Sony julkisti PlayStation 5 Pro -pelikonsolin

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 142


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
Sonyn on odotettu jo pidempään julkaisevan PlayStation 5 -konsolista puolisukupolven Pro-päivitysmallin. Nyt odotus on päättynyt ja yhtiö on julkistanut tulevan konsolinsa.



PlayStation 5 Pro -pelikonsolin tunnistaa oitis perheensä jäseneksi, eikä rautakaan juuri tuota yllätyksiä, vaan aiemmat vuodot näyttävät osuvan oikeaan. Sonyn mukaan konsoli tarjoaa 67 % enemmän Compute Unit -yksiköitä ja 28 % nopeampaa muistia, mitä tekevät siitä 45 % perusversiota nopeamman peleissä. Säteenseuranta saa muuta GPU:ta järeämmän päivityksen tarjoten jopa yli kaksinkertaista suorituskykyä.

AMD:n semi-custom järjestelmäpiirin prosessoriytimet ovat nykytietojen valossa edelleen Zen 2 -sukupolvea ja niitä on kahdeksan kuten ennenkin. Varmistamattomien tietojen mukaan niiden maksimikellotaajuutta on kuitenkin viritelty 3,85 GHz:iin aiemmasta 3,5 GHz:stä. GPU on kokenut isomman päivityksen ja se tarjoaa nyt 36:n sijasta 60 Compute Unit -yksikköä ja päivitetyn säteenseurantakiihdytyksen. GPU:n on huhuttu perustuvan RDNA 3- tai 3.5 -arkkitehtuuriin terästettynä RDNA 4:n säteenseurannalla, mutta näitä väitteitä ei ole voitu vielä varmistaa. Myös huhuttu 2,35 GHz:n kellotaajuus aiemman 2,23 GHz:n sijasta on vielä varmistamatta.

Muistipuolella käytetään edelleen 16 gigatavua GDDR6-muistia 256-bittisen muistiväylän jatkeena, mutta nyt muistit toimivat 14 Gbps:n sijasta 18 Gbps:n nopeudella, mikä tarkoittaa 448 Gt/s:n sijasta 576 Gt/s:n muistikaistaa. Tallennustila on puolestaan kasvatettu kahteen teratavuun ja Wi-Fi-tuki päivitetty 7-versioon. Konsoli myydään ns. digitaalisena eli siinä ei ole optista asemaa, mutta se on yhteensopiva PS5 Slim -konsolille julkaistun erillisen 4K Blu-ray -aseman kanssa.



PS5 Pro tukee myös uutta tekoälyä hyödyntävää PlayStation Spectral Super Resolution -skaalausteknologiaa, jonka luonne on vielä osin epäselvä. CNETin mukaan ominaisuus toimisi kaikilla peleillä ilman päivityksiä kehittäjiltä, mikä viittaisi vahvasti spatiaaliseen skaalaimeen esimerkiksi FSR1:n tapaan. Toisaalta julkaisuvideossa ominaisuuden mainitaan olevan saatavilla vain PS5 Pro Enhanced -peleille, mikä viittaisi taas päivitystarpeeseen ja siten mahdollisesti temporaliseen skaalaimeen, joka hyödyntää tietoja myös aiemmista ruuduista. On myös epäselvää, onko järjestelmäpiiriin lisätty AMD:n Matrix Core -matriisimurskaimia CDNA-puolelta, NPU-tekoälykiihdytin vai pyöriikö skaalain GPU:lla sellaisenaan.

Sony PlayStation 5 Pro -konsoli julkaistaan virallisesti myyntiin 7. marraskuuta ja sen ennakkotilaukset käynnistyvät 26. syyskuuta. Euroopassa konsolin suositushinta on 799,99 euroa.

Lähde: Sony

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
3 588
Konsoli 799,99€ + levyasema 129,99€ + seisontatuki 29,99€ = 960€

CPU-tehoa vain marginaalisesti lisää, eli konsolin pullonkaulaa ei ole poistettu.

:celeron2:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 394
Playstation plus elinkaaren ajaksi 719,9€ + Edge-ohjain ettei tatit driftaile 249,90€
= 1930€

Kallista se on pelata konsolilla nykyään.
Edge ohjaimessakin tatit driftaa. Siinä on vain tattien vaihtaminen minuutin homma siinä missä normi ohjaimessa kestää 5min. Suosittelen normaalia ohjainta ja tilaa heti amazonista HAL-antureilla varustetut tatit ja vaihtaa ne välittömästi. Sen jälkeen ei driftaa.
 

finWeazel

Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 562
Konsoli 799,99€ + levyasema 129,99€ + seisontatuki 29,99€ = 960€

CPU-tehoa vain marginaalisesti lisää, eli konsolin pullonkaulaa ei ole poistettu.
Mikä pullonkaula? PS5 pelit tukevat yleensä 30fps fidelity ja 60fps perffimoodia. ps5 pro:n tarkoitus saada fidelity moodin grafiikat 60fps moodiin. Toinen puoli sitä, että pelit missä dynaaminen resoluutio niin resoluutio pysyy korkeammalla. PRO:lla saa esim. gran turismo7:en pelimoodiin säteenseurannalla toteutetut heijastukset mitkä aikaisemmin olivat vain 30fps replay moodissa.
 

finWeazel

Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 562
Jos sitten seuraavassa sukupolvessa X3D prossu.
Veikkaan että ps6 2028. 4v päästä chipletit niin mainstream kamaa, että vaikea ennustaa millainen ratkaisu konsolista löytyy. Voi olla, että tulee piirejä useammaltakin eri valmistajalta chiplet-ratkaisuun.
 

aop

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 432
Mikä pullonkaula? PS5 pelit tukevat yleensä 30fps fidelity ja 60fps perffimoodia. ps5 pro:n tarkoitus saada fidelity moodin grafiikat 60fps moodiin. Toinen puoli sitä, että pelit missä dynaaminen resoluutio niin resoluutio pysyy korkeammalla. PRO:lla saa esim. gran turismo7:en pelimoodiin säteenseurannalla toteutetut heijastukset mitkä aikaisemmin olivat vain 30fps replay moodissa.
Aika iso uusista peleistä ei pyöri perf modessa 60 fps, koska CPU rajoittaa menoa.
 

finWeazel

Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 562
Aika iso uusista peleistä ei pyöri perf modessa 60 fps, koska CPU rajoittaa menoa.
Ei ole omiin käsiin huonosti perffimoodissa pyöriviä pelejä osunut. Jos fps joskus dippaa se ei mun pelikokemusta pilaa. Ei varsinkaan jos pelissä on vrr-tuki.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 394
Aika iso uusista peleistä ei pyöri perf modessa 60 fps, koska CPU rajoittaa menoa.
Rajoittaako näissä peleissä menoa CPU niin että jokainen core huutaa 100% vai rajoittaako menoa yhden threadin suorituskyky eli huonosti koodattu peli? Onko näistä eri skenaarioista kuinka tarkkaa dataa konsoleilla että milloin GPU kuorma laskee CPU pullonkaulan vuoksi?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
252 390
Viestejä
4 390 119
Jäsenet
72 989
Uusin jäsen
RoskaMäyrä

Hinta.fi

Ylös Bottom