Sony esitteli PlayStation 5 -konsolin tekniset ominaisuudet

Se olikin Xbox jossa oli epäsymmetrinen muistiväylä. Äkkiä tulisi mieleen että Xbox nojaisi IF reititykseen ja PS PCIe linkkeihin. Lähinnä mietin miten massamuisti integroituu. PCIe4 linkit mahdollistaisivat helpon tavan jakaa tavallinen nvme CPU, GPU ja muistiohjaimen välillä. Xbox käyttää ehkä sitten massamuistinkin kanssa keskusteluun IF väylää ja siksi se ei ole standardi. Mielenkiintoista nähdä julkaisun jälkeen.

Ei se Xboxissakan ole millään tavalla raudalla epäsymmetrinen CPUn ja GPUn välillä. Kaikki se muisti on ihan samalla accessoitavissa kummasta tahansa, ja kytketty ihan samalla tavalla molempiin, mutta oletuksena muistia allokoidaan GPU-käyttöön osoitteista joihin on enemmän kaistaa ja CPUn käyttöön osoitteista jonne on vähemmän kaistaa.

Postasin sinne xbox-ketjuun jo, millainen se muistiarkkitehtuuri tarkkaanottaen on.

 
Postasin sinne xbox-ketjuun jo, millainen se muistiarkkitehtuuri tarkkaanottaen on.
Sopii myös yhteen haastattelun osalta siitä että GPU näkee 10+3,5GB ja CPU 6GB. Sitä meinasin että pystyykö PS 5 GPU ja CPU molemmat osoittamaan koko 16GB? Sonyn konsoli kuulostaa paljon enemmän hieman modatulta APU piiriltä kuin räätälöidyltä SoC piiriltä. Xbox on monoliitti mutta onko jossakin virallisesti todettu että PS5 olisi myös? Ainakaan mikään pressissä esitetty ei sanonut juuta tai jaata arkkitehtuurista.
 
Sopii myös yhteen haastattelun osalta siitä että GPU näkee 10+3,5GB ja CPU 6GB. Sitä meinasin että pystyykö PS 5 GPU ja CPU molemmat osoittamaan koko 16GB? Sonyn konsoli kuulostaa paljon enemmän hieman modatulta APU piiriltä kuin räätälöidyltä SoC piiriltä. Xbox on monoliitti mutta onko jossakin virallisesti todettu että PS5 olisi myös? Ainakaan mikään pressissä esitetty ei sanonut juuta tai jaata arkkitehtuurista.
Minkäs haastattelun? Siellä on yksi muistialue, sekä prosessoriytimet että grafiikkaohjaimet näkevät koko 16 gigatavua muistia kummallakin konsolilla (osa on toki rajattu pois kehittäjiltä käyttöjärjestelmän varaamaksi), vaikka Xboxilla osa muistista onkin nopeampaa ja osa hitaampaa.
 
Epäilyttävin asia mikä tulee nähdä käytännössä on pieneen koteloon ahdetun prosessorin työntötaajuus, eli pysyykö todella edes 15 minuuttia 3,5 GHz paikkeilla vai tippuuko käytännössä lähemmäs 3 GHz? Näytönohjaimien saralla mielenkiintoista on tuo Microsoftin alempi kellotaajuus, mutta luotan siihen että käytännössä hyvällä optimoinnilla useammalla laskentayksiköllä pitäisi saada parempi lopputulos, mikä vissiin on paperillakin näin. Xbox on kaikkiaan vaikuttavampi laitos tällä erää ja luulenkin ettei Sony yksinoikeuspeleistään huolimatta pysty ilman hinnan alennusta kilpailemaan kovin hyvin Xboxia vastaan. Sonyssa toki mielenkiintoisinta on sen oma äänenkäsittelysysteemi, mutta miten paljon se merkitsee jos pelaa stereokuulokkeet päässä? Onko se luotu mitä kaiutinvalintaa silmällä pitäen vai pääseekö asetuksista säätämään mielensä kyllyydestä?

Onhan noita peliläppäreitäkin joissa on vielä jykevämpää rautaa, kovemmilla kellotaajuuksilla, jotka käy vielä isommilla lämmöillä (oletettavasti) pakattuna ohuempaan tilaan. Nykyään näkee paljon youtubessa videoita vielä ahtaampaan tilaan puserrettuja high-end pc:tä, joten sinänsä tässä ei pitäisi olla mitään ihmeellistä.

Joku taisi mainitakin näissä keskusteluissa, että virtalähde xboxissa taisi olla 300 - 315 wattinen speksien mukaan ?
 
Minkäs haastattelun? Siellä on yksi muistialue, sekä prosessoriytimet että grafiikkaohjaimet näkevät koko 16 gigatavua muistia kummallakin konsolilla (osa on toki rajattu pois kehittäjiltä käyttöjärjestelmän varaamaksi), vaikka Xboxilla osa muistista onkin nopeampaa ja osa hitaampaa.
pieni sivupolku Xbox puolelle, Eurogamerin haastattelusta
In terms of how the memory is allocated, games get a total of 13.5GB in total, which encompasses all 10GB of GPU optimal memory and 3.5GB of standard memory. This leaves 2.5GB of GDDR6 memory from the slower pool for the operating system and the front-end shell
tuosta oioin mutkia suoriksi, voi olla että oikaisin liikaakin mutta sillä kyselin onko jossakin tarkkaa tietoa.
 
pieni sivupolku Xbox puolelle, Eurogamerin haastattelusta tuosta oioin mutkia suoriksi, voi olla että oikaisin liikaakin mutta sillä kyselin onko jossakin tarkkaa tietoa.
Juu oikopolku olikin umpikuja, kummassakin konsolissa on yksi yhtenäinen 16 Gt:n muistiavaruus, josta tiettyy osuus on rajattu vain käyttöjärjestelmän käyttöön. Xboxilla osa siitä on vain nopeampaa ja osa hitaampaa, mutta kaikki sekä prossun että GPU:n käytettävissä siitä riippumatta (GPU:lla vaan järkevämpää käyttää sitä 10 gigatavun osuutta jos vain mahdollista)
 
Mielenkiintoista sinänsä että konsolit ovat UMA vehkeitä kuten puhelimien piiritkin. Lienee vain ajan kysymys milloin APU ratkaisuista tulee normi PC kuluttajapuolella.
 
Mielenkiintoista sinänsä että konsolit ovat UMA vehkeitä kuten puhelimien piiritkin. Lienee vain ajan kysymys milloin APU ratkaisuista tulee normi PC kuluttajapuolella.
Niinhän ne ovat PC-puolella olleet aina (no, lähes aina, muinaisina aikoina toki oli integroituja, joilla oli omat muistinsa, mutta niin kauan kuin iGPU on käyttänyt RAM-muistia)
 
Kautta aikain teknisillä spekseillä on yritetty konsoleita myydä, mutta ikinä - toistan - IKINÄ - se ei ole ollut se oikea avain menestykseen. Se on pelitarjonta ja käyttäjäkokemus.
 
Kautta aikain teknisillä spekseillä on yritetty konsoleita myydä, mutta ikinä - toistan - IKINÄ - se ei ole ollut se oikea avain menestykseen. Se on pelitarjonta ja käyttäjäkokemus.

Konsolien speksit kiinnostavatkin enemmän meitä PC-puolen tallaajia. Vuosikausia olemme kärsineet mm. konsolien pienestä keskusmuistista, mikä on rajoittanut pelimaailmojen kokoa ja yksityiskohtaisuutta myös PC-puolella. Aina uuden konsolisukupolven tullessa sitä toivoo, että näitä rajoituksia saataisiin taas vähän potkittua eteenpäin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 554
Viestejä
4 476 886
Jäsenet
73 955
Uusin jäsen
Laiska007

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom