Epäilyttävin asia mikä tulee nähdä käytännössä on pieneen koteloon ahdetun prosessorin työntötaajuus, eli pysyykö todella edes 15 minuuttia 3,5 GHz paikkeilla vai tippuuko käytännössä lähemmäs 3 GHz? Näytönohjaimien saralla mielenkiintoista on tuo Microsoftin alempi kellotaajuus, mutta luotan siihen että käytännössä hyvällä optimoinnilla useammalla laskentayksiköllä pitäisi saada parempi lopputulos, mikä vissiin on paperillakin näin. Xbox on kaikkiaan vaikuttavampi laitos tällä erää ja luulenkin ettei Sony yksinoikeuspeleistään huolimatta pysty ilman hinnan alennusta kilpailemaan kovin hyvin Xboxia vastaan. Sonyssa toki mielenkiintoisinta on sen oma äänenkäsittelysysteemi, mutta miten paljon se merkitsee jos pelaa stereokuulokkeet päässä? Onko se luotu mitä kaiutinvalintaa silmällä pitäen vai pääseekö asetuksista säätämään mielensä kyllyydestä?
Ennen kuin julistaa kuitenkaan voittajaa kannattaa muistaa lisäominaisuuksien, hiljaisuuden ja ohjaimen vaikutus myös. Kestävä, hyvältä tuntuva ohjain on iso valtti, sekä striimaaminen sun muut henkilökohtaisesti minulle turhat ominaisuudet painavat myös. Pidän lähes kaikille hyödyllisenä kuitenkin sovellustukea, jos esim. Xbox tukee suoraan Microsoft-storesta saatavia sovelluksia, niin se auttaa kummasti muuntamaan konsolin pieneksi mediakeskukseksi. On kätevää jos puhelimesta löytyvän pikaviestittimen viestit tulevat suoraan konsoliin tai voi Spotifya tai vastaavaa musiikkipalvelua käytellä.
On hyvä myös muistaa ettei hurja panostus tallennustilan nopeuteen ole tehty ensimmäisenä pelejä ajatellen, vaan pelien videointia, mikä vaatii kaistaa tallennukselta merkittävästi. Tämän vuoksi jos et striimaa tai vastaavaa harrasta, en laittaisi painoarvoa valinnassa oikeastaan ollenkaan tallennustilan nopeudelle, vaan ainoastaan määrälle. Myöskin joko näytönohjaimessa tai suorittimessa pitää olla reserviä valmiina noille striimaushommille, vaan ainakin minä toivon että kaikki teho käytettäisiin grafiikkaan. Voi olla toki mahdollista että resoluutio tippuu striimatessa, josko ei ihan 4K:ta pystyisi lähettämään vai mitenhän on?
Resoluutioon liittyen en usko että 30 FPS rajasta liikutaan useiden pelien kohdalla mihinkään. On yksinkertaisesti niin, että nätti peli myy enemmän kuin vakuuttelu sulavasta "60 FPS kokemuksesta". Hienoa olisi nähdä silti vaihtoehto aina kummallekin eilaisilla laatuasetuksilla mukaan lukien 120 FPS tila tietysti Freesyncin kera. Sehän näissä nykykonsoleissa niin mielenkiintoista on, kun säätövaraa ja ominaisuutta löytyy yhä enemmän, niin eivätpä kaukana pöytäkoneesta enää ole. On myös muistettava että konsolit eivät nauti enää mainittavaa etua optimoinnin suhteen verrattuna Windows 10:iä pyörittävään koneeseen, sillä samat rajapinnat ja muut parannukset löytyvät pitkälti Xboxista kuin PC:ltä, ainoastaan Sonylla voiden ihmeen kaupalla olla jokin ässä hihassaan, mutta epäilenpä. Tämä on pelien kääntämisen suhteen hyvä uutinen PC-pelaajille, eivätkä konsolipelaajatkaan mitään häviä. Ei kannata siis laskea enää maagista teholisää konsolien hyväksi pelaamiselle pyhitetyn alustan puolesta.
Hienoja vehkeitä kyllä kummatkin, vaan onko ollut hinnasta puhetta? Taitaa olla nyt niin että Xbox One X:n ja PS4 Pro:n elinkaarta halutaan venyttää kun näin kovaa rautaa tulossa, eli suolaisia konsoleita tulevat alkuun olemaan. Voi olla että jossain on jo hintatietoa, mutta heittäisin vähintään 500 € Xboxin hinnaksi, eikä PS5 voi olla kuin korkeintaan 50 € Xboxia edullisempi. Itse ostaisin Xboxin näistä kahdesta, mutta 100 € hintaerolla kallistuisin jo Pleikkarin puoleen. Todellisuudessa kuitenkin PC:llä mennään visusti.
PS. Kannattanee @Kaotik vielä kerran oikolukea kummatkin Xbox- ja PS5-uutiset.