Kyllä oon huomannut mut en nyt ole niin paljoa kiinnittänyt siihen ku on niin paljon muuta.Muut huomannu että viimesen päivityksen jälkeen ois akkukesto huonontunut? Aiemmin sot helposti 6-8h, nyt 4-5
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kyllä oon huomannut mut en nyt ole niin paljoa kiinnittänyt siihen ku on niin paljon muuta.Muut huomannu että viimesen päivityksen jälkeen ois akkukesto huonontunut? Aiemmin sot helposti 6-8h, nyt 4-5
Ite pidän kanssa 3G päällä.XZ1 kuluttaa selvästi enempi virtaa 4G:n kanssa kuin pelkän 3G:n. Itse pidän lähinnä 3G:tä käytössä ja jätän 4G:n päälle jos teen puhelimella jotain enemmänkin, kuten Geokätköilen, katson videoita tai mitä vaan. Pelkkiä viestejä lähetellessä 3G riittää hyvin ja säästää akkua paljon. Onneksi Sony tarjoaa vetovalikon pikavalinnoissa 4G-pikakuvakkeen.
Suurinosa haluaa varmasti käyttää puhelintaan ilman mitään säätämistä, mutta tällöin mainittavan akkukeston takaamiseksi on hankittava puhelin jossa kesto on aivan markkinoiden kärkeä, mitä sen pitäisi olla kyllä XZ1 Compactin tapauksessa. Itse en tosin ole henkilökohtaisesti käyttänyt vielä puhelinta missä 4G ei söisi paljon virtaa, puhumattakaan Wifistä. XZ1:n kohdalla tosin Wifi ei syö juuri virtaa, koska tässä kotosalla on esteetön näkyvyys reitittimeen.
Periaatteessa custom romin voi asentaa, jos vaikka Gcamilla saisi parempia kuvia Camera2-rajapinnan kautta. Vakio romissa Sony on rampauttanut tuon hyödyntämisen ja luottaa omiin algoritmeihinsä. En tosin tiedä, onko open source ajurit missä kunnossa tälle laitteelle. Pahimmoileen voi päätyä ojasta allikkoon. Oliko @voffer kikkailut kamera modien kanssa rootin myötä?Onko tuolle kameralle tehtävissä mitään esim. ohjelmallisesti ? Vaikea tästä on siirtyä muihin kun kaikki muut ovat jäätävän kokoisia kapuloita, mutta tuo kamera on kyllä uskomattoman sukka point&shoot ihmiselle.
Oon stock ROMilla mennyt, ja ei oo tullu mitään parempaa kameraosastoa vastaan. Tosiaan jossain custom romeissa vois olla tuki esim. RAW:lle, mutta xda:n kommenttien perusteella en odottaisi huimia tuloksia esim gcamilla.Periaatteessa custom romin voi asentaa, jos vaikka Gcamilla saisi parempia kuvia Camera2-rajapinnan kautta. Vakio romissa Sony on rampauttanut tuon hyödyntämisen ja luottaa omiin algoritmeihinsä. En tosin tiedä, onko open source ajurit missä kunnossa tälle laitteelle. Pahimmoileen voi päätyä ojasta allikkoon. Oliko @voffer kikkailut kamera modien kanssa rootin myötä?
Tuli muuten huhtikuun tietoturvapäivitys tänne äskettäin.
Jep. Niin näky häviävän.No nyt kun sai chromesta dark moden päälle niin samalla hävis takasin/koti mikälie nappulat näkyvistä. Toimii toki mutta ei näy näytöllä![]()
Ainakin itsellä näkyy nappulat mutta käytössä on Play Kaupasta ladattu custom teema, jossa nappulat on viivoja.No nyt kun sai chromesta dark moden päälle niin samalla hävis takasin/koti mikälie nappulat näkyvistä. Toimii toki mutta ei näy näytöllä![]()
Ei tue virallinen rom esim. Raw-moodia oli kamerasofta mikä tahansa.Päivitystä pukkaa. Onko tähän mahdollista asentaa googlen kamerasoftaa ja saisko sillä kuvanlaatuun parannusta?
Jos luuri muuten kelpaa, niin akun saa todennäköisesti vaihdatettua huoltoliikkeessä muutamalla kympillä.Voivoi. Muuten ok luuri pilattu luokattomalla kameralla ja heikentyneellä akunkestolla. Harmi kun ei saa liikkeitten vaihtodiileistäkään kuin muutamia kymppejä jos sellaiseen veisi.
En minä kyllä ainakaan huomaa XZ1 Compactissa mitään eroa kaiutinten äänenlaadun välillä.Olen tässä Sonyn kanssa nyt viestitellyt puhelimen kaiuttimiin liittyvästä ongelmasta. XZ1:n ylempi kaiutin kuulostaa selvästi vaimeammalta, kun taas alempi kaiutin on kovempi ja härskimpi. Tämä vesittää stereokuvan ja etenkin alemman kaiuttimen härskiys saa kuulostamaan kaiken aika huonolta. Outoa tässä on se etten muista kaiuttimien kuulostaneen tällaisilta kun puhelimen ostin. Kysyin kaveriltani jolla on XZ1 Compact että onko hänellä sama ongelma ja kyllä on, tismalleen sama juttu. Latasin viimeisimmän ohjelmistopäivityksen, mikä ei tuonut muutosta. Sony lupaili että tutkii asiaa, mutta rivien välistä tuli sähköpostivastauksesta tunne ettei kiinnosta. Googlesta löytää paljonkin Xperia-puhelimiin liittyen samaa ongelmaa, tosin eri mallissa ongelma saattaa olla toisin päin, että ylempi kaiutin on härskin kuuloinen ja alempi vaisu.
Kokeile laittaa median voimakkuus kovalle ja peitä peukalolla toinen kaiutin, sen jälkeen vuorostaan toinen. Eron pitäisi olla päivän selvästi kuultavissa. Minusta tämä ongelma on varsin ikävä kun usein makailen sängyllä katsellen jotain puhelimesta äänen tullen puhelimen kaiuttimista. Suorastaan törkeää mainostaa puhelinta stereona, jos ääni on näin pahasti epätasapainossa. Suosittelen pommittamaan Sonylle viestiä asiasta että tasapainottavat kajarit ohjelmistolla, tai kuten pyysin heiltä, lisäisivät asetuksiin vähintään työkalun millä voi kaiuttimet itse säätää tasapainoon mieleisellään äänellä. Huoltoon ei viitsi ihan heti puhelinta lähettää, kun netin palstoilla moni sanoo että puhelin on tullut samanlaisena takaisin. Ei oikeastaan vaikuta rautavialta jos on kaverilla sama vika vieläpä eri mallissa. Oletteko itse tätä aiemmin huomanneet?
Sonyyn voi ottaa yhteyttä täältä: Sony Xperia™ tuki - Ota yhteyttä meihin (Suomi)
Jos osaa enkuksi kirjoittaa niin kannattaa suoraan tehdä niin, sillä tuolta tulee aina vastaus, että pahoittelevat kun ei voi vastata suomeksi tällä kertaa.
Kyllä minä ainakin testailin sitä ihan kunnolla peittämällä vuorotellen kummankin kaiuttimen ja vastaavasti liikuttamalla puhelinta niin, että "avoin kaiutin" oli aina samassa kohdassa jne. Äänilähteenä oli Spotify. Kaiuttimien äänenlaadussa ei ole mielestäni edelleenkään mitään merkittävää eroa ja jos nyt jotain hienovaraista eroa taajuuskorjauksen osalta onkin, niin ei ainakaan sellaista, että sitä voisi normaalissa stereotilassa havaita.
Samainen softa on mulla ollut viikon verran käytössä. Ei moitittavaa akkukeston tai minkään muunkaan suhteen.47.2.A.10.80 päivitystä ei kannata ajaa sisään, vaikka sitä tarjottaisiin.
Puhelin alkoi syömään akkua noin kolme kertaa aiempaa nopeampaan tahtiin, vaikka puhelin on käyttämättömänä pöydällä (WiFi ja GPS pois päältä).
Ohjelmiston palautuksesta / resetistä ei ollut mitään apua.

Samainen softa on mulla ollut viikon verran käytössä. Ei moitittavaa akkukeston tai minkään muunkaan suhteen.
47.2.A.10.80 päivitystä ei kannata ajaa sisään, vaikka sitä tarjottaisiin.
Puhelin alkoi syömään akkua noin kolme kertaa aiempaa nopeampaan tahtiin, vaikka puhelin on käyttämättömänä pöydällä (WiFi ja GPS pois päältä).

Isojen päivityksien jälkeen on aina suositeltu tekemään resetti jos ongelmia esiintyy ja varsinkin android version vaihtuessa.Jatkuva tahmaaminen ja junnaaminen on tyypillistä varsinkin Samsungin ja LG:n luureille, kun pari isompaa päivitystä on sisässä.
Kannattaa kokeilla Camera MX softaa.Onko tuolle kameralle tehtävissä mitään esim. ohjelmallisesti ? Vaikea tästä on siirtyä muihin kun kaikki muut ovat jäätävän kokoisia kapuloita, mutta tuo kamera on kyllä uskomattoman sukka point&shoot ihmiselle.
Asensitko samat sovellukset takaisin resetin jälkeen? Jos vika olisi kuitenkin jossain sovelluksessa? Itsellä sama päivitys ajettu sisään ja akku tuntuu kestävän samaan malliin kuin ennenkin. Oliko puhelin ostettu Suomesta vai jostain muualta? Mietin, että voisiko firmwaren lokalisaatio vaikuttaa myös?47.2.A.10.80 päivitystä ei kannata ajaa sisään, vaikka sitä tarjottaisiin.
Asensitko samat sovellukset takaisin resetin jälkeen? Jos vika olisi kuitenkin jossain sovelluksessa? Itsellä sama päivitys ajettu sisään ja akku tuntuu kestävän samaan malliin kuin ennenkin. Oliko puhelin ostettu Suomesta vai jostain muualta? Mietin, että voisiko firmwaren lokalisaatio vaikuttaa myös?
Hyvä, että korjaantui. Jokin bitti oli varmaankin mennyt poikittain aiemmin.Ajoin täyden ohjelmistopaketin puhelimeen sisään manuaalisesti, eli se meni tehdaskuntoon.
Huolimatta siitä, että puhelimeen on hiljattain ajettu sama ohjelmistoversio ensin OTA:na ja sitten SPC:llä (repair) sisään lopputuloksessa oli kyllä jotain eroa.
Puhelin oli täyden ohjelmistopäivityksen jälkeen käsittämättömän paljon aiempaa nopeampi, en muista oliko se yhtä nopea edes suoraan paketista otettaessa.
Akkua vaan kuluu edelleen se 1.3% per tunti, ilman että puhelin tekee muuta kuin istuu näyttö pimeänä pöydällä.
Akkukaan tuskin on huonoksi mennyt, kun lataussyklejä < 50 eikä sitä ole edes ladattu ikinä täyteen (90%).
Minulla rullaa AccuBattery taustalla
Hyvä, että korjaantui. Jokin bitti oli varmaankin mennyt poikittain aiemmin.
Akun kunnon voi tarkistaa (jollain arviolla) Service Menusta syöttämällä numerovalitsimeen *#*#7378423#*#* ja valitsemalla Service test>Battery health tests. Itsellä näyttää 2482mAh eli tuon mukaan olisi 8% heikentynyt kapasiteetti.
Hyvä, että korjaantui. Jokin bitti oli varmaankin mennyt poikittain aiemmin.
Akun kunnon voi tarkistaa (jollain arviolla) Service Menusta syöttämällä numerovalitsimeen *#*#7378423#*#* ja valitsemalla Service test>Battery health tests. Itsellä näyttää 2482mAh eli tuon mukaan olisi 8% heikentynyt kapasiteetti.
Android (varsinkin 9) vissiin aluksi puuhastelee jotain "optimointeja" sen perusteella miten puhelinta käyttää, ja voi sen seurauksena alussa / puhtaalla asennuksella kuluttaa akkua enemmän.Ajoin täyden ohjelmistopaketin puhelimeen sisään manuaalisesti, eli se meni tehdaskuntoon.
Huolimatta siitä, että puhelimeen on hiljattain ajettu sama ohjelmistoversio ensin OTA:na ja sitten SPC:llä (repair) sisään lopputuloksessa oli kyllä jotain eroa.
Puhelin oli täyden ohjelmistopäivityksen jälkeen käsittämättömän paljon aiempaa nopeampi, en muista oliko se yhtä nopea edes suoraan paketista otettaessa.
Akkua vaan kuluu edelleen se 1.3% per tunti, ilman että puhelin tekee muuta kuin istuu näyttö pimeänä pöydällä.
Akkukaan tuskin on huonoksi mennyt, kun lataussyklejä < 50 eikä sitä ole edes ladattu ikinä täyteen (90%).
Elisan liittymä, eli puhelimen kustomointipaketti on "amss_fsg_lilac_elisa_finland_volte_vowfi_tar.mbn".
Oliko kenelläkään muulla kyseistä päivitystä ilman ongelmia käyttävällä Elisan liittymää?
Nimellisesti XZ1 Compactin akku on 2700mAh mutta tarkkaa lukemaa on periaatteessa mahdotonta antaa. Esimerkiksi Xiaomi ilmoittaa akun kapasiteetin kahdella arvolla, jotka ovat typical ja minimum (Mi 9: 3300mAh typ, 3200mAh min). En tiedä, millaista arvoa Sony käyttää.Paljonko se battery on normaalisti? Mulla tuo näyttää 2820mAh
Toiminta ei kyllä edelleenkään ole normaalia.
Akku taas tyhjä yön jäljiltä.
Ei sovelluksia käytössä, ei kolmannen osapuolen softia (pl. AccuBattery) asennettuna. WIFI, GPS ja mobiilidata pois päältä.
Pitää katsoa, jos on joku tapa downgreidata aiempaan softaversioon.
Älä nyt ihmeessä hyväksy vikaa, vaan laita puhelin huoltoon.Toiminta ei kyllä edelleenkään ole normaalia.
Akku taas tyhjä yön jäljiltä.
Ei sovelluksia käytössä, ei kolmannen osapuolen softia (pl. AccuBattery) asennettuna. WIFI, GPS ja mobiilidata pois päältä.
Pitää katsoa, jos on joku tapa downgreidata aiempaan softaversioon.
Tänään tuli Xperia XZ1 huollosta ja kummatkin kaiuttimet oli vaihdettu Mobylifen toimesta. Aivan hämmentävän nopeaa toimintaa entiseen Optima Serviceen nähden, jolla kesti viikkoja ennen kuin huollontila oli puhelimen saapumisesta perille muuttunut yhtään mihinkään. Iso peukku Mobylifelle ja rapiat vielä päälle siitä, ettei erikseen tarvitse ensin luoda huoltohakemusta, vaan on suoraan ohjeet sivulla mitä pitää pakkaukseen laittaa mukaan ja eikun postiin. Huollontilaa voi seurata Mobylifellä.
Itse alkuperäinen tilanne kaiuttimien kanssa ei siltikään huomattavasti muuttunut. Luulen että toisessa kaiuttimessa oli vettä, mikä ei haihtunut ollenkaan, mikä aiheutti äänen särkymistä ja merkittävän epätasapainon kaiuttimien välille. Nyt kuitenkin vaihdetuilla kaiuttimilla on edelleen eri tyylinen ääni kaiuttimissa, mikä on ilmeisesti tarkoituksella tehty, josta XDA-palstalla joku mainitsikin. Toinen kaiutin korostaa toisenlaisia ääniä ja toinen toisenlaisia; matskusta riippuen tämä ero on erittäin helppo huomata. Esimerkiksi ylemmästä kaiuttimesta tulee selvästi vokaalit painottuneemmin.
Olen tyytyväinen puhelimeen näin ja ero käyttökokemuksessa on huima Sonyn hyväksi, mitä käytin tuossa viikonlopun yli LG G5:tä Android Oreolla. Jatkuva tahmaaminen ja junnaaminen on tyypillistä varsinkin Samsungin ja LG:n luureille, kun pari isompaa päivitystä on sisässä. Sony loistaa kuin tähdenlento muiden valmistajien yläpuolella (ehkä Huawein kanssa), tarjoten hillityn ohjelmiston loistavilla pienillä lisukkeilla, sulavalla toiminnalla, aidosti merkittävillä käytännön ratkaisuilla kuten stereokaiuttimilla, kamerapainikkeella, kyljessä sijaitsevalla sormenjälkilukijalla jne. Tuskin tulee vaihdettua Sonysta muuhun kun niin tyytyväinen olen aina Sonyyn ja tavalla tai toisella kettuuntunut noiden Korea-luurien kanssa.
Oudointahan tässä keississä oli että Sony kehotti lähettämään puhelimen huoltoon, mutta onneksi Mobylifen pikaisen toiminnan takia (perjantaina aamulla lähetin, tänään keskiviikkona tuli takaisin), tästä jupakasta ei tullut sen pidempää tuskailun eeposta. Vielä vedän muuten kiitoksia hieman takaisin @Kautium @Skutah kun ette kunnolla kokeilleet kaiuttimien toimintaa vaikka annoin ohjeet. Tämä tuo taas esille sen että netissä ei voi kaikkeen lukemaansa luottaa, joten olkaa aina varautuneita kun netissä seikkailette.
Ei ole ainakaan toistaiseksi ollut minulla ongelmia läheisyysanturin kanssa. Käytössä ei ole mitään lasikalvoja tms.Isälle ostettu XZ1 lähtee nyt toista kertaa näytön läheisyysanturin tiimoilta huoltoon.
Tyyppivika?
Pitää laittaa luuri jossain vaiheessa huoltoon saamaan valohoitoa.
AccuBattery antaa arvioiduksi akunkestoksi lepotilassa n. 62 tuntia, täyteen ladattuna.
Veikkaisin että puhelimesta on eri rautaversioita ja jossain niistä uusi firmis ei toimi kuten pitäisi.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.