Sotateknologia

FPV dronet ja niiden ohjaajat ovat voimakkaita radiomajakoita. Käytännössä niiden 2-ulotteinen tunnistaminen ja sijaintitiedot pitäisi pystyä saamaan selville ihan -50 luvun tekniikoilla. 3-ulotteisena ei ole mitään lisähyötyä, koska se on aina tyyliin maasto + 50m. Sääpalloja ylös jossa on vastaanotin ja siitä analysoimaan säteilylähteitä kolmiomittauksella. Tämä on poikkeus aikaisempiin uhkiin jotka ovat aina ilman radiolähettimiä. Tuolla tavoin saadaan lähtöpistekin selville ellei lähettäjä ole taitava.

Tekoäly tuollaisessa ja muussakin tutkatoiminnassa voisi olla erinomainen lisä. Ensinnäkin tekoäly vaatii suuria laskentatehoja ja energiaa. Sen on vastaanotettava paljon dataa kehittyneistä linkkiyhteyksistä. Näitä voi olla tarjolla siellä Lappeenrannan pommisuojassa. Tekoäly voi nähdä piileviä signaaleja ja toistuvia kuvioita jotka eivät ole ilmeisiä. Esimerkiksi juuri lähtetyspaikan analysointiin, mahdollisesti jopa lentotyyli, korkeus ja nopeus voisi jättää sormenjäljet. Tällä tavoin voisi jopa ennustaa alkavia iskuja ennen kuin vihollinenkaan tietää niitä aloittelevansa. Vaikkapa kellonajat, sää, muun signaalitiedustelun taustadata.

Uhkaan ei ole hyvää lähitorjuntaa, koska vaikutus kohdistetaan ihan etulinjoihin. Torjunta on tehtävä kuten tykistötorjuntakin eli vastatykistötutkilla lähtöpää tunnistetaan heti ja pakotetaan liikkumaan itsekin. FPV dronet ovat niin pieniä ja matalalla, ettei niitä vastaan mitään aktiivisia tutkia saada aikaiseksi. Mutta jos ohjausporukalla kestää 15 minuuttia lentää kohteeseen ja heidät paikannetaan melko tarkasti 10 sekunnissa on siinä keskeytyksen mahdollisuus.
Kuulustaa hienolta teoriassa, käytännössä ei toimi. Ensinnäkin suuntaan perustuva ei ole riittävän tarkka jotta sillä pystyisi määrittämään dronen sijainnin, tai se vaatisi ainakin helvetin ison antenniryhmän, vaikka ei oteta edes huomioon sitä että signaali leviää mitä kauemmas se etenee. Ja jos vaikka dronen sijainnin pystyisi jotenkin määrittämään, sen avulla ei pysty mitenkään kohdistamaan mitään vastatoimia siihen.
Ne joilla ei ole minkäänlaista kokemusta tekoälyn kouluttamisesta ehdottavat sitä ratkaisuksi kaikkeen. Maaginen kristallipallo joka antaa kaikki vastaukset. :rofl2:
 
Jos rajataan drone asiaan FPV kaltainen niin noinkaan "vähän" autonomiset dronet eivät ole tätä päivää vielä pitkään aikaan. GPS paikannus ei onnistu etulinjassa jolloin drone ei päädy lähimainkaan sinne mihin sen pitäisi päätyä. Niitä kaikkia lennetään tällä hetkellä 6 ihmisaistin perusteella joka taasen tarkoittaa aktiivista radiosignaalia.

Nämä seikat melko varmasti hyödyttävät puolustajaa kun tukitoiminnot voivat olla paljon lähempänä ja panssaroituja.
Ainakin teoriassa drone voisi kahden majakan avulla lentää kohteen lähelle ilman gps:ää. Majakan ei tarvitse lähestymisen aikana lähettää kovin usein ja taajuuksilla voi hyppiä, niin signaalia ei ole ihan helppo havaita. Tämä nyt toki vain teoreettista pohdintaaa, mulla ei ole käsitystä mitä asefirmojen drooniosastot kehittelee.
 
NVIDIA Jetson ja hyvä kamera dronessa ja siihen päälle vielä kompassin ja kiihtyvyysantureiden data. Väittäisin, että näillä eväillä olisi toteutettavissa GPS riippumaton navigointi kohtuuhinnalla droneen. Eli kameran kuvan ja tekoälyn avulla reittiä verrattaisiin vehkeeseen tallennettuihin ilmakuviin ja lisäksi sitä tuettaisiin kompassilla ja kiihtyvyysantureilla. Toki kamerapohjainen navigointi on enemmän riippuvainen säästä ja valaistusolosuhteista ja riippunee myös maastosta kuinka paljon siellä on soveltuvia "kiintopisteitä" luotettavaan navigointiin. Esimerkiksi jonkun selkeän kohteen, kuten tien tai joen seuraaminen tuskin olisi kovin haastavaa kameralla ja tekoälyllä.

Melkein uskaltaisin väittää, että joku asiaan paneutunut harrastelijaporukka pystyisi tuollaisen nykypäivän vehkeillä toteuttamaan ainakin jollain tasolla.
 
NVIDIA Jetson ja hyvä kamera dronessa ja siihen päälle vielä kompassin ja kiihtyvyysantureiden data. Väittäisin, että näillä eväillä olisi toteutettavissa GPS riippumaton navigointi kohtuuhinnalla droneen. Eli kameran kuvan ja tekoälyn avulla reittiä verrattaisiin vehkeeseen tallennettuihin ilmakuviin ja lisäksi sitä tuettaisiin kompassilla ja kiihtyvyysantureilla. Toki kamerapohjainen navigointi on enemmän riippuvainen säästä ja valaistusolosuhteista ja riippunee myös maastosta kuinka paljon siellä on soveltuvia "kiintopisteitä" luotettavaan navigointiin. Esimerkiksi jonkun selkeän kohteen, kuten tien tai joen seuraaminen tuskin olisi kovin haastavaa kameralla ja tekoälyllä.

Melkein uskaltaisin väittää, että joku asiaan paneutunut harrastelijaporukka pystyisi tuollaisen nykypäivän vehkeillä toteuttamaan ainakin jollain tasolla.
Ihan tehtävissä. Häirintä kun alkaa, aletaan positiota laskemaan IMUn ja suuntiman perusteella. Ei ole niin tarkka pitkillä matkoilla, varsinkaan noilla laitteilla, mutta ei tarviikaan pystyä alle 20m tarkkuuteen 20km matkalla. Kamera ja jetson hoitaa kohteen tunnistuksen tietyllä alueella ja jos siellä on liikettä, ei ku päin vain.

Ja näitä kehitetään jo.
 
F-47 ei tällä hetkellä tiedetä hirveästi muuta kuin nimi, mutta se tavallaan osuu kilpailemaan suoraan eurooppalaisten 6gen-projektien kanssa, siinä missä F-35:lle ei käytännössä ollut kilpailijaa. Jos Euroopassa suunnitellaan enenevässä määrin jonkinlaista omavaraisuutta, niin luulisin että ihan valtavia haluja F-47:aan ei täällä ole ellei se osoittaudu selkeästi paremmaksi kuin eurooppalaiset kilpailijansa. Se jää nähtäväksi.

Joku tuossa F-47 ilmoituksessa haisee. Ensinnäkin se haisee powerpointilta. Ja toiseksi se haisee projektilta jonka tarkoitus on pelastaa Boeing.

Ja jos siitä joskus joku kone kasataan, niin todennäköisesti siitä tulee toinen halpisversio F-22:sta F-35:n rinnalle, isommalla ilmaherruuspainotuksella. F-22 on jännä kone, koska koneenahan se on ilmeisesti ollut hyvinkin onnistunut, mutta kokonaisuutena taas ei. Hemmetin kallis, eikä mitään sellaista käyttötarkoitusta mitä joku olemassaoleva kone ei jo pystyisi toteuttamaan halvemmalla. Tuo on ehkä johtanut siihen, että F-22 on joiltain osin jo jäänyt jälkeen F-35:sta koska sen aktiiviseen kehitykseen ei ole viitsitty panostaa.

Mutta uusi ilmaherrushävittäjä - Boeingilta? Ilman mitään perinteistä kilpailutusta? Milloinkas Bojo viimeeksi voitti jonkun kisan miehitetystä hävittäjästä? P-26? :lol:

Onhan iso B ostellut firmoja joilla on menestyksekästä sotilaspuolen tuotekehitystä, McDonnell Douglasin ja North Americanin, mutta onkohan kannettu vesi pysynyt kaivossa? Aika monessa Boeingin rosterissa olevassa tuotekehitysprojektissa on pysyvä X numeron edessä, aika harva on päätynyt sarjatuotantoon.

Ja itse koneesta, luulisin että tuosta tulee sellainen sotilasilmailun vastine lataushybridille, eli kone joka pystyy toimimaan sekä lentäjän kanssa että ilman, ja siten siihen on jouduttu survomaan sekä dronen että miehitetyn hävittäjän ominaisuudet. Hyvä siitä tulee... Right?
 
Joku tuossa F-47 ilmoituksessa haisee. Ensinnäkin se haisee powerpointilta. Ja toiseksi se haisee projektilta jonka tarkoitus on pelastaa Boeing.

F-15EX oli se projekti, jolla Boeing pelastettiin.

Ja tämä tulossa oleva F-47 voi olla nimenomaan se suurin syy, miksi Boeing piti pelastaa, jos Boeing olisi mennyt konkurssiin, olisi joko menetetty tämän kilpailun lupaavin kone, ja jouduttu ostaamaan Lockheed Martinilta tai Northropilta potentiaalisesti huonompi kone ilman kilpailua (jos toinen näistä oli jo aiemmin luopunut kisasta), tai pumppaamaan konkurssipesälle rahaa, että se kehittää koneen loppuun.

Ja jos siitä joskus joku kone kasataan, niin todennäköisesti siitä tulee toinen halpisversio F-22:sta F-35:n rinnalle, isommalla ilmaherruuspainotuksella. F-22 on jännä kone, koska koneenahan se on ilmeisesti ollut hyvinkin onnistunut, mutta kokonaisuutena taas ei. Hemmetin kallis, eikä mitään sellaista käyttötarkoitusta mitä joku olemassaoleva kone ei jo pystyisi toteuttamaan halvemmalla. Tuo on ehkä johtanut siihen, että F-22 on joiltain osin jo jäänyt jälkeen F-35:sta koska sen aktiiviseen kehitykseen ei ole viitsitty panostaa.

F-22n ongelma on lähinnä siinä, että konen tuotanto katkaistiin kesken kun alle neljäsosa suunnitelluista koneista oli tehty. Tämä vaikutti sekä koneen hintaan/kone, että siihen, paljonko sen päivityksiin kannattaa panostaa.

Ja miksi se katkaistiin kesken - koska kuviteltiin, että kylmän sodan loputtua maailmaan tulee rauha ja kaikki isot valtiot vaan halaavat toisiaan ja sotiminen on lähinnä pienten paskastanien terroristien kurmoottamista.

Mutta uusi ilmaherrushävittäjä - Boeingilta? Ilman mitään perinteistä kilpailutusta? Milloinkas Bojo viimeeksi voitti jonkun kisan miehitetystä hävittäjästä? P-26? :lol:

Kilpailutus nimenomaan oli, mutta se pidettiin salassa. Näin on tehty todella monen muunkin koneen kanssa, esim. B-2lle oli Lockheediltä kilpailija.

Ja noilla firmoilla mitä beoing on ostellut on paljon kokemusta suihkuhävittäjien rakentamisesta - F-4 Phantom II, F-15 Eagle, F-18 Hornet

Onhan iso B ostellut firmoja joilla on menestyksekästä sotilaspuolen tuotekehitystä, McDonnell Douglasin ja North Americanin, mutta onkohan kannettu vesi pysynyt kaivossa? Aika monessa Boeingin rosterissa olevassa tuotekehitysprojektissa on pysyvä X numeron edessä, aika harva on päätynyt sarjatuotantoon.

Kuviossa on nimenomaan käynyt sillaipäin, että nykyinen Boeing on enemmän McDonnell Douglas kuin Boeing.
 
Jos rajataan drone asiaan FPV kaltainen niin noinkaan "vähän" autonomiset dronet eivät ole tätä päivää vielä pitkään aikaan. GPS paikannus ei onnistu etulinjassa jolloin drone ei päädy lähimainkaan sinne mihin sen pitäisi päätyä. Niitä kaikkia lennetään tällä hetkellä 6 ihmisaistin perusteella joka taasen tarkoittaa aktiivista radiosignaalia.

Tänäpäivänä radiosignaaleja minimoidaan käyttämällä optisia linkkejä, eli sillä saadaan suurimmat lähteet karsittua pois. Eli siis nämä kuituyhteyden päässä olevat droonit. Toki se rajoittaa toimintamatkaa muutamaan kymmeneen kilometriin. ja kuormaa lisää. Siviilipuolella on jotain kuitua energiansiirto tutkimuksia, mutta en uskalla arvioida voisiko päästä nii isoihin tehoihin että droonikäytössä merkitystä. Ehkä jossain missä laite on pidemmän ajan parkissa (ei ilmassa) valvomassa tai odottamassa jatkoa
 
Lähtölkohtaisesti kohina on nimenomaan "randomia" ja perustuu siihen. En tiedä miten sitä muuttaa, menee yli oman ymmärryksen. Toki digitaalinen "random" voi olla puutteellista ja matematiikka-nerot voi löytää haavoittuvuuksia.

Pyöräytin Pythonilla tuon esimerkin random kohinalla.
Vasemmalla puolella kohinaa, joka ei muutu ja sen sisällä pyörii laatikko, jossa otetaan pixeli alapuolelta ja vaihdetaan sen väri päinvastaiseksi.
Oikealla puolella on random kohinaa, joka muuttuu joka päivityksellä ja sille tehdään sama. Löydätkö pyörivän laatikon oikeanpuoleisesta kuvasta?

rotating_inverted_box.gif



Python:
import numpy as np
import matplotlib.pyplot as plt
import matplotlib.animation as animation
from scipy.ndimage import rotate

# Parameters
frames = 100
noise_size = (200, 200)
box_size = 60
edge_thickness = 2
center = np.array(noise_size) // 2
gif_path = "rotating_inverted_box.gif"

# Static noise for left panel
static_noise = np.random.rand(*noise_size)

# Box edge mask
box_outline = np.zeros((box_size, box_size))
box_outline[:edge_thickness, :] = 1
box_outline[-edge_thickness:, :] = 1
box_outline[:, :edge_thickness] = 1
box_outline[:, -edge_thickness:] = 1

# Setup figure
fig, axes = plt.subplots(1, 2, figsize=(10, 5))
img1 = axes[0].imshow(static_noise.copy(), cmap='gray', vmin=0, vmax=1, animated=True)
img2 = axes[1].imshow(np.random.rand(*noise_size), cmap='gray', vmin=0, vmax=1, animated=True)

for ax in axes:
    ax.axis('off')

axes[0].set_title("Static Noise")
axes[1].set_title("Alternating Noise")

def insert_inverted_contour(background, mask, angle):
    rotated = rotate(mask, angle, reshape=False, order=1)
    rotated_mask = rotated > 0.5
    temp = background.copy()
    y0, x0 = center[0] - box_size // 2, center[1] - box_size // 2
    region = temp[y0:y0 + box_size, x0:x0 + box_size]
    region[rotated_mask] = 1.0 - region[rotated_mask]
    temp[y0:y0 + box_size, x0:x0 + box_size] = region
    return temp

def update(frame):
    angle = (frame * 3.6) % 360
    frame1 = insert_inverted_contour(static_noise, box_outline, angle)
    dynamic_noise = np.random.rand(*noise_size)
    frame2 = insert_inverted_contour(dynamic_noise, box_outline, angle)
    img1.set_array(frame1)
    img2.set_array(frame2)
    return img1, img2

ani = animation.FuncAnimation(fig, update, frames=frames, blit=True, interval=50)

