Löytyihän se kirjallisuus triidi. Meinasin tehdä uuden, mutta kaipa tämä tänne kelpaa. Vähän pidempi tämä postaus, kun selitän hieman näiden piirteitä. Enkä kyllä mitään yksittäistä kirjaa ehdota vaan ihan kirja sarjoja.
Triidin nopeasti läpi vilkaistuani täällä tarjotaan varmaan korkeamman laatuista kirjallisuutta. Mitä itse meinaan tarjota ei välttämättä tuohon kuulu, mutta jostain syystä olen itse ollut koukussa lukemassa näitä vaikka laatu ei ole korkeaa. Muutaman helmen linkkaan tänne.
Joskus viime vuoden puolella törmäsin englanniksi käännettyihin kiinalaisiin fantasia sarjoihin. Jos haluat lukea jotain jolla on syvällinen juoni, niin tämä ei ole sitä. Sade lammikko on syvempi kuin näiden juoni (pääosin). Näitä ei lueta juonen takia. Siis MITEN tarina etenee eikä MIKSI. Pikku ero.
Wuxiaworld
Ennenkuin jatkan, mainitsen että näillä vissiin on ainakin suullisia lupia näihin, joten piratismista ei tietääkseni ole kyse. Tosin myös paikallinen julkaisija omistaa oikeudet myös ja onkin yrittänyt palkata kääntäjiä (joitakin on kadonnut tuolta, kun on ilmoitettu, että eivät voi enää näyttää, kun kääntäjä on palkattu heidän palveluunsa ja jotain oikeuksia ei voitu todistaa, tms. Tilanne oli/on sekava).
Vaikka sivuston nimi on wuxiaworld, se ei ainakaan ymmärtääkseni sisällä paljoakaan kyseisen tyyppisiä tarinoita. Wuxia on ns. ei magiaa tai muuta vastaavaa, mutta sisältää kaikkea taistelulaji juttuja ja miekan heiluttelua. Pääosin olen lukenut xianxiaa, joka onkin sitten jo ihan puhdasta fantasiaa. Ne mitä tarjoan ovat kaikki xianxiaa. Pääosin nämä ovat sellasia, että päähenkilö on alussa heikko, mutta sillä on jokin etu tai löytää sellaisen. Sitten se alkaa vähitellen kasvamaan voimakkaamaksi kunnes ne on käytönnössä jumalia ja vuorten ja mahdollisesti maailmojen räjäyttely on ihan vakio menoa.
Ehdoton lemppari tällä hetkellä on sarja nimeltään Warlock of the Magus World. Vaikka tämäkin on periaatteessa samaa tavaraa kuin suurin osa muukin, niin tässä tuntuu olevan yleensä joku tolkku. Päähenkilö ei vain "sattumalta" löydä aarteita peräjälkeen ja vedä turpaan kaikkia vastustajia mitä kevyimmästä syystä. Tämä on sellainen juonnitteleva tapaus. Päähenkilö ei ole myöskään sellainen vakio moraalin puhdas noudattaja vaan oikeasti ihan laskelmoiva kusipää. Tarinan alku on vähän hitaampi, mutta heti kun se saa käsiinsä vähänkään oikeata voimaa se alkaa käyttämään väkeä jäätävästi hyväkseen. Tätä voin suositella. Ei ole vielä käännetty kokonaan, mutta 900chapterissa menee ja niitä on vissiin jotain ~1300 yhteesä.
Ideana on se, että futuristisesta maailmasta peräisin oleva tiedemies kuolee ja uudelleen syntyy fantasia maailmassa. Sellainen tiedonhallinta mekanismi kulkeutuu mukana, joka antaa etulyönti aseman, kun se alkaa kasvamaan velhona. Nämä tän maailman velhot on kusipäitä ja päähenkilö menee ihan saman mallin mukaan. Ja sellainen armoton päähenkilö tekeekin tästä justiinsa mielenkiintoisen.
Warlock of the Magus World (巫界术士) – Index
Toinen mitä tarjoan nyt on jo kokonaan käännetty on I Shall Seal the Heavens (ISSTH). Aluksi en oikeen ehtinyt kiinnostua tästä, mutta sitten huomasin, että väki tuntui tuota tarjoavan kokoajan jostain syystä. Vähän pidemmälle luettuani huomasin, että kirjoittajalla on outo huumorin taju. Siinä tulee aika alussa se hetki, että "Mitä vittuu mä just luin?".
Periaatteessa jumituin aluksi lukemaan tätä juurikin oudon huumoritajun takia, joka veikin tarinaa eteenpäin tarpeeksi pitkälle, että se jatkoi ihan omin voimin.
Tässä ideana se yleinen, että tavallinen jamppa alkaa harjoittamaan tällaista henkistä kultivaatiota, jolle en ole suomenkielistä sanaa oikein löytänyt. Tulevat taso tasolta voimakkaamaksi. Kevyt loukkaus voi olla ihan riittävä syy tappamiseen ja monet omassa ylitseläikkyvässä röyhkeydessään kaivavat kerta toisensa jälkeen oman hautansa.
Tätäkin voin suositella. Tämä on enemmän sen kaltainen mitä suurin osa on.
I Shall Seal the Heavens (我欲封天) – Index
Vielä mainitsen muutaman, mutta en sen syvällisemmin kuvaile. Itseasiassa nämä on lähes jo kuvailtu aikaisemmin, koska nämä ovat niin samanlaisia lähes kaikki, mutta vähän eri tarinalla ja idealla.
Coiling Dragon. Tämä oli eka jonka luin läpi. Tämä sai mut lukeen näitä. Laadultaan keskinkertainen.
Coiling Dragon (盘龙) – Index
Battle Trough the Heavens. Tähän törmäsin ensin mangana ja halusin lukea alkuperäisen tarinan. Laadultaan myös keskinkertainen.
Battle Through the Heavens (斗破苍穹) – Index
En enää pidennä tätä postausta. Lukeeko kukaan muu täällä näitä? Ihan sattumalta näihin itse törmäsin ja kiinnostuin. Näitä kun vähän hakee niin löytyy valtava lista, joista suurin osa ihan samaa tavaraa ja suurin osa varsin huonoa laatua. Mutta paskan seasta löytynyt muutama "helmi", joita tänne vähän nyt päätin linkittää.