Sony esitteli PlayStation 5 -konsolin tekniset ominaisuudet

Missä olen väittänyt konsolien GPU:iden olevan rihkamamarketin tasoa? Vaan jos konsoli maksaa 400€ ja erillisnäyttis 500€ niin miten voi 400€ laitteessa olla millään logiikalla parempi näyttis ja porukka ostaa muka sitä 500€ näyttistäkin? En ole myöskään väittänyt missään, että ne on tehty hutiloiden tai mitään muutakaan vastaavaa. AMD on varmasti tehnyt helevatun hyviä uusiapiirejä, mutta luvut ei silti täsmää, ei vaikka olisi ollut mitä insinöörejä mukana.
Itse asiassa konsolit on se harva laiteryhmä jossa rautaa on tietyissä tilanteissa ihan ok myydä tappiolla. Raha kumminkin tulee suurimmaksi osaksi peleistä ja palveluista.
 
tuo on kuitenkin positiivista ps5 ssä siihen voi laittaa nvme 4.0 aseman kunhan koko käy vs xbox todennäköisesti kalliimpi ratkaisu.
lisäksi kiinnostaa tuo power juttu cpu---gpu toivottavasti ovat saaneet sen optimoitua.
 
edit. ja tulee ainakin 100 ps4 suosituinta peliä pelattavaksi,luulisin että lisäävät myöhemmin kirjastoa, youtubettajat alkoivat jo morkkaamaan tästä,minusta yliampumista.
 
Tuon 500e erillisnäyttiksen valmistus maksaa korkeintaan 150e. Loput on katetta GPU:n valmistajalle, kortin valmistajalle ja myyntikanavalle sekä veroja täällä EU:ssa. Konsoleissa ei ole katetta nimeksikään, saattaa mennä konsolifirmalle tappionkin puolelle aluksi.
Itse asiassa konsolit on se harva laiteryhmä jossa rautaa on tietyissä tilanteissa ihan ok myydä tappiolla. Raha kumminkin tulee suurimmaksi osaksi peleistä ja palveluista.
Kyllä, olen täysin samaa mieltä, vaan kuka enää ostaisi niitä näyttiksiä sen jälkeen? Siinä on se kysymys josta kirjoitin. Minä en ainakaan maksaisi 500€ näyttiksestä jos saisin konsolin (prossuineen ja kaikkineen) samaan hintaan. Kuten aiemmin sanoin, AMD tappaisi koko touhunsa sillä. Vai väitättekö, että ei? Missään vaiheessahan en ollut näkemystänne vastaan, että AMD voi hetkellisesti myydä voitollisesti ja Sony ja Microsoft maksaa välin, ainoastaan sen lopputulemaa vastaan olen. Siinä ei ole bisnestaloudellisesti mitään järkeä ja jatkumoa. Se olisi itsemurha!
 
Kyllä, olen täysin samaa mieltä, vaan kuka enää ostaisi niitä näyttiksiä sen jälkeen? Siinä on se kysymys josta kirjoitin. Minä en ainakaan maksaisi 500€ näyttiksestä jos saisin konsolin (prossuineen ja kaikkineen) samaan hintaan. Kuten aiemmin sanoin, AMD tappaisi koko touhunsa sillä. Vai väitättekö, että ei? Missään vaiheessahan en ollut näkemystänne vastaan, että AMD voi hetkellisesti myydä voitollisesti ja Sony ja Microsoft maksaa välin, ainoastaan sen lopputulemaa vastaan olen. Siinä ei ole bisnestaloudellisesti mitään järkeä ja jatkumoa. Se olisi itsemurha!
Kyllä. Aivan kuten se ei ole tappanut ennenkään toimittamalla konsoleihin suhteessa saman suorituskykyistä tai jopa parempaa rautaa kuin mitä PS5 ja XSX tulevat olemaan tänä vuonna julkaistavien näytönohjainsukupolvien keskellä. PS5 ja XSX tulevat taatusti tarjoamaan hyvän aikaa parasta vastinetta rahalle pelisuorituskyvystä puhuttaessa, kun verrokkina on koko tietokoneen osto. Eikä se ole mikään ongelma, konsolit ovat vain yksi osa pelimaailmaa eikä se muutu siitä että siellä on taas vähän aikaa tehokkainta rautaa hintaan nähden.
Ja kaikki PC-pelaajat ostaisivat edelleen näyttiksiä. Noita konsoleita ei voi asentaa PC:n sisälle näyttiksen korvaajiksi.
 
Epäilyttävin asia mikä tulee nähdä käytännössä on pieneen koteloon ahdetun prosessorin työntötaajuus, eli pysyykö todella edes 15 minuuttia 3,5 GHz paikkeilla vai tippuuko käytännössä lähemmäs 3 GHz? Näytönohjaimien saralla mielenkiintoista on tuo Microsoftin alempi kellotaajuus, mutta luotan siihen että käytännössä hyvällä optimoinnilla useammalla laskentayksiköllä pitäisi saada parempi lopputulos, mikä vissiin on paperillakin näin. Xbox on kaikkiaan vaikuttavampi laitos tällä erää ja luulenkin ettei Sony yksinoikeuspeleistään huolimatta pysty ilman hinnan alennusta kilpailemaan kovin hyvin Xboxia vastaan. Sonyssa toki mielenkiintoisinta on sen oma äänenkäsittelysysteemi, mutta miten paljon se merkitsee jos pelaa stereokuulokkeet päässä? Onko se luotu mitä kaiutinvalintaa silmällä pitäen vai pääseekö asetuksista säätämään mielensä kyllyydestä?

Ennen kuin julistaa kuitenkaan voittajaa kannattaa muistaa lisäominaisuuksien, hiljaisuuden ja ohjaimen vaikutus myös. Kestävä, hyvältä tuntuva ohjain on iso valtti, sekä striimaaminen sun muut henkilökohtaisesti minulle turhat ominaisuudet painavat myös. Pidän lähes kaikille hyödyllisenä kuitenkin sovellustukea, jos esim. Xbox tukee suoraan Microsoft-storesta saatavia sovelluksia, niin se auttaa kummasti muuntamaan konsolin pieneksi mediakeskukseksi. On kätevää jos puhelimesta löytyvän pikaviestittimen viestit tulevat suoraan konsoliin tai voi Spotifya tai vastaavaa musiikkipalvelua käytellä.
On hyvä myös muistaa ettei hurja panostus tallennustilan nopeuteen ole tehty ensimmäisenä pelejä ajatellen, vaan pelien videointia, mikä vaatii kaistaa tallennukselta merkittävästi. Tämän vuoksi jos et striimaa tai vastaavaa harrasta, en laittaisi painoarvoa valinnassa oikeastaan ollenkaan tallennustilan nopeudelle, vaan ainoastaan määrälle. Myöskin joko näytönohjaimessa tai suorittimessa pitää olla reserviä valmiina noille striimaushommille, vaan ainakin minä toivon että kaikki teho käytettäisiin grafiikkaan. Voi olla toki mahdollista että resoluutio tippuu striimatessa, josko ei ihan 4K:ta pystyisi lähettämään vai mitenhän on?

Resoluutioon liittyen en usko että 30 FPS rajasta liikutaan useiden pelien kohdalla mihinkään. On yksinkertaisesti niin, että nätti peli myy enemmän kuin vakuuttelu sulavasta "60 FPS kokemuksesta". Hienoa olisi nähdä silti vaihtoehto aina kummallekin eilaisilla laatuasetuksilla mukaan lukien 120 FPS tila tietysti Freesyncin kera. Sehän näissä nykykonsoleissa niin mielenkiintoista on, kun säätövaraa ja ominaisuutta löytyy yhä enemmän, niin eivätpä kaukana pöytäkoneesta enää ole. On myös muistettava että konsolit eivät nauti enää mainittavaa etua optimoinnin suhteen verrattuna Windows 10:iä pyörittävään koneeseen, sillä samat rajapinnat ja muut parannukset löytyvät pitkälti Xboxista kuin PC:ltä, ainoastaan Sonylla voiden ihmeen kaupalla olla jokin ässä hihassaan, mutta epäilenpä. Tämä on pelien kääntämisen suhteen hyvä uutinen PC-pelaajille, eivätkä konsolipelaajatkaan mitään häviä. Ei kannata siis laskea enää maagista teholisää konsolien hyväksi pelaamiselle pyhitetyn alustan puolesta.

Hienoja vehkeitä kyllä kummatkin, vaan onko ollut hinnasta puhetta? Taitaa olla nyt niin että Xbox One X:n ja PS4 Pro:n elinkaarta halutaan venyttää kun näin kovaa rautaa tulossa, eli suolaisia konsoleita tulevat alkuun olemaan. Voi olla että jossain on jo hintatietoa, mutta heittäisin vähintään 500 € Xboxin hinnaksi, eikä PS5 voi olla kuin korkeintaan 50 € Xboxia edullisempi. Itse ostaisin Xboxin näistä kahdesta, mutta 100 € hintaerolla kallistuisin jo Pleikkarin puoleen. Todellisuudessa kuitenkin PC:llä mennään visusti.

PS. Kannattanee @Kaotik vielä kerran oikolukea kummatkin Xbox- ja PS5-uutiset.
 
Tuo tuleva PS5 jäähdytysratkaisu suhteessa X-Boxin ratkaisuun tulee olemaan merkittävässä roolissa konsolien tehokilvan suhteen tuon PS5 vaihtelevan kellotaajuuden vuoksi ts PS5 tarvii vähintään yhtä järeän jäähyratkaisun.

(olisi kiva tietää ollaanko Sonyllä paniikissa suunnittelenmassa PS5:tä uudelleen järeämmällä jäähyllä kuin se on ainut tapa kuroa umpeen X-Boxin tehoetua, meinaan kun Sony:n PS5 esityksessä ei näytetty kuvaa konsolista ollenkaan)
 
Samalla tavalla vaikka AMD kuinka muokkaa osia jonkin valmistajan suuntaan niin ne sirut on samoja. Eivät ne kehitä mitään kokonaan uusia siruja, vaan nytkin sirut on RDNA2 siruja.

:facepalm:

Voisitko nyt ottaa edes yhtään selvää asioista, joista jankutat, sen sijaan että postaat näin puhdasta huuhaata.

PS5lla ja seuravalla Xboxilla on molemmilla täysin omat SoC-piirinsä, joissa molemmissa on sekä zen2-prossuytimiä, että RDNA2-näyttisytimiä, sekä niiden lisäksi custom-rautakiihdyttimiä.

ja kumpaakaan näistä piireistä ei tulla myymään PC-markkinoille.

Vaan jos konsoli maksaa 400€ ja erillisnäyttis 500€ niin miten voi 400€ laitteessa olla millään logiikalla parempi näyttis ja porukka ostaa muka sitä 500€ näyttistäkin?

Siten, että valmistaja myy konsolia tappioilla ja ottaa tulonsa niistä sille tehtävistä peleistä.

Ja siten, että niissä 500 euron PC-näyttiksissä on hirveät katteet, kun ihmiset on valmiita niistä maksaamaan. Koska tyhmänrikkaat ihmiset maksaa.

Esim. minä maksan siitä, että saan tietokoneeseeni kunnollisen käyttöjärjestelmän ja järkeviä pelejä (en pidä kovin montaa konsolipeliä järkevänä).
Ja jos tällaiseen tietokoneeseen haluan tehokkaan näyttiksen, JOUDUN maksamaan siitä paljon, koska niissä on suuret katteet. Yleensä en ole suostunut maksamaan, vaan olen ostanut vähän halvemman luokan näyttiksen, ja tyytynyt pelaamaan pienemmällä resoluutiolla.

Oikein mielelläni itseasiassa ottaisin tuon uuden Xboxin peli-PCksi jos siihen saisi tarpeeksi levyä kiinni ja normaalin windows 10n käyttikseksi (ja vielä virtuaalikoneeseen linuxin) ja voisin pelata sillä kaikkia PC-pelejä.

Mutta kun siihen xboxiin ei saa sitä normaalia windows 10ä, siinä toimii vaan sille tehdyt (omasta mielestäni sisällöltään huonot) pelit, joissa on jokaisessa vielä hinnassa muutama kymppi ylimääräistä PC-peleihin verrattuna, koska niillä pelien hinnalla katetaan se laitteen hinta.

En ole myöskään väittänyt missään, että ne on tehty hutiloiden tai mitään muutakaan vastaavaa. AMD on varmasti tehnyt helevatun hyviä uusiapiirejä, mutta luvut ei silti täsmää, ei vaikka olisi ollut mitä insinöörejä mukana.

Luvut täsmää oikein hyvin kun ymmärtää asioista jotain eikä ala vertaamaan täysin eri asiaa ilmaisevia lukuja keskenään.

Optimoinnit eivät ole osallisina asiaan, koska optimoinnit eivät tee TFLOPSeja tai muitakaan vastaavia asioita, niistä puhutaan koska kuten karkkimarkit ne on raakaa dataa.
Niin samalta linjalta ne RX 5700 XT:t tulee ja silti muka seuraavan sarjan halppistuotteet on vertailussa samanarvoisia kuin erikseen kuluttajille näyttiksissä myytävät high end tuotteet.

Mitä ihmettä nyt oikein horiset jostain optimoinneista ja halpistuotteista? Ei tässä ole kyse mistään halpistuotteista.

Ja tuo väitteesi PS5 massamarketpiiristä on väärä, koska nyt puhutaan sen GPU:sta ja se piiri ei poikkea (tosin ei CPU puolikaan) nykyisistä piireistä. Millään kikoilla ei mistään tehdä mitään nykyisiin ylivertaista. Ja jos ei edelleen mene ymmärrykseen vesijäähdytetty paras piiri vs. seuraavan sukupolven massamarkkinapiirin ero, niin en voi auttaa.

:facepalm:

Ensinnäkin, se on avain eri piiri. Tuo piiri ei ole myynnissä PC-puolella. Tuo on esim. pinta-alaltaan paljon isompi piiri kuin mikään mitä AMDllä on tällä hetkellä "7nm" valmistustekniikalla PC-puolelle ulkona. Tuossa on selvästi enemmän näyttistehoa kuin missään AMDn tällä hetkellä markkinoilla olevassa piirissä, ja sen lisäksi vielä mm. ne 8 zen2-ydintä, 3d-ääni-prosessori sekä häviöttömän pakkauksen purkulohko.

Toisekseen, se käyttää eri GPU-arkkitehtuuria kuin mikään nykyinen piiri (RDNA2 vs RDNA)

Kolmannekseen, se valmistetaan uudemmalla, viilatulla valmistustekniikalla.

Ja sitten sinä vaan jauhat paskaa että "ei poikkea nykyisistä piireistä" :facepalm:

Edelleen jään odottelemaan sitä faktaa kun joku halppismassatuote (älkääkä nyt väittäkö, että kyllä se Microsoft ja Sony maksaa niistä siruista mitään high-end kamojen hintoja) on vedellyt näyttiksissä edellisen sukupolven high-endiä ympäri korvia. Vähän on jäänyt vähille näytöt, mutta ehkä joku löytää jonkun.

Mutta tästä on nyt jauhettu ihan riittämiin. Katsotaan mitä jatkossa tuleman pitää ja kuka on oikeassa.

Ziljoonannen kerran: Tässä ei ole kyse mistään halpistuotteesta. Joten kaikki vertailut johonkin PVC-halpistuotteisiin on todella typerää olkiukkoilua.
 
Viimeksi muokattu:
Epäilyttävin asia mikä tulee nähdä käytännössä on pieneen koteloon ahdetun prosessorin työntötaajuus, eli pysyykö todella edes 15 minuuttia 3,5 GHz paikkeilla vai tippuuko käytännössä lähemmäs 3 GHz? Näytönohjaimien saralla mielenkiintoista on tuo Microsoftin alempi kellotaajuus, mutta luotan siihen että käytännössä hyvällä optimoinnilla useammalla laskentayksiköllä pitäisi saada parempi lopputulos, mikä vissiin on paperillakin näin. Xbox on kaikkiaan vaikuttavampi laitos tällä erää ja luulenkin ettei Sony yksinoikeuspeleistään huolimatta pysty ilman hinnan alennusta kilpailemaan kovin hyvin Xboxia vastaan. Sonyssa toki mielenkiintoisinta on sen oma äänenkäsittelysysteemi, mutta miten paljon se merkitsee jos pelaa stereokuulokkeet päässä? Onko se luotu mitä kaiutinvalintaa silmällä pitäen vai pääseekö asetuksista säätämään mielensä kyllyydestä?

Ennen kuin julistaa kuitenkaan voittajaa kannattaa muistaa lisäominaisuuksien, hiljaisuuden ja ohjaimen vaikutus myös. Kestävä, hyvältä tuntuva ohjain on iso valtti, sekä striimaaminen sun muut henkilökohtaisesti minulle turhat ominaisuudet painavat myös. Pidän lähes kaikille hyödyllisenä kuitenkin sovellustukea, jos esim. Xbox tukee suoraan Microsoft-storesta saatavia sovelluksia, niin se auttaa kummasti muuntamaan konsolin pieneksi mediakeskukseksi. On kätevää jos puhelimesta löytyvän pikaviestittimen viestit tulevat suoraan konsoliin tai voi Spotifya tai vastaavaa musiikkipalvelua käytellä.
On hyvä myös muistaa ettei hurja panostus tallennustilan nopeuteen ole tehty ensimmäisenä pelejä ajatellen, vaan pelien videointia, mikä vaatii kaistaa tallennukselta merkittävästi. Tämän vuoksi jos et striimaa tai vastaavaa harrasta, en laittaisi painoarvoa valinnassa oikeastaan ollenkaan tallennustilan nopeudelle, vaan ainoastaan määrälle. Myöskin joko näytönohjaimessa tai suorittimessa pitää olla reserviä valmiina noille striimaushommille, vaan ainakin minä toivon että kaikki teho käytettäisiin grafiikkaan. Voi olla toki mahdollista että resoluutio tippuu striimatessa, josko ei ihan 4K:ta pystyisi lähettämään vai mitenhän on?

Resoluutioon liittyen en usko että 30 FPS rajasta liikutaan useiden pelien kohdalla mihinkään. On yksinkertaisesti niin, että nätti peli myy enemmän kuin vakuuttelu sulavasta "60 FPS kokemuksesta". Hienoa olisi nähdä silti vaihtoehto aina kummallekin eilaisilla laatuasetuksilla mukaan lukien 120 FPS tila tietysti Freesyncin kera. Sehän näissä nykykonsoleissa niin mielenkiintoista on, kun säätövaraa ja ominaisuutta löytyy yhä enemmän, niin eivätpä kaukana pöytäkoneesta enää ole. On myös muistettava että konsolit eivät nauti enää mainittavaa etua optimoinnin suhteen verrattuna Windows 10:iä pyörittävään koneeseen, sillä samat rajapinnat ja muut parannukset löytyvät pitkälti Xboxista kuin PC:ltä, ainoastaan Sonylla voiden ihmeen kaupalla olla jokin ässä hihassaan, mutta epäilenpä. Tämä on pelien kääntämisen suhteen hyvä uutinen PC-pelaajille, eivätkä konsolipelaajatkaan mitään häviä. Ei kannata siis laskea enää maagista teholisää konsolien hyväksi pelaamiselle pyhitetyn alustan puolesta.

Hienoja vehkeitä kyllä kummatkin, vaan onko ollut hinnasta puhetta? Taitaa olla nyt niin että Xbox One X:n ja PS4 Pro:n elinkaarta halutaan venyttää kun näin kovaa rautaa tulossa, eli suolaisia konsoleita tulevat alkuun olemaan. Voi olla että jossain on jo hintatietoa, mutta heittäisin vähintään 500 € Xboxin hinnaksi, eikä PS5 voi olla kuin korkeintaan 50 € Xboxia edullisempi. Itse ostaisin Xboxin näistä kahdesta, mutta 100 € hintaerolla kallistuisin jo Pleikkarin puoleen. Todellisuudessa kuitenkin PC:llä mennään visusti.

PS. Kannattanee @Kaotik vielä kerran oikolukea kummatkin Xbox- ja PS5-uutiset.
minä veikkaan sonyn hinnoittelun aggressiivisempi 100e halvempi.
 
Vaan jos konsoli maksaa 400€ ja erillisnäyttis 500€ niin miten voi 400€ laitteessa olla millään logiikalla parempi näyttis ja porukka ostaa muka sitä 500€ näyttistäkin?

Series X:n näyttispuoli on raportoitu antamaan Gears 5:n benchmarkissa vastaavaa suorituskykyä kuin RTX 2080. Tällä hetkellä saa jopa alle seitsemän sadan joskaan ei paljon.

400€ on melko optimistinen hinta olettaa uusille konsoleille, mutta sillä ei juuri ole väliä kun konsolia on hankala käyttää PC:n näytönohjaimena. Markkinoita on kyllä molemmille ja jos konsolit yltää PC:n tehoihin niin mikäs sen mukavempaa.
 
Kyllä, olen täysin samaa mieltä, vaan kuka enää ostaisi niitä näyttiksiä sen jälkeen? Siinä on se kysymys josta kirjoitin. Minä en ainakaan maksaisi 500€ näyttiksestä jos saisin konsolin (prossuineen ja kaikkineen) samaan hintaan. Kuten aiemmin sanoin, AMD tappaisi koko touhunsa sillä. Vai väitättekö, että ei? Missään vaiheessahan en ollut näkemystänne vastaan, että AMD voi hetkellisesti myydä voitollisesti ja Sony ja Microsoft maksaa välin, ainoastaan sen lopputulemaa vastaan olen. Siinä ei ole bisnestaloudellisesti mitään järkeä ja jatkumoa. Se olisi itsemurha!
Edelleenkään konsolit eivät tule syrjäyttämään PC vaikka siellä olisi millaista rautaa, koska minä eikä muutkaan voi iroittaa sitä konsolien näyttistä ja asentaa sitä tietokoneeseensa.

PC pelaaminen ei ole mihinkään katoamassa ja niitä +500e ohjaimia myydään edelleen konsoleistakin huolimatta.
Esim minä maksaisin 500e koska tahansa näytönohjaimesta jos toinen vaihtoehto olisi se konsoli pelailu ja uskon että moni muukin on valmis maksamaan +500e näytönohjaimista nyt ja tulevaisuudessa.
Konsolit on Ok ja monelle hyvä vaihtoehto mutta ei tosiaan mikään PC korvaaja.
 
Epäilyttävin asia mikä tulee nähdä käytännössä on pieneen koteloon ahdetun prosessorin työntötaajuus, eli pysyykö todella edes 15 minuuttia 3,5 GHz paikkeilla vai tippuuko käytännössä lähemmäs 3 GHz?

On todella pieniä räkkipalvelimia, joihin saa kaksi EPYCiä, yhteis-TDPltään 450 wattia.


Ei se jäähdytys ole pienessäkään kotelossa ongelma, kun kotelo on suunniteltu kunnolla sitä tehokasta jäähdytystä silmälläpitäen

Tuo CPU-puoli kuluttaa täydellä teholla porskuttaessaan ehkä n. 45-50 wattia.

ELi ei tarvi pelätä mitään lämmön takia throttlailua. Sen sijaan melun takia ehkä, jos tiedetään että peli pyörii hyvin alemmallakin kellolla, voidaan kellotaajuutta laskea, jotta tuuletin voi pyöriä pienemmällä nopeudella, tuottaen vähemmän melua.

Näytönohjaimien saralla mielenkiintoista on tuo Microsoftin alempi kellotaajuus, mutta luotan siihen että käytännössä hyvällä optimoinnilla useammalla laskentayksiköllä pitäisi saada parempi lopputulos, mikä vissiin on paperillakin näin.

Yleensä joo. Tosin sellainen huomio, että jotain fixed-function-rautaa (ROPit, kolmion alustus jne) näissä on todennäköisesti sama määrä, ja kun PS5 käy suuremmalla kellolla, nämä olisi silloin siinä nopeampia. TMUita ja RT-yksiköitä sen sijaan xboxissa on enemmän koska ne on jokaisen (D)CUn kyljessä.

Mutta keskimäärin kyllä xboxin GPU tullee olemaan selvästi nopeampi.

Xbox on kaikkiaan vaikuttavampi laitos tällä erää ja luulenkin ettei Sony yksinoikeuspeleistään huolimatta pysty ilman hinnan alennusta kilpailemaan kovin hyvin Xboxia vastaan. Sonyssa toki mielenkiintoisinta on sen oma äänenkäsittelysysteemi, mutta miten paljon se merkitsee jos pelaa stereokuulokkeet päässä? Onko se luotu mitä kaiutinvalintaa silmällä pitäen vai pääseekö asetuksista säätämään mielensä kyllyydestä?

Siinä on eri moodit kuulokkeille sekä eri kaiutinasetteluille. Ja vielä mallinnus ihmisen korvakäytävästä.

On hyvä myös muistaa ettei hurja panostus tallennustilan nopeuteen ole tehty ensimmäisenä pelejä ajatellen, vaan pelien videointia, mikä vaatii kaistaa tallennukselta merkittävästi. Tämän vuoksi jos et striimaa tai vastaavaa harrasta, en laittaisi painoarvoa valinnassa oikeastaan ollenkaan tallennustilan nopeudelle, vaan ainoastaan määrälle. Myöskin joko näytönohjaimessa tai suorittimessa pitää olla reserviä valmiina noille striimaushommille, vaan ainakin minä toivon että kaikki teho käytettäisiin grafiikkaan. Voi olla toki mahdollista että resoluutio tippuu striimatessa, josko ei ihan 4K:ta pystyisi lähettämään vai mitenhän on?

Ei. Vaan se panostus tallennustilan nopeuteen on sen takia, että on halvempaa tehdä siitä SSDstä nopea, kuin änkeä konsoliin suurempi määrä muistia. Kun SSD on tarpeeksi nopea, selvitään pienemmällä määrällä DRAMia, kun ei turhaan pidetä muistissa esim koko pelin tekstuureita vaan lataillaan niitä sitä mukaa kun tarvitaan.
DRAMin hinta on laskenut yllättävän vähän, ja huomattava osa konsolin valmistuskustannuksista on DRAM-muistia; Sen DRAM-muistin tuplaaminen tekisi siitä paljon kalliimman valmistaa.

Resoluutioon liittyen en usko että 30 FPS rajasta liikutaan useiden pelien kohdalla mihinkään. On yksinkertaisesti niin, että nätti peli myy enemmän kuin vakuuttelu sulavasta "60 FPS kokemuksesta". Hienoa olisi nähdä silti vaihtoehto aina kummallekin eilaisilla laatuasetuksilla mukaan lukien 120 FPS tila tietysti Freesyncin kera.

Suurin osa telkkareista, joihin se tullaan kytkemään, ei todellakaan tue mitään yli 60 Hz virkistystaajuuksia, eikä freesyncciä tulla todennäköisesti näkemään. 60 hertsiä suurempia virkistystaajuuksia tulee käyttöön varmaan vain virtuaalitodellisuuslaseilla, 2*60 Hz.
 
Series X:n näyttispuoli on raportoitu antamaan Gears 5:n benchmarkissa vastaavaa suorituskykyä kuin RTX 2080. Tällä hetkellä saa jopa alle seitsemän sadan joskaan ei paljon.

400€ on melko optimistinen hinta olettaa uusille konsoleille, mutta sillä ei juuri ole väliä kun konsolia on hankala käyttää PC:n näytönohjaimena. Markkinoita on kyllä molemmille ja jos konsolit yltää PC:n tehoihin niin mikäs sen mukavempaa.
tais 600e olla jo ns. ennakko tilattavissa.
kai se hinta tuohon 550-600 väliin asettuu.

Mitä tohon/suorituskykyyn tulee...
Niin olisi vain hieman parempi kuin RX5700XT
Koska suhteellisesti Gears5 pyörii paremmin AMD raudalla, mutta tietysti paperilla näyttää paremmalta kun mainitaan se tyyliin "Suoriutuu Rtx2080 tasoisesti" ja valitaan peli jossa Rtx2080 ei ole vahvimmillaan.
Mutta kattoo mitä sieltä tulee ja onko ongelmia Min fps kanssa tms.
 
Ongelma grafiikassa rupee olemaankin juuri se, ettei näe enää mitään uutta, verrattuna nykytekniikkaan.

edit: Gigaflopseja voidaan heittää suuntaan jos toiseen.
 
Ongelma grafiikassa rupee olemaankin juuri se, ettei se näe enää mitään uutta, verrattuna nykytekniikkaan.

Ei, vaan tämä on ollut tilanne edelliset 5 vuotta, mutta nyt nimenomaan tilanne on näiden konsolien osalta muuttumassa; Molemmat uudet konsolit tukevat raudalla säteenjäljitystä, joka nimenomaan on täysin erilainen tapa piirtää 3d-grafiikkaa, kuin mitä aiemmin on käytetty.

Ja tämän myötä saadaan esim. paljon realistisempia valoja ja varjoja, samalla kun pelintekijöiden homma vaan helpottuu kun ei tarvi tehdä esim. kenttäsuunnitteluun purkkaa valojen ja varjojen feikkaamiseksi.
 
En vain voi uskoa että heti rupeevat tekemään kaikki asiat raytracingillä :) Pienillä askeleilla mennään.
 
En vain voi uskoa että heti rupeevat tekemään kaikki asiat raytracingillä :) Pienillä askeleilla mennään.
Ei tietenkään kaikkea eikä sellaiseen tehot riittäisikään. Mutta sitä voidaan käyttää juuri esimerkiksi hkultalan mainitsemiin realistisempiin valoihin ja varjoihin, tai vaikka heijastuksiin osana perinteistä renderöintiä.
 
.
Mitä tohon/suorituskykyyn tulee...
Niin olisi vain hieman parempi kuin RX5700XT
Koska suhteellisesti Gears5 pyörii paremmin AMD raudalla, mutta tietysti paperilla näyttää paremmalta kun mainitaan se tyyliin "Suoriutuu Rtx2080 tasoisesti" ja valitaan peli jossa Rtx2080 ei ole vahvimmillaan.
Mutta kattoo mitä sieltä tulee ja onko ongelmia Min fps kanssa tms.

No ei sinänsä ole valittu mitään kun tämä on ainut mistä suorituskyvystä on ylipäätään kuultu ja on varmaan hyvin ensimmäisiä porttauksia alustalle.

Kunnon testejä toki joutunee odottamaan keaään tai syksyyn, en usko että liikaa halutaan suorituskykyä "vuotaa" ennenkuin pelit on hyvässä kuosissa.
 
Voidaan kysyä kuinka moni, ei niin tietävä, näkee eron?

edit: en ole raytracingiä vastaan millään tavalla, mutta tekniikka on vasta lasten kengissä.
 
tais 600e olla jo ns. ennakko tilattavissa.
kai se hinta tuohon 550-600 väliin asettuu.

Mitä tohon/suorituskykyyn tulee...
Niin olisi vain hieman parempi kuin RX5700XT
Koska suhteellisesti Gears5 pyörii paremmin AMD raudalla, mutta tietysti paperilla näyttää paremmalta kun mainitaan se tyyliin "Suoriutuu Rtx2080 tasoisesti" ja valitaan peli jossa Rtx2080 ei ole vahvimmillaan.
Mutta kattoo mitä sieltä tulee ja onko ongelmia Min fps kanssa tms.
Optimoimaton buildi Gears5:stä siis. Lisäksi ainakin Guru3D:n benchejä nopeasti vilkaisemalla Gears5:ssä näyttikset näyttäisivät noudattavan varsin tarkkaan keskimääräisiä suheitaan ainakin RDNAvTuring, ei mitään viitteitä että pyörisi paremmin AMD-raudalla.
Voidaan kysyä kuinka moni, ei niin tietävä, näkee eron?
Samaa voi kysyä ihan mistä tahansa yksittäisestä parannuksesta grafiikoihin. Säteenseuranta joka tapauksessa mahdollistaa useita merkittäviä parannuksia grafiikkaan.
 
On todella pieniä räkkipalvelimia, joihin saa kaksi EPYCiä, yhteis-TDPltään 450 wattia.
Ei se jäähdytys ole pienessäkään kotelossa ongelma, kun kotelo on suunniteltu kunnolla sitä tehokasta jäähdytystä silmälläpitäen
Ei nyt kovin relevantti vertaus kun tuossa palevimessa on varmana lähemmäs 100w edestä tuulettimia ja melu luokkaa "tarvitaan kuulosuojaimet"
Ei sillä, ihan mielelläni näkisin kyllä ihmisten reaktiot jos sony oikeasti laittaisi pari 15k rpm deltaa huutamaan pleikkariin :D loppuisi ainakin se valitus bluray aseman hurinasta.
 
Voidaan kysyä kuinka moni, ei niin tietävä, näkee eron?

edit: en ole raytracingiä vastaan millään tavalla, mutta tekniikka on vasta lasten kengissä.
Kuulin tälläisen saman tyylisen lausunnon grafiikoista jo silloin kun esim Dx9 oli vasta tulossa.
Aina se sama virsi koska porukka ei osaa ymmärtää että esim 2020 grafiikka saattaa erota huomattavasti siittä mitä se tulee myöhemmin olemaan.

Jos oltaisiin silloin vuosia sitten tuolla asenteella niin meillä olisi vieläkin "palikka" ukkeli grafiikat.

Eli jos joku on lasten kengissä sitä ei siis kannata kehittää?
 
Viimeksi muokattu:
Minä en ainakaan näe mitään eroa, jos katson kahta videota pelistä jossa toisessa on RT päällä ja toisessa ei, niin menee täysin arveluksi kumpi on kumpi.

Enemmän näen todennäköisesti eroa kun heittää highistä ultralle asetukset.
Screenshotti vertailut RT kohdalla ontuu koska pelissä liikkuessa ne erot erottuuvat parhaiten.
Metro oli loistava RT päällä.. Off laitettuna ei tehnyt mieli pelata metriäkään.

Usein huomannut että ne jotka eivät ole livenä päässyt itse pelaan eivät juurikaan eroja huomaa mutta positiivista on tullut heiltä jotka ovat itse RT päällä pelailleet.. (Pois lukien tombraideri tms jossa erot minimaalisia)
 
Viimeksi muokattu:
Tarkoittaa sitä että ehkä on vielä kehiteltävää, koska nykyinen tekniikka lähes yhtä hyvältä. ;)
 
Niin tarkoitan ihan videota eli liikkuvaa kuvaa, mikään kuvien vertailu ei ole ollut vuosiin relevanttia kun on internet eikä tarvitse mitään postimerkin kokoisia kuvia verrata mikrobitistä. :cool2:

Noh, ainakaan minun mielestäni tuo ei ole mitään mullistavaa, enemmän itteeni teki joskus 15v sitten vaikutuksen SM3.0:n HDR oikein tehtynä.
Ite pelailessa ja on off säädellen toki paremmin tulee esille kaikki erot.

Samat asetukset ja RT High vs Off
Nämä oli joskus töissä pelatessa Metron ilmestyessä suoraan raakakuvana otettu näytöltä kameralla.
Ei tehnyt mieli pelata ilman RT :cool:

OFF
CiUAoXvr.jpg


RTX ON
u4rdr33.jpg
 
Minä en ainakaan näe mitään eroa, jos katson kahta videota pelistä jossa toisessa on RT päällä ja toisessa ei, niin menee täysin arveluksi kumpi on kumpi.

Enemmän näen todennäköisesti eroa kun heittää highistä ultralle asetukset.

Tosiasiassa säteenjäljitys ei ole mikään bullet point-efekti joka kytketään päälle tai pois päältä, vaan se on KORVAAVA tapa tehdä se koko grafiikanpiirton.

Ne videot, mitä olet tähän mennessä katsellut ei ole ollut mitään rasterointi VS säteenjäljitys-videoita, vaan sellaisia, että grafiikka joka tapauksessa piirretään rasteroimalla, mutta sitten sen PÄÄLLE tehdään säteenjäljityksellä jotain hyvin pientä efektiä, esim. vähän varjojen tai valon laskentaa.


Tähän mennessä lähinnä vasta minecraft ja quake2sta löytyy täysin säteenjäljitetty versio, mutta tuon minecraftin säteenjäljitysverio ei ole vielä ulkona, vaan siitä on vain postattu muutama video (joissa valitettavasti ei ole verrattu minecraftiin shader-modeilla vaan vain alkuperäiseen).

Mutta kannattaa silti katsoa tuo minecraft-video. Kuinka noin palikkageomtriastakin saa hienon näköistä säteenjäljityksellä. Ja ilmeisesti saivat tuon tehtyä todella pienellä vaivalla.



 
Viimeksi muokattu:
tais 600e olla jo ns. ennakko tilattavissa.
kai se hinta tuohon 550-600 väliin asettuu.
Mistä löytyy? Äkkiseltään googlailtuna löytyi kaksi ruotsalaista sivustoa jossa 10000kr hintaan mainostetaan boksia.

Yllättynyt olen jos julkaisussa alle 699e boksi tulee.
 
Epäilyttävin asia mikä tulee nähdä käytännössä on pieneen koteloon ahdetun prosessorin työntötaajuus, eli pysyykö todella edes 15 minuuttia 3,5 GHz paikkeilla vai tippuuko käytännössä lähemmäs 3 GHz?

Helposti. Zen2 ytimissä 3.8Ghz on kellotaajuus, jonka jälkeen voltti/kellokäyrä käy jyrkäksi, sitä ennen se on lineaarinen. Tuo on vielä uudemmalla prosessilla tehty. Eli tuo 3.5Ghz pyörii aika naurettavilla volteilla ja kulutuksella.
 
Kiitos. Missä olen väittänyt konsolien GPU:iden olevan rihkamamarketin tasoa? Vaan jos konsoli maksaa 400€ ja erillisnäyttis 500€ niin miten voi 400€ laitteessa olla millään logiikalla parempi näyttis ja porukka ostaa muka sitä 500€ näyttistäkin? En ole myöskään väittänyt missään, että ne on tehty hutiloiden tai mitään muutakaan vastaavaa. AMD on varmasti tehnyt helevatun hyviä uusiapiirejä, mutta luvut ei silti täsmää, ei vaikka olisi ollut mitä insinöörejä mukana.

Kannattaa muistaa että sony ja mikrosoft ei tee tiliä noita konsoleita myymällä vaan alkuun tekevät tappiota niitä myymällä. Se hillo tehdään niillä peleillä, jokaisesta myydystä pelistä tärähtää provikka sonylle taikka mikrosoftille, sen takia ne konsolipelit maksaa enemmän kuin PC pelit.

Esim. PS3 kohdalla taisi olla niin että vaadittiin ensimmäinen shrinkki että sony pääsi omilleen joka on varsin pitkä aika. Eli shrinkatun PS3:n julkaisun jälkeen sony pystyi myymään niitä konsoleita nolla katteella, ei enää tappioksi.
 
Ja konsolihinnoista puhuttaessa on muistettava että yleisön odotukset ja kilpailijan hinnoittelu on paljon tärkeämpää kuin valmistuskustannusten kattaminen. Turha myydä voitolla laitetta jos naapurin vastaava laite on merkittävästi halvempi ja sitä kautta kasvattaa osuuttaan ekosysteemistä. Eli jos jompi kumpi uskaltautuu vaikka viiteensataan niin toinen on melkeinpä pakotettu hinnoittelemaan satasen sisään samalla lailla.

Toisaalta sama pätee toisinpäin, jos Series X on 700 euron boksi ja yleisö ei kokonaan tyrmää niin PS5:llä ei ole syytä olla alle 600 euron.

Suurin kysymysmerkki onkin että mihin hintaan ollaan valmiita ostamaan, pahoin pelkään että putoaa monella ostohousut nilkkoihin kun hinnat tulee ulos. Mutta voihan sitä pessimistikin joskus yllättyä ja hinta olla alle viidensadan.
 
Kannattaa muistaa että sony ja mikrosoft ei tee tiliä noita konsoleita myymällä vaan alkuun tekevät tappiota niitä myymällä. Se hillo tehdään niillä peleillä, jokaisesta myydystä pelistä tärähtää provikka sonylle taikka mikrosoftille, sen takia ne konsolipelit maksaa enemmän kuin PC pelit.

Esim. PS3 kohdalla taisi olla niin että vaadittiin ensimmäinen shrinkki että sony pääsi omilleen joka on varsin pitkä aika. Eli shrinkatun PS3:n julkaisun jälkeen sony pystyi myymään niitä konsoleita nolla katteella, ei enää tappioksi.
Kyllä, tiedän asian oikein hyvin, ovat toimineet näin jo alusta asti. Itsestäänselvyyksiä toistelemalla ei minun väitteeni kuitenkaan muutu millään tavalla. eikä sillä, että yrittää vääntää AMD:n ytimistä jotain extra super hyper maagisia eri ytimiä kuin nyt ryzeneissä ja olemassa olevissa RX 5700 korteissa olevat CU:t on. RDNA2 ei ole kuin parannettu version RDNAsta ja sillä hyvä.
 
Kyllä, tiedän asian oikein hyvin, ovat toimineet näin jo alusta asti. Itsestäänselvyyksiä toistelemalla ei minun väitteeni kuitenkaan muutu millään tavalla. eikä sillä, että yrittää vääntää AMD:n ytimistä jotain extra super hyper maagisia eri ytimiä kuin nyt ryzeneissä ja olemassa olevissa RX 5700 korteissa olevat CU:t on.
Prosessoriytimissä ei ole juurikaan eroa, välimuistit voivat olla eri kokoa mutta AMD:lla on itselläänkin APU-piireissä eri määrä välimuisteja vrt desktopsirut eikä kumpikaan valmistaja ole tainnut paljastaa paljonko heillä on välimuisteja käytössä.
Compute Unitit sen sijaan, tai pikemminkin koko grafiikkaohjain, on selvästi parempi kuin 5700 XT ja 5700XT:n CU:t. Enemmän ominaisuuksia, energiatehokkaampi, nopeampi (toinen konsoleista vähän vähemmän nopeampi toinen vähän enemmän nopeampi). Siinä ei kuitenkaan ole mitään "extra super hyper maagista" kuten väität, vaan ihan odotetunlaista kehitystä sen jälkeen, mitä AMD on RDNA2-arkkitehtuurista sijoittajille kertonut.
 
Huomautus - jätä tällainen tarpeeton olkiukkoilu pois
Prosessoriytimissä ei ole juurikaan eroa, välimuistit voivat olla eri kokoa mutta AMD:lla on itselläänkin APU-piireissä eri määrä välimuisteja vrt desktopsirut eikä kumpikaan valmistaja ole tainnut paljastaa paljonko heillä on välimuisteja käytössä.
Compute Unitit sen sijaan, tai pikemminkin koko grafiikkaohjain, on selvästi parempi kuin 5700 XT ja 5700XT:n CU:t. Enemmän ominaisuuksia, energiatehokkaampi, nopeampi (toinen konsoleista vähän vähemmän nopeampi toinen vähän enemmän nopeampi). Siinä ei kuitenkaan ole mitään "extra super hyper maagista" kuten väität, vaan ihan odotetunlaista kehitystä sen jälkeen, mitä AMD on RDNA2-arkkitehtuurista sijoittajille kertonut.
No kerroppas tämä sama nyt vaikka tuolle @hkultala lle ja sille peilistä tuijottavalle henkilölle jotka tuolla kertoilee miten mystinen erikseen rakennettu yhdessä Sonyn ja Microsoftin kanssa super piiri siellä nyt onkin joka on mittatilattu ja kustomoitu täysin asiakkaiden tarpeisiin ja kuinka se on täysin uusi ja mullistava ja mykistävä eikä sitä voi verrata. Kissat on koiria.

Sitten kun olette saanut selväksi keskenänne, että onko ne nyt samoja AMD:n prossuytimiä ja GPU ytimiä kuin aiemminkin, tosin sillä poikkeuksella, että RDNA2 on AMD:n omien sanojen mukaan sama kuin Zen2 (ryzen 2000 sarja) oli ekojen ryzenien jälkeen. Eli ei edes mikään iso harppaus. Paitsi nyt siis paperilla muka ne samat ytimet paukuttaa AMD:n lippulaivaa turpaan. Niin voidaan jatkaa siitä, että kuinka hurjia lukuja toi PS5 tuottaa ainakin mainosmateriaaleihinsa.
 
No kerroppas tämä sama nyt vaikka tuolle @hkultala lle ja sille peilistä tuijottavalle henkilölle jotka tuolla kertoilee miten mystinen erikseen rakennettu yhdessä Sonyn ja Microsoftin kanssa super piiri siellä nyt onkin joka on mittatilattu ja kustomoitu täysin asiakkaiden tarpeisiin ja kuinka se on täysin uusi ja mullistava ja mykistävä eikä sitä voi verrata. Kissat on koiria.

Sitten kun olette saanut selväksi keskenänne, että onko ne nyt samoja AMD:n prossuytimiä ja GPU ytimiä kuin aiemminkin, tosin sillä poikkeuksella, että RDNA2 on AMD:n omien sanojen mukaan sama kuin Zen2 (ryzen 2000 sarja) oli ekojen ryzenien jälkeen. Eli ei edes mikään iso harppaus. Paitsi nyt siis paperilla muka ne samat ytimet paukuttaa AMD:n lippulaivaa turpaan. Niin voidaan jatkaa siitä, että kuinka hurjia lukuja toi PS5 tuottaa ainakin mainosmateriaaleihinsa.
Voisitko ystävällisesti lopettaa tuon jääräpäisen trollailun!
 
Kyllä, tiedän asian oikein hyvin, ovat toimineet näin jo alusta asti. Itsestäänselvyyksiä toistelemalla ei minun väitteeni kuitenkaan muutu millään tavalla. eikä sillä, että yrittää vääntää AMD:n ytimistä jotain extra super hyper maagisia eri ytimiä kuin nyt ryzeneissä ja olemassa olevissa RX 5700 korteissa olevat CU:t on. RDNA2 ei ole kuin parannettu version RDNAsta ja sillä hyvä.
Perus pc osissa kateprosentti on n. 50, näissä konsoleissa n. 0 - -20. Eli jos tämä uus konsoli maksaa n. 500€, niin voidaan olettaa että se on suunnilleen yhtä nopea kuin 1000-1200€ seuraavan sukupolven peli-pc, sillä näiden todelliset valmistuskustannukset ovat suurin piirtein toisiaan vastaavat.

Se on ihan luonnollista että harmittaa nyt jo etukäteen jos on menny ostamaan tonnilla näyttiksen, joka jo ens vuonna tähän aikaan on auttamatta tuhnu, mutta koetappa miettiä nyt ihan järjellä näitä asioita ja laita se korkki kiinni.
 
No kerroppas tämä sama nyt vaikka tuolle @hkultala lle ja sille peilistä tuijottavalle henkilölle jotka tuolla kertoilee miten mystinen erikseen rakennettu yhdessä Sonyn ja Microsoftin kanssa super piiri siellä nyt onkin joka on mittatilattu ja kustomoitu täysin asiakkaiden tarpeisiin ja kuinka se on täysin uusi ja mullistava ja mykistävä eikä sitä voi verrata. Kissat on koiria.
Ei se ole mikään mystinen erikseen rakennettu super piiri, vaan siellä on kaksi erilaista semi-custom piiriä, toinen rakennettu yhdessä Sonyn kanssa ja toinen yhdessä Microsoftin kanssa. Markkinoilla myös lukuisia muita vastaavia semi-custom siruja.
Ne on rakennettu asiakkaiden toiveiden mukaiseksi saatavilla olevista palikoista, sekä AMD:n omista ja valikoimaan kuuluvista kolmansien osapuolten palikoista, että asiakkaan omista blokeista jos sellaisia on, aina ei ole, näissä Sonyn ja MS:n semi-customeissa taitaa kummassakin olla ihan asiakkaiden itsensä kehittämiä blokkeja tai asiakkaan yhdessä AMD:n kanssa kehittämiä. Tällä hetkellä markkinoilla ei ole samoista palikoista rakennettuja tuotteita, mutta konsoleiden julkaisuun mennessä on.

Nyt on myös oikea aika ruveta vähän tarkemmin katsomaan onko ne omat viestit miten asiallisesti kirjoitettuja, sinulle on kyllin moni kyllin moneen kertaan jo selittänyt miten nämä asiat toimivat ja jatkat perusteetonta jankkaustasi.
 
Kyllä, tiedän asian oikein hyvin, ovat toimineet näin jo alusta asti. Itsestäänselvyyksiä toistelemalla ei minun väitteeni kuitenkaan muutu millään tavalla. eikä sillä, että yrittää vääntää AMD:n ytimistä jotain extra super hyper maagisia eri ytimiä kuin nyt ryzeneissä ja olemassa olevissa RX 5700 korteissa olevat CU:t on. RDNA2 ei ole kuin parannettu version RDNAsta ja sillä hyvä.

Ei täällä kukaan väännä niistä mitään "extra super hyper maagisia". Sinä heität täällä ihan puhtaita olkiukkoja.

Siitä, kuinka paljon arkkitehtuuria on parannettu ei ole sinulla käytännössä mitään tietoa.

Se, mitä julkisesti AMD on kertonut on, että valmistustekniikkaa on viilattu, ja energiatehokkuus tulee olemaan parempi.

Se mitä muualta (patenteista ja sonyltä) on selvinnyt on, että niissä on TMUihin integroitu säteenjäljityksen törmäystarkastelu. Ja tämä on jo todella iso muutos, joka kertoo, että kyse ei ole mistään pelkistä pikkuviilauksista.

Laskentayksikkömäärät ja kellotaajuudet sekä 5700XTstä että PS5sta sen sijaan on ihan julkisia. Ja niistä jo voi hyvin triviaalisti laskea, että PS5n näyttis on järeämpi kuin 5700XT, ellei RDNA2 olisikin RDNA:ta hitaampi arkkitehtuuri(mikä on hyvin epätodennäköistä). Se, että tämän faktan toteaa ei ole mitään "extra super hyper maagisen" hypettämistä.

Ja se, että laskee, että 36 RDNA2-ydintä, kahdeksaa zen2-ydintä ja kasaa custom-logiikkaa ei saa millään kovin pieneen tilaan jolloin piirin on pakosti olla pinta-alaltaan iso, ei myöskään ole minkään "extra super hyper maaginsen" piirin hypettämistä.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä, tiedän asian oikein hyvin, ovat toimineet näin jo alusta asti. Itsestäänselvyyksiä toistelemalla ei minun väitteeni kuitenkaan muutu millään tavalla. eikä sillä, että yrittää vääntää AMD:n ytimistä jotain extra super hyper maagisia eri ytimiä kuin nyt ryzeneissä ja olemassa olevissa RX 5700 korteissa olevat CU:t on. RDNA2 ei ole kuin parannettu version RDNAsta ja sillä hyvä.

Ne konsolin Zen 2 ytimet on hyvin pitkälti ihan samoja ytimiä mitä työpöydälläkin jo nyt on, tosin kun kyse on monoliittisestä kikkareesta niin se konsoli Zen 2 voi olla hiukan tehokkaampi jopa mitä nykyiset desktop tuotteet ja energiatehokkaampi. Lisäksi voi olla että nuo konsolipiirit valmistetaan myös astetta paremmalla prosessilla jolloin taas voi tulla hiukan parannusta suorituskykyyn.
Mitä taas tulee GPU puoleen niin se on merkittävästi parempi kuin nyt ulkona olevat Navi GPU:t. Pelkästään kaikki uudet tuetut ominaisuudet jotka jo onkin aikaisemmissa viesteissä listattu tekee siitä merkittävästi paremman.
Noi konsoli GPU:t antaa myös hyvin suuntaa sille mitä työpöydälle on syksyllä tulossa, eli voidaan odottaa huomattavaa parannusta myös desktop puolelle.
Ja luonnollisesti kun desktop puolella on myös huomattavasti parempaa rautaa tarjolla niin ei nämä konsoli GPU:t sitten enää näytäkään niin jumalaisilta ja uskomattomilta mitä ne kenties nyt sinun silmissä ovat. Koska luonnollisesti sitä rimaa on silloin nostettu ylemmäs.
 
Onko sisäisestä arkkitehtuurista tarkempaa tietoa, eli ovatko CU ja CPU yksiköt kiinni toisissaan IF kautta vai onko lohkojen välillä PCIe linkki? On tavallaan erikoista ettei muistiväylä ole yhteinen vai meneekö homma niin että toinen on ja lisäksi GPU puolelle on vielä oma vain sille varattu väylä.
 
Onko sisäisestä arkkitehtuurista tarkempaa tietoa, eli ovatko CU ja CPU yksiköt kiinni toisissaan IF kautta vai onko lohkojen välillä PCIe linkki? On tavallaan erikoista ettei muistiväylä ole yhteinen vai meneekö homma niin että toinen on ja lisäksi GPU puolelle on vielä oma vain sille varattu väylä.

Eiköhän ne kaikki on samassa IO:ssa kiinni.
 
Onko sisäisestä arkkitehtuurista tarkempaa tietoa, eli ovatko CU ja CPU yksiköt kiinni toisissaan IF kautta vai onko lohkojen välillä PCIe linkki? On tavallaan erikoista ettei muistiväylä ole yhteinen vai meneekö homma niin että toinen on ja lisäksi GPU puolelle on vielä oma vain sille varattu väylä.

Onhan niillä yhteinen muistiväylä. Jo PS4ssa oli.




Missään muistiaccessissa pci expressin yli, tai pci expressin käyttämisessä yhden piirin sisäisesti ei vaan olisi yhtään mitään järkeä.
 
Sonyssa toki mielenkiintoisinta on sen oma äänenkäsittelysysteemi, mutta miten paljon se merkitsee jos pelaa stereokuulokkeet päässä? Onko se luotu mitä kaiutinvalintaa silmällä pitäen vai pääseekö asetuksista säätämään mielensä kyllyydestä?
Jos HRTF on riittävän kustomoitavissa kuuntelijan pään muodolle, niin laadukkailla stereokuulokkeilla pääsee parempaan kuin millään 5.1/7.1 "surround" seteillä...
Ihanteellisen huoneakustiikankin tapauksessa, jota tuskin kovin monella on.
Ihan ensimmäiseksihän tuo 5.1/7.1 "surround" on tasoon häviöllisesti murskattu ilman mitään jäljellä olevaa korkeusdataa.
HRTF suoraan äänirenderöijässä saa äänilähteiden täydet 3D sijainnit pelihahmon ympäriltä ja pystyy etäisyyserotteluunkin.

Tästä binauraalisesta tallenteesta saa aavistuksen siitä. (kuunneltava stereona ilman prosessointeja)
 
  • Tykkää
Reactions: BOT
Jos HRTF on riittävän kustomoitavissa kuuntelijan pään muodolle, niin laadukkailla stereokuulokkeilla pääsee parempaan kuin millään 5.1/7.1 "surround" seteillä...
Ihanteellisen huoneakustiikankin tapauksessa, jota tuskin kovin monella on.
Ihan ensimmäiseksihän tuo 5.1/7.1 "surround" on tasoon häviöllisesti murskattu ilman mitään jäljellä olevaa korkeusdataa.
HRTF suoraan äänirenderöijässä saa äänilähteiden täydet 3D sijainnit pelihahmon ympäriltä ja pystyy etäisyyserotteluunkin.

Tästä binauraalisesta tallenteesta saa aavistuksen siitä. (kuunneltava stereona ilman prosessointeja)

Olen kuullut tämän ekaa kertaa joskus ysärin lopulla minidisk-soittimella :D Eikö tähän oo vieläkään uudempaa demoa?
 
Olen kuullut tämän ekaa kertaa joskus ysärin lopulla minidisk-soittimella :D Eikö tähän oo vieläkään uudempaa demoa?
Eipä ole binauraalinen tallentaminen vieläkään ottanut tuulta alleen, kun audiofoolistit jumittavat epäluonnollisessa stereossa.

Eikä PC-pelipuolikaan ole sen paremmalla tolalla Microsoftin tapettua peliäänten laskennan rautakiihdytyksen ja peleiltä saadaan ulos vain nuo häviölliset surroundit.
Ihan jo tuon takia täytyy toivoa että PS5 voittaisi markkinaosuuksissa, niin ehkä sieltä pikkuhiljaa saataisiin herätystä PC-pelipuolellekin ja äänipuolikin alkaisi liikkua takaisin tälle vuosituhannelle.
 
En vain voi uskoa että heti rupeevat tekemään kaikki asiat raytracingillä :) Pienillä askeleilla mennään.
Varsinkin parin ensimmäisen vuoden ajan pelien pitää toimia myös edelliseen sukupolven konsoleilla, joten tottakai aina pienillä muutoksilla aluksia.
 
Varsinkin parin ensimmäisen vuoden ajan pelien pitää toimia myös edelliseen sukupolven konsoleilla, joten tottakai aina pienillä muutoksilla aluksia.
No eiköhän sitä suhteessa aika nopeasti julkaisun jälkeen jokunen miljoona löydy noita next-gen konsoleita.
Ja tosiaan kun kaikissa on sama kiinteä rauta, niin pelinkehittäjien ei tarvitse miettiä kuinka monen näytönohjain oikeasti pystyy pyörittämään mitäkin asiaa.
 
Kyllä. Aivan kuten se ei ole tappanut ennenkään toimittamalla konsoleihin suhteessa saman suorituskykyistä tai jopa parempaa rautaa kuin mitä PS5 ja XSX tulevat olemaan tänä vuonna julkaistavien näytönohjainsukupolvien keskellä. PS5 ja XSX tulevat taatusti tarjoamaan hyvän aikaa parasta vastinetta rahalle pelisuorituskyvystä puhuttaessa, kun verrokkina on koko tietokoneen osto. Eikä se ole mikään ongelma, konsolit ovat vain yksi osa pelimaailmaa eikä se muutu siitä että siellä on taas vähän aikaa tehokkainta rautaa hintaan nähden.
Ja kaikki PC-pelaajat ostaisivat edelleen näyttiksiä. Noita konsoleita ei voi asentaa PC:n sisälle näyttiksen korvaajiksi.
Kaikein olemassaolevan tiedon perusteella seuraavan kosolisukupolven GPU rauta tulee sijoittumaan nyt tulossa olevien uusien PC näyttisten KESKI suorituskykyluokkaan. Mitkään hinnat eivät ole tällähetkellä vielä tiedossa. PC puolella hintaan vaikuttaa se, pystyykö AMD nyt sitten lopulta kilpailemaan kaikissa näyttiskuokissa (ilmeisesti pitäisi ehkä pystymään).

Voidaan kysyä kuinka moni, ei niin tietävä, näkee eron?

edit: en ole raytracingiä vastaan millään tavalla, mutta tekniikka on vasta lasten kengissä.
RT:n kunnollinen käyttö vaatii melko pitkälti pelienginen muokkausta, ihan alusta asti, joten oikein hyvin mietittyjen toteutusten markkinoille tuloon menee varmasti se 3-5 vuotta.

Jos konsolit tulevat jouluksi kauppoihin, niin onneksi raytrakingiin kykeneviä kortteja on ollut jo yli pari vuotta markkinoilla siinä vaiheessa. Eli sovellusten kehittäminen pitäisi olla jo jossain vaiheessa, eikä saada enää vuositolkulla vain virityksiä, joissa on vanhan päälle teipattu joku pikkuviritys.

Ainankin ms:n konsoli on ilmeisesti hyvin windows 10 yhteensopiva, joten kyllä sieltä pitäisi olla rt kivaa tulossa. Sonystä taas ei ikinä tiedä, mitä ne tukevat ja mitä ei. Ehkä vulkania, ehkä jotain muuta..
 
Jos HRTF on riittävän kustomoitavissa kuuntelijan pään muodolle, niin laadukkailla stereokuulokkeilla pääsee parempaan kuin millään 5.1/7.1 "surround" seteillä...
Ihanteellisen huoneakustiikankin tapauksessa, jota tuskin kovin monella on.
Ihan ensimmäiseksihän tuo 5.1/7.1 "surround" on tasoon häviöllisesti murskattu ilman mitään jäljellä olevaa korkeusdataa.
HRTF suoraan äänirenderöijässä saa äänilähteiden täydet 3D sijainnit pelihahmon ympäriltä ja pystyy etäisyyserotteluunkin.

Tästä binauraalisesta tallenteesta saa aavistuksen siitä. (kuunneltava stereona ilman prosessointeja)

Tekniseltä kannalta kuulokkeilla kuulee kyllä tarkemmin, mutta häviää tunnelmassa.
 
Onhan niillä yhteinen muistiväylä. Jo PS4ssa oli.

Missään muistiaccessissa pci expressin yli, tai pci expressin käyttämisessä yhden piirin sisäisesti ei vaan olisi yhtään mitään järkeä.
Se olikin Xbox jossa oli epäsymmetrinen muistiväylä. Äkkiä tulisi mieleen että Xbox nojaisi IF reititykseen ja PS PCIe linkkeihin. Lähinnä mietin miten massamuisti integroituu. PCIe4 linkit mahdollistaisivat helpon tavan jakaa tavallinen nvme CPU, GPU ja muistiohjaimen välillä. Xbox käyttää ehkä sitten massamuistinkin kanssa keskusteluun IF väylää ja siksi se ei ole standardi. Mielenkiintoista nähdä julkaisun jälkeen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 554
Viestejä
4 476 886
Jäsenet
73 955
Uusin jäsen
Laiska007

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom