Suomi - kuituyhteyksien kehitysmaa

Joo ei ainakaan näkyvillä ole asbestipitoisen näköisiä materiaaleja. Mutta aina mietin, että jos vuorilaudan alla onkin vaikka jokin asbestipitoinen levy tms. Toivottavasti ei. Taloyhtiötä ei asia kiinnostane, kun putkiremontinkaan yhteydessä ei tehty asbestikartoitusta. Porailtiin vain laattojen ja muovimattojen läpi.

Olohuoneen seinä oli hallituksen päätös, että siihen se nyt tulee television viereen. Asiaan ei ole voitu vaikuttaa, koska hallitus oli päättänyt ilman minkäänlaista yhtiökokousta ottaa Valokuitusen kuidun ja ilmoitti vain viikko sitten, että asennus alkaa tällä viikolla.

Joo ei ainakaan näkyvillä ole asbestipitoisen näköisiä materiaaleja. Mutta aina mietin, että jos vuorilaudan alla onkin vaikka jokin asbestipitoinen levy tms. Toivottavasti ei. Taloyhtiötä ei asia kiinnostane, kun putkiremontinkaan yhteydessä ei tehty asbestikartoitusta. Porailtiin vain laattojen ja muovimattojen läpi.

Olohuoneen seinä oli hallituksen päätös, että siihen se nyt tulee television viereen. Asiaan ei ole voitu vaikuttaa, koska hallitus oli päättänyt ilman minkäänlaista yhtiökokousta ottaa Valokuitusen kuidun ja ilmoitti vain viikko sitten, että asennus alkaa tällä viikolla.

Jos talo on tehty ennen 1994 ja putkiremontti 2016 jälkeen tehty, niin asbestikartoitus on sitten lain mukaan pakollinen

Tuleekohan valokuidun läpiviennin poraamisesta ulkoseinään kauheasti pölyä? Onko heillä imurit vai pitääkö itse olla imurin kanssa porausvaiheessa vieressä? Olen ollut ahdistunut siitä jo pari viikkoa, kun reikä tehtäisiin seinään olohuoneeseen, joka on avointa tilaa keittiöön, rappusiin ja muualle, niin pöly leviäisi joka puolelle. Ilmeisesti reikä kuulemma porataan sisäpuolelta pari viikkoa sitten käyneen alihankkija Eltelin miehen mukaan. Seinässä on ainakin kipsilevy sisäpuolella ja ulkopuolella vuorilauta. Olen huolissani myös, että kun tämä rivitalo on 80-luvun alusta, että jos seinässä on jotain asbestipitoista materiaalia. Rakennetta ei ole tutkittu, niin olen huolissani, että sieltä sitten asbestit pölläytetään sisäilmaan.
Mä poraan läpiviennit pääsääntöisesti ulkopuolelta, jää pahimmat pölyt ulos ja sisälle vain seinälevystä tippuvat mujut. Sisälle pahvilaatikko tai muovipussi reiän alle keräämään roskat, jos sattuu olemaan käsillä. Tiiliseinissä teippaan tarpeen mukaan muovipussin reiän alle keräämään pölyt, niin ei ole kaikki paikat punaisena. Yleensä pyyhin alueen lopuksi, saattaa jopa jäädä vähemmän pölyiseksi kuin ennen työtä.

Sisältä poraaminen saattaa nopeuttaa työtä, itse menen ennemmin laatu edellä. Kaikki riippuu asentajasta. Asbestista en olisi huolissani tuossa tapauksessa.

Mä poraan läpiviennit pääsääntöisesti ulkopuolelta, jää pahimmat pölyt ulos ja sisälle vain seinälevystä tippuvat mujut. Sisälle pahvilaatikko tai muovipussi reiän alle keräämään roskat, jos sattuu olemaan käsillä. Tiiliseinissä teippaan tarpeen mukaan muovipussin reiän alle keräämään pölyt, niin ei ole kaikki paikat punaisena. Yleensä pyyhin alueen lopuksi, saattaa jopa jäädä vähemmän pölyiseksi kuin ennen työtä.

Sisältä poraaminen saattaa nopeuttaa työtä, itse menen ennemmin laatu edellä. Kaikki riippuu asentajasta. Asbestista en olisi huolissani tuossa tapauksessa.

Poraussuunnan valinnassa otan myös huomioon sen pitääkö sen osua tarkalleen johonkin kohtaan sisällä tai ulkoa ja valita sen mukaan aloituspaikan. Jos vaikka sisällä pitäisi tehdä rasia tarkasti ja nätisti vanhan rasian viereen niin mukavampi porata siitä kohtaa ulos kun alkaa ulkoa tähtäilemään oikeaa kohtaa osumatta mihinkään mihin ei kannata osua.

Tutkalla ne tarkat paikat hyvä merkata.
Näin kaverin firmassa toimivat kun näitä kotikuitujen ulkobokseja ja sisäasennuksia tekevät.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
303 045
Jäsenet
82 287
Uusin jäsen
chief

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom