Minulla E60 ei ainakaan tarjoa mitään kalibrointimahdollisuutta, kai laite vain suoraan kertoo mittaamansa teholukeman Zwiftiin.
Zwift toimii E60:n (ja oletettavasti E40:n) kanssa erinomaisesti treeniohjelmissa ("Workout"), koska niissä Zwift määrittää tavoitetehon ja pyörä säätää vastusta sen mukaan, että tuotat sen tavoitteen mukaista tehoa kadenssillasi. Sen sijaan tavallinen reittien ajaminen ("Free ride") ei toimi kovin hyvin, koska pyörässä ei ole vaihteita eikä Zwift tue virtuaalisia vaihteita tämän pyörän kanssa. Vastus kyllä muuttuu tien jyrkkyyden mukaan, mutta tasaisella ja alamäessä vastus on auttamattoman kevyt. Virtuaaliset vaihteet saa toimimaan jotenkuten kännykkään asennettavaa, kolmannen osapuolen kehittämää QZ-sovellusta käyttämällä, mutta tuo vaatii melko paljon säätämistä. En ole vielä täysin saanut itse tuota toimimaan niin hyvin, että tulisi kauheasti free rideä ajettua.
Kirjoitin jo aiemmin viestin, mutta päivitelläänpä hieman kun olen ehtinyt paremmin tutustumaan.
- QZ sovellus Samsung puhelimella
- Zwift-sovellus tabilla
Zwfitin saan paritettua Tunturin kanssa ja kaikki toimii lukuunottamatta sitä "Controllers" kohtaa.
QZ-sovelluksen saan paritettua Tunturin kanssa ja valitsen Setting-valikosta: "enable the get gears from the zwift".
Tällä kombinaatiolla nyt kun avaan tabilla Zwiftin, minun pitäisi pystyä valitsemaan Powerin alta jokaiseen laatikkoon Samsung-puhelin, jossa QZ-sovellus pyörii. Samsung-puhelin vilahtaa valikossa parin sekunnin ajan, kunnes katoaa pois. Minulla homma siis kosahtaa tuohon kohtaan, enkä oikein tiedä mitä tehdä.
Jos saisin Zwiftista Samsung puhelimen valittua, niin saisin "Controllers" kohdasta vaihteet käyttöön. Tämän jälkeen pitäisi ilmeisesti muihin laatikoihin valita suoraan Tunturi, mutta kun nyt olen tähän kohtaan jämähtänyt niin minkäs teet.
Edit: nyt toimii. Olin ehkä ymmärtänyt logiikan väärin. Ensiksi qz appi auki ja yhteys tunturiin. Sitten zwift tabista auki ja hetki odottelua, kunnes puhelimen yhteys löytyy ja qz:n saa yhdistettyä zwiftiin.
Power, cadence, resistance ja heart rate kaikki qz:n kautta. Sitten tile valikosta qz:ssa gearit käyttöön ja siinä se.
Kävin free ridea kokeilemassa ja johan muuttui meininki kun puhelimen ruudulta sai vaihdettua vaihteita. Valikko menee vielä vähän hassusti kun vaihteen ovat numeroina kaikkea väliltä -4 ja 6 mutta mitä pienempi luku sitä pienempi vaihde. Ja mitä isompi niin..
Tänään vedin 30min ohjatun treenin ja oli kyllä melkoisen kiva rutistus. Siinä ei tosiaan vaihteita edes tarvitse, mutta jotain optimointia ehkä niillä olisi voinut tehdä. Täytyy ensi viikolla vetää sama treeni ja katsoa miten vaihteet vaikuttavat suoritukseen ja sen raskauteen.
Tunturi on muuten tavalliselle kaverille ihan hyvä peli. En keksi vielä mitään valitettavaa, mutta kaikki aikanaan.