Space, the final frontier... eli Star Trek -ketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu
Bashirin ja Milesin bromance on ollut minusta DS9:n yksi hyvistä puolista.
Katselin Datan pää katoaa historiaan,
ST-TNG_Time%27s_Arrow_Part_1.jpg

en muistanut Riker&Troi reaktiota. Ihan syystä TNG menossa.
 
Star trek Generations

Tuli lauantai illan ratoksi katsottua elokuva 10 vuoden tauon jälkeen.
Tämä oli ensimmäinen trek leffa mikä tuli katsottua teatterissa ja iskee kyllä edelleen. Pari kertaa tuli tippa linssiin. Aivan huippu elokuva ja pistää kaikki nykytrekit nurkaan häpeämään. Tiedän että tämä ei trekkipiireissä se paras elokuva ole, mutta mulle on kyllä todella kova sana.

Visuaalisestikin elokuva on edelleen todella nätti. Hauska nähdä että nämä 90-luvulla tehdyt pienoismalliefektit nättävät edelleen luonollisemmilta mitä nykyajan cgi. Ja Dennis McCarthy on scoren kanssa noussut aivan uudelle tasolle tv-sävellysten jälkeen. Perhanan kivalla fiiliksellä katsottavaa elokuvaa ja Kirkin ja Picardin kohtaaminen on edelleen suoraan sanottuna ihan vitun kova juttu.

Berman ja kumppanit takaisin niin nykytrekin taso lähtisi nousuun.

5/5
 
Muistaako kukaan mikä jakso TNG:ssä on kyseessä jossa Enterprise löysi ihmisten aluksen joka kulki melkein valonnopeutta. Niillä oli ongelma saada sitä kiinni kun kulki niin nopeasti mutta sitten tietysti keksivät siihen jonkin keinon. Kyseessä taisi olla jokin alus joka oli lähetetty matkaan ennen kuin warp-moottorit olivat keksitty.
Muuta en jaksosta oikein muista eikä googlekaan auttanut.
 
Veikkaan että ei ollut TNG.

Luulen että kyseessä saattoi olla eräs SG1 (vai oliko SG Atlantis)-jakso. Ainakin siinä oli tuollainen, aluksen miehistönä oli muistaakseni ne "Ancients".

Edit: siis tämä

On kyllä erittäin vahva muistikuva, että oli TNG mutta muistihan nyt on tunnetusti aika epäluotettava. Pitää vielä koittaa etsiä googlella.
 
Muistaako kukaan mikä jakso TNG:ssä on kyseessä jossa Enterprise löysi ihmisten aluksen joka kulki melkein valonnopeutta. Niillä oli ongelma saada sitä kiinni kun kulki niin nopeasti mutta sitten tietysti keksivät siihen jonkin keinon. Kyseessä taisi olla jokin alus joka oli lähetetty matkaan ennen kuin warp-moottorit olivat keksitty.
Muuta en jaksosta oikein muista eikä googlekaan auttanut.

Eikö warp 1 ole valonnopeus? Ja Enterprise kulkee parhaimmillaan warp 9. Muistaakseni warp 10 mahdoton, koska se vaatii liikaa energiaa.. Ja oliko se niin, että warp 10 on käytännössä kaikkialla yhtä aikaa?
Joissakin jaksoissahan tuo warp 9 rikottiin, mutta pääsääntöisesti ei.


Haettavaan jaksoon en ota kantaa.
 
Eikö warp 1 ole valonnopeus? Ja Enterprise kulkee parhaimmillaan warp 9. Muistaakseni warp 10 mahdoton, koska se vaatii liikaa energiaa.. Ja oliko se niin, että warp 10 on käytännössä kaikkialla yhtä aikaa?
Joissakin jaksoissahan tuo warp 9 rikottiin, mutta pääsääntöisesti ei.


Haettavaan jaksoon en ota kantaa.
Warp 1 liikutaan valonnopeuteen verrattavaa nopeutta mutta täysin eri asia liikkua warppikuplassa 1c kuin ilman warppia 1c.
Tuossa etsimässäni jaksossa oli otettu juurikin aikadilaatio huomioon mutta tulen hulluksi kun en löydä jaksoa. Katselin vähän aikaa tuota mainittua SG Atlantiksen jaksoa mutta vaikka sama idea niin en usko, että tuo oli mielessäni
 
Muistaako kukaan mikä jakso TNG:ssä on kyseessä jossa Enterprise löysi ihmisten aluksen joka kulki melkein valonnopeutta. Niillä oli ongelma saada sitä kiinni kun kulki niin nopeasti mutta sitten tietysti keksivät siihen jonkin keinon. Kyseessä taisi olla jokin alus joka oli lähetetty matkaan ennen kuin warp-moottorit olivat keksitty.
Muuta en jaksosta oikein muista eikä googlekaan auttanut.

Jos nyt muistelee Star Trekkiä yleisesti, niin DS9:ssä ja Enterprisessä hypittiin paljonkin eri aikakausille, mutta tuollaista jaksoa ei tule niistä mieleen.
Voyagerissa on yksi jakso missä löytävät ihmisiä planeetan pinnalta -
Ainoat mitkä nyt suunnilleen edes sopivat kuvaukseen ovat TNG jakso Neutral Zone ja Stargate Atlantiksen jakso The Return (Part 1)


Stargate Atlantis - The Return (part 1) -


McKay detects strange readings on the Daedalus's sensors. Upon closer examination, McKay finds out that the anomalous contact is
actually an Aurora-class battleship moving close to the speed of light. McKay hypothesizes that the ship is a damaged
Ancient battleship making its way from Atlantis to Earth, but because its hyperdrive is damaged, it is forced to move at near lightspeed.


Star Trek TNG - Neutral Zone -


While Captain Picard (Patrick Stewart) is away at an emergency Federation conference, the Enterprise crew discovers
an ancient space capsule from Earth. Inside they find three humans in cryonic chambers.


Bonuksena voisi mainita Stargate Atlantiksen jakson Aurora -


The Atlantis expedition find an Ancient warship called the Aurora from sensors.
They reach Aurora, and detect a Wraith scout ship—which the Daedalus quickly destroys as it approaches.
They decide to board the Aurora, which is badly damaged, so Sheppard's team has to wear Space suits as they beam onto it.
They discover hundreds of stasis pods, which contain members of the crew.
 
Warp 1 liikutaan valonnopeuteen verrattavaa nopeutta mutta täysin eri asia liikkua warppikuplassa 1c kuin ilman warppia 1c.
Tuossa etsimässäni jaksossa oli otettu juurikin aikadilaatio huomioon mutta tulen hulluksi kun en löydä jaksoa. Katselin vähän aikaa tuota mainittua SG Atlantiksen jaksoa mutta vaikka sama idea niin en usko, että tuo oli mielessäni
Andromedassa oli tuota muistuttava jakso. TNG, DS9, VOY, ENT ei ainakaan tuollaista jaksoa ole.
 
Muistaako kukaan mikä jakso TNG:ssä on kyseessä jossa Enterprise löysi ihmisten aluksen joka kulki melkein valonnopeutta. Niillä oli ongelma saada sitä kiinni kun kulki niin nopeasti mutta sitten tietysti keksivät siihen jonkin keinon. Kyseessä taisi olla jokin alus joka oli lähetetty matkaan ennen kuin warp-moottorit olivat keksitty.
Muuta en jaksosta oikein muista eikä googlekaan auttanut.
Olet sekoittanut ton tng:n jakson ja atlantiksen jakson keskenään?.Tng:ssä löyty se wanha alus ja atlantiksessa se nilkutti kotiin(atlantikseen) alle valon nopeuden koska alus vaurioitunut taistelussa wraithien kanssa.Oliskohan jakso ollut joku tos(the original star trek eli kirk) jakso?.
 
On kyllä erittäin vahva muistikuva, että oli TNG mutta muistihan nyt on tunnetusti aika epäluotettava. Pitää vielä koittaa etsiä googlella.

Kyllä tuo kuulostaa enemmän juuri SG-Atlantiksen jaksoilta.

Star Trek on monissa asioissa hyvä, mutta tähtiportti sarjat oli aina logiikan kannalta parempia. Siellä ei esim. ollut mitään typeriä warp 0-10 asteikkoja tai muita vastaavia älynväläyksiä. Uskallan väittää että vastaavia järjenvastaisia ideoita ei tähtiportista löydy vaan juonet oli mietitty todella syvällisesti.

Myös tähtiportit oli selvästi suunniteltu vanhemmalle ikäryhmälle ja Star Trek nuorisolle.

Tämä näin molempien sarjojen fanin vertailevaa analyysiä.
 
Star Trek on monissa asioissa hyvä, mutta tähtiportti sarjat oli aina logiikan kannalta parempia. Siellä ei esim. ollut mitään typeriä warp 0-10 asteikkoja tai muita vastaavia älynväläyksiä. Uskallan väittää että vastaavia järjenvastaisia ideoita ei tähtiportista löydy vaan juonet oli mietitty todella syvällisesti.

Myös tähtiportit oli selvästi suunniteltu vanhemmalle ikäryhmälle ja Star Trek nuorisolle.

Tämä näin molempien sarjojen fanin vertailevaa analyysiä.

Kyllä Stargatessa oli touhu paljon epäloogisempaa, kuin Star Trekisssä. Stargatessa alusten nopeuksisa ei ollut mitään tolkkua. Asgårdien aluksethan vaihtoi kulki ihan silmänräpäyksessä minne tahansa, jos oli kiire. Tuota moottoripäivitystä eivät vissiin missään vaiheessa maan asukeille antaneet.

Star Trekissä sentään oli jonkinlaista mittaria nopeuksille tehty, mutta ne maksimit olisi pitänyt jättää määrittelemättä. Borgeillahan oli Voyagerissa se joku oma poimuajo, mikä meni paljon lujempaa, kuin mikään muu.
 
Kyllä Stargatessa oli touhu paljon epäloogisempaa, kuin Star Trekisssä. Stargatessa alusten nopeuksisa ei ollut mitään tolkkua. Asgårdien aluksethan vaihtoi kulki ihan silmänräpäyksessä minne tahansa, jos oli kiire. Tuota moottoripäivitystä eivät vissiin missään vaiheessa maan asukeille antaneet.

Star Trekissä sentään oli jonkinlaista mittaria nopeuksille tehty, mutta ne maksimit olisi pitänyt jättää määrittelemättä. Borgeillahan oli Voyagerissa se joku oma poimuajo, mikä meni paljon lujempaa, kuin mikään muu.

Mainitseppa edes muutama Stargatessa oleva epäloogisuus tai järjettömyys? En usko että löydät.

Årgardin alusten nopeus vaihteli, mutta se voi selittyä eri "matkustustavasta". Olihan Atlantiksessa Interstellar Hyperdrive, Intergalactic Hyperdrive ja Wormhole Drive.

Star Trekissä esimerkiksi jatkuvasti riskeerattiin aluksen koko tuhannen ihmisen henkilöstö jos Picard sai jotain päähänsä.

Picard noudatti sääntöjä vain kun se hänelle itselle sopi ja muulloin kaksinaismoralistisesti moralisoi muita siitä että jos he eivät noudattaneet sääntöjä.


Tähtiportista löytää hyvin vähän epäloogisuuksia tai järjettömyyksiä, jos ollenkaan.
 
Mainitseppa edes muutama Stargatessa oleva epäloogisuus tai järjettömyys? En usko että löydät.

Årgardin alusten nopeus vaihteli, mutta se voi selittyä eri "matkustustavasta". Olihan Atlantiksessa Interstellar Hyperdrive, Intergalactic Hyperdrive ja Wormhole Drive.

Star Trekissä esimerkiksi jatkuvasti riskeerattiin aluksen koko tuhannen ihmisen henkilöstö jos Picard sai jotain päähänsä.

Picard noudatti sääntöjä vain kun se hänelle itselle sopi ja muulloin kaksinaismoralistisesti moralisoi muita siitä että jos he eivät noudattaneet sääntöjä.


Tähtiportista löytää hyvin vähän epäloogisuuksia tai järjettömyyksiä, jos ollenkaan.

Täytyisi sarja katsella läpi uudestaan, että tulisi mieleen. Kyllähän niitä riittää universaalista englannista alkaen, mutta sitten jaffoilla oli kuitenkin joku oma komentokieli. Väestö useimmilla planettoilla hyvinkin monikulttuurista ja planeetan asukit ilmeisesti aina portin välittömässä läheisyydessä, eikä paljon kauempaa vittsitty tutkia.

Vaikka Enterprisessä olikin siviilejä matkassa, niin kaikilla on lähtiessä ollut tiedossa mahdolliset vaarat. Picard tuota jossain jaksossa pohtikin, ja piti sitä virheenä. Pakkohan se on aluksen vaaroja päin rynnätä, kun se on niiden duuni, ja yleensä ne vaarat löysi Picardin, kuin toisinpäin.

Ei Stargaten puutteet katselunautintoa pilaa, kuten ei Star Trekinkään.
 
Pari järjettömyyttä/virhettä jotka ovat aina jotenkin Star Trekissä häirinneet:

1. "Universal translator". Se kääntää puheen lennosta. Mutta jos seisot ihan toisen vieressä, eikö sen alkuperäisenkin puheen pitäisi silti kuulua?

(toki myönnetään että kuulostaisi todella ärsyttävältä jos olisi realistinen)

2. Liiton lippulaiva joka menee vaarallisimpiin tehtäviin, silti laivaan on ahdettu lapsia, perheitä. Miten tuollainen älyttömyys on tullut edes mieleen sarjaa tehtäessä?

Mitä tulee tuohon poimuajoon, niin käsittääkseni vanhassa Star Trekissä ja uudessa se "kerroin" ei ole sama, eli vanha poimu 8 ei ole sama kuin uusi poimu 8. Vai olenko ymmärtänyt väärin... :hmm:
 
Pari järjettömyyttä/virhettä jotka ovat aina jotenkin Star Trekissä häirinneet:

1. "Universal translator". Se kääntää puheen lennosta. Mutta jos seisot ihan toisen vieressä, eikö sen alkuperäisenkin puheen pitäisi silti kuulua?

(toki myönnetään että kuulostaisi todella ärsyttävältä jos olisi realistinen)

2. Liiton lippulaiva joka menee vaarallisimpiin tehtäviin, silti laivaan on ahdettu lapsia, perheitä. Miten tuollainen älyttömyys on tullut edes mieleen sarjaa tehtäessä?

Mitä tulee tuohon poimuajoon, niin käsittääkseni vanhassa Star Trekissä ja uudessa se "kerroin" ei ole sama, eli vanha poimu 8 ei ole sama kuin uusi poimu 8. Vai olenko ymmärtänyt väärin... :hmm:

Tuohon translaattoriin ei kai sen kummemmin ole paneuduttu, kuin siinä yhdessä DS9 Ferengijaksossa. Kai se joku telpaattinen laite on, joka saa kaikki ymmärtämään toisiaan, kun niilläkin riitti, että yksi saatiin kuntoon? Kuitenkin sitten esim. välillä käytetään esim. Klingoni ilmaisuita.
 
Mitä tulee tuohon poimuajoon, niin käsittääkseni vanhassa Star Trekissä ja uudessa se "kerroin" ei ole sama, eli vanha poimu 8 ei ole sama kuin uusi poimu 8. Vai olenko ymmärtänyt väärin... :hmm:
Joo, TOS:ssa ja TNG:ssa poimukertoimella oli eri laskukaava. Lisäksi TOS:n poimunopeudet vaihtelivat välillä käsikirjoittajasta riippuen. TNG:n kaavasta pidettiin tarkemmin kiinni ja se on käytössä myös myöhemmissä Trekeissä.

Tuolta löytyy kaavat ja nopeudet:
 
Täytyisi sarja katsella läpi uudestaan, että tulisi mieleen. Kyllähän niitä riittää universaalista englannista alkaen, mutta sitten jaffoilla oli kuitenkin joku oma komentokieli. Väestö useimmilla planettoilla hyvinkin monikulttuurista ja planeetan asukit ilmeisesti aina portin välittömässä läheisyydessä, eikä paljon kauempaa vittsitty tutkia.

Vaikka Enterprisessä olikin siviilejä matkassa, niin kaikilla on lähtiessä ollut tiedossa mahdolliset vaarat. Picard tuota jossain jaksossa pohtikin, ja piti sitä virheenä. Pakkohan se on aluksen vaaroja päin rynnätä, kun se on niiden duuni, ja yleensä ne vaarat löysi Picardin, kuin toisinpäin.

Ei Stargaten puutteet katselunautintoa pilaa, kuten ei Star Trekinkään.

Jos universaalia englantia ei lasketa niin en usko että tähtiportti sarjoista löytyy yhtään sen enempää isoa epäloogisuutta. Pikemmiten luultavasti kaikkien aikojen loogisesti tehdyin SciFi sarja.

Star Trekistä tulee mieleen yksi jakso, jossa joku olento eli tuhotulla planeetalla ja loi tyhjästä aluksen joka kävi Picardin Enteprisen kimppuun ja melkein tuhosi Enteprisen ja Picard väen vänkäämällä meni takaisin sinne planeetan läheisyyteen riskeeraten kaikkien tuhansien ihmisten, perheiden ja lasten hengen tuollaisella gamglaamisella että "ei siellä nyt varmaan mitään käy, riskin arvoinen asia vaikka planeetta onkin kuollut"

Puhumattakaan että usein kaikki aluksen tärkeimmät henkilöt piti eri jaksoissa lähettää planeetalle tai minne menivätkään. Varmaan hyvin olisi aluksen matka jatkunut jos olisi joskus käynyt jotain päähenkilöille.

Tuota listaa voisi jatkaa loputtomasti miten Picard oman egonsa takia riskeerasi kaikkien tuhansien aluksella olijoiden hengen jatkuvasti mielen oikkujensa mukaan ja sitten moralisoi muita. Tuskinpa näistä kukaan oli sitoutunut siihen että Picard rikkoo Liiton sääntöjä miten mielii ja riskeeraa kaikki muut siinä samalla.

Picardin ajatusmaailmaa hyvin kuvaakin että: "Säännöt koskee kaikkia muita paitsi minua ja vähät väliä muiden terveydestä jos koen että haluan toimia tavalla X. Muita kuitenkin voin kritisoida loputtomiin sääntöjen rikkomisesta."

Muutaman kerran oli lähellä aloittaa jääräpäisyytensä takia ja sääntöjen noudattamatta jättämisen takia sodankin joka olisi voinut miljoonien kohtuloksi koitua.


Monesti täällä sanotaan että Klingonit eivät olisi ikinä warp tasolle päässeetkään, mutta totuus on että jos kaikki olisivat toimineet kuten Picard "että teen mitä huvittaa välittämättä aluksella olevien hengestä, muiden pitää noudattaa sääntöjä yms." niin liitto olisi tuhonnut itsensä jo miljoona kertaa eikä koskaan olisi kovin pitkään pystyssä ollutkaan. Voin vain kuvitella millainen laivasto on sellainen että kaikki tekevät mitä sattuu huvittamaan. Picardi olisi varmaan monta sataa kertaa pitänyt pidättää sarjan aikana jos oikeasti liiton lakeja ja sääntöjä olisi noudatettu.


Tähtiporteissa tämmöisiin naurettaviin ristiriitaisuuksiin ei törmännyt.
 
Star Trekistä tulee mieleen yksi jakso, jossa joku olento eli tuhotulla planeetalla ja loi tyhjästä aluksen joka kävi Picardin Enteprisen kimppuun ja melkein tuhosi Enteprisen ja Picard väen vänkäämällä meni takaisin sinne planeetan läheisyyteen riskeeraten kaikkien tuhansien ihmisten, perheiden ja lasten hengen tuollaisella gamglaamisella että "ei siellä nyt varmaan mitään käy, riskin arvoinen asia vaikka planeetta onkin kuollut"

Puhumattakaan että usein kaikki aluksen tärkeimmät henkilöt piti eri jaksoissa lähettää planeetalle tai minne menivätkään. Varmaan hyvin olisi aluksen matka jatkunut jos olisi joskus käynyt jotain päähenkilöille.

Tuota listaa voisi jatkaa loputtomasti miten Picard oman egonsa takia riskeerasi kaikkien tuhansien aluksella olijoiden hengen jatkuvasti mielen oikkujensa mukaan ja sitten moralisoi muita. Tuskinpa näistä kukaan oli sitoutunut siihen että Picard rikkoo Liiton sääntöjä miten mielii ja riskeeraa kaikki muut siinä samalla.

Picardin ajatusmaailmaa hyvin kuvaakin että: "Säännöt koskee kaikkia muita paitsi minua ja vähät väliä muiden terveydestä jos koen että haluan toimia tavalla X. Muita kuitenkin voin kritisoida loputtomiin sääntöjen rikkomisesta."

Muutaman kerran oli lähellä aloittaa jääräpäisyytensä takia ja sääntöjen noudattamatta jättämisen takia sodankin joka olisi voinut miljoonien kohtuloksi koitua.


Monesti täällä sanotaan että Klingonit eivät olisi ikinä warp tasolle päässeetkään, mutta totuus on että jos kaikki olisivat toimineet kuten Picard "että teen mitä huvittaa välittämättä aluksella olevien hengestä, muiden pitää noudattaa sääntöjä yms." niin liitto olisi tuhonnut itsensä jo miljoona kertaa eikä koskaan olisi kovin pitkään pystyssä ollutkaan. Voin vain kuvitella millainen laivasto on sellainen että kaikki tekevät mitä sattuu huvittamaan. Picardi olisi varmaan monta sataa kertaa pitänyt pidättää sarjan aikana jos oikeasti liiton lakeja ja sääntöjä olisi noudatettu.

Eipä niitä lapsia, nyt joka kriisin kohdalla voi pelastussukkuloihinkaan laittaa. Se on elämää tähtilaivastossa. Ei se nikään taistelualus ollut, vaikka turhan usein taisteluihin päätyikin. Ei Picard liiton sääntöjä rikkonut, kuin pitkällisten pohdintojen jälkeen ja pakon edessä.

Nyt tiedän kenelle tuo uusi Picard sarja oli tehty. Katsotaan näköjään Star Trekkiä aivan erilaisilla laseilla.
 
Eipä niitä lapsia, nyt joka kriisin kohdalla voi pelastussukkuloihinkaan laittaa. Se on elämää tähtilaivastossa. Ei se nikään taistelualus ollut, vaikka turhan usein taisteluihin päätyikin. Ei Picard liiton sääntöjä rikkonut, kuin pitkällisten pohdintojen jälkeen ja pakon edessä.

Nyt tiedän kenelle tuo uusi Picard sarja oli tehty. Katsotaan näköjään Star Trekkiä aivan erilaisilla laseilla.

Voi et usko miten nautin tuosta uudesta sarjasta kun Picardin ylimieliselle käytökselle antoi läksytyksen se nais aminaari. Semmoisen läksytyksen se olisi tarvinnut jo TNG:ssä. Picard nöyrtyi sarjassa paljon ja alkoi oppia että hänenkin on sääntöjä noudatettava.

Kyllä se Picard TNG:ssä välillä niitä sääntöjä rikkoi myös ihan pikaistuessaankin, tunnepuuskassa.

Kerran TNG:ssa se meinasi myös laukaista täysmittaisen sodan Romulaneja vastaan tunnepuuskassa välittämättä liiton edusta.

Eikö noita Picardin kaikkia riskien ottoa TNG:ssä voi mitenkään perustella kun ottaa huomioon lapset ja perheet aluksessa.
 
Viimeksi muokattu:
Picard ylimielinen? Omasta mielestäni ylimielinen ei kuvaa ollenkaan Picardia. Aluksen kapteenina pitää tehdä päätöksiä ja olla tylykin alaisia kohtaan, mutta osaatko laittaa jotain tarkempaa viitettä missä Picard on toiminut ylimielisesti?

Listaa voisi jatkaa loputtomasti, mutta laitetaan nyt muutama kohta vaikka uusimmasta Picardista:

1) Federation uhkasi hajota (iso osa jäsenistä erota) jos Romulanien (liiton pitkäaikaisin vihollinen) auttamista oltaisiin jatkettu sen android skandaalin jälkeen. Picardin ratkaisu oli tähän että hän meni kiristämään liiton neuvostoa, että joko auttamista jatketaan tai hän eroaa. Hän oli valmis vaikka hajoittamaan koko liiton, jotta liiton pitkäaikaisinta vihollista oltaisiin saatettu autettua. Laittoi viholliset omien edelle ja kaikkien liiton jäsenien. Ilman liittoa nämä jäsenet olisivat olleet hyvin heikossa asemassa ja vaikka Klingonit olisivat yksitellen voineet käydä korjaamassa talteen.

2) Meni Starfleetin johtajalta Kirsten Clancyltä pyytämään liiton alusta omaan käyttöönsä, vaikka ei Starfleettiin enää ollut pitkään aikaan kuulunut. Ja tässä kohtaa sai oikein kunnon läksytyksen mitä oli pitkään jo ansainnutkin.

TNG:stä voisi kertoa lukemattomia tarinoita, mutta eiköhän tuossa ollut jo pari esimerkkiä.

Tarviiko jatkaa listaa?
 
Listaa voisi jatkaa loputtomasti, mutta laitetaan nyt muutama kohta vaikka uusimmasta Picardista:

1) Federation uhkasi hajota (iso osa jäsenistä erota) jos Romulanien (liiton pitkäaikaisin vihollinen) auttamista oltaisiin jatkettu sen android skandaalin jälkeen. Picardin ratkaisu oli tähän että hän meni kiristämään liiton neuvostoa, että joko auttamista jatketaan tai hän eroaa. Hän oli valmis vaikka hajoittamaan koko liiton, jotta liiton pitkäaikaisinta vihollista oltaisiin saatettu autettua. Laittoi viholliset omien edelle ja kaikkien liiton jäsenien. Ilman liittoa nämä jäsenet olisivat olleet hyvin heikossa asemassa ja vaikka Klingonit olisivat yksitellen voineet käydä korjaamassa talteen.

2) Meni Starfleetin johtajalta Kirsten Clancyltä pyytämään liiton alusta omaan käyttöönsä, vaikka ei Starfleettiin enää ollut pitkään aikaan kuulunut. Ja tässä kohtaa sai oikein kunnon läksytyksen mitä oli pitkään jo ansainnutkin.

TNG:stä voisi kertoa lukemattomia tarinoita, mutta eiköhän tuossa ollut jo pari esimerkkiä.

Tarviiko jatkaa listaa?
Tässä nyt varmaan haettiin TNG:n Picardin ylimielisyyttä. Jotkut eivät laske Picard sarjaa Star Trekiksi ollenkaan.
Minä en ole vielä sitä katsonut, pitää se katsoa kun ehtii :)
 
Listaa voisi jatkaa loputtomasti, mutta laitetaan nyt muutama kohta vaikka uusimmasta Picardista:

TNG:stä voisi kertoa lukemattomia tarinoita, mutta eiköhän tuossa ollut jo pari esimerkkiä.

Tarviiko jatkaa listaa?

En ole vielä ehtinyt katsomaan tuota Picardia, mutta lukemani perusteella se nyt ei ole sitä "puhtainta" Star Trekiä ja hahmoja ja heidän luonteitaan on muutettu. Itse pohjaan näkemykseni siis TNG:n tapahtumiin ja niissä en koe Picardin hahmoa ylimieliseksi.

Oikeastaan ainoa jakso missä Picard on ylimielinen, on se jakso missä Picard "kuolee" ja Q vie hänet menneisyyteen muuttamaan tapojaan. Mutta siinäkin ylimielisyys on nuoren Picardin ominaisuus, josta kapteeni on kasvanut jo ajat sitten ohi. Yksi hyvä syy tuohon kasvuun oli nausicaanin veitsi rinnassa.

Laita esimerkkejä TNG:stä, jos siinäkin niitä on lukematon määrä.

edit.

Ja sen verran on pakko palata tuohon sinun alkuperäiseen viestiin, että Star Trekeissähän hyvin vahvasti aina toimittiin ohjeiden mukaan. Ei vain rymistelty aivottomasti ja ammuttu kaikkea tai Mary Sue hoitaa hommat. Sääntöjä on varmasti rikottu, jopa päädirektiiviä, mutta sarjan idea oli aivan toinen.
 
Aloitin katsomaan Star Trek: Next Generation -sarjan ensimmäistä tuotantokautta ja tässä muutamia huomioita. Paperimassakivilavasteet studiovalaistuksessa eivät oikein vakuuta, mutta hei ei ole sama planeetta kuin viime jaksossa, koska nyt tausta on punainen ja nyt se onkin sininen ja nyt vihreä! Vau, todella siistiä! Emmekä voi liikuttaa kameraa yhtään, koska lavasteet ovat noin kolme metriä leveät!
Ferengijaksossa on vähän yritystä, siinä sentään kamera vähän liikkuu ja taivaalla pilvet liikkuvat uhkaavasti, mikä näyttää ihan hyvältä! Tosin sen jakson pilaavat sitten niiden otusten nolot salama-anamaatiota tuottavat sähköruoskat, joita ei olisi kelpuutettu ala-asteen animaatioprojetiin 80 -luvulla edes.

Ja monet jaksot vaikuttavat jonkun hyvin älykkään simpanssin käsikirjoittamilta. Esim. planeetta, jonka kaikki asukkaat ovat neekereitä vain ja he kaappaavat valkoihoisia naisia vaimoikseen. Ei sitten kellään tullut v. 1987 mieleen, että tuo ei ehkä ole ihan poliittisesti korrektein tapa kuvata tummaihoisia henkilöitä sarjassa. Ja jakson lopun kamppailu Tasha Yarin ja päällikön vaimon välillä jossain jumppasalin puolapuilla on koreografialtaan niin surkea, että tekisi mieli kaivaa silmät päästä melkein!

Entäpä tällainen idea; Wesley Crusher kaatuu yhdellä planeetalla muutaman kukkaistutuksen päälle ja saa siitä kuolemantuomion. Mainitsinko muuten jo, että planeetan asukkaiden erikoinen piirre on se, että he juoksevat joka paikkaan, kun he liikkuvat? Sentään vähän silmänruokaa on jaksossa, kun planeetan ihmiset ovat kauniita ja vähäpukeisia. Ai niin, koska tämä planeetta on kuvattu ulkona maapallolla eikä kolmen markan paperimassalavasteissa studiossa, niin nyt kamerakin liikkuu ympäri tätä niin eksoottista planeettaa ja valaistuskin näyttää luonnolliselta!

Ekan tuotantokauden päättävä Conspirancy on hauska hieman kauhuteemainen jakso, mutta ihmettelen suuresti, miten näin surkeaa stop motion - animaatiota on kelpuutettu jaksoon. Varsinkin loppupuolella, kun sen otus kiipeää tyypin suuhun, niin mikä ihmeen räpellys se oikein on? Näyttää siltä, kun otus olisi unohdettu animoida ja vaan siirtyy noin puolimetriä kerrallaan lähemmäksi äijän suuta. Ja sitten leikataan typerään muovileluun, jota ei ole animoitu ollenkaan, vaan kuvan ulkopuolella joku vain työntää tämän todella halvan näköisen otuksen tyypin suuhun. Haluaisin oikeasti tietää, että onko jonkun ohjelman työryhmän jäsenistä tuo oikeasti näyttänyt ihan ok:lta? Onneksi päänräjähdys hetken päästä saa taas mielen paremmalle tuulelle.

Kaikki alusten lentelyt avaruudessa kyllä näyttävät ainakin hyvältä keskitason kasarilta ja muutamat Star Trek -elokuvista lainatut pätkät mm. avaruusaseman lähestymiset aluksineen oikein hienoilta. Ja monet hahmot kantavat paskoja jaksoja Picard, Data, Riker, Worf ja Geordi La Forge ainakin. Ja tykkään Wesley Crusherin erilaisista villapaidoista, suosikkini on se harmaa, jossa on kolme vaakaraitaa punainen, sininen ja oliko vihreä.

Mutta Tasha Yarin hahmolla ei ole oikeastaan mitään ominaispiirteitä, hänen taustatarinansa on kai, että hän pakenee jotain raiskausjengiä? Hahmo ei vaikuta millään tavalla miltään turvallisuusupseerilta, vaan enemmänkin tulee mieleen koulun keittäjä tai siivooja 80 -luvulla. Ymmärrän, että näyttelijätär halusi pois sarjasta näin surkeasti kirjoitetun hahmon vuoksi. Ja se jakso missä niin tapahtuu, niin kenenkä aivokääpiön idea oli, että on ok tehdä hirviö, joka on maskeerattu mustalla jätesäkillä, joka asuu lammikossa, joka on tehty tulostinmusteesta? No ihan hauska se on silti.

Tällaisia ajatuksia, ihan hyvää viihdettä välillä, mutta varmasti kaikki tämänkin ketjun kommentoijat olisivat käsikirjoittaneet parempia jaksoja tuolloin, kun näitä on väsätty!
 
Viimeksi muokattu:
Aloitin katsomaan Star Trek: Next Generation -sarjan ensimmäistä tuotantokautta ja tässä muutamia huomioita. Paperimassakivilavasteet studiovalaistuksessa eivät oikein vakuuta, mutta hei ei ole sama planeetta kuin viime jaksossa, koska nyt tausta on punainen ja nyt se onkin sininen ja nyt vihreä! Vau, todella siistiä! Emmekä voi liikuttaa kameraa yhtään, koska lavasteet ovat noin kolme metriä leveät!
Ferengijaksossa on vähän yritystä, siinä sentään kamera vähän liikkuu ja taivaalla pilvet liikkuvat uhkaavasti, mikä näyttää ihan hyvältä! Tosin sen jakson pilaavat sitten niiden otusten nolot salama-anamaatiota tuottavat sähköruoskat, joita ei olisi kelpuutettu ala-asteen animaatioprojetiin 80 -luvulla edes.

Ja monet jaksot vaikuttavat jonkun hyvin älykkään simpanssin käsikirjoittamilta. Esim. planeetta, jonka kaikki asukkaat ovat neekereitä vain ja he kaappaavat valkoihoisia naisia vaimoikseen. Ei sitten kellään tullut v. 1987 mieleen, että tuo ei ehkä ole ihan poliittisesti korrektein tapa kuvata tummaihoisia henkilöitä sarjassa. Ja jakson lopun kamppailu Tasha Yarin ja päällikön vaimon välillä jossain jumppasalin puolapuilla on koreografialtaan niin surkea, että tekisi mieli kaivaa silmät päästä melkein!

Entäpä tällainen idea; Wesley Crusher kaatuu yhdellä planeetalla muutaman kukkaistutuksen päälle ja saa siitä kuolemantuomion. Mainitsinko muuten jo, että planeetan asukkaiden erikoinen piirre on se, että he juoksevat joka paikkaan, kun he liikkuvat? Sentään vähän silmänruokaa on jaksossa, kun planeetan ihmiset ovat kauniita ja vähäpukeisia. Ai niin, koska tämä planeetta on kuvattu ulkona maapallolla eikä kolmen markan paperimassalavasteissa studiossa, niin nyt kamerakin liikkuu ympäri tätä niin eksoottista planeettaa ja valaistuskin näyttää luonnolliselta!

Ekan tuotantokauden päättävä Conspirancy on hauska hieman kauhuteemainen jakso, mutta ihmettelen suuresti, miten näin surkeaa stop motion - animaatiota on kelpuutettu jaksoon. Varsinkin loppupuolella, kun sen otus kiipeää tyypin suuhun, niin mikä ihmeen räpellys se oikein on? Näyttää siltä, kun otus olisi unohdettu animoida ja vaan siirtyy noin puolimetriä kerrallaan lähemmäksi äijän suuta. Ja sitten leikataan typerään muovileluun, jota ei ole animoitu ollenkaan, vaan kuvan ulkopuolella joku vain työntää tämän todella halvan näköisen otuksen tyypin suuhun. Haluaisin oikeasti tietää, että onko jonkun ohjelman työryhmän jäsenistä tuo oikeasti näyttänyt ihan ok:lta? Onneksi päänräjähdys hetken päästä saa taas mielen paremmalle tuulelle.

Kaikki alusten lentelyt avaruudessa kyllä näyttävät ainakin hyvältä keskitason kasarilta ja muutamat Star Trek -elokuvista lainatut pätkät mm. avaruusaseman lähestymiset aluksineen oikein hienoilta. Ja monet hahmot kantavat paskoja jaksoja Picard, Data, Riker, Worf ja Geordi La Forge ainakin. Ja tykkään Wesley Crusherin erilaisista villapaidoista, suosikkini on se harmaa, jossa on kolme vaakaraitaa punainen, sininen ja oliko vihreä.

Mutta Tasha Yarin hahmolla ei ole oikeastaan mitään ominaispiirteitä, hänen taustatarinansa on kai, että hän pakenee jotain raiskausjengiä? Hahmo ei vaikuta millään tavalla miltään turvallisuusupseerilta, vaan enemmänkin tulee mieleen koulun keittäjä tai siivooja 80 -luvulla. Ymmärrän, että näyttelijätär halusi pois sarjasta näin surkeasti kirjoitetun hahmon vuoksi. Ja se jakso missä niin tapahtuu, niin kenenkä aivokääpiön idea oli, että on ok tehdä hirviö, joka on maskeerattu mustalla jätesäkillä, joka asuu lammikossa, joka on tehty tulostinmusteesta? No ihan hauska se on silti.

Tällaisia ajatuksia, ihan hyvää viihdettä välillä, mutta varmasti kaikki tämänkin ketjun kommentoijat olisivat käsikirjoittaneet parempia jaksoja tuolloin, kun näitä on väsätty!

Nuo ensimmäisen kauden jaksot taisi olla enimmäkseen tekemättä jääneitä TOS jaksoja, joita sitten vähän muokattiin TNG:lle. Onhan se joka sarjassa ensimmäinen kausi hapuilua enemmän ja vähemmän. Ei tainnut se budjettikaan ensimmäiselle kaudelle kovin kaksinen olla ja oli suuri epäilys, ettei se ihmisiä kiinnosta ja loppuu heti alkuunsa.

Näyttelijät valitti, kuinka epämukavia ne ensimmäisten kausien asut oli päällä pitää ja nyt kun sarjaa katselee uudestaan, niin ei voi olla huomaamatta, kuinka ne niitä asujaan nykii suoraksi jatkuvasti.
 
En ole vielä ehtinyt katsomaan tuota Picardia, mutta lukemani perusteella se nyt ei ole sitä "puhtainta" Star Trekiä ja hahmoja ja heidän luonteitaan on muutettu. Itse pohjaan näkemykseni siis TNG:n tapahtumiin ja niissä en koe Picardin hahmoa ylimieliseksi.

Oikeastaan ainoa jakso missä Picard on ylimielinen, on se jakso missä Picard "kuolee" ja Q vie hänet menneisyyteen muuttamaan tapojaan. Mutta siinäkin ylimielisyys on nuoren Picardin ominaisuus, josta kapteeni on kasvanut jo ajat sitten ohi. Yksi hyvä syy tuohon kasvuun oli nausicaanin veitsi rinnassa.

Laita esimerkkejä TNG:stä, jos siinäkin niitä on lukematon määrä.

edit.

Ja sen verran on pakko palata tuohon sinun alkuperäiseen viestiin, että Star Trekeissähän hyvin vahvasti aina toimittiin ohjeiden mukaan. Ei vain rymistelty aivottomasti ja ammuttu kaikkea tai Mary Sue hoitaa hommat. Sääntöjä on varmasti rikottu, jopa päädirektiiviä, mutta sarjan idea oli aivan toinen.

Itse näkisin että Picard näki päädirektiivin niin että sitä tarvitsee vain kaikkien muiden noudattaa ja hän noudattaa sitä jos se sopii hänen milloinseenkin tilanteeseen.

Ja tuo nuoruuden Picard oli ylimielinen mutta ei niin ylimielinen kuin tulevaisuuden, joka milloin milläkin pikkusyyllä pisti tuhansien ihmisien elämän kuoleman riskiin, sisältäen aluksen perheet ja lapset. Hän ajatteli että saa muidenkin elämästä päättää ja niitä riskeerata, jos hän vaan jotain halusi saavuuttaa.

Myös varsinkin TNG:n ensimmäinen jakso kuvaa hyvin sitä Picardin todellista luonnetta ja suoranaista lapsivihaa joka selittää sen käytöksen miksi hän altisti heidät toistuvasti kuoleman riskiin tempauksillaan.

Tässä nyt varmaan haettiin TNG:n Picardin ylimielisyyttä. Jotkut eivät laske Picard sarjaa Star Trekiksi ollenkaan.
Minä en ole vielä sitä katsonut, pitää se katsoa kun ehtii :)

Omasta mielestä Picard on TNG:n ohella ainoaa oikeaa Star Trekkiä ihan kunnolla. Suosittelen rohkeudella Picardin katsomaan jos TNG:stä pidit. Picard on vaan TNG:tä parempi kun kaikki Star Trekin heikkoudet on siinä poistettu ja lisätty uusia asioita jotka tuovat mielenkiintoa ja syvyyttä Star Trek universumiin.
 
Nuo ensimmäisen kauden jaksot taisi olla enimmäkseen tekemättä jääneitä TOS jaksoja, joita sitten vähän muokattiin TNG:lle.
Itse asiassa ei. Joidenkin jaksojen teemat olivat samoja tai samanlaisia kuin TOS:ssa, mutta muuten TNG:n käsikirjoitukset olivat uusia. The Naked Now taitaa olla ainoa, jota voi sanoa ylijäämäksi TOS:sta (Roddenberryn kirjoittama jatko TOS:n jaksolle The Naked Time).

Sitten oli TOS:n seuraajaksi suunniteltu sarja Star Trek: Phase II, joka sai kirvestä jo suunnitteluvaiheen päätteeksi, kun Paramount keskittyi tekemään Trek-elokuvia. Phase II:n käsikirjoituksista otettiin yksi TNG:n kakkoskaudelle (The Child) ja toinen neloskaudelle (Devil's Due). Molemmat aika kehnoja ja sopivat huonosti TNG:iin.

Onhan se joka sarjassa ensimmäinen kausi hapuilua enemmän ja vähemmän. Ei tainnut se budjettikaan ensimmäiselle kaudelle kovin kaksinen olla ja oli suuri epäilys, ettei se ihmisiä kiinnosta ja loppuu heti alkuunsa.
TNG:n budjetti oli heti alkuun 1,3 miljoonaa dollaria per jakso. Sen ajan tv-sarjojen joukossa se oli aivan kärkipäässä.

Ensimmäisen ja osin toisenkin kauden ongelmana ei ollut raha, vaan Gene Roddenberry ja muut käsikirjoittajat. Roddenberryn visio tulevaisuuden utopiasta oli mm. se, että miehistöllä ei ole henkilöiden välisiä ristiriitoja. Käsikirjoittajat ottivat sen hieman liian tosissaan, jolloin dialogista ja henkilöhahmoista tuli tylsiä ja jäykkiä.

Lisäksi Roddenberry sekaantui melkein kaikkeen ja käytännössä kirjoitti 15 ensimmäistä jaksoa uusiksi. Siksi kakkoskauden loppuun mennessä kaikki editorit, käsikirjoittajat ym. olivat ottaneet loparit, ja jäljelle jäi vain Rick Berman. Mutta sitten homma alkoikin vähitellen toimia.
 
Star Trek: Discovery jatkuu kohta puoliin (16.10.2020) kolmannen kauden jaksoin meikeläisittäin Netflixissä. Saas nähdä onko tapahtunut mitään parannusta sitten kakkos kauden. Ei siitä oikein voi kuin parantaa.

EpisodeUS Air DateNetflix Release Date
Episode 1October 15th, 2020October 16th, 2020
Episode 2October 22ndOctober 23rd
Episode 3October 29thOctober 30th
Episode 4November 5thNovember 6th
Episode 5November 12thNovember 13th
Episode 6November 19thNovember 20th
Episode 7November 26thNovember 27th
Episode 8December 3rdDecember 4th
Episode 9TBDTBD
Episode 10TBDTBD
Episode 11TBDTBD
Episode 12TBDTBD
Episode 13TBDTBD


Oma ST:n läpikäynti on edennyt DS9:n kauden 6 jaksoon 16. Vähän ehkä uupumusta havaittavissa jo. Lisäksi alkuun ajattelin Ferengien olevan se ärsyttävin asia, mutta sarjan edetessä ärsyttävimmäksi hahmoksi on noussut Ben Sisko kaikkine tuhinoineen ja maneereineen. DS9:n jälkeen joko Enterprise tai Voyager. Picardkin odottelee vuoroaan.
 
Viimeksi muokattu:
DS9:n jälkeen joko Enterprise tai Voyager.

Suosittelisin melkein katsomaan ensin Voyagerin, sillä se on samaa aikajatkumoa kuin TNG ja DS9. Enterprise on sitten itsenäinen esiosa näille kaikille sarjoille. Enterprise lienee myös se heikoin oikea Star Trek -sarja. Itse en lue STD:tä tai Picardia mukaan "kaanoniin", mutta tästä ei kannata lähteä vääntämään.
 
Aloitin katsomaan Star Trek: Next Generation -sarjan ensimmäistä tuotantokautta ja tässä muutamia huomioita. Paperimassakivilavasteet studiovalaistuksessa eivät oikein vakuuta, mutta hei ei ole sama planeetta kuin viime jaksossa, koska nyt tausta on punainen ja nyt se onkin sininen ja nyt vihreä! Vau, todella siistiä! Emmekä voi liikuttaa kameraa yhtään, koska lavasteet ovat noin kolme metriä leveät!
Ferengijaksossa on vähän yritystä, siinä sentään kamera vähän liikkuu ja taivaalla pilvet liikkuvat uhkaavasti, mikä näyttää ihan hyvältä! Tosin sen jakson pilaavat sitten niiden otusten nolot salama-anamaatiota tuottavat sähköruoskat, joita ei olisi kelpuutettu ala-asteen animaatioprojetiin 80 -luvulla edes.

Ja monet jaksot vaikuttavat jonkun hyvin älykkään simpanssin käsikirjoittamilta. Esim. planeetta, jonka kaikki asukkaat ovat neekereitä vain ja he kaappaavat valkoihoisia naisia vaimoikseen. Ei sitten kellään tullut v. 1987 mieleen, että tuo ei ehkä ole ihan poliittisesti korrektein tapa kuvata tummaihoisia henkilöitä sarjassa. Ja jakson lopun kamppailu Tasha Yarin ja päällikön vaimon välillä jossain jumppasalin puolapuilla on koreografialtaan niin surkea, että tekisi mieli kaivaa silmät päästä melkein!

Entäpä tällainen idea; Wesley Crusher kaatuu yhdellä planeetalla muutaman kukkaistutuksen päälle ja saa siitä kuolemantuomion. Mainitsinko muuten jo, että planeetan asukkaiden erikoinen piirre on se, että he juoksevat joka paikkaan, kun he liikkuvat? Sentään vähän silmänruokaa on jaksossa, kun planeetan ihmiset ovat kauniita ja vähäpukeisia. Ai niin, koska tämä planeetta on kuvattu ulkona maapallolla eikä kolmen markan paperimassalavasteissa studiossa, niin nyt kamerakin liikkuu ympäri tätä niin eksoottista planeettaa ja valaistuskin näyttää luonnolliselta!

Ekan tuotantokauden päättävä Conspirancy on hauska hieman kauhuteemainen jakso, mutta ihmettelen suuresti, miten näin surkeaa stop motion - animaatiota on kelpuutettu jaksoon. Varsinkin loppupuolella, kun sen otus kiipeää tyypin suuhun, niin mikä ihmeen räpellys se oikein on? Näyttää siltä, kun otus olisi unohdettu animoida ja vaan siirtyy noin puolimetriä kerrallaan lähemmäksi äijän suuta. Ja sitten leikataan typerään muovileluun, jota ei ole animoitu ollenkaan, vaan kuvan ulkopuolella joku vain työntää tämän todella halvan näköisen otuksen tyypin suuhun. Haluaisin oikeasti tietää, että onko jonkun ohjelman työryhmän jäsenistä tuo oikeasti näyttänyt ihan ok:lta? Onneksi päänräjähdys hetken päästä saa taas mielen paremmalle tuulelle.

Kaikki alusten lentelyt avaruudessa kyllä näyttävät ainakin hyvältä keskitason kasarilta ja muutamat Star Trek -elokuvista lainatut pätkät mm. avaruusaseman lähestymiset aluksineen oikein hienoilta. Ja monet hahmot kantavat paskoja jaksoja Picard, Data, Riker, Worf ja Geordi La Forge ainakin. Ja tykkään Wesley Crusherin erilaisista villapaidoista, suosikkini on se harmaa, jossa on kolme vaakaraitaa punainen, sininen ja oliko vihreä.

Mutta Tasha Yarin hahmolla ei ole oikeastaan mitään ominaispiirteitä, hänen taustatarinansa on kai, että hän pakenee jotain raiskausjengiä? Hahmo ei vaikuta millään tavalla miltään turvallisuusupseerilta, vaan enemmänkin tulee mieleen koulun keittäjä tai siivooja 80 -luvulla. Ymmärrän, että näyttelijätär halusi pois sarjasta näin surkeasti kirjoitetun hahmon vuoksi. Ja se jakso missä niin tapahtuu, niin kenenkä aivokääpiön idea oli, että on ok tehdä hirviö, joka on maskeerattu mustalla jätesäkillä, joka asuu lammikossa, joka on tehty tulostinmusteesta? No ihan hauska se on silti.

Tällaisia ajatuksia, ihan hyvää viihdettä välillä, mutta varmasti kaikki tämänkin ketjun kommentoijat olisivat käsikirjoittaneet parempia jaksoja tuolloin, kun näitä on väsätty!
mjooh,hd tuo ikävästi esiin noiden lavasteiden alkeellisuuden(siellä oikeasti käännettään puupalaa joka on naulattu kiinni "ohjainpaneeliin",osa näistä "ohjainpaneeleista" oli kai maalattuja puulevyjä tms.:rofl2: ).Kattokaas TOS HD:na ja naurakaa.Noi ei silloin häirinnyt kun reso oli alhainen ja niitä katsottiin crt:ltä ja sen ajan mustavalko/väritelkkarit oli mitä oli.
 
Itse näkisin että Picard näki päädirektiivin niin että sitä tarvitsee vain kaikkien muiden noudattaa ja hän noudattaa sitä jos se sopii hänen milloinseenkin tilanteeseen.

Lähtökohtaisesti päädirektiiviä noudatettiin orjallisesti, mutta sarjaa varten tarvittiin konflikteja, jotka hoidettiin joskus myös rikkomalla päädirektiiviä. Sarja olisi äärimmäisen tylsä, jos Enterprise kaartaisi aina vain pois. Ja tämän lisäksi päädirektiiviä käsitteleviä jaksoja ei ollut hirveän montaa.

Ja tuo nuoruuden Picard oli ylimielinen mutta ei niin ylimielinen kuin tulevaisuuden, joka milloin milläkin pikkusyyllä pisti tuhansien ihmisien elämän kuoleman riskiin, sisältäen aluksen perheet ja lapset. Hän ajatteli että saa muidenkin elämästä päättää ja niitä riskeerata, jos hän vaan jotain halusi saavuuttaa.

Vallan mukana tulee vastuu. Ja tähtilaivan kapteeni joutuu varmasti uransa aikana monesti tilanteeseen, jossa laivan vieminen turvaan ei ole se paras ratkaisu kokonaiskuvan kannalta. Varmasti kaikki aluksella olevat, poislukien lapset tietenkin, tiedostivat riskin, mutta silti halusivat olla aluksella. Enpä muista jaksoja joissa Picard olisi oman turhamaisuutensa takia riskeerannut alusta. Eli sanoisin, että aluksen riskeeraaminen on ollut pakon sanelemaa, ei toivottua. Osaatko heittää tähän esimerkiksi jotain jaksoa, jossa Picardin henkilökohtaisesta päähänpistosta oltaisiin riskeerattu ns. kaikki?

Myös varsinkin TNG:n ensimmäinen jakso kuvaa hyvin sitä Picardin todellista luonnetta ja suoranaista lapsivihaa joka selittää sen käytöksen miksi hän altisti heidät toistuvasti kuoleman riskiin tempauksillaan.

Picardin hahmo on tunnetusti lapsivastainen ja on aina kokenut olonsa epämukavaksi lasten kanssa. Jakso Disaster (s5e5) on juurikin tuollainen, että Picard joutuu toimimaan lasten kanssa voittaakseen ongelmat. Jakson alussa Picard suhtautuu hyvinkin kielteisesti lasten tapaamiseen, mutta jakson edetessä Picardin suhtautuminen lapsiin pehmenee. Mutta näinhän se on oikeassakin elämässä, eivät kaikki rakasta lapsia.

Eihän näissä ole oikeita vastauksia ja kaikki tulkitsevat hahmoja ja heidän toimiaan oman maailmankatsomuksensa läpi. Joillekin Picard voi näyttäytyä ylimielisenä ja toisille taas ei. Tämän lisäksi kun TNG:tä on tehty yli 100 jaksoa ja käsikirjoittajina on toiminut monet eri henkilöt, niin lopputulos ei ole vain tasan tarkkaan yksi.

Yhdessä jaksossa Picard kieltää ehdottomasti päädirektiivin rikkomisen, mutta seuraavassa jaksossa päädirektiiviä rikotaan kun Data on saanut yhteyden lapseen tulivuoriplaneetalla. Tällaissa jaksoissa saadaan aiheutettua konflikti tilanteisiin, joissa niitä ei oikeastaan ole. Ja tämä on myös se, mikä on puuttunut näistä Enterprisen jälkeisistä Star Trekeistä. Niissä ei pohdita, niissä ei tule seuraamuksia, mutta joku yksittäinen henkilö (Burnham) menee ja räiskii ja lopuksi kaikki lyövät ylävitosia.
 
Lähtökohtaisesti päädirektiiviä noudatettiin orjallisesti, mutta sarjaa varten tarvittiin konflikteja, jotka hoidettiin joskus myös rikkomalla päädirektiiviä. Sarja olisi äärimmäisen tylsä, jos Enterprise kaartaisi aina vain pois. Ja tämän lisäksi päädirektiiviä käsitteleviä jaksoja ei ollut hirveän montaa.



Vallan mukana tulee vastuu. Ja tähtilaivan kapteeni joutuu varmasti uransa aikana monesti tilanteeseen, jossa laivan vieminen turvaan ei ole se paras ratkaisu kokonaiskuvan kannalta. Varmasti kaikki aluksella olevat, poislukien lapset tietenkin, tiedostivat riskin, mutta silti halusivat olla aluksella. Enpä muista jaksoja joissa Picard olisi oman turhamaisuutensa takia riskeerannut alusta. Eli sanoisin, että aluksen riskeeraaminen on ollut pakon sanelemaa, ei toivottua. Osaatko heittää tähän esimerkiksi jotain jaksoa, jossa Picardin henkilökohtaisesta päähänpistosta oltaisiin riskeerattu ns. kaikki?


Vallan mukana tulee vastuu. Ja tähtilaivan kapteeni joutuu varmasti uransa aikana monesti tilanteeseen, jossa laivan vieminen turvaan ei ole se paras ratkaisu kokonaiskuvan kannalta. Varmasti kaikki aluksella olevat, poislukien lapset tietenkin, tiedostivat riskin, mutta silti halusivat olla aluksella. Enpä muista jaksoja joissa Picard olisi oman turhamaisuutensa takia riskeerannut alusta. Eli sanoisin, että aluksen riskeeraaminen on ollut pakon sanelemaa, ei toivottua. Osaatko heittää tähän esimerkiksi jotain jaksoa, jossa Picardin henkilökohtaisesta päähänpistosta oltaisiin riskeerattu ns. kaikki?

Muistatko sen jakson jossa se ihmeolento loi tyhjästä pihan ja talon tuhottuun maailmaan jonka joku rotu oli tuhonnut että pystyi siellä uudelleen luodun vaimonsa kanssa leikkimään.

Silloin tuli se hänen luoma alus (Picard ja muut ei tieneet tästä tässä vaiheessa vaan pelkästään sen että alus oli ylivoimainen) joka melkein tuhos Enteprisen ja Picard käski häipymään, mutta sitten päätti palata parin ihmisen takia jotka eivät edes halunneet heidän apuaan ja riskeerasi kaikki henget aluksella gamblaamalla että mitään ei tapahdu. Kaikki tämä ihan turhan uteliaisuutensa takia. En voi mitenkään hyväksyä Picardin toimintaa tuossa.



Ja tämä on myös se, mikä on puuttunut näistä Enterprisen jälkeisistä Star Trekeistä. Niissä ei pohdita, niissä ei tule seuraamuksia, mutta joku yksittäinen henkilö (Burnham) menee ja räiskii ja lopuksi kaikki lyövät ylävitosia.

Väärin, Star Trek Picardissa on tätä pohdintaa, mutta sen lisäksi on myös järkevää suoraa toimintaa johon Picard on monesti kykemätön, mutta kaikilla muilla hahmoilla ei näitä rajoitteita ole. Star Trek Discovery oli 10 vuotiaille tehty aivoton toimintapläjäys joka ei muistuta mitenkään muita Star Trekkejä.
Picardin hahmo on tunnetusti lapsivastainen ja on aina kokenut olonsa epämukavaksi lasten kanssa. Jakso Disaster (s5e5) on juurikin tuollainen, että Picard joutuu toimimaan lasten kanssa voittaakseen ongelmat. Jakson alussa Picard suhtautuu hyvinkin kielteisesti lasten tapaamiseen, mutta jakson edetessä Picardin suhtautuminen lapsiin pehmenee. Mutta näinhän se on oikeassakin elämässä, eivät kaikki rakasta lapsia.

Eihän näissä ole oikeita vastauksia ja kaikki tulkitsevat hahmoja ja heidän toimiaan oman maailmankatsomuksensa läpi. Joillekin Picard voi näyttäytyä ylimielisenä ja toisille taas ei. Tämän lisäksi kun TNG:tä on tehty yli 100 jaksoa ja käsikirjoittajina on toiminut monet eri henkilöt, niin lopputulos ei ole vain tasan tarkkaan yksi.

Yhdessä jaksossa Picard kieltää ehdottomasti päädirektiivin rikkomisen, mutta seuraavassa jaksossa päädirektiiviä rikotaan kun Data on saanut yhteyden lapseen tulivuoriplaneetalla. Tällaissa jaksoissa saadaan aiheutettua konflikti tilanteisiin, joissa niitä ei oikeastaan ole. Ja tämä on myös se, mikä on puuttunut näistä Enterprisen jälkeisistä Star Trekeistä. Niissä ei pohdita, niissä ei tule seuraamuksia, mutta joku yksittäinen henkilö (Burnham) menee ja räiskii ja lopuksi kaikki lyövät ylävitosia.
 

Lainaukset olivat menneet hieman sekaisin, mutta kyllä muistan tuon jakson. Sen tarkemmin en muista, että kuinka itsekkäästi Picard lähtee planeettaa uudelleen tutkimaan. Pitänee varmasti katsoa jossain vaiheessa uudestaan ja kommentoida.
 
Lainaukset olivat menneet hieman sekaisin, mutta kyllä muistan tuon jakson. Sen tarkemmin en muista, että kuinka itsekkäästi Picard lähtee planeettaa uudelleen tutkimaan. Pitänee varmasti katsoa jossain vaiheessa uudestaan ja kommentoida.


Eikun Netflixistä vaan jakso katsomaan. Siinä jaksossa näet todella hyvin sen mistä puhuin ja Picardin todellisen luonteen ja välinpitämättömyyden muiden turvallisuutta kohtaan kun saa pakkomielteen selvittää jonkun asian fiiliksensä pohjalta
 
No niin, nyt on katsottu ensimmäinen jakso Picardia ja ei tuo nyt ollut pettymys STD:n jälkeen. Oli hauska nähdä Picardia ja Dataa jälleen ja jopa Picardin tietynlainen vanhuuden höperyys sopi hahmolle. Myös tuo twisti, että Data on luonut tyttäret itselleen on mielenkiintoinen twisti.

Mutta sitten voisi sanoa sen verran, että ei tuo varsinaiselta Star Trekiltä tunnu. Mutta tuntuiko välttämättä kaikki TNG:n jaksotkaan, jos niistä olisi riisunut tähtilaivaston univormut pois? Turhan moderniksi tuota on kyllä tehty ja se luo turhaa nopea tahtisuutta, josta STD:kin kärsi. Vielä ei oikein hahmotkaan päässyt ärsyttämään, sillä olihan TNG:ssä, DS9:ssä ja VOY:ssa jos jonkinlaisia hahmoja.

Huomenna seuraavaa jakso ja sitten katsotaan, että mihin suuntaan sarja lähtee liikkumaan.
 
Noniin, nyt on katsottu koko Picard ja muutamalla sanalla sanottuna sarja on parempi kuin STD. Mutta sitten tullaankin siihen, että onko se vielä paljoa? Ei tämä sarja juurikaan Star Trekiä muistuttanut, mutta silti oli mukava nähdä tuttuja hahmoja uudestaan. Varsinkin Rikerin näkeminen lopussa sai hymyilemään. Sarja sisälsi paljon "fan serviceä", mutta se fanien kaipaama silti jäi puuttumaan.

Minulla meni alussa pitkään, että tajusin mistä kaikessa on edes kyse, sillä en muistanut TNG:stä (tai DS9 tai VOY), että romulaanien aurinko olisi mennyt supernovaksi. Mutta tämähän on tosiaan näiden uusien leffojen jatkumoa, joten ei ihme etten muistanut. Ja toisaalta, kyllähän tuo tyylikin on huomattavasti lähempänä uusia elokuvia kuin parhaita Star Trek -sarjoja.

Sarjassa oli paljon epäloogisuuksia ja hölmöyksiä, mutta silti paketti pysyi viihdyttävänä.
Isoimpana epäkohtana oli selvästi se, että miksi 8 (?) androidin sekoaminen Marsissa sai koko Liiton sekoamaan ja kieltämään kaikki androidit laakista. Eihän tuossa ole mitään järkeä. Samaten, miksi tuo hyökkäys Marsissa sai keskeyttämään romulaanien evakuoinnin? Käytettävät alukset olivat jo olemassa ja ainakin sillä kapasiteetilla työtä olisi voinut jatkaa? Myös se ihmetytti loppuun asti, että miksi Dahj (?) ja Soji oli lähetetty pois sieltä kotiplaneetalta? Miksi näissä täytyy aina olla jokin erittäin salainen järjestö, pelkkä Tal Shiar ei riitä, vaan pitää luoda vielä mystisempi Zhat Vash? Ja koko Zhat Vash tuntui hyvin teennäiseltä ja turhalta järjestöltä. Miksi Raffin hahmo oli olemassa? Miksi tässä ei voinut olla jotain meille tuttua hahmoa? Silloin hänen ja JL:n (mitä hittoa JL??!?) suhde olisi ollut helpommin ymmärrettävissä. Ja mikä köyhä Raffi oli? Eikö köyhyys oltu poistettu yhteyskunnasta jo kauan sitten? Miten myös Liiton tärkeisiin rooleihin oli päässyt kaksi vihollista? Tarkoitan tätä "vulkanuslaista" turvallisuuspäällikköä ja romulaani naista, joka oli ihmisen valepuvussa. Miksi koko Freecloud -kuvio oltiin tehty? Todella turha episodi kaiken kaikkiaan. Elnorin olemassa olo oli aivan turhaa ja hahmo oli ärsyttävä. Aikuisen kokoinen lapsininja. Miten Seven of Ninesta oli tullut Fenris Ranger? Eikö Liitolla ollut mitään tarjolla? Ja lopuksi, miten sinne androidien kotiplaneetalle saatiin niin nopeasti valtava tähtilaivasto? Odottelivatko kaikki 200 (?) alusta vain kutsua tehtävään aivan vieressä?

Kyllä tästä kai jäi positiivinen mieli... mutta helposti olisi ollut paljon parannettavaa. Nyt pitää vilkaista, että mitä kaikkea tässäkin ketjussa ollaan aiheesta kirjoiteltu.

Listataan vielä lopuksi miten rankkaan sarjat:

1. TNG
2. DS9
3. VOY
4. TOS
5. ENT
6. Picard (PIC? STP?)
7. STD

edit.
ja lopulta Picardista androidi? Ei, ei ja kerran vielä ei.
 
Viimeksi muokattu:
Noniin, nyt on katsottu koko Picard ja muutamalla sanalla sanottuna sarja on parempi kuin STD. Mutta sitten tullaankin siihen, että onko se vielä paljoa? Ei tämä sarja juurikaan Star Trekiä muistuttanut, mutta silti oli mukava nähdä tuttuja hahmoja uudestaan. Varsinkin Rikerin näkeminen lopussa sai hymyilemään. Sarja sisälsi paljon "fan serviceä", mutta se fanien kaipaama silti jäi puuttumaan.

Minulla meni alussa pitkään, että tajusin mistä kaikessa on edes kyse, sillä en muistanut TNG:stä (tai DS9 tai VOY), että romulaanien aurinko olisi mennyt supernovaksi. Mutta tämähän on tosiaan näiden uusien leffojen jatkumoa, joten ei ihme etten muistanut. Ja toisaalta, kyllähän tuo tyylikin on huomattavasti lähempänä uusia elokuvia kuin parhaita Star Trek -sarjoja.

Sarjassa oli paljon epäloogisuuksia ja hölmöyksiä, mutta silti paketti pysyi viihdyttävänä. Isoimpana epäkohtana oli selvästi se, että miksi 8 (?) androidin sekoaminen Marsissa sai koko Liiton sekoamaan ja kieltämään kaikki androidit laakista. Eihän tuossa ole mitään järkeä. Samaten, miksi tuo hyökkäys Marsissa sai keskeyttämään romulaanien evakuoinnin? Käytettävät alukset olivat jo olemassa ja ainakin sillä kapasiteetilla työtä olisi voinut jatkaa? Myös se ihmetytti loppuun asti, että miksi Dahj (?) ja Soji oli lähetetty pois sieltä kotiplaneetalta? Miksi näissä täytyy aina olla jokin erittäin salainen järjestö, pelkkä Tal Shiar ei riitä, vaan pitää luoda vielä mystisempi Zhat Vash? Ja koko Zhat Vash tuntui hyvin teennäiseltä ja turhalta järjestöltä. Miksi Raffin hahmo oli olemassa? Miksi tässä ei voinut olla jotain meille tuttua hahmoa? Silloin hänen ja JL:n (mitä hittoa JL??!?) suhde olisi ollut helpommin ymmärrettävissä. Ja mikä köyhä Raffi oli? Eikö köyhyys oltu poistettu yhteyskunnasta jo kauan sitten? Miten myös Liiton tärkeisiin rooleihin oli päässyt kaksi vihollista? Tarkoitan tätä "vulkanuslaista" turvallisuuspäällikköä ja romulaani naista, joka oli ihmisen valepuvussa. Miksi koko Freecloud -kuvio oltiin tehty? Todella turha episodi kaiken kaikkiaan. Elnorin olemassa olo oli aivan turhaa ja hahmo oli ärsyttävä. Aikuisen kokoinen lapsininja. Miten Seven of Ninesta oli tullut Fenris Ranger? Eikö Liitolla ollut mitään tarjolla? Ja lopuksi, miten sinne androidien kotiplaneetalle saatiin niin nopeasti valtava tähtilaivasto? Odottelivatko kaikki 200 (?) alusta vain kutsua tehtävään aivan vieressä?

Kyllä tästä kai jäi positiivinen mieli... mutta helposti olisi ollut paljon parannettavaa. Nyt pitää vilkaista, että mitä kaikkea tässäkin ketjussa ollaan aiheesta kirjoiteltu.

Listataan vielä lopuksi miten rankkaan sarjat:

1. TNG
2. DS9
3. VOY
4. TOS
5. ENT
6. Picard (PIC? STP?)
7. STD

edit. ja lopulta Picardista androidi? Ei, ei ja kerran vielä ei.
Siinäpäs tuli spoileri poikineen..
 
Isoimpana epäkohtana oli selvästi se, että miksi 8 (?) androidin sekoaminen Marsissa sai koko Liiton sekoamaan ja kieltämään kaikki androidit laakista. Eihän tuossa ole mitään järkeä. Samaten, miksi tuo hyökkäys Marsissa sai keskeyttämään romulaanien evakuoinnin? Käytettävät alukset olivat jo olemassa ja ainakin sillä kapasiteetilla työtä olisi voinut jatkaa? Myös se ihmetytti loppuun asti, että miksi Dahj (?) ja Soji oli lähetetty pois sieltä kotiplaneetalta? Miksi näissä täytyy aina olla jokin erittäin salainen järjestö, pelkkä Tal Shiar ei riitä, vaan pitää luoda vielä mystisempi Zhat Vash? Ja koko Zhat Vash tuntui hyvin teennäiseltä ja turhalta järjestöltä. Miksi Raffin hahmo oli olemassa? Miksi tässä ei voinut olla jotain meille tuttua hahmoa? Silloin hänen ja JL:n (mitä hittoa JL??!?) suhde olisi ollut helpommin ymmärrettävissä. Ja mikä köyhä Raffi oli? Eikö köyhyys oltu poistettu yhteyskunnasta jo kauan sitten? Miten myös Liiton tärkeisiin rooleihin oli päässyt kaksi vihollista? Tarkoitan tätä "vulkanuslaista" turvallisuuspäällikköä ja romulaani naista, joka oli ihmisen valepuvussa. Miksi koko Freecloud -kuvio oltiin tehty? Todella turha episodi kaiken kaikkiaan. Elnorin olemassa olo oli aivan turhaa ja hahmo oli ärsyttävä. Aikuisen kokoinen lapsininja. Miten Seven of Ninesta oli tullut Fenris Ranger? Eikö Liitolla ollut mitään tarjolla? Ja lopuksi, miten sinne androidien kotiplaneetalle saatiin niin nopeasti valtava tähtilaivasto? Odottelivatko kaikki 200 (?) alusta vain kutsua tehtävään aivan vieressä?
Kannattaa katsoa Red Letter Median Mr. Plinketin arvostelu Picardista, jos haluat vielä laajemman kattauksen noista närää aiheuttaneista ongelmista.
 
Kannattaa katsoa Red Letter Median Mr. Plinketin arvostelu Picardista, jos haluat vielä laajemman kattauksen noista närää aiheuttaneista ongelmista.

Joskus on jotain noita tullut katsottua. Ihan hauskaa materiaalia ja voittaa useimmat "analysoivat" nettivideot.
 
No niin, nyt on katsottu ensimmäinen jakso Picardia ja ei tuo nyt ollut pettymys STD:n jälkeen. Oli hauska nähdä Picardia ja Dataa jälleen ja jopa Picardin tietynlainen vanhuuden höperyys sopi hahmolle. Myös tuo twisti, että Data on luonut tyttäret itselleen on mielenkiintoinen twisti.

Mutta sitten voisi sanoa sen verran, että ei tuo varsinaiselta Star Trekiltä tunnu. Mutta tuntuiko välttämättä kaikki TNG:n jaksotkaan, jos niistä olisi riisunut tähtilaivaston univormut pois? Turhan moderniksi tuota on kyllä tehty ja se luo turhaa nopea tahtisuutta, josta STD:kin kärsi. Vielä ei oikein hahmotkaan päässyt ärsyttämään, sillä olihan TNG:ssä, DS9:ssä ja VOY:ssa jos jonkinlaisia hahmoja.

Huomenna seuraavaa jakso ja sitten katsotaan, että mihin suuntaan sarja lähtee liikkumaan.
Minusta TNG:n ehdottomasti parhaimpia jaksoja olivat holokannella seikkailut kirjallisuuksien syövereissä. Ne herättivät itsessään arvostusta kirjallisuutta kohtaan, vaikka tuskin tulen Shakespearea lukemaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 396
Viestejä
4 489 757
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom