Suomen Yhteisverkko Oy:n radioverkon modernisointi Nokian tekniikalla käyttäjäkokemukset/palaute

Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
312
Tämä kysymys osuisi useampaan viestiketjuun, mutta kysytään täällä.

Itälapissa sijaitsevalla mökillä olisi tarkoitus vaihtaa 4g-reititin ja antennit. Uutena reitittimenä tulee toimimaan DNA:lta käytettynä hankittu Huawein B818. Antenneiksi olen valinnut Iskran P-40 suunta-antennit, jotka vahvistavat 700 -960 MHz alueella. Matkaa mökiltä tukiasemaan on 17 kilometriä ja tukiasemassa on tarjolla Cellmapperin mukaan vain B20 taajuus. Liittymänä toimii DNA:n super prepaid vähäisestä käytöstä johtuen eli Yhteisverkon verkossa toimitaan.

Itse kysymys kuuluu tarvitseeko minun tehdä jotain muutakin kuin lukita B818 800MHz taajuuteen ja suunnata antennit kohti tukiasemaa, jotta saan mahdollisimman toimintavarman yhteyden?
Antenninkaapelin pituus kannattaa pyrkiä minimoimaan, kun matkaa on sen verran paljon. SYV päivitysten myötä tukiasemassa saattaa olla myös taajuudet B8 ja B28 käytössä, joita kukaan ei ole vielä ehtinyt tallentamaan mapperiin. Sinällään näistä B20 on paras vaihtoehto, jos kuuluvuus riittää.
 
Liittynyt
17.10.2017
Viestejä
61
Antenninkaapelin pituus kannattaa pyrkiä minimoimaan, kun matkaa on sen verran paljon. SYV päivitysten myötä tukiasemassa saattaa olla myös taajuudet B8 ja B28 käytössä, joita kukaan ei ole vielä ehtinyt tallentamaan mapperiin. Sinällään näistä B20 on paras vaihtoehto, jos kuuluvuus riittää.
Antennikaapelia tuli antennien mukana 10 metriä ja siinä on jokunen metri liikaa. Aloitetaan aluksi tuolla ja lyhennetään, jos muuten ei tule kunnollista signaalia. Lähempänäkin olisi 11 km päässä tukiasema, mutta sieltä sain aikoinaan huonomman yhteyden. Matkapuhelin ei alueella normaalisti kuulu, mutta reitittimen luoman wlan verkon kautta onnistuu vowifi ja Whatsapp -puhelut.
 
Liittynyt
14.08.2024
Viestejä
1
Mites muilla toimii nyt SYV alueella 4G / 5G data yhteydet? Vieläkö viime päivien 2G Edge data jumitus ongelma vaivaa? Minulla tilanne parani eilisestä hieman mutta edelleen satunnaisesti saattaa mennä kännykkä 2G Edge eikä millään meinaa tulla takaisin 4G / 5G... Miten oletta saaneet palautettua helpoiten takas 4G palvelun? ... Ei viitsisi koko ajan vaihdella verkkoa kun ei oikein minulla ainakaan auta tuo lentotilassa käyttäminen...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 447
Soitellu operaattorin tukeen ja jättänyt toivomuskaivoon toiveen, tietty ensin ostaen uudet laitteet ja vaihtaen SIM-kortin.
 
Liittynyt
03.08.2019
Viestejä
276
Mites muilla toimii nyt SYV alueella 4G / 5G data yhteydet? Vieläkö viime päivien 2G Edge data jumitus ongelma vaivaa? Minulla tilanne parani eilisestä hieman mutta edelleen satunnaisesti saattaa mennä kännykkä 2G Edge eikä millään meinaa tulla takaisin 4G / 5G... Miten oletta saaneet palautettua helpoiten takas 4G palvelun? ... Ei viitsisi koko ajan vaihdella verkkoa kun ei oikein minulla ainakaan auta tuo lentotilassa käyttäminen...
Tällä kertaa vt5 reittiä Puutosmäelle ja täytyy sanoa, että surkeaa, yhtä surkeaa oli kuin VT9, kun YLE Areenaa yritti kuunnella varsinkin kun läheni Mikkeliä ja siitä eteenpäin jatkuvasti puhelin 2G Edgelle ja homma ei pelittänyt, ennen tullut kuunneltua useampi F1 kisa lähes pätkimättä etelään mennessä, eikä ongelmia verkossa, kun vain Elisa saisi mökillä verkon kuntoon, niin voisi isommin kokeilla muuta kuin SYV:tä.
 
Liittynyt
25.08.2024
Viestejä
5
Tällä kertaa vt5 reittiä Puutosmäelle ja täytyy sanoa, että surkeaa, yhtä surkeaa oli kuin VT9, kun YLE Areenaa yritti kuunnella varsinkin kun läheni Mikkeliä ja siitä eteenpäin jatkuvasti puhelin 2G Edgelle ja homma ei pelittänyt, ennen tullut kuunneltua useampi F1 kisa lähes pätkimättä etelään mennessä, eikä ongelmia verkossa, kun vain Elisa saisi mökillä verkon kuntoon, niin voisi isommin kokeilla muuta kuin SYV:tä.
Kyllä 3G:n alasajo on jättänyt maaseudulla datapuolella tukiasemien väleille selvät "katvealueet", joissa puhelin tippuu 2G:hen ja striimien kuuntelu pätkii pahemman kerran. Tähän kun lisätään viimeaikaiset häiriöt niin tilannetta ei voi mitenkään kehua. Elisa toimii maalla paremmin 5G-alueillaan, mutta 4G-alueillaan usein jopa huonommin kuin yv. Datapuolella on kaikkiaan palattu ajassa 10 vuotta taaksepäin.
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
312
Tällä kertaa vt5 reittiä Puutosmäelle ja täytyy sanoa, että surkeaa, yhtä surkeaa oli kuin VT9, kun YLE Areenaa yritti kuunnella varsinkin kun läheni Mikkeliä ja siitä eteenpäin jatkuvasti puhelin 2G Edgelle ja homma ei pelittänyt, ennen tullut kuunneltua useampi F1 kisa lähes pätkimättä etelään mennessä, eikä ongelmia verkossa, kun vain Elisa saisi mökillä verkon kuntoon, niin voisi isommin kokeilla muuta kuin SYV:tä.
Sama havainto viime viikolta kyseisellä reitillä kiskojen puolella. VR:n "uusi wifi" käyttöönoton jälkeen keväällä katvealue Helsinki-Pohjois-Savo oli enää 5% luokkaa. Nyt 3G:n alasajon jälkeen lähempänä 20% ja lyhyitä katkoksia tuli tiheämmin. Tästä ei toki pelkästään SYV:ta voi syyttää.
 
Liittynyt
20.10.2023
Viestejä
46
Jotain näissä yhteyksissä kotopuolessakin on,sillä tänään työkaveri soitti ja vastattuani alkoi kuulumaan klassissta musiikkia. Hetken ehdin ihmetellä taskupuhelun mahdollisuutta,mutta Tuska festifaalin kävijältä outo veto. Hetken perästä soitin takaisin,jolloin kaveri mainitsi soittaneensa,mutta normi tuuttauksiin ei saanut vastausta. Sen asemesta mun suuntaan kuului aivan kuin jonotusmusiikkia joka oli klassista. Kaikkea sitä.
 
Liittynyt
01.08.2017
Viestejä
2 756
Mites muilla toimii nyt SYV alueella 4G / 5G data yhteydet? Vieläkö viime päivien 2G Edge data jumitus ongelma vaivaa? Minulla tilanne parani eilisestä hieman mutta edelleen satunnaisesti saattaa mennä kännykkä 2G Edge eikä millään meinaa tulla takaisin 4G / 5G... Miten oletta saaneet palautettua helpoiten takas 4G palvelun? ... Ei viitsisi koko ajan vaihdella verkkoa kun ei oikein minulla ainakaan auta tuo lentotilassa käyttäminen...
Tuntuu nyt taas takkuavan 5G täällä 55800 alueella.

Oli muutama päivä suht normi nopeuksilla, nyt tänä iltana pingit taivaissa ja ei tunnu data liikkuvan vaikka tolpat täysillä... ei ole nyt muina iltoina näin solmuun mennyt.

Oikein miettimällä "miettii" jos yrittää mitä tahansa verkkosivua avata, muutaman virheen heittänyt että ei vastannut tarpeeksi nopeasti ja sivuston lataus keskeytetty.

Lentokonetila ollut päällä ja käynnistetty uudelleen, hetken aikaa toimii kunnes taas täysin solmuun.

Telia Dot eSIM + Sony Xperia 10 VI
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
8 070
Itse kysymys kuuluu tarvitseeko minun tehdä jotain muutakin kuin lukita B818 800MHz taajuuteen ja suunnata antennit kohti tukiasemaa, jotta saan mahdollisimman toimintavarman yhteyden?
Ei taida tarvita lukita taajuutta jos ei ole kuin se yksi taajuus tarjolla.
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
312
Tuntuu nyt taas takkuavan 5G täällä 55800 alueella.

Oli muutama päivä suht normi nopeuksilla, nyt tänä iltana pingit taivaissa ja ei tunnu data liikkuvan vaikka tolpat täysillä... ei ole nyt muina iltoina näin solmuun mennyt.

Oikein miettimällä "miettii" jos yrittää mitä tahansa verkkosivua avata, muutaman virheen heittänyt että ei vastannut tarpeeksi nopeasti ja sivuston lataus keskeytetty.

Lentokonetila ollut päällä ja käynnistetty uudelleen, hetken aikaa toimii kunnes taas täysin solmuun.

Telia Dot eSIM + Sony Xperia 10 VI
Ei välttämättä ole sama ongelma, mutta itsellä tuli säännöllistä lagipiikkiä sen isomman vian korjauksen jälkimainingeissa. Vasta tänään tilanne normalisoitu. Pariin päivään ei tarvinnut edes harkita minkään verkkopelin pelaamista.

1725913114009.png
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
252 302
Viestejä
4 390 780
Jäsenet
72 965
Uusin jäsen
kristiansakari

Hinta.fi

Ylös Bottom