• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Sukupolvien välinen epätasa-arvo Suomessa

Mediassa on viimeisen vuoden aikana hiljalleen alettu heräämään ja kyseenalaistamaan 25 % eläkemaksutaakan reiluutta nuorempia sukupolvia kohtaan. Laajamittaista keskustelua aiheesta ei ole kuitenkaan herännyt valtamediassa.

Omat havainnot eläkeläisten ja eläkeikää lähestyvien kanssa käytyjen keskustelujen pohjalta ovat osoittaneet, että he eivät ole tietoisia eläkejärjestelmän nuorempia sukupolvia kohtaan säädetyistä epäreiluista ikä- ja maksusäännöistä. Hyvin vahvana on edelleen käsitys, että "minä olen omat eläkkeeni maksanut ja ansainnut".

Totuus on se, että eläkeläiset ovat varakkain ikäryhmä Suomessa.
kuva-1.png

Silti heille otetaan 25 % tulonsiirto jokaisesta Suomessa maksetusta palkasta. He ovat itse maksaneet huomattavan paljon pienempiä eläkemaksuja työelämänsä aikana, mikä on mahdollistanut heille varallisuuden kerryttämisen.

Viime vuosien aikana he ovat myös voittaneet inflaatiosuojattujen etujensa ansiosta siinä, missä työikäisten palkankorotukset ovat olleet inflaatiota pienempiä.

img_1_1760680332712.jpg

Sen lisäksi julkistalouden menoista yhä kasvava osuus käytetään heille tarjottavien palveluiden rahoittamiseksi sen kustannuksella, että muualta kuten nuorisopsykiatriasta tehdään leikkauksia.

verkkosivunkuva (2).png

Sille emme kansakuntana voi mitään, että ikäluokat ovat pienempiä kuin ennen, mutta jos nuorempien lamaantunut usko tulevaisuuteen halutaan saada paremmaksi ja sitä myötä myös parannettua syntyvyyttä, on asialle tehtävä jotain.

Paras keino olisi lisätä vanhempien ikäluokkien tietoisuutta näistä asioista, jotta heiltä voisi hellitä sympatiaa omia lapsia tai lapsenlapsia kohtaan. Niin kauan kun uskomus omista itse maksetuista eläkkeistä elää vahvana, ei puolueet uskalla puuttua vanhempien suurempien ikäluokkien etuihin pelätessään heidän kostoa äänestyskopissa.

Hydraulic press channelin yrittäjä sanoitti asiaa hienosti 23 minuuttia - ajankohtaisohjelmassa:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://m.youtube.com/watch?v=HVt_28L-E2o&t=45s

Lauri sanoo videolla, että nykyeläkeläisten eläkkeitä ei voi leikata koska näille ihmisille on luvattu joskus kymmeniä vuosia sitten että he tulee saamaan tälläsen ja tälläsen eläkkeen. Siihen kajoominen olisi omaisuuden suojan rikkomista.

Sitten kuitenkin nuori kaveri, joka ei oo vielä syntynytkään kun nuo lupaukset on annettu, joutuu maksamaan koko työuransa yli 25 pinnaa palkastaan eläkekassaan ja paskimaan hommia 75 vuotiaaksi(?), jotta pyramidihuijauksen lupaukset saatais täytettyä. Tämä kaveri itse saa eläköidyttään paljon vähemmän rahaa kun mitä laittoi pyramidihuijaukseen. Tääkö sitten ei ole omaisuuden suojan rikkomista?

Lauri sanoo videolla, että nykyeläkeläisten eläkkeitä ei voi leikata koska näille ihmisille on luvattu joskus kymmeniä vuosia sitten että he tulee saamaan tälläsen ja tälläsen eläkkeen. Siihen kajoominen olisi omaisuuden suojan rikkomista.

Sitten kuitenkin nuori kaveri, joka ei oo vielä syntynytkään kun nuo lupaukset on annettu, joutuu maksamaan koko työuransa yli 25 pinnaa palkastaan eläkekassaan ja paskimaan hommia 75 vuotiaaksi(?), jotta pyramidihuijauksen lupaukset saatais täytettyä. Tämä kaveri itse saa eläköidyttään paljon vähemmän rahaa kun mitä laittoi pyramidihuijaukseen. Tääkö sitten ei ole omaisuuden suojan rikkomista?
Raada raada, sitä kirkkaamman kruunun saat!

Nythän juuri uutisoitiin, että eläkkeiden indeksikorotuksiin on tulossa tolkku.

Kyseessä on tosin lähinnä laastarihoito eikä mikään kovin radikaali ja nopea ratkaisu...

Mutta sitä mä funtsin, että yksi kikka millä eläkeläiset voitaisiin saada "innostumaan" eläkkeiden leikkaamisesta olisi se, että luvattaisiin vastaavasti panostaa terveyspalveluihin. Käytännössä kaikki eläkeläiset niitä palveluja kuitenkin tarvitsee tai vähintäänkin voivat odottaa tarvitsevansa. Muukin osa kansasta tietysti.

Olen päivittäin eläkeläisten tai sitä ikää lähestyvien kanssa tekemisissä. Kyllä ne ovat ihan täysin tietoisia tästä mikäli ovat päässeet kansakoulua pidemmälle.

Sama ongelma on myös yleisesti Euroopassa ja USA:ssa.

Ongelmana myös varallisuuden jakautuminen ja sen kerryttämisen mahdollisuudet. Vanhemmat ikäpolvet nauttivat historiallisen korkeasta tulonsiirrosta siitäkin huolimatta, että ne pääsivät nauttimaan globalisaation alkuvaiheen talouskasvusta. Tilanteen vakavuus vaihtelee hieman eri asteilla eri maissa mutta trendi pitkälti sama.

Viimeksi muokattu:
voihan sitä eläkettä verottaa vaikka 100% veroasteella yli XXXX€ menevästä osuudesta. Tuo ei mielestni ole ongelma.

Statistiikka

Viestiketjuista
294 500
Jäsenet
80 708
Uusin jäsen
villesuo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom