Sopivan kuntopyörän valinta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja maug
  • Aloitettu Aloitettu

Olisiko tämä ihan pätevä ostos tuohon 400€ hintaluokkaan? Vähän harmi että postit on 70€ kun ainoa mahdollisuus on kotiinkuljetus Verkkokaupasta.
Tämä on halvempi ja parempi:
 
Jooh, pitää funtsia että mihin mahdutan tuollaisen, vaikka salilla tulee käytyä olisi kivempi kotona polkea ja katsoa telkkaria yms samalla.

Toihan on just sellainen mitä mä kaipaisin ja aloin hötkyilemään tietämättömästi harjoitusvastuksen hankinnan suuntaan. Tämän näyttää saavan yhdistettyä zwiftiin joten virtuaaliajelut pitäisi onnistua siinä missä vastuksellakin. Vai enkä mä taas käsitä jotain?
 
Nonih. Tunturi e40 hommattu ja ekat ajot takana. Vaikuttaa hyvältä. Nyt seuraavaksi haluaisin ymmärtää miten toi zwift toimii.
Laite löytyy zwift appista. Pitääkö mun kalibroida laite jakoavaimesta joka kerta vai onko tuossa jokin automaattikalibrointi.
Jakoavain kalibroinnissa appi pyytää kiihdyttämään 2kph ja rullaamaan sen jälkeen. Ei tuo ikinä mitään 2kph nopeutta näytä vaan rekisteröi vähintään 9kph ja sitten pyytää polkemaan samalla vauhdilla. Mä kokeilin pariin kertaan kalibrointipyöräillä yli 10min ja mitenkään ei kalibroinnissa pääse eteenpäin. Ainoa vaihtoehto on cancel ja kalibrointi käsittäkseni keskeytyy.
Menin alussa ajamaan zwiftissa suoraan reittiä ja jalat pyörii hulluna mutta nopeus ei kasva. Nyt vikalla testireitillä ihan kun laite olis yhtäkkiä herännyt watteihin ja nopeuteen ja ajo tuntui aika realistiselta.
Eli, jätänkö kalibroinnin unholaan ja luotan että tapahtuu automaattisesti kun on hetken reitillä polkenut?
 

Olisiko tämä ihan pätevä ostos tuohon 400€ hintaluokkaan? Vähän harmi että postit on 70€ kun ainoa mahdollisuus on kotiinkuljetus Verkkokaupasta.
Hitusen kevyt vauhtipyörä tuossa ainakin on. Esimerkiksi E60 toisi jo huomattavasti painavamman vauhtipyörän ja enemmän vastustasoja. Oma Tunturi E60 oli vuodenvaihteen tienoilla Hobby Hallissa vain vähän reilut 400€, joskin siinäkin tuo kotiinkuljetus toi reilusti lisähintaa.
 
Nonih. Tunturi e40 hommattu ja ekat ajot takana. Vaikuttaa hyvältä. Nyt seuraavaksi haluaisin ymmärtää miten toi zwift toimii.
Laite löytyy zwift appista. Pitääkö mun kalibroida laite jakoavaimesta joka kerta vai onko tuossa jokin automaattikalibrointi.
Jakoavain kalibroinnissa appi pyytää kiihdyttämään 2kph ja rullaamaan sen jälkeen. Ei tuo ikinä mitään 2kph nopeutta näytä vaan rekisteröi vähintään 9kph ja sitten pyytää polkemaan samalla vauhdilla. Mä kokeilin pariin kertaan kalibrointipyöräillä yli 10min ja mitenkään ei kalibroinnissa pääse eteenpäin. Ainoa vaihtoehto on cancel ja kalibrointi käsittäkseni keskeytyy.
Menin alussa ajamaan zwiftissa suoraan reittiä ja jalat pyörii hulluna mutta nopeus ei kasva. Nyt vikalla testireitillä ihan kun laite olis yhtäkkiä herännyt watteihin ja nopeuteen ja ajo tuntui aika realistiselta.
Eli, jätänkö kalibroinnin unholaan ja luotan että tapahtuu automaattisesti kun on hetken reitillä polkenut?
Minulla E60 ei ainakaan tarjoa mitään kalibrointimahdollisuutta, kai laite vain suoraan kertoo mittaamansa teholukeman Zwiftiin.

Zwift toimii E60:n (ja oletettavasti E40:n) kanssa erinomaisesti treeniohjelmissa ("Workout"), koska niissä Zwift määrittää tavoitetehon ja pyörä säätää vastusta sen mukaan, että tuotat sen tavoitteen mukaista tehoa kadenssillasi. Sen sijaan tavallinen reittien ajaminen ("Free ride") ei toimi kovin hyvin, koska pyörässä ei ole vaihteita eikä Zwift tue virtuaalisia vaihteita tämän pyörän kanssa. Vastus kyllä muuttuu tien jyrkkyyden mukaan, mutta tasaisella ja alamäessä vastus on auttamattoman kevyt. Virtuaaliset vaihteet saa toimimaan jotenkuten kännykkään asennettavaa, kolmannen osapuolen kehittämää QZ-sovellusta käyttämällä, mutta tuo vaatii melko paljon säätämistä. En ole vielä täysin saanut itse tuota toimimaan niin hyvin, että tulisi kauheasti free rideä ajettua.
 
Minulla E60 ei ainakaan tarjoa mitään kalibrointimahdollisuutta, kai laite vain suoraan kertoo mittaamansa teholukeman Zwiftiin.

Zwift toimii E60:n (ja oletettavasti E40:n) kanssa erinomaisesti treeniohjelmissa ("Workout"), koska niissä Zwift määrittää tavoitetehon ja pyörä säätää vastusta sen mukaan, että tuotat sen tavoitteen mukaista tehoa kadenssillasi. Sen sijaan tavallinen reittien ajaminen ("Free ride") ei toimi kovin hyvin, koska pyörässä ei ole vaihteita eikä Zwift tue virtuaalisia vaihteita tämän pyörän kanssa. Vastus kyllä muuttuu tien jyrkkyyden mukaan, mutta tasaisella ja alamäessä vastus on auttamattoman kevyt. Virtuaaliset vaihteet saa toimimaan jotenkuten kännykkään asennettavaa, kolmannen osapuolen kehittämää QZ-sovellusta käyttämällä, mutta tuo vaatii melko paljon säätämistä. En ole vielä täysin saanut itse tuota toimimaan niin hyvin, että tulisi kauheasti free rideä ajettua.

Kiitos kun vastasit ja selvensit. Mistään ei oikein löydy tätä kuviota selostettuna eikä juuri Tunturi-spesifiä keskusteluakaan tunnu löytyvän. Okei eli tämä selventää miksi tasaisella meikäläisen vastus on todella kevyt. En tiedä kuinka hyvin pyöräilijän jalkojen polkemisvauhti kuvaan todellista polkemisnopeutta, mutta jengi ohittaa minua tasaisella sen näköisenä että polkemisvauhti on normaali. Toisin kuin mulla jalat pyörii niin helvetisti mutta vauhti on huono. Vaihde on siis liian pieni.

Minäpä tutkin mainitsemaasi QZ-sovellusta ja jos koen jotain ahaa-elämyksiä, niin pistän infoa.
 
Minulla E60 ei ainakaan tarjoa mitään kalibrointimahdollisuutta, kai laite vain suoraan kertoo mittaamansa teholukeman Zwiftiin.

Zwift toimii E60:n (ja oletettavasti E40:n) kanssa erinomaisesti treeniohjelmissa ("Workout"), koska niissä Zwift määrittää tavoitetehon ja pyörä säätää vastusta sen mukaan, että tuotat sen tavoitteen mukaista tehoa kadenssillasi. Sen sijaan tavallinen reittien ajaminen ("Free ride") ei toimi kovin hyvin, koska pyörässä ei ole vaihteita eikä Zwift tue virtuaalisia vaihteita tämän pyörän kanssa. Vastus kyllä muuttuu tien jyrkkyyden mukaan, mutta tasaisella ja alamäessä vastus on auttamattoman kevyt. Virtuaaliset vaihteet saa toimimaan jotenkuten kännykkään asennettavaa, kolmannen osapuolen kehittämää QZ-sovellusta käyttämällä, mutta tuo vaatii melko paljon säätämistä. En ole vielä täysin saanut itse tuota toimimaan niin hyvin, että tulisi kauheasti free rideä ajettua.

Kirjoitin jo aiemmin viestin, mutta päivitelläänpä hieman kun olen ehtinyt paremmin tutustumaan.

- QZ sovellus Samsung puhelimella
- Zwift-sovellus tabilla

Zwfitin saan paritettua Tunturin kanssa ja kaikki toimii lukuunottamatta sitä "Controllers" kohtaa.
QZ-sovelluksen saan paritettua Tunturin kanssa ja valitsen Setting-valikosta: "enable the get gears from the zwift".

Tällä kombinaatiolla nyt kun avaan tabilla Zwiftin, minun pitäisi pystyä valitsemaan Powerin alta jokaiseen laatikkoon Samsung-puhelin, jossa QZ-sovellus pyörii. Samsung-puhelin vilahtaa valikossa parin sekunnin ajan, kunnes katoaa pois. Minulla homma siis kosahtaa tuohon kohtaan, enkä oikein tiedä mitä tehdä.
Jos saisin Zwiftista Samsung puhelimen valittua, niin saisin "Controllers" kohdasta vaihteet käyttöön. Tämän jälkeen pitäisi ilmeisesti muihin laatikoihin valita suoraan Tunturi, mutta kun nyt olen tähän kohtaan jämähtänyt niin minkäs teet.

Edit: nyt toimii. Olin ehkä ymmärtänyt logiikan väärin. Ensiksi qz appi auki ja yhteys tunturiin. Sitten zwift tabista auki ja hetki odottelua, kunnes puhelimen yhteys löytyy ja qz:n saa yhdistettyä zwiftiin.
Power, cadence, resistance ja heart rate kaikki qz:n kautta. Sitten tile valikosta qz:ssa gearit käyttöön ja siinä se.
Kävin free ridea kokeilemassa ja johan muuttui meininki kun puhelimen ruudulta sai vaihdettua vaihteita. Valikko menee vielä vähän hassusti kun vaihteen ovat numeroina kaikkea väliltä -4 ja 6 mutta mitä pienempi luku sitä pienempi vaihde. Ja mitä isompi niin..

Tänään vedin 30min ohjatun treenin ja oli kyllä melkoisen kiva rutistus. Siinä ei tosiaan vaihteita edes tarvitse, mutta jotain optimointia ehkä niillä olisi voinut tehdä. Täytyy ensi viikolla vetää sama treeni ja katsoa miten vaihteet vaikuttavat suoritukseen ja sen raskauteen.

Tunturi on muuten tavalliselle kaverille ihan hyvä peli. En keksi vielä mitään valitettavaa, mutta kaikki aikanaan.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
269 812
Viestejä
4 668 975
Jäsenet
76 483
Uusin jäsen
EeroPi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom