Suomen hävittäjähankinta (tekninen keskustelu)

Liittynyt
10.02.2018
Viestejä
437
Mitä horneteille mahtaa tapahtua? Romutetaanko vai pidetäänkö öljyissä lisävarana varastossa. Sopiiko osa koulutuskäyttöön tai kenties vielä rauhan ajan pidempään operatiiviseen käyttöön?
Suurin osa romutetaan, osa jätetään museoitaviksi ja osa menee tilapäisesti esim. tekniikan koulutuskäyttöön tai portinvartijoiksi.
 

Drinkkeri

Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 294
Mitä horneteille mahtaa tapahtua? Romutetaanko vai pidetäänkö öljyissä lisävarana varastossa. Sopiiko osa koulutuskäyttöön tai kenties vielä rauhan ajan pidempään operatiiviseen käyttöön?
2025 suurin osa nykyisistä koneista on joka tapauksessa loppuun lennetty
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
1 844
Eiköhän runko ole jätettä, kaikki muu irti lähtevä lienee kierrätys-/uusiokäyttökelpoista samaan tapaan kuin siviilikoneissakin.
 

moukula

Team AMD
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 522
Ei tartte tietää mitään enemmän kun on ihan julkista tietoa siitä mitä yksi merikaapelivaurio aiheuttaa tietoliikenteelle. Tai millaista ELSOa naapuri pystyy tarjoamaan tai kuinka Suomen sisäisen liikenteen sotkemiseen riittää yksi innokas kaivurikuski. Huoleni ei liity koneen ominaisuuksiin vaan siihen pystyykö Suomi luottamaan siihen että koneet on käytössä tilanteessa kuin tilanteessa.
Olin intissä tietoliikenne-aliupseerina 2003-2004 eli tietoni ovat aika lailla vanhentuneet jo, mutta se on ihan fakta että julkisilla tietoverkoilla ja niiden vikaherkkyydellä ei ole mitään tekemistä pv:n verkkojen kanssa. Ne on täysin eriytetty (toki on solmukohtia mistä pääsee yleiseen televerkkoon tarvittaessa) ja toteutettu vähän eri tapaan. Elson suhteen en osaa edes spekuloida, ne oli meidän rinnakkaiskurssilla naapurirakennuksessa riihimäellä mutta niin hyshys-hommia ettei edes meille kerrottu mitään.
 
Liittynyt
07.12.2018
Viestejä
573
Venäläiset voi alkaa kaivelemaan niitä kaapeleita kaivureilla ylös, mutta ensin on päästävä rajan tälle puolelle. Mielellään joku on vastassa sielä käsi pystyssä.

Venäläisten touhua voi katsoa Ukrainassa livenä, ei tarvitse arvuutella miten operaatio toteutetaan. Tälläiseen jäädytettyyn rintamalinjaan jossa joka vuosi uhataan vallata maa uudelleen ja uudelleen on F35 oikein hyvä vatsalääke. Sillä voidaan käydä nappasemassa 10 000 miehen keskittymä taivaan tuuleen ja tokaista, että sori eikö vielä oliskaan saanut aloittaa?
Hyökkäys on paras puolustus ja jenkit tietää miten hyökkäysaseita tehään parhaiten tällä pallolla. Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa.
 
Liittynyt
17.09.2017
Viestejä
467
Nykyisin MATI menee ihan samoja piuhoja pitkin kuin muukin liikenne. Maapuolustuksen johtamisjärjestelmät kehityksen aallonharjalla - Maavoimat
Ihan mielenkiinnosta, mistä "piuhoista" puhut? Nopeasti kun tuon artikkelin lukaisin läpi, niin siinä ei missään kohtaa mainittu, että MATI rakentuisi jonkun DNA:n tai Funetin runkoverkon varaan. Sitä paitsi suurin osa viestiliikenteestä on taisteluosasto -tasolla liikkuvaa tavaraa ja liikkuu radiolinkeillä. Spesifeihin paikkoihin voidaan vetää fyysiset yhteydet kun tilanne sen sallii. Taisteluosaston johtopaikalla ehkä on se mahdollisuus päästä julkiseen internettiin, mutta se tuskin on oleellisin osa sitä operatiivista toimintaa. Se, että käytetään IP-protokollaa ei tarkoita, että tulikomennot menisi DNA:n valokuidussa.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
1 844
Voihan se olla että puolustusvoimat on kaivaneet koko maan täyteen runkopiuhaa. Tarkoitin pääosin sitä että liikenne menee samoja siirtokerroksia ja protokollia pitkin kuin siviililiikenne. Ei ole mitään erillisiä PV verkkoja.
Eiköhän tämä riitä tästä offtopikista?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 493
No ei kyllä edelleenkään kulje samoja piuhoja pisin ja verkot on ihan omat vaikka ip-pohjaista onkin. Tämän enempää ei kannata asiasta keskustella.
 

UPC

Liittynyt
10.08.2020
Viestejä
250
Puhumattakaan siitä, että mitä maksaa prikaatillinen lentäjiä...
Noihin kustannuksiin liittyen, "Suomi" tavallaan huoltaa jo nyt F35 koneita, kun valtion pääomistama Patria omistaa melkein puolet norjalaisesta KAMS:sta joka huoltaa norjan F35:set.
 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
2 822
Noihin kustannuksiin liittyen, "Suomi" tavallaan huoltaa jo nyt F35 koneita, kun valtion pääomistama Patria omistaa melkein puolet norjalaisesta KAMS:sta joka huoltaa norjan F35:set.
Onko noin? Mites tulopuoli? Ei kai tommosessa voi olla kuin meboja, jos ei valio rahoita? Ja miksi Suomi tappiolla Norjan koneita huoltaisi?
 
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
109
Normaalia yritystoimintaahan tuo on. Suomessakin Patria huoltaa hävittäjät ja ottaa siitä toiminnasta jokusen prosentin katetta. Voitoista sitten maksellaan omistajille osinkoja. Ts. Suomi saa rahaa Norjan hävittäjien huolloista, ei rahoita sitä. Tosin vastavuoroisesti Suomen hävittäjien huolloista valuu rahaa Norjaan, koska norjalaiset omistaa puolet Patriasta

Mutta eipä tuolla taida mitään käytännön merkitystä olla hävittäjävalinnan kannalta. Ehkä KAMS:lla ja Patrialla olisi jotain synergioita osaamisen kehittämisessä, jos huoltavat samoja hävittäjiä. Näissä sotilashommissa kuitenkin tieto liikkuu kovin nihkeästi yrityksestä ja valtiosta toiseen, niin voi silti olla ettei Suomen ja Norjan mekaanikot ja insinöörit liikoja vaihtaisi kuulumisia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
2 822
Normaalia yritystoimintaahan tuo on. Suomessakin Patria huoltaa hävittäjät ja ottaa siitä toiminnasta jokusen prosentin katetta. Voitoista sitten maksellaan omistajille osinkoja. Ts. Suomi saa rahaa Norjan hävittäjien huolloista, ei rahoita sitä. Tosin vastavuoroisesti Suomen hävittäjien huolloista valuu rahaa Norjaan, koska norjalaiset omistaa puolet Patriasta

Mutta eipä tuolla taida mitään käytännön merkitystä olla hävittäjävalinnan kannalta. Ehkä KAMS:lla ja Patrialla olisi jotain synergioita osaamisen kehittämisessä, jos huoltavat samoja hävittäjiä. Näissä sotilashommissa kuitenkin tieto liikkuu kovin nihkeästi yrityksestä ja valtiosta toiseen, niin voi silti olla ettei Suomen ja Norjan mekaanikot ja insinöörit liikoja vaihtaisi kuulumisia.
Juuri tämä oli pointtini. Ei ne rahat täysimittaisesti Norjaan valu.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Normaalia yritystoimintaahan tuo on. Suomessakin Patria huoltaa hävittäjät ja ottaa siitä toiminnasta jokusen prosentin katetta. Voitoista sitten maksellaan omistajille osinkoja. Ts. Suomi saa rahaa Norjan hävittäjien huolloista, ei rahoita sitä. Tosin vastavuoroisesti Suomen hävittäjien huolloista valuu rahaa Norjaan, koska norjalaiset omistaa puolet Patriasta

Mutta eipä tuolla taida mitään käytännön merkitystä olla hävittäjävalinnan kannalta. Ehkä KAMS:lla ja Patrialla olisi jotain synergioita osaamisen kehittämisessä, jos huoltavat samoja hävittäjiä. Näissä sotilashommissa kuitenkin tieto liikkuu kovin nihkeästi yrityksestä ja valtiosta toiseen, niin voi silti olla ettei Suomen ja Norjan mekaanikot ja insinöörit liikoja vaihtaisi kuulumisia.
Mitenkäs sodanaikana lentävätkö koneet Norjaan huollettavaksi ja Norjalaiset ilomielin auttavat?
 
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
48
Mitenkäs sodanaikana lentävätkö koneet Norjaan huollettavaksi ja Norjalaiset ilomielin auttavat?
Suomen huoltovarmuusvaatimukset on huomioitu myös tilanteessa, jolloin Suomen rajat on suljettu poikkeusolojen takia. Suomessa toteutettavaksi tarjotaankin huolto- ja ylläpitotoimintoja laajan komponettikorjausosaamisen muodossa seuraavan noin 40 vuoden ajaksi tai siihen saakka, kun Suomi käyttää F-35 -hävittäjiä. Aivan kaikkia komponentteja ei kuitenkaan ole mahdollista korjata Suomessa, mutta niiltä osin Lockheed Martin tarjoaa strategisen varastoinnin muodossa riittävän varaosasaatavuuden kriisitilanteita ajatellen.

Esim.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Suomen huoltovarmuusvaatimukset on huomioitu myös tilanteessa, jolloin Suomen rajat on suljettu poikkeusolojen takia. Suomessa toteutettavaksi tarjotaankin huolto- ja ylläpitotoimintoja laajan komponettikorjausosaamisen muodossa seuraavan noin 40 vuoden ajaksi tai siihen saakka, kun Suomi käyttää F-35 -hävittäjiä. Aivan kaikkia komponentteja ei kuitenkaan ole mahdollista korjata Suomessa, mutta niiltä osin Lockheed Martin tarjoaa strategisen varastoinnin muodossa riittävän varaosasaatavuuden kriisitilanteita ajatellen.

Esim.
Hyvä jos huolto siirtyy Suomeen, toivottavasti sopimuksessa on pykälä, jossa toimittajaa velvoitetaan toimittamaan "jollain järkevällä hinnalla" myös ne osat ja toiminnot jotka myöhemmin osoittautuvat tarpeelliseksi uusia. Kun nimet on paperissa hinnat usein karkaavat.
 
Liittynyt
04.08.2017
Viestejä
732
Oli miten oli, niin kaikista todennäköisimmin edullisimmaksi huoltaa tulee se vehje, jota valmistetaan eniten. Hyväkin vekotin voi olla huoltomielessä varsinainen painajainen, jos valmistusmäärä on tyyliin 200 kappaletta. Koita siinä pitää varaosia hyllyssä ja osaamista yllä. Varaosatuotantokin on minierikoiseriä, eli helposti 5 kertaa sarjatuotannon hinnat.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Oli miten oli, niin kaikista todennäköisimmin edullisimmaksi huoltaa tulee se vehje, jota valmistetaan eniten. Hyväkin vekotin voi olla huoltomielessä varsinainen painajainen, jos valmistusmäärä on tyyliin 200 kappaletta. Koita siinä pitää varaosia hyllyssä ja osaamista yllä. Varaosatuotantokin on minierikoiseriä, eli helposti 5 kertaa sarjatuotannon hinnat.
Joo toivotaan, että valittava konetyyppi pysyy tuotannossa kauan. Vaikka hinnat määrää kyllä sopimuksien laatu ja yleinen ahneus ja ehkä politiikkakin?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 340
Teollisuudessa, varsinkin raskaassa on yleistä, ellei jopa säännönmukaista että tuote myydään nollakatteella tai jopa pienellä tappiolla. Rahat lypsetään sitten lihavilla katteilla varaosista ja huoltopalveluista koska vaihtoehtoja harvemmin on. Onkohan hävittäjissäkin sama bisneslogiikka?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
351
Kyllä tyhmän korvaan järjenköyhyydeltä kuulostaa Hornettien romutus. Jos niillä joku laskennallinen käyttöikä tulee täyteen niin ei ne sillä hetkellä toimimasta lakkaa ja sotatilanteessa voi kummasti tulla tarve lennellä vaikka pikku riskillä ja pikkuvikaisella laskennallisen käyttöiän ylittäneellä jotain toisavoisia tehtäviä. Pistäisin ne nätisti voideltuna jemmaan ainakin niin pitkäksi aikaa kun on hengissä lentäjiä ja huoltajia, jotka ne hallitsee.
 
Liittynyt
10.02.2018
Viestejä
437
Kyllä tyhmän korvaan järjenköyhyydeltä kuulostaa Hornettien romutus. Jos niillä joku laskennallinen käyttöikä tulee täyteen niin ei ne sillä hetkellä toimimasta lakkaa ja sotatilanteessa voi kummasti tulla tarve lennellä vaikka pikku riskillä ja pikkuvikaisella laskennallisen käyttöiän ylittäneellä jotain toisavoisia tehtäviä. Pistäisin ne nätisti voideltuna jemmaan ainakin niin pitkäksi aikaa kun on hengissä lentäjiä ja huoltajia, jotka ne hallitsee.
Tähän nyt vaan liittyy useita ongelmia, alkaen siitä etteivät ne koneet säily varastoituina käyttökunnossa kamalan pitkään. Vaihtoehtoina on pitää ne joko kevyemmin varastoituina, jolloin ne vaativat säännöllistä hoivaa tai sitten pitkäaikaissäilytettyinä, jolloin käyttöönotto on iso projekti. Toki ensin pitäisi hankkia niille säilytystilat. Toinen ongelma on, ettei niille ole lentäjiä kovin pitkään eikä kyllä aseistustakaan ellei uusi konetyyppi satu käyttämään samoja. Kolmanneksi lentokoneet ovat monimutkaisia kapistuksia eikä jollain "pikkuvikaisella" elinikänsä ylittäneellä koneella lentäminen ole niin yksinkertaista kuin voisi kuvitella, sikäli kuin joku siihen ylipäänsä suostuisi.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 480
Kauheasti nähdään taloudellisia ongelmia, vaikka hankinnan koko / käyttökustannukset ovat valtion vuosibudjetissa, ei nyt pähkinöitä, mutta viikon kauppareissun kokoluokkaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 240
Tähän nyt vaan liittyy useita ongelmia, alkaen siitä etteivät ne koneet säily varastoituina käyttökunnossa kamalan pitkään. Vaihtoehtoina on pitää ne joko kevyemmin varastoituina, jolloin ne vaativat säännöllistä hoivaa tai sitten pitkäaikaissäilytettyinä, jolloin käyttöönotto on iso projekti. Toki ensin pitäisi hankkia niille säilytystilat. Toinen ongelma on, ettei niille ole lentäjiä kovin pitkään eikä kyllä aseistustakaan ellei uusi konetyyppi satu käyttämään samoja. Kolmanneksi lentokoneet ovat monimutkaisia kapistuksia eikä jollain "pikkuvikaisella" elinikänsä ylittäneellä koneella lentäminen ole niin yksinkertaista kuin voisi kuvitella, sikäli kuin joku siihen ylipäänsä suostuisi.
Tämähän se. Samalla logiikalla yksilötasolla romutuskuntoista autoakaan ei kannattaisi lähettää romuttamolle tai myydä satasella jollekin innokkaalle, vaan säästää. Voihan sitä vielä tarvita. Kunhan vähän rassaa ja järjestää jonkun ladon sille suojaksi. Ainahan joku pressuhalli johonkin sopii. Remppojen jälkeen käy vähän käyttelemässä välillä, ottaa akun mukaan että onnistuu. On se hyvä olla muutama toimiva auto varalla, voi tarvita. Kai se yhden Lapin reissun kestää, tai voihan sillä vaikka ajaa kilpaa.

Sotakaluston ylläpito edes lepotilassa ja ilman aktiivikäyttöä on kallista. Etenkin loppuunajetun huipputeknisen 80-luvun kerran peruskorjatun sotakaluston kohdalla se on aivan järkyttävän kallista.

Sehän olisikin hassunhauskaa, jos toisenlaisessa maailmassa ne vanhat koneet voisi romuttamisen sijaan myydä jollekin harrastajalle, aseettomina. Tietenkään tämä ei ole muutenkaan realismia eikä se myyntitulo budjetissa näkyisi, mutta lisäksi meiltä puuttuu ne pähkähullut miljonäärit jotka haluavat huvikseen lentää vanhentuneilla suihkuhävittäjillä sunnuntaisin tai ainakin kiillottaa niitä kupoliterassillaan vähän Mäntti-Vilppilää isomman airparkin villan etupihalla.
 

moukula

Team AMD
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 522
Voisihan ne aina jollekin afrikan diktaattorille myydä halvalla, mutta vois ehkä jotkut katsoa vähän pahasti.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 123
Sehän olisikin hassunhauskaa, jos toisenlaisessa maailmassa ne vanhat koneet voisi romuttamisen sijaan myydä jollekin harrastajalle, aseettomina. Tietenkään tämä ei ole muutenkaan realismia eikä se myyntitulo budjetissa näkyisi, mutta lisäksi meiltä puuttuu ne pähkähullut miljonäärit jotka haluavat huvikseen lentää vanhentuneilla suihkuhävittäjillä sunnuntaisin tai ainakin kiillottaa niitä kupoliterassillaan vähän Mäntti-Vilppilää isomman airparkin villan etupihalla.
Jos joissain olisi lentotunteja vielä selvästi jäljellä, voisi Draken International ( Prepare to Prevail – Draken , Draken International - Wikipedia ) ehkä olla kiinnostunut niistä. Ostivat juuri norjalta muutaman F-16n, ja F-18ia niillä ei tietääkseni ole vielä yhtään.


Draken International on siis yksityinen firma jolla suuri määrä hiukan vanhentuneita hävittäjäkoneita, toimivat harjoitusvastustajina eri maiden ilmavoimille.

Mutta käsittääkseni ne lentotunnit on suomen F-18sta liian lopussa, ettei varmaan Drakenia kiinnosta.


Drakenin perustaja Jared "Rook" Isaacman muuten juuri myi osuutensa Drakenista, osti ikioman mig-29n ihan täysin omaan yksityis-/huvikäyttöön, ja käväisi kiertoradalla maailman ensimmäisellä täysin pelkkien siviilien miehittämällä avaruuslennolla (inspiration 4, SpaceXn Dragon-kapselilla/Falcon 9-raketilla).

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 173
Pistäisin ne nätisti voideltuna jemmaan ainakin niin pitkäksi aikaa kun on hengissä lentäjiä ja huoltajia, jotka ne hallitsee.
Matkustajalentokoneet lennätetään Nevadaan aavikolle jo tälläisen "pienen" pandemian aiheuttaman kysynnän laskun takia. Moottorit irrotetaan ja niitä huolletaan, ja oliko niin, että kerran kuussa pitää konetta käyttää, ettei hydrauliikat sun muut jämähdä letkuihin.

Hornetit ei jossain vuoren sisällä luolassa öljyttyinä kovin pitkään säilyisi käyttökunnossa, ja sitten taas jos ne haluttaisiin pitää kunnossa tulisi se maksamaan ihan helvetisti. Nämä ei ole rynkkyjä mitkä voi öljytä ja nakata johonkin räkkiin 50 vuodeksi.
 
Liittynyt
17.09.2017
Viestejä
467
Matkustajalentokoneet lennätetään Nevadaan aavikolle jo tälläisen "pienen" pandemian aiheuttaman kysynnän laskun takia. Moottorit irrotetaan ja niitä huolletaan, ja oliko niin, että kerran kuussa pitää konetta käyttää, ettei hydrauliikat sun muut jämähdä letkuihin.

Hornetit ei jossain vuoren sisällä luolassa öljyttyinä kovin pitkään säilyisi käyttökunnossa, ja sitten taas jos ne haluttaisiin pitää kunnossa tulisi se maksamaan ihan helvetisti. Nämä ei ole rynkkyjä mitkä voi öljytä ja nakata johonkin räkkiin 50 vuodeksi.
Jo pelkästään vähän isomman tavallisen AC -oikosulkumoottorin varastointi vaatii, että roottoria käydään pyöräyttämässä muutaman viikon välein, tai muutoin laakerit hajoaa selvästi odotettua nopeammin käyttöönoton jälkeen. Ja puhutaan suunnilleen yksinkertaisimmasta pyörivästä laitteesta mitä löytyy.
 
Liittynyt
07.12.2018
Viestejä
573
Onhan meillä varusmiehiä, jotka voisi käydä pyörittelemässä akseleita. Minusta hornetti voisi näytellä puolustusosansa paperitiikerinä, eli ne olisi "käytössä" ja jollain hengitetyllä yksilöllä vähän lennettäisiinkin näytösluontoisesti. Ne olisi niinkuin sen kuuluisan ison pillin tukkeena, puhaltamisen jälkeen siirrytään suunnitelmaan A2. Toki pilottien määrä pitäisi myös nostaa, ehkäpä osa varusmiehistä saisi lentäjän paperit sillä ehdolla, että saavat lentää vain F18 suomessa ja toinen ehto, että kone toimii..;)
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 963
Onhan meillä varusmiehiä, jotka voisi käydä pyörittelemässä akseleita. Minusta hornetti voisi näytellä puolustusosansa paperitiikerinä, eli ne olisi "käytössä" ja jollain hengitetyllä yksilöllä vähän lennettäisiinkin näytösluontoisesti. Ne olisi niinkuin sen kuuluisan ison pillin tukkeena, puhaltamisen jälkeen siirrytään suunnitelmaan A2. Toki pilottien määrä pitäisi myös nostaa, ehkäpä osa varusmiehistä saisi lentäjän paperit sillä ehdolla, että saavat lentää vain F18 suomessa ja toinen ehto, että kone toimii..;)
Noinhan sitä voisi luulla, mutta se ei kyllä olisi realistista eikä ongelmatonta.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 291
Kerro toki miksi linkkasit ja(tai edes) mitä linkin takaa löytyy.

Mut enivei: TL;DR: Päätös hävittäjästä tehtäneen huomenna heti tai vasta ensiviikolla.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
625
Kerro toki miksi linkkasit ja(tai edes) mitä linkin takaa löytyy.

Mut enivei: TL;DR: Päätös hävittäjästä tehtäneen huomenna heti tai vasta ensiviikolla.

Hävittäjäpäätös hallituksen käsittelyssä jo huomenna – päätös tehdään heti tai ensi viikolla
Hallituksen odotettu hävittäjäpäätös on viimeistä poliittista silausta vaille valmis. IS:n tietojen mukaan hallitus käsittelee asiaa ”informointikokouksessa” perjantaina, ja puolustus- ja ulkoasiainvaliokunnilla on yhteiskokous iltapäivällä. Todennäköisin vaihtoehto on Lockheed Martinin F-35.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 493
Offtopic, linkin sisältöä ei ole avattu oleellisilta osin
Olen pahoillani ja pyydän anteeksi
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 961
Taisi tulla kiire päättää asiasta ja toivoa, että meille vielä myydään.
Talvi kiristyy;
Kannattaa lukea tuo ketjun otsikko -> ei politiikkaa tähän ketjuun.

Edit.
Ei sillä ettei aihe olisi mielenkiintoinen ja ajankohtainen, mutta väärä ketju siitä keskustelemiseen. Sopisi politiikka alueen Suomi ja Nato - ketjuun.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 288
Suomi pyytänyt Yhdysvalloista 200 risteilyohjusta – Sveriges TV uutisoi F-35:n voittaneen tarjouskilpailun
Suomi aikoo aseistaa uudet hävittäjänsä ilmasta maahan ammuttavilla risteilyohjuksilla.
Asia käy ilmi Yhdysvaltain puolustushallinnon asiakirjasta, jossa vahvistettiin lokakuussa 2020 vientilupa 64 amerikkalaiselle F-35-hävittäjälle.
Samassa asiakirjassa Pentagon eli Yhdysvaltain puolustusministeriö kertoo, minkälaisia aseita Suomi on pyytänyt Yhdysvalloilta F-35-hävittäjiin, mikäli Suomen hallitus päättää niitä ostaa.
Tarkemmat tiedot linkin takaa.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
824
Nuo pidemmän kantaman JASSM- ohjukset ovat kyllä pelottava ase. Kantama lähes tuhat kilometriä ja osuma metrin tarkkuudella, niin aika iso porkkana pitää olla, että lähdetään kokeilemaan, kun vastassa on tuollaista aseistusta.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 143
Tämänhetkinen geopoliittinen tilanne tukee kyllä vahvasti hankintaa, joten luultavasti jenkeillä on ollut kova tahto tuotetta Suomelle myydä ja Suomella on hyvä paikka F-35 nyt ostaa.

Teknisenä aspektina hyökkäyskyvykkyys on kyllä ihan eri luokkaa kuin aiemmin: AGM-158B2, AGM-154C1, JSM.. Kauaksi ollaan menty puolustusvoima-doktriinista.
 

moukula

Team AMD
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 522
Hyökkäys on paras puolustus. Jos venäjä parkkeeraa häirintälaitteita, tykistöä ja S-400:ia rajan taakse samaan aikaan kun pienet vihreät miehet alkavat häiriköimään lappeenrannassa ja kuusamossa, niin jollain pitää pystyä vaikuttamaan sinne taustatukeen. Niiltä vihreiltä miehiltä loppuu meininki hyvin nopeasti kun ne taustajoukot on saatu hiljennettyä.
 

atobee

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
1 725
Tämänhetkinen geopoliittinen tilanne tukee kyllä vahvasti hankintaa, joten luultavasti jenkeillä on ollut kova tahto tuotetta Suomelle myydä ja Suomella on hyvä paikka F-35 nyt ostaa.

Teknisenä aspektina hyökkäyskyvykkyys on kyllä ihan eri luokkaa kuin aiemmin: AGM-158B2, AGM-154C1, JSM.. Kauaksi ollaan menty puolustusvoima-doktriinista.
Tuskin Suomi lähtee hyökkäämään Venäjälle muutamilla kymmenillä risteilyohjuksilla, niiden tarkoitus on kaukovaikuttaa rajan taakse jos Suomeen hyökätään.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 010
Vielä kun Meteoridit saadan roikkumaan tuonne siipien alle, niin aika hyvä paketti siitä tulee...
jos ei muuta niin yhteensopivuus on hyväksi tiukan paikan tullen.


 
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
48
Vielä kun Meteoridit saadan roikkumaan tuonne siipien alle, niin aika hyvä paketti siitä tulee...
jos ei muuta niin yhteensopivuus on hyväksi tiukan paikan tullen.


Tai siipien sijaan sinne kuiluihin :)
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
824
Meteor tai vastaava on toki hyvä lisä F-35:n mutta ei niin merkityksellinen, koska lyhyemmän kantaman ohjuksellakin kone pärjää. Vaikka vihollinen havaitsisikin F-35:n aikaisin ja ehtisi laukaisemaan ohjuksensa, niin se ohjus ei kykene seuraamaan F-35:sta.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 010
Hyvin rajatuilla resursseilla ( koneiden lukumäärällä ) on tärkeätä että toiminta tapahtuu mahdollisemman kaukaa. Mitä kauempaa, sitä turvallisempaa omille koneille.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 143
Tuskin Suomi lähtee hyökkäämään Venäjälle muutamilla kymmenillä risteilyohjuksilla, niiden tarkoitus on kaukovaikuttaa rajan taakse jos Suomeen hyökätään.
Myyntiluvat oli 200-300 ohjukseen per tyyppi. Oikeasti hankittava määrä on tietysti erikseen mutta ehkä niillä tarvittaessa jotain aikaansaadaan.

Aiemminhan ilmavoimat varustettiin pelkästää ilmasta-ilmaan toimintaan ja ohjustenkin hankkiminen oli vaikeaa.
 

atobee

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
1 725
Myyntiluvat oli 200-300 ohjukseen per tyyppi. Oikeasti hankittava määrä on tietysti erikseen mutta ehkä niillä tarvittaessa jotain aikaansaadaan.

Aiemminhan ilmavoimat varustettiin pelkästää ilmasta-ilmaan toimintaan ja ohjustenkin hankkiminen oli vaikeaa.
Pitäisikö palata 70-luvun aseisiin ja lentokoneisiin jotta puolustusvoimien doktriini olisi uskottava?
 

j7u

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
309
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 443
Viestejä
4 199 592
Jäsenet
70 906
Uusin jäsen
Zawaro

Hinta.fi

Ylös Bottom