kuunneltua viime viikolla.

Tuossa kirjassa lyhyesti käyty reissu, jossa tuli ryöstetyksi on käyty tarkemmin läpi Junamatka moskovaan kirjassa. Tuota kuunnellessa pisti jo epäilyttämään, että mahtaako mies panna vähän reilusti lapinlisää juttuihin.


Tuli juuri kuunneltua tositarina Pako helvetistä, joka oli aika masentavaa kuunneltavaa, mutta samalla sai oman elämän ongelmat tuntumaan melko pieniltä.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 658

Tuli juuri kuunneltua tositarina Pako helvetistä, joka oli aika masentavaa kuunneltavaa, mutta samalla sai oman elämän ongelmat tuntumaan melko pieniltä.

Suosittelen myös Leiri 14 lukemista

 
Liittynyt
01.02.2021
Viestejä
5
Omia kirjasuosituksia:

Kaikille matematiikasta kiinnostuneille:

Matematiikan miehiä -
E.T.Bell (suom. Helka ja Klaus Vala)

Ennakoimattoman matematiikka -
Ivar Ekeland (suom. Helka ja Klaus Vala)

Pisteen neliöimisestä - Klaus Vala ( Kirjassa on kaksi osaa: ensimmäisessä osassa käsitellään matematiikkaa ja toisessa Valan omia novelleja. Toista osaa en edes lukenut, mutta ensimmäinen osa oli rautaa.)


Sota:

Päämajan tiedustelija - Olavi Paukkunen

Ehkä paras sotakirja, jonka olen lukenut. Kaukopartion partiokertomuksia.
 
Liittynyt
28.05.2018
Viestejä
69
Kouluaikoina oli pakko lukea viisikkoja. Vapaaehtoisena olen lukenut Papillon ja Monte Criston kreivin. Tullut siihen tulokseen, että kyllä oli hyvät kirjat ja riittää mulle. Tietokoneilu vie kaiken ajan nykyään.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
90
Kyseinen trilogia on ihan oma tarinansa, kattaa tapahtumissa ihmiskunnan tien tähtiin ja takaisin ja menee pääosin aika pitkälle tulevaisuuteen (hienommat lelut).
Tuli luettua tuo Rage Wars ja pidin siitä. Tim Lebbonilla on pari muutakin Aliens aiheisia kirjoja ja suosittelen.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
740
Olisiko kellään suosituksia hyvistä kirjoista yleissivistyksen parantamiseen. Joskus nuorempana tuli lueskeltua enemmän, mutta nyt huomaa "ettei tiedä mistään mitään" :D . Tällä hetkellä on Storytelistä menossa Yuval Noah Hararin Sapiens ja Kindlellä mulla on Bill Brysonin Short History of nearly everything.

Mä olen vähän semmoinen jota kiinnostaa "anything and everything", mutta sitten helposti iskee kyseisestä aiheesta "burnout". Esim. Assassin's Creediä pelatessa alkoi kiinnostamaan kyseisen aikakauden historia, ja tuli haettua kirjastosta kirjakaupalla kirjoja. Näihin ei sitten kuitenkaan sen syvällisemmin tullut syvennyttyä :lol:
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 604
Olisiko kellään suosituksia hyvistä kirjoista yleissivistyksen parantamiseen. Joskus nuorempana tuli lueskeltua enemmän, mutta nyt huomaa "ettei tiedä mistään mitään" :D . Tällä hetkellä on Storytelistä menossa Yuval Noah Hararin Sapiens ja Kindlellä mulla on Bill Brysonin Short History of nearly everything.

Mä olen vähän semmoinen jota kiinnostaa "anything and everything", mutta sitten helposti iskee kyseisestä aiheesta "burnout". Esim. Assassin's Creediä pelatessa alkoi kiinnostamaan kyseisen aikakauden historia, ja tuli haettua kirjastosta kirjakaupalla kirjoja. Näihin ei sitten kuitenkaan sen syvällisemmin tullut syvennyttyä :lol:
The Penguin History of Europe Tuosta lukenut pari osaa(Pursuit of Power ja Glory), varsin mielenkiintoista historiaa joka tuntui tuoreelta siitä huolimatta, että aikanaan historian maisteriksi asti valmistunut.

Oxfordilta löytyy kokonainen sarja yhdysvaltojen historiaa, toki joku kirjoitti suomeksikkin ihan vasta USA:n historian ja se kuulemma on äänikirjanakin. Tästä tuo Battle cry of Freedom on usein tituleerattu parhaaksi yhden opuksen kirjaksi USA:n sisällissodasta. Hyvä se oli, mutta jos paras, nii parantamisen varaa.

Orlando Figesin - A People's Tragedy on semmonen vajaa 900 sivunen opus Venäjän sisällissodasta missä oppii myös itse Venäjästä paljon. Toki sieltä kumpuaa jonki verran kirjottajan omia näkemyksiä Venäjästä ja venäläisistä, mutta hyvin aukeaa kyseisen maan historia jo tällä. Varsinki jos ehit lukemaan tuon Pursuit of Powerin ja Gloryn sitä ennen nii aukeaa vielä paremmin.
Anne Applebaumilla on myös hyviä kirjoja Venäjän historiaan liittyen, ainakin yksi käännetty suomeksikkin. Gulagia suosittelen, toinen vaihtoehto lueskella se Solnetsyn teos jonka uusin käännös on S. Oksasen et co. käsialaa.

Adam Higginbothamin Midnight at Chernobyl on loistava kirja itse onnettomuudesta ja sen jälkipuinnista, suosittelen lämpimästi mikäli kiinnostaa, ei edes mitenkään pitkä, joku 350sivua.
Andrew Chaikinin - A Man on the Moon on hyvä kirja Apollo-ohjelmasta, harmi ettei siinä ihan hirveästi käydä läpi noita aiempia avaruuslentoja, mutta se paikkaa sen käymällä tasapuolisesti läpi nuo kaikki lennot ilman, että fokus on pelkästään 8,11 ja 13.
Odd Arne Westadilla on hyvä kirja kylmän sodan aikakaudesta, pääasiassa politiikkaa, mutta ei pelkästään suurvaltojen vaan käydään läpi myös Afrikkaa, Aasiaa ja Etelä-Amerikkaa.
Max Hastingsilla on hyvät kirjat niin Vietnamista ku Korean sodasta, käydään siis muutakin läpi kuin taistelua taistelun perään.
Adrian Goldsworthy kirjottaa lukemisen arvosta ja helppoa historiaa antiikin sodankäynnistä, osa käännetty Suomeksikkin. Pääasiassa Rooman historiaa, uusin kertoo Philipistä ja Aleksanterista.

William L. Shirerin - Rise and Fall on aika perusteos jos Natsit kiinnostaa. Richard J. Evansilla on tuoreempi suosittu trilogia. The Third Reich Trilogy - Wikipedia
Jos pelkät juutalaisvainot kinostaa niin Saul Friedlanderilla on kahen kirjan sarja niistä. Timothy Snyderin Black Earth on käännetty myös suomeksi samalla nimellä ja saatavilla Adlibriksesta hyvin halvalla.

Biografioita on sit miljoonaziljoonaa, mut jos ei tiedä mistä alottaa, nii yle Areenassa on tuo diktaattoreita käsittelevä sarja jossa on <40 osaa(30-45min per osa), sieltäpä sit se mistä eniten kiinnostaa lukea, varmasti löytyy useampikin teos monesta noista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
740
The Penguin History of Europe Tuosta lukenut pari osaa(Pursuit of Power ja Glory), varsin mielenkiintoista historiaa joka tuntui tuoreelta siitä huolimatta, että aikanaan historian maisteriksi asti valmistunut.

Oxfordilta löytyy kokonainen sarja yhdysvaltojen historiaa, toki joku kirjoitti suomeksikkin ihan vasta USA:n historian ja se kuulemma on äänikirjanakin. Tästä tuo Battle cry of Freedom on usein tituleerattu parhaaksi yhden opuksen kirjaksi USA:n sisällissodasta. Hyvä se oli, mutta jos paras, nii parantamisen varaa.

Orlando Figesin - A People's Tragedy on semmonen vajaa 900 sivunen opus Venäjän sisällissodasta missä oppii myös itse Venäjästä paljon. Toki sieltä kumpuaa jonki verran kirjottajan omia näkemyksiä Venäjästä ja venäläisistä, mutta hyvin aukeaa kyseisen maan historia jo tällä. Varsinki jos ehit lukemaan tuon Pursuit of Powerin ja Gloryn sitä ennen nii aukeaa vielä paremmin.
Anne Applebaumilla on myös hyviä kirjoja Venäjän historiaan liittyen, ainakin yksi käännetty suomeksikkin. Gulagia suosittelen, toinen vaihtoehto lueskella se Solnetsyn teos jonka uusin käännös on S. Oksasen et co. käsialaa.

Adam Higginbothamin Midnight at Chernobyl on loistava kirja itse onnettomuudesta ja sen jälkipuinnista, suosittelen lämpimästi mikäli kiinnostaa, ei edes mitenkään pitkä, joku 350sivua.
Andrew Chaikinin - A Man on the Moon on hyvä kirja Apollo-ohjelmasta, harmi ettei siinä ihan hirveästi käydä läpi noita aiempia avaruuslentoja, mutta se paikkaa sen käymällä tasapuolisesti läpi nuo kaikki lennot ilman, että fokus on pelkästään 8,11 ja 13.
Odd Arne Westadilla on hyvä kirja kylmän sodan aikakaudesta, pääasiassa politiikkaa, mutta ei pelkästään suurvaltojen vaan käydään läpi myös Afrikkaa, Aasiaa ja Etelä-Amerikkaa.
Max Hastingsilla on hyvät kirjat niin Vietnamista ku Korean sodasta, käydään siis muutakin läpi kuin taistelua taistelun perään.
Adrian Goldsworthy kirjottaa lukemisen arvosta ja helppoa historiaa antiikin sodankäynnistä, osa käännetty Suomeksikkin. Pääasiassa Rooman historiaa, uusin kertoo Philipistä ja Aleksanterista.

William L. Shirerin - Rise and Fall on aika perusteos jos Natsit kiinnostaa. Richard J. Evansilla on tuoreempi suosittu trilogia. The Third Reich Trilogy - Wikipedia
Jos pelkät juutalaisvainot kinostaa niin Saul Friedlanderilla on kahen kirjan sarja niistä. Timothy Snyderin Black Earth on käännetty myös suomeksi samalla nimellä ja saatavilla Adlibriksesta hyvin halvalla.
Kiitos näistä, tuon Midnight at Chernobylin olenkin lukenut. Kyllä avasi kovin silmiä siitä, että on ollut todella hyvä onni että kyseinen onnettomuus on ollut ainut kyseiseen reaktorityyppiin liittyvä pahempi. Tosin, tämän vuoksi eivät enää pystyneet peittelemään niitä vajaavaisuuksia
 
Liittynyt
19.06.2018
Viestejä
640
Sinuhe Egyptiläinen on menossa. Hauska ja erilainen kirja.. olen tykännyt vaikka kirja etenee aika hitaasti ja kielellisesti on vanhaa tekstiä, eli siis vanhoja sanoja ja sanontoja. Mutta koska klassikko oli jäänyt lukematta niin päätin ottaa työn alle ja olen kyllä ihan tykännyt.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 658
Sinuhe Egyptiläinen on menossa. Hauska ja erilainen kirja.. olen tykännyt vaikka kirja etenee aika hitaasti ja kielellisesti on vanhaa tekstiä, eli siis vanhoja sanoja ja sanontoja. Mutta koska klassikko oli jäänyt lukematta niin päätin ottaa työn alle ja olen kyllä ihan tykännyt.
Aloitin lukemaan lomalla Australiassa (oli ainoa suomalainen kirja) vuonna 1997. Puoleen väliin jäin ja piti jatkaa kotona. En ole vielä saanut aikaiseksi :D Mutta sen muistan että hyvä kirja se oli.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
90
.A.Salvatoren Musta Haltia trilogia kokonaisuudessaan. Suosittelen vain fantasiakirjallisuuden ja Forgotten Realms kampanjamaailman ystäville. Omassa lajissaan varsin viihdyttävää lukemista. Tosikot älkööt vaivautuko.
Löytyy myös ihan hyvänä sarjakuvana.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
145
Olisiko kellään suosituksia hyvistä kirjoista yleissivistyksen parantamiseen. Joskus nuorempana tuli lueskeltua enemmän, mutta nyt huomaa "ettei tiedä mistään mitään" :D . Tällä hetkellä on Storytelistä menossa Yuval Noah Hararin Sapiens ja Kindlellä mulla on Bill Brysonin Short History of nearly everything.

Mä olen vähän semmoinen jota kiinnostaa "anything and everything", mutta sitten helposti iskee kyseisestä aiheesta "burnout". Esim. Assassin's Creediä pelatessa alkoi kiinnostamaan kyseisen aikakauden historia, ja tuli haettua kirjastosta kirjakaupalla kirjoja. Näihin ei sitten kuitenkaan sen syvällisemmin tullut syvennyttyä :lol:
Bill Brysonin - Keho kirja nyt loppusuoralla. Sille myös vahva suositus, jos pidit tuosta Lyhyt historia lähes kaikesta.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 793
Brian Sandersonin Stormlight Archive on todella hyvä. Aihealue menee vähän ohi sellaisesta fantasiakirjallisuudesta mistä minä erityisesti pidän. Jatkuvat takaumat ja hyppely eri henkilöiden välillä nyppii toisinaan. Hyppely eri asioiden välillä mahdollistaa paremman maailman ja hahmojenrakentamisen. Mun makuun menee vähän yli miten monipuolista ja monimutkaista maailmaa ja hahmoja rakennetaan. Kirjoituksen taso alkaen englanninkielisen tekstin sujuvuudesta ja päätyen ilmaisujen hienouteen ja ajatusten vahvuuteen nostaa tämän kirjasarjan loppujen lopuksi ainakin mun fantasiakirjojen top10:een. Paljon on pätkiä ainakin toisessa ja kolmannessa kirjassa missä joutuu jonkin kohtauksen lukemaan useampaan kertaan, kun on vain niin yksinkertaisen hienoja juttuja paperilla. Sanderson on tässä kirjasarjassa nostanut kirjoituksen tasoa edellisestä erinomaisesta kohti täydellistä.



edit. Varoituksen sana, sarja on kai mietitty 5+5 kirjaa pitkäksi ja vain neljä ensimmäistä kirjaa on ulkona. Olen kolme ensimmäistä kirjaa kahlannut läpi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 604
Mitä reddittiä seuraa niin B. Sanderson tuntuu olevan se "the juttu" fantasiakirjallisuudessa, lähes varauksetonta hehkuttamista nuorilta aikuisilta.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 793
Mitä reddittiä seuraa niin B. Sanderson tuntuu olevan se "the juttu" fantasiakirjallisuudessa, lähes varauksetonta hehkuttamista nuorilta aikuisilta.
Maistuu vähän varttuneemmallekin. Erittäin hyvää kamaa toi stormlight archive.
 
Liittynyt
02.06.2019
Viestejä
328
Maistuu vähän varttuneemmallekin. Erittäin hyvää kamaa toi stormlight archive.
Asiaa sivuten. miten ehdit lukemaan, olemaan töissä ja kehittymään, vapaa-ajalla kalastelemaan, muuttamaan jne. Vaatiiko työnteko noin vähän kokonaispanoksesta?

Olen sun puolella jos asiat noin hienosti toimii. Kiinnostunut vain.

Olen enemmän "yksittäiseen" haasteeseen kiinnitynyt luonne. Ajatukset ei pääsee kunnolla irti ennen nääntymistä.
 
Viimeksi muokattu:

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 793
Asiaa sivuten. miten ehdit lukemaan, olemaan töissä ja kehittymään, vapaa-ajalla kalastelemaan, muuttamaan jne. Vaatiiko työnteko noin vähän kokonaispanoksesta?
Hyvin huonosti kerkeän :/ Laitan spoileriin vastausta ei niitä harmita lukea, joita ei mun puuhailut kiinnosta

Kirjaa tulee luettua yleensä noin 1h illasta. Tuo on osa nukkumaanmenorituaalia, joka auttaa rauhoittumaan ja nukahtamaan. Kalastushommat on vain viikonloppuna ja aamusta. Tyyliin 04:30 herääminen, viideltä kamat autossa, takas kotona kympiltä. Aamupala+aamukaffe kotona kalastushommien jälkeen. Yleensä tulee pohjaongittua niin siinä tärppejä odottaessa on aikaa kuunnella podcastia/lukea kirjaa/miettiä asioita. Kalastuspaikka missä tulee käytyä on about 15minuutin ajo suuntaansa aamulla ennen kuin liikenne muuttuu älyttömäksi. Työt vie melkein kaiken ajan arkipäiviltä, mutta onneksi viikonloppuisin ei tarvi enää duunailla. Paremmilla kalapaikoilla tulee käytyä harvoin, kun siinä menee sit koko viikonloppupäivä, jos autoilee tunnin suuntaansa ja toinen tunti suuntaansa tarpomista kävellen kamat niskassa.

Kai se eniten auttaa ajan kanssa, kun ei ole perhettä/lapsia, joita pitäisi huolehtia paikasta toiseen. Voi käyttää ajan joko itseensä tai töihin. Kaljan, baarien ja krapuloiden poisjättäminen on myös säästänyt ihan valtavasti aikaa ja jaksamista. Olen melko introvertti. En jaksa notkua jossain kissanristiäisissä, ennemmin skippailen sosiaaliset eventit ja puuhailen omiani. Kavereita ei kiinnosta kalastaminen ja mua ei enää kiinnosta viina :)

Jos olisi enemmän aikaa kalastaisin enemmän ja paremmilla paikoilla. Olis myös mukava, jos jäis aikaa pelata tietokonepelejä, mutta hyvin huonosti niihin tulee satsattua, kun kalastus on tärkeämpi harrastus kuin pelit tällä hetkellä.
 
Viimeksi muokattu:

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 793
Olen enemmän "yksittäiseen" haasteeseen kiinnitynyt luonne. Ajatukset ei pääsee kunnolla irti ennen nääntymistä.
Mulla on paljon samaa vikaa. Yleensä on yksi harrastus mikä vie kaiken ajan. Yhteen väliin aika meni tietokonepeleihin, pari vuotta meni frisbee golfin parissa ja nyt kalastus syö kaiken ajan mikä vain liikenee. Kirjanlukeminen on "pakollinen" osa iltaa, kun se auttaa niin paljon unihygienian kanssa. Sen mitä kirjanlukemiseen laitan aikaa niin saan takaisin nukahtamisen helppoutena ja unenlaadussa. Valot kiinni, kindle ja sinistä valoa filtteröivät lasit päähän toimii mulle. Melatoniinineritys ei esty illasta, kun valosaaste on poistettu. Hyvin myös tuo tapa, että lukee ja sitten nukkumaan on totuttanut elimistön tietämään millon ollaan menossa nukkumaan ja auttaa nukahtamista. Unenlaatua ja hyvän unihygienian vaikutusta on tullut mittailtua miettimällä omaa olotilaa + ouran sormuksen keräämä data on mielenkiintoista.
 
  • Tykkää
Reactions: |le

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 793
Jäi mietityttämään sandersonin merkitys kirjankirjoittajana. Minulle hän on nykypäivän tolkien, kun miettii millaista maailmaa+hahmoja maalataan ja miten laadukasta tekstiä tulee ulos. Helppo kuvitella, että jos ei laittaisi merkitystä kirjojen kirjoitusajankohdalle niin stormlight archivesin ja brandon sandersonin voisi laittaa fantasiakirjasarjojen ja maailmojen ykköseksi. Mun mielessä tolkien ja muutama muu olivat pioneereja ja menevät ainakin vielä sandersonista ohi omilla top listoilla. Ehkä sitten kun sandersonin ura on paketissa voi kokonaisuudesta sanoa, että hän on kaikista suurin. Vielä ei kuitenkaan ole sen aika. Jos joku tosin lukee ensin stormlight archivesin ja sen jälkeen tarun sormusten herrasta niin onhan se sormusten herra lattea kokemus, kun ei tule pioneeri eikä nostalgiapisteitä.

Tämä heppu puki sanoiksi mun mietteet paremmin kuin itse osaan (ei sisällä spoilereita)


Sanderson tekee myös paljon muuta hyvää työtä kuten allaoleva luentosarja myös nettiin laitettuna. En ole kirjailija/kirjoittaja, mutta sain noista luennoista asioita irti mitkä koulussa äidinkelentunnilla menivät ohi ja korkealta. Tosin noi spoilaa kirjoja jossain määrin, kun ton sarjan kuuntelemisen jälkeen spottaa heti, että jahas, tää kirja noudattaa kaavaa X tai Y tai Z.


Rothfuss ja name of the wind trilogia on ehkä kovin yksittäinen veto koskaan. Kaksi kirjaa kolmesta ulkona ja tuntuu ettei niissä kahdessa ensimmäisessä kirjassa ole tavuakaan ylimääräistä täytettä. Äärettömän tiukkoja ja kiinnostavia paketteja, jotka kestävät monta lukukertaa. Tosin tuo sitten johtanut siihen, että sitä kolmoskirjaa saa odotella ja odotella ja odotella, kun rothfuss yrittä vääntää siitä täydellisen. Name of the wind:lle voi antaa varauksettoman suosituksen. Lukijassa vikaa, jos se ei maistu :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 658
Tuli tuossa lomalla luettua taas muutama kirja.

Teemu Keskisarja: Saapasnahkatorni

Ihan mielenkiintoinen kirja miehestä jonka loppua moni ei tunne. Taattua Keskisarjaa mutta ei ehkä parhaimmistoa 6/10

Topi Sorsakoski -viimeiseen korttiin (elämänkerta)
Topi Sorsakoski - Tuomas Mustikainen, Antti Arvaja - e-kirja(9789510419618) | Adlibris kirjakauppa (äänikirja mutta itse luin paperisena)
Ollut hyllyssä useamman vuoden mutta en ole saanut luetuksi mutta kun aloitin niin tempaisi kyllä mukaan ja tuli kyllä melkein kerralla ahnehdittua. Vaikka en herraa noin muuten tunne mutta "Surujen kitara" on synonyymi kasarille ja "Hautajaissydän" on upea laulu. Unohtamatta parasta coveria eli Dingon Kaunotar ja Kulkuri.
Kirjana 8/10. Lopussa tosin tuntui että vähän skippailtiin vuosia ilman että oikein kerrottiin mitään, kasari ja ysäri mentiin hyvinkin tarkkaan.

Lupaathan tappaa itsesi -Kansan perikato kolmannessa valtakunnassa 1945
Todella mielenkiitoinen kirja jossa puoli kirjaa mennään läpi itsensä tappaneiden ihmisten tarinoita sodan päättyessä. Toinen puolisko käsitellään miksi ihmset tekivät mitä tekivät ja kunka saksan valtakunta syntyi ja elämää Hitlerin nousun aikana.
Suosittelen kaikille sotahistoriasta kiinnostuneille! 9/10
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 604
Lupaathan tappaa itsesi -Kansan perikato kolmannessa valtakunnassa 1945
Todella mielenkiitoinen kirja jossa puoli kirjaa mennään läpi itsensä tappaneiden ihmisten tarinoita sodan päättyessä. Toinen puolisko käsitellään miksi ihmset tekivät mitä tekivät ja kunka saksan valtakunta syntyi ja elämää Hitlerin nousun aikana.
Suosittelen kaikille sotahistoriasta kiinnostuneille! 9/10
Tuli edellisen kirjakasan mukana tuo, Englanniksi tosin ku oli muistaakseni halvempi niin. Mielenkiinnolla odotan, mutta pitänee ensin palautella mieleen noita Saksan kummallisuuksia Stargardtin kirjalla "The German War: A Nation under arms 1939-1945".
 
Liittynyt
03.04.2018
Viestejä
1 347
En yleensä lue kirjoja, mutta nyt ostin Prismasta Renny Harlinin ’Ainutlaatuinen elämäni’.

On kyllä äärimmäisen mielenkiintoista luettavaa.

Vahva suositus, 5/5.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
1 891
Tässä nyt on lukemista joksikin aikaa.
On ollut hyllyssä jo oman aikansa,
mutta,nyt vois sitten alkaa lukemaan.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 863
Tsernobylin ydinvoimalaonnettomuudesta kiinnostuneille voin suositella tätä:
Siinä käsitellään paitsi itse onnettomuusyön tapahtumat, myös Tsernobylin ydinvoimalan historia, onnettomuuden taustasyyt alkaen poliittisista päätöksistä ja Neuvostoliiton järjestelmän erilaisista heikkouksista, onnettomuuteen liittyvät keskeiset henkilöt ja heidän taustansa ja tekemisensä sekä muitakin onnettomuuteen liittyviä ihmiskohtaloita ja anekdootteja, onnettomuuden jälkiseuraukset sekä välittömästi että pitemmällä aikavälillä ym. Kirjoittaja on ukrainalainen, ja ymmärrettävästi hänellä ei liikaa sympatiaa ole NL:n johtoa ja järjestelmää kohtaan, mutta pitäisin kirjoitusotetta kuitenkin puolueettomana.

Tämä kirja lienee ollut aika vahvasti käsiksen pohjana HBO:n suositulle minisarjalle.

Löytyy myös äänikirjana ja hyvin sujuvaa kuunneltavaa oli.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 863
En muista onko tässä ketjussa tullut jo mainituksi, mutta mainitaan nyt, kun tietotekniikkafoorumilla ollaan, Steve Jobsin elämäkerta.
Tämän kirjan parissa viihtyminen ei vaadi minkäänlaista Apple- tai Jobs-fanitusta, vaan on hyvää ja voisi sanoa, että ihan välttämätöntäkin aineistoa henkilökohtaisen tietojenkäsittelyn historiasta ja kehityksestä 1970-luvulta älypuhelinten aikakauteen asti kiinnostuneille. Näkökulma on tietysti ennen kaikkea Jobs/Apple-painotuksella, mutta näiden roolia ei voi väheksyä tarkastellessa sitä, miten ja miksi nykyisinkin käytetään sellaisia tietoteknisiä vehkeitä kuin mitä nyt käytetään. Ihmismielen oikuista kiinnostuneille kirja on myös antoisa, Jobsin omituinen persoonallisuus tulee joka näkökulmasta laajasti käsitellyksi: toisaalta ihan aito visionäärisyys ja kyvykkyys, toisaalta haastava, kulmikas ja kaikenlaiseen outoon ja jopa sekopäiseen mystiikkaan hurahtanut ja niin yksityiselämässään kuin myös työelämässä virheitäkin tehnyt persoonallisuus. Plussaa siitä, että kirjassa ei mennä liian syvälle Applen ym. laitteiden teknisiin spekseihin ym. vaan pysytään suuremmissa linjoissa ja ennen kaikkea kirjan kohteessa Steve Jobissa itsessään.

Jobs ei itse saanut millään tavalla sensuroida sitä, millaisena hänet elämäkerrassaan kuvattiin eikä hän sitä edellyttänytkään. Mukana on myös runsaasti haastatteluja ja erilaista lähdeaineistoa. Kirjassa käsitellään, myös haastattelujen kautta, Steve Jobsin ja Bill Gatesin kiehtovaa keskinäiseen kilpailuun, tölvimiseen mutta myös aitoon joskin välillä vastentahtoiseen keskinäiseen kunnioitukseen perustuvaa suhdetta.

Tämä on hyvä esimerkki siitä, miten hyviä elämäkertoja kirjoitetaan. Kirjoittaja ei olisi halunnut aluksi edes kirjoittaa Jobsista elämäkertaa vaan oli sitä mieltä, että joskus kymmenen vuotta myöhemmin vasta olisi oikea aika. Mutta kun selvisi, että Jobsin sairauden takia sitä kymmentä vuotta tai läheskään sitä ei olisi aikaa enää odottaa, suostui sitten ottamaan urakan tehdäkseen. Suomessa näyttää nykyisin olevan tapana tehdä elämäkertoja alle kolmekymppisistä tubettajista ja ex-urheilijoista, ihan kuin haluttaisiin äkkiä saada näiden ihmisten lyhyiden elämien tarinat kansien väliin. Äkkiä kirja markkinoille, ennen kuin kohteet taviksiksi jo muututtuaan ehtivät unohtua kansan mielistä kun eivät välttämättä enää mitään kovin näkyvää tee loppuelämänsä aikana. Ei siinäkään mitään vikaa ole, voihan heillä olla kiinnostavia vaiheita elämissään, mutta pidän niitä vähän eri lajin kirjallisuutena kuin "suurmieselämäkertoja".

Bill Brysonin - Keho kirja nyt loppusuoralla. Sille myös vahva suositus, jos pidit tuosta Lyhyt historia lähes kaikesta.
Lisäksi yleissivistyksen kehittämiseen suosittelen Bill Bryson - Sisään! Lyhyt historia kaikesta kotona.
Englanniksi kirjan nimi on At Home.

Ei uskoisi, miten mielenkiintoista historiaa löytyy ihan tavallisista kotitalouden ja arkisen elämän asioista ja ilmiöistä. Muistaakseni tässä käsitellään myös laajempiakin ilmiöitä, kuten kaupunkien syntyä - ja miten esim. valaistus ja katuvalaistus ovat kehittyneet. Ei sitä osaa mieltääkään, miten synkkiä ja pimeitä kaupungitkin vielä muutama sukupolvi sitten olivat 25 wattisten harvakseltaan sijoiteltujen kaasuvalojen ollessa ainoat katuvalot.

Bryson on loistava kirjailija osatessaan tehdä erilaisten ilmiöiden ja asioiden historiasta mielenkiintoista ja kansantajuista. Taitava löytämään hauskoja ja värikkäitä anekdootteja ja maallikon silmällä asioita tarkastellessaan löytämään värikkäitä detaljeja pitämään lukijan mielenkiintoa yllä.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 863
Sori kun floodaan tätä lankaa, mutta kun aloin miettiä viime vuosien luettuja/kuunneltuja kirjoja, niin tuli vielä mieleeni yksi:
Mary Roach tekee avaruuslennoista sitä mitä Bill Bryson historiasta ja luonnontieteestä. Katsotaan asiaa uteliaan maallikon silmin ja löydetään näkökulmia, joista ei ole aiemmin oikein missään kirjoitettu, kun kukaan ei ole keksinyt kysyä. Eli nyt ei keskitytä jonkin lennon kulkuun ja tapahtumiin, vaan enemmänkin paljon käytännöllisempiin seikkoihin. Kuten, millainen vessa on avaruussukkulassa, mitä lennoilla syödään ja miten lentoihin valmistaudutaan. Esim. painottomuuden ja liikkumattomuuden vaikutuksia tutkitaan palkkaamalla vapaaehtoisia joiden pitää viettää pitkiä aikoja patjalla makoilemassa, jotta nähdään mitä ihmiselle käy jos hän ei pitkään aikaan tee oikein mitään yms. Joka ainoa härveli joka avaruusasemalle viedään testataan ensin painottomuuslennolla jne. Mukana myös taitavasti valikoituja otantoja avaruuslentojen miehistön keskusteluista, ne kai ilmeisesti litteroidaan tekstiksi melko pitkälti kokonaan.

Viihdyttävää ja myös opettavaista, mutta samalla sopivan kevyttä lukemistoa.
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
154
9642C6E9-85A7-4D7E-B8C3-F4BF131EFA68.jpeg
Suosittelen Max Seeckin dekkarisarjaa (”Uskollinen Lukija”-”Pahan Verkko”-”Kauna”).
Ei nyt mikään kirjallisuuden ikiklassikko, mutta kekseliäitä ja helppo lukuisia ”elokuvamaisia” dekkareita eli tapahtumat etenevät sopivalla vauhdilla ja juuri riittävällä tasolla kuvaillen. Nämä kirjat lukee läpi melkein siivillä. Iso plussa Helsingistä miljöönä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 070
En muista onko tässä ketjussa tullut jo mainituksi, mutta mainitaan nyt, kun tietotekniikkafoorumilla ollaan, Steve Jobsin elämäkerta.
Ääni tälle, kerrassaan erinomainen teos. Steve Jobs oli monella tapaa umpimulkku ja kirja tuo sen esiin. Se on poikkeuksellista, tai täysin poikkeuksellista, elämäkerralle, ainakin henkilön itsensa kansaa yhteistyössä tehneelle.

Kirja myös auttoi minua ymmärtämään Nokia kohtaloa enemmän kuin mikään muu kirja. Tämä siitä huolimatta, että kirjassa hädin tuskin mainitaan koko Nokiaa, mutta se mitä monista muista yrityksistä sanotaan pätee Nokiaan ja erityisesti se auttaa ymmärtämään, miten Apple toimi erilailla kuin Nokia.
 
Liittynyt
19.06.2018
Viestejä
640

Suosittelen Max Seeckin dekkarisarjaa (”Uskollinen Lukija”-”Pahan Verkko”-”Kauna”).
Ei nyt mikään kirjallisuuden ikiklassikko, mutta kekseliäitä ja helppo lukuisia ”elokuvamaisia” dekkareita eli tapahtumat etenevät sopivalla vauhdilla ja juuri riittävällä tasolla kuvaillen. Nämä kirjat lukee läpi melkein siivillä. Iso plussa Helsingistä miljöönä.
Pitäis ottaa luentaan näitä. Jospa joulun aikaan olis sen verran vapaata että ehtisi lukea jonkun.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 885
Nyt on vähän erilainen kirja tarjolla. Tosin jokaiselle PMDG 737NGX(u) harrastajalle aarreaitta. Eli kovaa ja rautaista tietoa 737-tekniikasta NG:n asti.


Toki ilman kirjaakin löytyy täältä aikahyvin samat asiat, vaikka ei kaikkea:


On käyty kaikki 737:n aikaset hyvin läpi ja kaavioita löytyy mm. paineistuksesta ja polttoaineensyötöstä eri malleille.

Toki itsellä tämä ihan kirjana :geek:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 115

Löytyykö tätä kirjaa suomeksi mistään äänikirjapalvelusta? Toki kirjastosta voi aina lainata mutta mieluummin kuuntelisin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 369
Viestejä
4 158 878
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom