Suomalaiset Jouluruoat

Liittynyt
17.07.2018
Viestejä
1 447
Näin Joulun alla, kertokaapas mielipiteenne suomalaisista joulupöydän antimista.
Inhokit ja suosikit.

Voin aloittaa:

- kaikki laatikot, porkkana- lanttu- ja perunalaatikko. .Jokaista noista maistaa sen lusikallisen tai pari, mutta muuten jää syömättä. Miksi pitää olla niin imellettyä ja makeaa?
- rosolli, paskaa perustelematta.
- kinkku, ekana päivänä parasta oikean sinapin kanssa. Tätä nyt syö sen pari päivää maksimissaan, mutta alkaa kyllä helposti tulemaan ähky fiilis. Kerran vuodessa riittää.
- kylmä- ja lämminsavulohi, nämä on juhlaherkkua mitä voisi syödä useimminkin, on vaan niin kallista.
- kalkkuna, ei ehkä se perinteinen suomalainen, mutta omasta lapsuudesta tuttu. Paljon maukkaampi kuin sikakinkku, jopa parempi sinapin kanssa ja ei tule sitä tönkköä ähkyfiilistä toisin kuin kinkun kanssa.
- joululimppu, aivan hirveä syömäkelvoton "leipä"
- joulutorttu, en ole koskaan ollut fani. Itseasiassa keskinkertaista paskempi leivonnainen. Luumu ei toimi.
- glögi, ei maistu, ei edes terästettynä.
- piparkakut, no nämähän on hyviä.
- puuro, no puuro on puuroa, ei syödä meillä.
- jouluolut, no olut kuin olut menee kyllä alas. :D

Suomalainen joulupöytä ei ehkä ole se paras ja kulinaristinen mahdollinen, ainakaan allekirjoittaneelle. Varmaan jotain lapsuuden traumoja osasta noissa...
Enemmän tulee ostettua ehkä noita hieman poikkeavia tuotteita kaupasta jonka nimeä en nyt mainitse ja mainosta, mutta sopivat paremmin meidän talouden joulupöytään.
 
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 743
Lapsellinen kranttuus jouluruokaa kohtaan on säilynyt aikuisikään. Kyllä niitä tulee nykyään kohteliaasti syötyä aina pari haukkua, mutta suosikit on karjalanpiirakat, nakit ja kinkku.

Kalkkunaa ei ole ollut koskaan. Kinkun jämät sen sijaan on tuoreudellaan saanut monia käyttökohtaita. Sämpylän väliin, peltipitsaan, jne.

Voitaikina joulunatsitortut ovat myös yllättäneet. Vetää sen valmiin pakastevoitaikinan nakin ympärille ja laittaa väliin aurajuustoa.... Parempi mitä voisi kuvitella.
 
Liittynyt
06.03.2017
Viestejä
1 079
Kaikki ovat hyviä itse tehtyinä ja perheen kanssa syödessä. Joulupyhien öiden perinteeseen on muodostunut kavereiden kanssa nettiräiskintä oluen ja jouluruuan hamstraamisella.
 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 757
Tulee syötyä:

Tuoresuolattu kinkku, savu- ja graavilohta, joulutorttuja.

Ei tule syötyä:

Laatikot ja rosolli.
 
Liittynyt
09.10.2020
Viestejä
283
Peruna, porkkana ja lanttulaatikko ovat jees ja tulee syötyä joka vuosi, rosollia ei ole ollut. Kinkku, mielellään murean puoleinen on myös hyvää, mutta kyllä siihen kyllästyy nopeasti. Kalkkunaa ei ole joulupöydässä ollut, mutta olen viime vuosina tykästynyt savukalkkunaan muuten vain. Sitä voisi joulupöydässä ollakin. Tykkään myös riisipuurosta ja sitä tulee tehtyä muutenkin kuin jouluna.

Kalaa en syö kuin uunin kautta niin graavilohet jää syömättä. Raaka kala kuuluu järveen.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
320
Kylmät ruuat, eritoten kalat & mäti on oikein hyvää, paitsi rosolli. Kinkkua syön vähän, laatikoihin en koske.
 
Liittynyt
01.09.2018
Viestejä
802
Lanttulaatikkoa kinkun ja sinapin kanssa pitää saada, loput enempi meh.
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
915
Rosolli, kinkku (sinapilla), porkkanalaatikko, karjalanpaisti ja ehkä (savu)lohta. Vaihtelee vuosittain. Lanttulaatikko pieni paketti.

Jostain syystä rosolli on melkeinpä suurin jouluherkku. Teen rosollin ilman omenaa. Rosollille teen kermaviilistä kastiketta niin paljon, että se ei lopu varmasti kesken :D Sitä on mukava syödä kinkun kanssa joululomalla monta päivää.

Leiväksi ajattelin tänä vuonna ostaa karjalanpiirakoita. Niin ja jotain normaalia voimakkaamman makuista juustoa tulee yleensä ostettua jouluksi.

Ihan mukava valmistaa ja syödä kerran vuodessa perinteisiä ruokia.
 
Liittynyt
13.07.2020
Viestejä
663
En ole ikinä fanittanut jouluruokia. Joskus sai työn kautta royal ravintoloiden jouluateriat puoleen hintaan ja niitä saatettiin kyllä käydä puolison kanssa syömässä kymmenenkin joulukuussa, mutta ovat toki erilaisia kuin kotona jouluruoat. Nyt kun parina vuotena viettänyt joulua ihan itsekseen ja saanut tehdä just niin kuin itse haluaa, joten oon ostanut kylmäsavulohta, valmista kinkkua lihatiskiltä, mätiä, punasipulia ja smetanaa, sekä saaristolaisleipää. Ollut ihan huippua. Ei varsinaisia aterioita, vaan jouluaatosta asti ennemmin sellaista napostelua.
 
Liittynyt
17.07.2018
Viestejä
1 447
En ole ikinä fanittanut jouluruokia. Joskus sai työn kautta royal ravintoloiden jouluateriat puoleen hintaan ja niitä saatettiin kyllä käydä puolison kanssa syömässä kymmenenkin joulukuussa, mutta ovat toki erilaisia kuin kotona jouluruoat. Nyt kun parina vuotena viettänyt joulua ihan itsekseen ja saanut tehdä just niin kuin itse haluaa, joten oon ostanut kylmäsavulohta, valmista kinkkua lihatiskiltä, mätiä, punasipulia ja smetanaa, sekä saaristolaisleipää. Ollut ihan huippua. Ei varsinaisia aterioita, vaan jouluaatosta asti ennemmin sellaista napostelua.
Vähän samat täällä, ei laiteta mitään suomalaisia jouluruokia tänäkään vuonna kun ei ole pakko.
Lapsuuden tuputukselle loppu ja aikuisuuden vapaalle valinnalle ääni.
Ajateltiin laittaa kotitekoisia burgereita ja pizzaa kotona näinä pitkinä pyhinä.

Kumpikaan meistä tässä meidän huushollissa ei perusta näistä perinteisistä suomalaisista jouluruuista tai jouluhömpästä muutenkaan, niin voi tehdä sitä ruokaa mitä haluaa ja viettää joulua niin kuin haluaa.
Meidän työpaikka tarjosi sen perinteisen joulupöytäbuffetin, niin kuin joka vuosi aina. Tuosta sai jouluruokaa- ja mieltä tarpeekseen.
Ei sillä että siellä pahaa ruokaa oli, mutta rosollit ja kaikki saatanan laatikot, mustaherukkasillit ja keitetyt perunat jätin syömättä. Keskityin savukalkkunaan, kinkkuun, karjalanpaistiin ja erilaisiin salaatteihin sekä lämminsavulohiin.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 177
Meillä on vähän erilaisena perinteenä kirpeät joulusimpukat, ne on hyviä ja kaikki muukin ihan ok, graavikaloista myös pidän, mutta kirpeistä joulusilakoista en tykkää. Enkä maksalaatikosta. Voin etsiä reseptin noille simpukoille jos jotakuta kiinnostaa, ei löydy netistä. Se on jostain lehdestä monta kymmentä vuotta sitten. Söin töissä jo muutamana päivänä, eikä vanhempien luonakaan kiinnosta syödä montaa päivää putkeen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 867
Kyllähän se kinkku on kunkku.
Mutta eihän nää tietenkään ole nykyään niin hyviä kuin aikoinaan kun ei noissa ole juuri edes läskiä makua antamaan, puhumattakaan suolan vähentämisestä. Kyllä sitä kinkun vuodessa syö mutta siihen se melkein jääkin vaikka kesällä tulee yleensä pikkukinkku grillattua.

Laatikoita menee muutama lusikallinen ja rosolli on toki herkkua. Kaloja en syö.

Kunnon pippurikastike ja hasselbackan perunat sopii kinkun kanssa mainiosti.
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
1 072
- kaikki laatikot, porkkana- lanttu- ja perunalaatikko. .Jokaista noista maistaa sen lusikallisen tai pari, mutta muuten jää syömättä. Miksi pitää olla niin imellettyä ja makeaa?
Luulen, että syynä on muuten hyvin suolainen tarjonta, jota makealla kompensoidaan. Sillit, graavikalat, jopa kinkku perinteiseen tyyliin tehtynä ovat huomattavan suolaisia.

Itse tykkään oikeastaan kaikista perinteisistä jouluruoista ja uudemmistakin, joten en aina ymmärrä niin monen kokemaa jouluruokavastaisuutta. Varsinkin kovin neutraali rosolli on hämmentävän halveksuttua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 867
Luulen, että syynä on muuten hyvin suolainen tarjonta, jota makealla kompensoidaan. Sillit, graavikalat, jopa kinkku perinteiseen tyyliin tehtynä ovat huomattavan suolaisia.

Itse tykkään oikeastaan kaikista perinteisistä jouluruoista ja uudemmistakin, joten en aina ymmärrä niin monen kokemaa jouluruokavastaisuutta. Varsinkin kovin neutraali rosolli on hämmentävän halveksuttua.
Voi johtua siitä että jouluruuat on yleensä melko mauttomia suolaa lukuunottamatta. Noin niinkuin maustamisen kannalta.
 
Liittynyt
09.11.2020
Viestejä
649
Rosolli, kalat ja juustot. Näitä viitsii kerran, kaksi, kolme joulun aikana syödä.

Muut ei maistu. Ei lapsena, eikä nytkään.
Inhoan imeliä makuja.

Joulutortut ovat myös saatanasta. Leivon jouluhalon.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
249
Kinkku, graavilohi ja perunalaatikko. Siinä pyhä kolminaisuus millä itse pärjäisi hyvin.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 587
Viestejä
4 205 299
Jäsenet
70 921
Uusin jäsen
m4ke72

Hinta.fi

Ylös Bottom