# Save as GIF
ani.save(gif_path, writer='pillow', fps=20)
print(f"GIF saved as: {gif_path}")

plt.tight_layout()
plt.show()
 
Viimeksi muokattu:
Joku tuossa F-47 ilmoituksessa haisee. Ensinnäkin se haisee powerpointilta. Ja toiseksi se haisee projektilta jonka tarkoitus on pelastaa Boeing.

Ja jos siitä joskus joku kone kasataan, niin todennäköisesti siitä tulee toinen halpisversio F-22:sta F-35:n rinnalle, isommalla ilmaherruuspainotuksella. F-22 on jännä kone, koska koneenahan se on ilmeisesti ollut hyvinkin onnistunut, mutta kokonaisuutena taas ei. Hemmetin kallis, eikä mitään sellaista käyttötarkoitusta mitä joku olemassaoleva kone ei jo pystyisi toteuttamaan halvemmalla. Tuo on ehkä johtanut siihen, että F-22 on joiltain osin jo jäänyt jälkeen F-35:sta koska sen aktiiviseen kehitykseen ei ole viitsitty panostaa.

Mutta uusi ilmaherrushävittäjä - Boeingilta? Ilman mitään perinteistä kilpailutusta? Milloinkas Bojo viimeeksi voitti jonkun kisan miehitetystä hävittäjästä? P-26? :lol:

Onhan iso B ostellut firmoja joilla on menestyksekästä sotilaspuolen tuotekehitystä, McDonnell Douglasin ja North Americanin, mutta onkohan kannettu vesi pysynyt kaivossa? Aika monessa Boeingin rosterissa olevassa tuotekehitysprojektissa on pysyvä X numeron edessä, aika harva on päätynyt sarjatuotantoon.

Ja itse koneesta, luulisin että tuosta tulee sellainen sotilasilmailun vastine lataushybridille, eli kone joka pystyy toimimaan sekä lentäjän kanssa että ilman, ja siten siihen on jouduttu survomaan sekä dronen että miehitetyn hävittäjän ominaisuudet. Hyvä siitä tulee... Right?
Niin kuin hkultala jo tuossa kommentoikin moneen asiaan.... ei F-47 mielestäni poikkea olennaisesti aikaisemmista. Nuohan menevät niin, että ensin valmistajilta pyydetään konsepti/prototyyppi vastaamaan määriteltyihin tavoitteisiin ja sen jälkeen ne laitetaan kilpailemaan toisiaan vastaan. Tämä vaihe on äärimmäisen salainen, eikä sen aikana koneista näy yleensä vilaustakaan julkisuudessa. Se tiedettiin että konseptit ovat lentäneet jo hyvän aikaa sitten, muuta ei kerrottu. Kilpailun voittaja saa sitten sen konseptin pohjalta alkaa kehittää varsinaista hävittäjää. Näin oli F-22:n aikana (YF-22 ja YF-23 olivat vastakkain), samoin F-35:n osalta (X-35 ja X32a). Se nyt on kuitenkin ollut jo tiedossa että F-22 alkaa olla vähän iäkäs ja hankala jatkokehittää, minkä lisäksi varautuminen Kiinaa vastaan vaatii vähän erilaisia ominaisuuksia, joten sen puoleen tarve uudelle ilmaherruushävittäjälle on sinänsä olemassa.

Luultavasti ominaisuuksissa tulleen painottamaan kykyä kantaa isompi määrä aseistusta rungon sisällä, toimintasädettä (mitä tarvittaisiin Kiinaa vastaan) ja yhteisoperointia dronejen kanssa. Ja häiveominaisuudet tietysti mukana. Dronepuolella Boeingilla on jo näyttää jotain, joten sikäli en pidä välttämättä ihan tavattomana että B sai tuon sopimuksen. Plus tietysti ettei LM:ää haluta päästää monopoliksi, F-35:n kanssa poltettiin kuitenkin jossain määrin näpit kustannusten karattua.
 
Kuulustaa hienolta teoriassa, käytännössä ei toimi. Ensinnäkin suuntaan perustuva ei ole riittävän tarkka jotta sillä pystyisi määrittämään dronen sijainnin, tai se vaatisi ainakin helvetin ison antenniryhmän, vaikka ei oteta edes huomioon sitä että signaali leviää mitä kauemmas se etenee. Ja jos vaikka dronen sijainnin pystyisi jotenkin määrittämään, sen avulla ei pysty mitenkään kohdistamaan mitään vastatoimia siihen.
Ne joilla ei ole minkäänlaista kokemusta tekoälyn kouluttamisesta ehdottavat sitä ratkaisuksi kaikkeen. Maaginen kristallipallo joka antaa kaikki vastaukset. :rofl2:

Jos sinulla on staattisista paikoista olevien radiovastaanottimen tietovuo, pystyt signaalivoimakkuuden ja doplerin avulla päättelemään vaikka mitä. Ei sillä mitään ilmatorjuntaa voida ampua tietenkään, mutta näkisin että vaikutus on saatava nimenomaan sinne sotatarviketta (tässä tapauksessa FPV droneja) lähettävään päähän eikä haaveilla jostain predator elokuvan torjuntatykistä miehistön olkapäällä. Vaikutusta ei saada jos et tiedä mistä vastapuoli operoi.

Sillä tavallahan tykistöuhkakin "ratkaistiin" vastatykistötutkilla. Kun kalusto pakotetaan liikkeeseen tulitoiminnan alettua, pakotat vihollisen kalliimpaan kalustoon, vähälukuisempaan ja lyhytaikaisempaan vaikuttavuuteen.
 
Viimeksi muokattu:
Patrian atv:ssä on kumitelat, mielenkiintoista nähdä miten nuo kestävät. Jotenkin luulisi metallitelan kestävän paremmin teräviä kiviä yms?
 
Patrian atv:ssä on kumitelat, mielenkiintoista nähdä miten nuo kestävät. Jotenkin luulisi metallitelan kestävän paremmin teräviä kiviä yms?

Hyvä kysymys.

Kestävyyden lisäksi tuo kumitela on myös korjauskelvoton, eli kun se on poikki, se on poikki. Metallitelassa voi aina vaihtaa linkkejä. Mutta muuten mä luulen että toi kumitela on parempi, voi ajella huoletta asfaltilla, nopeampi ja kevyempi, ja voi siksi tehdä leveämmän telan.
 
Hyvä kysymys.

Kestävyyden lisäksi tuo kumitela on myös korjauskelvoton, eli kun se on poikki, se on poikki. Metallitelassa voi aina vaihtaa linkkejä. Mutta muuten mä luulen että toi kumitela on parempi, voi ajella huoletta asfaltilla, nopeampi ja kevyempi, ja voi siksi tehdä leveämmän telan.
Yritin etsiä kuvia, ja juttua että mitä siitä on kerrottu. Kumipyörä vehkeitä yhtiö nyt muutenkin valmistanut ja niitä ihan sodassa käytetty. Mutta yksipyörä jos menetetään niin matkanteko ei siihen pysähdy, joten kai noihin telaketjuihin joku korjaus ajatus on, siis miten se kentällä tehdään, tuodaan uusi nauha, vai jotain jatkopaloja.

Leveämmästä telasta tuli mieleen että voiko olla tuplaa, kuvat kyllä siltä näyttäneet. Mutta en yllättyisi jos markkinoinit osasta keksisi jotain tilanteita missä kestävämpi, siis niiden perus vahvuuksien lisäksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
272 523
Viestejä
4 704 534
Jäsenet
76 916
Uusin jäsen
Sntnn

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom