Itse asiassa tuolla edellisellä viestilläni enemmänkin esitin ajatuksiani siitä, millaisia reaktioita odotin tämän Valven ratkaisun saavan aikaan joissakin henkilöissä. En rehellisesti sanoen edes ollut lukenut sinun viestiäsi. Nyt kun kuitenkin nostit asian itse esille, niin edellinen viestisi kyllä todella on malliesimerkki tästä mielensäpahoittamisesta. Pahoittelen, että en antanut viestillesi aiemmin sen ansaitsemaa huomiota.
Erittäin hienoa myös, että sinulla on tällaisia yllä kuvailemiasi periaatteita. Säästää varmaan pidemmällä aikavälillä mukavasti rahaakin, kun ostaa pelejä vain rajatummasta valikoimasta. Itse puolestani suhtaudun tässäkin asiassa palveluntarjoajan valintaan hyvinkin pragmaattisesti. Periaatteessa olisi minusta parasta, että kaikki pelit olisivat yhdessä paikassa ja voisin lompakolla äänestämiselläni kokea Steamin kilpailijoiden boikotoimisen edistävän jotenkin tätä tavoitetta. Loppujen lopuksi kuitenkin kyse on siitä, että voin pelata kaikkia haluamiani pelejä, joten olen ihan hyvin mielin voinut joustaa tästä periaatteesta ja ostaa ne yksittäiset pelit myös Originista ja GOG:sta. GOG on kyllä ihan hyvä palvelu, ei siinä mitään. En vaan ole nähnyt tarpeelliseksi alkaa siirtämään olemassa olevaa kirjastoani Steamista mihinkään.
Kulutustottumuksiasi en toki lähde tämän yhden viestisi perusteella arvioimaan. Tämäkin vain noin yleisesti Steamin käyttäjäarvosteluissa on tullut pantua merkille, että samat nillittäjät, jotka "boikotoivat" pelitaloa X, tuntuvat monesti jännällä tavalla ostavan myös niitä boikottiin asetettuja pelejä, joista puolestaan voidaan nillittää vähän lisää. Aika löyhän periaatteen ihmisiäkin siis löytyy. Tämä ei siis kohdistunut millään tavalla sinuun. No tietysti voisin nyt asiaa sivuten kysyä, että miten käytännössä sinun kohdallasi tämä "lompakon kanssa muualle siirtyminen" näkyy? Aiotko olla käyttämättä myöskään olemassa olevia Steam-kirjaston pelejäsi vai peräti sulkea tilin kokonaan? Tilin myyminen ei taida olla sallittua, mutta en tiedä miten lie lahjoittaminen.
Mitä nyt itse tähän esillä olleeseen asiaan tulee (näin pienen johdannon jälkeen
), niin en kyllä itse edes leimaisi tätä Valven ratkaisua kuluttajan kannalta huonoksi ratkaisuksi. Esimerkiksi tässä asiaan liittyvässä uutisessa kerrotaan, että Metro Exoduksen myyntikanavien osalta tehdyt ratkaisut aiheuttivat negatiivisen arvosteluryöpyn pelisarjan aiempien pelien kohdalla:
Valve takes steps against Steam review bombs | PC Gamer
Eihän tämä tietysti ihan ongelmatonta ole, että samalla yhtälöstä poistuu myös ne samoihin aikoihin kirjoitetut järkevät arvostelut. Voi myös miettiä, missä määrin tämän ratkaisun takana ovat liiketoiminnalliset tavoitteet ja missä määrin oikeasti on kyse siitä, että arvosanoista halutaan keskimäärin lähempänä totuutta olevia. Kuitenkin taas jos ajatellaan käytännöllisesti, niin tuollaiset mitenkään kyseiseen peliin liittymättömät arvostelut vaan vääristävät totuutta ja mielestäni on kuluttajalle lopulta edullisempaa, että jäljelle jäävät vain ne (enemmän tai vähemmän) kriittisesti kirjoitetut arvostelut, jotka oikeasti liittyvät itse asiaan. Sitten on toki taas näitä periaatteen ihmisiä, joille tärkeintä on saada oma ääni kuuluviin, vaikka ei mitään järkevää sanottavaa olisi tai sen puoleen edes kykyä tarkastella asioita useammasta näkökulmasta. Sanonpa nyt tämänkin, että minusta ylipäätäänkään Steamin käyttäjäarvostelujen tai foorumeiden ensisijainen tehtävä ei ole toimia minään sananvapauden mekkana. Enemmänkin nuo tarjoavat viihdesisältöä ja joskus parhaimmillaan jopa hyödyllistäkin tietoa.