Sony julkisti PlayStation 5 Pro -pelikonsolin

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 142


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
Sonyn on odotettu jo pidempään julkaisevan PlayStation 5 -konsolista puolisukupolven Pro-päivitysmallin. Nyt odotus on päättynyt ja yhtiö on julkistanut tulevan konsolinsa.



PlayStation 5 Pro -pelikonsolin tunnistaa oitis perheensä jäseneksi, eikä rautakaan juuri tuota yllätyksiä, vaan aiemmat vuodot näyttävät osuvan oikeaan. Sonyn mukaan konsoli tarjoaa 67 % enemmän Compute Unit -yksiköitä ja 28 % nopeampaa muistia, mitä tekevät siitä 45 % perusversiota nopeamman peleissä. Säteenseuranta saa muuta GPU:ta järeämmän päivityksen tarjoten jopa yli kaksinkertaista suorituskykyä.

AMD:n semi-custom järjestelmäpiirin prosessoriytimet ovat nykytietojen valossa edelleen Zen 2 -sukupolvea ja niitä on kahdeksan kuten ennenkin. Varmistamattomien tietojen mukaan niiden maksimikellotaajuutta on kuitenkin viritelty 3,85 GHz:iin aiemmasta 3,5 GHz:stä. GPU on kokenut isomman päivityksen ja se tarjoaa nyt 36:n sijasta 60 Compute Unit -yksikköä ja päivitetyn säteenseurantakiihdytyksen. GPU:n on huhuttu perustuvan RDNA 3- tai 3.5 -arkkitehtuuriin terästettynä RDNA 4:n säteenseurannalla, mutta näitä väitteitä ei ole voitu vielä varmistaa. Myös huhuttu 2,35 GHz:n kellotaajuus aiemman 2,23 GHz:n sijasta on vielä varmistamatta.

Muistipuolella käytetään edelleen 16 gigatavua GDDR6-muistia 256-bittisen muistiväylän jatkeena, mutta nyt muistit toimivat 14 Gbps:n sijasta 18 Gbps:n nopeudella, mikä tarkoittaa 448 Gt/s:n sijasta 576 Gt/s:n muistikaistaa. Tallennustila on puolestaan kasvatettu kahteen teratavuun ja Wi-Fi-tuki päivitetty 7-versioon. Konsoli myydään ns. digitaalisena eli siinä ei ole optista asemaa, mutta se on yhteensopiva PS5 Slim -konsolille julkaistun erillisen 4K Blu-ray -aseman kanssa.



PS5 Pro tukee myös uutta tekoälyä hyödyntävää PlayStation Spectral Super Resolution -skaalausteknologiaa, jonka luonne on vielä osin epäselvä. CNETin mukaan ominaisuus toimisi kaikilla peleillä ilman päivityksiä kehittäjiltä, mikä viittaisi vahvasti spatiaaliseen skaalaimeen esimerkiksi FSR1:n tapaan. Toisaalta julkaisuvideossa ominaisuuden mainitaan olevan saatavilla vain PS5 Pro Enhanced -peleille, mikä viittaisi taas päivitystarpeeseen ja siten mahdollisesti temporaliseen skaalaimeen, joka hyödyntää tietoja myös aiemmista ruuduista. On myös epäselvää, onko järjestelmäpiiriin lisätty AMD:n Matrix Core -matriisimurskaimia CDNA-puolelta, NPU-tekoälykiihdytin vai pyöriikö skaalain GPU:lla sellaisenaan.

Sony PlayStation 5 Pro -konsoli julkaistaan virallisesti myyntiin 7. marraskuuta ja sen ennakkotilaukset käynnistyvät 26. syyskuuta. Euroopassa konsolin suositushinta on 799,99 euroa.

Lähde: Sony

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 402
Playstation plus elinkaaren ajaksi 719,9€ + Edge-ohjain ettei tatit driftaile 249,90€
= 1930€

Kallista se on pelata konsolilla nykyään.
Edge ohjaimessakin tatit driftaa. Siinä on vain tattien vaihtaminen minuutin homma siinä missä normi ohjaimessa kestää 5min. Suosittelen normaalia ohjainta ja tilaa heti amazonista HAL-antureilla varustetut tatit ja vaihtaa ne välittömästi. Sen jälkeen ei driftaa.
 

finWeazel

Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 576
Konsoli 799,99€ + levyasema 129,99€ + seisontatuki 29,99€ = 960€

CPU-tehoa vain marginaalisesti lisää, eli konsolin pullonkaulaa ei ole poistettu.
Mikä pullonkaula? PS5 pelit tukevat yleensä 30fps fidelity ja 60fps perffimoodia. ps5 pro:n tarkoitus saada fidelity moodin grafiikat 60fps moodiin. Toinen puoli sitä, että pelit missä dynaaminen resoluutio niin resoluutio pysyy korkeammalla. PRO:lla saa esim. gran turismo7:en pelimoodiin säteenseurannalla toteutetut heijastukset mitkä aikaisemmin olivat vain 30fps replay moodissa.
 

finWeazel

Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 576
Jos sitten seuraavassa sukupolvessa X3D prossu.
Veikkaan että ps6 2028. 4v päästä chipletit niin mainstream kamaa, että vaikea ennustaa millainen ratkaisu konsolista löytyy. Voi olla, että tulee piirejä useammaltakin eri valmistajalta chiplet-ratkaisuun.
 

aop

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 433
Mikä pullonkaula? PS5 pelit tukevat yleensä 30fps fidelity ja 60fps perffimoodia. ps5 pro:n tarkoitus saada fidelity moodin grafiikat 60fps moodiin. Toinen puoli sitä, että pelit missä dynaaminen resoluutio niin resoluutio pysyy korkeammalla. PRO:lla saa esim. gran turismo7:en pelimoodiin säteenseurannalla toteutetut heijastukset mitkä aikaisemmin olivat vain 30fps replay moodissa.
Aika iso uusista peleistä ei pyöri perf modessa 60 fps, koska CPU rajoittaa menoa.
 

finWeazel

Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 576
Aika iso uusista peleistä ei pyöri perf modessa 60 fps, koska CPU rajoittaa menoa.
Ei ole omiin käsiin huonosti perffimoodissa pyöriviä pelejä osunut. Jos fps joskus dippaa se ei mun pelikokemusta pilaa. Ei varsinkaan jos pelissä on vrr-tuki.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 402
Aika iso uusista peleistä ei pyöri perf modessa 60 fps, koska CPU rajoittaa menoa.
Rajoittaako näissä peleissä menoa CPU niin että jokainen core huutaa 100% vai rajoittaako menoa yhden threadin suorituskyky eli huonosti koodattu peli? Onko näistä eri skenaarioista kuinka tarkkaa dataa konsoleilla että milloin GPU kuorma laskee CPU pullonkaulan vuoksi?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 744
Rajoittaako näissä peleissä menoa CPU niin että jokainen core huutaa 100% vai rajoittaako menoa yhden threadin suorituskyky eli huonosti koodattu peli?
Se, että peli ei pysty hyödyntämään useampaa prossuydintä ei tarkoita että kyseessä olisi huonosti koodattu peli. Useimmat pelit hyödyntävät vain yhtä raskasta pääsäiettä ja paria muuta kevyempää säiettä. Pelien monisäikeistäminen on oikeasti aika vaikea asia ohjelmoida.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 402
Se, että peli ei pysty hyödyntämään useampaa prossuydintä ei tarkoita että kyseessä olisi huonosti koodattu peli. Useimmat pelit hyödyntävät vain yhtä raskasta pääsäiettä ja paria muuta kevyempää säiettä. Pelien monisäikeistäminen on oikeasti aika vaikea asia ohjelmoida.
Näin softakehittäjänä minusta tuo on nimenomaan algoritmitason ongelma softassa. Reserviä on mutta sitä ei käytetä. Kyllä minä sanon että paskasti koodattu peli jos 7600x prossuni on yhdeltä corelta 100% ja muut idlaa eikä 4090 saa tarpeeksi tavaraa murskattavaksi.
 

finWeazel

Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 576
40-50 peliä saa ps5 pro päivityksen julkaisuun. PSSR+pro tulee myös parantamaan psvr ja ps4 pelien kuvanlaatua

Cerny also sees the continuing overlap between console and PC gaming, including many of Sony's PlayStation 5 games already being available on PC, as a bonus. "It's specifically helping us with PS5 Pro because the games are on high-end PCs, so they can look at what they did for the several-thousand-dollar PCs and then pick and choose what they want to bring to PS5 Pro."
Gran Turismo 7 was maybe the most stunning demo of all, because it added two new modes. 8K gameplay on an 80-inch screen made me wonder how this could be used for sim racing setups with massive displays. Ray tracing, finally added into GT7's gameplay in another 4K mode, made crowded races with cars feel even more real. I was so hypnotized by looking at car finishes that I kept crashing.
lähde: Exclusive Hands-On: I Played Sony's All-New PS5 Pro
 

Proscribo

Kiitos.
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 039
Näin softakehittäjänä minusta tuo on nimenomaan algoritmitason ongelma softassa. Reserviä on mutta sitä ei käytetä. Kyllä minä sanon että paskasti koodattu peli jos 7600x prossuni on yhdeltä corelta 100% ja muut idlaa eikä 4090 saa tarpeeksi tavaraa murskattavaksi.
Ei kaikki rinnakkaistu (järkevästi). Milläs käytät sitä käyttämätöntä tehoa jos jäljellä on vaan asioita y jotka odottaa että asia x lasketaan ensin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
12 225
Tuo automaattinen "vanhojen" pelien parannus tms kyllä tärkeä toiminto, tämän ostajan täytyy saada kaikessa pelaamisessa hyötyä konsolista, ei vain muutamista spesifisistä pätsätyistä tai "joskus" tulevissa uutuuksissa joissa Pro huomioitu jo kehityksessä.
 
Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
4 822
Ohan tuo ihan must have juttu. Kahtoo sitte milloin hommaa. Eniten kiinnostaa miten paranee psvr2suorituskyky gt7lla.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
10 370
Ei kaikki rinnakkaistu (järkevästi). Milläs käytät sitä käyttämätöntä tehoa jos jäljellä on vaan asioita y jotka odottaa että asia x lasketaan ensin.
Ei kaiken tarvi rinnakkaistua täydellisesti. Riittää että lagipiikkien kohdalla kuorma saadaan suht tasaisesti edes konsolin 16 säikeelle. Se on ihan se ja sama kuinka tasaisesti se kuorma jakautuu tyypillisessä kohdassa peliä kun pullonkaula on gpu puolella.

Tyypillisiä lagipiikkejä luovia pelimoottorin komponentteja on esim. äkkinäinen suuren kappalemäärän fysiikanmallinnus, jonka todellakin voi säikeistää tehokkaasti.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
344
Playstation plus elinkaaren ajaksi 719,9€ + Edge-ohjain ettei tatit driftaile 249,90€
= 1930€

Kallista se on pelata konsolilla nykyään.
Itse uskon että ainakin osittain nuo driftailut johtuu pelityylistä

Itsellä on ollut pleikkari 1,2,4,4pro ja ps5, kaikilla pelattu tuhansia tai jopa kymmeniä tuhansia tunteja launch ohjaimella sekä tietysti jollain erikoisväreillä.

Yksikään ei ole driftannut, yksikään tatti ei ole kuoriutunut tippaakaan, ps4 ohjaimissa oli ~9000h vähintään per ohjain kun tuli pelattua ns hitosti ja tatit oli vaan vähän kiiltävät

Samalla änäriä yms apinan raivolla pelaavilla kavereilla hajosi ohjaimia vähän väliä, eikä syy tietenkään ollut

Ohjaimen raivoissaan vääntely

Tattien rääkkäys noin 50x liian kovalla voimalla(nopea, tarkka ja "hento" tyyli vs. Vitullinen paukutus että tatit hakkaa koko ajan reunoihin kovaa)

Tattien kynsillä sörkkiminen voimalla

Seinään heitto kun vauvan hermo ei kestä


Varmasti on myös valmistusvikoja, mutta epäilyttävästi usein ne on ne samat tyypit joilla ohjain hajoaa vähän väliä..

Mutta ei sillä, onhan tuo pro kallis ja vähän naurettava EU lisä kun jenkeissä hinta on noin 635€ ja täällä 799€, vaikka verot yms onkin eri

Vaikka myy nykyisen tuurilla 400€, niin on toi aika kallis levyaseman ja ständin kanssa, mutta onneksi ei ole mikään pakko päivittää
 
Liittynyt
12.09.2020
Viestejä
1 216
Näin softakehittäjänä minusta tuo on nimenomaan algoritmitason ongelma softassa. Reserviä on mutta sitä ei käytetä. Kyllä minä sanon että paskasti koodattu peli jos 7600x prossuni on yhdeltä corelta 100% ja muut idlaa eikä 4090 saa tarpeeksi tavaraa murskattavaksi.
Kannattas mennä epicille töihin sitten. UE5 pelit on järjestään ongelmissa säikeistyksen kanssa ja monesti pääsäie rajoittaa menoa. Tästä on DF jauhanut pitkään.

Luulen että jos tän ratkaisu onnistuu helposti, kannattais mennä näyttämään epicin tunareille miten koodataaan :D
 

Laquel

This is where I get off.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 578
Toi levyasemattomuus on kyllä vähän deal breaker... itsellä ylivoimasesti suurin osa peleistä on levyllä ton ps storen karsean hinnoittelun takia. Eikä kyllä huvita mitään ulkoista asemaa hankkia. Nooh ehkä voi käyttää noi rahat sitten PC puoleen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 402
Kannattas mennä epicille töihin sitten. UE5 pelit on järjestään ongelmissa säikeistyksen kanssa ja monesti pääsäie rajoittaa menoa. Tästä on DF jauhanut pitkään.

Luulen että jos tän ratkaisu onnistuu helposti, kannattais mennä näyttämään epicin tunareille miten koodataaan :D
Niin että ei saisi kommentoida jos ei itse voi kirjoittaa state-of-the-art job-queue systeemiä? Onhan nuita ratkottu, se on vain tahtotilasta kiinni halutaanko tehdä paskaa koodia vai hyvää. Esim Id.tech engineissä job-queue systeemi CPU:lle rinnakkaistuu aivan helvetin hyvin lukemattomille coreille. Ei ole olemassa main threadia tai render threadia vaan jokaisessa coressa pyörii job-thread joka tekee rinnakkaisesti työtä ottaen job-queuesta pakettia. Myös async compute queue GPU:lla ottaa koppia normaalisti CPU:lle tarkoitetuista raskaista hommista.

Kysymys on vain siitä että koodataanko paskaa niinkuin ennenkin vai kehitytäänkö? Minä kuluttajana ja pelaajana näen paskasti koodatun pelin (yksi threadi punasena) ja erinomaisesti koodatun pelin (kaikki CPU coret hyötykäytössä). Kehitys kehittyy. Toiset tekee muutoksia ja toiset ei.



 
Liittynyt
12.09.2020
Viestejä
1 216
Niin että ei saisi kommentoida jos ei itse voi kirjoittaa state-of-the-art job-queue systeemiä? Onhan nuita ratkottu, se on vain tahtotilasta kiinni halutaanko tehdä paskaa koodia vai hyvää. Esim Id.tech engineissä job-queue systeemi CPU:lle rinnakkaistuu aivan helvetin hyvin lukemattomille coreille. Ei ole olemassa main threadia tai render threadia vaan jokaisessa coressa pyörii job-thread joka tekee rinnakkaisesti työtä ottaen job-queuesta pakettia. Myös async compute queue GPU:lla ottaa koppia normaalisti CPU:lle tarkoitetuista raskaista hommista.

Kysymys on vain siitä että koodataanko paskaa niinkuin ennenkin vai kehitytäänkö? Minä kuluttajana ja pelaajana näen paskasti koodatun pelin (yksi threadi punasena) ja erinomaisesti koodatun pelin (kaikki CPU coret hyötykäytössä). Kehitys kehittyy. Toiset tekee muutoksia ja toiset ei.



Saa kommentoida, mutta vähän huumorilla kommentoin kun helposti yhden alan erikoisosaaja kuvittelee ylimielisesti että hieman eri alalla pystyisi ratkaisemaan ilmiselvän ongelman. Näin ainakin tässä ketjussa tuntuu olevan. Mutta kommenttini ei ollut ihan niin vakava ja kärjistin, siksi hymiökin.

Doom Eternal ja IDtech on loistavia, mutta ei ole tehty yhtään open world peliä vielä? Ei taida edes uusin Indy peli olla sellainen, mutta toki nähdään mihin ID welhot pystyvät.

Sanoisin empiirisesti että asia on erittäin vaikea, koska ongelma on todella yleinen ja toistuu monen eri pelistudion ja pelimoottorin peleissä.

IDtech on käytössä tosi harvoissa peleissä, joten siinä selkeästi myös isoja puutteitta, ehkä sitten työkaluissa? Koska nyt Bethesda + MS saman lipun alla, niin varmaan monet ottaisi käyttöön jos siellä olisi joku viisasten kivi pelimoottorien saralla keksitty.
 
Liittynyt
29.08.2018
Viestejä
1 364
Joo eipä tule hankittua, hinta on aika kohtuuton ajatellen että levyasemakin puuttuu vaikka toki sitä aika harvoin tarvitsee.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
252 461
Viestejä
4 392 567
Jäsenet
72 994
Uusin jäsen
luukass

Hinta.fi

Ylös Bottom