Suomi.fi viestit pakollisiksi - "Viranomaisposti saapuu vuoden 2026 alusta ensisijaisesti sähköisesti"

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jamboa
  • Aloitettu Aloitettu
Tämä erittäin vahvasti. Siis täysin sokeasti ajettiin muutosta putkeen kuin telkkää pönttöön vailla mitään otetta todellisuuteen.
Hieno sotku tästä vielä tulee.
Puhumattakaan siitä, millaisen mattopommituksen huijarit/rikolliset aloittavat. Moni tulee menettämään rahansa sitä mukaa, kun availevat huijauslinkkejä. Tässä suomi.fi vouhkaamisessa ei ole mitään muuta taustalla kuin valtion rahan säästö. Paperipostin lähettämiseen menee miljoonia euroja vuositasolla.

Viimeksi muokattu:
Puhumattakaan siitä, millaisen mattopommituksen huijarit/rikolliset aloittavat. Moni tulee menettämään rahansa sitä mukaa, kun availevat huijauslinkkejä. Tässä suomi.fi vouhkaamisessa ei ole mitään muuta taustalla kuin valtion rahan säästö. Paperipostin lähettämiseen menee miljoonia euroja vuositasolla.
Tämähän siis alkoi jo. Että hienosti meni. Kiitos taas tästäkin hyvästä. :D

Juu tuo oli kyllä hyvä ku tuli suomi.fi joku viesti, että siellä on jotain ongelmaa tai en muista, ku just heräsin. Siihen olin menossa, mutta pankkitunnistautumisessa ei mobiilitunnistaminen toiminu vaan vain paperiset tunnukset niin niitä nyt ei ollu saatavilla, tai ei jaksanu kaivaa.
Sit aloin vähän enemmän miettiä et mitä vittua... ja sit katoin et mistä sähköpostista se o tullu ni joo.

Tässä suomi.fi vouhkaamisessa ei ole mitään muuta taustalla kuin valtion rahan säästö. Paperipostin lähettämiseen menee miljoonia euroja vuositasolla.
En jaksa uskoa itse, että tuossa on pelkästään säästöistä kyse. Villi veikkaus, että tuon kehittäminen on jo maksanut jotain tähtitieteellisiä summia joka ei kovinkaan pian maksa itseään takaisin, jos koskaan.
Oma veikkaus on, että tuossa varaudutaan poikkeuksellisiin olosuhteisiin, kun tarvitaan sekunneissa velvoittavien viestin perille menoa todisteellisesti.

Pakko sanoa, että hämmästyttää myös se, että kuinka vähän tästä on tiedotettu. Jostain syystä asia ei edes iltapäivälehtien etusivuille päätynyt.
Joku kanavapaikkojen vaihto on jo sellainen mistä on televisiossa jatkuvasti tietoiskuja ja lehdissä juttuja hyvissä ajoin etukäteen. Kuten myös, jos nuo edellyttää jotain laitehankintoja tai vastaavaa niin tästä meuhkataan vuosikausia etukäteen. Suomi.fi asiasta ei pihaustakaan...

En jaksa uskoa itse, että tuossa on pelkästään säästöistä kyse. Villi veikkaus, että tuon kehittäminen on jo maksanut jotain tähtitieteellisiä summia joka ei kovinkaan pian maksa itseään takaisin, jos koskaan.
Oma veikkaus on, että tuossa varaudutaan poikkeuksellisiin olosuhteisiin, kun tarvitaan sekunneissa velvoittavien viestin perille menoa todisteellisesti.

Pakko sanoa, että hämmästyttää myös se, että kuinka vähän tästä on tiedotettu. Jostain syystä asia ei edes iltapäivälehtien etusivuille päätynyt.
Joku kanavapaikkojen vaihto on jo sellainen mistä on televisiossa jatkuvasti tietoiskuja ja lehdissä juttuja hyvissä ajoin etukäteen. Kuten myös, jos nuo edellyttää jotain laitehankintoja tai vastaavaa niin tästä meuhkataan vuosikausia etukäteen. Suomi.fi asiasta ei pihaustakaan...
Suomi.fi on ollut käytössä jo vuodesta 2017, mutta pääasiallinen tapa toimittaa viestit perille on ollut tavan kirje. Kahden toimitusketjun ylläpito on sekin kallista. Kirjeen voi edelleen valita, mutta se pitää tilata suomi.fi palvelun kautta. Mutta tottahan se on, että toimitusvarmuus ja nopeus paranevat. Jos vaikka pitää kutsua sattuneesta syystä reserviläisiä hommiin niin käsky saapua palvelukseen on heti perillä.

Kirjeen voi edelleen valita, mutta se pitää tilata suomi.fi palvelun kautta.
Tuon varmaan kaikki tätä ketjua lukevat jo tietääkin. Toivottavasti myös ne digitaidottomat ihmiset tai niiden läheiset hoksaa hanskata tämän homman.

Mutta tottahan se on, että toimitusvarmuus ja nopeus paranevat. Jos vaikka pitää kutsua sattuneesta syystä reserviläisiä hommiin niin käsky saapua palvelukseen on heti perillä.
Niinpä.

Tässä suomi.fi vouhkaamisessa ei ole mitään muuta taustalla kuin valtion rahan säästö. Paperipostin lähettämiseen menee miljoonia euroja vuositasolla.
Tämähän se. Kohta 10 vuotta ollut mahdollisuus sähköiseen viranomaispostiin, ja ajatus on ehkä ollut että ne joille se digitaalinen kanava soveltuu, jotka lukevat sähköpostinsa säännöllisesti ja käyttää appeja puhelimessa, ottavat sen omatoimisesti käyttöön ja kirjepostin määrä ja kustannukset pienenee minimaalisiksi. Vaan näinpä ei käynykään, vaan kirjepostia tulee niillekin joille digikanava soveltuisi hyvin. Kun ei vapaaehtoisuus toiminut niin nyt sitten pakotetaan.

Itsekin olen muutamissa muissa sovelluksissa (esim 112 Suomi) missaillut jotain tiedotteita ja notifikaatioita tuon deepsleepin takia, kunnes sitten toisella yrittämällä on muistanut laittaa sovelluksen "älä mene deepsleepiin" -tilaan. Eikö sovelluskehittäjät voisi jotain asetusta laittaa noihin että tuon deepsleepin voisi oletusarvoisesti disabloida?
Eihän tuollaista asetusta sille sovelluskehittäjälle jättää, koska juuri ne pierusovellukset joiden takia tuollainen on tarpeen laittaisivat aina automaattisesti itsensä hirmutärkeäksi jota ei saa nukuttaa.

Tuon 112 sovelluksen asennuksessa tulee kyllä ohje siitä että sovellus pitää laittaa sallituksi, ja muistaakseni se avaa sen asetuksenkin valmiiksi, se pitää vain itse klikata sallituksi. Yietysti kun ihmiset ei jaksa lukea sitä 10 sanaa teksitä vaan kaikki kuitataan vaan pois, niin eipä se sovelluskehittäjä oikein tuon enempää voi tehdä.

Eihän tuollaista asetusta sille sovelluskehittäjälle jättää, koska juuri ne pierusovellukset joiden takia tuollainen on tarpeen laittaisivat aina automaattisesti itsensä hirmutärkeäksi jota ei saa nukuttaa.

Tuon 112 sovelluksen asennuksessa tulee kyllä ohje siitä että sovellus pitää laittaa sallituksi, ja muistaakseni se avaa sen asetuksenkin valmiiksi, se pitää vain itse klikata sallituksi. Yietysti kun ihmiset ei jaksa lukea sitä 10 sanaa teksitä vaan kaikki kuitataan vaan pois, niin eipä se sovelluskehittäjä oikein tuon enempää voi tehdä.
Varmaan nykyään voi tullakin joku ohje että pitää laittaa sallituksi mutta ainakaan silloin kun itse olen sen asentanut (about ensimmäinen versio tuosta äpistä), ei mitään ohjetta tai ilmoitusta asiasta ole tullut. Nykyään tosin jotkut sovellukset tosiaan huomauttelevat noista asetuksista ensimmäisellä käynnistyskerralla.

Ja mielestäni tuon asetuksen voisi valituille sovelluskehittäjille laittaa, tai sitten esimerkiksi kehittäjän pitäisi perustelluin syin anoa tuota käyttöön. Helpottaisi tavan tallaajaa kun ei tarvitsisi asetuksia itse muutella.

Luultavasti lähes kaikki sovelluskehittäjät tai sovelluksen firmalleen tai organisaatiolle tilaavat laittaisivat sen oman sovelluksensa jotenkin aina päällä olevaksi taustalle. Syystä X.

Nehän kaikki kuluttaisivat sitten akkua taustalla jatkuvasti ja söisivät muistia.

Tekstiviesti-ilmoituksella sen saisi toimimaan kaikissa sim-kortillisissa ja liittymällisissä älypuhelimissa. Viestin saavuttua osaisi sitten mennä suomi.fi sovellukseen tai www-sivulle katsomaan sen viestin mikä tullut.

Tuosta suomi.fi sähköisten viestien pakotuksesta tulee taatusti monenlaista ongelmaa vielä kun sitä kautta lähetetyt viranomaisviestit eivät tavoita ihmistä syystä tai toisesta.

On muuten melkoisen hyvin piilotettu sen pois kytkentä ja paperisten viestien tilaaminen. Syystä tai toisesta se valinta löytyy viestien lopusta. En tiedä mikseivät edes kunnollisia ohjeita osaa kirjoittaa siihen sivuilleen josta ne sähköiset viestit voi kytkeä pois päältä ja palata paperisiin.

Varmaan nykyään voi tullakin joku ohje että pitää laittaa sallituksi mutta ainakaan silloin kun itse olen sen asentanut (about ensimmäinen versio tuosta äpistä), ei mitään ohjetta tai ilmoitusta asiasta ole tullut. Nykyään tosin jotkut sovellukset tosiaan huomauttelevat noista asetuksista ensimmäisellä käynnistyskerralla.

Mikä luuri sulla on? Pitäisi taas laittaa kapula vaihtoon, ja haluaisin jonkin vähän pitkäikäisemmän.

Ja mielestäni tuon asetuksen voisi valituille sovelluskehittäjille laittaa, tai sitten esimerkiksi kehittäjän pitäisi perustelluin syin anoa tuota käyttöön. Helpottaisi tavan tallaajaa kun ei tarvitsisi asetuksia itse muutella.
Joo, kaipa jonkinlainen "hyvien devaajien" lippu voisi olla mahdollista laittaa noihin appikauppoihin joka tuon mahdollistaisi.

Tässä on tosiaan opettelemista vähän itse kullakin. Olen itse saanut sähköpostitse Suomi.fi-viestejä lähinnä veroista ja vaaleista harvoin, joita lukenut selaimella.

Asensin nyt vanhemmilleni Suomi.fi-viestit-sovelluksen, mutta olikohan hyvä asia? En tiedä, huomaavatko/osaavatko he edes lukea noita puhelimen notifikaatioita? Tosiaan ilmoitukset sähköpostilla tai tekstarilla voisivat olla hyödyksi. Tai täytyy kysellä heiltä takaisin paperiin siirtymistä... Tai poistaa sovellus ja opettaa tarkistamaan Suomi.fi-verkkosivuilta, kun tulee sähköpostiviesti.

Tuo deep sleep -vinkki oli myös hyvä, säädin Androidin asetuksia, ettei sovellus katoa. Melko paljon tietämystä vaatii tällainen säätö.

Tässä on tosiaan opettelemista vähän itse kullakin. Olen itse saanut sähköpostitse Suomi.fi-viestejä lähinnä veroista ja vaaleista harvoin, joita lukenut selaimella.

Asensin nyt vanhemmilleni Suomi.fi-viestit-sovelluksen, mutta olikohan hyvä asia? En tiedä, huomaavatko/osaavatko he edes lukea noita puhelimen notifikaatioita? Tosiaan ilmoitukset sähköpostilla tai tekstarilla voisivat olla hyödyksi. Tai täytyy kysellä heiltä takaisin paperiin siirtymistä... Tai poistaa sovellus ja opettaa tarkistamaan Suomi.fi-verkkosivuilta, kun tulee sähköpostiviesti.

Tuo deep sleep -vinkki oli myös hyvä, säädin Androidin asetuksia, ettei sovellus katoa. Melko paljon tietämystä vaatii tällainen säätö.
Ja puhelimet mielestäni muuttavat itse mm. Deepsleep sääntöjä, joko ajan tai päivityksien myötä. Toki valmistajakohtaisia eroja varmasti on -jotkin merkithän ei pidä taustalla sovelluksia päällä vaikka valitset mitä, sillä valmistaja päättää mitkä saa toimia kokoajan (esim huawei)-((ainakin huawei ennen oli niin))

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
305 776
Jäsenet
82 754
Uusin jäsen
vässykkä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom