Star Citizen

Kuten sanoin, epäilijöille ei mitkään puheet ja perustelut riitä, vaan pitää nähdä omin silmin, että asiat etenevät. Eli siitä vain odottelemaan.
Sitähän tässä on odoteltu. Tietysti sen etenemisen haluaa todentaa omin silmin, miten muuten sen etenemisen voisi todentaa? Puhetta ja lupauksia nimenomaan tässä projektissa on riittänyt mutta tekoja huomattavasti vähemmän.

Kyllä tuo ja vahvistaa uskottavuuttasi, mutta myös sitä että olet teksteissäsi osittain tahallaan provoava
(esim. heitto 3.9:stä 4.0:laan kun mitä ilmeisimmin tiedät että CIG käyttää normaalista poikkeavaa versionumerointia (ts 3.9 ja 4.0 eivät ole peräkkäisiä versioita vaan niiden välissä on ollut lukuisia versioita)).
Ihan mielenkiinnosta, miten ja miksi se vahvistaa uskottavuutta?

Tuossa heitossa ei ollut tippaakaan provoa, tiedossa toki on että versioinnit menee eri tavalla. (Versioinnit menee imo hyvin kummallisesti tässä pelissä, yleisesti 1.0 on versio joka on julkaisuversio)
 
Sitähän tässä on odoteltu. Tietysti sen etenemisen haluaa todentaa omin silmin, miten muuten sen etenemisen voisi todentaa? Puhetta ja lupauksia nimenomaan tässä projektissa on riittänyt mutta tekoja huomattavasti vähemmän.
Mutta et ole nähnyt tarpeeksi, joten odottelu jatkuu. Kaikkihan me odotamme, mutta toiset suhtautuu skeptisemmin kuin toiset.
 
Juu Star Atlas on ottanut esimerkkiä ja vienyt tuloksen aivan uusiin sfääreihin (esim. 5 miljoonaan maksanut alus joka myytiin).
Googlasin nopeasti ja tuo Star Atlas vaikuttaisi joltain kryptosekoilulta, ei siinä varmasti/varmaankaan oikeasti kukaan ole 5 miljoonaa maksanut missään järkevässä valuutassa...?
 
Googlasin nopeasti ja tuo Star Atlas vaikuttaisi joltain kryptosekoilulta, ei siinä varmasti/varmaankaan oikeasti kukaan ole 5 miljoonaa maksanut missään järkevässä valuutassa...?
5 miljoonaa dollaria (US) siitä maksettiin. Oli isosti otsikoissa tämän vuoden alussa tämä tapaus.
 
Saa nähdä paraneeko Star Citizenin suorituskyky. Nyt sitä engineä pitäisi optimoida aika tavalla, kun SQ42 on ollut vuoden feature complete ja vielä pari vuotta polish vaiheessa, niin siinä ei voi enää heilutella "sehän on alpha" - korttia.

Joten jos ne tekee tuon fiksusti, niin enginet eriytetään ja SQ42 optimoinnit tuodaan tarvittaessa patchi kerrallaan Star Citizeniin. Jos ne tekee typerästi, niin eivät, jolloin SQ42 saa kehityksen myötä uusia ominaisuuksia, jotka tuppaa rikkomaan asioita, hajottamaan optimointeja ja julkaisuvuosi siirtyy taas kerran.
 
...
Joten jos ne tekee tuon fiksusti, niin enginet eriytetään ja SQ42 optimoinnit tuodaan tarvittaessa patchi kerrallaan Star Citizeniin.
...
Tämä on ollut systeemi aina, osat on ensin kehitetty SQ42 puolella yksinpeliä silmälläpitäen ja sen jälkeen tuotu valitut osat SC moninpeli puolelle.

SQ42 on ollut ominaisuuksiltaan edellä SC:tä jatkuvasti tästä johtuen.
 
Tämä on ollut systeemi aina, osat on ensin kehitetty SQ42 puolella yksinpeliä silmälläpitäen ja sen jälkeen tuotu valitut osat SC moninpeli puolelle.

SQ42 on ollut ominaisuuksiltaan edellä SC:tä jatkuvasti tästä johtuen.

Pitäisikö sitten seuraavan parin vuoden aikana SC:n suorituskyvyn parantua selkeästi ja bugisuuden vähentyä? Engineähän optimoidaan ja bugeja korjaillaan SQ42:n takia?
 
Itse hyppäsin mukaan Citizeniin pari vuotta sitten. Sinä aikana tuossa on tapahtunut aika paljon ja uusia ominaisuuksia on tullut paljon lisää. Nyt 4.0 on tosiaan wave2 ja uskoisin sen tulevan loppuvuodesta vähintään open PTU, mutta todennäköisesti myös LIVE:en.
Ymmärrän hyvin että vanhat backerit on saaneet odottaa pitkään sitä että ollaan edes tässä vaiheessa, mutta omana aikana on kehitys ollut aika reipasta. Vuosi sitten pääsi vierailemaan ensimmäisen kerran Pyrossa ja nyt portit on auki ja pääsee oikeasti hyppäämään Stantonista Pyroon. Pelaajamäärä kasvaa 100->500. Persistence on ollut pelissä jo pitkään.
Itselle on ollut hienoa päästä seuraamaan tätä kehitystä "sisältä päin" ja ymmärtää se ettei tällaisen pelin toteuttaminen ole mitenkään helppoa.

Jos käy kerran vuodessa FreeFly:n aikaan toteamassa että ei toimi, ihan paskaa kaikki, niin mitään käsitystä todellisuudesta ei saa.
Valmista peliä jos haluaa pelata, niin sitten kannattaa tosiaan ostella vuoden vanhoja julkaisuita, eipä tule paha mieli...
Vertailun vuoksi voi googletella paljonko tai kauanko ison pelitalon GTA6 kehittäminen ottaa...

Nämä "pitäsköhän engineä vaihtaa" trollit voikin sitten jättääkkin omaan arvoonsa :rofl:
 
Jos käy kerran vuodessa FreeFly:n aikaan toteamassa että ei toimi, ihan paskaa kaikki, niin mitään käsitystä todellisuudesta ei saa.
Valmista peliä jos haluaa pelata, niin sitten kannattaa tosiaan ostella vuoden vanhoja julkaisuita, eipä tule paha mieli...
Eikös ne free flyt nimenomaan kerro missä kondiksessa peli on? Vai mikä niiden tarkoituksena sitten on? Todella hassu kommentti.
Vertailun vuoksi voi googletella paljonko tai kauanko ison pelitalon GTA6 kehittäminen ottaa...


Noin 7-11 vuotta riippuen mikä tieto on oikeassa. Joten pointti oli mikä? SC tai SQ ei tule olemaan valmiit vielä pariin vuoteen eli niidenkin kohdalle voi laskea pari vuotta lisää, SC:hen vielä enemmän.

Se että sä olet pelin kehitysnopeuteen ja nykyiseen tilanteeseen tyytyväinen ei tarkoita, että peli olis oikeasti vielä mitenkään kunnolla pelattava. Bugeja siellä täällä, jokainen päivitys rikkoo jotain lisää, aikataulut uusiutuu vähintään kerran vuodessa.. Hienostihan se siis sujuu!

Kyllä kyseessä on vielä keskeneräinen tekele, mutta jotain tasoa pitäis siinäkin olla.
 
Eikös ne free flyt nimenomaan kerro missä kondiksessa peli on? Vai mikä niiden tarkoituksena sitten on? Todella hassu kommentti.



Noin 7-11 vuotta riippuen mikä tieto on oikeassa. Joten pointti oli mikä? SC tai SQ ei tule olemaan valmiit vielä pariin vuoteen eli niidenkin kohdalle voi laskea pari vuotta lisää, SC:hen vielä enemmän.

Se että sä olet pelin kehitysnopeuteen ja nykyiseen tilanteeseen tyytyväinen ei tarkoita, että peli olis oikeasti vielä mitenkään kunnolla pelattava. Bugeja siellä täällä, jokainen päivitys rikkoo jotain lisää, aikataulut uusiutuu vähintään kerran vuodessa.. Hienostihan se siis sujuu!

Kyllä kyseessä on vielä keskeneräinen tekele, mutta jotain tasoa pitäis siinäkin olla.
No kyllä se vaan niin on että freeflyn aikaan serverit on aika kuormitettuja joten kyllä silloin on SC aikalailla huonoimmillaan...
Siksi juuri tuo kommentti että kannattaisi kokeilla peliä joskus muulloinkin. Kannattaa myös hieman selvittää mitä siellä tapahtuu, uusien isojen patchien jälkeen joudutaan usein korjaamaan bugeja ja suorituskyky ei ole parhaimmillaan.
Toinen on että jos ei yhtään ole jaksanut perehtyä, niin yksin tuonne seikkailemaan lähteminen voi olla aika haastavaa, juurikin noiden bugien yms takia. Siksi kannattaakin liittyä johonkin aktiiviseen organisaatioon joita täältä Suomestakin löytyy.
Siellä osataan kuitenkin neuvoa tarvittavat workaroundit ja turhautumisen määrän saa minimoitua...
Siellä on hyviä ja huonoja päiviä, mutta sellaista se on, kun hommia vielä kehitetään. Toisaalta, kun kyse ei vielä ole valmiista pelistä, niin jos tuollaisen kanssa ei pysty elämään, niin sitten ehkä parempi vaan pysyä pois...

Pointti GTA:sta oli että iso pelitalo kehittää sitäkin pitkään ja huhuttu budjetti on $2 miljardia, tiedä sitten pitääkö paikkaansa, mutta rahalla saa ja hevosella pääsee.
Niinkun tässä on jo keskusteltu aiemmin tuosta pelimoottorista, niin aika paljon uutta on tullut ja on tulossa. Kannattaa myös muistaa että kehitteillä on tosiaan kaksi eri peliä SC ja SQ42. Sitten kritisoidaan sitä miten paljon rahaa sen kehittämiseen on käytetty...

Se onko peli "mitenkään oikeasti pelattava" tuntuu olevan hieman subjektiivinen käsite.
Ei se vielä valmis ole, ja on siinä bugeja, mutta kyllä se ihan pelattava on.
Sitten kun peli on rikki, voi joko pitää vähän taukoa ja vetää happea, tai koettaa tehdä asialle jotain ja reporttaa löydettyjä bugeja jos vaan hermot kestää.

Niinkun sanoin, ei varmasti ole vielä tässä vaiheessa kaikille tuo SC, mutta jos ymmärtää missä mennään eikä jaksa liikaa stressata aikatauluista, niin kyllä tuosta pystyy nauttimaankin.
 
Pitäisikö sitten seuraavan parin vuoden aikana SC:n suorituskyvyn parantua selkeästi ja bugisuuden vähentyä? Engineähän optimoidaan ja bugeja korjaillaan SQ42:n takia?
Näytät tekevän kaksi olettamaa (kummatkin virheellisiä).
1. SQ42:sta ei ole siirretty SC puolelle vielä mitään (SQ42:sta on jatkuvasta siirretty ominaisuksia SC puolelle ja tämä jatkuu).
2. Pääosa SC:n bugeista liittyy niihin osiin joita ei ole vielä SQ42:sta siirretty SC:iin (pääosa SC:n bugeista liittyy nimenomaan moninpeli ominaisuuksiin (suuriosa niistäkin jotka äkkiseltään näyttävät grafiikka tai fysiikka bugeilta)).

Suuriosa 3.24.3 bugeista johtuu serverin (sekä peli että tausta) ylikuormituksesta tätä tilannetta tuleva 4.0 ja sen Servermeshing tulee muuttamaan merkittävästi parempaan (tosin 4.0 tuo tietenkin omat buginsa).
 
Viimeksi muokattu:
No kyllä se vaan niin on että freeflyn aikaan serverit on aika kuormitettuja joten kyllä silloin on SC aikalailla huonoimmillaan...
Siksi juuri tuo kommentti että kannattaisi kokeilla peliä joskus muulloinkin. Kannattaa myös hieman selvittää mitä siellä tapahtuu, uusien isojen patchien jälkeen joudutaan usein korjaamaan bugeja ja suorituskyky ei ole parhaimmillaan.
Toinen on että jos ei yhtään ole jaksanut perehtyä, niin yksin tuonne seikkailemaan lähteminen voi olla aika haastavaa, juurikin noiden bugien yms takia. Siksi kannattaakin liittyä johonkin aktiiviseen organisaatioon joita täältä Suomestakin löytyy.
Siellä osataan kuitenkin neuvoa tarvittavat workaroundit ja turhautumisen määrän saa minimoitua...
Siellä on hyviä ja huonoja päiviä, mutta sellaista se on, kun hommia vielä kehitetään. Toisaalta, kun kyse ei vielä ole valmiista pelistä, niin jos tuollaisen kanssa ei pysty elämään, niin sitten ehkä parempi vaan pysyä pois...
Sepä tässä juuri onkin, että joutuu selvittelemään workaroundeja jotta peli pysyy ns. pelikelvollisena. Se on silloin aivan se ja sama miten peli on kuorrutettuna todella hienolla grafiikalla ja hienoilla ideoilla, jos pelaaminen on bugien kiertämistä (tai vaihtoehtoisesti jos ei workaroundeja tiedä niin bugien keskellä pelaamista. Päivitysten rikkinäisyydet lisäbugeineen ei ole omiaan tuomaan lisäintoa pelaamkseen.

Kun on se 12 vuotta sisässä niin huonojen ja hyvien päivien ero pitäs olla paljon pienempi. Pelin ei todellakaan pitäis olla vielä näin varhaisessa tilassa. Joo on ollut sitä sun tätä, mutta se ei muuta sitä faktaa että kokoajan mennään perse edellä puuhun. Koko pelin perusrakenteet eivät ole vieläkään ole 100% kunnossa, enkä edes tiedä tulevatko kuntoon. Siihen päälle sitten monia eri suunnitelmia siitä sun tästä... Kuulostaako kenenkään mielestä hyvältä?
 
Sepä tässä juuri onkin, että joutuu selvittelemään workaroundeja jotta peli pysyy ns. pelikelvollisena. Se on silloin aivan se ja sama miten peli on kuorrutettuna todella hienolla grafiikalla ja hienoilla ideoilla, jos pelaaminen on bugien kiertämistä (tai vaihtoehtoisesti jos ei workaroundeja tiedä niin bugien keskellä pelaamista. Päivitysten rikkinäisyydet lisäbugeineen ei ole omiaan tuomaan lisäintoa pelaamkseen.

Kun on se 12 vuotta sisässä niin huonojen ja hyvien päivien ero pitäs olla paljon pienempi. Pelin ei todellakaan pitäis olla vielä näin varhaisessa tilassa. Joo on ollut sitä sun tätä, mutta se ei muuta sitä faktaa että kokoajan mennään perse edellä puuhun. Koko pelin perusrakenteet eivät ole vieläkään ole 100% kunnossa, enkä edes tiedä tulevatko kuntoon. Siihen päälle sitten monia eri suunnitelmia siitä sun tästä... Kuulostaako kenenkään mielestä hyvältä?
Kuten aiemminkin sanoin, niin tavallisilla pelaajilla on suuria vaikeuksia ymmärtää millaisessa tilassa pelin pitäisi eri kehitysvaiheissa olla. SC on harvinaisen bugiton ja pelattava, kun vertaa siihen millaisia bugikasoja suurin osa AAA-peleistä on kehityksen aikana.

Edelleen kun tuosta 12 vuodesta puhuu, niin olisi hyvä yrittää pitää mukana ne faktat, että CIG on ollut AAA-luokan pelistudio kokonsa ja resurssiensa puolesta vasta noin 5-8 vuoden ajan - riippuen millä tavalla tuon laskee. Samalla sen on pitänyt kehittää pelimoottoria isolla kädellä, koska mikään olemassaoleva pelimoottori ei ole tarjonnut tarvittavia ominaisuuksia.

Tällä hetkellä vaikuttaa siltä, että kokoluokaltaan pienempi peli GTA6 on ollut realistisesti katsottuna kehityksessä useita vuosia pidempään, sekä sillä on ollut alusta asti henkilökunta ja resurssit parhaalla mahdollisella tasolla. Tuo on oikeasti hyvä vertailukohta SC:n kanssa. GTA6:a on kehitetty isommalla rahalla, suuremmalla henkilöstömäärällä ja faktisesti pidemmän aikaa, mutta sekään ei ole vielä valmis. Voin myös taata, että sekään ei ole tälläkään hetkellä niin hyvässä kunnossa kuin SC:n pelattava osuus on.
 
Viimeksi muokattu:
Kuten aiemminkin sanoin, niin tavallisilla pelaajilla on suuria vaikeuksia ymmärtää millaisessa tilassa pelin pitäisi eri kehitysvaiheissa olla. SC on harvinaisen bugiton ja pelattava, kun vertaa siihen millaisia bugikasoja suurin osa AA- peleistä on kehityksen aikana.
Ja kun muut pelit ei ole tuossa vaiheessa pelattavissa, niin tuo on vain "trust me bro" tason väite.

Tällä hetkellä vaikuttaa siltä, että kokoluokaltaan pienempi peli GTA6 on ollut realistisesti katsottuna kehityksessä useita vuosia pidempään, sekä sillä on ollut alusta asti henkilökunta ja resurssit parhaalla mahdollisella tasolla. Tuo on oikeasti hyvä vertailukohta SC:n kanssa. GTA6:a on kehitetty isommalla rahalla, suuremmalla henkilöstömäärällä ja faktisesti pidemmän aikaa, mutta sekään ei ole vielä valmis. Voin myös taata, että sekään ei ole tälläkään hetkellä niin hyvässä kunnossa kuin SC:n pelattava osuus on.

Newsflash. Esimerkin GTA6. Sen kehitys ei todellakaan alkanut täydellä voimalla. Ensimmäiset vuodet on puhdasta esitytötä, työstetään pienellä porukalla konseptia, skooppia, käsikirjoitusta jne. Nekin muuten joutuvat tekemään pelimoottorikehitystä, kun GTA käyttää talon omaa engineä ja joutuvat ottamaan konsolit huomioon.

Lisäksi väitteesi siitä, että SC on nyt pelattavampi, mitä GTA6, niin GTA6:n pitäisi silti ilmestyä vuosi ennen SQ42:ta pihalle, joka on ollut jo vuoden feature complete. Näyttelijätyöt purkitettuna jne. Niin mitä ne oikein tekee SQ42:lle, kerran se on valmiimpi mitä GTA? Kun se on yksinpelin purkitettuja tehtäviä, niin se on itseasiassa yksinkertaisempi peli, mitä GTA.

Viimeisinä vuosina peliprojekti saa reilusti resursseja ja kovaa kehitystä ja samaan aikaan pelistudio aloittaa seuraavan ison pelin esityön. Muille studioille pelien teko on jatkumoa, jossa on useampi työn alla eri vaihessa. GTA6:n kehityksen esityön alkaessa valtaosa resursseista oli RDR2:ssa. Nyt siellä on siellä on myös RDR3 työn alla, ehkä jotain muutakin.
 
Tällä hetkellä vaikuttaa siltä, että kokoluokaltaan pienempi peli GTA6 on ollut realistisesti katsottuna kehityksessä useita vuosia pidempään, sekä sillä on ollut alusta asti henkilökunta ja resurssit parhaalla mahdollisella tasolla. Tuo on oikeasti hyvä vertailukohta SC:n kanssa. GTA6:a on kehitetty isommalla rahalla, suuremmalla henkilöstömäärällä ja faktisesti pidemmän aikaa, mutta sekään ei ole vielä valmis. Voin myös taata, että sekään ei ole tälläkään hetkellä niin hyvässä kunnossa kuin SC:n pelattava osuus on.
GTA 6 ei ole edelleenkään ollut realistisesti tai mitenkään muuten katsottuna kehityksessä pidempään vaikka kuinka väität vastaan. SC on ollut kehityksessä pidempään. GTA 6 kehitys alkoi pienellä porukalla 2013-2014 ja isommalla vasta siinä 2018-2019.

Edelleen kun tuosta 12 vuodesta puhuu, niin olisi hyvä yrittää pitää mukana ne faktat, että CIG on ollut AAA-luokan pelistudio kokonsa ja resurssiensa puolesta vasta noin 5-8 vuoden ajan - riippuen millä tavalla tuon laskee. Samalla sen on pitänyt kehittää pelimoottoria isolla kädellä, koska mikään olemassaoleva pelimoottori ei ole tarjonnut tarvittavia ominaisuuksia.
Peli on jokatapauksessa ollut kehityksessä vuodesta 2012. Se että on aloitettu pienellä tai jouduttu tekemään muita juttuja samalla ei sitä poista.
 
Kuten aiemminkin sanoin, niin tavallisilla pelaajilla on suuria vaikeuksia ymmärtää millaisessa tilassa pelin pitäisi eri kehitysvaiheissa olla. SC on harvinaisen bugiton ja pelattava, kun vertaa siihen millaisia bugikasoja suurin osa AAA-peleistä on kehityksen aikana.

Enkä nyt aivan ymmärrä miten tavallisella pelaajalla ei voisi olla ymmärrystä. Itse et ole tavallinen pelaaja ja sinulla on ymmärrystä vai mikä homma? Tottakai peli voi olla buginen kasa sitä itseään, mutta harva on sitä 12 vuoden jälkeen.
 
GTA 6 ei ole edelleenkään ollut realistisesti tai mitenkään muuten katsottuna kehityksessä pidempään vaikka kuinka väität vastaan. SC on ollut kehityksessä pidempään. GTA 6 kehitys alkoi pienellä porukalla 2013-2014 ja isommalla vasta siinä 2018-2019.

Peli on jokatapauksessa ollut kehityksessä vuodesta 2012. Se että on aloitettu pienellä tai jouduttu tekemään muita juttuja samalla ei sitä poista.
Niin ja SC/SQ42 kehitys alkoi hyvin pienellä porukalla 2012 (3-5 hlöä) ja isommalla vasta 2018-2020. Resurssit ovat olleet huomaatavasti Rockstaria jäljessä ja epävarmemmalla pohjalla. Kyllä GTA6:n kehitysaika on vähintään samaa luokkaa, vaikka miten yrität asiaa väännellä.

Jossain määrin peli on ollut kehityksessä vuodesta 2012, mutta väitätkö ihan oikeasti, että ei ole järkevää katsoa mitään muita aiheeseen liittyviä seikkoja, vaan kauhistella vain tuota pitkää kehitysaikaa ottamatta kontekstia huomioon? Jos tämä on se tapa miten haluat asiaa katsoa ja siitä keskustella, niin ehkä en halua enää aiheesta jatkaa. Itsellä ei ole kiinnostusta katsoa asioita noin pintapuolisesti ja kauhistella kaikkea ottamatta mitään muuta huomioon.

Enkä nyt aivan ymmärrä miten tavallisella pelaajalla ei voisi olla ymmärrystä. Itse et ole tavallinen pelaaja ja sinulla on ymmärrystä vai mikä homma? Tottakai peli voi olla buginen kasa sitä itseään, mutta harva on sitä 12 vuoden jälkeen.
Jos ei tavallinen pelaaja ole ollut pelikehityksessä mukana ja päässyt näkemään/testaamaan pelejä keskellä eri kehitysvaiheita, niin miten siitä voisi olla ymmärrystä? Ilman kokemuksia ja omin silmin näkemistä on vaikea ymmärtää mistään asioista mitään.

Pelin kehitysajasta ja koosta riippumatta ne ovat yleensä hirveitä ja toimimattomia bugikasoja vielä siinä kohtaa, kun 90% kehitysajasta on käytetty. Näin se vain menee, mutta tätä eivät pelaajat yleisesti ottaen koskaan pääse näkemään ja kokemaan itse.

Olen pelaajana varsin tavallinen toki, mutta olen myös ollut muutaman pelin kehitysprosesseissa mukana ja päässyt näkemään asioita läheltä. Se on ollut erittäin silmiä avaavaa ja on myös suuri syy sille, että ymmärrän miksi pelinkehitys ottaa paljon aikaa ja miksi Star Citizenin pelattava versio on ajoittain varsin buginen.
 
Aika humoristista verrata jotain raakiletta SC:tä GTA6 tason megaprojektiin jossa varmaan taas jopa yksittäisen eläimen persesilmän toimintaan on panostettu teknisesti enemmän mitä koko SC peliin yhteensä. Puhutaan täysin eri skoopin peleistä teknisellä tasolla.

Tuota vain mietin että toimiiko tämä koko Star Citizen tietynlaisena esirippuna järjestäytyneen rikollisuuden rahanpesutoimille vai mikä homma tässä on takana. Mitään ei saada julkaistua mutta hirveät rahamäärät virtaa "jonnekkin".
 
Aika humoristista verrata jotain raakiletta SC:tä GTA6 tason megaprojektiin jossa varmaan taas jopa yksittäisen eläimen persesilmän toimintaan on panostettu teknisesti enemmän mitä koko SC peliin yhteensä. Puhutaan täysin eri skoopin peleistä teknisellä tasolla.

Tuota vain mietin että toimiiko tämä koko Star Citizen tietynlaisena esirippuna järjestäytyneen rikollisuuden rahanpesutoimille vai mikä homma tässä on takana. Mitään ei saada julkaistua mutta hirveät rahamäärät virtaa "jonnekkin".
Tässä hyvä esimerkki viestistä, missä kirjoittaja ei tiedä yhtään mistä puhuu. Nimenomaan teknisellä tasolla SC on edellä käytännössä kaikkia muita pelejä - mukaan lukien GTA6. Juuri siinä on iso syy sille, että kehitys on kestänyt näin kauan.

Monet asiantuntijat ovat ihastelleet Star Citizenin teknisiä saavutuksia, vaikka ovatkin skeptisiä itse pelin suhteen. Skeptisyys perustuu juuri siihen, että SC pyrkii tekemään niin paljon teknisesti todella haastavia asioita, mitä ei ole missään muissa peleissä tällä tasolla koskaan nähty.

Suosittelisin tutustumaan aiheeseen edes hieman, niin ei tarvitse tuollaisia täysin päättömiä rahanpesujuttuja heitellä ilmoille.
 
Niin ja SC/SQ42 kehitys alkoi hyvin pienellä porukalla 2012 (3-5 hlöä) ja isommalla vasta 2018-2020. Resurssit ovat olleet huomaatavasti Rockstaria jäljessä ja epävarmemmalla pohjalla. Kyllä GTA6:n kehitysaika on vähintään samaa luokkaa, vaikka miten yrität asiaa väännellä.

Jossain määrin peli on ollut kehityksessä vuodesta 2012, mutta väitätkö ihan oikeasti, että ei ole järkevää katsoa mitään muita aiheeseen liittyviä seikkoja, vaan kauhistella vain tuota pitkää kehitysaikaa ottamatta kontekstia huomioon? Jos tämä on se tapa miten haluat asiaa katsoa ja siitä keskustella, niin ehkä en halua enää aiheesta jatkaa. Itsellä ei ole kiinnostusta katsoa asioita noin pintapuolisesti ja kauhistella kaikkea ottamatta mitään muuta huomioon.

On siinä vuoden parin ero vaikka kuinka laskee. Joten ei, ne ei ole samassa luokassa. Siinä ajassa saa jo paljon aikaan. Enkä kyllä ylipäätään lähtis vertailemaan näitä pelejä keskenään. Toinen on saanut pelin lähes julkasukuntoon, toinen.. noh niin.

Sehän riippua täysin miten asiaa haluaa katsoa. Voi joko ihastella kuinka on hemmetin hienoa peli saatu aikaan 12 vuodessa tai nähdä sen kaiken moskan ulkokuoren alla joka ei toimi kunnolla eikä ole läheskään valmista. Tottakai siinä pitää ottaa kaikki sekoilu huomioon, joka vaan lisää ihmettelyä tän projektin kohdalla kuinka amatöörimaisesti asioita on puuhasteltu.
Olen pelaajana varsin tavallinen toki, mutta olen myös ollut muutaman pelin kehitysprosesseissa mukana ja päässyt näkemään asioita läheltä. Se on ollut erittäin silmiä avaavaa ja on myös suuri syy sille, että ymmärrän miksi pelinkehitys ottaa paljon aikaa ja miksi Star Citizenin pelattava versio on ajoittain varsin buginen.
Usko tai älä, niin asioista voi tietää ilman että pitää itseään muita enemmän ymmärtävänä. Pelien kehityksen ja sen vaiheet on loppupeleissä aika hemmetin simppeli asia ymmärtää eikä rakettitiedettä.
 
Usko tai älä, niin asioista voi tietää ilman että pitää itseään muita enemmän ymmärtävänä. Pelien kehityksen ja sen vaiheet on loppupeleissä aika hemmetin simppeli asia ymmärtää eikä rakettitiedettä.
Toivottavasti sisäistät tämän joskus myös itse, koska tunnut pitävän itseäsi paremmin ymmärtävänä kaiken suhteen, vaikka vaikuttaa hyvin selvältä, että et ole edes tutustunut asioihin kunnolla.

Tämä tästä, ei tämä keskustelu etene, kuten oli ennustettavissa heti alusta alkaen.
 
Heitetään nyt kanssa muutamia ammattilaisnäkemyksiä. Ensimmäisen kerran näköjään rahaa laittanut Marraskuussa 2013.

Erona lähes kaikkiin muihin peleihin ja softaprojekteihin on se että rahaa tulee jatkuvasti lisää, joten ei ole tarvetta kiirehtiä julkaisun suhteen.

Se on sitten jokaisen oma mielipide hyväksyykö jatkuvan viivästymisen. Itsellä ei ole asian suhteen kiirettä ja arvostan mieluummin että tehdään sitten viimeisen päälle jumaltuote, kun tällainen poikkeuksellinen tilaisuus on. Riskinsä siinä toki on.

En myöskään koe että tämä olisi jotenkin poikkeuksellisen hitaasti edennyt.
  • Organisaatio ja työmallit täytynyt rakentaa tyhjästä ja uudistaa matkan varrella moneen kertaan kasvun myötä
  • Kun budjetti ei ole ollut alussa tiedossa on ratkaisutkin ollut sen mukaisia -> Asioita jouduttu tekemään moneen kertaan uudestaan ja työtä mennyt hukkaan
  • Kun projekti paisuu kompleksisuus ja työmäärä kasvaa exponentiaalisesti eikä lineaarisesti
  • Pelin skaala on vaatinut paljon tutkimustyötä ja taustajärjestelmien kehitystä sen sijaan että olisi käytetty valmiita pelimoottorin ominaisuuksia.
  • Aluksia sun muuta tauhkaa jouduttu puskemaan ulos että rahavirrat ei ehdy, mikä osaltaan vaikeuttanut kehitystä.
  • Toki myös ihan selkeitä virheitäkin on tehty johtamisessa, ihmisiä hekin kuitenkin on.

Monet kerrat itselläkin ollut usko koetuksella, mutta tänä vuonna mielestäni on menty paljon eteenpäin ja selvästi näkee että isojen ominaisuuksien kuten server meshingin kanssa aletaan olla hyvällä mallilla niin näkyvää kehitystä alkaa tulemaan enemmän.

Itselläkin elämäntilanne muuttunut matkan varrella, eikä juurikaan ole enää aikaa pelata. En silti kadu tähän rahojen laittamista. Olen oppinut paljon kehitystä seuratessa ja kokenut monia hienoja hetkiä Alphan kanssa. SQ42 gameplay videonkin pariin kertaan katsonut ja oli huikeaa viihdettä jo ihan videonakin. :)
 
Toivottavasti sisäistät tämän joskus myös itse, koska tunnut pitävän itseäsi paremmin ymmärtävänä kaiken suhteen, vaikka vaikuttaa hyvin selvältä, että et ole edes tutustunut asioihin kunnolla.

Tämä tästä, ei tämä keskustelu etene, kuten oli ennustettavissa heti alusta alkaen.
Enpä ole kertaakaan tuonut ilmi, että olisin muita paremmin tietävä. Tottakai vaikuttaa etten ole tutustunut kunnolla, koska olen eri mieltä. Vaikka tosin olenkin peliä useammankin free flyn osuessa kohdalle kokeilut. Se olkoon mielipiteesi. Se että korjaan vuosilukuja esim. kehitysajoista on vain faktan korjaamista, sillä ei ole mitään tekemistä paremmuuden suhteen.

Mutta oikeassa olet, ei etene niin jätetään tähän.
 
Jaahas, yöllä aukesi näköjään jo Wave 4…
Eiköhän tuo 4.0 liveen tullaan puskemaan ennen Joulua.
Juu pahoin pelkään että puskevat sen keskeneräisenä ulos Jouluksi.

4.0 PTU Wave 4 eli KAIKILLE AVOIN


 
Viimeksi muokattu:
Eipä näitä PTUta enää ole jaksanu vuosiin testailla, kun ei ne liveversiotkaan juuri stabiiliudellaan revittele.
 
Luminalia kalenterin eka luukku auki.

Varsinkin vain peruspaketin omistavien kannattaa aukoa nuo Luminalia luukut kun niistä voi saada saa aseita yms hyödyllistä
joka helpottaa pelin aloittamista 4.0 julkaisun jälkeen (julkaisussa nollataan rahat ja välineet (kuten pelin sisällä ostetut aseet, armorit ja alukset)).


1734022078133.png
 
Siis alusten varustus/viritykset nollautuu vai alukset menettää kokonaan? Maksettujen alusten suhteen ei olisi kovin mukava juttu.
 
Siis alusten varustus/viritykset nollautuu vai alukset menettää kokonaan? Maksettujen alusten suhteen ei olisi kovin mukava juttu.
4.0 tuo täyden wipen, eli kaikki mitä olet pelin sisällä ostanut / kerryttänyt reputationia nollaantuu.
Ekonomia muuttuu tuossa patchissa niin nyt päästään aloittamaan puhtaalta pöydältä ja saadaan kaikki vanha roska inventoreista pois.
Rahalla ostetut alukset ja muut accountilla olevat tavarat pysyvät tottakai.

Tästä tulikin mieleen...
Jos joltain uupuu vielä golden ticket (osto-oikeus F8C alukseen) niin allekirjottaneelta niitä pitäisi löytyä vielä muutama. Käytännössä tarkoittaa sitä että kun tuo alus tulee taas joidenkin tapahtumien yhteydessä myyntiin niin sen saa ostaa, muuten alusta ei saa omaksi.
Tämä on account bound ominaisuus mikä tulee lipun lunastettua pysymään accountilla, mutta liput tulevat häviämään wipessä.
Pistäkää vaikka viestiä jos tällaisen haluat niin voidaan tässä ennen patchia joku ilta poiketa New Babbagessa niin annan lipun.
 
Mulla ei tapahdu mitään kun klikkaa kalenterin ykköstä. Väri vain vaihtuu.
Pitää olla kirjautuneena sivulle (jos sinulla ei ole vielä tiliå muista pyytää refferal koodi joltakin (esim. minulta) ennen kuin teet tili koska se koodi on käytettävä tiliä tehdessä (refferal antaa 5000uec pelirahaa joka on peliä aloittaessa merkittävä summa).

Kokeile päivittää (ladata uudelleen) se sivu (tuo auttoi minulla).

--------------------------------------------------------------------------------------------

Siis alusten varustus/viritykset nollautuu vai alukset menettää kokonaan? Maksettujen alusten suhteen ei olisi kovin mukava juttu.

The_Amok vastasi jo mutta täsmennetään vielä kerran kun tämä on aika tärkeä.

Kaikki pelin sisällä pelirahallla ostetut alukset menettää 4.0 Liveen tullessa.

Kaikki pelin ulkopuolella oikealla RL rahalla ostetut alukset säilyy.

Myös kaikki muu oikealla RL rahalla ostettu säilyy (oli se ostettusuoraan tai saatu subcriberinä).

Sitten vielä kaikki subcriber ja oikealla RL rahalla ostettu tavara (aseet, armorit, yms) jonka on menettänyt pelatessaan palautuu tilille 4.0 wipen yhteydessä.

Kaikki pelin sisällä ostetut aluksen komponentit häviää ja oikealla RL rahalla ostettuihin aluksiin palautuu niiden alkuperäiset komponentit.
 
Viimeksi muokattu:
Intrepidistä on nyt (vai aina?) aloitustarjous elinikäisellä vakuutuksella. Siitä on vaikea löytää mielipiteitä miten se vertautuu Cutteriin jota enemmistö kehuu ja on myös aloitustarjouksena 2v vakuutuksella? Todennäköisesti pelailen tuota pidempään kuin 2v.
 
Viimeksi muokattu:
Intrepid on uusi vasta julkaistu alus siksi siinä on väliaikaisesti mukana LTI vakuutus, eikä tuota LTI vakuutusta tule sille toista kertaa.

Ihmiset inhoaa Intrepidin ulkonäköä ja siksi siitä on vähän videoita liikeellä.

Myös Cutterin 2 vuoden vakuutus tarjous on väliaikainen se poistuu pian mutta se voi ehkä tulla uudelleen ensivuonna.

Itrepid on suurempi alus ja siten suurempi maali kuin Cuter, Itrepidissä on enempi tulivoimaa kuin Cutterissa.

Itrepidissä on enempi rahtitilaa kuin Cuterissa 8 vs 4 mutta Cutteriin mahtuu s4 rahtikontti (kyljelleen) Inrepidiin ei mahdu
(Cuteriin voi tunkea 8 rahtiyksikköä mutta silloin aluksen ei pääse sisälle eikä sisältä ulos).

Itrepidissä on paremmat elintilat (mielipide kysymys) kuin Cuterissa.


Yksi merkittäväseikka on se että nuo vakuutukset säilyy jos päivittää aluksen isommaksi/kalliimaksi
(mielestäni starter aluksissa LTI:stä ei ole niin merkittävää etua mutta jos aluksen päivittää isomaksi niin siinä isossa aluksessa LTI alkaa olemaan merkitsevämpi etu).


Ship Matrix - Roberts Space Industries

2024-12-15 11.32.35 robertsspaceindustries.com 19f89e45b2c4.png


The Intrepid - Roberts Space Industries

The Cutter - Roberts Space Industries

Compare Ships | FleetYards.net

SC Ships Performances Viewer
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 753
Viestejä
4 545 911
Jäsenet
74 840
Uusin jäsen
jousam

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom