Soundbar

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 212
Tosin eikös tuo Sonos ARC tarjoa myös Atmoksen, joka vain lisäsi kiinnostusta. Tuosta Klipsch RP-6000F, RP-400C, RP-400M, RP-500SA, SPL-150 + Denon X3500H setistä saisi varmasti sen verran että Sonos-setupin oston jälkeen jäisi hieman rahaakin. :hmm:
Tuo -20% tarjous oli niin lyömätön Sonos Arc + Sonos Sub + Sonos One SL x2 paketista (1800€) että oli tilattava koska tarjous loppuu tänään, nyt ois sitten laadukas Klipsch-setti + vahvari myynnissä. :happy:
 
Liittynyt
10.04.2021
Viestejä
21
Kyllä minä ainakin voin lämpimästi suositella, hienot ja laadukkaat vehkeet on. Todennäköisesti yllätyt vaikka onkin vaan ”soundbar”. Sekin kertoo jo paljon, kun vaimo harvemmin kuuntelemalla kuuntelee musiikkia mutta nyt laittoi mulle töihin viestin, et hän on puolipäivää vaan kuunnellut musiikkia….se kertoo jo ainakin jotain mulle
Hieno setuppi sulla! Ymmärsinkö oikein, että otit vain soundbarin ja subbarin? Riitävätkö nämä hyvin ilman takakajareita? Itellä vähän mietityttää, kuinka suuri lisä tulis takakajareista. Ihan optimisti en saisi näitä sijoitettua sohvan sivuille.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 824
Hieno setuppi sulla! Ymmärsinkö oikein, että otit vain soundbarin ja subbarin? Riitävätkö nämä hyvin ilman takakajareita? Itellä vähän mietityttää, kuinka suuri lisä tulis takakajareista. Ihan optimisti en saisi näitä sijoitettua sohvan sivuille.
Onhan siinä eroa kuin yöllä ja päivällä ilman ja takakajareiden kanssa. Mulla oli pari kk ilman ennenkuin laitoin takakajarit.
 
Liittynyt
28.01.2021
Viestejä
134
No siis mulle riittää ilman takakaiuttimia, mutta varmasti monelle ei riitä jos on tottunut niihin. Mielestäni tämä on juuri sitä mitä halusinkin eli toimii yleispätevästi kaikella materiaalilla ja ei tarvitse spotissa kököttää.


QUOTE="Postimiespate, post: 11644736, member: 52860"]
Hieno setuppi sulla! Ymmärsinkö oikein, että otit vain soundbarin ja subbarin? Riitävätkö nämä hyvin ilman takakajareita? Itellä vähän mietityttää, kuinka suuri lisä tulis takakajareista. Ihan optimisti en saisi näitä sijoitettua sohvan sivuille.
[/QUOTE]
 
Liittynyt
03.08.2019
Viestejä
371
Tässä nyt viikonloppuna ehdin enemmän leikkiä tuon Samsungin Q930B:n setin kanssa. Ihan alkaa jo sinuiksi tulemaan äänen kanssa ja olen lämmennyt enemmän ehkä aavistuksen kolkon ensivaikutelman jälkeen.

Ohjelmallisesti en löytänyt miellyttävää basson äänenvoimakkuutta oikein millään, niin iskin ihan surutta subin puhalteluportin kiinni, diy port plugilla (klassisen elegantti vaahtomuovit sukkaan). En uskonut, että siitä mitään hyvää seuraisi. Mutta mitä vielä. Mielestäni se korjasi liki täydellisesti soinnin ja tiukensi basson liian voimakkaan lörpötyksen betonikuutiossani parempaan balanssiin muun kanssa. Keskeisemmällä subbarin sijoittelulla voisi lopputulos olla varmasti olla parempi ilman plugiakin, mutta hellasärön vuoksi on subwoofer täytynyt piilottaa aika ahtaaseen nurkkaan, mikä varmasti osaltaan pahensi tuota liiallista voimakkuuttta. Täytyy vielä jatkaa kokeiluja.

Asia mitä en kyllä ymmärrä alkuunkaan on se, kuinka moni hyvästäkin äänestä ymmärtävä arvostelija tuntuu suosittelevan Samsungin virittelemiä "Surround" tai "Adaptive"-äänitiloja näiden kanssa käytettäväksi. Osaltaan alkupään hajoilua aiheuttikin se, että olin fiksoitunut ajatukseen, että näitä nyt täytyy varmasti sitten käyttää. Vaikka jossain harvinaisessa yhteydessä monikanavaääneksi miksattu stereo tai muu mukautetun ääniprofiilin luonne saattaa olla ihan jännä tai jopa toimiva, niin kyllä pääsääntöisesti kuulostaa omaan korvaan melko ihmeelliseltä ylienergiseltä reverb-kakofonialta kaikki nämä virittelyt. Ja niiden kuuntelu väsyttää nopeasti.

Tietysti osaltaan myös ärsyttää, että Standard-tilassa järjestelmä hyödyntää maksimissaan, 7.1 tai 7.1.4 (Atmos) ääniä ja täysi paketissa luvattu 9.1.4 sointi on saavutettavissa ainoastaan näissä viritetyissä-profiileissa. Toisaalta - onko sillä sitten tuon taivaallista väliä, jos toinen kuulostaa omaan korvaan oikeasti paremmalta.

Mitä tulee takakaiuttimiin. Ensimmäistä kertaa sellaiset nyt omistan ihan kotona asti, ja ovathan ne kyllä ihan mukavasti teatterimaisuutta antava lisämauste, kun viikonloppuna tuli jokunenkin 5.1 sekä Atmos leffa katsottua. Ei mikään totaalinen game-changer itselle, mutta kivat. En stressaisi niiden hankkimisesta tai tarpeellisuudesta kumminkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.11.2018
Viestejä
33
Tuli viikonloppuna tilattua tämä hintaan 697€. Nyt vasta huomasin ku avasin paketin, että tuohan on Gen 1 Beam. Luulin ettei tota Gen 1:stä ees myydä enää, heikosti muista kaupoista ainaki löytyy. Mareksillakin Gen 1:stä ei myydä muutakun tossa setissä, joten oletin et tuokin olis Gen 2 sen tarkemmin katsomatta. Tässä setissä sitten on taas Gen 2 Beami.
 
Liittynyt
17.05.2018
Viestejä
132
Tuli sitten hankittua -20% tarjouksesta Soneksen Arc+sub+surroundit. Vähän ristiriitaiset fiilikset laitteesta ja oikeastaan juuri päinvastaiset mitä odotin. Surroundit ja sub ovat mielestäni hyviä mutta itse Arciin olen pettynyt. Oletin siis, että menisi toisin päin.

"Keskikanava" on jotenkin tukkoinen ja dialogit kuuluvat 1.) erittäin vaimeasti verrattuina muuhun äänimaailmaan ja 2.) puheääni ei ole laadukas jos katsoo vaikkapa ohjelmia, joissa ei juuri muuta olekaan kuin puhetta.

Olen kokeillut mielestäni kaikkea mahdollista puheenparannuksesta Trueplayn uudelleenkalibrointiin ja subbarin paikan vaihtelusta yötilaan mutta dialogia en saa kohdilleen. Tiedän toki, että elokuvat miksataan niin, että puhe jääkin vähän muiden äänien varjoon mutta en usko, että tästä on kyse. Asiasta löytyy paljon keskustelua netistä, esim. täältä Sonos Arc extremely poor dialogue levels VS Music and Action | Sonos Community

Parin päivän testin jälkeen fiilis on, että palautukseen menee mutta yritän vielä säätää.
 
Liittynyt
28.01.2021
Viestejä
134
Mielenkiintoista, koska itse en moista ole kyllä huomannut. Juuri viikonloppuna tuli katsottua esim vain elämää sonoksen kautta ja en kyllä missään vaiheessa tämmöistä ongelmaa huomannut. Voisiko tuossa arc:ssa olla jokin vika? Kannattaa varmaan olla yhteydessä sonokseen tms.



Tuli sitten hankittua -20% tarjouksesta Soneksen Arc+sub+surroundit. Vähän ristiriitaiset fiilikset laitteesta ja oikeastaan juuri päinvastaiset mitä odotin. Surroundit ja sub ovat mielestäni hyviä mutta itse Arciin olen pettynyt. Oletin siis, että menisi toisin päin.

"Keskikanava" on jotenkin tukkoinen ja dialogit kuuluvat 1.) erittäin vaimeasti verrattuina muuhun äänimaailmaan ja 2.) puheääni ei ole laadukas jos katsoo vaikkapa ohjelmia, joissa ei juuri muuta olekaan kuin puhetta.

Olen kokeillut mielestäni kaikkea mahdollista puheenparannuksesta Trueplayn uudelleenkalibrointiin ja subbarin paikan vaihtelusta yötilaan mutta dialogia en saa kohdilleen. Tiedän toki, että elokuvat miksataan niin, että puhe jääkin vähän muiden äänien varjoon mutta en usko, että tästä on kyse. Asiasta löytyy paljon keskustelua netistä, esim. täältä Sonos Arc extremely poor dialogue levels VS Music and Action | Sonos Community

Parin päivän testin jälkeen fiilis on, että palautukseen menee mutta yritän vielä säätää.
 
Liittynyt
03.08.2019
Viestejä
371
Samsungin järjestelmissä on kyllä se todella hyvä, että halutun kanavan, kuten keskikanavan äänenvoimakkuutta voi nostaa irrallaan kaikesta muusta. Tämä ollut jopa vaimonkin kiittelemä ominaisuus. Puheen saa tuotua merkittävästi kaiken muun eteen korostetun kirkkaana ja irrallisena niin halutessaan. Ensimmäistä kertaa voi sisältöä katsella ilman jatkuvaa "mitä se sano" kyselyä jopa ilman tekstityksiä - ongelma joka on aiemmin pätenyt yhtälailla ulkomaisiin kuin kotimaisiin ohjelmiin toisinaan. Vaikka musiikin kuuntelun kanssa en ole vieläkään päässyt tämän kanssa täysin sinuiksi, on tuo ehdottomasti se tärkein asia mitä kumminkin ensisijaisesti TV-setillä halusinkin korjata ja sen kyllä lunasti.
 
Liittynyt
30.08.2020
Viestejä
273
Samsungin järjestelmissä on kyllä se todella hyvä, että halutun kanavan, kuten keskikanavan äänenvoimakkuutta voi nostaa irrallaan kaikesta muusta. Tämä ollut jopa vaimonkin kiittelemä ominaisuus. Puheen saa tuotua merkittävästi kaiken muun eteen korostetun kirkkaana ja irrallisena niin halutessaan. Ensimmäistä kertaa voi sisältöä katsella ilman jatkuvaa "mitä se sano" kyselyä jopa ilman tekstityksiä - ongelma joka on aiemmin pätenyt yhtälailla ulkomaisiin kuin kotimaisiin ohjelmiin toisinaan. Vaikka musiikin kuuntelun kanssa en ole vieläkään päässyt tämän kanssa täysin sinuiksi, on tuo ehdottomasti se tärkein asia mitä kumminkin ensisijaisesti TV-setillä halusinkin korjata ja sen kyllä lunasti.
Onko tuo yleinen ominaisuus Samsungeissa vai tietyt tuotteet/tuotesarja?

Meillä ongelmana pitkä tila jossa vaikea saada ääniä niin että puheen kuulisi, ilman että on niin isolla että häiritsee muita talossa ja varsinkin kun pienimmät jo nukkumassa. Aiempaan LG näyttöön hommasin edullisen LG soundbar, takakaiutin ja basson sisältävän setin ja oli huomattava parannus, mutta sama järjestelmä ei toimi nykyisen Sonyn kanssa oikein mitenkään päin hyvin. Yhdistyminen kestää ja jää mihin sattuu tilaanm joten aina saa sen laittaa oikein, äänet katoaa kesken kaiken takakaiuttimista hetkeksi yms. jatkuvaa säätämistä.

Saa ehdottaa hyviä ja edullisia ratkaisuja. Ei olla mitään hifistelijöitä, niin käytetään rahat mieluummin johonkin muuhun, mutta kyllä laadusta maksaa kohtuudella.
 
Liittynyt
23.08.2018
Viestejä
667
Nyt pääsi vihdoin lyömään LG C2 77"+LG S95QR combon tulille. On kyllä huikea setti. Pitkään pohdein viitsiikö luopua vahvarista ja 5.1 setistä, mutta selvästi päätös oli oikea. Äänenlaadussa ei valittamista, helppokäyttöinen setti + ei johtohelvettiä. :D Pitää vielä viikonlopun aikana kokeilla kunnolla monikanavaääniä ja tutustua Atmokseen paremmin.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 212
Tuli sitten hankittua -20% tarjouksesta Soneksen Arc+sub+surroundit. Vähän ristiriitaiset fiilikset laitteesta ja oikeastaan juuri päinvastaiset mitä odotin. Surroundit ja sub ovat mielestäni hyviä mutta itse Arciin olen pettynyt. Oletin siis, että menisi toisin päin.

"Keskikanava" on jotenkin tukkoinen ja dialogit kuuluvat 1.) erittäin vaimeasti verrattuina muuhun äänimaailmaan ja 2.) puheääni ei ole laadukas jos katsoo vaikkapa ohjelmia, joissa ei juuri muuta olekaan kuin puhetta.

Olen kokeillut mielestäni kaikkea mahdollista puheenparannuksesta Trueplayn uudelleenkalibrointiin ja subbarin paikan vaihtelusta yötilaan mutta dialogia en saa kohdilleen. Tiedän toki, että elokuvat miksataan niin, että puhe jääkin vähän muiden äänien varjoon mutta en usko, että tästä on kyse. Asiasta löytyy paljon keskustelua netistä, esim. täältä Sonos Arc extremely poor dialogue levels VS Music and Action | Sonos Community

Parin päivän testin jälkeen fiilis on, että palautukseen menee mutta yritän vielä säätää.
Kiitos tästä, tämän viestin myötä peruinkin Sonos-tilauksen, osa kehuu ja osa haukkuu, enkä usko että haukkujat on väärässä, osa vaan tyytyy vähempään. Pidetään Klipsch 5.1.2 setti toistaiseksi.
 
Liittynyt
28.01.2021
Viestejä
134
En kyllä ihan allekirjoita tätä väitettä. Mielestäni en ”tyydy” vähempään mitä odotin ja kokemusta näiden hifilaitteiden parissa on aika monta kymmentä vuotta. Mutta pääasia tietysti, että omistaja/kuulija on tyytyväinen.


Kiitos tästä, tämän viestin myötä peruinkin Sonos-tilauksen, osa kehuu ja osa haukkuu, enkä usko että haukkujat on väärässä, osa vaan tyytyy vähempään. Pidetään Klipsch 5.1.2 setti toistaiseksi.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 212
En kyllä ihan allekirjoita tätä väitettä. Mielestäni en ”tyydy” vähempään mitä odotin ja kokemusta näiden hifilaitteiden parissa on aika monta kymmentä vuotta. Mutta pääasia tietysti, että omistaja/kuulija on tyytyväinen.
Täytyy myöntää että ostin hieman hätäisesti tuon Sonosin kun -20% ale oli menossa umpeen, mutta sitte kun perehtyi kunnolla niin aika moni haukkuu dialogia, joka leffakäytössä tärkeä. Saipahan rauhassa miettiä muutaman päivän ja kun tilaus ei ehtinyt lähteä toimitukseen niin oli helppo perua. Odotetaan Arc 2:sta
 
Liittynyt
28.06.2019
Viestejä
1 014
Täytyy myöntää että ostin hieman hätäisesti tuon Sonosin kun -20% ale oli menossa umpeen, mutta sitte kun perehtyi kunnolla niin aika moni haukkuu dialogia, joka leffakäytössä tärkeä. Saipahan rauhassa miettiä muutaman päivän ja kun tilaus ei ehtinyt lähteä toimitukseen niin oli helppo perua. Odotetaan Arc 2:sta
Eikö samsungin paremmanpään atmos baarit ole vaihtoehto?

Itse olen ollut enemmän kuin tyytyväinen samsungin q950t (9.1.4) settiin ja onko noi uudemmat tuosta vielä parantaneet. 2021 ostettu ja kokeilin silloin ekana lg n lippulaivaa joka oli päivän kotona testissä niin ero oli aivan mieletön tuohon samsungiin. Toimii niin leffoissa kuin musiikissakin.

Edit...sullahan tais olla se sampan neo qledikin niin saat vielä telkkarin kajarit tuohon mukaan...en kyl tiedä miten toimii mut on mahdollista. Siinä siis se adaptive sound.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 212
Eikö samsungin paremmanpään atmos baarit ole vaihtoehto?

Itse olen ollut enemmän kuin tyytyväinen samsungin q950t (9.1.4) settiin ja onko noi uudemmat tuosta vielä parantaneet. 2021 ostettu ja kokeilin silloin ekana lg n lippulaivaa joka oli päivän kotona testissä niin ero oli aivan mieletön tuohon samsungiin. Toimii niin leffoissa kuin musiikissakin.

Edit...sullahan tais olla se sampan neo qledikin niin saat vielä telkkarin kajarit tuohon mukaan...en kyl tiedä miten toimii mut on mahdollista. Siinä siis se adaptive sound.
Hain lähtökohtaisesti valkoista ja Sonos oli kiinnostava vaihtoehto kun kyseistä merkkiä löytyy ennestään. Käsittääkseni tuo Q990B olisi myös loistava vaihtoehto, mutta ei saa valkoisena ja hieman lelun näköinen. Mutta seurataan tilannetta, todella hyvä Atmos-setti jo löytyy, mutta haen hieman kompaktimpaa ratkaisua.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
39
Itsellä on LG oled vuodelta 2016 (oled65b6v) ja ilmeisesti ei ole atmos tuettuna vaikka arc-liitäntä löytyy, esim. netflix ilmoittaa kyllä dolby vision tilasta tietyissä sarjoissa/elokuvissa mutta tämä taitaa olla kuvatila? Oli tarkoitus hankkia joku atmos-soundbar mutta millähän tuosta tv:stä saisi ulos atmos äänet, tarvitseeko välissä olla esim. shield tai appleTV?
 
Liittynyt
03.08.2019
Viestejä
371
Itsellä on LG oled vuodelta 2016 (oled65b6v) ja ilmeisesti ei ole atmos tuettuna vaikka arc-liitäntä löytyy, esim. netflix ilmoittaa kyllä dolby vision tilasta tietyissä sarjoissa/elokuvissa mutta tämä taitaa olla kuvatila? Oli tarkoitus hankkia joku atmos-soundbar mutta millähän tuosta tv:stä saisi ulos atmos äänet, tarvitseeko välissä olla esim. shield tai appleTV?
Taisi vasta harmillisesti 2017 mallin LG tv:t osata Atmosta. Esim. mainitsemasi Apple TV kiinni soundbarin läpivientiin, niin se nappaa atmos äänet ja passaa kuvan telkkarille.
 
Liittynyt
17.05.2018
Viestejä
132
Kiitos tästä, tämän viestin myötä peruinkin Sonos-tilauksen, osa kehuu ja osa haukkuu, enkä usko että haukkujat on väärässä, osa vaan tyytyy vähempään. Pidetään Klipsch 5.1.2 setti toistaiseksi.
Niin tai sitten heidän olohuone soveltuu koon/muodon/muiden syiden vuoksi Arcin keskiäänelle paremmin. Tai korkeus mihin Arc on sijoitettu, on optimaalinen dialogille. Hankala sanoa mutta mielestäni ongelma on, että tietyt taajuudet eivät toistu riittävän voimakkaasti (eli puhetaajuus). Hieno setti kaikin muun tavoin kyllä, ei siinä mitään.

En ole vieläkään pystynyt tekemään ratkaisua siitä, että palautanko vai en. Onneksi näissä on pitkä palautusaika!

Jos tuota puolta kehitetään Arc2:een vaikka edes niin, että pelkän keskiäänen voimakkuutta olisi mahdollista säätää erikseen niin hankintaan menee. Lisäksi toiveissa on lisää leveyttä koska isoille telkuille (itsellä 77") tuo on vähän liian kapea. Viimeisenä toivomuslistalla pari HDMI 2.1 -sisääntuloa. Tuossa olisi kyllä melkoinen voittoresepti.
 
Liittynyt
28.06.2019
Viestejä
1 014
Niin tai sitten heidän olohuone soveltuu koon/muodon/muiden syiden vuoksi Arcin keskiäänelle paremmin. Tai korkeus mihin Arc on sijoitettu, on optimaalinen dialogille. Hankala sanoa mutta mielestäni ongelma on, että tietyt taajuudet eivät toistu riittävän voimakkaasti (eli puhetaajuus). Hieno setti kaikin muun tavoin kyllä, ei siinä mitään.

En ole vieläkään pystynyt tekemään ratkaisua siitä, että palautanko vai en. Onneksi näissä on pitkä palautusaika!

Jos tuota puolta kehitetään Arc2:een vaikka edes niin, että pelkän keskiäänen voimakkuutta olisi mahdollista säätää erikseen niin hankintaan menee. Lisäksi toiveissa on lisää leveyttä koska isoille telkuille (itsellä 77") tuo on vähän liian kapea. Viimeisenä toivomuslistalla pari HDMI 2.1 -sisääntuloa. Tuossa olisi kyllä melkoinen voittoresepti.
Siis mitä ???

Eikö tossa arcissa pysty keskikanavaa säätää erikseen? Kyllähän sitä pitäis pystyy joka laitteessa säätää...mites muuten pystyt kalibroimaan tuon omaan huoneeseen sopivaksi?

Vai menikö mulla nyt joku pointti ohi ;)

Edit...vai tarkoitatko 1 khz taajuutta ???
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
985
Siis mitä ???

Eikö tossa arcissa pysty keskikanavaa säätää erikseen? Kyllähän sitä pitäis pystyy joka laitteessa säätää...mites muuten pystyt kalibroimaan tuon omaan huoneeseen sopivaksi?

Vai menikö mulla nyt joku pointti ohi ;)

Edit...vai tarkoitatko 1 khz taajuutta ???
Ei pysty mun Sony HT-A7000 myöskään. Tosin kaikkia muita kanavia pystyy (ylös ja alaspäin), niin onko sillä väliä. Kai se on ajateltu että se on aina perustasolla ja muut vertautuu siihen.
 
Liittynyt
17.05.2018
Viestejä
132
Siis mitä ???

Eikö tossa arcissa pysty keskikanavaa säätää erikseen? Kyllähän sitä pitäis pystyy joka laitteessa säätää...mites muuten pystyt kalibroimaan tuon omaan huoneeseen sopivaksi?

Vai menikö mulla nyt joku pointti ohi ;)

Edit...vai tarkoitatko 1 khz taajuutta ???
Ei pysty keskikanavaa erikseen säätämään. Kalibrointi tapahtuu puhelimen mikrofonilla, jonka jälkeen käyttäjällä on aika pienet mahdollisuudet tehdä manuaalitwiikkauksia, lähinnä kokonaisuuden tasolla ääntä on mahdollista hienosäätää - esim. basso ja treble. Lisäksi subissa on pari omaa säätöä. Jos siis puhutaan 5.1 -setistä, kuten itselläni on.
 
Liittynyt
28.01.2021
Viestejä
134
Pakko oli vielä tänään testata tuota dialogi/puhejuttua koska jäi hämäämään. En kyllä ainakaan omassa setissäni moista ongelmaa saanut millään esiin, puheäänet tulee aivan selkeästi ja ei mitenkään vaimentuneena. Ihan perus kura tv lähetyksetkin kuuluu aivan selkeästi. Jotain häikkää täytyy olla nyt järjestelmässä tai sitten on jokin vika.
 
Liittynyt
26.10.2018
Viestejä
44
Onko mielipiteitä Samsung S66B soundbarista? Olisi nyt Gigantissa tarjouksessa 299€ (Gigantti.fi). Mietin onko hyvä ostos tuolla rahalla vai pitäisikö laittaa suosiolla muutama satanen lisää ja ostaa esim. Sonos Beam Gen 2, jota on paljon kehuttu. Soundbar hakusessa kerrostaloasuntoon.

En löydä hirveästi mitään arvosteluja tuosta edellämainitusta Samsungin S66B:sta, johtuneeko siitä, että tuotteen nimi taitaa olla hw-60b maailmalla? Tästä syystä kysytään täältä viisaammilta. Pahoittelut jos ei ole oikea kanava kysyä. Kiitsa jo etukäteen
 
Liittynyt
31.08.2017
Viestejä
1 095
Samsungin järjestelmissä on kyllä se todella hyvä, että halutun kanavan, kuten keskikanavan äänenvoimakkuutta voi nostaa irrallaan kaikesta muusta. Tämä ollut jopa vaimonkin kiittelemä ominaisuus. Puheen saa tuotua merkittävästi kaiken muun eteen korostetun kirkkaana ja irrallisena niin halutessaan. Ensimmäistä kertaa voi sisältöä katsella ilman jatkuvaa "mitä se sano" kyselyä jopa ilman tekstityksiä - ongelma joka on aiemmin pätenyt yhtälailla ulkomaisiin kuin kotimaisiin ohjelmiin toisinaan. Vaikka musiikin kuuntelun kanssa en ole vieläkään päässyt tämän kanssa täysin sinuiksi, on tuo ehdottomasti se tärkein asia mitä kumminkin ensisijaisesti TV-setillä halusinkin korjata ja sen kyllä lunasti.
Onko tämä nyt sama kuin sovelluksesta löytyvä "voice enhancement" -toiminto? Toki eri setti kyseessä, tämä tuli vastaan kun katselin arvostelua Samsung HW-Q700A 3.1.2 -setistä (verkkiksessä 299e).
Tuo on kyllä harvinaisen totta että sarjoja(kin) katsoessa puhetta saisi usein korostaa reippaammin. Etenkin suomenkilisissä on aina ärsyttänyt se että puheesta ei meinaa saada mitään selvää ja sitten joku musiiki tai muu äänimaailman rytinä räjähtää päin näköä liiankin kovaa.

Pitäisi tosin varmaan katsella ainakin bassontoiston kannalta jotain jykevämpää settiä, kun olkkarin+avokeittiön yhteenlaskettu tila on yli 40 neliötä. Vaikka toisaalta harvoin nyky elämäntilanteessa pääsee kunnolla äänimaailmasta nauttimaan, mutta harmittamaanhan se jää jos wau-efekti jää kokonaan puuttumaan.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
43
Mullakin olisi jonkinlainen soundbar tyyppinen ratkaisu hakusessa ja tulisi korvaamaan TV:n kaiuttimia. Käyttö lähinnä Series X:llä pelailua ja satunnaisia leffoja. Äänen ei tarttee täyttää mitenkään suurta tilaa, vaan lähinnä kuulostaa mahdollisimman hyvältä 2,5 metrin päässä olevalla sohvalla. Samsungit kiinnostaa ihan vaan kun telkku on samaa merkkiä ja budjetti on siinä kolmen sadan luokkaa.

Vaihtoehtojen määrä vähän huimaa päätä, kun näköjään esimerkiksi tommoseen kolmen sadan hintaluokkaan olisi Samsungilta saatavilla yllä mainitut HW-Q710A, S66B ja HW-Q710A. Näistä varmasti jokainen tuottaisi wau-efektin TV:n kaiuttimien jälkeen, mutta minkähän sitä valitsisi? Ja olisiko jotain muitakin vaihtoehtoja? Periatteessa budjetti kyllä venyy myöskin ja ei mulla niin kiire ole, etten voisi Mustaa perjantaita odottaa.
 
Liittynyt
03.08.2019
Viestejä
371
Onko tämä nyt sama kuin sovelluksesta löytyvä "voice enhancement" -toiminto? Toki eri setti kyseessä, tämä tuli vastaan kun katselin arvostelua Samsung HW-Q700A 3.1.2 -setistä (verkkiksessä 299e).
Tuo on kyllä harvinaisen totta että sarjoja(kin) katsoessa puhetta saisi usein korostaa reippaammin. Etenkin suomenkilisissä on aina ärsyttänyt se että puheesta ei meinaa saada mitään selvää ja sitten joku musiiki tai muu äänimaailman rytinä räjähtää päin näköä liiankin kovaa.
Ei ole tuo toiminto. Tuotakin voi toki koittaa mutta mielestäni nuo ääntä ihan aktiivisesti mukauttavat toiminnot tekevät usein enemmän hallaa kuin hyvää, ellei äänilähteessä ihan tosissaan ole poikkeuksellisen rikkinäinen miksaus.

Eli tuo mihin aiemmin viittasin on kaukosäätimestäkin löytyvä channel levels mahdollistaa esimerkiksi Center kanavan äänenvoimakkuuden kasvattamisen. Tämä kasvattaa merkittävästi juurikin dialogin äänenvoimakkuutta samalla kun muu pysyy kutakuinkin ennallaan. Ilman siis, että sitä ääntä sen kummemmin prosessoidaan.

Sanoisin, että nyt soundbarin kanssa on ollut helpompi löytää se äänenvoimakkuus mikä toimii hyvin läpi leffan. TV:n omilla purkeilla se oli sitä jatkuvaa säätämistä. Puhe kuuluu liian hiljaa, ja sitten kun alkaa tapahtua, niin liian kova ja ärsyttävä kakofonia huonoista kajareista ajaa säätämään hiljempaa ja taas kovempaa kun toiminta loppuu jne.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
76
Löytyykö ke eltäkääm vielä omakohtaisia kokemuksia Harman Kardonin Citation 1100 barista? Näyttää saaneen ihan positiivisia arvosteluja elokuvien ja musiikin osalta, lisäksi nyt olisi subbari parin sadan tarjouksessa kaveriksi tarjolla Gigantista. Eli Sonos Arc + Sub3 vastaava setti alle 1500 eurolla.

Harman ainakin vielä vähän tuntemattomampi mutta näyttää sopivan hyvin myös musiikin toistoon ja tulevaisuudessa laajennettavissa niin kiinnostaa vaihtoehtona.
 
Liittynyt
01.11.2017
Viestejä
43
Löytyykö ke eltäkääm vielä omakohtaisia kokemuksia Harman Kardonin Citation 1100 barista? Näyttää saaneen ihan positiivisia arvosteluja elokuvien ja musiikin osalta, lisäksi nyt olisi subbari parin sadan tarjouksessa kaveriksi tarjolla Gigantista. Eli Sonos Arc + Sub3 vastaava setti alle 1500 eurolla.

Harman ainakin vielä vähän tuntemattomampi mutta näyttää sopivan hyvin myös musiikin toistoon ja tulevaisuudessa laajennettavissa niin kiinnostaa vaihtoehtona.
Itseltä löytyy, muita soundbareja en ole omassa olohuonessa koittanut, mutta kaverin sonos beam + subbari soi musiikin osalta ainakin mielestäni paremmin kuin oma citation + sub (se isompi)
Muutoin leffoissa ja sarjoissa ääni on hyvä ja itse barista lähtee hyvin ilman subbariakin potkua eli pienempään tilaan pelkkä bar riittää yksikseen ja miettisin itsekin tuon subbarin tarvetta, mutta uteliasuuttanit menin ostamaan viimeksi kun oli alessa gigantilla. Surround kajarit ovat myös tilauksessa ja niiden pitäisi saapua tälläviikolla joten sitten on 5.1 setti taas käytössä. Multibeam teknologia osaa välillä yllättää positiivisesti kun äänimaailma laajenee "ulos" television ruudun eli sivusta päin välillä kuuluu ääntä, huom. välillä, en tiedä onko nyky leffojen ja sarjojen äänimasterointi millä tasolla vai onko se barin heikkous että tuntuu jäävän tämä puoli vähän puolitiehen. Yläkanavan eli ne katosta heijastuvat äänet kyllä itsellä jää jonnekkin matkalle, ainakaan suoraan en ole missään materiaalissa saanut fiilistä että ääni tulisi ylhäältä. Toisaalta oma olohuone on normaalia huonekorkeutta korkeampi sekä iso tila kaiken puolin (varmaan lattiapintaa löytyy 50-60 neliötä) ja sekä sohvan ja barin/television edessä on noin 4m matkaa joten tilana ei mitenkään optimaali millekkään heijasteiden kautta suunnatulle äänelle. Mutta hyvin tää pärjää vanhalle erilissisarja 5.1 + vahvistin kombolle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
76
Itseltä löytyy, muita soundbareja en ole omassa olohuonessa koittanut, mutta kaverin sonos beam + subbari soi musiikin osalta ainakin mielestäni paremmin kuin oma citation + sub (se isompi)
Muutoin leffoissa ja sarjoissa ääni on hyvä ja itse barista lähtee hyvin ilman subbariakin potkua eli pienempään tilaan pelkkä bar riittää yksikseen ja miettisin itsekin tuon subbarin tarvetta, mutta uteliasuuttanit menin ostamaan viimeksi kun oli alessa gigantilla. Surround kajarit ovat myös tilauksessa ja niiden pitäisi saapua tälläviikolla joten sitten on 5.1 setti taas käytössä. Multibeam teknologia osaa välillä yllättää positiivisesti kun äänimaailma laajenee "ulos" television ruudun eli sivusta päin välillä kuuluu ääntä, huom. välillä, en tiedä onko nyky leffojen ja sarjojen äänimasterointi millä tasolla vai onko se barin heikkous että tuntuu jäävän tämä puoli vähän puolitiehen. Yläkanavan eli ne katosta heijastuvat äänet kyllä itsellä jää jonnekkin matkalle, ainakaan suoraan en ole missään materiaalissa saanut fiilistä että ääni tulisi ylhäältä. Toisaalta oma olohuone on normaalia huonekorkeutta korkeampi sekä iso tila kaiken puolin (varmaan lattiapintaa löytyy 50-60 neliötä) ja sekä sohvan ja barin/television edessä on noin 4m matkaa joten tilana ei mitenkään optimaali millekkään heijasteiden kautta suunnatulle äänelle. Mutta hyvin tää pärjää vanhalle erilissisarja 5.1 + vahvistin kombolle.
Kiitos, hyvä kuulla että paketti toiminut. Tämä kuulostaisi kyllä ihan sopivalta ratkaisulta nykytilanteeseen stereosettiin verrattuna vaikka hieman epäilyttääkin että nykyisessä asunnossa sohva on käytännössä viereisellä seinällä televisiota eikä mahdollisuuksia saada sitä suoraan eteen oikein ole.

Löytyykö tuosta paketista millainen Eq / huoneenkorjaus jos pitää vaikka subbari tasoja säätää kerrostaloon sopiviksi?
 
Liittynyt
01.11.2017
Viestejä
43
Kiitos, hyvä kuulla että paketti toiminut. Tämä kuulostaisi kyllä ihan sopivalta ratkaisulta nykytilanteeseen stereosettiin verrattuna vaikka hieman epäilyttääkin että nykyisessä asunnossa sohva on käytännössä viereisellä seinällä televisiota eikä mahdollisuuksia saada sitä suoraan eteen oikein ole.

Löytyykö tuosta paketista millainen Eq / huoneenkorjaus jos pitää vaikka subbari tasoja säätää kerrostaloon sopiviksi?
Palkkissa on oma kalibrointi joka tekee sitten jotain voodoota nille heijastuksille, muuten löytyy simppelit -2, -1, 0, +1, +2 tyyliset säädöt bass / treble / atmos / surround äänille. Surround ilmestys valikoihin kun subin oli palkkiin yhdistänyt, en ole huomannut että se subin toimintaan vaikuttaisi.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
301
Noniin, nyt näyttää vihdoin tulevan samsungin 990b(995b) sarjalaiset alle 1000e hintalapulle. Onko tuossa 1000e hintaluokassa esim LG:llä vieläkään vastinetta tuolle rahalle? Sonosta (arc+subi) kävin kuuntelemassa mutta häviää selkeästi jo edellisen generaation 950 sarjalaiselle basson ja varsinkin keskialueen kohdalla.

Ovatko nuo takakaijuttimet kuinka herkkiä sijoitukseltaan, meillä tietysti mallia kulmasohva vedettynä seiniin kiinni joten optimalinen sijoitus ei ole mahdollinen.
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
227
Itseä kiinnostais tietää kuinka samsung 995B:n takakajarit toimii jos tuotetta käyttää bluetoothin kautta (Läppäriltä katson 90% asioista ja jaksa mitään johdoilla laittaa kiinni). Tällä hetkellä Sony ht st-5000 ja kyllä ollu tyytyväinen (Kokeillu Ht a9 ja ei ollu väärttiä vaihtaa. Varsinkin bluetoothin kautta ku katsoi)
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 212
Noniin, nyt näyttää vihdoin tulevan samsungin 990b(995b) sarjalaiset alle 1000e hintalapulle. Onko tuossa 1000e hintaluokassa esim LG:llä vieläkään vastinetta tuolle rahalle? Sonosta (arc+subi) kävin kuuntelemassa mutta häviää selkeästi jo edellisen generaation 950 sarjalaiselle basson ja varsinkin keskialueen kohdalla.

Ovatko nuo takakaijuttimet kuinka herkkiä sijoitukseltaan, meillä tietysti mallia kulmasohva vedettynä seiniin kiinni joten optimalinen sijoitus ei ole mahdollinen.
Mistä 99xB alle tonnilla?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 396
Itseä kiinnostais tietää kuinka samsung 995B:n takakajarit toimii jos tuotetta käyttää bluetoothin kautta (Läppäriltä katson 90% asioista ja jaksa mitään johdoilla laittaa kiinni). Tällä hetkellä Sony ht st-5000 ja kyllä ollu tyytyväinen (Kokeillu Ht a9 ja ei ollu väärttiä vaihtaa. Varsinkin bluetoothin kautta ku katsoi)
Ei taida bluetooth tukea kuin stereota, joten mitään aitoa surround elämystä tuskin saa.
Soundbarin omilla virtuaali-surroundeilla voi kuitenkin jotain saavuttaa.

Mistä 99xB alle tonnilla?
Huomisesta alkaen ainakin gigantista, joten todennäköisesti myös Power/VK.com myös Kaiuttimet ja soundbarit - Gigantti verkkokauppa
 
Liittynyt
31.08.2017
Viestejä
1 095
Tajusinpa tässä että oma töllö on jotain vuosimallia 2016 tms. Saako noista Dolby Atmos höpötyksillä(?) varustetuilla Soundbareilla mitään irti kun vastaavaa äänitekniikkaa ei löydy televisiosta eikä ilmeisesti edes eARC:ia? Tosin vanhempi Hdmi ARC näyttää löytyvän ja optinen kaapelikin on vaihtoehto?

Noh, tilasin jo aiemmin Samsung HW-A650:n kun sai edullisesti ja tuossahan ei Atmosta ole. Testataan nyt ensiksi tuolla miltä vaikuttaa, television kaiuttimiin luonnollisesti ero tulee olemaan huomattava mutta lähinnä kiinnostaa kuulostaako musiikki ja basso siedettävältä. Tämä on tämmöinen kompromissiratkaisu, jahka lapset kasvaa niin sitten toivonmukaan voi palata taas "oikeuden" kaiuttimien pariin, mutta se onkin toisen ketjun tarinaa se. :whistling:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 396
Tajusinpa tässä että oma töllö on jotain vuosimallia 2016 tms. Saako noista Dolby Atmos höpötyksillä(?) varustetuilla Soundbareilla mitään irti kun vastaavaa äänitekniikkaa ei löydy televisiosta eikä ilmeisesti edes eARC:ia? Tosin vanhempi Hdmi ARC näyttää löytyvän ja optinen kaapelikin on vaihtoehto?

Noh, tilasin jo aiemmin Samsung HW-A650:n kun sai edullisesti ja tuossahan ei Atmosta ole. Testataan nyt ensiksi tuolla miltä vaikuttaa, television kaiuttimiin luonnollisesti ero tulee olemaan huomattava mutta lähinnä kiinnostaa kuulostaako musiikki ja basso siedettävältä. Tämä on tämmöinen kompromissiratkaisu, jahka lapset kasvaa niin sitten toivonmukaan voi palata taas "oikeuden" kaiuttimien pariin, mutta se onkin toisen ketjun tarinaa se. :whistling:
Normaalin ARC:n kautta kulkee DD+ pakattu Atmos, jota käsittääkseni kaikki suoratoistopalvelut käyttävät. Television spekseistä tosin pitäisi tarkistaa onko Atmos tukea ollenkaan.
eARC vaaditaan vasta kun TrueHD pakattua Atmosta tuodaan television läpi esim. blu-ray soittimelta, konsolista tai muusta mediatoistimesta.
 
Liittynyt
03.08.2019
Viestejä
371
Tajusinpa tässä että oma töllö on jotain vuosimallia 2016 tms. Saako noista Dolby Atmos höpötyksillä(?) varustetuilla Soundbareilla mitään irti kun vastaavaa äänitekniikkaa ei löydy televisiosta eikä ilmeisesti edes eARC:ia? Tosin vanhempi Hdmi ARC näyttää löytyvän ja optinen kaapelikin on vaihtoehto?
Vanhan mallin ARC riittää hyvin vielä pakattuihin Atmos formaatteihin joita suoratoistopalvelut käyttävät. Jos katsot Blurayta kaista ei riitä pakkaamattomaan eli parhaan laadun signaaliin.

Ainut ongelma vaan, että noin vanhat TV:t harvemmin osaavat ottaa vastaan, käsitellä tai edes passata eteenpäin Atmosia. Kytkemällä lähdelaitteen esim Apple TV / Bluray-soitin suoraan soundbarin passthrough liitäntään voit tosin napata Atmos signaalin ja passata vain kuvan telkkarille jälleen sounbarin hdmi liitännän kautta. Tämä voi olla vanhemman telkkarin kanssa hyvä vaihtoehto.
 
Liittynyt
01.11.2017
Viestejä
43
Citation 1100 tuli surround kajarit vihdoin postista ja tuli kyllä pettymys. Nämähän käyttävät WISA tekniikkaa langattomaan audion siirtoon ja pitäisi olla häiriö vapaata mutta kyllä oma nest wifi alkaa pätkimään samoin kuin äänet surround + subbariin. Google nestin siirto toiseen huoneeseen vähän parantaa tilannetta, enää ei äänet oikeastaan pätki mutta olohuoneessa wifi on käyttökelvottoman hidas ajoittain. Tähän lisäksi että normaalia TV:tä katsellassa (pois lukien YLE joka lähettää monikanavaista ääntä) kuuluu kaikki äänet myös surround kaijuttimeista joka on ehkä "hieman" ärsyttävää. Muuten äänimaailma kyllä avautuu ihan eri tavalla elokuvissa ja sarjoissa, mutta nämä muut puutteet kyllä estää järjestelmän käytön. Toinen surround kajareista myös husisee joten voi olla myös viallinen yksilö kyseessä, pitänee varmaan palauttaa ja ottaa toinen pari testiin että toimisiko ne paremmin.
 
Liittynyt
31.08.2017
Viestejä
1 095

Aika halpa 549€ ja ovh 999€
Samaan hintaan löytyy Powerilta.

Ihan mielenkiintoinen setti kyllä, ainakin Rtingsin arvostelun perusteella vaikutti hyvältä. 10" elementillä varustetusta subista luulisi bassoakin löytyvän useimpien tarpeisiin riittävästi, ja nuo langattomat piskuiset takakaiuttimet viehättää ainakin ajatuksen tasolla kun eivät tarvitse virtajohtoja. :hmm:
 
Liittynyt
27.01.2022
Viestejä
110
Mullakin olisi jonkinlainen soundbar tyyppinen ratkaisu hakusessa ja tulisi korvaamaan TV:n kaiuttimia. Käyttö lähinnä Series X:llä pelailua ja satunnaisia leffoja. Äänen ei tarttee täyttää mitenkään suurta tilaa, vaan lähinnä kuulostaa mahdollisimman hyvältä 2,5 metrin päässä olevalla sohvalla. Samsungit kiinnostaa ihan vaan kun telkku on samaa merkkiä ja budjetti on siinä kolmen sadan luokkaa.

Vaihtoehtojen määrä vähän huimaa päätä, kun näköjään esimerkiksi tommoseen kolmen sadan hintaluokkaan olisi Samsungilta saatavilla yllä mainitut HW-Q710A, S66B ja HW-Q710A. Näistä varmasti jokainen tuottaisi wau-efektin TV:n kaiuttimien jälkeen, mutta minkähän sitä valitsisi? Ja olisiko jotain muitakin vaihtoehtoja? Periatteessa budjetti kyllä venyy myöskin ja ei mulla niin kiire ole, etten voisi Mustaa perjantaita odottaa.
Mulla olisi kanssa etsinnässä alle 400€ setti. Vaihtoehtojen määrä vaan tosi iso. Vaikea valita. Harkinnassa ainakin mainitsemasi Samsung HW-Q710A, tai sitten JBL BAR 500 tai LG SPD75TA. Kaikki tällä hetkellä jonkinnäköisessä tarjouksessa. En vain osaa päättää. Itsellä on Philipsin 65OLED806 telsu, niin tiedä sitten mikä toimii hyvin sen kanssa. Philipsin järkevän hintaset sounbarit eivät kai ole järin hyviä. Niiden DTS play-fi toiminto kiinnostais, mutta vaan harvassa muiden merkkien soundbareissa se on.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 212
Liittynyt
28.01.2021
Viestejä
134
Nyt olis hyvä tilaisuus hankkia toinen sonos sub3 tv tason toiseen päähän, on kyllä sen verta laadukas peli et välillä on kurkattava subiin minkä kokoiset elementit siinä olikaan
 
Liittynyt
12.10.2020
Viestejä
16
Onko Gigantin 400€ miten käypä hinta Sonos Beamista, vai kannattaisiko vielä odotella parempia tarjouksia?
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 212
Itselle lähti tuo Samsung Q995B hintaan 999€, pitäisi olla hieman parempi kuin tuo Sonos Arc, erityisesti dialogin selkeyden osalta. Katsotaan tuliko pistettyä kätensä paskaan. Löytyy jo valmiiksi Samsung QN92A 75" TV niin saapahan saumattomasti toimimaan myös Q-Symphony ominaisuuden.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 435
Viestejä
4 199 394
Jäsenet
70 906
Uusin jäsen
Zawaro

Hinta.fi

Ylös Bottom